abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juli 2009 @ 14:56:24 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_70901220
quote:
Overheid wil 100% digitale controle op elke inwoner

Het is zover. Het lijkt erop dat de overheid omvangrijke digitale profielen van IEDEREEN gaat aanleggen, gewoon omdat het kan. Ten minste, dat is wat we opmaken uit de verklaring van minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. Hij zei vandaag dat hij "met digitale technieken de mogelijkheid wil hebben om bestanden te doorzoeken. De profielen kunnen dan worden vergeleken met personen die een strafblad hebben.". Dat houdt in dat iedereen vanaf nu in principe verdacht is. Het lijkt er op dat Ernst vluchtgegevens, bankgegevens en internetgegevens met elkaar wil combineren. Hij wil daderprofielen aanleggen en die vergelijken met normale burgers. Dat is superhandig want ambtenaren krijgen vervolgens een mailtje, of sms-alarm als een burger iets doet wat mogelijk niet door de beugel kan. Het zinnetje: 'De profielen kunnen dan worden vergeleken met personen die een strafblad hebben.' lijkt in te houden dat iedereen die een aantal overeenkomsten vertoont met een crimineel binnenkort mannen in grijze goedkope pakken aan de deur kan verwachten. Dus als blijkt dat criminelen op hyves zitten en naar Italië reizen, andere mensen die dit doen, ook wel crimineel zullen zijn. Verder wil Ballin dat ambtenaren automatische alerts krijgen als een pedo bijvoorbeeld naar een pedoland afreist. Klinkt prima, maar dit systeem gaat natuurlijk voor alles en iedereen ingesteld worden. Het goede nieuws? Gelukkig maakt de politie nooit fouten. We gaan echt niet gemonitorred worden door laagopgeleide rancuneuze ambtenaren. We kunnen de overheid vertrouwen, het zijn tenslotte de experts. Ze weten het beste wat goed voor ons is. Ernst leg eens uit, engerd. We zitten er ver naast toch... toch?
bron
Het lijkt me duidelijk. Poltiestaat!
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_70901273
Maar waar haal jij uit dat er 100% controle gaat plaatsvinden? En dat mensen die NIET verdacht worden van een SF ook gecontroleerd gaan worden?
pi_70901317
Maar het zal vast goed voor ons (het plebs) zijn.
  zondag 12 juli 2009 @ 15:01:17 #4
52357 Lambiekje
pi_70901385
quote:
Op zondag 12 juli 2009 14:59 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

Maar het zal vast goed voor ons (het plebs) zijn.
Vergeet niet dat we ook al een Pandbrigade hebben....
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_70901399
Het is wachten op de schapen die roepen dat ze "toch niets te verbergen" hebben. Kutvolk.
pi_70901446
TS kan niet lezen, en Geenstijl ook niet.
Voordat je gaat lopen blaten met je huilie huilie politiestaat, lees eerst de bron even door.

Ze willen gewoon bij een misdrijf een daderprofiel kunnen matchen met strafbladen van veroordeelden.
Nergens staat dat er van alle burgers een profiel wordt gemaakt.

edit: zie nu pas dat het lambiekje is, dat verklaart alweer wat meer.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zondag 12 juli 2009 @ 15:04:22 #7
52357 Lambiekje
pi_70901498
==

[ Bericht 99% gewijzigd door paddy op 12-07-2009 17:13:33 ]
pi_70901506
Hier een quote uit de bron:
quote:
Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil meer gebruikmaken van daderprofielen om zware misdaad te bestrijden en te voorkomen. De bewindsman onderzoekt hoe hij deze profielen binnen de bestaande wet geavanceerder kan inzetten voor de aanpak van vooral kindermisbruik.
Hirsch Ballin wil daarbij digitale technieken toepassen, bijvoorbeeld de mogelijkheden om bestanden te doorzoeken, zo maakte hij zaterdag bekend. De profielen kunnen dan worden vergeleken met personen die een strafblad hebben.
Niks mis mee toch?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_70901519
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:01 schreef Salvad0R het volgende:
Het is wachten op de schapen die roepen dat ze "toch niets te verbergen" hebben. Kutvolk.
Het volk dat kut is, is het volk dat niet eens de moeite neemt om te lezen wat er staat...
pi_70901537
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:01 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Wat is dat dan?
pi_70901550
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:04 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]

Niks mis mee toch?
Natuurlijk niet.

It's for the kids.

.
pi_70901629
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:04 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]

Niks mis mee toch?
Nee hoor, alleen geloof ik het niet.
pi_70901719
Maar ff serieus, uit welke zinsnede uit dat artikel blijkt dat alle inwoners van Nederland gescreent gaan worden?

Ik ben helemaal voor complottheorieën hoor, maar dan moet er wel aanleiding zijn, dus kom op met die quote(s)!!
  zondag 12 juli 2009 @ 15:11:18 #14
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_70901755
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:01 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:05 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Wat is dat dan?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_70901834
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:11 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[..]
http://lmgtfy.com/?q=haagse+pand+brigade
  zondag 12 juli 2009 @ 15:14:35 #16
52357 Lambiekje
pi_70901840
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:08 schreef Farenji het volgende:

[..]

Waarom help jij altijd je eigen topics om zeep met je goedkope godwins?
Nee dat is bedacht om de realiteit te kunnen doodslaan tijdens een discussie. Diegene die gillen van ad hitlerum zijn zeer matig geïnformeerd.

De ambtenaren uit die tijd dacht goed bezig te zijn met de stippenkaart. Dat doet de overheid nu weer alleen dan met computers en tigvoud aan meer data. Ken je geschiedenis. Dit heeft alles met de context te maken.
  zondag 12 juli 2009 @ 15:20:36 #17
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_70902034
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:14 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

http://lmgtfy.com/?q=haagse+pand+brigade
Gaaf gedaan!

Schandalig
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 12 juli 2009 @ 15:21:22 #18
52357 Lambiekje
pi_70902071
quote:
OM 'schiet door' met privégegevens in strafdossier
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) laat onderzoeken hoe vaak privégegevens van buitenstaanders onnodig in het strafdossier van een verdachte belanden.

Justitie wil duidelijkheid hierover omdat is gebleken dat in het dossier over een bankoverval in Amsterdam privacygevoelige informatie staat van mensen die toevallig in de buurt waren.

Het strafdossier bevat bijvoorbeeld gegevens van klanten die kort voor de overval bij het bankfiliaal hebben gepind, meldde Het Parool zaterdag. Ook de namen en adressen van bezitters van een Audi in een deel van Amsterdam staan in het dossier.

Doorgeschoten
Het OM erkende zaterdag in een reactie dat de privégegevens niet in het strafdossier hadden mogen staan ''omdat het geen enkel doel diende''. ''Het lijkt erop dat het OM in dit geval iets is doorgeschoten in zijn streven transparant te werk te gaan.''

Justitie betracht openheid in strafdossiers, opdat de advocaat van een verdachte alle bewijsstukken kan controleren.

Verdachten
Het gebruik van privacy-gevoelige informatie over buitenstaanders ligt echter moeilijk, omdat de dossiers ook naar de verdachten gaan. Zij kunnen de informatie doorspelen aan bijvoorbeeld medegedetineerden. Een woordvoerster van het OM wijst erop dat het strafdossier een vertrouwelijk stuk is.

Het Wetenschappelijk Bureau van het OM zal onderzoeken hoe vaak privacygegevens van derden ten onrechte in strafdossiers belanden. Het bureau werkt al aan een breed onderzoek naar procesdossiers en zal daar deze privacy-aspecten bij betrekken.
bron
Tja daar sta je dan met je loze opmerking "ik heb niets te verbergen"... maar toch beland je in het dossier van een crimineel.
quote:
Laat ik er bij vermelden dat dit soort incidentjes in de toekomst natuurlijk gelukkig niet meer plaats zullen vinden, aangezien bovengenoemd crimineel handelen van het OM binnenkort simpelweg in de wet opgenomen en dus “legaal” is. De Eerste Kamer stemde tenslotte in - zie de eerste link in dit stuk - met onder andere het voorstel om ook toe te staan dat er vingerafdrukken van getuigen mogen worden afgenomen. Dus ik neem aan dat niemand zich dan sowieso meer druk hoeft te gaan maken over de privacyschending die in het Nu.nl-stuk beschreven wordt. Staat tenslotte zo in de wet, dus hoort het zo. *nog diepere zucht*
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door Lambiekje op 12-07-2009 15:37:59 ]
pi_70902159
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:21 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Tja. Je hebt niets te verbergen... maar toch beland je in het dossier van een crimineel.
Lekker is dat ja.
pi_70902220
Balin wil daderprofielen aanmaken en deze met andere al bekende gegevens vergelijken. Om dus zo'n profiel van je gemaakt te krijgen, moet je eerst dader zijn, het gaat niet om 100% van de Nederlandse bevolking.

Er worden al een hele tijd daderprofielen aangemaakt, dat is niets nieuws. Het werd in 2004 al ingezet om notoire zwartrijders in kaart te brengen (aangezien het vermoeden bestond dat een groot deel van deze groep ook op andere criminele vlakken bezig was). Blijkbaar heeft het alu-hoedjes-volk een tijdje onder een steen gelegen en wordt men en masse wakker vanwege een stukje op GS.

Het "nieuwe" aan Balin's plan is dat hij het dus al bestaande idee van daderprofielen beter wil linken met andere (digitale) bronnen, zodat bijvoorbeeld veelplegers sneller opvallen en aangepakt kunnen worden.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 12 juli 2009 @ 15:27:05 #21
52357 Lambiekje
pi_70902277
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:25 schreef The_stranger het volgende:
Balin wil daderprofielen aanmaken en deze met andere al bekende gegevens vergelijken. Om dus zo'n profiel van je gemaakt te krijgen, moet je eerst dader zijn, het gaat niet om 100% van de Nederlandse bevolking.

Er worden al een hele tijd daderprofielen aangemaakt, dat is niets nieuws. Het werd in 2004 al ingezet om notoire zwartrijders in kaart te brengen (aangezien het vermoeden bestond dat een groot deel van deze groep ook op andere criminele vlakken bezig was). Blijkbaar heeft het alu-hoedjes-volk een tijdje onder een steen gelegen en wordt men en masse wakker vanwege een stukje op GS.

Het "nieuwe" aan Balin's plan is dat hij het dus al bestaande idee van daderprofielen beter wil linken met andere (digitale) bronnen, zodat bijvoorbeeld veelplegers sneller opvallen en aangepakt kunnen worden.
waarom hebben geen data van de misstanden van de overheid. Als er eentje een veelpleger is dan is het wel genociet Balkenende of een huichelaar W. Bos.
pi_70902468
Jammer, ik dacht dat dit een serieus topic was.

Dit is echt niet NWS waardig op deze manier. Er komt geen enkele serieuze reactie op serieuze vragen.
  zondag 12 juli 2009 @ 15:33:20 #23
52357 Lambiekje
pi_70902536
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:31 schreef Phuturistixxx het volgende:
Jammer, ik dacht dat dit een serieus topic was.

Dit is echt niet NWS waardig op deze manier. Er komt geen enkele serieuze reactie op serieuze vragen.
wat is volgens jouw niet serieus
pi_70902705
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:33 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

wat is volgens jouw niet serieus
Volgens mij heb ik al twee keer gevraagd naar een quote of stuk bewijs wat er naar wijst dat we in Nederland allemaal gescreend gaan worden...
  zondag 12 juli 2009 @ 15:40:19 #25
52357 Lambiekje
pi_70902804
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:37 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik al twee keer gevraagd naar een quote of stuk bewijs wat er naar wijst dat we in Nederland allemaal gescreend gaan worden...
ik heb TT aangepast naar waar het artikel staat.
Het lijkt mij evident waarom de EPD, EKD, weet ik veel profielen worden aangelegd puur en alleen voor datamining. Inzicht in wat er in z'n profiel staat hebben we niet.

En zie wat voor ongein het oplevert zoals dit, wat ik hier boven al aangaf.
pi_70902878
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:40 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ik heb tt aangepast naar waar het artikel staat.
Het lijkt mij evident WAAROM de EPD, EKD, weet ik veel profielen worden aangelegd voor datamining. En zie wat voor ongein het oplevert zoals dit, wat ik hier boven al aangaf.

Je begrijpt mijn vraag niet

In dat hele stuk staat nergens dat de normale burger een target is. Er staat WEL dat een veroordeelde zedenklant het target is...
pi_70903021
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:42 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Je begrijpt mijn vraag niet

In dat hele stuk staat nergens dat de normale burger een target is. Er staat WEL dat een veroordeelde zedenklant het target is...
De normale burger is al jaren door middel van allerlei zogenaamde screeningstechnieken automatisch verdacht. Het is slechts een kwestie van gebrek aan mankracht dat nu niet alle burgers stuk voor stuk gescreend worden.

Een stap als deze is alweer een stap dichterbij de afgrond, de politiestaat. Wie zegt dat de toekomstige regeringen te vertrouwen zijn met deze gegevens? Ik vertrouw deze regering al niet eens met allerlei gegevens, van keyloggers bij de regering tot aan camera´s op elke straathoek.
pi_70903124
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:27 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

waarom hebben geen data van de misstanden van de overheid. Als er eentje een veelpleger is dan is het wel genociet Balkenende of een huichelaar W. Bos.
Het een heeft niets met het ander te maken.

Waarom geef je nu nooit serieus antwoord op een vraag en pareer je altijd met claims die sowieso al dubieus zijn, maar nog erger, helemaal niets te maken heeft met waar je op antwoordt?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_70903220
quote:
Op zondag 12 juli 2009 14:56 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk. Poltiestaat!
Tja, het is ondertussen eigenlijk ook wel duidelijk dat de staat een steekje heeft laten vallen door jou toegang tot het internet toe te staan.
pi_70903360
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:45 schreef boyv het volgende:

[..]

De normale burger is al jaren door middel van allerlei zogenaamde screeningstechnieken automatisch verdacht. Het is slechts een kwestie van gebrek aan mankracht dat nu niet alle burgers stuk voor stuk gescreend worden.

Een stap als deze is alweer een stap dichterbij de afgrond, de politiestaat. Wie zegt dat de toekomstige regeringen te vertrouwen zijn met deze gegevens? Ik vertrouw deze regering al niet eens met allerlei gegevens, van keyloggers bij de regering tot aan camera´s op elke straathoek.
Wat voor voordeel heeft een regering om van mij, John Doe, te weten waar ik loop of wat ik doe op mijn computer?
Wat voor voordeel heeft een regering om van mij, Jack the Ripper, te weten waar ik loop of wat ik doe op mijn computer?

Wie van de twee bovenstaande zal aandacht krijgen van de regering? Je gaat mij niet vertellen dat er ooit zoveel mankracht zal zijn om ALLE inwoners van Nederland te screenen op waar zij lopen, pinnen of wat zij doen op hun computer.... Je kan er dus logischerwijs van uit gaan dat de aandacht uit zal gaan naar mensen die dat 'verdienen'...
pi_70903553
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:53 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Wat voor voordeel heeft een regering om van mij, John Doe, te weten waar ik loop of wat ik doe op mijn computer?
Wat voor voordeel heeft een regering om van mij, Jack the Ripper, te weten waar ik loop of wat ik doe op mijn computer?

Wie van de twee bovenstaande zal aandacht krijgen van de regering? Je gaat mij niet vertellen dat er ooit zoveel mankracht zal zijn om ALLE inwoners van Nederland te screenen op waar zij lopen, pinnen of wat zij doen op hun computer.... Je kan er dus logischerwijs van uit gaan dat de aandacht uit zal gaan naar mensen die dat 'verdienen'...
Het hele punt is juist dat als ze er de mankracht voor hadden, ze het wel zouden doen. Dat zie je al met de opslag van al het telefoonverkeer en internetverkeer; zodra er een manier komt om iedereen daar effectief op te screenen zullen ze het doen, en de wettelijke mogelijkheid daartoe krijgen ze omdat mensen zonder ruggegraat hier niks tegen durven te doen.

Zo van: "Ja mij screenen ze toch niet want daar hebben ze niks aan" of "Ik heb niks te verbergen"

Wie zegt dat een toekomstige regering hier geen misbruik van gaat maken? De deur staat al open.
pi_70903634
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:59 schreef boyv het volgende:

[..]

Het hele punt is juist dat als ze er de mankracht voor hadden, ze het wel zouden doen. Dat zie je al met de opslag van al het telefoonverkeer en internetverkeer; zodra er een manier komt om iedereen daar effectief op te screenen zullen ze het doen, en de wettelijke mogelijkheid daartoe krijgen ze omdat mensen zonder ruggegraat hier niks tegen durven te doen.

Bovendien, wie zegt dat een toekomstige regering hier geen misbruik van gaat maken?
Waar moeten ze misbruik van maken. Ze hebben en zullen nooit hebben de mankracht om iedereen in Nederland te monitoren, dus er zijn geen gegevens om misbruik van te maken...
pi_70903846
quote:
Op zondag 12 juli 2009 16:01 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Waar moeten ze misbruik van maken. Ze hebben en zullen nooit hebben de mankracht om iedereen in Nederland te monitoren, dus er zijn geen gegevens om misbruik van te maken...
Iedereen wordt al gevolgd via het digitale verkeer en al die informatie wordt al opgeslagen. Het enige probleem is dat ze niet alle informatie van iedereen kunnen nalopen en zich daarom beperken tot het verkeer van zware criminelen.

Zodra technieken worden ontworpen om dit effectiever en met minder mankracht te doen, zal dit worden uitgebreid naar het checken van bijvoorbeeld veelplegers van minder zware misdrijven, verdachten van gewone misdrijven en uiteindelijk misschien wel tot een totaal open systeem waarin iedereen z´n gegevens beschikbaar zijn om opsporingsdiensten het werk gemakkelijker te maken. Justitie en de politiek zijn bovendien sowieso al niet te vertrouwen met vertrouwelijke gegevens, want een laptopje hier en daar zoek is slechts het topje van de ijsberg.

De vraag is niet of dit gaat gebeuren, maar wanneer dit gaat gebeuren, aangezien het gebied van burgerprivacy met het jaar kleiner wordt; Het hele justitiele systeem is zo brak als wat, aangezien ze hun gebrek aan handhaving moeten compenseren met groffe inbreuk op de privacy van de burgers.
  zondag 12 juli 2009 @ 16:10:50 #34
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_70903918
quote:
Op zondag 12 juli 2009 16:01 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Door het koppelen van zoveel bestanden en juiste zoektechnieken heb je die mankracht dus ook minder nodig he. Wat keywords in een alertfilter is genoeg. (die stuurt je dan wel een mail)
Kijk en dat is wat het heel angstig maakt. Althans voor sommige.

Maar jou niet, want jij mailt bijv nooit een geintje oid waar misschien een filter op kan reageren.
Dat doen alleen de plebs.
pi_70907544
Natuurlijk betekent dit niet direct dat we naar een politiestaat gaan. Echter, het is wel weer een stap in de verkeerde richting. Stukje bij beetje wordt onze privacy steeds verder ingedamd. Natuurlijk heb ik niets te verbergen, maar ik vind het geen ontwikkeling die wij moeten toejuichen.

In de jaren 60 streed men voor meer mensenrechten en vrijheden. Nu is een tegendraadse beweging gaande. Allemaal onder het mom dat we zoveel te vrezen hebben van crimineeltjes en moslimextremisme. Opmerkelijk, aangezien we kampen met lege gevangenissen. Waarom dan zulke rigoureuze maatregelen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_70907785
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:54 schreef KoosVogels het volgende:
Natuurlijk betekent dit niet direct dat we naar een politiestaat gaan. Echter, het is wel weer een stap in de verkeerde richting. Stukje bij beetje wordt onze privacy steeds verder ingedamd. Natuurlijk heb ik niets te verbergen, maar ik vind het geen ontwikkeling die wij moeten toejuichen.

In de jaren 60 streed men voor meer mensenrechten en vrijheden. Nu is een tegendraadse beweging gaande. Allemaal onder het mom dat we zoveel te vrezen hebben van crimineeltjes en moslimextremisme. Opmerkelijk, aangezien we kampen met lege gevangenissen. Waarom dan zulke rigoureuze maatregelen?
In hoeverre wordt jouw privacy ingedamd als ze daderprofielen van criminelen (*) beter gaan linken met andere dossiers van diezelfde persoon?

Let wel, geenstijl gaat ervan uit dat die profielen slaan op iedereen, iets wat niet uit de geqoute bron op te maken is.

(*)ook kan niet uit de bron opgemaakt worden aan welke eisen je moet voldoen om in een daderprofiel opgenomen te worden, maar nogmaals, spreekt uit niets het vermoeden dat het voor alle Nederlanders geldt...
C. Sagan
pi_70908034
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:02 schreef The_stranger het volgende:

[..]

In hoeverre wordt jouw privacy ingedamd als ze daderprofielen van criminelen (*) beter gaan linken met andere dossiers van diezelfde persoon?

Let wel, geenstijl gaat ervan uit dat die profielen slaan op iedereen, iets wat niet uit de geqoute bron op te maken is.

(*)ook kan niet uit de bron opgemaakt worden aan welke eisen je moet voldoen om in een daderprofiel opgenomen te worden, maar nogmaals, spreekt uit niets het vermoeden dat het voor alle Nederlanders geldt...
Camera's in de binnenstad zijn ook bedoeld voor criminelen en andersoortig tuig. Maar ik sta wel elke week met mn giechel op de band.

Ik moet je overigens ten dele gelijk geven. Het systeem is bedoeld voor criminelen en niet voor ons brave Nederlanders. Echter, wat weerhoudt onze regering ervan om dit systeem in de toekomst te projecteren op de rest van ons? Ongetwijfeld wordt er dan een of ander kulargument aan vast geplakt. Zoals terrorisme. Om een aanslag te voorkomen wordt van iedereen de gegevens afgetapt, iets in die zin.

Ik vind dit bericht als zodanig niet zo schokkend. De algemene tendens baart mij daarentegen wel zorgen.
pi_70908287
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Camera's in de binnenstad zijn ook bedoeld voor criminelen en andersoortig tuig. Maar ik sta wel elke week met mn giechel op de band.
Ik zie / lees graag een bericht waarin het gebruik van camera's in een stad iemand onterecht nadelig werd...

Misschien heb ik wat gemist, maar heb daar nog nooit van gehoord.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:31:06 #39
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70908611
quote:
Op zondag 12 juli 2009 14:57 schreef Phuturistixxx het volgende:

Maar waar haal jij uit dat er 100% controle gaat plaatsvinden? En dat mensen die NIET verdacht worden van een SF ook gecontroleerd gaan worden?
Vluchtgegevens, bankgegevens en internetgegevens. Hoeveel personen in NL loop je dan mis?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 12 juli 2009 @ 18:43:31 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70908966
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:10 schreef Phuturistixxx het volgende:
Maar ff serieus, uit welke zinsnede uit dat artikel blijkt dat alle inwoners van Nederland gescreent gaan worden?

Ik ben helemaal voor complottheorieën hoor, maar dan moet er wel aanleiding zijn, dus kom op met die quote(s)!!
Je moet de vraag andersom stellen. Waaruit blijkt dat dat NIET zal gebeuren?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_70909082
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vluchtgegevens, bankgegevens en internetgegevens. Hoeveel personen in NL loop je dan mis?
Waar haal jij dan vandaan dat dat bij iedereen gebeurd en niet alleen bij bv.:
quote:
Mensen die zijn veroordeeld voor seksueel misbruik van kinderen kunnen aan de hand van de profielen beter gevolgd worden, verwacht Hirsch Ballin. Opsporingsdiensten kunnen bijvoorbeeld automatisch gealarmeerd worden als een persoon in kwestie herhaaldelijk afreist naar een land waar veel kinderprostitutie voorkomt.
Het stukje tussen de quotes komt namelijk uit het stuk waarnaar de TS refereert...
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:43 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Je moet de vraag andersom stellen. Waaruit blijkt dat dat NIET zal gebeuren?
Zie bovenstaande quote. Daaruit mogen we toch afleiden dat het alleen bij (zware) criminelen zal gebeuren.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:50:43 #42
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70909154
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:18 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

Ik zie / lees graag een bericht waarin het gebruik van camera's in een stad iemand onterecht nadelig werd...

Misschien heb ik wat gemist, maar heb daar nog nooit van gehoord.
Ik lees graag waarom de overheid van mij, onschuldige burger, allerlei gegevens in een databank wil zetten, waarmee ze dan allerlei zaken aan elkaar kan koppelen die totaal geen verband met elkaar hebben. Het is in Nederland nog steeds zo dat ik onschuldig ben tot het tegendeel bewezen is. Er is dus geen enkele reden voor de Nederlandse overheid om gegevens over mij bij te houden anders dan de gegevens die ze voor het bevolkingsregeister nodig heeft.

Maar misschien is de regel dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen is afgeschaft . Dat kan, maar ik heb er nooit wat over gehoord.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 12 juli 2009 @ 18:53:16 #43
52357 Lambiekje
pi_70909234
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:48 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

[..]

Het stukje tussen de quotes komt namelijk uit het stuk waarnaar de TS refereert...
[..]

Zie bovenstaande quote. Daaruit mogen we toch afleiden dat het alleen bij (zware) criminelen zal gebeuren.
Het is wel duidelijk, je hebt de afgelopen 8 jaar alleen naar GTST gekeken.

Van alle vliegtuigpassagiers worden de vluchtgegevens met naam en toenaam + bank/pingegevens naar Amerika gestuurd.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:54:26 #44
52357 Lambiekje
pi_70909276
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:50 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik lees graag waarom de overheid van mij, onschuldige burger, allerlei gegevens in een databank wil zetten, waarmee ze dan allerlei zaken aan elkaar kan koppelen die totaal geen verband met elkaar hebben. Het is in Nederland nog steeds zo dat ik onschuldig ben tot het tegendeel bewezen is. Er is dus geen enkele reden voor de Nederlandse overheid om gegevens over mij bij te houden anders dan de gegevens die ze voor het bevolkingsregeister nodig heeft.

Maar misschien is de regel dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen is afgeschaft . Dat kan, maar ik heb er nooit wat over gehoord.
Met deze bewaarplicht en EPD's is in wezen de bewijslast omgedraait.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:55:51 #45
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70909324
quote:

[..]

[..]

[..]

Leuke quote... Is het je al eens opgevallen dat meneer Hirsch-Ballin nogal eens iets roept over kinderverkrachters en terroristen als hij een omstreden registratiewet wil doorvoeren? Logisch ook, want niemand is voor kinderverkrachters, toch?
En als je dan wat roept over de regelgeving, dan zul je wel voor kinderverkrachting zijn!
Of dan ben je er zelf één!

Dezelfde emotionele drogredenen voert hij ook al aan bij het opslaan van van mijn telecomgegevens en mijn internetlogs. Hirsch-Ballin is een eng mannetje.
- Privacy Matters
pi_70909487
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Echter, wat weerhoudt onze regering ervan om dit systeem in de toekomst te projecteren op de rest van ons?
Zo kun je wel doorgaan natuurlijk. Bij deze moet het leger ontbonden worden, want wie zegt mij dat de regering dat niet tegen ons gaat gebruiken. Ook de politie moet onmiddellijk op de schop, want voor je het weet sluiten ze iedereen op.
En mogelijke toepassing kan toch niet de reden zijn om een techniek niet te gebruiken? Controle op goed gebruik is de enige manier. De regering kan nu al op zoveel manieren alles van je te weten komen, hadden we dan het sofinummer/BSN ook maar moeten afschaffen, of het geboorteregister, gemeenteregister, CBR etc etc?
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:50 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik lees graag waarom de overheid van mij, onschuldige burger, allerlei gegevens in een databank wil zetten, waarmee ze dan allerlei zaken aan elkaar kan koppelen die totaal geen verband met elkaar hebben.
Nogmaals, dat blijkt niet uit de bron die gegeven wordt.

En voor allen die zich zo zorgen maken over dit proefballonnetje, doe eens navraag over het nieuwe systeem van UWV
C. Sagan
  zondag 12 juli 2009 @ 19:06:14 #47
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70909639
quote:

[..]

[..].
Ze zullen toch eerst de gegevens moeten hebben voor ze kunnen koppelen. Als ze de gegevens pas opzoeken als iemand verdacht word..... heee! dat heet onderzoek, dat doen ze nu!

Alle gegevens van iedereen moeten dus centraal worden opgeslagen, anders is dit hele verhaal onzin.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 12 juli 2009 @ 19:06:51 #48
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70909654
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:01 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Zo kun je wel doorgaan natuurlijk. Bij deze moet het leger ontbonden worden, want wie zegt mij dat de regering dat niet tegen ons gaat gebruiken. Ook de politie moet onmiddellijk op de schop, want voor je het weet sluiten ze iedereen op.
Nee, want dar bestaat wet- en regelgeving voor.
quote:
En mogelijke toepassing kan toch niet de reden zijn om een techniek niet te gebruiken? Controle op goed gebruik is de enige manier. De regering kan nu al op zoveel manieren alles van je te weten komen, hadden we dan het sofinummer/BSN ook maar moeten afschaffen, of het geboorteregister, gemeenteregister, CBR etc etc?
Nee, de overheid moet de juiste waarborgen creëren. En bovendien moet ze niet alleen rekening houden met de zegeningen van de huidige techniek, maar zeker ook met de gevaren.
quote:
[..]

Nogmaals, dat blijkt niet uit de bron die gegeven wordt.

En voor allen die zich zo zorgen maken over dit proefballonnetje, doe eens navraag over het nieuwe systeem van UWV
Zie mijn signature. Privacy matters.
- Privacy Matters
pi_70909872
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:06 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nee, want dar bestaat wet- en regelgeving voor.
[..]

Nee, de overheid moet de juiste waarborgen creëren. En bovendien moet ze niet alleen rekening houden met de zegeningen van de huidige techniek, maar zeker ook met de gevaren.
En waaruit blijkt dat Balin zijn ideetje niet aan wetten of waarborgen gaat voldoen?

Men reageert voornamelijk op dit specifieke bericht op foutieve aannames en op het idee dat dit idee blijkbaar buiten die wetten en waarborgen valt. Iets wat helemala niet het geval hoeft te zijn. Dat ze aan de wet gebonden moeten worden, dat is een zaak om je druk om te maken, maar sluit dit specifiek idee niet uit.
quote:
Zie mijn signature. Privacy matters.
It sure does. Alleen op welk punt leg je de grens. Met de invoering van het sofinummer en later het BSN werden ook een boel gegevens centraal opvraagbaar. Is die aantasting van je privacy dusdanig dat we het maar hadden moeten stoppen? Het scheelt een boel tijd en geld, iets waar we allemaal van profiteren. Met dit systeem zijn een boel gegevens over jou gekoppeld aan andere, misschien voor jou nutteloze, gegevens.
C. Sagan
  zondag 12 juli 2009 @ 19:41:59 #50
52357 Lambiekje
pi_70910678
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze zullen toch eerst de gegevens moeten hebben voor ze kunnen koppelen. Als ze de gegevens pas opzoeken als iemand verdacht word..... heee! dat heet onderzoek, dat doen ze nu!

Alle gegevens van iedereen moeten dus centraal worden opgeslagen, anders is dit hele verhaal onzin.
en wat is onze regering aan het doen tegen de eisen van EU in ?!! Juist ja.
pi_70911452
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:01 schreef Salvad0R het volgende:
De enige schapen die ik keer op keer weer zie zijn mensen die allerlei complottheorieen aanhangen rond dit onderwerp. Hier op fok zegt 5 % "ik heb niks te verbergen" en 95% zegt "het is een complottheorie!!!!einz1"

dus wie zijn hier nou de schapen?
  zondag 12 juli 2009 @ 21:07:40 #52
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70913409
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:06 schreef Unrealist- het volgende:

[..]

De enige schapen die ik keer op keer weer zie zijn mensen die allerlei complottheorieen aanhangen rond dit onderwerp. Hier op fok zegt 5 % "ik heb niks te verbergen" en 95% zegt "het is een complottheorie!!!!einz1"

dus wie zijn hier nou de schapen?
FOK! is nou niet direct een doorsnede van de Nederlandse samenleving te noemen.
20 jaar geleden hield er een land op te bestaan. De overheid van dat land hield ook de meest bizarre data over haar inwoners bij. Velen eindigden na het ophouden van dat land in de cel vanwege vergaande bespionering van die burgers. Tot op de dag van vandaag kunnen honderdduizenden geen baan krijgen bij de overheid omdat ze op de een of andere manier bij dat project betrokken waren.

Nederland heeft al eerder de fout gemaakt om registers te voorzien van te veel informatie. Toen dat werd ingevoerd was er geen mens die er kwaad in zag. En toen werd het mei 1940.

Nederland behoorde tot de landen die publiekelijk blij waren dat beide tijdperken over waren. Tegenwoordig behoort Nederland tot de landen die minstens zo veel van haar burgers bij houden als dat ene land tot 20 jaar geleden deed. Maar nu is het tegen 'pedofilie en terrorisme', en dan is het wel goed.

Iedereen moet iets te dromen hebben. Mijn droom is dat we binnen zichtbare tijd in een tijdperk komen waar privacy weer gewoon privacy is.
- Privacy Matters
pi_70925715
quote:
Burger luistert niet naar privacybeschermers

AMSTERDAM - Een dag voordat ze naar haar Franse vakantieadres vertrok, haalde Ines Verbeek nog even een nieuw paspoort op het stadhuis. Niet omdat haar oude verlopen was, maar omdat de Amsterdamse juriste gruwelt van de nieuwe pas die de overheid vanaf 21 september uitgeeft. Daarin staat niet alleen een foto, maar ook een vingerafdruk.

"Ik vind dat van de zotte", zegt ze. "Waarom zou ik mijn vingerafdruk moeten afgeven aan de staat? De overheid kan niet goed motiveren waarom ze het wil, maar ze wil het wel. Dat is dubieus."

Verbeek heeft nóg een bezwaar: de afdruk wordt met instemming van de Tweede Kamer ook opgeslagen in een landelijke databank. Volgens privacydeskundigen zal niet alleen justitie die gebruiken bij opsporingsonderzoeken, maar kunnen die gegevens te makkelijk in handen vallen van onbevoegden. Voor hackers is immers geen computerbestand echt veilig, weten zij.

" Ik wil niet dat andere mensen met mijn vingerafdrukken aan de slag kunnen gaan en ik straks als verdachte uit het systeem rol", zegt Verbeek. " Als je verdachte bent in een zaak waarbij jouw vingerafdrukken zijn gevonden, sta je er niet goed voor."

De toevoeging van de vingerafdruk in de pas is bedoeld om identiteitsfraude tegen te gaan, en het gevolg van Europese regelgeving. Nederland knoopte daar uit eigen beweging een nationale database aan vast. Vooral die koppeling stuit argwanende burgers, juristen, wetenschappers op het gebied van biometrie tegen de borst.

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) brengt de maatregel een 'ernstig en waarschijnlijk onnodig risico voor de persoonlijke levenssfeer mee, waartegen burgers zich niet kunnen wapenen'. Desondanks heeft het parlement er vorige maand mee ingestemd.

Met de invoering van de vingerafdruk in elk paspoort gaat de politiek verder op het ingeslagen pad van de inperking van de privacy, meent Klaas van der Kolk. "De controle op de burger zal steeds groter worden", voorspelt de docent recht aan de Hogeschool Windesheim. "Straks is iedereen verdacht."

Hij geeft lezingen, organiseert debatten en probeert waar hij maar kan mensen te waarschuwen voor zijn 'hopeloze' boodschap: de overheid knaagt aan onze vrijheden, en er is niemand die haar tegenhoudt. Zijn gehoor geeft vaak niet thuis. Ik heb toch niks te verbergen en ik wil veilig rondlopen, klinkt het dan.

Onbegrijpelijk, vindt Van der Kolk. "Dan wantrouw je dus helemaal niemand."

Volgens hem biedt de overheid slechts schijnveiligheid, want niemand die kan bewijzen dat door de toepassing van privacybeperkende maatregelen de samenleving veiliger is geworden.

Van der Kolk vindt in het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) een medestander. Het comité, waar ruim achthonderd juristen lid van zijn, kaart het onderwerp deze week aan bij het VN-comité voor de Mensenrechten in Genève.

Charles van der Hoog van Privacy First wil de uitkomst van die procedure niet afwachten. "Ik roep alle burgers in Nederland op om nog voor 21 september een nieuw paspoort aan te vragen", zegt de econometrist.

Hij heeft niet alleen principiële bezwaren. "Er zijn ook technisch zwakke punten. Een vingerafdruk is te vervalsen binnen tien minuten. Googel maar eens. Dit gaat binnen drie jaar voor gigantische problemen zorgen."

Privacy First wil bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens een klacht in te dienen. Ook de organisatie Vrijbit is bezig met juridische stappen. "Het paspoort was ooit uitsluitend bedoeld als reisdocument. Maar het kabinet heeft ze op een stiekeme manier omgevormd tot persoonsbewijzen voor binnenlands maatschappelijk verkeer", zegt voorzitter Miek Wijnberg. "Het lijkt wel of we in oorlog zijn."

Niet alleen kunnen de vingerafdrukken in verkeerde handen vallen, ook is er een kans dat er op het stadhuis een fout wordt gemaakt. Biometrieonderzoeker Annemarie Sprokkereef tekent aan dat het kabinet zelf rekening houdt met een foutmarge van een half procent.

"Dat lijkt weinig, maar het zijn er dan wel 75 per dag. In dat geval heb je problemen bij bijvoorbeeld de douane."

Zelf heeft Sprokkereef haar nieuwe – afdrukloze – identiteitsbewijs al in huis. Net als Ines Verbeek. Ze zucht. "Ik heb inmiddels begrepen dat de Belastingdienst het niet leuker kan maken en dat Nederland leeft met water. Dat Nederland moet veranderen in een politiestaat heb ik nog niet voorbij zien komen
  maandag 13 juli 2009 @ 10:05:42 #54
52357 Lambiekje
pi_70926067
quote:
Op maandag 13 juli 2009 09:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

"Het lijkt wel of we in oorlog zijn." en zo is het maar net.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:08:51 #55
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_70926129
Lambiek, wat doe jij in het dagelijkse leven eraan om dit soort dingen aan de kaak te stellen? Of open je alleen maar topics of een forum waar niemand je serieus neemt?
  maandag 13 juli 2009 @ 10:11:22 #56
52357 Lambiekje
pi_70926182
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:08 schreef Zwansen het volgende:
Lambiek, wat doe jij in het dagelijkse leven eraan om dit soort dingen aan de kaak te stellen? Of open je alleen maar topics of een forum waar niemand je serieus neemt?
Als de mindset van meer wakker worden zal de staat wel door de knieen gaan. Maar ik ben bang dat men het wéér zo ver laten komen dat we gedeporteerd worden.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:12:23 #57
52357 Lambiekje
pi_70926197
quote:
Rel over vingerafdruk in pas

Twee andere burgerrechtenorganisaties, Vrijbits en Privacy First, willen een klacht tegen de Nederlandse Staat indienen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Volgens deze partijen heeft de overheid 'een grens overschreden'.
Kijk dat is mooi. Laat Balkenende maar en knal voor zijn kop krijgen.
pi_70926198
En moet je nagaan, dit is geen artikel die ik van een of andere louche website heb geplukt. Dit is gewoon een GPD-verhaal, die vandaag in alle regionale dagbladen verschijnt.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:14:13 #59
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70926254
Iets zegt me dat de schrijver van het stukje het verschil niet snapt tussen een hyves-profiel en een daderprofiel
zzz
  maandag 13 juli 2009 @ 10:15:05 #60
31101 _Led_
pi_70926270
quote:
Lambiekje zou er vanalles aan doen als ze een keer vergeten de zaaldeur op slot te doen !
zzz
  maandag 13 juli 2009 @ 10:17:02 #61
52357 Lambiekje
pi_70926315
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:15 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Lambiekje zou er vanalles aan doen als ze een keer vergeten de zaaldeur op slot te doen !
deur op slot doen slaat ook nergens op. Je doet het alleen omdat die verrekte verzekering anders niet uitbetaald.

Als ze willen inbreken bij je doen ze het toch wel.
pi_70926429
quote:
Heb je het artikel hierboven uberhaupt wel gelezen, of wordt zoiets bij voorbaat al niet serieus genomen omdat Lamiekje in dit topic ronddwaalt.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:23:21 #63
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70926468
Lambiekje schiet wel erg door maar hij heeft wel een punt. De overheid gaat meer en meer data van de gewone burger verzamelen en het risico dat er verkeerde conclusies uit deze brei van data getrokken worden word steeds groter.

Daarnaast is het risico op (mis)(ge)bruik van de gegevens waar voor ze niet bedoeld zijn natuurlijk ook een heel groot risico.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 13 juli 2009 @ 10:34:45 #64
262 Re
Kiss & Swallow
pi_70926748
quote:
Niet alleen kunnen de vingerafdrukken in verkeerde handen vallen, ook is er een kans dat er op het stadhuis een fout wordt gemaakt. Biometrieonderzoeker Annemarie Sprokkereef tekent aan dat het kabinet zelf rekening houdt met een foutmarge van een half procent.
Dat zijn 80,000 fouten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 13 juli 2009 @ 11:11:51 #65
31101 _Led_
pi_70927779
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:17 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

deur op slot doen slaat ook nergens op. Je doet het alleen omdat die verrekte verzekering anders niet uitbetaald.

Als ze willen inbreken bij je doen ze het toch wel.
Ik had het over de zaaldeur van de gesloten inrichting waar je neem ik aan in zit.
zzz
  maandag 13 juli 2009 @ 11:25:02 #66
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70928251
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:34 schreef Re het volgende:
Dat zijn 80,000 fouten
Ach 80.000 fouten waar heb je het over...
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_70933372
quote:
Vingerafdrukken in paspoort
Vanaf 28 juni aanstaande worden de vingerafdrukken van Nederlanders geregistreerd in het paspoort. In het begin zal het enkel gaan om de afdrukken van mensen met een diplomatiek paspoort en vanaf 21 september 2009 geldt dit voor iedereen.

Deze maatregel is opgelegd door de EU aan alle lidstaten. Nederland is niet de eerste die dit doorvoert, maar wel het land dat hier het verst in gaat.

Wat zijn biometrische kenmerken?
"Sinds augustus 2006 bevatten het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart een chip met daarin de gezichtsopname. De gezichtsopname is een gedigitaliseerde versie van de foto die wordt ingeleverd bij het aanvragen van een reisdocument. Regelgeving van de Europese Unie schrijft voor dat er vanaf 28 juni 2009 ook twee (digitale) vingerafdrukken moeten worden opgenomen in de chip van paspoort en Nederlandse identiteitskaart."
Bron: paspoortinformatie.nl

De regels van de EU
De EU heeft besloten dat de lidstaten de vingerafdrukken van de burgers moeten gaan vastleggen in het paspoort. Dit besluit is genomen op 13 december 2004 en deze dwingt de lidstaten om per 28 augustus 2006 biometrische kenmerken in een paspoort op te nemen.

Nederland heeft vanaf deze datum alle nieuwe paspoorten van een RFID-chip voorzien. Op deze chip staan de volgende gegevens over de persoon van wie de pas is:

Foto in kleur
Volledige naam
Documentnummer
Nationaliteit
Geboortedatum
Geslacht
Geldigheidsdatum
Land van uitgifte
Burger Service Nummer (het vroegere SOFI nummer)
En ze gaan gewoon door. Na vele klachten leek het er even op dat de vingerafdruk uit het paspoort bleef (vorige ingangsdatum zou 16 juli zijn), maar de politiek wacht gewoon rustig tot men het een maand niet in het nieuws is geweest en voert zijn plannen dan alsnog door.
pi_70934670
Zodra ik overmorgen terug kom van vakantie ligt mijn nieuwe paspoort als het goed is al klaar
  maandag 13 juli 2009 @ 16:54:13 #69
159879 Kaneel
dé smaakmaker
pi_70938216
Ik heb een mailtje naar mezelf gestuurd met als onderwerp:
dood anarchie aanslag bom atoom ontwrichting samenleving terror terrorisme

*wacht geduldig af
  maandag 13 juli 2009 @ 21:43:26 #70
52357 Lambiekje
pi_70947370
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ach 80.000 fouten waar heb je het over...
de URL/download scan is al gedaan. Je verleden gescreend. Dan wordt je wel niet gepakt op verkeerde vingers dan wordt je wel genaaid om dat je in eerste periode van het internet wat muziek en filmpjes _legaal_ hebt gedownload.

Hangen zul je.
  maandag 13 juli 2009 @ 21:44:29 #71
52357 Lambiekje
pi_70947404
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:54 schreef Kaneel het volgende:
Ik heb een mailtje naar mezelf gestuurd met als onderwerp:
dood anarchie aanslag bom atoom ontwrichting samenleving terror terrorisme

*wacht geduldig af
je hebt vergeten Ab Klink en of Balkenende te noemen in die zin.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 01:13:03 #72
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70954819
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:14 schreef _Led_ het volgende:
Iets zegt me dat de schrijver van het stukje het verschil niet snapt tussen een hyves-profiel en een daderprofiel
Iets zegt me dat jij alles slikt van de overheid zolang deze jou de illusie van veiligheid maar voorhoudt. Dat je daarvoor langzaam maar zeker steeds meer vrijheden moet inleveren vind je best, want met het nieuwe biometrische paspoort worden zo enorm veel terroristische aanslagen voorkomen!

- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')