abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 juli 2009 @ 20:21:22 #201
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_71129935
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:52 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Alleen zijn het geen feiten maar een bij elkaar gefraudeerd lijstje cijfers. Dat is al een aantal keer duidelijk gemaakt, met onderbouwing. Er is alleen een klein probleempje: je negeert iedereen die daar over begint.
Er valt niet te reageren op mensen die voortdurend waarnemingen in hun eigen theoretisch kader blijven plaatsen.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
  zondag 19 juli 2009 @ 20:26:28 #202
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_71130061
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 21:09 schreef ES57 het volgende:

[..]

Feiten negeren is niet echt wetenschappelijk hoor.
Nieuwe pagina, nieuwe kansen voor TS om niet op aangedragen feiten in te gaan!
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71130695
quote:
Op zondag 19 juli 2009 20:21 schreef ES57 het volgende:

[..]

Er valt niet te reageren op mensen die voortdurend waarnemingen in hun eigen theoretisch kader blijven plaatsen.
Niks theoretisch kader, je hebt onder andere hierop nog niet gereageerd, allemaal posts die geen moer met een theoretisch kader van doen hebben:
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat IQ van 59 in Equatoriaal Guinea is gebaseerd op een steekproef onder 48 kinderen tussen 10 en 14 jaar oud.
en hierop niet:
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Besef wel dat dat lijstje uit de OP uit het nogal omstreden boek "IQ and the Wealth of Nations" van Richard Lynn afkomstig is.

Voordat je er teveel waarde aan hecht zou ik adviseren eens goed te onderzoeken hoe de cijfers per land tot stand zijn gekomen. Dan zul je zien dat voor sommige landen helemaal geen data beschikbaar was, en dat data van buurlanden is ge-extrapoleerd. Soms zelfs is data ge-extrapoleerd van landen die niet eens in de buurt liggen, en die om allerlei dubieuze redenen vergelijkbaar werden geacht.

• Voor meer dan de helft van de genoemde landen was geen data beschikbaar en is het IQ afgeleid uit het IQ van omringende landen.

• Voor landen waar wel data beschikbaar is, zijn de conclusies gebaseerd op absurd kleine steekproeven, van soms maar enkele tientallen individuen. Vaak kwamen al die inidividuen dan ook nog uit dezelfde landsstreek. Op basis van zo een kleine homogene steekproef kun je geen betrouwbare uitspraken over een veel grotere en heterogene populatie doen.

• Voor Egypte werd een onderzoek onder iets meer dan honderd kinderen tussen 6 en 12 jaar oud gebruikt om uitspraken over de hele Egyptische populatie te doen. Hetzelfde werd gedaan in een hele reeks andere (ontwikkelings)landen.

• Er worden vele niet onderbouwde aannames gedaan in het boek.
  • en hierop niet:
    quote:
    Op vrijdag 17 juli 2009 07:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat klopt, maar je kan wel liegen met statistiek.

In dit geval wordt dat onder andere gedaan door te suggereren dat idioot kleine homogene steekproeven representatief zijn voor heel veel grotere heterogene populaties. Ter illustratie kun je het al eerder genoemde voorbeeld van Equatoriaal Guinea (IQ 59) er bij halen waar een test die gedaan is onder een groep van 48 kinderen tussen 10 en 14 jaar wordt gebruikt als representatie voor de hele bevolking. Hetzelfde is gebeurd voor bijna alle landen, wellicht met uitzondering van Japan en de USA. Dat heet liegen met statistiek.

Voor sommige landen waren niet eens cijfers beschikbaar en zijn de al totaal onbruikbare cijfers van buurlanden (en soms zelf van niet-buurlanden) gebruikt. Ook dat heet liegen met statistiek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2009 20:52:33 ]
    pi_71130702
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 15:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als advocaat van de duivel spelend, zou je kunnen zeggen dat wat jij hier opsomt juist het gevolg is van het feit dat men gemiddeld een laag IQ heeft.
    Cirkelredenering zit verstopt in wat TS stelt nl.
    Dat is zo, maar het gaat hier niet om causaliteit. Het enige wat ik (en met mij velen hier..) probeer duidelijk te maken, is dat men geen vergelijking mag maken omdat er geen sprake is van gelijke omstandigheden.
    pi_71130867
    Pauperonderwerp
      zondag 19 juli 2009 @ 20:56:55 #206
    219590 oompaloompa
    doompadeedee
    pi_71130883
    Ik zie je
    quote:
    Op maandag 13 juli 2009 22:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat IQ van 59 in Equitoriaal Guinea is gebaseerd op een steekproef onder 48 kinderen tussen 10 en 14 jaar oud.
    En verhoog hem met:
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 14:07 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

"The datum that Lynn and Vanhanen used for the lowest IQ estimate, Equatorial Guinea, was the mean IQ of a group of Spanish children in a home for the developmentally disabled in Spain."
    Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
    De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
    pi_71135081
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 20:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
    Goede filering.
    Maar pssst: data (gegevens) is meervoud van datum (gegeven).

Dit is dus gewoon regelrechte fraude. Wat een lef!
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      maandag 20 juli 2009 @ 08:08:41 #208
    223876 TheSilverSpoon
    ork, ork, ork
    pi_71140298
    quote:

[..]

Dan is er nog het volgende bewijs dat training wel degelijk een rol speelt. Na een vakantie van enkele weken scoren mensen lager dan vooraf; men scoort hoger na herhaling. Mensen die dus nog nooit met dit soort testen te maken hebben gehad en laag scoren zijn daarmee niet noodzakelijk dommer. Daarentegen, mensen die beweren van wel zijn dit weer wel.
    pi_71140964
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 08:08 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Dan is er nog het volgende bewijs dat training wel degelijk een rol speelt. Na een vakantie van enkele weken scoren mensen lager dan vooraf; men scoort hoger na herhaling. Mensen die dus nog nooit met dit soort testen te maken hebben gehad en laag scoren zijn daarmee niet noodzakelijk dommer. Daarentegen, mensen die beweren van wel zijn dit weer wel.
    pi_71143377
    quote:

[..]

Welk theoretisch kader bedoel?
    I´m back.
      zondag 26 juli 2009 @ 12:28:35 #211
    51443 JaZekerZ
    ..prepare to flash
      zondag 26 juli 2009 @ 13:53:59 #212
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_71337915
    Het is toch logisch dat mensen in Afrika dommer zijn. Als je niet wordt uitgedaagd in je denkvermogen (geen onderwijs), dan zul je je denkvermogen ook niet zo gauw ontwikkelen.
    2000 light years from home
      zondag 26 juli 2009 @ 14:49:20 #213
    223876 TheSilverSpoon
    ork, ork, ork
    pi_71339293
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 13:53 schreef Merkie het volgende:
    Het is toch logisch dat mensen in Afrika dommer zijn. Als je niet wordt uitgedaagd in je denkvermogen (geen onderwijs), dan zul je je denkvermogen ook niet zo gauw ontwikkelen.
    Fout: deze test bewijst niet noodzakelijkerwijs iets over het denkvermogen, maar slechts over of het vermogen wordt benut of niet.

TS komt na wat valide punten ineens niet meer terug... Tja.
      zondag 26 juli 2009 @ 16:08:56 #214
    21350 breaky
    Harder praten a.u.b
    pi_71341291
    quote:
    Bijna juist...het betekent niet dat je dommer bent...gewoon op dat moment minder ontwikkeld.

Geld trouwens hier ook waar ik woon, waar helaas in het onderwijs veel corruptie heerst.
    Modus Vivendi!
    Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
    Soda water en Earl Grey :-)
    pi_71351835
    quote:
    Het is maar net wat je dommer noemt. Zij kunnen in hun woongebied aardig overleven, ondanks alle gevaren. En ze lossen veel problemen op. En juist het snel en doeltreffend antwoord weten op problemen lijkt me een typisch voorbeeld van intelligentie.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      zondag 26 juli 2009 @ 22:51:36 #216
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_71351951
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 22:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het is maar net wat je dommer noemt. Zij kunnen in hun woongebied aardig overleven, ondanks alle gevaren. En ze lossen veel problemen op. En juist het snel en doeltreffend antwoord weten op problemen lijkt me een typisch voorbeeld van intelligentie.
    Mij niet, problemen oplossing d.m.v. ervaring vind ik geen toonbeeld van intelligentie. Intelligentie uit zich als je nieuwe problemen snel en efficiënt weet op te lossen. Dat ze kunnen overleven in hun woongebied zou ik dan ook niet intelligent willen noemen. Een slang overleeft ook prima in de jungle, maar daarom is het nog geen intelligent beest.

Het lijkt bijna wel alsof het politiek incorrect is om iemand "dom" te noemen.
    pi_71352336
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 22:51 schreef Merkie het volgende:

[..]

Mij niet, problemen oplossing d.m.v. ervaring vind ik geen toonbeeld van intelligentie. Intelligentie uit zich als je nieuwe problemen snel en efficiënt weet op te lossen. Dat ze kunnen overleven in hun woongebied zou ik dan ook niet intelligent willen noemen. Een slang overleeft ook prima in de jungle, maar daarom is het nog geen intelligent beest.

Het lijkt bijna wel alsof het politiek incorrect is om iemand "dom" te noemen.
    Lees het hele topic even en je komt er achter dat het lijstje cijfers uit de OP flauwekul is.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2009 23:03:20 ]
    pi_71352380
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Lees het hele topic even en je komt er achter dat het lijstje cijfers uit de OP flauwekul is.
    Is er ook een correct lijstje ?
    Niet geschoten is altijd mis..
    Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
      zondag 26 juli 2009 @ 23:06:01 #219
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_71352430
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook wel, maar desalniettemin lijkt het mij niet vreemd om te stellen dat Afrikanen gemiddeld dommer zijn dan ontwikkelde Westerse mensen.
    pi_71353061
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:06 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook wel, maar desalniettemin lijkt het mij niet vreemd om te stellen dat Afrikanen gemiddeld dommer zijn dan ontwikkelde Westerse mensen.
    Meten is weten. Ik zou niet weten op grond waarvan je dat zou kunnen beweren zonder het te meten. En ja: dat is vrij lastig. Je zal om te beginnen moeten definieren wat domheid is, en wanneer iemand dommer is dan iemand anders. Dat is nog niet zo eenvoudig. Je zou kunnen stellen dat het onderwijs in Afrika veel slechter is dan in het Westen, en dat Afrikanen daarom minder ontwikkeld zijn. Maar lagere ontwikkeling is niet hetzelfde als domheid.
    quote:
    Op zondag 26 juli 2009 23:04 schreef qonmann het volgende:

[..]

Is er ook een correct lijstje ?

Het lastigste is dat je niet een en dezelfde test kan gebruiken voor de hele wereldbevolking, omdat de verschillen te groot zijn (om te beginnen al de taal). Tests worden ontworpen en vervolgens wordt de scoring bepaald door de verdeling van scores in een normgroep te bepalen. De gemiddelde score in die normgroep is per definitie 100 en de scoring volgt per definitie een normale verdeling.

De normgroep is natuurlijk bepalend. Als je een IQ test ontwerpt en de normgroep bestaat uit Japanners dan is die test al eigenlijk niet geschikt om er West Europeanen mee te testen, of Congolezen, of Eskimo's. Het omgekeerde is ook waar: het is heel erg moelijk om tests die zijn ontworpen voor en genormaliseerd met behulp van verschillende normgroepen met elkaar te vergelijken.

Als de tests echter heel verschillende zijn, maar wel een betrouwbare score opleveren kun je IQ scores met elkaar vergelijken, maar dan nog heel voorzichtig: een IQ is immers een relatieve score ten opzichte van de populatie (die wordt vertegenwoordigd door de normgroep). De OP suggereert dat er zoiets als een absolute IQ score is, en dat is al zeer twijfelachtig.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2009 23:30:23 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')