abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70914949
Hallo,

Ik zit met een twijfel geval. Ik ben iemand die erg aan zijn vrije tijd is gehecht en zit dan ook te overwegen om (nog) minder te gaan werken. Ik vraag me alleen af of dit op dit moment verstandig is.

Mijn situatie is als volgt:
- ik werk nu 32 uur (4 dagen), mijn vriendin 36 uur.
- Wij hebben de luxe positie dat we een aardig spaarcentje achter de hand hebben (bedrag niet relevant, maar we moeten vermogens belasting betalen om een idee te krijgen).
- Op dit moment sparen we elke maand zo'n 1350 euro. Dus al met al ruime buffer, en genoeg spaarruimte.
- Nu zou ik graag nog zo'n 4 uur minder willen werken dit kost mij zo'n 250 euro in de maand, mijn vriendin hoeft nog niet zo nodig minder te werken, maar ziet dit haarzelf in de toekomst wel doen (ze wil dan naar 30 uur). Dus die wil hier best in meegaan, maar dan wil ze wel graag dat het geld wat het voor zou haar kosten apart gezet wordt en we dit al buiten de normale begroting houden (zodat we zeker weten dat hier ook nog de mogelijkheid voor is mocht zij dit ook willen), dit zal zo'n 450 euro zijn.
Hiermee daalt al met al ons spaargeld dus naar 650 euro in de maand.
- onze overige situatie: we wonen in een leuk huis, zijn midden 30 en hebben geen kinderwens, het ziet er dus niet naar uit dat in de nabije toekomst onze overige situatie in financieel opzicht zal wijzigen.

Mijn twijfels:
- ik zelf ben nogal huiverig om ons spaar bedrag per maand met de helft omlaag te brengen. In deze tijden kun je wellicht maar zoveel mogelijk cash achter de hand hebben.
- het bedrijf waaar ik in werk zit in bezuinigs ronden, ik heb geen aanleiding om te denken dat ik eruit zal vliegen, echter ik vraag me een beetje af of het op dit moment verstandig is een dergelijk signaal af te geven. Mochten er wel ontslagen gaan vallen, zal dit dan een aanleiding zijn om mij eruit te pikken ipv iemand die wel voltijd werkt?
- ik heb 6 maanden geleden promotie gemaakt en twijfel een beetje hoe geloofwaardig ik nog ben als ik nu slechts 28 uur ga werken

aan de andere kant: ik weet dat ik dit erg graag wil, en wellicht is in deze tijd mijn baas wat meer geneigt om met dergelijke zaken soepel om te gaan, scheelt hem toch weer 0,1 fte (zoals gezegd er zijn bezuinigs ronden). Wellicht dat in betere tijden iets dergelijks zowieso niet bespreekbaar is.

Ik weet het: een luxe positie, verwent blablabla, neemt niet weg dat ik enorm twijfel dus invalshoeken waar ik nog niet aan gedacht heb hoor ik graag, evenals adviezen.
  zondag 12 juli 2009 @ 22:12:28 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_70915532
Ook even meedenken : je pensioen-opbouw.
Of je baas het leuk vindt hangt van veel factoren af. Hij bezuinigt weliswaar op je, maar 3 mensen die 40 uur werken zijn voor de baas gewoonlijk voordeliger dan 4 die 30 uur werken.
Even echt negatief : als het tussen jullie uiteindelijk toch fout gaat, wordt het lastiger om weer alleen op eigen benen (inkomen) te staan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_70915562
Ik vind het wel belangrijk om te weten wat je met die extra vrije tijd gaat doen? Gezien er geen kinderen komen / gaan komen.

Weegt deze tijdsbesteding op tegen de twijfels. Ik vind de twijfels behoorlijk eerlijk gezegd. Ik zou ook graag minder werken maar precies die twijfels die jij hebt, heb ik dan ook. En aangezien ik niet het geluk heb vermogensbelasting te mogen betalen, houd het voor mij al direct op.! Denk ook aan pensioen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2009 22:14:33 ]
pi_70916708
Geen idee hoe dat bij jou zit, maar in mijn tak van sport (software/consultancy) wordt je niet meer serieus genomen als je minder dan 4 dagen werkt. Gebrek aan continuiteit omdat je te beperkt aanspreekbaar bent.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
  zondag 12 juli 2009 @ 23:31:32 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70918735
Financieel is minder werken in ieder geval heel aantrekkelijk. Vergeet niet dat je over de eerste uren dat je werkt praktisch geen belasting betaald en over de laatste uren ongeveer de helft.

Voor een normaal inkomen ga je wanneer je van fulltime naar parttime (20hr) gaat werken maar 70% in salaris achteruit!! Daar komt nog bovenop dat je wellicht zorg- of huurtoeslag gaat ontvangen of andere voordelen hebt. Ook je reiskosten e.d. worden evenredig lager.

Zelf heb ik een jaar terug ouderschapsverlof genomen (32 uur). Zeker na de belastingteruggaaf kwam ik er achter dat ik NETTO dus meer overhield dan wanneer ik gewoon was gaan werken! Meer! (Daar zitten de bespaarde kosten kinderopvang dus wel bij). Maar de regeling is ook zonder dat gewoon extreem gunstig.

Je moet zelf bepalen wat je belangrijk vind in het leven. Wanneer je niet al te zeer hecht aan merkkleding, coke en stappen, in een hele dure wagen rijden etc, dan kun je met een fatsoenlijk opleidingsniveau al heel goed rondkomen met 24 uur werk per week. Het is wat je wil. Ik houd ook iedere maand geld over waarvan ik niet weet wat ik er mee moet, liever had ik meer vrije tijd, zeker in de zomer. Helaas is minder werken voor mij niet zo gemakkelijk. Anders deed ik het zeker.

En realiseer je wel dat je anders wellicht op je 50-ste komt te overlijden. Wat had je dan het liefste gedaan? Meer vrije tijd of die enorme spaarrekening die je nu hebt?
The End Times are wild
pi_70925659
dank voor de replies, even wat reacties van mijn kant:

@mvdejong: pensioen is wel een goeie ja, maar ik ga er vanuit dat we dan ons huis hebben afbetaalt (100% spaar hypotheek) en dat we tegen die tijd dus een stuk minder maandlasten hebben.
Verder zijn we nu 17 jaar bij mekaar, en alles gaat prima dus zie geen relatie breuk in de toekomst. Maar zeg inderdaad nooit nooit, maar zelfs met 28 uur zit ik nog op minimal modaal, dus zou het dan wel moeten kunnen trekken.

@thefrankey: die extra tijd wil ik besteden waar ik goed in ben: niets doen :-) gewoon genieten van de dingen die ik leuk vind

@staaltje: dit kan zeker een issue zijn, ik was dan ook van plan om gewoon 4 dagen te blijven werken maar die 4 uur per week op te sparen voor vaker een weekje vrij (komt neer op 6 weken per jaar extra verlof). Dit is echter een constructie die normaal niet mogelijk is. Echter wellicht dat in deze bezuinigings tijden hier een mouw aan te passen is. Elke week 4 uur minder (dus een middagje vrij) zou van mij niet zo nodig hoeven.

@LXIV: toen ik 2 jaar geleden naar 32 uur ging (van 36 uur) koste dit mij toch echt naar ratio netto loon, mijn tarief (42%) zal door het 4 uur minder werken niet omlaag gaan. Dus ik verwacht ook nu gewoon weer dat mij het de ratio (1/8 dus) van mijn netto loon gaat kosten.
Met het laatste punt ben ik het zeker eens, we hebben onze buffer nu op een punt dat voorlopig genoeg moet zijn en met 650 per maand sparen moeten wij deze op peil kunnen houden. Mij idee is ook voornamelijk: wat moeten wij nog met dat extra geld, nu genieten van extra vrije tijd is voor mij belangrijker. En als ik de garantie had dat dit verder geen invloed zou hebben op mijn positie (en dat deze zowieso niet verandert de komende tijd) zou ik het zo doen. Echter het zijn onzekere tijden, vandaar de twijfel.

Ik ben nu ook eens naar de levensloop aan het kijken, wellicht is het nu verstandiger voor mij om daar wat in te storten.
voordeel: mijn contract wijzigd niet, en ik kan dit ten alle tijden weer stop zetten.
Nadeel: zal eerst circa 2 jaar moeten sparen om wat op te bouwen, en het schijnt dat bij op nemen je minimaal 2 maanden tegelijk moet opnemen (wat voor mij ook weer niet hoeft, wil het liefste wat vaker een weekje vrij kunnen nemen, niet meteen 2 maand). Ik zal onze HR eens benaderen over de ins en outs van de levensloop regeling.
Mocht iemand ervaring ( en praktische do's en don't tips) met deze regeling hebben hoor ik het ook graag.
pi_70931916
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:56 schreef breagor het volgende:
Hallo,

Ik zit met een twijfel geval. Ik ben iemand die erg aan zijn vrije tijd is gehecht en zit dan ook te overwegen om (nog) minder te gaan werken. Ik vraag me alleen af of dit op dit moment verstandig is.

Mijn situatie is als volgt:
- ik werk nu 32 uur (4 dagen), mijn vriendin 36 uur.
- Wij hebben de luxe positie dat we een aardig spaarcentje achter de hand hebben (bedrag niet relevant, maar we moeten vermogens belasting betalen om een idee te krijgen).
- Op dit moment sparen we elke maand zo'n 1350 euro. Dus al met al ruime buffer, en genoeg spaarruimte.
- Nu zou ik graag nog zo'n 4 uur minder willen werken dit kost mij zo'n 250 euro in de maand, mijn vriendin hoeft nog niet zo nodig minder te werken, maar ziet dit haarzelf in de toekomst wel doen (ze wil dan naar 30 uur). Dus die wil hier best in meegaan, maar dan wil ze wel graag dat het geld wat het voor zou haar kosten apart gezet wordt en we dit al buiten de normale begroting houden (zodat we zeker weten dat hier ook nog de mogelijkheid voor is mocht zij dit ook willen), dit zal zo'n 450 euro zijn.
Hiermee daalt al met al ons spaargeld dus naar 650 euro in de maand.
- onze overige situatie: we wonen in een leuk huis, zijn midden 30 en hebben geen kinderwens, het ziet er dus niet naar uit dat in de nabije toekomst onze overige situatie in financieel opzicht zal wijzigen.

Mijn twijfels:
- ik zelf ben nogal huiverig om ons spaar bedrag per maand met de helft omlaag te brengen. In deze tijden kun je wellicht maar zoveel mogelijk cash achter de hand hebben.
- het bedrijf waaar ik in werk zit in bezuinigs ronden, ik heb geen aanleiding om te denken dat ik eruit zal vliegen, echter ik vraag me een beetje af of het op dit moment verstandig is een dergelijk signaal af te geven. Mochten er wel ontslagen gaan vallen, zal dit dan een aanleiding zijn om mij eruit te pikken ipv iemand die wel voltijd werkt?
- ik heb 6 maanden geleden promotie gemaakt en twijfel een beetje hoe geloofwaardig ik nog ben als ik nu slechts 28 uur ga werken

aan de andere kant: ik weet dat ik dit erg graag wil, en wellicht is in deze tijd mijn baas wat meer geneigt om met dergelijke zaken soepel om te gaan, scheelt hem toch weer 0,1 fte (zoals gezegd er zijn bezuinigs ronden). Wellicht dat in betere tijden iets dergelijks zowieso niet bespreekbaar is.

Ik weet het: een luxe positie, verwent blablabla, neemt niet weg dat ik enorm twijfel dus invalshoeken waar ik nog niet aan gedacht heb hoor ik graag, evenals adviezen.
Niet natuurlijk en je moet je afvragen wat je hebt aan iemand met een belangrijke functie die de helft van de tijd er niet is. Denk dat als je mensen moet aansturen het sws kan vergeten

Ik zou overigens meer gaan werken en gaan denken aan een appartementje in pak hem beet Spanje of zo en daar 3 keer per jaar 2 weken naartoe gaan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70932735
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:56 schreef breagor het volgende:
Hallo,

Hier hoef je je iig niet druk om te maken. Indien er mensen gaan sneuvelen dan gaat dit dmv afspiegeling, ook wel het anciënniteitsbeginsel:

http://www.abvakabofnv.nl(...)cienniteitsbeginsel/

Succes... ik zou zeggen als je het kan opbrengen, doen!!!
pi_70932789
quote:
Op maandag 13 juli 2009 13:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Niet natuurlijk en je moet je afvragen wat je hebt aan iemand met een belangrijke functie die de helft van de tijd er niet is. Denk dat als je mensen moet aansturen het sws kan vergeten

Ik zou overigens meer gaan werken en gaan denken aan een appartementje in pak hem beet Spanje of zo en daar 3 keer per jaar 2 weken naartoe gaan
Dat laatste zou ik dan zeker niet gaan doen,
Heb je minder vrijetijd en moet je in die mindere hoeveelheid ook nog eens steeds naar hetzelfde huis toe,
waar je weer achterstallig onderhoud kan gaan oplossen,
weg vrijetijd.
pi_70932817
quote:
Op maandag 13 juli 2009 13:58 schreef Soohr het volgende:

[..]

Dat laatste zou ik dan zeker niet gaan doen,
Heb je minder vrijetijd en moet je in die mindere hoeveelheid ook nog eens steeds naar hetzelfde huis toe,
waar je weer achterstallig onderhoud kan gaan oplossen,
weg vrijetijd.
Appartementje
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator maandag 13 juli 2009 @ 14:01:45 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_70932882
Stel je gaat nu 30 uur werken en je wordt over een paar jaar werkloos. Je uitkering is dan nog maar 70% van die 30 uur werken. Dan wordt je maandsalaris opeens wel heel erg laag.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70932923
Daarom heeft ie ook die buffer en een vrouw/partner die werkt
pi_70933570
Tip voor je vrije tijd.....cursusje d'tjes en t'jes.......

[ Bericht 44% gewijzigd door Quinn_Dexter op 13-07-2009 14:49:19 ]
Quinn Dexter
  Moderator maandag 13 juli 2009 @ 14:58:42 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_70934455
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat wel, maar het is zonde (vind ik dan) om je spaargeld dan op te moeten maken omdat je opeens veel minder inkomsten hebt. Plus dat zijn partner misschien in de toekomst toch ook minder wil gaan werken.

En als je minder werkt, geeft je meestal ook meer geld uit (omdat je dan meer vrije tijd hebt).
niet zo tof doen
pi_70934572
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:58 schreef Karina het volgende:

[..]

Dat wel, maar het is zonde (vind ik dan) om je spaargeld dan op te moeten maken omdat je opeens veel minder inkomsten hebt. Plus dat zijn partner misschien in de toekomst toch ook minder wil gaan werken.

En als je minder werkt, geeft je meestal ook meer geld uit (omdat je dan meer vrije tijd hebt).
Waarom zou je minder willen gaan werken als je geen kinderen hebt? Persoonlijk lijkt me 4 dagen al aan de weinige kant.

Ik zou liever een goed inkomen hebben om leuke dingen te kunnen in de tijd dat je vrij bent en misschien een appartementje kopen waar je 3-4 per jaar naartoe kan. Dat wordt alleen maar waardevoller als je ouder wordt en je kan het nu goedkoop kopen en het is een goede manier om het geld uit de graaiende handen van de fiscus te krijgen
pi_70934888
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat kan wel zijn, maar je hebt ook net promotie gemaakt 6 maand geleden en om dan continu minder te gaan werken, dan weet ik niet of dat goed is voor de sfeer. Besides, je gaat lijkt mij niet een buffer creëren om dat later met grote happen op te eten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  Moderator maandag 13 juli 2009 @ 15:15:18 #17
9859 crew  Karina
Woman
pi_70934956
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waarom zou je minder willen gaan werken als je geen kinderen hebt? Persoonlijk lijkt me 4 dagen al aan de weinige kant.

Ik zou liever een goed inkomen hebben om leuke dingen te kunnen in de tijd dat je vrij bent en misschien een appartementje kopen waar je 3-4 per jaar naartoe kan. Dat wordt alleen maar waardevoller als je ouder wordt en je kan het nu goedkoop kopen en het is een goede manier om het geld uit de graaiende handen van de fiscus te krijgen
Vind ik ook hoor, ik werk zelf ook niet fulltime (36 uur), maar minder zou ik niet snel doen, ik wil ook wel sparen, niet zozeer voor een koopflat/huis, maar meer voor "later", zodat ik, als ik niet meer hoef te werken, wat geld heb om leuke dingen te doen.

Helaas moet je dan inderdaad, als het spaargeld wat begint op te lopen, weer een hoop geld naar de fiscus brengen.
niet zo tof doen
pi_70935106
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat kan wel zijn, maar je hebt ook net promotie gemaakt 6 maand geleden en om dan continu minder te gaan werken, dan weet ik niet of dat goed is voor de sfeer. Besides, je gaat lijkt mij niet een buffer creëren om dat later met grote happen op te eten.
Het lijkt me dat in een normaal bedrijf niet geaccepteerd wordt dat je 28 uur gaat werken als je 6 maanden daarvoor een promotie gemaakt hebt, das gewoon een halve baan als je uitgangspunt middenmanagement is.

Eigenlijk snap ik al nauwelijks hoe je promotie kan maken als je 4 dagen werkt
pi_70935204
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het lijkt me dat in een normaal bedrijf niet geaccepteerd wordt dat je 28 uur gaat werken als je 6 maanden daarvoor een promotie gemaakt hebt, das gewoon een halve baan als je uitgangspunt middenmanagement is.

Door goed werk te leveren

Overigens zou ik zelf er voor kiezen om tot midden 30 juist extra veel werk uren te maken, 50 a 60 uur per week. Om er daarna juist volledig mee te kappen en teren op het geld wat je verdient hebt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_70935329
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Door goed werk te leveren

Overigens zou ik zelf er voor kiezen om tot midden 30 juist extra veel werk uren te maken, 50 a 60 uur per week. Om er daarna juist volledig mee te kappen en teren op het geld wat je verdient hebt.
Het zal in elk geval niet meevallen om met 15 jaar hard werken, 40 jaar niet werken te financieren
pi_70935599
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ach, bij de Big4 heb je tegenwoordig mensen die op basis van 28 uur gewoon partner worden...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_70936325
quote:
Inderdaad, ze moeten dat 4 * 9, 36 uur of 32 uur werken eens afschaffen. Werkgevers moeten gewoon mensen aannemen op 40 uur contract en daarmee basta.
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:36 schreef Drive-r het volgende:
Ach, bij de Big4 heb je tegenwoordig mensen die op basis van 28 uur gewoon partner worden...
Ja en in tijden van new economy hoefde bedrijven ook geen winst te maken. Dit zijn allemaal pre-crisis praatjes en nu het crisis is doen we gewoon weer normaal.
pi_70936637
Ik kan me best voorstellen dat iemand 4 x 9 of 4 x 8 wil werken, das zeker met 2 inkomens en kinderen erg handig. Ik kan me ook prima voorstellen dat een werkgever en niks van wil weten, zeker voor een leidinggevende is het gewoon niet handig

Maar dat betekent over het algemeen dat je mogelijkheden op promotie te maken en/of leidinggevende te worden beperkt worden
  maandag 13 juli 2009 @ 16:08:07 #24
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70936701
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Das voor iedereen weer anders en niet relavant voor deze topics
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70936842
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

[..]

Probeer het eens met woorden of is dat moeilijk voor je?
pi_70936918
kun je niet beter vragen of je af en toe onbetaald verlof kunt krijgen als je een tijdje eruit wilt?
it's better to burn out than to fade away...
  maandag 13 juli 2009 @ 16:14:47 #27
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70936932
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Probeer het eens met woorden of is dat moeilijk voor je?
Er staan woorden, jouw eigen woorden nog wel, ik hoopte dat je die wel zou begrijpen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70937257
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Er staan woorden, jouw eigen woorden nog wel, ik hoopte dat je die wel zou begrijpen.
Helaas, maar ik ben altijd meer vatbaar voor argumenten. Maar ik heb er weinig hoop op dat je die kan geven
pi_70937756
nog even wat reacties maar weer:

@karina: als ik in de ww zou komen met 70% van 28 uur, dan kunnen we het ook nog redden. Het "zakgeld" zal dan naar beneden moeten, maar onze spaar buffer hoeft dan niet aangebroken te worden. En het is natuurlijk het plan om zo snel mogelijk dan weer ander werk te krijgen. (als het echt echt echt moet kunnen we zelfs op mijn vriendin's salaris overleven zonder de buffer voor huishoud geld te hoeven te gebruiken, maar dan wordt het wel erg houtje bijten)

@quinn_dexter: indeed altijd al een slecht punt van mij geweest

@diegoarmandomaradona: - een 2e huis is echt niets voor mij, alleen maar zorgen van, en ik ben helemaal niet zo'n vakantie ganger :-) (meer mijn vriendin haar ding
Daarbij moeten we dan nog wel even verder sparen om dit cash te kunnen betalen.
- waarom ik minder wil werken?: ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dit gaat voor mij boven geld. En met wat minder kunnen we nog steeds prima rondkomen. Alleen is dit wel de juiste periode.....

@josvr: wat is dat nu voor belachelijks? als ik met 3 uur werken kan rondkomen dan is dat toch prima, ik houd toch nergens mijn hand op? iedereen moet werken wat hij/zij wil, zolang ze maar niet afhankelijk worden van anderen. Kijk als de baas er een probleem mee heeft dan is het voor mij kiezen of delen, maar verder lijkt het me niet dat derden (bijv. overheid) zich hiermee zouden moeten bemoeien.

@lammegiraffe: daar zit ik nu ook aan te denken, zit te kijken of dit wellicht geregeld kan worden dmv de levensloop.

En wellicht een verkeerde indruk gegeven over mijn promotie: ik ben gewoon "slechts" een schaal omhoog gegaan, ik heb geen leidinggevende functie, ben alleen van senior naar "specialist" gegaan in de IT. Op mijn afdeling zijn we met zo'n 30 man die zo'n beetje allemaal hetzelfde werk doen, functie varieert alleen van junior, etc. tot specialist. dus niet al te veel bij voorstellen. Op onze afdeling is 32 uur werken niet zo uitzonderlijk (heck mijn baas doet het ook :-)

[ Bericht 4% gewijzigd door breagor op 13-07-2009 16:47:33 ]
pi_70937840
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het zal in elk geval niet meevallen om met 15 jaar hard werken, 40 jaar niet werken te financieren
Nee dat klopt. Maar dat is ook de uitdaging En er zijn voorbeelden te vinden dus waarom niet?
Dat steeds een beetje minder werken naar mate je ouder wordt begrijp ik wel, maar ik neem aan dat dat soort mensen op een gegeven moment liever helemaal stoppen. Of missen ze dan dat dagelijkse ritme?
pi_70938126
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nee dat klopt. Maar dat is ook de uitdaging En er zijn voorbeelden te vinden dus waarom niet?
Dat steeds een beetje minder werken naar mate je ouder wordt begrijp ik wel, maar ik neem aan dat dat soort mensen op een gegeven moment liever helemaal stoppen. Of missen ze dan dat dagelijkse ritme?
Ik denk dat als je niet met je plezier naar je werk gaat je iets verkeerd doet
pi_70938309
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:40 schreef breagor het volgende:
En wellicht een verkeerde indruk gegeven over mijn promotie: ik ben gewoon "slechts" een schaal omhoog gegaan, ik heb geen leidinggevende functie, ben alleen van senior naar "specialist" gegaan in de IT. Op mijn afdeling zijn we met zo'n 30 man die zo'n beetje allemaal hetzelfde werk doen, functie varieert alleen van junior, etc. tot specialist. dus niet al te veel bij voorstellen. Op onze afdeling is 32 uur werken niet zo uitzonderlijk (heck mijn baas doet het ook :-)
Tot dat je baas zegt dat hij liever 20 FTE's dan 30 part-timers. Dan zal het of vertrekken of doorgaan worden en wie weet kom je dan aan de beurt. Als je dan 28 uur werkt ben je in elk geval goedkoper om van af te komen dan diegene die 32,36 of 40 uur werkt

En in deze periode is het gewoon makkelijk om van personeel af te komen
pi_70939869
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:56 schreef josvr het volgende:

[..]

Inderdaad, ze moeten dat 4 * 9, 36 uur of 32 uur werken eens afschaffen. Werkgevers moeten gewoon mensen aannemen op 40 uur contract en daarmee basta.
Je klinkt nogal gefrustreerd

Wat is dat nou voor iets belachelijks. Als iemand met 16 uur goede prestaties levert dan heeft dat net zoveel effect naar rato als iemand die 40 uur werkt. Die prietpraatjes over uurtjes schrijven is echt zo typisch jaren 50 mentaliteit.

Mensen worden niet productiever naar mate je ze langer gevangen zet op kantoor hoor!

Ooit een manager gehad die dezelfde mentaliteit had. Het laat je dus wel raden dat ik op een gegeven moment bij een normaal bedrijf ben gaan solliciteren...
Profiel opgeheven.
pi_70939959
Aangezien je meestal moet samenwerken met mensen is het gewoon niet makkelijk voor die mensen als je er 1 dag in de week niet bent, en dan nog bij voorkeur ook nog op verschillende dagen
pi_70940004
Ik zou het gewoon helemaal open met je leidinggevende bespreken.

Als jij dit graag wil, maar niet ten koste van groots ongerief voor de baas, kan je het volgens mij het beste open & bloot bespreken. Dat geeft jou & baas de meeste mogelijkheid verschillende opties te bedenken, of tijdig in te zien dat het hier & nu geen strategische zet is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_70940057
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:00 schreef sigme het volgende:
Ik zou het gewoon helemaal open met je leidinggevende bespreken.

Als jij dit graag wil, maar niet ten koste van groots ongerief voor de baas, kan je het volgens mij het beste open & bloot bespreken. Dat geeft jou & baas de meeste mogelijkheid verschillende opties te bedenken, of tijdig in te zien dat het hier & nu geen strategische zet is.
Ook dan kan het natuurlijk verkeerd vallen

Je zal als manager maar net flink aan het snijden zijn, mensen naar huis toe moeten sturen en dan komt een of andere pipo aan met de vraag of hij minder kan gaan werken
pi_70940139
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Aangezien je meestal moet samenwerken met mensen is het gewoon niet makkelijk voor die mensen als je er 1 dag in de week niet bent, en dan nog bij voorkeur ook nog op verschillende dagen
Ik durf dat te betwisten.

Mijn situatie. Ik heb van mijn 15e tot 22e fulltime 40 uur per week gewerkt. Op een gegeven moment heb ik het besluit genomen alsnog te gaan studeren. Nu werk ik 16 uur per week. Men ervaart mij nog net zo bereikbaar als voorheen. Maar dat komt omdat het bedrijf waar ik werk al sinds begin der tijden MSN als interne communicatie middel accepteert en gebruikt en ik altijd per e-mail en telefoon bereikbaar ben. Dat van die 16 uur doe ik nu al dik 3 jaar. En onlangs is er nog extra waardering uitgesproken met daaraan toegevoegd een loonsverhoging.

Hokjes denken en barrieres kan je ook zelf opwerpen he.
Profiel opgeheven.
pi_70940207
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ook dan kan het natuurlijk verkeerd vallen

Je zal als manager maar net flink aan het snijden zijn, mensen naar huis toe moeten sturen en dan komt een of andere pipo aan met de vraag of hij minder kan gaan werken
Goh, de manager moet betaalde uren kwijt, vraagt er eentje of 'ie minder kan gaan werken.
Op hoeveel komt 1 + 1 bij jou uit?

Je kan beter niet voor de tegenpartij invullen. Een balletje opgooien verandert niks aan het bestaande contract, en een werkgever kan & gáát niet ontslaan omdat je een toekomstwens hebt uitgesproken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_70940237
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:07 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ik durf dat te betwisten.

Mijn situatie. Ik heb van mijn 15e tot 22e fulltime 40 uur per week gewerkt. Op een gegeven moment heb ik het besluit genomen alsnog te gaan studeren. Nu werk ik 16 uur per week. Men ervaart mij nog net zo bereikbaar als voorheen. Maar dat komt omdat het bedrijf waar ik werk al sinds begin der tijden MSN als interne communicatie middel accepteert en gebruikt en ik altijd per e-mail en telefoon bereikbaar ben. Dat van die 16 uur doe ik nu al dik 3 jaar. En onlangs is er nog extra waardering uitgesproken met daaraan toegevoegd een loonsverhoging.

Hokjes denken en barrieres kan je ook zelf opwerpen he.
Ben je ook extern bereikbaar?
pi_70940281
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:10 schreef sigme het volgende:

[..]

Goh, de manager moet betaalde uren kwijt, vraagt er eentje of 'ie minder kan gaan werken.

Je kan beter niet voor de tegenpartij invullen. Een balletje opgooien verandert niks aan het bestaande contract, en een werkgever kan & gáát niet ontslaan omdat je een toekomstwens hebt uitgesproken.
Sommige managers hebben echter een kronkel in de kop.

Het advies om voorzichtig te zijn met dergelijke voorstellen is zo gek nog niet. Een manager moet op een gegeven moment een selectie maken uit mensen die hij kan ontslaan. Als op een gegeven moment blijkt dat iemand minder wil werken om dat hij dat financieel aan kan. Is de keus natuurlijk snel gemaakt tussen die persoon en iemand die een gezin met kinderen probeert te onderhouden.

En ze zullen dat niet op die manier bij de arbeidsrechter inbrengen. Maar ik heb wel gekkere politieke spelletjes en fratsen zien gebeuren bij bedrijven. Als ze iemand kwijt willen vinden ze vanzelf wel een plausibele reden.
Profiel opgeheven.
pi_70940294
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ben je ook extern bereikbaar?
Ja.
Profiel opgeheven.
pi_70940404
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:10 schreef sigme het volgende:

[..]

3 mensen die 40 uur werken zijn goedkoper dan 4 die er 30 werken

Nee, maar het kan wel meewerken

Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld dat ik gaf. Voldoende bedrijven die nu in een het personeelsbestand gaan snijden door part-timers weg te sturen. En volgens de TS is op zijn bedrijf in elk geval een ontslagronde aan de gang en juist op staffuncties wordt vaak bezuinigd
pi_70940442
Als je inschat dat het je problemen kan opleveren door enkel te polsen of het mogelijk is, dan zou ik het risico niet nemen voor 4 uurtjes.

Als je denkt dat het wel los zal lopen, dan zou ik er wel voor gaan. Hoe meer vrije tijd, hoe beter, als je toch al geld zat hebt en ook bij minder uren nog steeds geld zat zult hebben.
pi_70940698
Poeh, wat een zure reakties hier zeg. TS, als je de kans hebt én je kunt het je veroorloven om minder te werken; gewoon doen! Je werkt om te leven, niet andersom. Er zijn meer dingen in het leven dan die 40 uur per week en nogmaals; als het financieel te verantwoorden is zou ik het zeker doen.

De opmerking van Diego over het niet hebben van kinderen kan ik ook niet zo goed plaatsen. Waarom zou je in godsnaam vijf dagen per week werken als het niet hoeft. Niet iedereen haalt z'n voldoening uit z'n nine to five, hoor.

Overigens werk ik zelf op dit moment 10 uur per dag, 7 dagen per week. Typisch gevalletje 'Do as I say, don't do as I do'
pi_70940853
Ik werk 4 dagen/wk, mijn vriend 2.
En als mijn jaarcontract om is, en er volgt een vaste baan en ik heb er dan nog zin in, ga ik om 3 dagen vragen. Ik heb ook liever tijd dan geld (en geen kinderen, die vreten tijd & geld )
pi_70940991
Mensen zijn hier inderdaad behoorlijk zuur. Ik ben zelf happy met mijn volle werkweek, maar als je het kunt betalen lijkt 28 uur mij ideaal. Heerlijk tijd voor jezelf, moet best goed zijn. En tegenwoordig genoeg werkgevers die buiten het doosje kunnen denken, flexibele werknemers zijn makkelijk.
pi_70941167
Nouja, de flexibelste werknemers zijn bij ons toch echt degenen die fulltime werken, want die kunnen op alle mogelijke tijden worden ingepland, terwijl de parttimers allerlei roosterwensen op tafel leggen en op de vrije dag vaak niet naar een cursus of vergadering kunnen/willen komen.

Voor de baas is een fulltimer volgens mij veel handiger. Maar ik ben de baas niet, en ik ga zelf ook lekker naar vier dagen in augustus, zonder kinderen.
pi_70941490
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:47 schreef ShadyLane het volgende:
Nouja, de flexibelste werknemers zijn bij ons toch echt degenen die fulltime werken, want die kunnen op alle mogelijke tijden worden ingepland, terwijl de parttimers allerlei roosterwensen op tafel leggen en op de vrije dag vaak niet naar een cursus of vergadering kunnen/willen komen.

Voor de baas is een fulltimer volgens mij veel handiger. Maar ik ben de baas niet, en ik ga zelf ook lekker naar vier dagen in augustus, zonder kinderen.
Het ligt aan de baan, denk ik. Bij ons zou het onmogelijk gaan, maar op andere plekken vinden mensen het juist makkelijk.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:44:18 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70943027
Kijk, je kunt het natuurlijk zonde vinden om niet al je tijd productief (voor je baas) te besteden. Maar bekijk het ook eens anders: als je 5 jaar 32 uur per week werkt dan loop je misschien 20.000 euro salaris mis. Je bent wel vrij geweest. Als je 40 uur werkt had je van dat geld wellicht in een duurdere auto gereden en dure kleding gedragen. Maar die waren nu ook versleten.

De vraag is dus wat je het liefste hebt: vrije tijd of luxe-producten. Aan het einde van de rit eindigt iedereen met 0. Zoveel is zeker.
The End Times are wild
  maandag 13 juli 2009 @ 20:06:04 #50
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70943736
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:27 schreef Quinn_Dexter het volgende:
Tip voor je vrije tijd.....cursusje d'tjes en t'jes.......
Vergeet het weglaten van verkeerde spaties niet...
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  maandag 13 juli 2009 @ 20:15:37 #51
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70944076
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:47 schreef ShadyLane het volgende:

Dat dus.

Als er iets fucking vervelend is, dan zijn het wel collega's die allemaal 3-4 dagen per week werken, en allemaal lekker afwisselend. Dan kan je dus echt 0,0 rekening houden, en zijn ze niet tegelijk bereikbaar. De werknemers die buiten hun kantoortijden beschikbaar/bereikbaar zijn, en die ook dan even mee te willen werken, zijn er weinig..
Leer spaties gebruiken!
pi_70944360
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:15 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Dat dus.

Als er iets fucking vervelend is, dan zijn het wel collega's die allemaal 3-4 dagen per week werken, en allemaal lekker afwisselend. Dan kan je dus echt 0,0 rekening houden, en zijn ze niet tegelijk bereikbaar. De werknemers die buiten hun kantoortijden beschikbaar/bereikbaar zijn, en die ook dan even mee te willen werken, zijn er weinig..
Mja, dan luidt de vraag. Werk je om te leven, of leef je om te werken.
pi_70944422
De slavernij is al 150 jaar afgeschaft
  maandag 13 juli 2009 @ 20:26:00 #54
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70944437
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, dan luidt de vraag. Werk je om te leven, of leef je om te werken.
Dat verschilt per persoon. Daar laat ik iedereen vrij in. Wat je je dan af moet vragen; heb je nog wel beetje meerwaarde voor je werkgever?

Als je minder gaat werken, moet je niet huilen als je hoger op de ontslaglijst staat voor je werkgever.. Jij denkt aan jezelf, dan zal de werkgever dat ook doen.
Leer spaties gebruiken!
pi_70948017
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De slavernij is al 150 jaar afgeschaft
Ja kan allemaal wel zo zijn, maar nu kunnen bedrijven weer eisen stellen, en als ik het voor het zeggen heb zou ik alleen mensen op 40 uur aannemen.

Een probleem is namelijk dat voor al die 'grapjassen' die 3-4 dagen per week werken, wel extra parttimers worden gezocht voor die ene dag b.v. bij uitvoerende functies. Ik ken een hoop grote bedrijven waar mensen geen toestemming meer krijgen voor 4 keer 9 om deze reden.

Verder inderdaad wat hier ook al wordt aangegeven: altijd gezeik, want de ene dag is Pietje er niet, de andere dag is Klaasje er niet maar Pietje en Klaasje willen wel bij de meeting betrokken worden hoor dus moeten die "40-urers" zich maar aanpassen aan al die halve parttime gasten.

Verder gaat bij halve-parttime Piet natuurlijk de telefoon de hele dag van zijn afwezigheid (heel irritant), en zo nog wat van die irritante dingen.
pi_70954487
Ik denk dat het meest belangrijke is wat de T.S. zelf wil,als je echt van mening bent dat je teveel werkuren per week maakt dan zou ik gaan voor minder werken.

Maakt het je niet uit dan zou ik gewoon doorwerken en geld in een levensloop regeling stoppen,verder zou ik zorgen voor een financieële buffer,adviseurs houden daarvoor meestal 6 tot 8 maanden volledig loon aan voor als je werkloos word of voor onverwachte uitgaven komt te zitten.

Denk verder aan een goede oudedagsvoorziening,nu is a.o.w. nog standaard maar dat kan in de toekomst natuurlijk veranderen dus een solide oudedagsvoorziening zou niet onverstandig zijn,ik weet niet of je een eigen huis bezit wat je t.z.t. kan verkopen en iets kleiner terug kopen of huren,exstreme gevallen daargelaten blijven stenen meestal wel een bepaalde waarde houden

Veel wijsheid gewenst bij het nemen van de beslissing.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_70958967
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:59 schreef josvr het volgende:

[..]

Ja kan allemaal wel zo zijn, maar nu kunnen bedrijven weer eisen stellen, en als ik het voor het zeggen heb zou ik alleen mensen op 40 uur aannemen.

Een probleem is namelijk dat voor al die 'grapjassen' die 3-4 dagen per week werken, wel extra parttimers worden gezocht voor die ene dag b.v. bij uitvoerende functies. Ik ken een hoop grote bedrijven waar mensen geen toestemming meer krijgen voor 4 keer 9 om deze reden.

Verder inderdaad wat hier ook al wordt aangegeven: altijd gezeik, want de ene dag is Pietje er niet, de andere dag is Klaasje er niet maar Pietje en Klaasje willen wel bij de meeting betrokken worden hoor dus moeten die "40-urers" zich maar aanpassen aan al die halve parttime gasten.

Verder gaat bij halve-parttime Piet natuurlijk de telefoon de hele dag van zijn afwezigheid (heel irritant), en zo nog wat van die irritante dingen.
Dan hebben klaasje en pietje maar pech, ze lezen de notulen maar.
en zo'n telefoon kan iemand vast wel opnemen en de vraag afhandelen.
pi_70959244
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 10:22 schreef Soohr het volgende:

[..]

Mensen kunnen wel moeilijk doen inderdaad. Ken genoeg mensen die zelf prima deeltijd werken of op een normale manier kunnen samenwerken met collega's die deeltijd werken. Als je het goed regelt en jezelf als deeltijd werker flexibel opstelt, is het juist een voordeel. Maar goed, blijkbaar is dat bij de mensen hier niet het geval.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 10:43:02 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70959409
@TS:
Je schrijft dat je er veel waarde hecht aan je vrije tijd. Laat dat dan maar de doorslag geven, ik zou er voor gaan

Natuurlijk zitten er bepaalde risicos aan, maar het hele leven zit vol met risico's. Je tijd verspillen door je hele dag in een donker hok achter een monitor te zitten in een duffe IT baan is ook een risico. Lang werken is voor suckers. Het levert nauwelijks iets op, je zit alleen maar de hypotheekaftrek voor babyboomers te betalen. En misschien ga je wel dood aan een hartaanval op je 50-ste!

Het grootste risico dat ikzelf zie is een eventuele financiele afhankelijkheid van je partner. Kom je nog rond als ze er met de buurman vandoor gaat?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:15:40 #60
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_70960314
Eens met SeLang, ik zou er ook voor gaan. Ik begrijp mensen niet die hun werk leuk vinden. Ieder zijn ding hoor, maar werken doe je niet voor je plezier, tenzij je een 8 figure salaris ervoor krijgt. Geniet nu, worry later.
No bad soldiers under a good leader
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:24:01 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70960559
Mwah, werken heeft mij ook buiten het financiele deel veel opgeleverd (leuke reizen, lekker eten, leuke contacten, chicks, een intellectuele uitdaging (in de eerste jaren), gratis training en dingen leren, de mogelijkheid van achter de schermen kijken en dingen zien die de meesten niet te zien krijgen, etc). Maar het is altijd een afweging tussen dat+geld en totale vrijheid. Er is een tijd voor het één en een tijd voor het ander. Het feit dat TS nu overweegt om korter te werken geeft al aan dat vrije tijd voor hem nu meer waarde heeft. Daarom zeg ik: ga ervoor
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_70968736
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 10:22 schreef Soohr het volgende:

[..]

Net alsof het voldoende is voor veel functies om de notulen te lezen
  dinsdag 14 juli 2009 @ 17:27:29 #63
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70973308
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:15 schreef Rbhp het volgende:
Eens met SeLang, ik zou er ook voor gaan. Ik begrijp mensen niet die hun werk leuk vinden. Ieder zijn ding hoor, maar werken doe je niet voor je plezier, tenzij je een 8 figure salaris ervoor krijgt. Geniet nu, worry later.
Nofi, maar wat een kansloze instelling..

Door zo een instelling zit half Amerika in de zware financiële schulden en hebben de meeste jongeren in Nederland al een schuld voordat ze beginnen met werken.
Leer spaties gebruiken!
pi_70974204
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:27 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Nofi, maar wat een kansloze instelling..

Door zo een instelling zit half Amerika in de zware financiële schulden en hebben de meeste jongeren in Nederland al een schuld voordat ze beginnen met werken.
Nee door de instelling dat meer tijd == equity zullen wij er vast boven op komen

Ik geloof heilig in het principe niet harder werken maar efficienter werken. En 9 van de 10 succesvolle CEO's zullen dat ook onderstrepen.

Jouw verhaal slaat kant noch wal.
Profiel opgeheven.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 18:00:31 #65
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70974411
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:54 schreef Bierie het volgende:

[..]

Nee door de instelling dat meer tijd == equity zullen wij er vast boven op komen

Ik geloof heilig in het principe niet harder werken maar efficienter werken. En 9 van de 10 succesvolle CEO's zullen dat ook onderstrepen.

Jouw verhaal slaat kant noch wal.
Je leest niet goed wat ik typ. Ik zeg dat je met een instelling als "geniet nu, zorgen maken doe je maar later" er niet komt. Ik heb het niet over meer/minder werken, maar meer over lekker lenen als een malle. IB-groep tijdens studie? Makkelijk toch, max lenen. Als ik later 30K schuld heb, werk ik dat wel weg in 1 jaar ( )

Efficiënt werken is de toekomst, maar daar ging het niet om. Het gaat er om dat het "nu genieten, zorgen komen later" een hele gevaarlijke instelling is.
Leer spaties gebruiken!
pi_70974901
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:00 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Je leest niet goed wat ik typ. Ik zeg dat je met een instelling als "geniet nu, zorgen maken doe je maar later" er niet komt. Ik heb het niet over meer/minder werken, maar meer over lekker lenen als een malle. IB-groep tijdens studie? Makkelijk toch, max lenen. Als ik later 30K schuld heb, werk ik dat wel weg in 1 jaar ( )

Efficiënt werken is de toekomst, maar daar ging het niet om. Het gaat er om dat het "nu genieten, zorgen komen later" een hele gevaarlijke instelling is.
Ah okee klein misverstand

Overigens leen ik ook het volle bedrag bij de IB-groep. Maar dat is puur omdat de rente op mijn spaarrekening hoger is dan de rente die men heft over de lening en dat steeds harder oploopt en het straks in een keer terugbetaal en nog wat centen over houd

In grote lijnen ben ik het dan wel met je eens. Alhoewel ik mij ook wel eens zorgen maak over sommige types uitgebrande managers die alles verdoemen wat onder de 40 uur is. Of nog erger bij iemand die op zwangerschapsverlof gaat keihard zeggen. Dan had ze maar kassajuffrouw moeten worden. (echt meegemaakt!)
Profiel opgeheven.
pi_70975028
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:00 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Waar lees jij in godsnaam dat hij het over lenen heeft? Zowel de TS als SeLang (waar je op reageerde) hebben het er nergens over. Sterker nog, TS geeft juist aan continue te sparen. Wat een heerlijk overtrokken reactie
pi_70975387
ok ik ben eruit:

- binnen kort heb ik mijn maandelijkse bila met mijn baas, ik zal dan eens een balletje opwerpen. Staat hij er negatief tegen over dan laat ik het voorlopig rusten. Staat hij er niet onwelwillend tegenover dan ga ik nog eens goed bij mijzelf te rade :-)
- verder ga ik me zowieso verdiepen in de levensloop. Niet alleen als alternatief , maar wellicht is dit voor dit moment ook wel de betere keuze.

bedankt voor het meedenken!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 18:39:26 #69
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70975520
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:22 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Waar lees jij in godsnaam dat hij het over lenen heeft? Zowel de TS als SeLang (waar je op reageerde) hebben het er nergens over. Sterker nog, TS geeft juist aan continue te sparen. Wat een heerlijk overtrokken reactie
Ik heb het meer over die gedachte. Beetje een hippiegedachte. Die periode is voorbij.
Leer spaties gebruiken!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 18:41:12 #70
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70975577
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:34 schreef breagor het volgende:
ok ik ben eruit:

- binnen kort heb ik mijn maandelijkse bila met mijn baas, ik zal dan eens een balletje opwerpen. Staat hij er negatief tegen over dan laat ik het voorlopig rusten. Staat hij er niet onwelwillend tegenover dan ga ik nog eens goed bij mijzelf te rade :-)
- verder ga ik me zowieso verdiepen in de levensloop. Niet alleen als alternatief , maar wellicht is dit voor dit moment ook wel de betere keuze.

bedankt voor het meedenken!
Het is sowieso.
Leer spaties gebruiken!
pi_70975774
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:39 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Ik heb het meer over die gedachte. Beetje een hippiegedachte. Die periode is voorbij.
Er is niks mis met die gedacht. Ik probeer nu ook goed te verdienen, zodat ik later vroeger kan stoppen. Is dat fout? Moet ik dan verplicht net zolang werken als jij goed acht?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:12:27 #72
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70978747
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:47 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Er is niks mis met die gedachte. Ik probeer nu ook goed te verdienen, zodat ik later vroeger kan stoppen. Is dat fout? Moet ik dan verplicht net zolang werken als jij goed acht?
Nee totaal niet. Zo hoop ik het later ook te doen, mocht dat lukken. No offense, maar ben ik zo onduidelijk?

We hebben het hier over nu lekker doen waar je zin in hebt, en later mag je je eigen rotzooitje opruimen die je gemaakt hebt door niet/minder te werken.

Als je verantwoordelijk te werk wil gaan, moet je gewoon flink werken tot je 45e (als je het heel goed doet) en dan lekker rentenieren. De meest slechte manier is om in je studententijd te gaan lenen om van te leven en "mee te doen met de andere studenten qua uitgavenpatroon". Dat je meer leent omdat je op de bankrekening meer rente krijgt dan de rentekosten van de lening is een slimme zet. Om het als onderhoud te gebruiken omdat je beweerd geen tijd te hebben om te werken omdat je uit wil gaan, is gewoon stom. Studententijd is niet hetzelfde als alle verantwoordelijkheden wegzuipen en negeren..
Leer spaties gebruiken!
pi_70979375
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 20:12 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Nee totaal niet. Zo hoop ik het later ook te doen, mocht dat lukken. No offense, maar ben ik zo onduidelijk?

Ja. En je voert graag je eigen discussie, lijkt het

Laten we ergens anders over lenen discussieren.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:30:59 #74
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_70979541
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 20:26 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ja. En je voert graag je eigen discussie, lijkt het

Laten we ergens anders over lenen discussieren.
Open er een topic over
Leer spaties gebruiken!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 23:06:57 #75
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70984710
Niet twijfelen en voor die vrije tijd gaan. Meer vrije tijd = meer uren op fok kunnen
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 15 juli 2009 @ 00:11:19 #76
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70987022
Als alternatief kun je kijken of je extra vakantiedagen kunt kopen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:04:57 #77
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_71013697
Mensen die minder dan full-time (tenminste 36) werken, worden toch niet serieus genomen door hun werkgever...
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 09:19:13 #78
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_71056567
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 10:43 schreef SeLang het volgende:
@TS:
Je schrijft dat je er veel waarde hecht aan je vrije tijd. Laat dat dan maar de doorslag geven, ik zou er voor gaan

Natuurlijk zitten er bepaalde risicos aan, maar het hele leven zit vol met risico's. Je tijd verspillen door je hele dag in een donker hok achter een monitor te zitten in een duffe IT baan is ook een risico. Lang werken is voor suckers. Het levert nauwelijks iets op, je zit alleen maar de hypotheekaftrek voor babyboomers te betalen. En misschien ga je wel dood aan een hartaanval op je 50-ste!

Het grootste risico dat ikzelf zie is een eventuele financiele afhankelijkheid van je partner. Kom je nog rond als ze er met de buurman vandoor gaat?

Zodra ik de kans heb (en die kans ben ik momenteel aan het opbouwen ) ga ik ook minder werken. werken is prima maar ik vind vrije tijd véél belangrijker dan wat dan ook. Ook al betekend dat dat ik minder geld te besteden heb. Ik geef toch al weinig om materiele zaken dus wat dat betreft komt het alleen maar goed uit

Als ik zie hoe jong mensen om me heen het loodje leggen, of wat krijgen dan wil ik echt niet tot mijn 67e fulltime doorwerken Een hoop mensen hebben dat niet eens gehaald. Bovendien lever je ook nog eens enorm veel in als je bv méér gaat werken dus nee bedankt
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_71058564
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:04 schreef jortkeldert het volgende:
Mensen die minder dan full-time (tenminste 36) werken, worden toch niet serieus genomen door hun werkgever...
Dit is zo'n heerlijk fabeltje dat in stand wordt gehouden door mensen die hun onzekerheid over hun carrière verbloemen door te denken dat veel uren werken altijd beter is. Ik zie hier genoeg mensen om me heen met hele goeie carrières zonder 36-urige werkweek. Er zijn zelfs partners bij de Big4 die deeltijd werken...

Mensen die denken in verouderde hokjes, die worden 'niet serieus genomen'.
pi_71065748
En mensen die 70 uur in de week werken worden wel serieus genomen?
pi_71066329
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En mensen die 70 uur in de week werken worden wel serieus genomen?
Ik hoop het

Nee, ik denk dat het uiteindelijk per baan verschillend is en van je compententies af hangt. In mijn huidige rol doe ik 60 uur per week en dat is moeilijk aan te passen, ik moet nu eenmaal altijd beschikbaar zijn en het werk stopt nooit.

Maar goed, als ik zou verhuizen naar een job die meer gebaseerd is op 40 uur in de week en de baas vindt mij van toegevoegd waarde ( ), dan zullen mijn uren er weinig toe doen. Drive-r is niet opeens een slechte werknemer omdat hij maar 26 uur per week doet, hij is nog net zo competent.
pi_71067290
Ik zou het gewoon eens met je leidinggevende bespreken en kijken hoe die er tegenover staat. Al vind ik minder dan 32 uur wel erg weinig worden, ik zou dan niet meer fatsoenlijk mijn functie kunnen uitoefenen. Dan ben je gewoon bijna de helft van de tijd niet aanwezig.

Maar vrije tijd is zeker meer waard dan veel geld, zeker als je relatief veel verdient. Ik wil op termijn ook naar een 32-urige werkweek toe (met een tussenstap van 36 uur, werk nu 40 uur). Is hier binnen het bedrijf ook heel normaal.
pi_71067527
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 14:09 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik hoop het

Nee, ik denk dat het uiteindelijk per baan verschillend is en van je compententies af hangt. In mijn huidige rol doe ik 60 uur per week en dat is moeilijk aan te passen, ik moet nu eenmaal altijd beschikbaar zijn en het werk stopt nooit.

Maar goed, als ik zou verhuizen naar een job die meer gebaseerd is op 40 uur in de week en de baas vindt mij van toegevoegd waarde ( ), dan zullen mijn uren er weinig toe doen. Drive-r is niet opeens een slechte werknemer omdat hij maar 26 uur per week doet, hij is nog net zo competent.
Jij denkt dat je baas liever 2 Driver's aanneemt om een FTE te vervullen?
pi_71070338
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 14:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn baas liever 1 goede part-time Drive-r heeft dan 1 slechte full-time Drive-r.
pi_71073588
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 16:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn baas liever 1 goede part-time Drive-r heeft dan 1 slechte full-time Drive-r.
Probeer nu eens niet een open deur in te trappen?
pi_71073657
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Probeer nu eens niet een open deur in te trappen?
pi_71073690
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:53 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Of je reageert gewoon ontopic en komt niet met een open deur en met een smilie
pi_71073727
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Of je reageert gewoon ontopic en komt niet met een open deur en met een smilie
Je wilt dat ik inhoudelijk reageer op een kinderachtige, niets zeggend opmerking van jou? Lijkt me niet de moeite waard, bitch-fighting op een web forum is niet mijn ding.
pi_71073787
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:57 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je wilt dat ik inhoudelijk reageer op een kinderachtige, niets zeggend opmerking van jou? Lijkt me niet de moeite waard, bitch-fighting op een web forum is niet mijn ding.
Je kan ook gewoon normaal reageren op een normaal vraag in plaats van met een open deur te komen
pi_71073883
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 14:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee. Ik denk dat mijn baas maar 1 part-time nodig heeft, in veel gevallen. Ik zal wat data opzoeken. Las laatst iets over het feit dat de productiviteit van 8 mensen die 26 uur deden gelijk was aan 6 mensen die 40 uur deden. Minder uren, maar efficienter.
pi_71073913
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee. Ik denk dat mijn baas maar 1 part-time nodig heeft, in veel gevallen. Ik zal wat data opzoeken. Las laatst iets over het feit dat de productiviteit van 8 mensen die 26 uur deden gelijk was aan 6 mensen die 40 uur deden. Minder uren, maar efficienter.
En qua kosten voor de werkgever?

Wat begrijp je overigens niet aan een FTE?
pi_71074048
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En qua kosten voor de werkgever?

Wat begrijp je overigens niet aan een FTE?
Ach, 14% minder uren en iets meer vaste kosten. Zal overal anders zijn, maar op sommige plekken komt het uit. Op de koop toe heb je tevreden werknemers.

Je tweede vraag valt in de categorie "als-je-arrogant-wilt-doen-rot-je-maar-op". Ik denk dat ik vrij duidelijk aangeef dat je met part-timers het totale aantal FTE's kunt doen afnemen.
pi_71074392
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:14 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ach, 14% minder uren en iets meer vaste kosten. Zal overal anders zijn, maar op sommige plekken komt het uit. Op de koop toe heb je tevreden werknemers.

In Nederland niet een beetje meer vaste kosten en een stuk meer moeilijkheden om dingen te organiseren.

Je tweede vraag valt in de categorie "als-je-arrogant-wilt-doen-rot-je-maar-op". Ik denk dat ik vrij duidelijk aangeef dat je met part-timers het totale aantal FTE's kunt doen afnemen.

Theorie uit een boekje zo te zien.
Volgens mij is de vraag vrij duidelijk, zo moeilijk lijkt het me niet om hem gewoon te bantwoorden en niet met allerlei open deuren te komen
pi_71085972
Papventjes met hun vrije tijd!

"Opa, wat hebt u vroeger allemaal gedaan?"
"Helemaal niets, jongen."

Van de 168 uren in een week werk je er 36 (oei oei, poe poe) en dan breek je je nog de hersens over de vraag, of je eigenlijk geen 132, maar 136 uur in je hangmat zou moeten liggen.
Ik krijg echt kramp van dit soort berichten. Jullie zitten je productiefste jaren een beetje op je krent toe te kijken hoe de rest van de mensheid zich een slag in de rondte werkt om wat leuks van de wereld te maken. Er moeten leraren, pleegzusters en politieagenten ontslagen worden omdat jullie je handen niet laten wapperen! Als het nou nog was om nuttig vrijwilligerswerk te gaan doen, a la, maar als dit soort langharig werkschuw hedonisme de norm is hebben we het hier écht te goed. Ga papier prikken of bejaarden wassen, verwende luie donders!
pi_71088832
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 01:33 schreef dvr het volgende:

Van de 168 uren in een week werk je er 36 (oei oei, poe poe) en dan breek je je nog de hersens over de vraag, of je eigenlijk geen 132, maar 136 uur in je hangmat zou moeten liggen.
Ik krijg echt kramp van dit soort berichten. Jullie zitten je productiefste jaren een beetje op je krent toe te kijken hoe de rest van de mensheid zich een slag in de rondte werkt om wat leuks van de wereld te maken. Er moeten leraren, pleegzusters en politieagenten ontslagen worden omdat jullie je handen niet laten wapperen! Als het nou nog was om nuttig vrijwilligerswerk te gaan doen, a la, maar als dit soort langharig werkschuw hedonisme de norm is hebben we het hier écht te goed. Ga papier prikken of bejaarden wassen, verwende luie donders!
  zaterdag 18 juli 2009 @ 11:45:13 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71090200
quote:

Op een zeker moment kom je er achter dat meer werken in feite zinloos is en dat alles wat je er mee bereikt is dat politici op deze manier geld voor hun leuke projectjes kunnen binnenkoppen. In ruil daarvoor krijg jij wat centjes om kleding met leuke labeltjes en wat electronische gadgets te kopen.

In 100 jaar tijd is het percentage van onze productiviteit dat de overheid opslokt vervijfvoudigd. En dat terwijl de productiviteit zelf al tientallen malen groter geworden is! In verhouding is bijvoorbeeld landbouw van 25% naar 5% gegaan.

Meer werken is vooral ook meer geld voor Europa, kansloze projecten zoals den Noord-Zuidlijn, ambtenaren die hun eigen projectbureautjes spekken, noem maar op.

Je bent geen slaaf van je werkgever, de regering of de maatschappij. Als je tevreden bent met een bepaald inkomen en daarmee rond kunt komen is dat helemaal je eigen keuze. Wat veel slechter is voor de maatschappij is wanneer iedereen zich uitslooft om maximaal te produceren en consumeren zonder verder doel. Daarmee verbruiken wij onze grondstoffen en het milieu pas echt. Een "lager" levenstempo is veel beter, zowel voor de omgeving als jezelf. Al het streven naar spulletjes is niets dan ijdelheid.
The End Times are wild
pi_71090285
Alleen jammer dat de part-timer niet de motor van het land is maar op zijn best een meeloper
  zaterdag 18 juli 2009 @ 12:05:39 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71090617
quote:

Ik doe liever dingen voor mezelf dan dat ik tijd spendeer voor mijn baas. HEt zegt een hoop over jou dat je eigenwaarde helemaal samenhangt met je werk. Misschien moet je eens met een psycholoog praten, want er zit toch echt iets niet goed bij je ben ik bang.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71092353
quote:

Kom op zeg

Ik zie echt niet in hoe iemand die 20 uur ipv 40 uur werkt effect heeft op dit alles. Iemand die 20 uur werkt betaalt ook gewoon premies en belasting. Dus die doet net zo hard een duit in het zakje om zuster, docenten noem maar op te betalen.

Hoeveel uur men werkt is een keuze. Als iemand 20 uur werkt en daar mee gewoon rond komt is dat zijn recht en zijn keuze.

En dan ben ik maar een hedonist. Maar ik heb altijd 40 uur gewerkt ben nu weer gaan studeren en als ik straks weer aan de slag ga dan zal dat echt wel 32 uur of minder worden.

Als dat mij werkschuw tuig maakt. So be it. Maar voorlopg slaat jouw redenatie kont
Profiel opgeheven.
pi_71240157
pi_71241822
quote:

excuse me??
Ik meen toch echt dat wij ruim aan onze bijdrage aan de samenleving voldoen, we werken beiden, storten bijna de helft van ons inkomen in de overheidspot (btw,accijns, vermogensbelasting etc. niet eens meegerekend), maken geen gebruik van enige vorm van uitkering/vrijstelling/tegemoetkoming endergelijke, en hebben zelfs nog nooit een uitkering gehad (nou ok de studie beurs). Ik durf wel te stellen dat wij tot de top 20% van netto betalers behoren in nederland, en dat dit niet zal wijzigen als ik 4 uurtje minder ga werken.

Maar goed blijkbaar moeten wij van jou verplicht allebei minimaal 40 uur werken zodat wij nog meer geld in de overheidspot kunnen stoppen om het echt werkschuwe tuig te onderhouden. Heb ik altijd al gewild werken zodat iemand anders ervan kan profiteren....ooh wacht dat doen wij al voor de helft van onze gewerkte uren.......zucht
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:48:30 #102
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_71260736
Pfff ..
"Ik heb me een ongeluk gewerkt, zodat ik meer centen had dan ik kon opmaken en niet genoeg tijd had om mijn dromen te verwezenlijken .. heej, maar nu heb je straks wel een lekkere erfenis, he jongen"

Fijn voor je, dvr.. dat je leeft om te werken, maar niet iedereen deelt die mening. Bovendien wil TS niet kappen met werken om vervolgens steun te trekken. Hij wil 4 uur minder gaan werken om iets anders te doen waar hij (ook) voldoening uit haalt .. nou nou, wat een doodzonde!
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 10:56:40 #103
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_71278580
quote:

ah we hebben een verzuurde papierprikker in ons midden die niet in de gelegenheid is om minder te gaan werken.

Van de 168 uur in de week slaap je er 56, dat is nog meer dan de 40 uur die je werkt. Schandalig.
Niet iedereen vind werken zo leuk dat ie dat graag zijn hele leven doet. Als je nou een echte leuke baan hebt is het wat anders maar dat heeft minstens de helft van nederland niet en die gaan gewoon minder werken zodra dat kan. Dat er ook heel veel mensen zijn die dat niet kunnen door verkeerde keuzes in het leven te maken (dure auto's kopen, hoge hypotheken afsluiten ed zodat je slaaf blijft van de bank) is een ander verhaal, er is niks op tegen om jezelf voor minder uur per week te verkopen als je dat kan.

Bovendien heeft onze overheid er middels de achterlijke belastingen op arbeid zelf voor gezorgd dat veel werken geen klote meer oplevert dus kan je het mensen ook niet kwalijk nemen dat ze minder gaan werken.

Ik zeg: doen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')