abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2009 @ 17:17:03 #101
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_72346232
Ik heb uiteindelijk vandaag een boek kunnen lenen van 1000 bladzijden, met 8 bladzijden over (de basis van) modulair rekenen.

Nog wat links verder:

http://mathworld.wolfram.com/ModularArithmetic.html
http://mersennewiki.org/index.php/Modular_arithmetic

Voor het klok-voorbeeldje: http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_arithmetic

Als je het principe snapt, heb je verder ook weinig opgaven nodig bij deze stof.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  dinsdag 1 september 2009 @ 17:19:24 #102
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72346308
Tijd voor de Chinese reststelling dus.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 1 september 2009 @ 22:30:15 #103
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72356409
Ik ben nu net bezig met getaltheorie, en heb naast een dictaat ook dit boek:
http://www.win.tue.nl/~bdeweger/epsilonboek.html
Boek is wel net uit en werd me aangeraden door vd Craats.

Ik denk dat je daar ook wel verder mee komt. Veel basistheorie staat er in.
kloep kloep
  dinsdag 1 september 2009 @ 22:45:30 #104
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_72356940
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 17:19 schreef Iblis het volgende:
Tijd voor de Chinese reststelling dus.
Ok.
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:30 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben nu net bezig met getaltheorie, en heb naast een dictaat ook dit boek:
http://www.win.tue.nl/~bdeweger/epsilonboek.html
Boek is wel net uit en werd me aangeraden door vd Craats.

Ik denk dat je daar ook wel verder mee komt. Veel basistheorie staat er in.
En bedankt, ik heb sowieso een dergelijk boek nodig voor getaltheorie. Maar dat is later dit jaar aan de orde.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  dinsdag 1 september 2009 @ 23:24:23 #105
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_72358308
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 17:19 schreef Iblis het volgende:
Tijd voor de Chinese reststelling dus.
Daar is ook een paragraaf aan gewijd in mijn boek.
Ik ga het morgen verder bestuderen.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  woensdag 2 september 2009 @ 22:29:30 #106
268086 Quishendrikson
heeft een hekel aan nudisten
pi_72383195
Ik ben bezig met wiskunde in 6V. We zijn bezig met het onderwerp 'bewijzen'. Met behulp van stellingen (omtrekshoek etc.) moet ik dus opgaven kunnen bewijzen. Dit vind ik erg lastig en zonder hulp van uitwerkingen kom ik hier niet uit. Hoe kan ik dit het beste oefenen?
Met de uitwerkingen erbij de sommen maken, en later weer herhalen zonder uitwerkingen ofzo?
is boswachter in Sexbierum, kijkt veel sbs6, leest de telegraaf en kampeert veel.
pi_72384963
quote:
Op woensdag 2 september 2009 22:29 schreef Quishendrikson het volgende:
Ik ben bezig met wiskunde in 6V. We zijn bezig met het onderwerp 'bewijzen'.
Bewijzen is geen 'onderwerp' maar een essentieel aspect van alle wiskunde ...
quote:
Met behulp van stellingen (omtrekshoek etc.) moet ik dus opgaven kunnen bewijzen. Dit vind ik erg lastig en zonder hulp van uitwerkingen kom ik hier niet uit. Hoe kan ik dit het beste oefenen?
Je kunt het alleen oefenen door het zelf veel te doen en een beetje creatief te zijn.
quote:

Met de uitwerkingen erbij de sommen maken, en later weer herhalen zonder uitwerkingen ofzo?
Nee, dat is niet creatief. Iets herkauwen wat een ander al heeft uitgedacht of de hele tijd met een schuin oog naar de uitwerking in het boekje kijken is niet de manier om echt iets te leren. Geef eens een voorbeeld van het soort opgaven dat je aan moet kunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 03-09-2009 00:04:33 ]
  woensdag 2 september 2009 @ 23:47:48 #108
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72386227
Als je een goede docent hebt, dan kan die je wel degelijk helpen met bewijzen door je op het juiste moment de juist vraag te stellen. Een bewijs bestaat er altijd uit dat je het ‘ziet’, maar soms is het handig om ‘de goede kant op te kijken’. Een helemaal uitgewerkt bewijs helpt je echter weer niet, zoals Riparius terecht opmerkt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 3 september 2009 @ 08:45:54 #109
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72390088
Wat je met bewijzen wél kan doen is een soort van tactiekje volgen.
Stel dat A gegeven is en je moet naar B toewerken. Het einddoel is dan al bekend.
Je kunt vanuit A stapjes vooruit redeneren en bij B stapjes achteruit redeneren.
Vaak helpt dat wel wat. En dan maar hopen dat je in het midden de twee aan elkaar vast kunt knopen, en dan het bewijs mooi opschrijven.

En verder: veel oefenen! Alleen dat helpt.
kloep kloep
  donderdag 3 september 2009 @ 18:10:43 #110
268086 Quishendrikson
heeft een hekel aan nudisten
pi_72405379
Een voorbeeld is de stelling van pythagoras bewijzen. Ik heb vandaag een bewijs uitgelegd gezien door de docent. De docent had 3 vierkanten aan de zijden van de driehoek getekend. Op deze manier kon hij het bewijzen. Maar ik was daar zelf niet opgekomen.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 08:45 schreef Borizzz het volgende:
Wat je met bewijzen wél kan doen is een soort van tactiekje volgen.
Stel dat A gegeven is en je moet naar B toewerken. Het einddoel is dan al bekend.
Je kunt vanuit A stapjes vooruit redeneren en bij B stapjes achteruit redeneren.
Vaak helpt dat wel wat. En dan maar hopen dat je in het midden de twee aan elkaar vast kunt knopen, en dan het bewijs mooi opschrijven.

En verder: veel oefenen! Alleen dat helpt.
ik ga vanavond nog even flink aan het oefenen , en dit tactiekje proberen
is boswachter in Sexbierum, kijkt veel sbs6, leest de telegraaf en kampeert veel.
pi_72406244
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:10 schreef Quishendrikson het volgende:
Een voorbeeld is de stelling van pythagoras bewijzen. Ik heb vandaag een bewijs uitgelegd gezien door de docent. De docent had 3 vierkanten aan de zijden van de driehoek getekend. Op deze manier kon hij het bewijzen. Maar ik was daar zelf niet opgekomen.
[..]
De stelling van Pythagoras zegt dat in een rechthoekige driehoek de som van de kwadraten van de lengten van de beide rechthoekszijden gelijk is aan het kwadraat van de lengte van de schuine zijde (hypotenusa). Maar je weet dat de oppervlakte van een vierkant gelijk is aan het kwadraat van de lengte van een zijde (het woord kwadraat komt van het latijnse quadratus, dat vierkant betekent). Dus kun je ook zeggen dat de som van de oppervlakten van de vierkanten beschreven op de beide rechthoekszijden gelijk is aan de oppervlakte van het vierkant beschreven op de schuine zijde. Het ligt daarom voor de hand om iets te proberen met drie vierkanten beschreven op elk van de zijden. Maar er zijn talloze andersoortige bewijzen mogelijk.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:35:07 #112
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_72408188
Hier staan ook wel een aantal bewijzen van de stelling van Pythagoas.
Die van jou staat er ook bij.
Voor mij is bewijs nr 1. de meest duidelijke.
kloep kloep
  vrijdag 4 september 2009 @ 19:27:17 #113
268086 Quishendrikson
heeft een hekel aan nudisten
pi_72440983
ja ik vind die eerste toch ook het duidelijkst. Nou ik ga dit weekend nog even flink aan de bak
is boswachter in Sexbierum, kijkt veel sbs6, leest de telegraaf en kampeert veel.
  vrijdag 4 september 2009 @ 19:34:58 #114
259495 Washington
live vanuit Fryslân
pi_72441230
Ik vind die site nogal slordig.

Kijk hier ook eens naar http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_theorem#Euclid.27s_proof
pi_72441857

Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig

Alvast bedankt!

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:00 ]
Mwoaah
  vrijdag 4 september 2009 @ 20:05:42 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72442290
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig

Alvast bedankt!
In het algemeen moet je een nulpunt vinden. D.w.z. als je weet dat de polynoom een 0-punt heeft voor x = a kun je (x - a) eruit factoriseren (net als bij kwadratische vergelijkingen). In dit geval is het niet zo moeilijk door gewoon wat te testen, maar je kunt het systematisch aanpakken.

Je hebt daarvoor de rational root theorem nodig. Die zegt dat als je een rationale factor kunt vinden dat deze te schrijven is als ± p/q waarbij p een factor van de coëfficiënt van de constante is (1 in dit geval) en q een factor van de coëfficiënt van de hoogste macht (2 in dit geval). Dat geeft in dit geval niet zoveel mogelijkheden, namelijk ± 1/{1 of 2}.

Proberen we dus eens 1 (andere opties zijn -1, 1/2 en -1/2):

2*1 - 2 * 1 + 1 - 1 = 2 - 2 + 1 - 1 = 0

Bingo.

Dit betekent dat (x - 1) een factor is. Je kunt deze eruit delen, maar in dit geval kun je denk ik ook vrij gemakkelijk zien dat (2x2 + 1) de andere factor moet zijn. Immers, van de andere factor moet de constante wel +1 zijn, want het product moet -1 zijn, en de hoogste term moet wel 2x2 zijn, want er moet ook 2x3 uitkomen. Krijg je dus:

(x - 1)(2x2 + 1)

Deze kun je ook nog verder factoriseren, maar dan krijg je complexe wortels, ik denk dat je dat niet wilt.

Deze rational root test kan trouwens ook gewoon niets opleveren, dan kan er nog steeds een factorisatie zijn, maar dan b.v. met irrationele wortels (zoals sqrt(2)).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 4 september 2009 @ 22:34:44 #117
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72447788
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig

Alvast bedankt!
Duidelijk een Tilburger, 1.18b. Heb ik deze week al twee keer voorgedaan op het bord Zie ook p. 186 ik heb dat hele boek niet maar de paginanummers ken ik wel
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72457290
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:

A = [4a 2b+2]
[ 4 0]

De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.

Wie kan mij helpen?
  zaterdag 5 september 2009 @ 12:17:01 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72457383
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:

A = [4a 2b+2]
[ 4 0]

De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.

Wie kan mij helpen?
Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:

1
2
[4a   2b + 2]
[4    0     ]


Transponeer deze eens:

1
2
[4a   4]
[2b+2 0]


Dus, a12 gaat naar a21 en omgekeerd. Wil de matrix symmetrisch zijn moet dus gelden dat a12 = a21, of wel 4 = 2b + 2, dus 2b = 1 en b = 1. Voor a kun je alles kiezen, immers, deze staat op de diagonaal en blijft het transponeren dus staan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72457822
Heeft er iemand verstand van lineaire algebra?
Ik loop al vast bij de fucking aller eerste opdracht van heel de studie

What is the length of the vector
[1]
[2]
[1]

die brackets moeten natuurlijk doorlopen, zodat je twee van die lange krijgt

edit: ik denk trouwens gewoon e11+e22+e31 = 4
ofzo, maar hoe noteer je dat dan?

[ Bericht 5% gewijzigd door DuTank op 05-09-2009 12:41:49 ]
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 12:39:41 #121
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72457937
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:35 schreef DuTank het volgende:
Heeft er iemand verstand van lineaire algebra?
Ik loop al vast bij de fucking aller eerste opdracht van heel de studie

What is the length of the vector
[1]
[2]
[1]

die brackets moeten natuurlijk doorlopen, zodat je twee van die lange krijgt
http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vector



Dus hier √ (12 + 22 + 12) = √ (1 + 4 + 1) = √ 6

Iets zegt me dat je niet heel erg goed je theorie hebt gelezen.

[edit]
In feite is wat je hier doet dus gewoon Pythagoras in 3 dimensies toepassen. Als het gaat om de ruimtelijke interpretatie van zoiets kan dat goed helpen. Teken de vector eens en reken de lengte dan uit, dan zul je zien dat je hierop uitkomt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72457963
quote:
Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:

1
2 [4a 2b + 2]
[4 0 ]


Transponeer deze eens:

1
2 [4a 4]
[2b+2 0]


Dus, a12 gaat naar a21 en omgekeerd. Wil de matrix symmetrisch zijn moet dus gelden dat a12 = a21, of wel 4 = 2b + 2, dus 2b = 1 en b = 1. Voor a kun je alles kiezen, immers, deze staat op de diagonaal en blijft het transponeren dus staan
Bedankt zo begrijp ik het
  zaterdag 5 september 2009 @ 12:41:56 #123
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72457997
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:

A = [4a 2b+2]
[ 4 0]

De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.

Wie kan mij helpen?
Alweer een Tilburger Wiskunde 2.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72458023
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vector

[ afbeelding ]

Dus hier √ (12 + 22 + 12) = √ (1 + 4 + 1) = √ 6

Iets zegt me dat je niet heel erg goed je theorie hebt gelezen.

[edit]
In feite is wat je hier doet dus gewoon Pythagoras in 3 dimensies toepassen. Als het gaat om de ruimtelijke interpretatie van zoiets kan dat goed helpen. Teken de vector eens en reken de lengte dan uit, dan zul je zien dat je hierop uitkomt.
Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 12:44:36 #125
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72458054
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:43 schreef DuTank het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?
Welk stuk tekst? Op Wikipedia? Of in je boek? Ik heb geen idee. Het is echter een heel basaal begrip bij vectoren. Dus ik vind het niet zo vreemd dat het vlot aan bod komt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72458151
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:44 schreef Iblis het volgende:

[..]

Welk stuk tekst? Op Wikipedia? Of in je boek? Ik heb geen idee. Het is echter een heel basaal begrip bij vectoren. Dus ik vind het niet zo vreemd dat het vlot aan bod komt.
Nja, we hebben een paper van de docent gekregen dat ie zelf heeft geschreven, maar het begint bij §1 en eindigt met 4.3, 4.4 zijn de opdrachten en vraag 1 gaat over §4.2. Vandaar dat ik het niet snapte
Ik was nog niet zo ver met lezen inderdaad..
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72458200
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Alweer een Tilburger Wiskunde 2.
Idd eerste week geen hoorcollege dus dan moet je als zelf uitzoeken. Als een docent het uitlegt dan snap ik het meestal eerder dan die omslachtige uitleg in het boek
  zaterdag 5 september 2009 @ 12:58:14 #128
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72458406
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 12:50 schreef Matr het volgende:

[..]

Idd eerste week geen hoorcollege dus dan moet je als zelf uitzoeken. Als een docent het uitlegt dan snap ik het meestal eerder dan die omslachtige uitleg in het boek
Wen er maar aan. Dat is een deel van academische vorming. Er zijn vaak meer manieren om een concept te beschrijven, en soms heb je een boek dat het niet op een manier uitlegt die jou wat zegt. Dan kun je een ander boek zoeken. Je kunt ook zelf proberen te ‘zien’ wat ze willen.

Soms helpt een stukje vooruit lezen ook.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72458559
Even een check:

What is the length of the vector 2e1 + 3e2?

Is dat dan gewoon: ||x|| = √(2² + 3²) = √(4+9) = √(13)
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:07:45 #130
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72458605
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:05 schreef DuTank het volgende:
Even een check:

What is the length of the vector 2e1 + 3e2?

Is dat dan gewoon: ||x|| = √(2² + 3²) = √(4+9) = √(13)
Ja.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72458630


edit:

is het niet √(4e1 + 9e2)

want je weet niet wat de lengte is van e
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:16:44 #132
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72458835
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:08 schreef DuTank het volgende:


edit:

is het niet √(4e1 + 9e2)

want je weet niet wat de lengte is van e
Ik naam aan dat het de eenheidsvectoren waren, dus e1 = [1 0] en e2 = [0 1]. Maar dat staat wel ergens in je boek als ze die gebruiken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72459074
Er staat niks bij.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:29:02 #134
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72459137
Als je geen idee hebt wat e1 en e2 zijn, kun je ook niet zomaar stellen dat het antwoord √(4e1 + 9e2) is, want 4e1 + 9e2 is gewoon een vector dus daar kun je niet de wortel van trekken.
Maar ga er gerust vanuit dat het eenheidsvectoren zijn, dus je hebt te maken met de vector [4; 9; 0 ... 0].
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:30:01 #135
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72459160
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:26 schreef DuTank het volgende:
Er staat niks bij.
Staat er niets over basisvectoren of eenheidsvectoren in je materiaal? Die worden namelijk dikwijls met ei aangeduid. Zie b.v. wikipedia.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72459217
Echt alleen dit is gegeven:
What is the length of the vector 2e1 + 3e2?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:33:16 #137
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72459238
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:32 schreef DuTank het volgende:
Echt alleen dit is gegeven:
What is the length of the vector 2e1 + 3e2?
Echter, je hebt toch ook een stuk tekst daarvoor met uitleg welke conventies ze gebruiken? Die vraag vertelt ook niet hoe je ‘+’ moet interpreteren. Ik bedoel dus het uitleggende materiaal op een andere plek in je boek/stof.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72459440
ik ga dit vak nooit halen
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72459511
Loop weer vast
Dit is de vraag: geef 3x3 matrices A and B such that AB =
0 0 0
0 0 0
0 0 0
and A and B are not the null matrix:
0 0 0
0 0 0
0 0 0

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:45:04 #140
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72459538
Gewoon wat proberen Probeer bijvoorbeeld eens een matrix die bijna gelijk is aan de null matrix op één positie na.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:49:15 #141
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72459640
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:44 schreef Matr het volgende:
Loop weer vast
Dit is de vraag: geef 3x3 matrices A and B such that AB =
0 0 0
0 0 0
0 0 0
and A and B are not the null matrix:
0 0 0
0 0 0
0 0 0

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ja. Je weet hoe Matrixvermenigvuldiging werkt, als het goed is. Zeg C=AB, dan c11 = a11*b11 + a12*b21 + a13*b31. Dus daar moet 0 uitkomen. Je ziet al dat dit op veel manieren kan. Maar, als je hier even op broedt zul je wel vinden hoe het handig kan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 5 september 2009 @ 13:49:37 #142
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_72459648
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 13:44 schreef Matr het volgende:
Loop weer vast
Dit is de vraag: geef 3x3 matrices A and B such that AB =
0 0 0
0 0 0
0 0 0
and A and B are not the null matrix:
0 0 0
0 0 0
0 0 0

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Schrijf de vermenigvuldiging gewoon eens op in zo'n schemaatje, kijk eens hoe de vermenigvuldiging werkt en dan zie je vanzelf hoe je het voor elkaar zou kunnen krijgen. Bijv.

1 0 0
0 0 0
0 0 0
en
0 0 0
0 0 0
0 0 1

hebben als product 0.

Edit: F5-ende mods
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_72459958
Awh ik kan niks meer..
Ik heb een cos, in dit geval 2/√(8), maar hoe bereken ik dan die graden?

What is the angle between the vectors [2 0] and [1 1]?

Ik had al bedacht eerst de cos uit te rekenen, want dat heb ik een opgave eerder moeten doen..
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72460060
Het is wel te zien dat DuTank en ik hier de noobs zijn .
Ik zal binnenkort proberen die matrix-vraag op de lossen, ga nu ff paar uur genieten van me weekend.
pi_72460179
Nja, ik doe nu iets wat ik echt nog nooit heb gehad.. Heb een 8,6 voor mijn wiskunde gehaald op CE, dus ik kan echt wel iets (A1,2 weliswaar)
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72460483
kk maar op met deze shit, nu moet ik een Unit Vector maken... en dan lees ik daar een stuk over en is het net chinees voor me

heb opdracht 1-6 gedaan, waarschijnlijk niet alles goed
moesten 9 opdrachten maken, maar 8 was bonus..
Voor elke vraag kun je een punt halen en je krijgt uiteindelijk een huiswerkcijfer... (Huiswerkcijfer+tentamencijfer) / 2 = cijfer
En dan denk je op de universiteit te zitten he

[ Bericht 26% gewijzigd door DuTank op 05-09-2009 14:37:57 ]
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 14:50:14 #147
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72461150
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 14:03 schreef DuTank het volgende:
Awh ik kan niks meer..
Ik heb een cos, in dit geval 2/√(8), maar hoe bereken ik dan die graden?

What is the angle between the vectors [2 0] and [1 1]?

Ik had al bedacht eerst de cos uit te rekenen, want dat heb ik een opgave eerder moeten doen..
Teken die vectoren eens. [2 0] gaat over de x-as, [1 1] gaat, en daar is het antwoord al, in een hoek van 45 graden.

Goed, nu weet je ook (en dat wil jij gebruiken) dat cos φ = (u · v)/(||u||·||v||) = 2/√8 = 2/(2√2) = 1/√2 = 1/2 √2 en daarvan zou je moeten weten dat dit geeft dat φ = 45° of 1/4 π.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 5 september 2009 @ 14:55:47 #148
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72461292
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 14:25 schreef DuTank het volgende:
kk maar op met deze shit, nu moet ik een Unit Vector maken... en dan lees ik daar een stuk over en is het net chinees voor me
Een unit-vector heeft lengte 1. Dat is het hele idee. Je moet dus zorgen dat een vector lengte 1 krijgt. Dat is niet zo moeilijk, daarvoor deel je de gehele vector door z'n lengte. Heb je b.v. [1 2 2], dan heeft die lengte 3 (driemaal te lang dus). Niet lengte 1. Deel nu de gehele vector door 3, je maakt 'm dus drie keer zo kort, dan krijg je [1/3 2/3 2/3], deze heeft (zoals je dan verwacht) lengte 1, en is dus een ‘unit vector’.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72461684
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 14:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Teken die vectoren eens. [2 0] gaat over de x-as, [1 1] gaat, en daar is het antwoord al, in een hoek van 45 graden.

Goed, nu weet je ook (en dat wil jij gebruiken) dat cos φ = (u · v)/(||u||·||v||) = 2/√8 = 2/(2√2) = 1/√2 = 1/2 √2 en daarvan zou je moeten weten dat dit geeft dat φ = 45° of 1/4 π.
Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 15:15:18 #150
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72461737
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:13 schreef DuTank het volgende:

[..]

Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.
Vraag het dan niet, beetje zonde van de moeite zo
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 5 september 2009 @ 15:16:41 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72461767
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:13 schreef DuTank het volgende:

[..]

Wij moeten dit in radian doen volgens mij.. Ik heb alles al opgeborgen, dus ik vind het wel goed zo... Ik vraag het wel in het werkcollege.
Wat dacht je dat 1/4 π precies was?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72461821
de kwart van een tafeltje
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 5 september 2009 @ 15:21:08 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72461864
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:19 schreef DuTank het volgende:
de kwart van een tafeltje
kwart het; o vierde deel.

Ik voorspel een moeilijk vak voor jou! Maar toch succes ermee.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72461973
omg.. de
Heel erg bedankt he, maar ook bedankt voor de hulp
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72483569
Goedemiddag,
Ben ik weer bedankt voor de hulp vorige keer ik ben er aan uitgekomen!
Maar aangezien ik geen wiskunde B heb gehad heb ik toch wat problemen met de Wiskunde en dus ook met de volgende sommen:



de 4x+6 is in zijn geheel in de macht. Nu moet ik dus deze vergelijking oplossen. Dit is dus blijkbaar nog een vrij eenvoudige maar als ik deze snap kan ik verder met mijn opgaven.
Alvast bedankt voor jullie hulp

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:08 ]
Mwoaah
  zondag 6 september 2009 @ 13:08:03 #156
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72483639
Je kunt { en } gebruiken om één grote exponent te maken.
Je kunt beginnen met het ding rechts te schrijven als een macht van 2.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72483749
Hey allemaal,

Ik snap echt helemaal niets van een aantal vergelijkingen, ik zou het heel erg apprecieren als iemand de volgende vergelijkingen kon oplossen en de uitwerkingen voor mij post.

Het gaat om deze sommen:

A -x-2y = 5
x+5y=-8


B 2x-3y=10
-x+5y=-8

C 5x-y=7
2x=6y=-4

D -2x=y=2
x-y=-1


A x+2y+3z=19
-x+y+z=8
2x-y+2z=9

B z= -3+2y+4
2x+3y-4z=0
8x-7y+2z=6

Ik heb de antwoorden wel maar de methode is voor mij een groot raadsel. En alle lessen zijn al voorbij dus ik kan geen navraag meer doen bij de lerares

ANTWOORDEN

A (-3,-1)

B (3 5/7, - 6/7)

C ( 13/16, -11/16)

D (-1,0)

A x=-1 y=1 z=6

B x=1 13/16 y=1 7/8 z= 2 5/16

Bij voorbaat dank.

Ciao4Now

[ Bericht 19% gewijzigd door CRONALDO7 op 06-09-2009 13:31:32 ]
  zondag 6 september 2009 @ 13:14:18 #158
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72483789
Probeer de vergelijkingen bij elkaar op te tellen. Bv bij A
-x-2y = 5
x + 5y = -8
---------------- +
0x +3y = -3
y = -1.

Bij B moet je iets meer werk doen maar het idee is hetzelfde.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72483915
THX !!

Excuses dat het er zo rommelig uitziet trouwens

B lukt me niet ik heb het volgende :

2x-3y=10
-x+5y=-8
-----------
1x=8y = - 2

Dit klopt cker niet ??

[ Bericht 43% gewijzigd door CRONALDO7 op 06-09-2009 13:25:59 ]
  zondag 6 september 2009 @ 13:30:42 #160
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72484211
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:19 schreef CRONALDO7 het volgende:
THX !!

Excuses dat het er zo rommelig uitziet trouwens

B lukt me niet ik heb het volgende :

2x-3y=10
-x+5y=-8
-----------
1x=8y = - 2

Dit klopt cker niet ??
Jawel, het klopt wel, maar je moet iets ‘slimmer’ doen, dat is wat GlowMouse bedoelde met meer werk. Als je weet dat -x + 5y = -8, dan weet je ook dat -2x + 10y = -16 geldt, gewoon beide zijden met twee vermenigvuldigen, als je dat doet, dan:

1
2
3
4
 2x -  3y =  10
-2x + 10y = -16
--------------- +
  0 +  7y =  -6


Dus y = -6/7. Nu kun je gemakkelijk uitrekenen wat x dan moet zijn door dit antwoord in één van beide vergelijkingen in te voeren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72484550
Als ik dat doe op mijn calculator kom ik verkeerd uit :

2-3*-6/7 = 4 4/7
  zondag 6 september 2009 @ 13:46:43 #162
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72484603
Uit welke regel haal jij dat x = 2-3y?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72484660
de 1e ??

Ik gebruik alleen die 10 helemaal niet

Sorry dat ik zo dom ben maar ik heb altijd al moeite gehad met Wiskunde
  zondag 6 september 2009 @ 13:53:22 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72484797
2x-3y=10
dus 2x = 10+3y
dus x = 5+3/2 y.

[ Bericht 4% gewijzigd door GlowMouse op 06-09-2009 14:00:09 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 6 september 2009 @ 13:54:17 #165
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72484821
Je weet dat: 2x - 3y = 10, en verder dat y = -6/7. Dus nu vul je dat in, en je krijgt: 2x - 3*(-6/7) = 10. Dat schrijven we wat netter, dus: 2x + 18/7 = 10, daaruit volgt dat 2x = 10 - 18/7, delen we door 2: x = 5 - 9/7, of gewoon 26/7.

Om te kijken of we geen rekenfoutje hebben gemaakt kun je het nog controleren of de vergelijkingen echt kloppen, neem eerst 2x - 3y = 10:

2 * 26 /7 - 3 * - (6/7) = 52/7 + 18/7 = 70/7 = 10 ⇒ klopt

Neem nu: -x + 5y = -8:
-(26/7) + 5*(-6/7) = -26/7 - 30/7 = -56/7 = -8 ⇒ klopt ook

Dit laatste is in feite niet nodig als je geen rekenfouten maakt, maar het is een goede manier om je antwoorden te controleren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72484873
Maar dat klopt niet met het antwoord namelijk 3 5/7
  zondag 6 september 2009 @ 13:58:28 #167
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72484935
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:53 schreef GlowMouse het volgende:
2x-3y=10
dus 2x = 10+3y
dus x = 5+3/2 y.
Zo klopt 'ie weer.
2000 light years from home
  zondag 6 september 2009 @ 14:00:39 #168
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72485008
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:58 schreef Merkie het volgende:

[..]

Zo klopt 'ie weer.
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:56 schreef CRONALDO7 het volgende:
Maar dat klopt niet met het antwoord namelijk 3 5/7
3+5/7 = 21/7+5/7 = 26/7.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72485124
AHA

echt jullie zijn geweldig wat een rekenwonders !!

Is C ook zo moeilijk ??
  zondag 6 september 2009 @ 14:05:35 #170
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72485156
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:04 schreef CRONALDO7 het volgende:
AHA

echt jullie zijn geweldig wat een rekenwonders !!

Is C ook zo moeilijk ??
Niet moeilijker dan deze, maar daar is het misschien het gemakkelijkst eerst y te elimineren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72485482
PFFF Kunnen jullie altublieft alle berekeningen posten ?? want voor mij zij al die sommen weer anders, ik denk dat ik het beter zal snappen als ik het gewoon voor me zie zeg maar.
  zondag 6 september 2009 @ 14:24:47 #172
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72485743
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:16 schreef CRONALDO7 het volgende:
PFFF Kunnen jullie altublieft alle berekeningen posten ?? want voor mij zij al die sommen weer anders, ik denk dat ik het beter zal snappen als ik het gewoon voor me zie zeg maar.
Nope, je snapt het beter als je het zelf kunt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72485961
I know maar ik wete niet eens hoe ik moet beginnen met C

moet ik alles onder * 5 doen ??
pi_72486213
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:31 schreef CRONALDO7 het volgende:
I know maar ik weet niet eens hoe ik moet beginnen met C

moet ik alles onder * 5 doen ??
Je kiest gewoon zodanige vermenigvuldigingsfactoren dat ofwel de coëfficiënten van x ofwel de coëfficiënten van y in beide vergelijkingen gelijk dan wel tegengesteld worden. Hierna kun je door aftrekking resp. optelling van de linker en rechter leden van beide vergelijkingen één van de beide onbekenden elimineren, zodat je een lineaire vergelijking in één onbekende overhoudt. Heb je deze vergelijking opgelost, dan kun je door substitutie in één van de oorspronkelijke vergelijkingen de andere onbekende bepalen. Dat is echt alles.
pi_72486373
Kun jij pleaseeee even kijken naar C voor mij

Ik snap je uitleg wel maar om het toe te passen....
  zondag 6 september 2009 @ 14:48:43 #176
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72486527
Doe eens een poging. Zet die vergelijkingen eens onder elkaar, en kijk dan of je één van beide kunt vermenigvuldigen met een bepaald getal (zoals ik b.v. met 2 vermenigvuldigde) zodat er in de bovenste bijvoorbeeld -x staat en in de onderste x. Of 3y en -3y, of 4x en -4x – het maakt niet uit wat, als het maar tegengesteld is.

Zolang je niets doet, helpt het niet het alleen voor te kauwen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72486586
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:44 schreef CRONALDO7 het volgende:
Kun jij pleaseeee even kijken naar C voor mij

Ik snap je uitleg wel maar om het toe te passen....
Het helpt als je de opgave om te beginnen correct opschrijft (geen =-teken gebruiken waar je een +-teken bedoelt):

1
2
5x -  y =  7
2x + 6y = -4


Nu kun je ofwel x ofwel y elimineren. In dit geval is het het eenvoudigst om y te elimineren. Dat kun je doen door eerst beide leden van de eerste vergelijking met 6 te vermenigvuldigen en dan de beide vergelijkingen bij elkaar op te tellen. Probeer dit nu eens zelf uit te werken.
pi_72487043
Ik heb het geprobeerd dit kwam eruit (helemaal foutief weer natuurlijk)

5x-y=7
2x+6y=-4

5x-6y=42
2x+6=-4
--------------
7x-0=38
7x=38
x=5.4

Dit klopt toch voor geen hout ??!!
  zondag 6 september 2009 @ 15:13:02 #179
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72487106
5x-6y=42
Die klopt niet, je hebt niet de hele vergelijking x6 gedaan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72487108
In die eerste regel vermenigvuldig je de -y en 7 met 6 maar met de 5x doe je niets.
Dat mag natuurlijk niet.
Los daarvan ontbreekt er een y-tje op de 4 regel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72487351
Nu heb ik het volgende gedaan ( 2 manieren)

5x- y = 7
2x+ 6y = -4

30x-6y=42
12x6y=-24
--------------------------
18x=18
x=0

30x-6y=42
2x+6=-4
---------------------------
28x=-38
x=0.74

??????
  zondag 6 september 2009 @ 15:24:48 #182
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72487390
Waar komt 12x6y=-24 vandaan?

???????????
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72487443
die onderste had ik ook *6 gedaan maar bij manier 2 had ik dat niet gedaan hoor.

Maarja het is alle 2 fout
  zondag 6 september 2009 @ 15:28:10 #184
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72487483
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef CRONALDO7 het volgende:
die onderste had ik ook *6 gedaan maar bij manier 2 had ik dat niet gedaan hoor.

Maarja het is alle 2 fout
Als je die onderste ook *6 doet, kom je toch niet op 6y maar op 36y, of zie ik dat verkeerd?

Bij de onderste klopt het tot de streep, wat je daaronder doet, klopt niet meer.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72487486
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:10 schreef CRONALDO7 het volgende:

[snip nonsens]
Je stelsel is:

1
2
5x -  y =  7
2x + 6y = -4


Beide leden van de eerste vergelijking met 6 vermenigvuldigen en optellen levert:

1
2
3
4
5
6
30x - 6y =  42
 2x + 6y = -4
-------------- +
32x      =  38

  x      =  19/16


Merk op dat het antwoord dat je hierboven geeft niet klopt. Nu moet je dit stelsel zelf even verder proberen op te lossen.
pi_72487599
HuH hoe kom je op die 19/16 dan ??

[ Bericht 67% gewijzigd door CRONALDO7 op 06-09-2009 15:38:34 ]
  zondag 6 september 2009 @ 15:44:28 #187
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72487914
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:32 schreef CRONALDO7 het volgende:
HuH hoe kom je op die 19/16 dan ??


[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:16 (typo) ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72489264
PLEASEEEE

Alle berekeningen graag
pi_72489803
quote:
Op zondag 6 september 2009 16:41 schreef CRONALDO7 het volgende:
PLEASEEEE

Alle berekeningen graag
Laat eerst eens zien hoe je opgave c) verder zelf hebt opgelost. Het is niet de bedoeling dat andere mensen jouw huiswerk gaan doen, daar leer je echt niets van.
  zondag 6 september 2009 @ 19:49:30 #190
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72495616
Ik merk trouwens dat voor opgave c de voorbeeld antwoorden en niet correct kunnen zijn als de vergelijkingen wel correct zijn. Dus misschien wil je even double checken of je die goed overgenomen hebt.

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:19 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72497111
Hey,

Echt bedankt voor alle moeite guys.

Dat van het foute antwoord kan hele goed kloppen dan zit er een drukfout in, daarom moet ik weten wat het eindantwoord is anders kan ik er helemaal niets mee.

Maar ik heb de andere antwoorden echt heel hard nodig, ik ben degene eeuwig dankbaar die de andere 3 sommen maakt. Ik weet cker dat ik het dan kan, want dan heb ik van alles een voorbeeld.

Bij voorbaat dank,

Mitch.
pi_72497613

Ik moet er dus voor zorgen dat aan allebei de kanten tot de 2 tot de macht iets staat.
Moet ik gebruik maken van deze rekenregel:
?

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:27:22 ]
Mwoaah
pi_72497629
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:22 schreef CRONALDO7 het volgende:
Hey,

Echt bedankt voor alle moeite guys.

Dat van het foute antwoord kan hele goed kloppen dan zit er een drukfout in, daarom moet ik weten wat het eindantwoord is anders kan ik er helemaal niets mee.
Dat klinkt alsof je vanuit het antwoord wil gaan terugredeneren, maar dat is ook niet de manier om het te leren. Je moet zoveel routine en zelfvertrouwen krijgen dat je op een gegeven moment kunt zeggen: ok, het antwoordenboekje heeft het hier fout, en ik heb het goed.
quote:
Maar ik heb de andere antwoorden echt heel hard nodig, ik ben degene eeuwig dankbaar die de andere 3 sommen maakt. Ik weet cker dat ik het dan kan, want dan heb ik van alles een voorbeeld.

Bij voorbaat dank,

Mitch.
Probeer het nou zelf, je hebt hier al voldoende aangereikt gekregen om het zelf te kunnen. En als het je alleen om het controleren van de verkregen oplossingen gaat, kun je natuurlijk hier terecht.
pi_72497858
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:33 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet er dus voor zorgen dat aan allebei de kanten tot de 2 tot de macht iets staat.
Moet ik gebruik maken van deze rekenregel:
[ afbeelding ] ?
Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:

(ap)q = apq

Je hebt:

2x = 44x+6

Als je nu bedenkt dat 4 = 22, dan moet het lukken.
  zondag 6 september 2009 @ 20:41:29 #195
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72497884
Oké, hier een uitwerking van C, jij schreef:
quote:
5x-y=7
2x=6y=-4
Ik neem aan dat dat 2x + 6y moet zijn bij de tweede. Op zich maakt dat voor de methode ook niet uit.



Als we deze twee nu optellen krijg je:



Daar heb je niets aan. De truc is namelijk dat je één van je twee vergelijkingen vermenigvuldigt met een constante, zodat er een x of een y wegvalt als je optelt.

Dit idee moet je goed snappen, want dat is de crux. In dit geval is het het handigste om de bovenste vergelijking met 6 te vermenigvuldigen. Belangrijk is dat je links én rechts van het =-teken vermenigvuldigt.

Immers, het = teken zegt ‘wat links van het teken staat is evenveel als wat er rechts van staat’. B.v. 3 + 5 = 8. Ik kan nu links én rechts met twee vermenigvuldigen: 6 + 10 = 16. Dat doen we nu ook (de veranderde coëfficiënten heb ik in rood aangegeven):



Nu kunnen we weer optellen, en dan krijg je:



Dus, nu hebben we:



Deze oplossing kun je in één van de eerdere vergelijkingen invoere, we hebben immers:



Vul nu de gevonden waarde van x in, dan krijg je:



We vinden dus .

Je kunt dit nog even double checken door in te voeren in je vergelijkingen, en dan zul je zien dat het klopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 06-09-2009 20:49:03 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72498005
quote:
Op zondag 6 september 2009 20:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:

(ap)q = apq

Je hebt:

2x = 44x+6

Als je nu bedenkt dat 4 = 22, dan moet het lukken.
Ja, ik was er net achter toch bedankt! Nou ga ik maar verder met de volgende toch wel lastig wiskunde B...
Als je alleen maar wiskunde A1,2 hebt gehad
Mwoaah
pi_72500118
Respect hartelijk bedankt hoor

Kan je de andere 3 ook zo mooi uitleggen ?? Echt daarna zal ik nooit meer zo lastig zijn
  zondag 6 september 2009 @ 21:33:04 #198
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72500237
quote:
Op zondag 6 september 2009 21:30 schreef CRONALDO7 het volgende:
Respect hartelijk bedankt hoor

Kan je de andere 3 ook zo mooi uitleggen ?? Echt daarna zal ik nooit meer zo lastig zijn
Ik heb het gevoel dat je ze dan gewoon uitprint en inlevert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72500744
Nee ik zweer het, ik hoef helemaal niets in te leveren, ik doe dit als voorbereiding op het tentamen echt waar.
  zondag 6 september 2009 @ 21:45:21 #200
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72500853
quote:
Op zondag 6 september 2009 21:42 schreef CRONALDO7 het volgende:
Nee ik zweer het, ik hoef helemaal niets in te leveren, ik doe dit als voorbereiding op het tentamen echt waar.
Doe dan nu zelf eens een poging. Het hoeft niet zo netjes als ik het heb gedaan, maar (D) is toch echt goed te doen. Als je het nu nog niet snapt zal die uitwerking van (D) je het zetje niet geven.

Schrijf gewoon op, stap voor stap wat je doet, en waar je vastloopt. Ik werk echt niets meer uit totdat jij een beetje je best doet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')