abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 september 2009 @ 13:51:51 #201
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72517654
Iblis, je moet een wiki vullen met je antwoorden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 7 september 2009 @ 14:14:19 #202
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72518181
Dat leek me nu juist een taak voor de moderator van dit forum. Bij dezen heb je mijn toestemming mijn bijdragen te gebruiken!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 7 september 2009 @ 21:54:35 #203
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72533894
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:38 schreef Earry het volgende:
'Vroeger' op de middelbare school was dit een eitje maar inmiddels is dat nogal wat jaren geleden en is alles weggezakt.. Ik heb een formule en wil uitrekenen wat 'x' is:
[ code verwijderd ]

Hoe ga je hierbij ook alweer te werk? *schaamt zich bijna om dit te vragen*
dat de uitkomst 5 is weet ik overigens ook wel, het gaat meer om het totaalplaatje
Het is niets om je voor te schamen hoor! Hier een uitwerking. Hopelijk komt het dan ver genoeg naar boven om te herinneringen hoe het ging:



Eerst moet je maar eens de haakjes wegwerken:



En die 30 naar de andere kant (zo komt de vergelijking in een standaardvorm):



Nu zijn er twee mogelijkheden, of je ‘ontbindt in factoren’, of je vult de ‘abc-formule’ (ook wel wortelformule genoemd). Voor het ontbinden in factoren moet je twee getallen a en b vinden zodanig dat (a + b) = 1 en a * b = -30. Na even nadenken vind je al dat dit -5 en 6 zijn. Dan krijg je:



Dus als oplossing x = 5, die je zelf ook al had, maar daarnaast x = - 6.

Mogelijkheid twee houdt in dat je de abc-formule invult, ter herinnering die zegt dat als je een vergelijking in de vorm ax2 + bx + c hebt dat dan de waarde van x gegeven wordt door:



We hebben in dit geval dat de vergelijking x2 + x - 30 is, dus a = 1, b = 1 en c = -30 (± betekent + of -), dus:



Dus of .

Die laatste manier werkt altijd, maar die eerste, met ontbinden is wat makkelijker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 07-09-2009 22:33:31 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72535850
@Earry: Behalve via ontbinden in factoren of via de abc-formule kun je ook nog kwadraatafsplitsing toepassen. Zoek maar even op completing the square om te zien hoe dat gaat.

@Iblis: er zit nog een typo in je uitwerking.
  maandag 7 september 2009 @ 22:34:23 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72535989
quote:
Op maandag 7 september 2009 22:31 schreef Riparius het volgende:
@Earry: Behalve via ontbinden in factoren of via de abc-formule kun je ook nog kwadraatafsplitsing toepassen. Zoek maar even op completing the square om te zien hoe dat gaat.

@Iblis: er zit nog een typo in je uitwerking.
Dank! Completing the square is inderdaad, conceptueel, het mooiste (vind ik). Dan snap je echt wat het idee is achter zo’n vierkantsvergelijking oplossen. Maar het vraagt ook net wat meer.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72539105
Is een parametervoorstelling hetzelfde als een fucntie? Dus met drie onbekenden en twee functies is er een parametervoorstelling te maken met twee van de drie onbekenden en de derde uitgedrukt in de andere twee?
  maandag 7 september 2009 @ 23:50:33 #207
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72539400
Een parametervoorstelling is een functie van de tijd naar een coördinaat
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 7 september 2009 @ 23:57:42 #208
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72539598
Nee, een functie y = f(x) geeft altijd maar één y bij een geven x. Dat is kenmerkend aan een functie: ze heeft maar één uitkomst. Je kunt dus de parabool y = x2 nemen, dat is een functie. Maar die parabool een kwartslag gedraaid, daar is geen functie van te maken. Omdat je dan voor x = 4 eigenlijk y = 2 én y = -2 als uitkomst zou moeten hebben, dat kan niet.

Om eens een extreem voorbeeld te nemen:


Bron: Wikimedia Commons (Afbeelding is Publiek Domein)

Dat is de ‘butterfly curve’, je kunt nooit een functie maken die y in termen van x uitdrukt, want bij elke x zie je dat er meerdere y-waarden horen, en omgekeerd. Daarom parametriseer je, en dan krijg je dus:




Je zou deze vergelijkingen zelf elk weer als functie kunnen plotten, dan krijg je een heel grillig oscillerende grafiek (zie b.v. hier), als dat is wat je bedoelt.

Dus ja, je kunt elk van die leden van een parametervoorstelling als functie beschouwen, en in die zin zijn ze inwisselbaar, maar er is dus ook een wezenlijk verschil.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72539608
Maar er is geen sprake van tijd in de som
V1=x1-x2+x3
V2= x1-x3
(V3=x1+x2+x3)

Bepaal een parametervoorstelling van de doorsnede V1(doorsnedetekentje)V2

Moet je dan in V2, x1 uitdrukken in x3 en dat invullen in V1?

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanneke12345 op 08-09-2009 00:18:08 ]
pi_72539830
Hele late tvp
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:17:00 #211
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72540124
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:58 schreef Hanneke12345 het volgende:
Maar er is geen sprake van tijd in de som
V1=x1-x2+x3
V2= x1-xV23[/sub]
(V3=x1+x2+x3)

Bepaal een parametervoorstelling van de doorsnede V1(doorsnedetekentje)V2

Moet je dan in V2, x1 uitdrukken in x3 en dat invullen in V1?
Iets gaat er niet helemaal goed met de vergelijking van V2, maar dat zie je zelf ook wel. Maar in feite heb je hier dan drie vlakken in de drie-dimensionale ruimte en je moet een uitdrukking vinden voor de snijlijn van V1 ∩ V2? Doch ik moet wel even die juiste vergelijking hebben om een zinnig antwoord te kunnen geven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72540170
Geëdit. Met veel ctrl+v en ctrl+c ging het fout
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:30:22 #213
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72540426
Als ik heel simpel doe, dan is het zo:
quote:
V_1= x_1-x_2+x_3
V_2= x_1-x_3
Als je dit ruimtelijk voorstelt, dan zou ik zeggen, V1∩V2 komt overeen met V1 = V2, dus:

x1 - x2 + x3 = x1 - x3

Even schuiven (x1 valt weg):

x2 = 2x3

Dat is je oplossing. Parametriseer je dat, dan krijg je, als je zegt x3 = t, dat dan x2 = 2t, dus:

x2 = 2t
x3 = t

Ik weet niet of dat zinnig overkomt of niet? In feite beschrijft dit gewoon een rechte lijn natuurlijk, en je kunt dit ook als functie schrijven (die heb je al, x2 = 2x3).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72540561
Dus even in het boek teruglezen of ik die tijd erbij moet schrijven (kan het me niet herinneren, maar kon het college sowieso erg slecht volgen).

Zelfde som (zelfde vectoren iig); Bepaal de doorsnede V1∩V2∩V3.
Ik heb met een matrix gevonden dat x1 = 3,5; x2=-2 en x3=-1,5. Hoe moet ik dit antwoord dan noteren?
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:41:01 #215
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72540602
Iblis toch, V1∩V2 is toch gewoon een verzameling punten die zowel in V1 als in V2 zitten.
De positie van die vlakken hangt af van de keuze voor V1 en V2.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72540652
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:38 schreef Hanneke12345 het volgende:
Dus even in het boek teruglezen of ik die tijd erbij moet schrijven (kan het me niet herinneren, maar kon het college sowieso erg slecht volgen).

Zelfde som (zelfde vectoren iig); Bepaal de doorsnede V1∩V2∩V3.
Ik heb met een matrix gevonden dat x1 = 3,5; x2=-2 en x3=-1,5. Hoe moet ik dit antwoord dan noteren?
Ik begrijp werkelijk niet wat je aan het doen bent.
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:48:21 #217
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72540732
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:41 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis toch, V1∩V2 is toch gewoon een verzameling punten die zowel in V1 als in V2 zitten.
De positie van die vlakken hangt af van de keuze voor V1 en V2.
Ik snap de vraagstelling volgens mij inderdaad niet goed. Riparius ook blijkbaar niet. Volgens mij heb ik meer context nodig.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:51:35 #218
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72540789
Als je de punten zoekt die in beide vlakken komen, dan heb je v1 = x1-x3-x2+2x3 (zelfde wat er staat), alleen moet x1-x3 dan tevens gelijk zijn aan v2 omdat je ook in het tweede vlak moet zitten. Dan kom je op v1-v2 = 2x3-x2.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72542859
Ik ben inderdaad onvolledig geweest
V1=4
V2=5
V3=0

Maargoed, ik moet het zometeen inleveren, dus ik hoop maar dat ik het goed doe.
  dinsdag 8 september 2009 @ 09:05:29 #220
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72543041
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:51 schreef GlowMouse het volgende:
Als je de punten zoekt die in beide vlakken komen, dan heb je v1 = x1-x3-x2+2x3 (zelfde wat er staat), alleen moet x1-x3 dan tevens gelijk zijn aan v2 omdat je ook in het tweede vlak moet zitten. Dan kom je op v1-v2 = 2x3-x2.
Ik zie nu waar het misgaat met de nieuwe informatie van Hanneke12345. Misschien had ik niets moeten zeggen, dan had ik in ieder geval geen verwarring gezaaid, iets meer context was ook gemakkelijk geweest. Ik zat nu echt even een heel andere kant op te denken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:34:26 #221
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72555642
Bij een bewijs over de oneindigheid van priemgetallen val ik over (waarschijnlijk een) kleinigheidje.
Ik zal eerst opschrijven wat ik heb.

Je neemt uit de verzameling P een eindige rij priemgetallen: p1,p2,p3....pk voor zekere k. (geheel getal).
Definieer M: p1*p2*p3...*pk+1.
Het getal p1*p2*p3....*pk is een veelvoud van p1,p2, p3....pk. Veelvouden liggen steeds pi eenheden van elkaar vandaan op de getallenlijn.
Dit maakt dat getal M géén veelvoud is van p1,p2,p3...pk. (*)
Met andere woorden: de priemfactorontbinding van M bevat priemgetallen q1,q2,q3...ql die niet in de rij p1,p2,p3...pk voorkomen.
Dus met een eindige rij priemgetallen valt dus ten minste één nieuw priemgetal te construeren. Dus een eindige rij kan worden uitgebreid.: Verzameling P is oneindig groot.

Bij (*) zit mijn probleempje. stel nu dat p1 het getal 1 is. Dan zou M wel een veelvoud kunnen zijn. toch?
Dan valt de verder mooie redenering dus in elkaar?
Of zit het 'm erin dat je 1 niet tot de priemgetallen rekent?
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:37:15 #222
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72555718
Ten eerste is het van belang dat je voor het rijtje (p_i) alle priemgetallen neemt uit de eindige verzameling.

Ten tweede weet je dat p1*p2*p3....*pk = p_i * (p1*p2*p3...*p(i-1)*p(i+1)*....*pk) en is dat product dus een veelvoud van p_i. Maar als je er dan eentje bij optelt dan kan het alleen deelbaar zijn door p_i als p_i=1.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:41:00 #223
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72555820
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:37 schreef GlowMouse het volgende:
Ten eerste is het van belang dat je voor het rijtje (p_i) alle priemgetallen neemt uit de eindige verzameling.

Ten tweede weet je dat p1*p2*p3....*pk = p_i * (p1*p2*p3...*p(i-1)*p(i+1)*....*pk) en is dat product dus een veelvoud van p_i. Maar als je er dan eentje bij optelt dan kan het alleen deelbaar zijn door p_i als p_i=1.
sorry, maar dit volg ik nog niet. je gaat wat te snel. Klopt mijn bewijs wel?
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:46:05 #224
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72555953
Zonder mijn opmerking erbij klopt jouw bewijs niet, en zonder mijn tweede opmerking snap ik je hele bewijs niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72555994
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:34 schreef Borizzz het volgende:
Bij een bewijs over de oneindigheid van priemgetallen val ik over (waarschijnlijk een) kleinigheidje.
Ik zal eerst opschrijven wat ik heb.

Je neemt uit de verzameling P een eindige rij priemgetallen: p1,p2,p3....pk voor zekere k. (geheel getal).
Definieer M: p1*p2*p3...*pk+1.
Het getal p1*p2*p3....*pk is een veelvoud van p1,p2, p3....pk. Veelvouden liggen steeds pi eenheden van elkaar vandaan op de getallenlijn.
Dit maakt dat getal M géén veelvoud is van p1,p2,p3...pk. (*)
Met andere woorden: de priemfactorontbinding van M bevat priemgetallen q1,q2,q3...ql die niet in de rij p1,p2,p3...pk voorkomen.
Dus met een eindige rij priemgetallen valt dus ten minste één nieuw priemgetal te construeren. Dus een eindige rij kan worden uitgebreid.: Verzameling P is oneindig groot.

Bij (*) zit mijn probleempje. stel nu dat p1 het getal 1 is. Dan zou M wel een veelvoud kunnen zijn. toch?
Dan valt de verder mooie redenering dus in elkaar?
Of zit het 'm erin dat je 1 niet tot de priemgetallen rekent?
Elk natuurlijk getal is een geheel veelvoud van 1, daar heb je deze redenering niet voor nodig. Maar 1 wordt niet beschouwd als priemgetal, onder meer niet omdat je anders geen unieke ontbinding in priemfactoren kunt krijgen van een natuurlijk getal (hoofdstelling van de rekenkunde).

Waar mensen vaak de mist in gaan met dit bewijs (van Euclides) is de veronderstelling dat het product van de eerste k priemgetallen vermeerderd met één zelf priem zou moeten zijn omdat het niet deelbaar is door één van de eerste k priemgetallen, maar dat is niet het geval.
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:47:58 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72556002
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:34 schreef Borizzz het volgende:
Je neemt uit de verzameling P een eindige rij priemgetallen: p1,p2,p3....pk voor zekere k. (geheel getal).

Bij (*) zit mijn probleempje. stel nu dat p1 het getal 1 is. Dan zou M wel een veelvoud kunnen zijn. toch?
Dan valt de verder mooie redenering dus in elkaar?
Of zit het 'm erin dat je 1 niet tot de priemgetallen rekent?
Ten eerste is 1 geen priemgetal dus er kan geen i zijn zodanig dat pi = 1. Los daarvan, was 1 wel een priemgetal, en zou er een i zijn zodat pi = 1 (en we kunnen zonder verlies van algemeenheid wel aannemen dat het het p1 is, dan nog is het niet zo’n ramp, omdat dan voor de andere pi met i > 1 je redenatie nog opgaat, dat M deelbaar is door één boeit verder niet, want elk priemgetal is deelbaar door 1.

Maar goed, 1 is dus geen priemgetal.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72556147
Oké, ik weet het echt allemaal niet meer. Volgens mij is de volgende som super simpel, maar ik kom er gewoon niet meer uit hoe ik aan één kant krijg

Ik moet de snijpunten van de grafieken van de volgende functies bepalen:
en

Dus achter elkaar wordt het:


Help?

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:33 ]
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:54:50 #228
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72556217
Weer een Tilbuger, werkgroep 1 of 5 toevallig?

Links en rechts zie je iets met 3x, alleen links staat er nog een +2 in de weg, kan je die +2 loshalen?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:55:26 #229
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72556238
Overigens, als ik mag, er is nog een iets korter bewijs dat een variant is van dit bewijs van Euclides. Neem aan dat het aantal priemgetallen eindig is, en noem ze (oplopend in volgorde) p1,…,pk. Laat dan n = p1·p2···pk. Het is duidelijk dat n - 1 > pk, dus n - 1 moet deelbaar zijn door een pi, omdat n ook deelbaar is door pi moet n-(n-1) = 1 ook deelbaar zijn door pi. Een absurdum.□
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:56:50 #230
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72556279
Hmm, mijn bewijs is dus niet bepaald goed.
En ik dacht nog wel dat ik een aardig eind op weg was...
Want op bovenstaande manier is het me wel uitgelegd. Mijn probleem zat m enkel nog in de deelbaarheid van M.

Grondgedachte was, dat een eindige verzamemeling altijd nog uitgebreid kon worden m.b.v. de elementen in de eindige verzameling. Daaruit volgt dat P (en N, Z etc) oneindig groot is.
Daar kan toch niet veel mis mee zijn?!
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 17:57:51 #231
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72556308
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:54 schreef GlowMouse het volgende:
Weer een Tilbuger, werkgroep 1 of 5 toevallig?

Links en rechts zie je iets met 3x, alleen links staat er nog een +2 in de weg, kan je die +2 loshalen?
Wat doen al die Tilburgers hier dan, Glowmouse?!
ieg bedankt voor je toelichting. Vind het nog moeilijk maar ja. Doorzetten.
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:01:53 #232
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72556403
Overigens, als ik mag, er is nog een iets korter bewijs dan dat van Iblis.

Neem aan dat het aantal priemgetallen eindig is, en noem ze p1,…,pk. Laat dan n = p1·p2···pk. Het is duidelijk dat n + 1 > pi voor iedere i, dus n+1 deelbaar moet zijn door een p_j, maar dan moet n-(n-1) = 1 ook deelbaar zijn door p_j. Een absurdum. □

Ligt er net aan hoe je het opschrijft, Iblis
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72556417
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:56 schreef Borizzz het volgende:
Hmm, mijn bewijs is dus niet bepaald goed.
En ik dacht nog wel dat ik een aardig eind op weg was...
Want op bovenstaande manier is het me wel uitgelegd. Mijn probleem zat m enkel nog in de deelbaarheid van M.

Grondgedachte was, dat een eindige verzamemeling altijd nog uitgebreid kon worden m.b.v. de elementen in de eindige verzameling. Daaruit volgt dat P (en N, Z etc) oneindig groot is.
Daar kan toch niet veel mis mee zijn?!
De aanpak van Euclides is dat je aanneemt dat er een eindig aantal priemgetallen p1, p2 ... pk zijn en dat je daar dan een tegenspraak uit afleidt. Maar je moet in de gaten houden dat je getal M niet priem hoeft te zijn.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:02:35 #234
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72556428
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:57 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Wat doen al die Tilburgers hier dan, Glowmouse?!
ieg bedankt voor je toelichting. Vind het nog moeilijk maar ja. Doorzetten.
Ik weet niet wat ze hier doen. Morgen ga ik reclame maken voor dit topic in mijn werkgroepen maar volgens mij is dat tot nu toe nog nergens gedaan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:05:18 #235
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72556501
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:56 schreef Borizzz het volgende:
Hmm, mijn bewijs is dus niet bepaald goed.
En ik dacht nog wel dat ik een aardig eind op weg was...
Want op bovenstaande manier is het me wel uitgelegd. Mijn probleem zat m enkel nog in de deelbaarheid van M.

Grondgedachte was, dat een eindige verzamemeling altijd nog uitgebreid kon worden m.b.v. de elementen in de eindige verzameling. Daaruit volgt dat P (en N, Z etc) oneindig groot is.
Daar kan toch niet veel mis mee zijn?!
Nou je wilt eigenlijk een bewijs uit het ongerijmde. Je neemt dus aan dat |P| < ∞, om vervolgens op een tegenspraak uit te komen. Wat GlowMouse zegt, dat je alle elementen uit P moet meenemen is van belang, omdat de grap is dat je uiteindelijk wilt concluderen dat je met behulp van die elementen kunt aantonen dat je verzameling toch niet compleet is.

Stel dat je: P = {2, 3, 5, 7} hebt. Nu construeer je M met een deelverzameling, namelijk 2 en 7, dan krijg je M = 2·7 + 1 = 15. Vervolgens ontbind je 15 in priemfactoren en dan krijg je 3 en 5. Maar die zaten al wel in P! Daar heb je dus niets mee bewezen.

Neem je echter het product van die hele verzameling dan krijg je 2·3·5·7 + 1 = 211, wat zelf een priemgetal is (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn), b.v. neem P′={2,3,5,7,11,13}, dan krijg je 2·3·5·7·11·13 + 1 = 30031, wat als factoren 59 en 509 heeft.

Deze twee zaken geven echter wel wat de truc is van het bewijs.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72556625
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:52 schreef booo het volgende:
Oké, ik weet het echt allemaal niet meer. Volgens mij is de volgende som super simpel, maar ik kom er gewoon niet meer uit hoe ik [ afbeelding ] aan één kant krijg

Ik moet de snijpunten van de grafieken van de volgende functies bepalen:
[ afbeelding ] en [ afbeelding ]

Dus achter elkaar wordt het:
[ afbeelding ]

Help?
Je hebt:

3x+2 = 24 + 3x

Dus:

3x+2 - 3x = 24

Nu 3x buiten haakjes halen en je krijgt:

3x(32 - 1) = 24

Nu kun je het zelf wel verder oplossen.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:15:36 #237
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72556746
quote:
Je neemt uit de verzameling P een eindige rij priemgetallen: p1,p2,p3....pk voor zekere k. (geheel getal).
Definieer M: p1*p2*p3...*pk+1.
Hier zat dus in feite de "grootste" fout? Dus alle elementen uit P nemen en niet een deelverzameling.
En dan laten zien dat er ondanks het feit dat je alle elementen uit P nam, er toch elementen uit P bijkomen die je niet in de oorspronkelijke verzameling had (via het getal M).
Dus P oneindig groot.
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:18:03 #238
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72556804
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:15 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Hier zat dus in feite de "grootste" fout? Dus alle elementen uit P nemen en niet een deelverzameling.
En dan laten zien dat er ondanks het feit dat je alle elementen uit P nam, er toch elementen uit P bijkomen die je niet in de oorspronkelijke verzameling had (via het getal M).
Dus P oneindig groot.
Ja. Je aanname dat er eindig veel zijn komt daarbij namelijk op een tegenspraak uit, want je pakt ze ‘alle eindig veel’ om een nieuw getal M mee te construeren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:24:43 #239
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72556995
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:
Overigens, als ik mag, er is nog een iets korter bewijs dat een variant is van dit bewijs van Euclides. Neem aan dat het aantal priemgetallen eindig is, en noem ze (oplopend in volgorde) p1,…,pk. Laat dan n = p1·p2···pk. Het is duidelijk dat n - 1 > pk, dus n - 1 moet deelbaar zijn door een pi, omdat n ook deelbaar is door pi moet n-(n-1) = 1 ook deelbaar zijn door pi. Een absurdum.□
Toch ben ik ook zo eigenwijs om deze ook te willen snappen.
pi deler van n. Ok. Volgt uit definitie van n=p1*p2*p3...Pi.
omdat n-1>pk zal er vast een pi deler zijn. Ook ok.
hoe kom je dan n-(n-1). Laatste stapje volg ik niet geheel.
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:34:23 #240
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72557225
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:24 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Toch ben ik ook zo eigenwijs om deze ook te willen snappen.
pi deler van n. Ok. Volgt uit definitie van n=p1*p2*p3...Pi.
omdat n-1>pk zal er vast een pi deler zijn. Ook ok.
hoe kom je dan n-(n-1). Laatste stapje volg ik niet geheel.
Omdat je aanneemt dat er eindig veel priemgetallen zijn moet er wel uit die verzameling een pi zijn die n-1 deelt. En dat dat diezelfde pi n deelt is evident vanwege de constructie van n. Als je twee getallen hebt die elk door hetzelfde getal deelbaar zijn, is het verschil van die getallen ook door dat getal deelbaar, immers:

Je zou kunnen schrijven: n = pi·a en (n-1) = pi·b waarbij a, b ∈ ℕ.

Neem nu pi·a - pi·b = pi(a - b). Dus dat verschil is ook door pi deelbaar. Maar dat verschil is 1. Dus dan zeg je dat 1 deelbaar is door pi, en dat is absurd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72557376
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je hebt:

3x+2 = 24 + 3x

Dus:

3x+2 - 3x = 24

Nu 3x buiten haakjes halen en je krijgt:

3x(32 - 1) = 24

Nu kun je het zelf wel verder oplossen.
Ja, was het maar zo'n feest.
Ik kom dan op
32x - 3x = 24
En dan zou ik doen
3x = 24
Wat geeft
x = 2,892789261 en dat is dus niet de uitkomst..
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:54 schreef GlowMouse het volgende:
Weer een Tilbuger, werkgroep 1 of 5 toevallig?

Links en rechts zie je iets met 3x, alleen links staat er nog een +2 in de weg, kan je die +2 loshalen?
Werkgroep 15 en bijles groep D, maar of die bijles iets gaat uithalen betwijfel ik nog
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:42:27 #242
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72557470
Ah, 15 doet iemand anders.
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:39 schreef booo het volgende:

[..]

Ja, was het maar zo'n feest.
Ik kom dan op
32x - 3x = 24
En dan zou ik doen
3x = 24
Bij die eerste vervang je x+2 door 2x, dat mag niet.
En exponenten mag je ook niet zomaar van elkaar aftrekken. Kijk alle rekenregels maar eens door.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:51:24 #243
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72557713
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Omdat je aanneemt dat er eindig veel priemgetallen zijn moet er wel uit die verzameling een pi zijn die n-1 deelt. En dat dat diezelfde pi n deelt is evident vanwege de constructie van n. Als je twee getallen hebt die elk door hetzelfde getal deelbaar zijn, is het verschil van die getallen ook door dat getal deelbaar, immers:

Je zou kunnen schrijven: n = pi·a en (n-1) = pi·b waarbij a, b ∈ ℕ.

Neem nu pi·a - pi·b = pi(a - b). Dus dat verschil is ook door pi deelbaar. Maar dat verschil is 1. Dus dan zeg je dat 1 deelbaar is door pi, en dat is absurd.
aaah. OK
Het is ook de manier van denken/redeneren waar ik nog aan moet wennen. En al die regels over deelbaarheid.
Ik ben vorige week begonnen aan mijn laatste(!) mastercourse: getaltheorie. Gestart met de basis en dat bleek al aardig lastig. Volhouden maar zoals altijd.
Gaat veel getaltheorie over een dergelijke denkwijze/redeneertrant?
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:52:13 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72557749
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:39 schreef booo het volgende:
Ja, was het maar zo'n feest.
Ik kom dan op
32x - 3x = 24
Als je van Riparius' 3x(32 - 1) naar 32x - 3x bent gegaan (wat ik vermoed), dan maak je een rekenfout. Zo werken exponenten niet, wat ook wel logisch is als je bedenkt wat ze betekenen:



Heb je 3x · 32 dan krijg je dus:



Maar dan ben je weer terug bij af, dus daar schiet je niets mee op, je moet wat met 32 - 1 in Riparius' uitwerking.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:53:48 #245
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72557799
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:51 schreef Borizzz het volgende:

[..]

aaah. OK
Het is ook de manier van denken/redeneren waar ik nog aan moet wennen. En al die regels over deelbaarheid.
Ik ben vorige week begonnen aan mijn laatste(!) mastercourse: getaltheorie. Gestart met de basis en dat bleek al aardig lastig. Volhouden maar zoals altijd.
Gaat veel getaltheorie over een dergelijke denkwijze/redeneertrant?
Getaltheorie is in zekere zin vaak heel elementair met wat het doet, maar vrij diep met wat eruit komt. Goed je regels kennen is inderdaad wel handig.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:56:02 #246
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72557885
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

Getaltheorie is in zekere zin vaak heel elementair met wat het doet, maar vrij diep met wat eruit komt. Goed je regels kennen is inderdaad wel handig.
Dat is de reden waarom ik deze week eerst oude dingen uit de kast getrokken heb:
deelbaarheid, modulo rekenen, bewijstechnieken (ongerijmde en volledige inductie), en priemfactorontbindingen.
Is dit denk je de basis, om daarna verder te gaan, of mist er nog wat denk je?
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:59:52 #247
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72558040
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:56 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Dat is de reden waarom ik deze week eerst oude dingen uit de kast getrokken heb:
deelbaarheid, modulo rekenen, bewijstechnieken (ongerijmde en volledige inductie), en priemfactorontbindingen.
Is dit denk je de basis, om daarna verder te gaan, of mist er nog wat denk je?
Ik weet niet wat er allemaal aan bod gaat komen, maar in principe met dat wel voldoen denk ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72558092
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je van Riparius' 3x(32 - 1) naar 32x - 3x bent gegaan (wat ik vermoed), dan maak je een rekenfout. Zo werken exponenten niet, wat ook wel logisch is als je bedenkt wat ze betekenen:

[ afbeelding ]

Heb je 3x · 32 dan krijg je dus:

[ afbeelding ]

Maar dan ben je weer terug bij af, dus daar schiet je niets mee op, je moet wat met 32 - 1 in Riparius' uitwerking.
Oh dom van me.
Ik wist dat het makkelijk was Ik heb m.

Bedankt allemaal! (al gok ik dat ik nog vaker langskom )
  dinsdag 8 september 2009 @ 19:33:28 #249
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72559168
Iets anders:
Ik heb ooit eens een site gezien waar een grafische rekenmachine "online" gezet is.
Je kunt zo gemakkelijk zo'n apparaat op een beamer zetten en een insctructie geven hoe je ermee kunt werken.
Weet iemand waar ik zoiets kan vinden?
kloep kloep
pi_72559887
Ik heb morgen een 21+ onderzoek voor wiskunde A. De onderdelen die je moest kennen gingen om lineaire functies en vergelijkingen, kwadratische functies en vergelijkingen en machtsfuncties en logaritmen.
Nu heb ik niet alles 100% onder de knie, maar er zijn nog een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kon krijgen: Hoe kan je nou aan een formule zien of het een berg- of dalparabool is? Ik weet dat er een x² in moet zitten, maar is die 'tweede' x zoals ik ze in formules tegenkom ook nodig? (voorbeeld: y=ax²+bx-c)

Daarnaast vraag ik me nog af met functies, als je y een waarde geeft, kan dat dan nog in een vergelijking? dus zeg maar formule a afzetten tegen b?

Dan had ik zeg maar nog een fout gemaakt, maar ik zie niet waar de fout zit?
de opdracht was gewoon oplossen:
-x²+5x=x-5
eerste gedachte:
-x²+4x+5=0
D=4²-4 maal -1 maal +5 =25
x=(-4 min wortel25)/-1 =9
en: x=(4 min wortel25)/-1 =-1

Ik zag dat het fout was, en heb de eerste stap van de uitwerking overgenomen, en daarna nog eens geprobeerd:

x²-4x-5=0
D=-4² -4 maal 1 maal -5 = 36
x= (4 min wortel36)/1 =-2
x= (-4 min wortel36)/1 =2

Je zou denken dat je met de discriminant altijd veilig zit... maar het boekje zegt:

x²-4x-5=0
(x-5) maal (x+1) = 0
En dus x= 5 en x= -1

Is het zo dat als je de product som methode toe kan passen de discriminant (abc formule) niet meer werkt? OF (logischer) heb ik iets fout gedaan, maar zie ik het over het hoofd?

Hopelijk kunnen jullie wat inzicht verschaffen.

ik heb geprobeerd de link uit de op te gebruiken, maar die herkende ² niet..?)
And the druids turn to stone...
  dinsdag 8 september 2009 @ 19:57:01 #251
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72560016
quote:
-x²+5x=x-5
eerste gedachte:
-x²+4x+5=0
Correct.
Nu beide leden van de vergelijking maal -1 doen.
Vervolgens abc formule toepassen. Som/Product methode lukt ook.
kloep kloep
pi_72560628
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 19:57 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Correct.
Nu beide leden van de vergelijking maal -1 doen.
Vervolgens abc formule toepassen. Som/Product methode lukt ook.
nou ja, wat doe ik hier dan verkeerd, want ik krijg op beide methodes dus andere waarden
quote:
x²-4x-5=0
D=-4² -4 maal 1 maal -5 = 36
x= (4 min wortel36)/1 =-2
x= (-4 min wortel36)/1 =2

Je zou denken dat je met de discriminant altijd veilig zit... maar het boekje zegt:

x²-4x-5=0
(x-5) maal (x+1) = 0
En dus x= 5 en x= -1
And the druids turn to stone...
  dinsdag 8 september 2009 @ 20:17:52 #253
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72560956
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:11 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

nou ja, wat doe ik hier dan verkeerd, want ik krijg op beide methodes dus andere waarden
[..]


Gebruik je haakjes om negatieve getallen heen?
-22=-4 en dat is iets anders dan (-2)2=4.
want -2*2=-4 en -2*-2=4.
kloep kloep
  dinsdag 8 september 2009 @ 20:18:35 #254
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72560989
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 19:53 schreef Panthera1984 het volgende:
Nu heb ik niet alles 100% onder de knie, maar er zijn nog een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kon krijgen: Hoe kan je nou aan een formule zien of het een berg- of dalparabool is? Ik weet dat er een x² in moet zitten, maar is die 'tweede' x zoals ik ze in formules tegenkom ook nodig? (voorbeeld: y=ax²+bx-c)
Is a > 0 dan is het een dalparabool, is a < 0, dan is het een bergparabool. Dat is ergens ook wel logisch. Vul b.v. in x = 10, dat geeft x2 = 100, staat er nu voor de x2 een positief getal, dan blijft het positief, staat er een negatief getal, dan wordt dit een heel grote negatieve waarde. Hoe verder je van 0 afkomt, hoe groter dit wordt. Voor -100 is x2 b.v. 10.000. Voor a = -2 wordt dit zelfs -20.000.

Voor een vorm als ax2 + c ligt het laagste of hoogste punt altijd op x = 0, voor een vorm met bx erbij kan dit ook iets meer naar links of naar rechts liggen.

Wat denk ik het makkelijkst is, is dat je even naar b.v. http://www.wolframalpha.com/ gaat, en daar een paar formules intypt, dan kun je makkelijk de grafiek bekijken (en hij rekent de 0-punten nog uit ook). Dat geeft de makkelijkste terugkoppeling hoe die coëfficiënten corresponderen met de vorm.
quote:
Daarnaast vraag ik me nog af met functies, als je y een waarde geeft, kan dat dan nog in een vergelijking? dus zeg maar formule a afzetten tegen b?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, kun je een voorbeeld geven?
quote:
Dan had ik zeg maar nog een fout gemaakt, maar ik zie niet waar de fout zit?
de opdracht was gewoon oplossen:
-x²+5x=x-5
eerste gedachte:
-x²+4x+5=0
D=4²-4 maal -1 maal +5 =25
x=(-4 min wortel25)/-1 =9
en: x=(4 min wortel25)/-1 =-1
De formule is:



En die vul je niet goed in. Je weet a = -1, b = 4 en c = 5, je krijgt dus:



Vul je het dan verder in, dan krijg je:

, dus x = -1 of x = 5.

Op zich is je idee dus goed, maar je vergist je ergens met invullen.
quote:
Ik zag dat het fout was, en heb de eerste stap van de uitwerking overgenomen, en daarna nog eens geprobeerd:

x²-4x-5=0
D=-4² -4 maal 1 maal -5 = 36
x= (4 min wortel36)/1 =-2
x= (-4 min wortel36)/1 =2
Die oplossingen zijn niet goed, je vult de formule weer niet goed in, hier heb je a = 1, b = -4, en c = 5, en je krijgt:

quote:
Je zou denken dat je met de discriminant altijd veilig zit... maar het boekje zegt:

x²-4x-5=0
(x-5) maal (x+1) = 0
En dus x= 5 en x= -1

Is het zo dat als je de product som methode toe kan passen de discriminant (abc formule) niet meer werkt? OF (logischer) heb ik iets fout gedaan, maar zie ik het over het hoofd?
Je hebt dus wat fout gedaan, namelijk de formule niet goed ingevuld, hopelijk snap je het met bovenstaande, je insteek was namelijk op zich correct.
quote:
Hopelijk kunnen jullie wat inzicht verschaffen.

ik heb geprobeerd de link uit de op te gebruiken, maar die herkende ² niet..?)
Dat werkt inderdaad niet, je moet x^​{2} schrijven bijvoorbeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 08-09-2009 20:24:14 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 20:34:50 #255
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72561649
Hoe maak je die kekke plaatjes zo snel Iblis ?
2000 light years from home
pi_72561775
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Is a > 0 dan is het een dalparabool, is a < 0, dan is het een bergparabool. Dat is ergens ook wel logisch. Vul b.v. in x = 10, dat geeft x2 = 100, staat er nu voor de x2 een positief getal, dan blijft het positief, staat er een negatief getal, dan wordt dit een heel grote negatieve waarde. Hoe verder je van 0 afkomt, hoe groter dit wordt. Voor -100 is x2 b.v. 10.000. Voor a = -2 wordt dit zelfs -20.000.

Voor een vorm als ax2 + c ligt het laagste of hoogste punt altijd op x = 0, voor een vorm met bx erbij kan dit ook iets meer naar links of naar rechts liggen.
Ok, het is me wel wat helderder nu
quote:
Wat denk ik het makkelijkst is, is dat je even naar b.v. http://www.wolframalpha.com/ gaat, en daar een paar formules intypt, dan kun je makkelijk de grafiek bekijken (en hij rekent de 0-punten nog uit ook). Dat geeft de makkelijkste terugkoppeling hoe die coëfficiënten corresponderen met de vorm.
[..]

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, kun je een voorbeeld geven?
Nou ja, niet zo snel van kwadratische functies, maar bijvoorbeeld:
Stalagmiet = h=215+0.7t
Stalagtiet = h=418-1.1t
h = Afstand in mm van de top tot de bodem
t = tijd in jaren met als 0 = 1980

Bereken in welk jaar de ruimte tussen de toppen 9 CM is.
Dan lijkt me dat je de formules tegen elkaar in een vergelijking moet zetten met uitkomst 90, maar hoe zit dat nu precies?
quote:
[..]

De formule is:

[ afbeelding ]

En die vul je niet goed in. Je weet a = -1, b = 4 en c = 5, je krijgt dus:

[ afbeelding ]

Vul je het dan verder in, dan krijg je:

[ afbeelding ], dus x = -1 of x = 5.

Op zich is je idee dus goed, maar je vergist je ergens met invullen.
[..]
Denk dat ik niet 2 maal a heb gedaan
quote:
Die oplossingen zijn niet goed, [...]
And the druids turn to stone...
  dinsdag 8 september 2009 @ 20:55:34 #257
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72562531
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:38 schreef Panthera1984 het volgende:
Stalagmiet = h=215+0.7t
Stalagtiet = h=418-1.1t
h = Afstand in mm van de top tot de bodem
t = tijd in jaren met als 0 = 1980

Bereken in welk jaar de ruimte tussen de toppen 9 CM is.
Dan lijkt me dat je de formules tegen elkaar in een vergelijking moet zetten met uitkomst 90, maar hoe zit dat nu precies?
Nu snap ik je vraag nog steeds niet helemaal, maar ik kan wel uitleggen hoe je dat doet.

In feite heb je twee h’s, eentje voor de stalagmiet, en eentje voor de stalactiet. Op t = 0 begint die stalactiet 418mm van de bodem, en de stalagmiet op 215mm.

Je kunt dit nu in feite redelijk snel beredeneren: je zegt (vrij simpel) het verschil is nu 203mm, elk jaar komen ze 1,8mm dichter bij elkaar (1,1 van de stalactiet, en 0,7 van de stalagmiet) en ze moeten nog 113mm groeien om 9cm van elkaar af te zitten, dus in totaal duurt het:



De andere manier is het formeel uitschrijven met formules, je weet:

Stalagmiet: hm = 215 + 0.7t
Stalactiet: ht = 418 - 1.1t

En je wilt dat ht - hm = 90 geldt. Dan schrijf je het uit:

(418 - 1,1t) - (215 + 0,7t) = 90

203 - 1,8t = 90

113 = 1,8t

t ≈ 62,8 jaar

Het resultaat is hetzelfde en de berekening komt op hetzelfde neer, maar het een is iets meer beredeneerd dan het ander, misschien ligt het een je beter dan het andere.
quote:
Denk dat ik niet 2 maal a heb gedaan
Dat, en je berekening van de discriminant was niet goed, want er moest 36 uitkomen, en jij had in het eerste geval 25.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 20:57:29 #258
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72562645
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:34 schreef Merkie het volgende:
Hoe maak je die kekke plaatjes zo snel Iblis ?
Ik type ze in, b.v.:

1x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}


En dan zorg ik dat dat vervangen wordt door een link naar een scriptje dat automatisch een plaatje oplevert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:03:36 #259
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72562906
Ah, ok .
2000 light years from home
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:11:11 #260
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72563225
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:03 schreef Merkie het volgende:
Ah, ok .
Net zo’n script als GlowMouse in z’n OP heeft staan: http://betahw.mine.nu/index.php

Type je daar:

1x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}


In, dan krijg je als link:

1[IMG]http://forum.fok.nl/lib/mimetex.cgi?x%20%3D%20%5Cfrac%7B-b%20%5Cpm%20%5Csqrt%7Bb%5E2%20-%204ac%7D%7D%7B2a%7D[/IMG]


En dat lijkt wel heel hip, maar is eigenlijk hetzelfde als:

1[IMG]http://forum.fok.nl/lib/mimetex.cgi?x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/IMG]


Sterker nog, die laatste link kun je zo in je adresbalk stoppen en je krijgt dit plaatje te zien:



[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:45 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:15:29 #261
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72563433
Cool . Nu nog de syntax van de code leren .
2000 light years from home
pi_72563524
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:55 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nu snap ik je vraag nog steeds niet helemaal, maar ik kan wel uitleggen hoe je dat doet.

In feite heb je twee h’s, eentje voor de stalagmiet, en eentje voor de stalactiet. Op t = 0 begint die stalactiet 418mm van de bodem, en de stalagmiet op 215mm.

Je kunt dit nu in feite redelijk snel beredeneren: je zegt (vrij simpel) het verschil is nu 203mm, elk jaar komen ze 1,8mm dichter bij elkaar (1,1 van de stalactiet, en 0,7 van de stalagmiet) en ze moeten nog 113mm groeien om 9cm van elkaar af te zitten, dus in totaal duurt het:

[ afbeelding ]
Dit had ik wel bedacht, maar je krijgt ook punten voor de berekening, en ze willen onderstaande lezen natuurlijk
quote:
De andere manier is het formeel uitschrijven met formules, je weet:

Stalagmiet: hm = 215 + 0.7t
Stalactiet: ht = 418 - 1.1t

En je wilt dat ht - hm = 90 geldt. Dan schrijf je het uit:

(418 - 1,1t) - (215 + 0,7t) = 90
dus ipv ze ieder aan één kant van het = teken te zetten zet je ze tussen haakjes en ga je kruislings vermenigvuldigen?
quote:
203 - 1,8t = 90

113 = 1,8t

t ≈ 62,8 jaar

Het resultaat is hetzelfde en de berekening komt op hetzelfde neer, maar het een is iets meer beredeneerd dan het ander, misschien ligt het een je beter dan het andere.
[..]

Dat, en je berekening van de discriminant was niet goed, want er moest 36 uitkomen, en jij had in het eerste geval 25.
Nog een klein vraagje excuses
Formule: W=-5a²+300a
vraag: Bij welk getal van 'a' is W maximaal.

In deze specifieke vraag had je eerder al een tabel gemaakt waaruit je het kon aflezen, maar is er ook een manier om dit te berekenen? Of is dat de extreme waarde 'gewoon' berekenen?
And the druids turn to stone...
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:21:05 #263
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72563678
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:15 schreef Merkie het volgende:
Cool . Nu nog de syntax van de code leren .
[LaTeX #4] TeXnici helpen bij TeXnische problemen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:24:42 #264
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72563825
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:17 schreef Panthera1984 het volgende:
Nog een klein vraagje excuses
Formule: W=-5a²+300a
vraag: Bij welk getal van 'a' is W maximaal.

In deze specifieke vraag had je eerder al een tabel gemaakt waaruit je het kon aflezen, maar is er ook een manier om dit te berekenen? Of is dat de extreme waarde 'gewoon' berekenen?
Ik weet niet op wat niveau je precies bezig bent, maar je zou de afgeleide kunnen berekenen en deze gelijkstellen aan 0.

Als je dat nog niet gehad hebt kan je ook de symmetrie van de parabool gebruiken en -5a² + 300a = 0 oplossen. De maximale waarde van W ligt dan precies tussen je twee snijpunten in.

[ Bericht 9% gewijzigd door Merkie op 08-09-2009 21:30:54 ]
2000 light years from home
pi_72564036
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:24 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik weet niet op wat niveau je precies bezig bent, maar je zou de afgeleide kunnen berekenen en deze gelijkstellen aan 0.
Niveau Havo Wiskunde A
Ik wet alleen even niet wat je met afgeleide bedoelt...

maar de extreme waarde = top, en de top zou de maximale zijn van de formule, toch?
And the druids turn to stone...
pi_72564090
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:30 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Niveau Havo Wiskunde A
Ik wet alleen even niet wat je met afgeleide bedoelt...

maar de extreme waarde = top, en de top zou de maximale zijn van de formule, toch?
Je kan de nulpunten berekenen en dan daar is het midden van pakken.
Precies tussen de nulpunten bevindt zich het maximum. Je vindt dan de waarde die bij de horizontale as hoort.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:32:35 #267
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72564138
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:17 schreef Panthera1984 het volgende:
Dit had ik wel bedacht, maar je krijgt ook punten voor de berekening, en ze willen onderstaande lezen natuurlijk

dus ipv ze ieder aan één kant van het = teken te zetten zet je ze tussen haakjes en ga je kruislings vermenigvuldigen?
Nee, ik vermenigvuldig niet kruislings. Als je m’n verhaaltje snapt, dan zou je dit ook moeten snappen, ik pak het er nog eens bij:
quote:
Stalagmiet: hm = 215 + 0.7t
Stalactiet: ht = 418 - 1.1t
Dus ht geeft de hoogte van de stalactiet, en hm van de stalagmiet, de vraag is, wanneer is dat verschil 90mm? Aangezien de stalactiet van het plafond naar beneden komt, heeft die een hogere waarde, daarom zeg ik:
quote:
En je wilt dat ht - hm = 90 geldt. Dan schrijf je het uit:
Dit zegt dus, de hoogte van de stalactiet (ht) - de hoogte van de stalagmiet hm moet 90mm zijn.

Dan vul ik voor ht en hm in wat daarboven staat:
quote:
(418 - 1,1t) - (215 + 0,7t) = 90
En nu is het gewoon een kwestie van haakjes wegwerken, ik kan nog één extra tussenstap doen, het bovenstaande is gelijk aan (haakjes rechts haal ik weg):

(418 - 1,1t) - 215 - 0,7t = 90

En dan kun je de termen herordenen (die haakjes links maken nu in feite niet uit, er staat geen factor voor):

418 - 215 - 1,1t - 0,7t = 90

En dan vereenvoudig je:
quote:
203 - 1,8t = 90
90 naar de andere kant:
quote:
113 = 1,8t
En dit hierboven zegt eigenlijk waar je door beredeneren ook al was.
quote:
t ≈ 62,8 jaar
En dat is dus het antwoord.
quote:
Nog een klein vraagje excuses
Formule: W=-5a²+300a
vraag: Bij welk getal van 'a' is W maximaal.

In deze specifieke vraag had je eerder al een tabel gemaakt waaruit je het kon aflezen, maar is er ook een manier om dit te berekenen? Of is dat de extreme waarde 'gewoon' berekenen?
Ik weet niet of je afgeleiden hebt gehad, maar in anders geldt dat de top van een vergelijking ax2 + bx + c te vinden is door:



Of, als het een dal parabool is, het dal (met afgeleiden is dat vrij gemakkelijk uit te rekenen, nu moet je het maar even aannemen). Dat kun je invullen:



Dus de top ligt op a = 30.

N.B. Let even op met letters. Je oorspronkelijke formule heeft a als de variabele, ik gebruik a als letter voor de coëfficiënt, dus in plaats van -5a2 + 300a gebruik ik in feite -5x2 + 300x, dat komt op hetzelfde neer, maar laat je niet in de war brengen door die a in -b/2a, die heeft dus betrekking op de coëfficiënten, niet op de veranderlijke.

Ik hoop dat de termen (coëfficiënt, veranderlijke (of variabele) je duidelijk zijn).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:32:51 #268
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72564157
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:30 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Niveau Havo Wiskunde A
Ik wet alleen even niet wat je met afgeleide bedoelt...

maar de extreme waarde = top, en de top zou de maximale zijn van de formule, toch?
Als je niet weet wat ik bedoel moet je het niet proberen . Bereken de snijpunten met de x-as van W. Dat betekent: berekenen voor welke waarde van a, W gelijk is aan 0. Ofwel, -5a² + 300a = 0 zeggen. Dit oplossen en als het goed is krijg je twee mogelijke waardes voor a. Je zult zien dat bij dit soort parabolische formules je maximale waarde precies tussen deze twee snijpunten in ligt.
2000 light years from home
  dinsdag 8 september 2009 @ 21:34:34 #269
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72564232
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:31 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Je kan de nulpunten berekenen en dan daar is het midden van pakken.
Precies tussen de nulpunten bevindt zich het maximum. Je vindt dan de waarde die bij de horizontale as hoort.
Oh ja, dat is ook een goede, en hier geldt: -5a²+300a = 0 of a(-5a + 300) = 0 dus a = 0 of -5a = -300, dus a = 60, en inderdaad ligt 30 precies tussen 0 en 60 in!

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 08-09-2009 21:40:05 (typo) ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72564248
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Oh ja, dat is ook een goede, en hier geldt: -5a²+300a = 0 of a(-5a + 300) = 0 dus a = 0 of -5a = 300, dus a = 60, en inderdaad ligt 30 precies tussen 0 en 60 in!
Ik wilde het juist niet uitwerken, zodat hij zelf nog wat te doen had
-5a = 300 moet overigens -5a = - 300 zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72696101
(Eerst in verkeerde topic neergezet)

Door ziekte een les gemist, hoop dat iemand me hiermee kan helpen

(Alles tussen haakjes moeten coördinaatvoorstellingen van vectoren voorstellen)

m = (-1, 0, 2) + a*(5, -2, 0)
W = b(2, -1, 1) + c(1, 3 ,-1)

Bereken de vector r van het snijpunt R van m met het vlak W

Nu had ik bedacht dat ik deze twee vergelijkingen gelijk aan elkaar moest stellen, om ze daarna op te lossen met eliminatie&substitutie etc. Waarna ik vind:

a= 1
b= 2
c= 0

Nu kreeg ik hieruit uiteindelijk het antwoord

r = (8, -4, 2)

Dan de misschien heel domme vraag, in de antwoorden staat r = (4, -2, 1), is dit hetzelfde als mijn antwoord of heb ik toch ergens iets fout gedaan?

Alvast bedankt
  zondag 13 september 2009 @ 13:06:19 #272
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72696170
Als ik jouw a,b,c invul krijg ik m = (4, -2, 2) en W = (4, -2, 2).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72696361
Hoe teken je dit, het lijkt mij namelijk een te simpel antwoord

Draw a picture of (21), for the geometrical approach. It is not quite the Pythagoras triangle, for vectors should start at the origin. (die laatste zin doet mij in de war raken..)

(21): x is perpendicular to y <--> ||x+y||² = ||x||² + ||y||²


Mij lijkt het heel simpel door gewoon in een grafiekje zo iets als dit te maken:

|
|___

Dat is namelijk loodrecht op elkaar..
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72696385
Ah hoe heb ik dat voor elkaar gekregen.. zie het nu ook bedankt!
  zondag 13 september 2009 @ 13:16:11 #275
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72696442
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:12 schreef DuTank het volgende:
Hoe teken je dit, het lijkt mij namelijk een te simpel antwoord

Draw a picture of (21), for the geometrical approach. It is not quite the Pythagoras triangle, for vectors should start at the origin. (die laatste zin doet mij in de war raken..)

(21): x is perpendicular to y <--> ||x+y||² = ||x||² + ||y||²


Mij lijkt het heel simpel door gewoon in een grafiekje zo iets als dit te maken:

|
|___

Dat is namelijk loodrecht op elkaar..
Maar hoe teken je x+y daarin?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72696879
Geen idee
Maar hoe krijg je anders x loodrecht op y?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72697271

Zo iets?

Wat een drama dat vak...
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zondag 13 september 2009 @ 13:47:19 #278
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72697454
die x+y moet langer
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72697546
Ja, ik snap dat dat niet precies zo moet, maar dat is toch een tekening van x loodrecht op y?
Het lijkt mij alleen te makkelijk
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72698512
Het is zo kut. In de colleges volg ik het voor geen meter, maar in het werkcollege legt die jongen het goed uit. Dan heb ik weer wat vertrouwen, ga ik er zelf voor zitten: alles weg.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72699163
Formule raaklijn:
Functie:

nu is dus de vraag waar de raaklijn de grafiek raakt. Ik ben er dus tot nu toe niet uitgekomen ik heb ze gelijk gesteld aan elkaar maar ik kwam niet op het goede antwoord uit. Verder heb ik met de afgeleide zitten proberen maar ik kwam niet op het antwoord uit wat het moest zijn: (-4,68)
Iemand een tip?
Alvast bedankt

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:56 ]
Mwoaah
  zondag 13 september 2009 @ 14:34:52 #282
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72699354
Als je ze aan elkaar gelijkstelt moet je een derdegraadsvergelijking oplossen, en dat is lastig. Wat geldt er allemaal in een raakpunt?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72699463
De richtingscoëfficiënt van de raaklijn is gelijk aan de afgeleide van de functie in dat punt?
Mwoaah
pi_72699652
Maar als ik ze aan elkaar gelijk zou stellen zou ik het wel kunnen oplossen?
Mwoaah
  zondag 13 september 2009 @ 14:43:32 #285
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72699758
quote:
Op zondag 13 september 2009 14:37 schreef FEARSiDE het volgende:
De richtingscoëfficiënt van de raaklijn is gelijk aan de afgeleide van de functie in dat punt?
En als je dat verwoordt als formule?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 13 september 2009 @ 14:52:57 #286
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72700132
-24?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72700899
Ben er aan uit gekomen. Maar was FOK even down? Want kwam namelijk even niet meer op de site en het forum.
Bedankt in ieder geval!
Mwoaah
pi_72700938
quote:
Op zondag 13 september 2009 16:19 schreef FEARSiDE het volgende:
Ben er aan uit gekomen.
Wat?
quote:
Maar was FOK even down? Want kwam namelijk even niet meer op de site en het forum.
Bedankt in ieder geval!
Jup.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 13 september 2009 @ 16:23:50 #289
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72701032
quote:
Op zondag 13 september 2009 16:19 schreef FEARSiDE het volgende:
Ben er aan uit gekomen. Maar was FOK even down? Want kwam namelijk even niet meer op de site en het forum.
Bedankt in ieder geval!
Als je die -24 uiteindelijk door -18 hebt vervangen, dan neem ik aan dat het goed gegaan is. Ben je eruit gekomen met die -24, dan zou ik er nog eens naar kijken. Maar misschien had je de 6 al naar de andere kant gebracht.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72701215
Die -24 moest -18 zijn want had de 6 inderdaad al naar de andere kant gebracht.
Mwoaah
pi_72712261
wat is het verschil tussen de intervalennotatie's [0,4> en [0,4]
pi_72712317
Bij [0,4> hoort 4 niet bij het interval, maar bij [0,4] wel.
  zondag 13 september 2009 @ 21:31:13 #293
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72712326
Bij die eerste ligt 4 niet in het domein (maar 3,9999999999 wel) en bij die tweede wel.
2000 light years from home
  zondag 13 september 2009 @ 21:31:59 #294
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72712356
[0,4> wordt normaal genoteerd als [0,4)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 13 september 2009 @ 21:34:04 #295
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72712437
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:31 schreef GlowMouse het volgende:
[0,4> wordt normaal genoteerd als [0,4)
De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72712852
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.
Waarom gebruik je U+3009 RIGHT ANGLE BRACKET i.p.v. U+27E9 MATHEMATICAL RIGHT ANGLE BRACKET? De eerste is uit het blok CJK Symbols and Punctuation (en wordt hier niet correct weergegeven, maar dat terzijde).
  zondag 13 september 2009 @ 21:50:14 #297
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72713145
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Waarom gebruik je U+3009 RIGHT ANGLE BRACKET i.p.v. U+27E9 MATHEMATICAL RIGHT ANGLE BRACKET? De eerste is uit het blok CJK Symbols and Punctuation (en wordt hier niet correct weergegeven, maar dat terzijde).
Goede vraag. Ik denk dat ik dat per ongeluk fout heb ingesteld op m’n toetsenbord. Alhoewel ik meestal \rangle gebruik: . Bij de volgende revisie zal ik dat fiksen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72718788
Geen idee hoe ik hierbij moet beginnen;
Gegeven een parameter p uit R laat
a1= p, -1, -1
a2= -1, p, -1
a3=-1, -1, p
(eigenlijk staan de getallen onder elkaar ipv nu naast elkaar. Maar de site die ik gebruik met latex is kapot ;x)
a. Geef alle waarden van p waarvoor a1,a2,a3 lineair onafhankelijk zijn.

Ik weet dan dat voor de matrix
p -1 -1
-1 p -1 = 0
-1 -1 p
Alleen de triviale oplossing (x1, x2, x3 = 0) een oplossing is. Dus als x1a1+x2a2+x3a3=0 implicieert dat dat x1, x2 en x3 nul zijn. Maar hoe moet ik dat ooit doen?

En b Bepaal alle waarden van p waarvoor V(p) een lijn is en c dezelfde vraag maar dan vlak ipv lijn. Wanneer is een vector gekozen uit R^3 een lijn en wanneer een vlak? Is het een lijn als één van de getallen nul is?
  maandag 14 september 2009 @ 00:13:52 #299
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72718923
a. met de determinant
b. een lijn heeft als basis één vector, en een vlak twee.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 14 september 2009 @ 01:34:45 #300
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_72720508
quote:
Op zondag 13 september 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

De ISO notatie is echter [0,4[, daarom zie je die vaak op middelbare schoolboeken. Maar ik vind die lelijk. Maar [0,4〉ken ik eigenlijk ook niet.
Ik herinner me die notatie wel ergens van, waarschijnlijk van mijn middelbare schooltijd, wij gebruikten Getal & Ruimte, misschien dat het daar (o.a.) vandaan komt?

Deze post bij gebrek aan openstaande wiskundevragen, zoals al lange tijd steeds het geval is als ik in dit topic kijk. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')