en dan deze nog van t AD:
quote:
Bouwkranen straks weer aan de slag
ROTTERDAM - Het leek zo’n spannend idee: twee appartemententorens op het Ter Meulen-pand, een waar stadsmonument.
Dertien maanden staan de bouwkranen bij Linea Nova al stil. Binnenkort kunnen ze weer aan de slag. ARCHIEFFOTO CEES KUIPER
Cruciaal noemt wethouder Karakus het project voor de binnenstad. Maar de bouwer durft niet eens meer te zeggen wanneer het eindelijk klaar is.
Op het Binnenwegplein gaan de hoofden van de duizenden koopjesbelusten nauwelijks omhoog. Hun blikken blijven hangen bij alle SALES-posters van de grote winkelketens. Dat twee appartemententorens net boven de winkels er al dik een jaar even onafgebouwd als onaangeroerd bijstaan, valt nauwelijks meer op. Erger nog: de aanblik van kale liftschachten lijkt haast normaal te zijn geworden.
Linea Nova, de nieuwe lijn, had vorig jaar al af moeten zijn. 105 appartementen op een toplocatie. Allemaal voor de verhuur voor liefhebbers van het grootsteedse leven, met stadse voorzieningen letterlijk om de hoek.
Trillende vloerdelen gooiden roet in het eten. De houten vloer is wel veilig, zo benadrukt Rik Pronk namens projectontwikkelaar Willemse Minderman. Het probleem zit ’m in het comfort. De bouwers vreesden dat huurders niet zitten te wachten op golvende vloeren zodra de buurman opstaat. En dus werd de bouw stilgelegd. Dertien maanden geleden om precies te zijn.
Sindsdien is er gerekend en gepuzzeld, onder meer door TNO. Dat onderzoek duurde veel langer dan voorzien. „Niemand had voorzien dat het zo lang zou duren,’’ zegt Pronk. ,,Anders hadden we de bouwkranen wel weggehaald van de bouwplaats.’’
De extra kosten die het gevolg zijn van de vertragingen lopen in de miljoenen. Die kosten zijn verdeeld onder alle partijen die zijn betrokken bij de bouw van Linea Nova.
Oplossingen zijn inmiddels wel gevonden. Nog een test en dan worden ze verwerkt in de nog te bouwen verdiepingen. Het aantal vloerbalken wordt verdubbeld en tussen de appartementen komen blokjes, zodat eventuele trillingen niet doorslaan naar een volgend appartement. „Je moet straks echt van een tafel springen, wil de vloer iets gaan trillen,’’ bezweert Pronk.
Blijft de vraag hoe zo’n blunder mogelijk is. „Dat hebben wij ons ook afgevraagd. Omdat we op het bestaande Ter Meulen-pand hebben gebouwd, moest het een heel lichte constructie worden. Hout en metaal is het beste daarvoor. Die combinatie is pas de laatste jaren in zwang. De rekenmodellen waren er voor 2005 niet op ingericht. En de ideeën voor dit gebouw dateren van 2003.’’ Bovendien: „Op deze schaal is het metaal- en houtskelet nog nooit toegepast.’’
Wethouder Karakus (wonen) noemt Linea Nova ‘cruciaal voor binnenstad’. „We hebben veel zorgen om projecten als deze. Het is ons heel wat waard dat er niets komt stil te liggen.’’
Pronk hoopt dat de bouw na de zomer kan worden hervat. Logistiek is dat echter zo ingewikkeld dat het ook zomaar november kan worden. „We willen in ieder geval dit jaar weer bouwen.’’
quote:
Gegadigde meldt zich voor afbouw van Linea Nova
Door TJEERD AGEMA
ROTTERDAM - Linea Nova, het al een jaar stilliggende woningbouwproject bovenop het voormalige Ter Meulen-pand in het Rotterdamse stadscentrum, krijgt waarschijnlijk een nieuwe eigenaar.
De hoop is dat na de zomer weer wordt gebouwd aan de twee torens.
De Wilgen Vastgoed ziet wel toekomst in het kwakkelende project. Terwijl andere ontwikkelaars in Rotterdam alleen met grote moeite projecten gefinancierd krijgen, wil directeur Klaas van Duuren Linea Nova kopen én afbouwen. Een bod is nog niet gedaan, maar zo zegt Van Duuren: ,,We zijn het al eens over de kostprijs en wat het moet gaan opbrengen.’’
Eigenaar ASR zegt dat er inderdaad gesprekken worden gevoerd en dat serieus wordt gekeken naar een eventueel bod. Als Van Duuren het project in handen krijgt, zal het iets luxer worden gemaakt, met duurdere badkamers en keukens.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/