Ze moesten niet voor niets vluchtenquote:When I went out there, I found the little Oompa-Loompas living in tree houses. They had to live in tree houses to escape from the whangdoodles and the hornswogglers and the snozzwangers. And they were living on green caterpillars, and the caterpillars tasted revolting
Het is zuur voor je maar keer op keer wordt aangetoond met IQ-testen dat de zwarte medemens gemiddeld minder intelligent is dan Aziaten en blanken. Ik ben geneigd te geloven dat dit genetisch bepaald is.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 01:58 schreef oompaloompa het volgende:
Als TS in oompaloompa's had geloofd hadden die al lang de schuld gekregen wan alle problemen in Nederland. En had TS "bewijzen" gevonden dat oompaloompa's de as van het kwaad zijn en meteen uitgezet moeten worden. Ook had TS gepost dat het heilige boek van de oompaloompa's " charlie & the chocolate factory" vol met geweld staat en dat na verwijdering van die passages slechts een boekje met het formaat van de Donal Duck overblijft.
Meerdere users hebben toch al uitgelegd wat de problemen zijn met het meten van een gemiddeld IQ voor een hele natie???quote:Op zaterdag 18 juli 2009 07:31 schreef ES57 het volgende:
[..]
Het is zuur voor je maar keer op keer wordt aangetoond met IQ-testen dat de zwarte medemens gemiddeld minder intelligent is dan Aziaten en blanken. Ik ben geneigd te geloven dat dit genetisch bepaald is.
Is het racistisch om verschillen tussen rassen te meten en te duiden? Nee! Het is gewoon wetenschap.
Waarom zijn Aziaten gemiddeld genomen intelligenter dan Westerlingen? Als ik de redenatie moet volgen van de politiek-correcte users dan zou de context van het begrippenkader van blanken anders of beperkter zijn dan die van Aziaten waardoor een IQ-test geen zin heeft. Hilarisch gewoon.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 08:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Meerdere users hebben toch al uitgelegd wat de problemen zijn met het meten van een gemiddeld IQ voor een hele natie???
Daarnaast, als je dan vervolgens de op die manier gemeten gemiddelde IQ's nog in verband brengt met de verschillen in welvaart tussen die naties dan komt dat toch redelijk dicht in de buurt van racisme? Of vind je niet?
Nee dat bepaal ik natuurlijk niet. Dat bepalen over het algemeen de beschikbare literatuur en de opvattingen van wetenschappers uit het betreffende vakgebied. Ik zou dat heel uitgebreid kunnen gaan onderbouwen maar dat is in het geval van mensen als jij verspilde moeite. Ik heb notabene al eerder aangegeven in dit topic dat g over het algemeen wordt gezien als een betere indicator en daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld het Flynn effect m.b.t. IQ niet wordt teruggevonden bij metingen van g.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:41 schreef ES57 het volgende:
[..]
Babbel, babbel ... je argumenteert zonder echte onderbouwing. Bepaal jij de mate van controversie per theorie?
Hoe verklaar ji India of Indonesië?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 09:39 schreef ES57 het volgende:
[..]
Waarom zijn Aziaten gemiddeld genomen intelligenter dan Westerlingen? Als ik de redenatie moet volgen van de politiek-correcte users dan zou de context van het begrippenkader van blanken anders of beperkter zijn dan die van Aziaten waardoor een IQ-test geen zin heeft. Hilarisch gewoon.
Ok ik zal even heel langzaam en heel duidelijk opschrijven waar je allemaal de fout in gaat met het trekken van de conclusies die je maakt dat ras IQ bepaalt.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 09:39 schreef ES57 het volgende:
[..]
Waarom zijn Aziaten gemiddeld genomen intelligenter dan Westerlingen? Als ik de redenatie moet volgen van de politiek-correcte users dan zou de context van het begrippenkader van blanken anders of beperkter zijn dan die van Aziaten waardoor een IQ-test geen zin heeft. Hilarisch gewoon.
Hiermee toon je niet eens correlatie aan. Bovendien irrelevant: als iedereen in dat werelddeel dom is, wie is dan geïnteresseerd in causaliteit?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ok ik zal even heel langzaam en heel duidelijk opschrijven waar je allemaal de fout in gaat met het trekken van de conclusies die je maakt dat ras IQ bepaalt.
1. correlation does not prove causation. Ik ken 3 Afrikanen, alle drie erg slim. Ze wonen ook alle drie in Europa, terwijl ze opgegroeid zijn in Afrika. Gevolg is dat het IQ in Europa hoger wordt en in Afrika lager.
Een psycholoog intelligentie laten meten is vergelijkbaar met JP Balkenende in de jury van Idols plaatsen.quote:2. IQ testen zijn erg slecht generaliseerbaar naar andere culturen. Japan & Hong Kong zijn maatschappijen met westerse educatie, dit zijn dan ook landen waar het wel redelijk goed "IQ" meet, Zimbabwe niet. Als je hier meer over wilt weten omdat je het niet klakkeloos aan wilt nemen, google maar op APA task force intelligence. APA staat voor American Psychology Association, de 10 grootste en beste psychologen uit het veld van Intelligentie-meting hebben samen een stuk geschreven wat de status van Intelligentie-meting aangeeft. Deze mensen zijn een stuk betrouwbaarder dan een UD uit Helsinki.
Alsof een peer-reviewer jouw proefpersonen gaat ondervragen. De data die je bij een officiële publicatie gebruikt is dus evenmin gecontroleerd door anderen.quote:3. Betrouwbaarheid: het boek dat jij quote is niet peer-reviewed voor publicatie, iets wat binnen de psychologie, en ik neem aan binnen de wetenschap eigenlijk altijd gebeurt. De data die er in staan zijn dus niet gecontroleerd door andere mensen
Bij een goede publicatie heft de ene fout de andere op. In elke publicatie zitten wel fouten, en dat kenmerkt het verschil tussen een goede en een slechte publicatie.quote:4. Nadat een groep mensen van 19 van de gerapporteerde IQ scores de ruwe data heeft bekeken heeft men fouten gevonden in 5 van die 19 gerapporteerde scores.
Alsof ze een zieke vogel wel in de lucht onderzoeken.quote:5. Het IQ van Ethiopie is niet eens gemeten in Ethiopie
Oj, schande voor de wetenschap.quote:6. voor 104 van de 185 landen waren geen scores bekend en hebben de autheurs de scores verzonnen. Soms door buurlanden te middelen, soms door gewoon een getal uit de lucht te laten vallen
Zei je dat niet al met arbitrair?quote:7. Bij oudere IQ testen hebben de auteurs een arbitrair nummer opgeteld, omdat IQ langzaam steeds hoger wordt. Dit getal komt ook totaal uit de lucht vallen.
Educatie heeft toch niks met intelligentie te maken, betoogde je eerder?quote:9. voorbeeld: Zuid-Afrika waar apartheid pas 20 jaar opgeheven is, en zwarte kinderen dus educatie hebben gehad en volwassenen niet
Het gequote boek stelt juist de correlatie tussen BNP en intelligentie op groepsniveau aan de kaak.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Hiermee toon je niet eens correlatie aan. Bovendien irrelevant: als iedereen in dat werelddeel dom is, wie is dan geïnteresseerd in causaliteit?
Wie anders? Psychos logos. Een van de grootste redenen van de opkomst van de psychologie is juist het toetsen van menselijke vaardigheden. IQ testen zijn puur het domein van de psychologie, met name de test-theorie.quote:Een psycholoog intelligentie laten meten is vergelijkbaar met JP Balkenende in de jury van Idols plaatsen.
Als er ook maar enige twijfel is over de validiteit van data zal een reviewer daar zeker naar kijken. Je hoeft proefpersonen niet per se te ondervragen om uit te vinden of data betrouwbaar is.quote:Alsof een peer-reviewer jouw proefpersonen gaat ondervragen. De data die je bij een officiële publicatie gebruikt is dus evenmin gecontroleerd door anderen.
quote:Bij een goede publicatie heft de ene fout de andere op. In elke publicatie zitten wel fouten, en dat kenmerkt het verschil tussen een goede en een slechte publicatie.
Dit is wel een hele slechte metafoor. Als je verschillen tussen landen wilt meten, is het niet meer dan logisch dat je ook echt de landen onderzoekt.quote:Alsof ze een zieke vogel wel in de lucht onderzoeken.
quote:Oj, schande voor de wetenschap.
Maakt een per ongelijke herhaling van een feit mijn argument minder valide?quote:Zei je dat niet al met arbitrair?
Nee dat heb ik nergens gezegd, wat ik wel heb betoogd is dat onze IQ test vooral analytisch denkvermogen toetst, iets dat je juist vooral op school leert.quote:Educatie heeft toch niks met intelligentie te maken, betoogde je eerder?
"The datum that Lynn and Vanhanen used for the lowest IQ estimate, Equatorial Guinea, was the mean IQ of a group of Spanish children in a home for the developmentally disabled in Spain."quote:Op maandag 13 juli 2009 20:04 schreef LXIV het volgende:
Maar een IQ van 59 in Equitoriaal Guinea, dat weiger ik te geloven.
Genetisch bepaald. Aziaten zijn gemiddeld genomen intelligenter dan de Nederlander.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe verklaar ji India of Indonesië?
Ach, ach, ach, tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek waar een paar hiaten inzitten maar voor de rest overduidelijke bewijzen .... en jij haalt alleen die paar zwakke punten er uit. Je lijkt wel een Creationist, die roepen ook alleen maar dat de Evolutieleer een theorie is waar zwakke punten aan kleven. De hele4 theorie moet dan wel fout zijn, zo is hun redenering.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 12:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ok ik zal even heel langzaam en heel duidelijk opschrijven waar je allemaal de fout in gaat met het trekken van de conclusies die je maakt dat ras IQ bepaalt.
1. correlation does not prove causation. Ik ken 3 Afrikanen, alle drie erg slim. Ze wonen ook alle drie in Europa, terwijl ze opgegroeid zijn in Afrika. Gevolg is dat het IQ in Europa hoger wordt en in Afrika lager.
2. IQ testen zijn erg slecht generaliseerbaar naar andere culturen. Japan & Hong Kong zijn maatschappijen met westerse educatie, dit zijn dan ook landen waar het wel redelijk goed "IQ" meet, Zimbabwe niet. Als je hier meer over wilt weten omdat je het niet klakkeloos aan wilt nemen, google maar op APA task force intelligence. APA staat voor American Psychology Association, de 10 grootste en beste psychologen uit het veld van Intelligentie-meting hebben samen een stuk geschreven wat de status van Intelligentie-meting aangeeft. Deze mensen zijn een stuk betrouwbaarder dan een UD uit Helsinki.
3. Betrouwbaarheid: het boek dat jij quote is niet peer-reviewed voor publicatie, iets wat binnen de psychologie, en ik neem aan binnen de wetenschap eigenlijk altijd gebeurt. De data die er in staan zijn dus niet gecontroleerd door andere mensen
4. Nadat een groep mensen van 19 van de gerapporteerde IQ scores de ruwe data heeft bekeken heeft men fouten gevonden in 5 van die 19 gerapporteerde scores.
5. Het IQ van Ethiopie is niet eens gemeten in Ethiopie
6. voor 104 van de 185 landen waren geen scores bekend en hebben de autheurs de scores verzonnen. Soms door buurlanden te middelen, soms door gewoon een getal uit de lucht te laten vallen
7. Bij oudere IQ testen hebben de auteurs een arbitrair nummer opgeteld, omdat IQ langzaam steeds hoger wordt. Dit getal komt ook totaal uit de lucht vallen.
8. Van sommige landen waren geen IQ scores bekend en hebben de auteurs de "cito-scores" weer op geheel arbitraire wijze omgerekend tot iets dat zij als IQ interpreteren
9. Van een groot deel van de landen is IQ over de gehele bevolking genomen, van andere landen juist alleen van kinderen. Deze data zijn zeker in landen waar grote maatschappelijke veranderingen hebben plaatsgevonden niet vergelijkbaar. (voorbeeld: Zuid-Afrika waar apartheid pas 20 jaar opgeheven is, en zwarte kinderen dus educatie hebben gehad en volwassenen niet)
10. Ik heb totaal geen problemen met onderzoeken naar rassen-verschillen en er bestaan ook zeker veel (genetische) verschillen tussen rassen. Maar kortzichtige mannetjes als TS die er veel te snel een conclusie uit trekken en daarna hun vingers in hun oren stoppen en lalalalalala beginnen te zingen om hun eigen interpretatie maar in stand te houden zorgen er voor dat weinig wetenschapper zijn handen durft te branden aan onderzoek tussen rassen.
Aan gemiddelden heb je genoeg voor negatieve correlatie. Verder snap ik niet zo goed waar je naartoe wilt.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 13:41 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het gequote boek stelt juist de correlatie tussen BNP en intelligentie op groepsniveau aan de kaak.
TS ziet het vooral als een correlatie tussen ras en IQ. Ik zie het gebrek aan correlatie niet echt.
Je tweede zin snap ik niet, je hebt alleen gemiddelden geen standaarddeviaties.
Ironisch, gisteren betoogde je dat de naam niet noodzakelijkerwijs een juiste beschrijving is. Zoals kerkorgelmuziek JPB's vermogen om over muziek te oordelen heeft aangetast, zo is ook het vermogen van de APA om over IQ te oordelen ook aangetast. Daarnaast keurt de slager deels zijn eigen vlees. Genoeg redenen om aan te nemen dat áls psychologen IQ al kunnen meten, dat de ene psycholoog dat niet noodzakelijkerwijs beter doet dan de andere.quote:Wie anders? Psychos logos. Een van de grootste redenen van de opkomst van de psychologie is juist het toetsen van menselijke vaardigheden. IQ testen zijn puur het domein van de psychologie, met name de test-theorie.
Als dit stuk gepeer-reviewed zou zijn, want dan zou je het betrouwbaarder vinden, denk je dat zelfs áls iemand de meetwaarden betwijfeld, hij zelf de wereld was rondgereisd om alles na te gaan. Je mag blij zijn dat er bekend is hoe de data vergaard is, en er niet volstaan werd met 'een grote aselecte steekproef uit alle landen toont de volgende resultaten'. Wat is het beeld als je alleen naar de landen kijkt waar je het min of meer eens bent met de gekozen methode?quote:Als er ook maar enige twijfel is over de validiteit van data zal een reviewer daar zeker naar kijken. Je hoeft proefpersonen niet per se te ondervragen om uit te vinden of data betrouwbaar is.
Als ik de gemiddelde lengte van de mensen uit [insert willekeurig land waarvan veel mensen naar NL zijn geëmigreerd, ga ik echt niet in dat land zelf onderzoek doen. Ik kan me voorstellen dat de auteurs hetzelfde dachten, en in plaats van naar een land af te reizen waar een burgeroorlog aan de gang is, liever langs het vluchtelingenkamp even verderop gaan. Je argument 'het is niet in X onderzocht dus het zegt niets over X' is zwak.quote:Dit is wel een hele slechte metafoor. Als je verschillen tussen landen wilt meten, is het niet meer dan logisch dat je ook echt de landen onderzoekt.
Werd dat hier op school nog maar geleerdquote:Nee dat heb ik nergens gezegd, wat ik wel heb betoogd is dat onze IQ test vooral analytisch denkvermogen toetst, iets dat je juist vooral op school leert.
Toch hangt lengte ook met voeding samen. Je moet dus m.i. wel zeker zijn dat de diëten overeenkomen. Als je geadopteerde kinderen uit een derdewereldland, waar ondervoeding heerst, en een slecht dieet, in Nederland opmeet, dan kan ik me heel goed voorstellen dat het niet representatief is.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:37 schreef GlowMouse het volgende:
Als ik de gemiddelde lengte van de mensen uit [insert willekeurig land waarvan veel mensen naar NL zijn geëmigreerd, ga ik echt niet in dat land zelf onderzoek doen. Ik kan me voorstellen dat de auteurs hetzelfde dachten, en in plaats van naar een land af te reizen waar een burgeroorlog aan de gang is, liever langs het vluchtelingenkamp even verderop gaan. Je argument 'het is niet in X onderzocht dus het zegt niets over X' is zwak.
Nee. Er valt ook, aan de hand van het scoreverloop van IQ-testen door zwarten in de VS het nodige op te merken. Natuurlijk is daar nog steeds een gap, maar je ziet dat de scores juist in de laagste regionen telkens stijgen (het aantal lui met een IQ van 150 blijft echter vrij gelijk), totdat het verschil klein wordt. Ook zie je daar verschil in verschillende leeftijdscategorieën.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:25 schreef ES57 het volgende:
Ach, ach, ach, tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek waar een paar hiaten inzitten maar voor de rest overduidelijke bewijzen .... en jij haalt alleen die paar zwakke punten er uit. Je lijkt wel een Creationist, die roepen ook alleen maar dat de Evolutieleer een theorie is waar zwakke punten aan kleven. De hele4 theorie moet dan wel fout zijn, zo is hun redenering.
Met deze conclusie ben ik het voor het eerst eens in dit topic.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 15:02 schreef Iblis het volgende:
... maar dan zie je eigenlijk dat het een gemiddelde is dat niets over de individuen zegt.
Gemiddeld dus ...quote:Taken together, these results support the distributional model rather
than the discrimination model of why the races differ in average rate of
crime and other socially valued outcomes. However, we do not suggest
that racial differences are 100% genetic, but rather that they are due to
genes, cultures, and their interactions. Genetic factors involve brain size
and intelligence (Jensen, 1998; Rushton & Ankney, 2000), and hormone
levels like testosterone (Ellis & Nyborg, 1992). Cultural factors involve socialization
practices, including of deep-rooted values transmitted by families
(Sowell, 1994). The precise paths by which racial factors have their
effects are complex and need to be explicated in detail.
Ten eerste een paar hiaten: meer dan de helft van de data is gefrabiceerdquote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:25 schreef ES57 het volgende:
[..]
Ach, ach, ach, tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek waar een paar hiaten inzitten maar voor de rest overduidelijke bewijzen .... en jij haalt alleen die paar zwakke punten er uit. Je lijkt wel een Creationist, die roepen ook alleen maar dat de Evolutieleer een theorie is waar zwakke punten aan kleven. De hele4 theorie moet dan wel fout zijn, zo is hun redenering.
Wat een giller. Dat zeg je zeker ook over Newton en Einstein?quote:Op zaterdag 18 juli 2009 15:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ten eerste een paar hiaten: meer dan de helft van de data is gefrabiceerd
De schrijver geeft zelf toe 104 van de 185 landen verzonnen te hebben...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 15:21 schreef ES57 het volgende:
[..]
Wat een giller. Dat zeg je zeker ook over Newton en Einstein?
quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:45 schreef GlowMouse het volgende:
Wat is eigenlijk de reactie van Ethiopische psychologen op dit onderzoek?
Een nazi die zijn eigen data verzint, nog nooit zo'n betrouwbaar onderzoek gezien!quote:Lynn has also been known to argue based on eugenic principles for the extinction of entire cultures based on their "incompetence." In Lynn's own words,
"What is called for here is not genocide, the killing off of the populations of incompetent cultures. But we do need to think realistically in terms of "phasing out" of such peoples. If the world is to evolve more better humans, then obviously someone has to make way for them. ... To think otherwise is mere sentimentality."
Natuurlijk, het n-woord wordt weer gebruikt. De Wet van Godwin dus. Dit is het einde van dit topic en jij hebt verloren.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 15:31 schreef oompaloompa het volgende:
AhahahahahHAHAhahaha
[..]
Een nazi die zijn eigen data verzint, nog nooit zo'n betrouwbaar onderzoek gezien!
Dus omdat het genetisch bepaald is dat Aziaten gemiddeld genomen een hoger IQ hebben dan 'de Nederlander' is het gemiddelde IQ in India 81 en in Indonesië 89. Klinkt logisch. Daarnaast dien je jouw logica ook nog eens consequent toepassen. Dat betekent dat je niet simpelweg het gemiddelde van Aziatische landen kunt pakken, maar dat je daar bevolkingsomvang in moet meewegen. Als je dan eventjes opzoekt wat de bevolkingsomvang is in Aziatische landen waar het gemiddelde erg hoog ligt en de landen waar het gemiddelde erg laag is, dan kan je waarschijnlijk ook wel nagaan dat het gemiddelde in Azië een behoorlijk stuk lager ligt dan in Nederland.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:21 schreef ES57 het volgende:
[..]
Genetisch bepaald. Aziaten zijn gemiddeld genomen intelligenter dan de Nederlander.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |