Er moet mij als buitenstaander (al lees ik veel mee en post ik ook hier en daar) even iets van het hart.
Er wordt hier een paar pagina's lang gepraat over een bepaalde user, die volgens velen de boel heeft verstierd door op minder subtiele toon opmerkingen te plaatsen over de opvoeding van een ander. Ik denk dat nagenoeg íedereen wist dat het hier met name om Kleurdoos ging, maar niemand heeft het lef haar naar te noemen in de discussie, tot ze zelf kwam. Iedereen had een mond vol over mensen in hun waarde laten en weet ik het wat, en wat gebeurt er vervolgens? Er wordt gepraat over iemand, zonder dat die er zelf bij is, haar zegje kan doen, op een manier die ik stukken verder vind gaan dan wat Kleurdoos in het babietjestopic zei. Ze is misschien wat ongenuanceerd, maar is dit nu redelijk?! Wat ze zelf al zei, pot verwijt de ketel, en persoonlijk vind ik wat hier gebeurt beneden alle peil. Het leek even op een kleuterschoolplein, sorry dat ik het zeg.
Als er niets gezegd zou kunnen worden over het opvoeden, de voeding en vooruitgang van een kind, zonder het daarbij ook over een ander te hebben (bijvoorbeeld vergelijken, hoe doe jij dat, dat zou ik niet doen, is dat nou wel handig), dan kun je het topic wel opdoeken. Je moet ook ergens inhoudelijk over kunnen praten, uiteraard binnen grenzen van fatsoen. En die zijn mijns inziens echt niet overschreden. De toon waarop Kleurdoos dingen brengt komt soms wat ongenuanceerd en misschien wat hard over, maar we zijn toch allemaal oud en wijs genoeg om dat te kunnen relativeren? En als er twee users zijn die elkaar niet mogen, prima toch? En daar ging de discussie in beginsel niet eens over; het raakte nogal uit zijn verband gerukt.
Discussies over opvoeden zijn voor beide partijen gevoelige onderwerpen, omdat iedereen zijn kind met hart en ziel opvoedt (gaan we in elk geval van uit). Ik kan me voorstelen dat als iemand zijn kind op jonge leeftijd suikers geeft, en jij bent ervan overtuigd dat dat niet goed is, dat je de ander dan daarvan wil overtuigen. Met de allerbeste bedoelingen! En als die ander dan net het tegenovergestelde vindt, dan kom je gewoon niet overeen. Al zou Ajax 10 seizoenen winnen, een Feyenoordfan zal nooit voor Ajax juichen. (Beetje flauwe vergelijking natuurlijk, maar jullie snappen 'm vast wel). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet over de trainers, spelers en andere kwaliteiten kunt praten, je er je voordeel mee doen, of niet, en dan blijf je oneens. Dan is het een verloren missie voor beide partijen. Jammer, maar so be it.
Als users zich op hun tenen getrapt voelen, dan lijkt het mij het wijst om te zeggen: goh, hoe bedoel je zoiets, want ik vat dit zo en zo op. En als je iets niet leuk vind: 'goh, jammer dat je dat op zo'n toon moet zeggen, want ik voel nu alsof ik het niet goed doe'. Of, 'jammer dat er op zo'n toon gereageerd moet worden. Zullen er het ergens anders over hebben, want dit gaat de verkeerde kant op.' Direct op de man af.
En excuus bij voorbaat als ik voor mij beurt praat, maar ook ik kans soms wat ongenuanceerd uit de hoek komen, terwijl ik het atijd goed bedoel, dus kan me erg goed in Kleurdoos verplaatsen. En Kleurdoos, als ik hiermee de plank missla, sorry