http://www.depers.nl/binn(...)-volk-luisteren.htmlquote:Het is mooi geweest. De (linkse) elite is de Wilders-stemmer zat en komt in verzet. ‘Je moet tegen de burger durven zeggen: u zeikt!’
Ze waren de laatste jaren zo’n beetje heilig, de kiezers van Fortuyn, Verdonk en Wilders. Die moest je serieus nemen. Je moest begrip hebben voor hun angsten. Erkennen dat ze een punt hebben. En vooral: luisteren, heel veel luisteren. Dat is over.
‘Wie nu nog achter Wilders aanloopt is net zo verantwoordelijk als de mensen die in de jaren dertig achter Hitler aanliepen’, waarschuwt cultuurhistoricus en publicist Thomas von der Dunk.
Hij is lang niet de enige die het heeft gehad met de Nederlanders die achter populisten aanlopen. Columnisten en publicisten, vaak uit de linkerhoek, schrijven het tegenwoordig gewoon op. Misleide, bekrompen, bange zielen zijn het. Xenofoben. Met abjecte opvattingen.
'Opstand van elite'
Ze krijgen een steuntje in de rug van de minister van Binnenlandse Zaken. In het linkse weekblad Vrij Nederland pleitte Guusje Ter Horst voor een ‘opstand van de elite’.
‘Waar ik op dit moment naar snak is dat de intellectuele elite van Nederland in opstand komt. Dat er een tegenbeweging op gang komt van mensen die zeggen: we hebben genoeg van de vergroving, de samenleving die extreem-rechts propageert is niet het Nederland waarin wij willen leven. Hun stem hoor ik te weinig.’
Ter Horst vraagt zich in het interview openlijk af wat voor problemen Nederland nu eigenlijk heeft. ‘Materieel gezien hebben we het nog nooit zo goed gehad.’ En toch al die onvrede. Onderbuikgevoelens. Meer kan de minister er niet van maken. En ze vindt het tijd voor actie. Tegen het ‘gebrek aan respect, het onderlinge wantrouwen en de opvattingen van slecht geïnformeerde mensen’.
Uitgeluisterd
Slecht geïnformeerde mensen. Daar hoef je niet naar te luisteren. Die hebben geen punt. Die hebben het bij het verkeerde eind. En dat moet maar eens gezegd worden. Het interview met Ter Horst is niet minder dan een breuk. Voor Fortuyn werden burgers met zorgen over de multiculturele samenleving genegeerd. Daarna trok vooral de PvdA de wijken in om, al dan niet met een half oor, te luisteren. Ter Horst is nu de eerste politicus die laat weten dat ze er klaar mee is. Ze is uitgeluisterd. Die lastige burgers moeten de autoriteiten eens vertrouwen.
Op de Vrij Nederland-redactie gingen de duimen omhoog bij het lezen van het interview met Ter Horst, schreef hoofdredacteur Frits van Exter. Het was al het tweede commentaar waarin hij zichzelf en zijn redactie als grachtengordelelite positioneerde. Hij heeft het ook wel een beetje gehad met die al te begripvolle politici. Neem zo’n minister Plasterk die na de verkiezingsnederlaag wilde gaan praten met PVV-stemmers in Volendam. Een paar jaar geleden zou hij er applaus voor krijgen. Nu moest Van Exter diep zuchten.
‘Ik vind het wel een zekere frisheid hebben dat Ter Horst dan zegt: ‘Het is wel goed met jullie. Met al diegenen die in een soort deemoedigheid de schuld bij zichzelf blijven zoeken. Die steeds maar weer vragen wat die verloren achterbannen willen. Ja, ja, je kunt vast niet lang genoeg luisteren, maar je moet ook aangeven wat je niet kunt doen. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat het ongenoegen fout is, maar je mag kiezers wel verwijten dat ze een stem uitbrengen en dat niet even een stap verder wordt gedacht. Dat ze zich niet afvragen: is dit het land waarin ik wil wonen?’
Basta! Genoeg is genoeg! Je kunt ook te veel luisteren.
‘Je mocht het niet zeggen, want dan was je van de politiek correcte linkse kerk’, legt Wilders-criticus Thomas von der Dunk uit. ‘Nu komt langzamerhand het moment dat het legitiem is om te waarschuwen. Noodzakelijk zelfs.’
Grens bereikt
Voor de historicus werd de grens bereikt toen Wilders op de Deense televisie zei dat hij ‘miljoenen, tientallen miljoenen’ moslims Europa wil uitzetten. ‘Dat komt in feite neer op een oproep tot deportatie. Kiezers hebben ook een morele verantwoordelijkheid. Ze zijn geen onschuldige lammeren. Ze hebben geen vrijbrief om maar wat te doen. Je moet tegen ze zeggen: u loopt nu achter iemand aan die verderfelijke denkbeelden heeft, niet elke keuze is legitiem. Zoiets gaat altijd heel geleidelijk. Ik kan u verzekeren dat de heer Mussert (leider van de NSB) ook begon als een keurige meneer.’
De vergelijking met de NSB wordt ook gemaakt door socioloog Anton Zijderveld. In april zegde hij zijn lidmaatschap van het CDA op omdat de partij regeren met de PVV niet uitsluit. Fout, vindt Zijderveld, want de PVV is ondemocratische beweging waarin één ‘Führer’ de dienst uitmaakt. ‘Dat werd ook gezien als de oplossing toen Hitler aan de macht kwam. Ik vind dat heel gevaarlijk.’
Toch maakt hij zich niet eens zoveel zorgen over Wilders zelf. ‘Het echt griezelige is dat de onvrede zich uitbreidt over de samenleving. Mensen als Verdonk en Wilders scherpen allerlei onvrede en haatgevoelens aan. Het populisme verspreidt zich als een olievlek.’
En niet alleen onder lageropgeleiden. Ook in gegoede kringen zindert volgens hem inmiddels de onvrede. ‘Ik ken gerenommeerde hoogleraren die met een paar glazen wijn op doorslaan in vreemdelingenhaat en islamofobie. Het zijn meestal oudere, wat zure mannen die ontevreden zijn over hun verlies aan status op de universiteit.’
Weldenkende mensen
Om het tij te keren vestigt Zijderveld zijn hoop op ‘weldenkende mensen’. In zijn essay Populisme als politiek drijfzand pleit hij voor een ‘geestelijke aristocratie’ die in verschillende segmenten van de maatschappij de leiding moet nemen. Geen ouderwetse adel zoals vroeger, maar mensen die door hun prestaties belangrijke maatschappelijke functies hebben verworven.
‘We moeten wel veel meer doen aan scholing, educatie en opvoeding. We leven in een vertegenwoordigende democratie, maar dat besef is helemaal weggezakt. Wat is het verschil tussen Noord-Korea en Nederland? Hoe zit dat met de grondwet? Scholen moet daar aandacht aan besteden. Ouders moeten daar met hun kinderen over praten.’
Direct mee aan de slag, vindt Von der Dunk. ‘Een deel van de mensen moet gewoon opgevoed worden. Daar moet je niet vies van zijn. Je moet mensen ook tot kiezers opvoeden.’
Burgers moeten volgens hem beseffen dat de essentie van politiek kiezen is. Wilders trekt kiezers met een leugen. Hij belooft totale veiligheid én totale vrijheid. Maar zo’n win-winsituatie is een illusie. De realiteit is dat politici moeten kiezen uit de minste kwaden.
Beroepskankeraars
‘Niet alle kiezers zijn een probleem, maar er zitten beroepskankeraars tussen. In Volendam heb je zo’n categorie mensen. Van die mensen die lak hebben aan alle regels. En ondertussen maar klagen. En waarom zouden mensen op het Brabantse platteland op Wilders stemmen? Mij is niet duidelijk wat die te mekkeren hebben over de multiculturele samenleving.’
Het is mooi geweest. De ‘weldenkende mensen’ zijn het zat. Door Wilders worden ze om de haverklap te kakken gezet als een slap zooitje dat met designerbril door het leven gaat en in de grachtengordel haar kosmopolitische natte dromen droomt. De elite bestond nooit in Nederland, was een vies woord. Maar hoe harder Wilders er op inhakt, hoe harder de roep om elitair verzet klinkt. ‘Het is een soort tweede front naast de islam’, lacht Van Exter over Wilders’ aanvallen op de elite. ‘En ik hoop dat het wel wat losmaakt. Het is een uitdaging.’
Volgens Von der Dunk willen de elites wel. ‘Ze kunnen nu natuurlijk niet op hun luie gat blijven zitten. Ze moeten wel reageren, ze weten alleen niet hoe.’ Als hij dan toch een suggestie mag doen. ‘Je hebt mensen nodig die tegen de burgers durven te zeggen: ‘U zeikt! U bent het probleem. En nu is het uit met uw gezeur.’
Uit de sprookjes van 1001Lulkoek.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:34 schreef Klopkoek het volgende:
De Pers is een rechts blaadje. Het is typisch dat zij linkse mensen in de hoek van de elite willen drukken. Terwijl echt linkse mensen juist de elite willen verbreden, minder machtig willen maken en ook niet zo willen afschermen van de rest van de wereld.
De nazi-vergelijking wordt gedaan door Thomas von der Dunk, een gerespecteerd en eminent historicus. Hij verwoordt overigens, wat vele historici al maanden roepen, namelijk dat de opkomst van Wilders enge overeenkomsten vertoont met de opkomst van Hitler.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:42 schreef Scorpie het volgende:
Hop, en de nazi-vergelijkingen vliegen weer over tafelEn dan maar verwachten dat mensen de politiek serieus neemt met zulke achterlijke vergelijkingen
Waar doen ze dat dan?quote:wat vele historici al maanden roepen
Die nazi-vergelijkingen beginnen me zwaar de keel uit te hangen. Je zou bijna uit frustratie op Wilders gaan stemmen. Kunnen de gevestigde partijen nu echt niets beters verzinnen dan dit? Dan verdien je niet anders dan op naar 0 zetels. En dit schijnen nog wel PvdA zwargewichten te zijn. Tsja, die partij heeft zijn langste tijd wel gehad.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:42 schreef Scorpie het volgende:
Hop, en de nazi-vergelijkingen vliegen weer over tafelEn dan maar verwachten dat mensen de politiek serieus neemt met zulke achterlijke vergelijkingen
Wat verwacht je ook van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:42 schreef Scorpie het volgende:
Alleen biedt iemand als Wilders daar geen oplossing voor. Die refereert naar onderbuikgevoelens. Als het aan sommigen in onze samenleving ligt, schakelen we de doodstraf en de schandpaal weer in, diezelfde dingen die ze zo abject vinden in de uitwassen van sommige moslimlanden.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:42 schreef Scorpie het volgende:
En dan maar verwachten dat mensen de politiek serieus neemt met zulke achterlijke vergelijkingen
En hij is lid van de PvdA.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De nazi-vergelijking wordt gedaan door Thomas von der Dunk, een gerespecteerd en eminent historicus. Hij verwoordt overigens, wat vele historici al maanden roepen, namelijk dat de opkomst van Wilders enge overeenkomsten vertoont met de opkomst van Hitler.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_von_der_Dunkquote:In de wereld van de historici is hij een opmerkelijke verschijning door zijn vaak opvallende kledingkeuze en door zijn karakteristieke stemgeluid. Von der Dunk is lid van de Partij van de Arbeid en van het Republikeins Genootschap.
Het mooie is dat dit soort tactieken in de verkiezingen van 2002 ertoe leidden dat de PVDA van Melkert in zetels werd gehalveerd, ze begrijpen niet dat ze hun eigen graf graven.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
Die nazi-vergelijkingen beginnen me zwaar de keel uit te hangen. Je zou bijna uit frustratie op Wilders gaan stemmen. Kunnen de gevestigde partijen nu echt niets beters verzinnen dan dit? Dan verdien je niet anders dan op naar 0 zetels. En dit schijnen nog wel PvdA zwargewichten te zijn. Tsja, die partij heeft zijn langste tijd wel gehad.
Waarom zeikt het volk en heeft de linkse elite gelijk. Je kunt het ook andersom zeggen.quote:Volgens Von der Dunk willen de elites wel. ‘Ze kunnen nu natuurlijk niet op hun luie gat blijven zitten. Ze moeten wel reageren, ze weten alleen niet hoe.’ Als hij dan toch een suggestie mag doen. ‘Je hebt mensen nodig die tegen de burgers durven te zeggen: ‘U zeikt! U bent het probleem. En nu is het uit met uw gezeur.'
Het mooiste is nog dat ze een 'historicus' aan het woord laten die niks anders is dan een lid van de eigen partijquote:Op zondag 12 juli 2009 11:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
Die nazi-vergelijkingen beginnen me zwaar de keel uit te hangen. Je zou bijna uit frustratie op Wilders gaan stemmen. Kunnen de gevestigde partijen nu echt niets beters verzinnen dan dit? Dan verdien je niet anders dan op naar 0 zetels. En dit schijnen nog wel PvdA zwargewichten te zijn. Tsja, die partij heeft zijn langste tijd wel gehad.
En dan vind men het gek dat het volk massaal rent naar die geblondeerde aap van een Wilders.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarom zeikt het volk en heeft de linkse elite gelijk. Je kunt het ook andersom zeggen.
Het dedain druipt van deze opinie af en van democratie heeft men blijkbaar ook geen kaas gegeten.
Mondige burgers zijn duidelijk niet besteed aan de elite. Zo ging dat vroeger natuurlijk ook.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan vind men het gek dat het volk massaal rent naar die geblondeerde aap van een Wilders.![]()
Het is weer de schuld van rechtse media? De goede man wordt wel degelijk gequote.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:52 schreef Klopkoek het volgende:
O, o, wat trappen mensen toch weer graag in suggestieve rechtse stukjes van een rechtse krant...
Wat is die zelfbenoemde linkse elite en waar heeft die zich tot linkse elite benoemd?quote:Op zondag 12 juli 2009 11:41 schreef MrX1982 het volgende:
de zelfbenoemde linkse elite.
Mocht wilders zich ontpoppen als een tweede hitler dan zijn zijn volgelingen inderdaad net zo erg als de volgelingen van wilders, zelfde geldt voor balkenende of bosquote:Op zondag 12 juli 2009 11:30 schreef Andries1 het volgende:
[..]
http://www.depers.nl/binn(...)-volk-luisteren.html
Helemaal mee eens! Wie nu nog achter Wilders aanloopt is net zo verantwoordelijk als de mensen die in de jaren dertig achter Hitler aanliepen!
Ik vind dat niet gek nee met dit soort leugenachtige en suggestieve rechtse mediaquote:Op zondag 12 juli 2009 11:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan vind men het gek dat het volk massaal rent naar die geblondeerde aap van een Wilders.![]()
Ze volgen de Wilders-categorieën:quote:Op zondag 12 juli 2009 11:53 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Het is weer de schuld van rechtse media? De goede man wordt wel degelijk gequote.
quote:Op zondag 12 juli 2009 11:56 schreef thewishmaster het volgende:
Het grote probleem is dat de zogenoemde elite zich wel een grove mening over het volk permitteert, maar tegelijkertijd zich afsluit voor de problemen van de gewone man door lekker in het Gooi of de grachtengordel te wonen.
Het is gewoon de jourlanist die besloten heeft deze persoon tot de woordvoeder van de 'linkse elite' te noemen hoor.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:53 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Het is weer de schuld van rechtse media? De goede man wordt wel degelijk gequote.
Ik moest na deze reactie opeens denken aan een vogeltje dat zei: ik ben klein en zijn zijn groot en dat is niet eerlijkquote:Op zondag 12 juli 2009 11:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze volgen de Wilders-categorieën:
- Men neemt een paar mensen
- Vraagt een paar quotes
- Plakt aan die quotes wat conclusies en suggesties
- En trekt dat door naar alle linksmenschen
Zielig soort rechtse journalistiek
En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid dat wat nuances en andere idealen ('volksverheffing', daar ooit van gehoord?) bewust zijn weggelaten in de tekst.
quote:Op zondag 12 juli 2009 11:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wat is die zelfbenoemde linkse elite en waar heeft die zich tot linkse elite benoemd?
quote:Ze krijgen een steuntje in de rug van de minister van Binnenlandse Zaken. In het linkse weekblad Vrij Nederland pleitte Guusje Ter Horst voor een ‘opstand van de elite’.
En ik moest denken aan de jaren '30.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:00 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Ik moest na deze reactie opeens denken aan een vogeltje dat zei: ik ben klein en zijn zijn groot en dat is niet eerlijk.
Me 2.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:00 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Ik moest na deze reactie opeens denken aan een vogeltje dat zei: ik ben klein en zijn zijn groot en dat is niet eerlijk.
quote:
Ja, daar heeft het artikel wel heel veel van weg, ja.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:00 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Het artikel wekt valse indrukken. Dat is het punt.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:04 schreef teamlead het volgende:
Los van de vraag of je het wel of niet met Wilders eens bent, het zou verdomd verfrissend zijn als zijn politieke tegenstanders eens net zo kort door de bocht in helder Nederlands zouden zeggen wat ze bedoelen. En als dat is "u zeikt" dan moeten ze dat vooral roepen en niet vervallen in betuttelend gezeur
Dat is toch wel duidelijk? In relatie met het bericht in de OP zijn dat mensen als Guusje ter Horst en Thomas van der Dunk. Je kunt dat nog uitbreiden met anderen zoals dee bekende grachtengordelkliek.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jaaa.....? (Langzaam en vragend uitgesproken.)
En nu die linkse elite die zichzelf de linkse elite heeft bestempeld, wie zijn dat?
(Overigens, niets mis met elite.)
Nee. Ik lees dat iemand kritiek heeft op het simplisme van Wilders. Ik lees dat een ander graag meer kritiek zou willen zien van "de elite". Ik lees helemaal niets over een of andere Linkse Elite die zichzelf aldus benoemd heeft, laat staan dat duidelijk is uit wie die Zelfbenoemde Linkse Elite bestaat. Dát is duidelijk.quote:
Voorlopig zie ik een situatie waarin autochtonen uit bepaalde wijken worden weggepest, een autochtone klant door een allochtone taxichauffeur wordt doodgeslagen en een Nederlands meisje uit het niets door een Marokkaan in elkaar wordt geslagen.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En ik moest denken aan de jaren '30.
Je wilt het gewoon niet zien, want nee, dit soort suggestieve stukjes komen de rechtse nazi's wel goed uit.
De islam in Nederland vormt ook een grotere bedreiging voor het voortbestaan van de Nederlandse staat dan dat de extremisten in Afghanistan dat doen. Dat heeft Wilders helder gezien.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:44 schreef Wouter1979 het volgende:
Ach jee... er is verzet tegen de racistische denkbeelden van onze geblondeerde volksmenner uit Venlo. Hoor ze weer eens piepen..
Wilders is aantoonbaar een racist die het leger uit Uruzgan wil halen om op kinderen in Gouda te gaan schieten. En jullie lopen er met gestrekte pas achteraan.
Dat wordt dan mooi opgeheven door de gevallen waarin allochtone mensen uit autochtone wijken worden weggepest, autochtonen die autochtonen terroriseren, autochtonen die banken overvallen, autochtonen die Nederlandse meisjes verkrachten...quote:Op zondag 12 juli 2009 12:15 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Voorlopig zie ik een situatie waarin autochtonen uit bepaalde wijken worden weggepest, een autochtone klant door een allochtone taxichauffeur wordt doodgeslagen en een Nederlands meisje uit het niets door een Marokkaan in elkaar wordt geslagen.
En dat was niet het eerste taxislachtoffer: http://www.telegraaf.nl/b(...)toffer___.html?p=4,1quote:Op zondag 12 juli 2009 12:15 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Voorlopig zie ik een situatie waarin autochtonen uit bepaalde wijken worden weggepest, een autochtone klant door een allochtone taxichauffeur wordt doodgeslagen en een Nederlands meisje uit het niets door een Marokkaan in elkaar wordt geslagen.
quote:Op zondag 12 juli 2009 12:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
De islam in Nederland vormt ook een grotere bedreiging voor het voortbestaan van de Nederlandse staat dan dat de extremisten in Afghanistan dat doen. Dat heeft Wilders helder gezien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |