Correct.quote:-x²+5x=x-5
eerste gedachte:
-x²+4x+5=0
nou ja, wat doe ik hier dan verkeerd, want ik krijg op beide methodes dus andere waardenquote:Op dinsdag 8 september 2009 19:57 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Correct.
Nu beide leden van de vergelijking maal -1 doen.
Vervolgens abc formule toepassen. Som/Product methode lukt ook.
quote:x²-4x-5=0
D=-4² -4 maal 1 maal -5 = 36
x= (4 min wortel36)/1 =-2
x= (-4 min wortel36)/1 =2
Je zou denken dat je met de discriminant altijd veilig zit... maar het boekje zegt:
x²-4x-5=0
(x-5) maal (x+1) = 0
En dus x= 5 en x= -1
Gebruik je haakjes om negatieve getallen heen?quote:Op dinsdag 8 september 2009 20:11 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
nou ja, wat doe ik hier dan verkeerd, want ik krijg op beide methodes dus andere waarden
[..]
Is a > 0 dan is het een dalparabool, is a < 0, dan is het een bergparabool. Dat is ergens ook wel logisch. Vul b.v. in x = 10, dat geeft x2 = 100, staat er nu voor de x2 een positief getal, dan blijft het positief, staat er een negatief getal, dan wordt dit een heel grote negatieve waarde. Hoe verder je van 0 afkomt, hoe groter dit wordt. Voor -100 is x2 b.v. 10.000. Voor a = -2 wordt dit zelfs -20.000.quote:Op dinsdag 8 september 2009 19:53 schreef Panthera1984 het volgende:
Nu heb ik niet alles 100% onder de knie, maar er zijn nog een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kon krijgen: Hoe kan je nou aan een formule zien of het een berg- of dalparabool is? Ik weet dat er een x² in moet zitten, maar is die 'tweede' x zoals ik ze in formules tegenkom ook nodig? (voorbeeld: y=ax²+bx-c)
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, kun je een voorbeeld geven?quote:Daarnaast vraag ik me nog af met functies, als je y een waarde geeft, kan dat dan nog in een vergelijking? dus zeg maar formule a afzetten tegen b?
De formule is:quote:Dan had ik zeg maar nog een fout gemaakt, maar ik zie niet waar de fout zit?
de opdracht was gewoon oplossen:
-x²+5x=x-5
eerste gedachte:
-x²+4x+5=0
D=4²-4 maal -1 maal +5 =25
x=(-4 min wortel25)/-1 =9
en: x=(4 min wortel25)/-1 =-1
Die oplossingen zijn niet goed, je vult de formule weer niet goed in, hier heb je a = 1, b = -4, en c = 5, en je krijgt:quote:Ik zag dat het fout was, en heb de eerste stap van de uitwerking overgenomen, en daarna nog eens geprobeerd:
x²-4x-5=0
D=-4² -4 maal 1 maal -5 = 36
x= (4 min wortel36)/1 =-2
x= (-4 min wortel36)/1 =2
Je hebt dus wat fout gedaan, namelijk de formule niet goed ingevuld, hopelijk snap je het met bovenstaande, je insteek was namelijk op zich correct.quote:Je zou denken dat je met de discriminant altijd veilig zit... maar het boekje zegt:
x²-4x-5=0
(x-5) maal (x+1) = 0
En dus x= 5 en x= -1
Is het zo dat als je de product som methode toe kan passen de discriminant (abc formule) niet meer werkt? OF (logischer) heb ik iets fout gedaan, maar zie ik het over het hoofd?
Dat werkt inderdaad niet, je moet x^{2} schrijven bijvoorbeeld.quote:Hopelijk kunnen jullie wat inzicht verschaffen.
ik heb geprobeerd de link uit de op te gebruiken, maar die herkende ² niet..?)
Ok, het is me wel wat helderder nuquote:Op dinsdag 8 september 2009 20:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is a > 0 dan is het een dalparabool, is a < 0, dan is het een bergparabool. Dat is ergens ook wel logisch. Vul b.v. in x = 10, dat geeft x2 = 100, staat er nu voor de x2 een positief getal, dan blijft het positief, staat er een negatief getal, dan wordt dit een heel grote negatieve waarde. Hoe verder je van 0 afkomt, hoe groter dit wordt. Voor -100 is x2 b.v. 10.000. Voor a = -2 wordt dit zelfs -20.000.
Voor een vorm als ax2 + c ligt het laagste of hoogste punt altijd op x = 0, voor een vorm met bx erbij kan dit ook iets meer naar links of naar rechts liggen.
Nou ja, niet zo snel van kwadratische functies, maar bijvoorbeeld:quote:Wat denk ik het makkelijkst is, is dat je even naar b.v. http://www.wolframalpha.com/ gaat, en daar een paar formules intypt, dan kun je makkelijk de grafiek bekijken (en hij rekent de 0-punten nog uit ook). Dat geeft de makkelijkste terugkoppeling hoe die coëfficiënten corresponderen met de vorm.
[..]
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, kun je een voorbeeld geven?
Denk dat ik niet 2 maal a heb gedaanquote:[..]
De formule is:
[ afbeelding ]
En die vul je niet goed in. Je weet a = -1, b = 4 en c = 5, je krijgt dus:
[ afbeelding ]
Vul je het dan verder in, dan krijg je:
[ afbeelding ], dus x = -1 of x = 5.
Op zich is je idee dus goed, maar je vergist je ergens met invullen.
[..]
quote:Die oplossingen zijn niet goed, [...]
Nu snap ik je vraag nog steeds niet helemaal, maar ik kan wel uitleggen hoe je dat doet.quote:Op dinsdag 8 september 2009 20:38 schreef Panthera1984 het volgende:
Stalagmiet = h=215+0.7t
Stalagtiet = h=418-1.1t
h = Afstand in mm van de top tot de bodem
t = tijd in jaren met als 0 = 1980
Bereken in welk jaar de ruimte tussen de toppen 9 CM is.
Dan lijkt me dat je de formules tegen elkaar in een vergelijking moet zetten met uitkomst 90, maar hoe zit dat nu precies?
Dat, en je berekening van de discriminant was niet goed, want er moest 36 uitkomen, en jij had in het eerste geval 25.quote:Denk dat ik niet 2 maal a heb gedaan![]()
Ik type ze in, b.v.:quote:Op dinsdag 8 september 2009 20:34 schreef Merkie het volgende:
Hoe maak je die kekke plaatjes zo snel Iblis?
1 |
Net zo’n script als GlowMouse in z’n OP heeft staan: http://betahw.mine.nu/index.phpquote:
1 |
1 |
1 |
Dit had ik wel bedacht, maar je krijgt ook punten voor de berekening, en ze willen onderstaande lezen natuurlijkquote:Op dinsdag 8 september 2009 20:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu snap ik je vraag nog steeds niet helemaal, maar ik kan wel uitleggen hoe je dat doet.
In feite heb je twee h’s, eentje voor de stalagmiet, en eentje voor de stalactiet. Op t = 0 begint die stalactiet 418mm van de bodem, en de stalagmiet op 215mm.
Je kunt dit nu in feite redelijk snel beredeneren: je zegt (vrij simpel) het verschil is nu 203mm, elk jaar komen ze 1,8mm dichter bij elkaar (1,1 van de stalactiet, en 0,7 van de stalagmiet) en ze moeten nog 113mm groeien om 9cm van elkaar af te zitten, dus in totaal duurt het:
[ afbeelding ]
dus ipv ze ieder aan één kant van het = teken te zetten zet je ze tussen haakjes en ga je kruislings vermenigvuldigen?quote:De andere manier is het formeel uitschrijven met formules, je weet:
Stalagmiet: hm = 215 + 0.7t
Stalactiet: ht = 418 - 1.1t
En je wilt dat ht - hm = 90 geldt. Dan schrijf je het uit:
(418 - 1,1t) - (215 + 0,7t) = 90
Nog een klein vraagje excusesquote:203 - 1,8t = 90
113 = 1,8t
t ≈ 62,8 jaar
Het resultaat is hetzelfde en de berekening komt op hetzelfde neer, maar het een is iets meer beredeneerd dan het ander, misschien ligt het een je beter dan het andere.
[..]
Dat, en je berekening van de discriminant was niet goed, want er moest 36 uitkomen, en jij had in het eerste geval 25.
[LaTeX #4] TeXnici helpen bij TeXnische problemen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:15 schreef Merkie het volgende:
Cool. Nu nog de syntax van de code leren
.
Ik weet niet op wat niveau je precies bezig bent, maar je zou de afgeleide kunnen berekenen en deze gelijkstellen aan 0.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:17 schreef Panthera1984 het volgende:
Nog een klein vraagje excuses
Formule: W=-5a²+300a
vraag: Bij welk getal van 'a' is W maximaal.
In deze specifieke vraag had je eerder al een tabel gemaakt waaruit je het kon aflezen, maar is er ook een manier om dit te berekenen? Of is dat de extreme waarde 'gewoon' berekenen?
Niveau Havo Wiskunde Aquote:Op dinsdag 8 september 2009 21:24 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat niveau je precies bezig bent, maar je zou de afgeleide kunnen berekenen en deze gelijkstellen aan 0.
Je kan de nulpunten berekenen en dan daar is het midden van pakken.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:30 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
Niveau Havo Wiskunde A
Ik wet alleen even niet wat je met afgeleide bedoelt...
maar de extreme waarde = top, en de top zou de maximale zijn van de formule, toch?
Nee, ik vermenigvuldig niet kruislings. Als je m’n verhaaltje snapt, dan zou je dit ook moeten snappen, ik pak het er nog eens bij:quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:17 schreef Panthera1984 het volgende:
Dit had ik wel bedacht, maar je krijgt ook punten voor de berekening, en ze willen onderstaande lezen natuurlijk
dus ipv ze ieder aan één kant van het = teken te zetten zet je ze tussen haakjes en ga je kruislings vermenigvuldigen?
Dus ht geeft de hoogte van de stalactiet, en hm van de stalagmiet, de vraag is, wanneer is dat verschil 90mm? Aangezien de stalactiet van het plafond naar beneden komt, heeft die een hogere waarde, daarom zeg ik:quote:Stalagmiet: hm = 215 + 0.7t
Stalactiet: ht = 418 - 1.1t
Dit zegt dus, de hoogte van de stalactiet (ht) - de hoogte van de stalagmiet hm moet 90mm zijn.quote:En je wilt dat ht - hm = 90 geldt. Dan schrijf je het uit:
En nu is het gewoon een kwestie van haakjes wegwerken, ik kan nog één extra tussenstap doen, het bovenstaande is gelijk aan (haakjes rechts haal ik weg):quote:(418 - 1,1t) - (215 + 0,7t) = 90
90 naar de andere kant:quote:203 - 1,8t = 90
En dit hierboven zegt eigenlijk waar je door beredeneren ook al was.quote:113 = 1,8t
En dat is dus het antwoord.quote:t ≈ 62,8 jaar
Ik weet niet of je afgeleiden hebt gehad, maar in anders geldt dat de top van een vergelijking ax2 + bx + c te vinden is door:quote:Nog een klein vraagje excuses
Formule: W=-5a²+300a
vraag: Bij welk getal van 'a' is W maximaal.
In deze specifieke vraag had je eerder al een tabel gemaakt waaruit je het kon aflezen, maar is er ook een manier om dit te berekenen? Of is dat de extreme waarde 'gewoon' berekenen?
Als je niet weet wat ik bedoel moet je het niet proberenquote:Op dinsdag 8 september 2009 21:30 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
Niveau Havo Wiskunde A
Ik wet alleen even niet wat je met afgeleide bedoelt...
maar de extreme waarde = top, en de top zou de maximale zijn van de formule, toch?
Oh ja, dat is ook een goede, en hier geldt: -5a²+300a = 0 of a(-5a + 300) = 0 dus a = 0 of -5a = -300, dus a = 60, en inderdaad ligt 30 precies tussen 0 en 60 in!quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:31 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Je kan de nulpunten berekenen en dan daar is het midden van pakken.
Precies tussen de nulpunten bevindt zich het maximum. Je vindt dan de waarde die bij de horizontale as hoort.
Ik wilde het juist niet uitwerken, zodat hij zelf nog wat te doen hadquote:Op dinsdag 8 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook een goede, en hier geldt: -5a²+300a = 0 of a(-5a + 300) = 0 dus a = 0 of -5a = 300, dus a = 60, en inderdaad ligt 30 precies tussen 0 en 60 in!
Maar hoe teken je x+y daarin?quote:Op zondag 13 september 2009 13:12 schreef DuTank het volgende:
Hoe teken je dit, het lijkt mij namelijk een te simpel antwoord
Draw a picture of (21), for the geometrical approach. It is not quite the Pythagoras triangle, for vectors should start at the origin. (die laatste zin doet mij in de war raken..)
(21): x is perpendicular to y <--> ||x+y||² = ||x||² + ||y||²
Mij lijkt het heel simpel door gewoon in een grafiekje zo iets als dit te maken:
|
|___
Dat is namelijk loodrecht op elkaar..
En als je dat verwoordt als formule?quote:Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef FEARSiDE het volgende:
De richtingscoëfficiënt van de raaklijn is gelijk aan de afgeleide van de functie in dat punt?
Wat?quote:
Jup.quote:Maar was FOK even down? Want kwam namelijk even niet meer op de site en het forum.
Bedankt in ieder geval!
Als je die -24 uiteindelijk door -18 hebt vervangen, dan neem ik aan dat het goed gegaan is. Ben je eruit gekomen met die -24, dan zou ik er nog eens naar kijken.quote:Op zondag 13 september 2009 16:19 schreef FEARSiDE het volgende:
Ben er aan uit gekomen. Maar was FOK even down? Want kwam namelijk even niet meer op de site en het forum.
Bedankt in ieder geval!
De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.quote:Op zondag 13 september 2009 21:31 schreef GlowMouse het volgende:
[0,4> wordt normaal genoteerd als [0,4)
Waarom gebruik je U+3009 RIGHT ANGLE BRACKET i.p.v. U+27E9 MATHEMATICAL RIGHT ANGLE BRACKET? De eerste is uit het blok CJK Symbols and Punctuation (en wordt hier niet correct weergegeven, maar dat terzijde).quote:Op zondag 13 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.
Goede vraag. Ik denk dat ik dat per ongeluk fout heb ingesteld op m’n toetsenbord. Alhoewel ik meestal \rangle gebruik:quote:Op zondag 13 september 2009 21:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
Waarom gebruik je U+3009 RIGHT ANGLE BRACKET i.p.v. U+27E9 MATHEMATICAL RIGHT ANGLE BRACKET? De eerste is uit het blok CJK Symbols and Punctuation (en wordt hier niet correct weergegeven, maar dat terzijde).
Ik herinner me die notatie wel ergens van, waarschijnlijk van mijn middelbare schooltijd, wij gebruikten Getal & Ruimte, misschien dat het daar (o.a.) vandaan komt?quote:Op zondag 13 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |