Bronquote:Amsterdam is de duurste stad ter wereld om een dag je auto te parkeren. Dat blijkt uit een onderzoek naar parkeertarieven in 140 grote steden van het bureau Colliers International.
Parkeren in het centrum van Amsterdam kost per dag 70 dollar (50 euro). In de andere steden uit de top vijf, Londen, Wenen en Oslo ligt die prijs rond de 56 dollar. Overigens heeft Nederland de 'eer' om met twee steden in de top vijf te staan. Den Haag staat namelijk op de vierde plaats met 56 dollar voor één dag parkeren.
Maandtarieven
De onderzoekers keken ook naar de maandelijkse parkeertarieven. Daarbij staat Amsterdam op de derde plaats. Alleen parkeren in Londen City en Londen West End is duurder. In Londen betalen automobilisten ongeveer 1000 dollar voor een maand parkeren, in Amsterdam kost dat 805 dollar.
Volgens de onderzoekers is parkeren in steden met sterke financiële centra het duurst. Het goedkoopst parkeer je je auto in de stad Chennai in India. Daar kost een parkeerplaats 68 eurocent per dag.
quote:AMSTERDAM - De parkeertarieven in Amsterdam behoren tot de hoogste ter wereld. Bij een vergelijking van dagtarieven prijkt Amsterdam-Centrum met vijftig euro bovenaan de lijst. Alleen in Londen City en Londen West End kost een ongereserveerde maandplaats meer.
Dit blijkt uit de deze week verschenen 'Parking Rates' van bureau Colliers International, dat jaarlijks de parkeertarieven in de centra van 140 grote wereldsteden vergelijkt.
Parkeren in Amsterdam kost in het centrum zeventig dollar (vijftig euro) per dag. In de andere steden uit de top vier, Londen, Oslo, en Tokio ligt die prijs iets onder de vijftig dollar. In New York downtown, Manhattan, één van 's werelds drukste stadscentra, kan de auto voor iets meer dan veertig dollar een hele dag staan. Vooral steden met sterke financiële centra, waar beurzen en veel banken zijn gevestigd, behoren tot de duurste parkeersteden van de wereld.
Zakenblad The Economist, dat de cijfers als eerste publiceert, noemt Europese steden zonder meer duur. Volgens The Economist is het opvallend dat de parkeertarieven ondanks de recessie niet de prijzenval in andere branches, zoals supermarkten, hotels en reisbureaus volgen. In sommige steden werden de parkeertarieven zelfs nog verhoogd. Dat geldt ook voor Amsterdam, waar parkeren bij de meter hartje centrum vorig jaar nog met enkele dubbeltjes werd opgekrikt tot vijf euro per uur.
De maandtarieven voor ongereserveerde plekken zijn op de toplocaties van gewilde steden ongekend hoog. In Londen liggen ze net iets boven de duizend dollar, Amsterdam komt in de buurt met 805 dollar. Lager op de lijst zijn prijzen van vijfhonderd dollar en minder normaal. De maandtarieven liggen twee keer zo hoog als vorig jaar.
De lage dollarkoers geeft een enigszins vertekend beeld, maar ook binnen de Europese hoofdsteden is Amsterdam de duurste. Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam ontkent niet dat de tarieven in de stad hoog zijn. ''Maar we doen dit om de stad schoon te houden.'' (TON DAMEN)
Hoe krijg je het voor elkaar dat je er de Islam in kan krijgen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:46 schreef turnpoint76 het volgende:
Amsterdam duurste parkeerstad
[..]
Dit komt omdat de pro islamsocialisten het voor het zeggen hebben.die ordinaire bloedzuigers. Dankzij wethouder Vos, dat wijf dat die gifboot naar Afrika liet gaan , met alle gevolgen.
Dat is de nieuwe godwin.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe krijg je het voor elkaar dat je er de Islam in kan krijgen.
Inderdaadquote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe krijg je het voor elkaar dat je er de Islam in kan krijgen.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe krijg je het voor elkaar dat je er de Islam in kan krijgen.
Amsterdam is dan ook niet gebouwd op auto'squote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:44 schreef Q. het volgende:
Niet zo raar, er zijn ook weinig plekken op de wereld zo ongeschikt voor autoverkeer als (de binnenstad van) Amsterdam.
Nee op palen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:16 schreef Mestras het volgende:
[..]
Amsterdam is dan ook niet gebouwd op auto's
Ach, natuurlijk, het houdt de stad schoon. Geen probleem dus, want we moeten natuurlijk wel iets voor een schone stad over hebben.quote:
Mjah... want Amsterdam is echt een toonbeeld van schone straten(!)quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:31 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ach, natuurlijk, het houdt de stad schoon. Geen probleem dus, want we moeten natuurlijk wel iets voor een schone stad over hebben.
Inderdaad, genoeg veel schonere steden. Ik wou eigenlijk zeggen dat die ambtenaar uit z'n nek aan het lullen wasquote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:37 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Mjah... want Amsterdam is echt een toonbeeld van schone straten(!)
Misschien moet je eens een kijkje in Tokyo gaan nemen.
De gemeenteraad heeft al lang en breed toegegeven dat de parkeerproblematiek een geldboompje is voor de stad.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 17:44 schreef Q. het volgende:
Niet zo raar, er zijn ook weinig plekken op de wereld zo ongeschikt voor autoverkeer als (de binnenstad van) Amsterdam.
En ook nog eens de slechste/asociaalste ter wereld.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:31 schreef qonmann het volgende:
taxis zijn ook de duurste te wereld, wat een stad
Helaas is dat niet alleen in Amsterdam het geval, het schijnt een gewoonte te zijn gewordenquote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:38 schreef Yi-Long het volgende:
... en om even naar het toilet te mogen, betaal je 50ct(!) in Amsterdam.
Maar van rondslingerende snoeppapiertjes krijg je geen dodelijke longziektes.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:37 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Mjah... want Amsterdam is echt een toonbeeld van schone straten(!)
Misschien moet je eens een kijkje in Tokyo gaan nemen.
Gelul. Parkeren in de binnenstad moet gewoon duur zijn. Er moeten wel allerlei alternatieven worden geboden die niet duur zijn, zoals P en R en zo. Als mensen dan te beroerd zijn om daar gebruik van te maken dan moeten ze het zelf weten.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:54 schreef Martijn_77 het volgende:
En nog beweren dat de auto geen melkkoe is.......
al 20 jaar ..Met de PvdA aan het roer en GL in het kielzog was dit de meest eenvoudige oplossing voor alles,quote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:54 schreef Martijn_77 het volgende:
En nog beweren dat de auto geen melkkoe is.......
Geen gelul. De gemeenteraad weigert naar alternatieven te kijken omdat het zoveel geld oplevert.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Gelul. Parkeren in de binnenstad moet gewoon duur zijn. Er moeten wel allerlei alternatieven worden geboden die niet duur zijn, zoals P en R en zo. Als mensen dan te beroerd zijn om daar gebruik van te maken dan moeten ze het zelf weten.
Je moet als wereldstad gewoon met klantvriendelijke oplossingen komen, zoals bijvoorbeeld gratis parkeervelden rondom de stad (of wellicht voor 1 euro pe dag), en dan de hele dag gratis shuttlebusjes laten rijden richting binnenstad.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar van rondslingerende snoeppapiertjes krijg je geen dodelijke longziektes.
En ach, Amsterdam had ook zo'n systeem kunnen invoeren dat je op de ene dag alleen met even en op de andere dag alleen met oneven kentekens de stad in mag, naar het voorbeeld van andere steden. Dan zouden de parkeertarieven vast omlaag kunnen. Maar of het daarom een goed idee is...
Maar dat hebben ze dan ook allang. P+R aan de rand van de stad, 6 euro per dag inclusief gratis OV naar het centrum voor 5 personen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Je moet als wereldstad gewoon met klantvriendelijke oplossingen komen, zoals bijvoorbeeld gratis parkeervelden rondom de stad (of wellicht voor 1 euro pe dag), en dan de hele dag gratis shuttlebusjes laten rijden richting binnenstad.
Eerst was het nog een kutdorpquote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Je moet als wereldstad gewoon met klantvriendelijke oplossingen komen, zoals bijvoorbeeld gratis parkeervelden rondom de stad (of wellicht voor 1 euro pe dag), en dan de hele dag gratis shuttlebusjes laten rijden richting binnenstad.
Nog beter zou zijn als we daarnaast ook gewoon een fatsoenlijk OV zouden hebben, vooral in de grote steden, zodat je voor 20-30 ct iedere 2-3 minuten een tram kunt pakken met je Octopus (OV) kaart.
Dat is niet alleen in Amsterdam hoor. En guttegut, je moet betalen voor het mogen gebruiken van een dienst, het is me wat. Denk je dat die wc's zichzelf schoonmaken?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:38 schreef Yi-Long het volgende:
... en om even naar het toilet te mogen, betaal je 50ct(!) in Amsterdam.
Nou in Utrecht niet, in Amsterdam ken ik de situatie minder goed.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Geen gelul. De gemeenteraad weigert naar alternatieven te kijken omdat het zoveel geld oplevert.
Hier worden voorstellen tot verbetering afgewezen zonder er naar te kijken.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou in Utrecht niet, in Amsterdam ken ik de situatie minder goed.
Ja, alleen een wachttijd van ongeveer een jaar en het feit dat je in dat jaar gewoon elke dag de meter vol moet gooien maakt het wel een stuk duurderquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:19 schreef qonmann het volgende:
De parkeervergunningen zijn in verhouding goedkoop.
Daar zit toch ook wel iets in?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:29 schreef Sapstengel het volgende:
worden de tarieven alsmaar hoger door smoesjes als auto's zijn slecht voor het milieu en we willen de binnenstad ontlasten van het autoverkeer te gebruiken.
Die laatste alinea klopt volledigquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:29 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, alleen een wachttijd van ongeveer een jaar en het feit dat je in dat jaar gewoon elke dag de meter vol moet gooien maakt het wel een stuk duurder.
Verder is het idd belachelijk duur. Toen ik voor het eerst in Monaco kwam had ik daar ook zoiets verwacht, maar daar parkeer je in het centrum echt voor minder dan de helft van de Amsterdamse tarieven.
In Amsterdam is het gewoon goede inkomsten voor de gemeente en worden de tarieven alsmaar hoger door smoesjes als auto's zijn slecht voor het milieu en we willen de binnenstad ontlasten van het autoverkeer te gebruiken.
Ja maar de auto's van de bewoners laat men met rust, die vervuilen het milieu toch ook ?quote:
Touringcars kunnen gewoon overal in. Vrachtwagens mogen rustig de halve weg blokkeren om wat te laden en lossen.quote:
Dat verbaast me nog steeds, parkeer die vervuilende dingen toch bij de Arena an klaarquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Touringcars kunnen gewoon overal in.
Dat is wel raar ja. Dat is hier beter geregeld.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:33 schreef Mylene het volgende:
Vroeger kon men ook gratis parkeren bij A'dam Duiverdrecht waarna men met de metro naar het centrum kon reizen. Tegenwoordig moet je ook daar betalen voor parkeren.
Het is schandalig.
Is het ook, maar toch ben je als 'hoofdstad' van een van de meest welvarende westerse landen wel gewoon in naam een 'wereldstad'. Net als Berlijn, Brussel. Antwerpen, etc.quote:
De ArenA is wel goed te doen. Voor 6 euro per dag parkeren en je krijgt er twee retourkaartjes voor de metro bij naar CS.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:33 schreef Mylene het volgende:
Vroeger kon men ook gratis parkeren bij A'dam Duiverdrecht waarna men met de metro naar het centrum kon reizen. Tegenwoordig moet je ook daar betalen voor parkeren.
Het is schandalig.
Metrostation Vensenpolder is nog gratis ..maar ja of je daar wil opstappen en vooral uitstappenquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:33 schreef Mylene het volgende:
Vroeger kon men ook gratis parkeren bij A'dam Duiverdrecht waarna men met de metro naar het centrum kon reizen. Tegenwoordig moet je ook daar betalen voor parkeren.
Het is schandalig.
Nou, ergens wonen is nog wel iets anders dan ergens op bezoek gaan toch?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:33 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ja maar de auto's van de bewoners laat men met rust, die vervuilen het milieu toch ook ?
die rijden toch ook in de binnenstad etc.
Het zijn mooie gelegenheidsargumenten.
Zoiets zou gewoon onder 'gastvrijheid' en 'service' moeten vallen, zoals in heel veel andere landen wel gewoon normaal is.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is niet alleen in Amsterdam hoor. En guttegut, je moet betalen voor het mogen gebruiken van een dienst, het is me wat. Denk je dat die wc's zichzelf schoonmaken?
Jezus, wat een gemopper en gemeuk. Ga je ergens druk over maken zegquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:41 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Zoiets zou gewoon onder 'gastvrijheid' en 'service' moeten vallen, zoals in heel veel andere landen wel gewoon normaal is.
50ct voor een toiletbezoekje vind ik echt abnormaal, en als je dan ook nog eens kijkt naar de kwaliteit van de aangeboden toiletgelegenheden, dan vind ik het ontzettend twijfelachtig dat je uberhaubt geld moet neerleggen, want veel van die toiletsletten denken blijkbaar WEL dat die krengen zichzelf schoonmaken...
Ik kan me over heel veel zaken druk maken. Blijkbaar koop jij wekelijks een nieuw potje vaseline en buigt gewillig voorover met een smile op je face...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Jezus, wat een gemopper en gemeuk. Ga je ergens druk over maken zeg
quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:45 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik kan me over heel veel zaken druk maken. Blijkbaar koop jij wekelijks een nieuw potje vaseline en buigt gewillig voorover met een smile op je face...
Ja, het is daar ZOOOOOOOO gevaarlijkquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:39 schreef qonmann het volgende:
[..]
Metrostation Vensenpolder is nog gratis ..maar ja of je daar wil opstappen en vooral uitstappen
Toiletdames krijgen gewoon een salaris in 99% van de gevallen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:50 schreef SCH het volgende:
[..]
![]()
Maar je vraagt je nooit af of het ook aan de klanten, aan de mensen, aan het volk, aan jou ligt? Dat die wc's smerig zijn. Dat het misschien nodig is er geld voor te vragen etc?
Oh ja de auto met er ook nog veilig staan, da's waar.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:00 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, het is daar ZOOOOOOOO gevaarlijk
De vraag lijkt me vooral of je daar je auto wil parkeren.
... in andere landen kan het blijkbaar wel. Waarom hier dan niet. Alsof de V&D niet genoeg winst maakt om zo'n toiletjufvrouw gewoon in vaste dienst te nemen en een vast loon te betalen, plus de benodigheden(!)quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:50 schreef SCH het volgende:
[..]
![]()
Maar je vraagt je nooit af of het ook aan de klanten, aan de mensen, aan het volk, aan jou ligt? Dat die wc's smerig zijn. Dat het misschien nodig is er geld voor te vragen etc?
Bezoek Valencia eens voor de grap. Dat is in een land dat 25 jaar geleden werd gezien als ontwikkelingsland.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:02 schreef Yi-Long het volgende:
Nogmaals, in heel veel andere landen is het wel gewoon mogelijk, en vaak nog beter dan hier ook.
Nog nooit in Valencia geweest, maar ik wist al veel langer dat er iets heel, heel erg mis is met Nederland. Ik heb wat dat betreft ook weinig hoop voor de toekomst.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Bezoek Valencia eens voor de grap. Dat is in een land dat 25 jaar geleden werd gezien als ontwikkelingsland.
Vergelijk het met om het even welke stad in Nederland.
Dan weet je dat er iets heel, heel erg mis is in Nederland.
Bezoek Valencia dan eens, zou ik zeggen. Prachtige stad. Veel mooier dan Barcelona, maar wat minder groots opgezet.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:06 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Nog nooit in Valencia geweest, maar ik wist al veel langer dat er iets heel, heel erg mis is met Nederland. Ik heb wat dat betreft ook weinig hoop voor de toekomst.
Ik dacht dat je het over openbare toiletten had in winkelcentra e.d. In Commerciele gelegenheden vind ik het ook een beetje onzinnig, al zie ik het als een geste naar die mevrouw, een soort fooi, niet als een toegangsprijs, je hoeft natuurlijk nooit echt perse te betalen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:02 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... in andere landen kan het blijkbaar wel. Waarom hier dan niet. Alsof de V&D niet genoeg winst maakt om zo'n toiletjufvrouw gewoon in vaste dienst te nemen en een vast loon te betalen, plus de benodigheden(!)
Nogmaals, in heel veel andere landen is het wel gewoon mogelijk, en vaak nog beter dan hier ook. Dan is het heel logisch dat ik me afvraag waarom dat hier niet zou kunnen.
Mocht ik ooit de baas worden van de V&D of Bijenkorf, en dat zit er dik in, dan is dat het allereerste wat ik meteen zal veranderen, puur en alleen voor de klantvriendelijkheid, en omdat ik principieel vind dat zoiets onder 'service' valt.
Dat kan helemaal niet, er is een vrije markt en dat leidt altijd tot goedkopere en betere diensten, de taxis in Amsterdam zijn dus goedkoop en van kwalitatief hoog niveau, dat weet een kleuter!quote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:36 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
En ook nog eens de slechste/asociaalste ter wereld.
klopt..dat is wat de gemeente (met de almachtige PvdA) voorstaat.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:24 schreef isogram het volgende:
Het is triest, hoe automobilisten tot paria's zijn verklaard in Amsterdam. Gisterenavond even op bezoek bij een vriend die vlakbij het Centraal Station woont. Parkeren voor drie uurtjes: 15 euro. Ja, dan moet je maar de P+R nemen, is dan het excuus... maar dan mag ik wel een uur extra reistijd incalculeren om met de metro op en neer te komen. Een stad als Amsterdam wordt zo steeds meer een onneembare vesting en steeds minder aantrekkelijk om te bezoeken.
Volgens mij is de PvdA geen alleenheerser. Al zullen ze dit soort plannen zeker steunen, ze zijn nog meer het geestelijk eigendom van een partij als GroenLinks.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:32 schreef qonmann het volgende:
klopt..dat is wat de gemeente (met de almachtige PvdA) voorstaat.
Nee, ze zijn geen alleenheerser..alleen al zeer lang en ononderbroken aan de macht.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Volgens mij is de PvdA geen alleenheerser. Al zullen ze dit soort plannen zeker steunen, ze zijn nog meer het geestelijk eigendom van een partij als GroenLinks.
Wat een kul. Je rijdt sneller naar de Arena en pakt dan de metro naar het centrum dan dat je het met de auto voor elkaar krijgt.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:24 schreef isogram het volgende:
Het is triest, hoe automobilisten tot paria's zijn verklaard in Amsterdam. Gisterenavond even op bezoek bij een vriend die vlakbij het Centraal Station woont. Parkeren voor drie uurtjes: 15 euro. Ja, dan moet je maar de P+R nemen, is dan het excuus... maar dan mag ik wel een uur extra reistijd incalculeren om met de metro op en neer te komen. Een stad als Amsterdam wordt zo steeds meer een onneembare vesting en steeds minder aantrekkelijk om te bezoeken.
Het is een gelegenheidsargument ook nog, want de bewoners laten ze wel gewoon rondrijden.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:37 schreef Drexl het volgende:
Haha dat argument van die woordvoerder van de gemeente: "Om de stad schoon te houden''. Volgends mij is Amsterdam één van de smerigste steden die er in het Westen zijn.
Amsterdam snijdt zich hiermee flink in de vingers. Ik kom iig niet vrijwillig in Amsterdam. Ik ga liever winkelen in een gebied waar ik wel welkom ben met mijn auto en niet gestraft word als ik mijn geld ga uitgeven bij de lokale middenstand.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:57 schreef voyeur het volgende:
[..]
Wat een kul. Je rijdt sneller naar de Arena en pakt dan de metro naar het centrum dan dat je het met de auto voor elkaar krijgt.
Het beleid is nu eenmaal gericht op ontmoediging van het autogebruik in het centrum en daar zijn heel wat Amsterdammers blij mee. Al die provinciaaltjes die de hele zaterdagmiddag in de file staan om bij de parkeergarage van de Bijenkorf te komen verstikken de stad. Waarom die niet even de metro pakken voor het laatste stuk is me een raadsel.
Kortom het beleid werkt als bedoeld! Almere?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Amsterdam snijdt zich hiermee flink in de vingers. Ik kom iig niet vrijwillig in Amsterdam. Ik ga liever winkelen in een gebied waar ik wel welkom ben met mijn auto en niet gestraft word als ik mijn geld ga uitgeven bij de lokale middenstand.
Ik reed zondagavond probleemloos in pakweg 10 minuten van de afrit S102 naar de omgeving van het Centraal Station. Als ik naar de P+R ga, had ik eerst nog 5 minuten moeten doorrijden over de ring, daarna parkeren, teruglopen om je kaartje te tonen en 2 ov-tickets te krijgen, 5 minuten lopen naar de metro, wachten op de metro, circa 20 minuten reistijd en daarna nog zeker 5 minuten van CS naar de plaats van bestemming lopen. Ik kom vaak zat in de P+R ArenA om precies te weten hoe het allemaal werkt.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:57 schreef voyeur het volgende:
Wat een kul. Je rijdt sneller naar de Arena en pakt dan de metro naar het centrum dan dat je het met de auto voor elkaar krijgt.
Het beleid is nu eenmaal gericht op ontmoediging van het autogebruik in het centrum en daar zijn heel wat Amsterdammers blij mee. Al die provinciaaltjes die de hele zaterdagmiddag in de file staan om bij de parkeergarage van de Bijenkorf te komen verstikken de stad. Waarom die niet even de metro pakken voor het laatste stuk is me een raadsel.
Je wou de bewoners ook weghouden van huizen ofzo??? Is het zo onlogisch dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen bewoners en bezoekers/toeristen?quote:Op maandag 20 juli 2009 16:07 schreef qonmann het volgende:
[..]
Het is een gelegenheidsargument ook nog, want de bewoners laten ze wel gewoon rondrijden.
Eerlijk zou zijn als ze zeiden: Iedereen zonder parkeervergunning (lees niet-bewoners) naaien we met een belachelijk hoog parkeertarief.
Probeer het nog eens op zaterdagmiddagquote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:03 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik reed zondagavond probleemloos in pakweg 10 minuten van de afrit S102 naar de omgeving van het Centraal Station.
6 euro, en dat noem jij goed te doen? Ze moeten blij zijn dat er uberhaupt nog iemand naar die stad wil komenquote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:38 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
De ArenA is wel goed te doen. Voor 6 euro per dag parkeren en je krijgt er twee retourkaartjes voor de metro bij naar CS.
Of een taxiquote:Op zaterdag 18 juli 2009 11:18 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, logisch. De stad is totaal niet gebouwd op autoverkeer, maar de luie mens moet en zal tot aan de voordeur van elke winkel met de auto gaan. En ja, een stad met weinig parkeerruimte is vanzelfsprekend duur qua parkeren. Prima zaak, het aantal auto's in de stad mag wat mij betreft nog wel gehalveerd worden. Als je door de stad wilt pakt je maar de fiets of tram/metro.
Je kan net zo goed je auto in Amstelveen of Diemen zetten is gratis en je bent zo in het Centrum.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:13 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
6 euro, en dat noem jij goed te doen? Ze moeten blij zijn dat er uberhaupt nog iemand naar die stad wil komen
Het meest trieste is nog wel dat ze automobilisten de kanker in jagen, maar vervolgens wel met zn allen gaan staan janken dat het niet eerlijk is er als er iemand met een plan komt om buiten de stad een fatsoenlijk bereikbaar winkelcentrum te bouwen.
Waarom kom je niet gewoon met het OV?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:13 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
6 euro, en dat noem jij goed te doen? Ze moeten blij zijn dat er uberhaupt nog iemand naar die stad wil komen
Het meest trieste is nog wel dat ze automobilisten de kanker in jagen, maar vervolgens wel met zn allen gaan staan janken dat het niet eerlijk is er als er iemand met een plan komt om buiten de stad een fatsoenlijk bereikbaar winkelcentrum te bouwen.
Met het OV naar Amsterdam is nog duurder. Helemaal wanneer je met meerdere personen de stad in wil.quote:
Waarom moet Amsterdam het duurste parkeerbeleid ter wereld hebben, als de auto niet simpelweg een melkkoe is?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Gelul. Parkeren in de binnenstad moet gewoon duur zijn.
Omdat het OV zwaar kut is en je vaak dan alsnog duur(der) uit bent, terwijl ik daar eigenlijk geen geld aan wil uitgeven. Daarnaast wil ik gewoon lekker met de auto omdat dat fijn isquote:
Als het aan Groen Links ligt:quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:15 schreef Picchia het volgende:
[..]
Waarom moet Amsterdam het duurste parkeerbeleid ter wereld hebben, als de auto niet simpelweg een melkkoe is?
Tja, 't is maar net wat je definitie is van achterlopen.. Als je kijkt waar Nederlandse steden op achterlopen, zou ik eerder naar winkelcentra in de US en Canada kijken, dan naar andere steden in Europa waar ze blijkbaar nog minder gastvrij zijnquote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:29 schreef qonmann het volgende:
Ze is van mening dat Amsterdam achterloopt op andere steden in Europa. "In Italië zie je dat heel veel oude binnensteden al zijn afgesloten voor auto's. Dat is beter voor de leefbaarheid van de stad." De GroenLinks-fractievoorzitter pleitte ervoor de verdubbeling van de tarieven niet alleen voor het centrum door te voeren, maar voor het hele gebied binnen de ring.
Oh, dus zo duur is parkeren dan ook weer niet blijkbaarquote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:07 schreef Picchia het volgende:
[..]
Met het OV naar Amsterdam is nog duurder. Helemaal wanneer je met meerdere personen de stad in wil.
Jawel. Het is namelijk kunstmatig duur en daarmee te duur. Het is alsof beiden hetzelfde moeten kosten of iets, maar dat is natuurlijk onzin. Als het parkeren nog duurder wordt gemaakt dan gaan de prijzen van het OV ook gewoon mee omhoog. Daar heeft de NS destijds al eerder mee gedreigd nadat autorijden duurder werd.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh, dus zo duur is parkeren dan ook weer niet blijkbaar
Daar ben ik het mee eens maar we wilden zo graag privatiseren en zo, weet je nog.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:38 schreef isogram het volgende:
Mijn punt: het OV is geen serieus alternatief en is zeker 30-40 procent te duur.
Gewoon niet meer naar Amsterdam gaan dus.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:38 schreef isogram het volgende:
We gaan steeds meer naar een situatie waarin vervoer (en alles wat daarbij hoort, zoals parkeren) zo goed als strafbaar zijn geworden. Als ik van Zwolle naar Amsterdam rijd, is dat 114 kilometer. Bij het verbruik van mijn auto komt dat neer op circa 9 liter benzine, tegen een prijs van 1,35 euro. Die kosten komen dus op 12,15 euro. Stel dat ik bij de P&R parkeer (dus buiten het centrum), dan kost het parkeren me nog eens 6 euro. In totaal kom ik op 18,15 euro. Maar laat ik eens fors geld besparen en met de trein gaan. Dan kost een enkele reis tweede klas me nog altijd 16,50 euro. Dat is dus nog meer dan het brandstofverbruik van de auto.
Mijn punt: het OV is geen serieus alternatief en is zeker 30-40 procent te duur.
De overheid is nog 100% aandeelhouder.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:41 schreef SCH het volgende:
Daar ben ik het mee eens maar we wilden zo graag privatiseren en zo, weet je nog.
Oh dat gelul weer.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De overheid is nog 100% aandeelhouder.
De NS is gewoon niet geprivatiseerd, maar staat er wel gedeeltelijk open voorquote:
Ja, dus? Dat rechtvaardigt het kunstmatig duurder maken van autorijden, zodat het OV nog een paar stuivers goedkoper blijft?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:41 schreef SCH het volgende:
Daar ben ik het mee eens maar we wilden zo graag privatiseren en zo, weet je nog.
Geloof me: ik sta bepaald niet te trappelen om Amsterdam te bezoeken. Het is meer een soort noodzaak, omdat er nou eenmaal wat vrienden wonen, omdat dat ene concert er nou eenmaal plaatsvindt, etc. Puur voor mijn plezier kom ik er allang niet meer; er is altijd een concrete aanleiding waarom ik er moet zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:42 schreef qonmann het volgende:
Gewoon niet meer naar Amsterdam gaan dus. Kunnen alleen de bewoners (= kiezers) zich op den duur nog betaalbaar in de stad begeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |