Ok.quote:
En bedankt, ik heb sowieso een dergelijk boek nodig voor getaltheorie. Maar dat is later dit jaar aan de orde.quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:30 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben nu net bezig met getaltheorie, en heb naast een dictaat ook dit boek:
http://www.win.tue.nl/~bdeweger/epsilonboek.html
Boek is wel net uit en werd me aangeraden door vd Craats.
Ik denk dat je daar ook wel verder mee komt. Veel basistheorie staat er in.
Daar is ook een paragraaf aan gewijd in mijn boek.quote:
Bewijzen is geen 'onderwerp' maar een essentieel aspect van alle wiskunde ...quote:Op woensdag 2 september 2009 22:29 schreef Quishendrikson het volgende:
Ik ben bezig met wiskunde in 6V. We zijn bezig met het onderwerp 'bewijzen'.
Je kunt het alleen oefenen door het zelf veel te doen en een beetje creatief te zijn.quote:Met behulp van stellingen (omtrekshoek etc.) moet ik dus opgaven kunnen bewijzen. Dit vind ik erg lastig en zonder hulp van uitwerkingen kom ik hier niet uit. Hoe kan ik dit het beste oefenen?
Nee, dat is niet creatief. Iets herkauwen wat een ander al heeft uitgedacht of de hele tijd met een schuin oog naar de uitwerking in het boekje kijken is niet de manier om echt iets te leren. Geef eens een voorbeeld van het soort opgaven dat je aan moet kunnen.quote:
Met de uitwerkingen erbij de sommen maken, en later weer herhalen zonder uitwerkingen ofzo?
ik ga vanavond nog even flink aan het oefenenquote:Op donderdag 3 september 2009 08:45 schreef Borizzz het volgende:
Wat je met bewijzen wél kan doen is een soort van tactiekje volgen.
Stel dat A gegeven is en je moet naar B toewerken. Het einddoel is dan al bekend.
Je kunt vanuit A stapjes vooruit redeneren en bij B stapjes achteruit redeneren.
Vaak helpt dat wel wat. En dan maar hopen dat je in het midden de twee aan elkaar vast kunt knopen, en dan het bewijs mooi opschrijven.
En verder: veel oefenen! Alleen dat helpt.
De stelling van Pythagoras zegt dat in een rechthoekige driehoek de som van de kwadraten van de lengten van de beide rechthoekszijden gelijk is aan het kwadraat van de lengte van de schuine zijde (hypotenusa). Maar je weet dat de oppervlakte van een vierkant gelijk is aan het kwadraat van de lengte van een zijde (het woord kwadraat komt van het latijnse quadratus, dat vierkant betekent). Dus kun je ook zeggen dat de som van de oppervlakten van de vierkanten beschreven op de beide rechthoekszijden gelijk is aan de oppervlakte van het vierkant beschreven op de schuine zijde. Het ligt daarom voor de hand om iets te proberen met drie vierkanten beschreven op elk van de zijden. Maar er zijn talloze andersoortige bewijzen mogelijk.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:10 schreef Quishendrikson het volgende:
Een voorbeeld is de stelling van pythagoras bewijzen. Ik heb vandaag een bewijs uitgelegd gezien door de docent. De docent had 3 vierkanten aan de zijden van de driehoek getekend. Op deze manier kon hij het bewijzen. Maar ik was daar zelf niet opgekomen.
[..]
In het algemeen moet je een nulpunt vinden. D.w.z. als je weet dat de polynoom een 0-punt heeft voor x = a kun je (x - a) eruit factoriseren (net als bij kwadratische vergelijkingen). In dit geval is het niet zo moeilijk door gewoon wat te testen, maar je kunt het systematisch aanpakken.quote:Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig
Alvast bedankt!
Duidelijk een Tilburger, 1.18b. Heb ik deze week al twee keer voorgedaan op het bordquote:Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig
Alvast bedankt!
Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:
A = [4a 2b+2]
[ 4 0]
De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.
Wie kan mij helpen?
1 2 | [4 0 ] |
1 2 | [2b+2 0] |
http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vectorquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:35 schreef DuTank het volgende:
Heeft er iemand verstand van lineaire algebra?
Ik loop al vast bij de fucking aller eerste opdracht van heel de studie
What is the length of the vector
[1]
[2]
[1]
die brackets moeten natuurlijk doorlopen, zodat je twee van die lange krijgt
Bedankt zo begrijp ik hetquote:Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:
1
2 [4a 2b + 2]
[4 0 ]
Transponeer deze eens:
1
2 [4a 4]
[2b+2 0]
Dus, a12 gaat naar a21 en omgekeerd. Wil de matrix symmetrisch zijn moet dus gelden dat a12 = a21, of wel 4 = 2b + 2, dus 2b = 1 en b = 1. Voor a kun je alles kiezen, immers, deze staat op de diagonaal en blijft het transponeren dus staan
Alweer een Tilburgerquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:
A = [4a 2b+2]
[ 4 0]
De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.
Wie kan mij helpen?
Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vector
[ afbeelding ]
Dus hier √ (12 + 22 + 12) = √ (1 + 4 + 1) = √ 6
Iets zegt me dat je niet heel erg goed je theorie hebt gelezen.
[edit]
In feite is wat je hier doet dus gewoon Pythagoras in 3 dimensies toepassen. Als het gaat om de ruimtelijke interpretatie van zoiets kan dat goed helpen. Teken de vector eens en reken de lengte dan uit, dan zul je zien dat je hierop uitkomt.
Welk stuk tekst? Op Wikipedia? Of in je boek? Ik heb geen idee. Het is echter een heel basaal begrip bij vectoren. Dus ik vind het niet zo vreemd dat het vlot aan bod komt.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:43 schreef DuTank het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?
Nja, we hebben een paper van de docent gekregen dat ie zelf heeft geschreven, maar het begint bij §1 en eindigt met 4.3, 4.4 zijn de opdrachten en vraag 1 gaat over §4.2. Vandaar dat ik het niet snaptequote:Op zaterdag 5 september 2009 12:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Welk stuk tekst? Op Wikipedia? Of in je boek? Ik heb geen idee. Het is echter een heel basaal begrip bij vectoren. Dus ik vind het niet zo vreemd dat het vlot aan bod komt.
Idd eerste week geen hoorcollege dus dan moet je als zelf uitzoeken. Als een docent het uitlegt dan snap ik het meestal eerder dan die omslachtige uitleg in het boekquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Alweer een TilburgerWiskunde 2.
Wen er maar aan.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:50 schreef Matr het volgende:
[..]
Idd eerste week geen hoorcollege dus dan moet je als zelf uitzoeken. Als een docent het uitlegt dan snap ik het meestal eerder dan die omslachtige uitleg in het boek
Ja.quote:Op zaterdag 5 september 2009 13:05 schreef DuTank het volgende:
Even een check:
What is the length of the vector 2e1 + 3e2?
Is dat dan gewoon: ||x|| = √(2² + 3²) = √(4+9) = √(13)
Ik naam aan dat het de eenheidsvectoren waren, dus e1 = [1 0] en e2 = [0 1]. Maar dat staat wel ergens in je boek als ze die gebruiken.quote:Op zaterdag 5 september 2009 13:08 schreef DuTank het volgende:
edit:
is het niet √(4e1 + 9e2)
want je weet niet wat de lengte is van e
Staat er niets over basisvectoren of eenheidsvectoren in je materiaal? Die worden namelijk dikwijls met ei aangeduid. Zie b.v. wikipedia.quote:
Echter, je hebt toch ook een stuk tekst daarvoor met uitleg welke conventies ze gebruiken? Die vraag vertelt ook niet hoe je ‘+’ moet interpreteren. Ik bedoel dus het uitleggende materiaal op een andere plek in je boek/stof.quote:Op zaterdag 5 september 2009 13:32 schreef DuTank het volgende:
Echt alleen dit is gegeven:
What is the length of the vector 2e1 + 3e2?
Ja. Je weet hoe Matrixvermenigvuldiging werkt, als het goed is. Zeg C=AB, dan c11 = a11*b11 + a12*b21 + a13*b31. Dus daar moet 0 uitkomen. Je ziet al dat dit op veel manieren kan. Maar, als je hier even op broedt zul je wel vinden hoe het handig kan.quote:Op zaterdag 5 september 2009 13:44 schreef Matr het volgende:
Loop weer vast![]()
Dit is de vraag: geef 3x3 matrices A and B such that AB =
0 0 0
0 0 0
0 0 0
and A and B are not the null matrix:
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Schrijf de vermenigvuldiging gewoon eens op in zo'n schemaatje, kijk eens hoe de vermenigvuldiging werkt en dan zie je vanzelf hoe je het voor elkaar zou kunnen krijgen. Bijv.quote:Op zaterdag 5 september 2009 13:44 schreef Matr het volgende:
Loop weer vast![]()
Dit is de vraag: geef 3x3 matrices A and B such that AB =
0 0 0
0 0 0
0 0 0
and A and B are not the null matrix:
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Teken die vectoren eens. [2 0] gaat over de x-as, [1 1] gaat, en daar is het antwoord al, in een hoek van 45 graden.quote:Op zaterdag 5 september 2009 14:03 schreef DuTank het volgende:
Awh ik kan niks meer..
Ik heb een cos, in dit geval 2/√(8), maar hoe bereken ik dan die graden?
What is the angle between the vectors [2 0] and [1 1]?
Ik had al bedacht eerst de cos uit te rekenen, want dat heb ik een opgave eerder moeten doen..
Een unit-vector heeft lengte 1. Dat is het hele idee. Je moet dus zorgen dat een vector lengte 1 krijgt. Dat is niet zo moeilijk, daarvoor deel je de gehele vector door z'n lengte. Heb je b.v. [1 2 2], dan heeft die lengte 3 (driemaal te lang dus). Niet lengte 1. Deel nu de gehele vector door 3, je maakt 'm dus drie keer zo kort, dan krijg je [1/3 2/3 2/3], deze heeft (zoals je dan verwacht) lengte 1, en is dus een ‘unit vector’.quote:Op zaterdag 5 september 2009 14:25 schreef DuTank het volgende:
kk maar op met deze shit, nu moet ik een Unit Vector maken... en dan lees ik daar een stuk over en is het net chinees voor me
Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.quote:Op zaterdag 5 september 2009 14:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Teken die vectoren eens. [2 0] gaat over de x-as, [1 1] gaat, en daar is het antwoord al, in een hoek van 45 graden.
Goed, nu weet je ook (en dat wil jij gebruiken) dat cos φ = (u · v)/(||u||·||v||) = 2/√8 = 2/(2√2) = 1/√2 = 1/2 √2 en daarvan zou je moeten weten dat dit geeft dat φ = 45° of 1/4 π.
Vraag het dan niet, beetje zonde van de moeite zoquote:Op zaterdag 5 september 2009 15:13 schreef DuTank het volgende:
[..]
Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.
Wat dacht je dat 1/4 π precies was?quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:13 schreef DuTank het volgende:
[..]
Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.
Jawel, het klopt wel, maar je moet iets ‘slimmer’ doen, dat is wat GlowMouse bedoelde met meer werk. Als je weet dat -x + 5y = -8, dan weet je ook dat -2x + 10y = -16 geldt, gewoon beide zijden met twee vermenigvuldigen, als je dat doet, dan:quote:Op zondag 6 september 2009 13:19 schreef CRONALDO7 het volgende:
THX !!
Excuses dat het er zo rommelig uitziet trouwens
B lukt me niet ik heb het volgende :
2x-3y=10
-x+5y=-8
-----------
1x=8y = - 2
Dit klopt cker niet ??
1 2 3 4 | -2x + 10y = -16 --------------- + 0 + 7y = -6 |
Zo klopt 'ie weer.quote:Op zondag 6 september 2009 13:53 schreef GlowMouse het volgende:
2x-3y=10
dus 2x = 10+3y
dus x = 5+3/2 y.
quote:
3+5/7 = 21/7+5/7 = 26/7.quote:Op zondag 6 september 2009 13:56 schreef CRONALDO7 het volgende:
Maar dat klopt niet met het antwoord namelijk 3 5/7
Niet moeilijker dan deze, maar daar is het misschien het gemakkelijkst eerst y te elimineren.quote:Op zondag 6 september 2009 14:04 schreef CRONALDO7 het volgende:
AHA
echt jullie zijn geweldig wat een rekenwonders !!
Is C ook zo moeilijk ??
Nope, je snapt het beter als je het zelf kunt.quote:Op zondag 6 september 2009 14:16 schreef CRONALDO7 het volgende:
PFFF Kunnen jullie altublieft alle berekeningen posten ?? want voor mij zij al die sommen weer anders, ik denk dat ik het beter zal snappen als ik het gewoon voor me zie zeg maar.
Je kiest gewoon zodanige vermenigvuldigingsfactoren dat ofwel de coëfficiënten van x ofwel de coëfficiënten van y in beide vergelijkingen gelijk dan wel tegengesteld worden. Hierna kun je door aftrekking resp. optelling van de linker en rechter leden van beide vergelijkingen één van de beide onbekenden elimineren, zodat je een lineaire vergelijking in één onbekende overhoudt. Heb je deze vergelijking opgelost, dan kun je door substitutie in één van de oorspronkelijke vergelijkingen de andere onbekende bepalen. Dat is echt alles.quote:Op zondag 6 september 2009 14:31 schreef CRONALDO7 het volgende:
I know maar ik weet niet eens hoe ik moet beginnen met C
moet ik alles onder * 5 doen ??
Het helpt als je de opgave om te beginnen correct opschrijft (geen =-teken gebruiken waar je een +-teken bedoelt):quote:Op zondag 6 september 2009 14:44 schreef CRONALDO7 het volgende:
Kun jij pleaseeee even kijken naar C voor mij
Ik snap je uitleg wel maar om het toe te passen....
1 2 | 2x + 6y = -4 |
Als je die onderste ook *6 doet, kom je toch niet op 6y maar op 36y, of zie ik dat verkeerd?quote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef CRONALDO7 het volgende:
die onderste had ik ook *6 gedaan maar bij manier 2 had ik dat niet gedaan hoor.
Maarja het is alle 2 fout
Je stelsel is:quote:
1 2 | 2x + 6y = -4 |
1 2 3 4 5 6 | 2x + 6y = -4 -------------- + 32x = 38 x = 19/16 |
quote:
Laat eerst eens zien hoe je opgave c) verder zelf hebt opgelost. Het is niet de bedoeling dat andere mensen jouw huiswerk gaan doen, daar leer je echt niets van.quote:
Dat klinkt alsof je vanuit het antwoord wil gaan terugredeneren, maar dat is ook niet de manier om het te leren. Je moet zoveel routine en zelfvertrouwen krijgen dat je op een gegeven moment kunt zeggen: ok, het antwoordenboekje heeft het hier fout, en ik heb het goed.quote:Op zondag 6 september 2009 20:22 schreef CRONALDO7 het volgende:
Hey,
Echt bedankt voor alle moeite guys.
Dat van het foute antwoord kan hele goed kloppen dan zit er een drukfout in, daarom moet ik weten wat het eindantwoord is anders kan ik er helemaal niets mee.
Probeer het nou zelf, je hebt hier al voldoende aangereikt gekregen om het zelf te kunnen. En als het je alleen om het controleren van de verkregen oplossingen gaat, kun je natuurlijk hier terecht.quote:Maar ik heb de andere antwoorden echt heel hard nodig, ik ben degene eeuwig dankbaar die de andere 3 sommen maakt. Ik weet cker dat ik het dan kan, want dan heb ik van alles een voorbeeld.
Bij voorbaat dank,
Mitch.
Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:quote:Op zondag 6 september 2009 20:33 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet er dus voor zorgen dat aan allebei de kanten tot de 2 tot de macht iets staat.
Moet ik gebruik maken van deze rekenregel:
[ afbeelding ] ?
Ik neem aan dat dat 2x + 6y moet zijn bij de tweede. Op zich maakt dat voor de methode ook niet uit.quote:5x-y=7
2x=6y=-4
Ja, ik was er net achter toch bedankt! Nou ga ik maar verder met de volgende toch wel lastig wiskunde B...quote:Op zondag 6 september 2009 20:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:
(ap)q = apq
Je hebt:
2x = 44x+6
Als je nu bedenkt dat 4 = 22, dan moet het lukken.
Ik heb het gevoel dat je ze dan gewoon uitprint en inlevert.quote:Op zondag 6 september 2009 21:30 schreef CRONALDO7 het volgende:
Respect hartelijk bedankt hoor
Kan je de andere 3 ook zo mooi uitleggen ?? Echt daarna zal ik nooit meer zo lastig zijn
Doe dan nu zelf eens een poging. Het hoeft niet zo netjes als ik het heb gedaan, maar (D) is toch echt goed te doen. Als je het nu nog niet snapt zal die uitwerking van (D) je het zetje niet geven.quote:Op zondag 6 september 2009 21:42 schreef CRONALDO7 het volgende:
Nee ik zweer het, ik hoef helemaal niets in te leveren, ik doe dit als voorbereiding op het tentamen echt waar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |