quote:Tien jaar oud plan Koolhaas wordt toch gebouwd
ANP
Gepubliceerd op 12 juli 2009 22:44, bijgewerkt op 22:46
ROTTERDAM -
Aan de oever van de Maas in Rotterdam verrijst de komende vier jaar een ‘verticale stad’, ontworpen door de architect Rem Koolhaas. Het project De Rotterdam bestaat uit drie torens van ongeveer 150 meter hoog. Er komen onder meer kantoren, woningen, een hotel, winkels en cafés en restaurants. Volgens Rem Koolhaas gaat het om een soort bundeling van kleinere gebouwen tot een groter geheel.
‘Het zal bijzonder spannend werken in de dagelijkse praktijk’, denkt Koolhaas. Het complex komt op de Wilhelminapier. Het ontwerp is al tien jaar oud. De internationaal beroemde, maar van oorsprong Rotterdammer Koolhaas noemt het een wonder dat het nu eindelijk van de grond komt. ‘Tien jaar voorgeschiedenis komt in een keer tot realisatie. In de stad die ik het beste ken; dat is nog steeds zo.’
quote:Bouwkranen straks weer aan de slag
ROTTERDAM - Het leek zo’n spannend idee: twee appartemententorens op het Ter Meulen-pand, een waar stadsmonument.
Dertien maanden staan de bouwkranen bij Linea Nova al stil. Binnenkort kunnen ze weer aan de slag. ARCHIEFFOTO CEES KUIPER
Cruciaal noemt wethouder Karakus het project voor de binnenstad. Maar de bouwer durft niet eens meer te zeggen wanneer het eindelijk klaar is.
Op het Binnenwegplein gaan de hoofden van de duizenden koopjesbelusten nauwelijks omhoog. Hun blikken blijven hangen bij alle SALES-posters van de grote winkelketens. Dat twee appartemententorens net boven de winkels er al dik een jaar even onafgebouwd als onaangeroerd bijstaan, valt nauwelijks meer op. Erger nog: de aanblik van kale liftschachten lijkt haast normaal te zijn geworden.
Linea Nova, de nieuwe lijn, had vorig jaar al af moeten zijn. 105 appartementen op een toplocatie. Allemaal voor de verhuur voor liefhebbers van het grootsteedse leven, met stadse voorzieningen letterlijk om de hoek.
Trillende vloerdelen gooiden roet in het eten. De houten vloer is wel veilig, zo benadrukt Rik Pronk namens projectontwikkelaar Willemse Minderman. Het probleem zit ’m in het comfort. De bouwers vreesden dat huurders niet zitten te wachten op golvende vloeren zodra de buurman opstaat. En dus werd de bouw stilgelegd. Dertien maanden geleden om precies te zijn.
Sindsdien is er gerekend en gepuzzeld, onder meer door TNO. Dat onderzoek duurde veel langer dan voorzien. „Niemand had voorzien dat het zo lang zou duren,’’ zegt Pronk. ,,Anders hadden we de bouwkranen wel weggehaald van de bouwplaats.’’
De extra kosten die het gevolg zijn van de vertragingen lopen in de miljoenen. Die kosten zijn verdeeld onder alle partijen die zijn betrokken bij de bouw van Linea Nova.
Oplossingen zijn inmiddels wel gevonden. Nog een test en dan worden ze verwerkt in de nog te bouwen verdiepingen. Het aantal vloerbalken wordt verdubbeld en tussen de appartementen komen blokjes, zodat eventuele trillingen niet doorslaan naar een volgend appartement. „Je moet straks echt van een tafel springen, wil de vloer iets gaan trillen,’’ bezweert Pronk.
Blijft de vraag hoe zo’n blunder mogelijk is. „Dat hebben wij ons ook afgevraagd. Omdat we op het bestaande Ter Meulen-pand hebben gebouwd, moest het een heel lichte constructie worden. Hout en metaal is het beste daarvoor. Die combinatie is pas de laatste jaren in zwang. De rekenmodellen waren er voor 2005 niet op ingericht. En de ideeën voor dit gebouw dateren van 2003.’’ Bovendien: „Op deze schaal is het metaal- en houtskelet nog nooit toegepast.’’
Wethouder Karakus (wonen) noemt Linea Nova ‘cruciaal voor binnenstad’. „We hebben veel zorgen om projecten als deze. Het is ons heel wat waard dat er niets komt stil te liggen.’’
Pronk hoopt dat de bouw na de zomer kan worden hervat. Logistiek is dat echter zo ingewikkeld dat het ook zomaar november kan worden. „We willen in ieder geval dit jaar weer bouwen.’’
quote:Gegadigde meldt zich voor afbouw van Linea Nova
Door TJEERD AGEMA
ROTTERDAM - Linea Nova, het al een jaar stilliggende woningbouwproject bovenop het voormalige Ter Meulen-pand in het Rotterdamse stadscentrum, krijgt waarschijnlijk een nieuwe eigenaar.
De hoop is dat na de zomer weer wordt gebouwd aan de twee torens.
De Wilgen Vastgoed ziet wel toekomst in het kwakkelende project. Terwijl andere ontwikkelaars in Rotterdam alleen met grote moeite projecten gefinancierd krijgen, wil directeur Klaas van Duuren Linea Nova kopen én afbouwen. Een bod is nog niet gedaan, maar zo zegt Van Duuren: ,,We zijn het al eens over de kostprijs en wat het moet gaan opbrengen.’’
Eigenaar ASR zegt dat er inderdaad gesprekken worden gevoerd en dat serieus wordt gekeken naar een eventueel bod. Als Van Duuren het project in handen krijgt, zal het iets luxer worden gemaakt, met duurdere badkamers en keukens.
quote:Op maandag 13 juli 2009 07:26 schreef Metatron het volgende:
Gooooood-morning Rotterdam!
I love the smell of Pernis in the morning.
quote:Op maandag 13 juli 2009 07:26 schreef Metatron het volgende:
I love the smell of Penis in the morning.
Gaaf! Dan kunnen we bij jou douchen na afloop van de zwemwedstrijd: Rondje Noordereilandquote:Op maandag 13 juli 2009 10:35 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Woehoe! Vanaf november woon ik op het Noordereiland
Penissen ruiken sowieso niet fijn. Kutten ook niet trouwens. Laten we het zo zeggen: als er een parfum van bestond, zou ik het niet opspuiten.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:16 schreef Marlies1981 het volgende:
Jezus, ben je ongesteld ofzo? Dán (als in: nadat) ruiken penissen idd niet zo fijn...
Mits gemeenschap uiteraard.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:16 schreef Marlies1981 het volgende:
Jezus, ben je ongesteld ofzo? Dán (als in: nadat) ruiken penissen idd niet zo fijn...
ik ook....quote:
it's an acquired taste, I guess...quote:Op maandag 13 juli 2009 11:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Penissen ruiken sowieso niet fijn. Kutten ook niet trouwens. Laten we het zo zeggen: als er een parfum van bestond, zou ik het niet opspuiten.
Als ze écht zouden stinken zouden we niet verwachten dat jullie er op zouden zuigen. Laten we het er op houden dat ze soms wat apart ruiken, niks dat een washandje met een zeepje niet snel op kan lossen.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:54 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
ik ook....
en verder, wat ise zegtze stinken
meteen de kop indrukken die hapquote:Op maandag 13 juli 2009 11:57 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
(pfff...we hebben hier bijna een anti-pijpbeweging op poten, jongens...ff opletten hè?)
Mooi, want dat proef je de climax ook niet, kan je daar ook niet meer om zeurenquote:Op maandag 13 juli 2009 11:59 schreef Isegrim het volgende:
Ik doe ook altijd een knijper op mijn neus als ik iemand pijp.
Sowieso is er niets mis met die biologisch verantwoorde haaienvinnesoep!quote:Op maandag 13 juli 2009 12:53 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Mooi, want dat proef je de climax ook niet, kan je daar ook niet meer om zeuren.
Nee, ik zou ook niet weten wat er mis mee zou moeten zijn.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sowieso is er niets mis met die biologisch verantwoorde haaienvinnesoep!
leuk als er een Ambu komt net als net. Hele zooi in paniek!quote:Op maandag 13 juli 2009 15:29 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Wat een drama hierVasteland en Erasmusbrug zijn compleet ge-gridlocked door de afsluiting van de Maastunnel, waardoor ook de Westzeedijk, 's Gravendijkwal en het halve Scheepvaartkwartier vast staan...
ach, het duurt nog maar tot eind augustus...quote:Op maandag 13 juli 2009 16:09 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
leuk als er een Ambu komt net als net. Hele zooi in paniek!
Ongevraagd swaffelen in het gezicht is niet echt netjes, dat is waar. Maar hey, Rotterdam, hè?quote:Op maandag 13 juli 2009 11:20 schreef Alicey het volgende:
Nietsvermoedend lees ik wat Rotterdam, om met allerlei viezigheid om mijn oren geslagen te worden.
quote:Woorden 'Centraal Station' terug op nieuwbouw Rotterdam CS
13 juli 2009
De woorden 'Centraal Station' keren toch terug op het nieuwe centraal station van Rotterdam. Eigenlijk waren NS en ProRail van plan daar 'Rotterdam Centraal' op te zetten.
In andere grote steden is dat ook al het geval. Daar staat op de stations ook de naam van de stad met 'centraal' erachter.
NS en Prorail zeggen toch voor de woorden Centraal Station te hebben gekozen omdat het afgebroken oude station van Sybold van Ravnsteyn bijzonder geliefd was bij de Rotterdammmers. Woensdag worden de letters C en S overhandigd aan de wethouder Vervat.
adquote:zondag 12 juli 2009
Ruzie om miljoenen gaat door
Door STIJN HUSTINX
ROTTERDAM - De hoogopgelopen ruzie om tientallen crisismiljoenen is nog steeds niet bijgelegd door de gemeente Rotterdam en projectontwikkelaar LSI.
FOTO ANP
Een kort geding dat vandaag zou dienen is wel van de baan.
Inzet van het conflict is een bedrag van zo’n 70 miljoen euro. LSI zegt dat de gemeente de miljoenen had beloofd in ruil voor bouwgrond rond het Centraal Station. Dat geld kan de ontwikkelaar goed gebruiken voor de bouw van enkele woon- en kantoortorens in de nog te bouwen zakenwijk Central District.
Later zou de gemeente zijn teruggekomen van die belofte en de ontwikkelaar een kwart minder van de miljoenensteun in het vooruitzicht hebben gesteld. LSI pikte dat niet en dreigde de gemeente vandaag voor de rechter te slepen.
Gistermiddag hebben de partijen intensief met elkaar onderhandeld. Niet helemaal zonder resultaat: de kou is nu voor een deel uit de lucht, laten zij weten. Daarom gaat de rechtszaak niet door. Maar de ruzie is zeker nog niet bijgelegd. Pas later deze week hopen LSI en Rotterdam er helemaal uit te komen.
Wat er precies aan de hand is, is onduidelijk. Zowel LSI-directeur Luc Smits als de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus (wonen) doet er het zwijgen toe. Ze willen alleen bevestigen dat het kort geding, dat LSI had aangespannen, niet doorgaat. Opmerkelijk is dat Karakus gisteren onderweg naar zijn vakantieadres in eerste instantie een verklaring aankondigde, maar deze later in de middag introk.
In totaal heeft Rotterdam 200 miljoen euro beschikbaar gesteld om noodlijdende bouwers en ontwikkelaars uit de brand te helpen. De gemeente koopt bouwgrond van ontwikkelaars en geeft die vervolgens in erfpacht terug. Dat levert de ontwikkelaar in eerste instantie een smak geld op, waarmee aannemers betaald kunnen worden. Dat levert niet alleen een hoop banen op, ook de woningbouw kan bijgevolg doorgaan.
rijnmondquote:Busstation Rotterdam Zuidplein op de schop
13 juli 2009
Het busstation Rotterdam Zuidplein gaat vanaf maandag op de schop. De werkzaamheden beginnen rond de perrons van het busstation tussen het winkelcentrum en de Gooilandsingel.
De bestrating wordt vernieuwd, er komen nieuwe perrons en de wanden tussen de roltrappen en de parkeerplaats voor de bussen worden vernieuwd. De verbouwing duurt tot 9 augustus. Daarna is het noord-oostelijke deel van het busstation aan de beurt.
Reizigers die gebruik maken van het busstation worden geïnformeerd via folders, informatiezuilen en de digitale schermen op het busstation.
Het gebied rondom het Zuidplein krijgt de komende jaren veelvuldig te maken met werkzaamheden. Het gebied moet aantrekkelijker worden voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Zuidplein is het op een na grootste busstation van Nederland. Het werd gebouwd in 1968.
quote:De Fabriek op de Mathenesserdijk lijkt gered
10 juli 2009
De Fabriek op de Mathenesserdijk naast de Rotterdamse Lage Erfbrug lijkt te zijn gered. De voormalige wasserij staat al jaren leeg en is het enige grote pand in het gebied erom heen dat niet gerenoveerd is.
Een meerderheid van de gemeenteraad steunt een voorstel van de Rotterdamse PvdA om het pand te behouden en op te knappen.
Tot nu toe liepen alle plannen om de voormalige wasserij in Delfshaven te redden stuk op de financiën. Tijdelijk woonde er krakers in het pand, maar inmiddels staat het complex weer leeg en raakt steeds verder in verval. De PvdA in heeft nu een reddingsplan gelanceerd, dat wordt gesteund door een meerderheid van de gemeenteraad.
Over de exacte bestemming van het industriële gebouw moet nog verder worden gesproken. Mogelijk krijgt het gebouw een culturele bestemming.
zo. volgens mij zijn we weer beetje up to datequote:Rotterdam: snel besluiten over 's-Gravendijkwal
10 juli 2009
De Rotterdamse politiek wil nog vóór de verkiezingen voor de gemeenteraad van maart volgend jaar een beslissing over de overkapping van de ´s-Gravendijkwal nemen.
Donderdagnacht heeft de raad bepaald dat het college daarom komend najaar met een uitgebreid plan voor de ondertunneling moet komen.
Bewoners van de ´s-Gravendijkwal en de Henegouwerlaan klagen al jaren over geluids- en stankoverlast van de drukke verkeersader. Tot nog toe werd een overkapping steeds te duur gevonden.
De te bouwen tunnel moet bovengronds voor een rustige straat zorgen met veel ruimte voor fietsers en wandelaars.
Die gebouwen zijn niet bepaald laag, maar het is nog wel 10-15 minuutjes lopen, afhankelijk in welk gebouw je moet zijn.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:59 schreef wikwakka2 het volgende:
Vandaag voor het eerst in Rotterdam geweest, helaas niet zoveel gezien behalve bebouwing rond de Calandlijn en wat van Delfshaven. Ik had verwacht dat je de EUR wel zou kunnen zien vanaf de Kralingse Zoom, maar ik heb niks gezien.
Ja, om de een of andere reden heb ik steeds het idee dat het er bijna pal naast ligt, maar dat is dus niet zo.quote:Op maandag 13 juli 2009 22:08 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Die gebouwen zijn niet bepaald laag, maar het is nog wel 10-15 minuutjes lopen, afhankelijk in welk gebouw je moet zijn.
quote:Op maandag 13 juli 2009 22:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ [url=http://www.hoogvliet.nl/Rotterdam/Openbaar/Deelgemeenten/Charlois/Logos/40gc85%20I%20love%20RZ%20[vierkant]kopie.jpg]afbeelding[/url] ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |