Da's waar, maar vergeet niet dat het behoorlijk lang duurt voordat mensen in Nederland geregistreerd worden als werkloos. Daarbij zie ik nu in Nederland steeds meer bedrijven in problemen komen. De inkomsten gingen eerder al omlaag, maar nu beginnen mensen steeds krapte te krijgen in de portemonnee. Enfin, puur mijn observatie, ik zie een hoop eigenaren die momenteel bezig zijn hun bedrijven te reorganiseren.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Sinds oktober 2008 zitten er al 3 volledige kwartalen op. De mensen die in q4 overbodig werden zitten nu vaak in de deeltijd WW of zijn inmiddels wel doorgestroomd naar de WW
Als de werkeloosheid met factor 4 gaat stijgen moet er een klap komen die veel groter is dan we nu hebben gehad. Ik geloof daar niet in
Net op het nieuws verwachting voor 2010 is 9,8%quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Sinds oktober 2008 zitten er al 3 volledige kwartalen op. De mensen die in q4 overbodig werden zitten nu vaak in de deeltijd WW of zijn inmiddels wel doorgestroomd naar de WW
Als de werkeloosheid met factor 4 gaat stijgen moet er een klap komen die veel groter is dan we nu hebben gehad. Ik geloof daar niet in
Misschien reken ik wel fout maar ik kom tot ditquote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:16 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's waar, maar vergeet niet dat het behoorlijk lang duurt voordat mensen in Nederland geregistreerd worden als werkloos. Daarbij zie ik nu in Nederland steeds meer bedrijven in problemen komen. De inkomsten gingen eerder al omlaag, maar nu beginnen mensen steeds krapte te krijgen in de portemonnee. Enfin, puur mijn observatie, ik zie een hoop eigenaren die momenteel bezig zijn hun bedrijven te reorganiseren.
Verder was de werkloosheid in de 3-maands periode die eindigde in oktober 2008 inderdaad 3.6% en zitten we nu op 4.8%. Als we in een soortgelijk tempo doorgaan sinds december 2008 (toen we zaten op 3.7%), eindigen we in december 2009 op 5.9% en december 2010 op 8.1%.
Da's inderdaad minder dan het CBS voorspelt voor 2010, maar goed, ik geloof zelf wel in een versnelling.
Export ging in q2 alweer een stuk beter dan in q1 en q4, en daar zal toch het herstel vandaan moeten komenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:16 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's waar, maar vergeet niet dat het behoorlijk lang duurt voordat mensen in Nederland geregistreerd worden als werkloos. Daarbij zie ik nu in Nederland steeds meer bedrijven in problemen komen. De inkomsten gingen eerder al omlaag, maar nu beginnen mensen steeds krapte te krijgen in de portemonnee. Enfin, puur mijn observatie, ik zie een hoop eigenaren die momenteel bezig zijn hun bedrijven te reorganiseren.
Verder was de werkloosheid in de 3-maands periode die eindigde in oktober 2008 inderdaad 3.6% en zitten we nu op 4.8%. Als we in een soortgelijk tempo doorgaan sinds december 2008 (toen we zaten op 3.7%), eindigen we in december 2009 op 5.9% en december 2010 op 8.1%.
Da's inderdaad minder dan het CBS voorspelt voor 2010, maar goed, ik geloof zelf wel in een versnelling.
Dat wel, maar ik geloof niet dat een politieke partij op lange termijn wat bereikt met het constant voorspellen van de meest afschrikwekkende situaties, terwijl het in de praktijk niet uitkomt.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De politiek heeft ook belang bij slechte vooruitzichten. Als het meevalt heb je meer ruimte voor politieke succesjes. Das toch vrij belangrijk voor 2011
Dat denk ik ook!quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:56 schreef LXIV het volgende:
Het zijn juist diegenen met weinig overwaarde die over het algemeen op 2 inkomens gefinancierd zullen hebben, de zogenaamde starters.
Je rekent bijna goed, je zou in jouw redenatie uit moeten komen op een werkloosheid van 5.6% in Q2 2010. Het hangt allemaal maar af van je startpunt. Momenteel loopt de werkloosheid harder op dan de 0.8% per jaar die jij door jouw startpunt neemt. Ik geef door mijn voorbeeld aan dat in de 1e 6 maanden van dit jaar de werkloosheid al 1.1% opliep.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Misschien reken ik wel fout maar ik kom tot dit
Q2 2008 = 4%, oftewel 308.000
Q2 2009 = 4,8% oftwel 368.000
q2 2010 = 5,8% oftewel 442.000
9% van 7.700.000 = 693.000
Dus dan kom je 250.000 mensen tekort voor 2 kwartalen
P.S. Ik ben uitgegaan van een arbeidsmarkt van 7,7 miljoen. Daar zal wel wat fluctuatie inzitten maar bij benadering ben ik daarvan uitgegaan
Of je kan wijzen op goede maatregelen waardoor het minder erg was. Door nu dik aan te zetten heb je vlak voor de verkiezingen extra ruimte en zeker als de economie aantrekt heb je veel extra politiek gewinquote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat wel, maar ik geloof niet dat een politieke partij op lange termijn wat bereikt met het constant voorspellen van de meest afschrikwekkende situaties, terwijl het in de praktijk niet uitkomt.
Iedereen zijn blik op de wereld. Ik durf (wederom) te zeggen dat ik er iets meer middenin sta dan jij. Zeker beroepshalve wordt ik nogal met de neus op de feiten gedrukt momenteel. Ik zie zeker hoe de terugloop stabiliseert, maar er is een significante verbetering nodig op de korte termijn om de werkgelegenheid op een vergelijkbaar niveau te houden.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Export ging in q2 alweer een stuk beter dan in q1 en q4, en daar zal toch het herstel vandaan moeten komen
En ik durf te wedden qua export niet, maar ik wens je veel succes met je wereldbeeldquote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:32 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Iedereen zijn blik op de wereld. Ik durf (wederom) te zeggen dat ik er iets meer middenin sta dan jij. Zeker beroepshalve wordt ik nogal met de neus op de feiten gedrukt momenteel. Ik zie zeker hoe de terugloop stabiliseert, maar er is een significante verbetering nodig op de korte termijn om de werkgelegenheid op een vergelijkbaar niveau te houden.
Dat zou een tactiek kunnen zijn, maar ik geloof (wellicht naief) dat het CPB toch eerder bedoeld is om neutraal dingen door te rekenen dan om een bepaalde politieke partij te faciliteren bij het uitoefenen van een verkiezingscampagne.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Of je kan wijzen op goede maatregelen waardoor het minder erg was. Door nu dik aan te zetten heb je vlak voor de verkiezingen extra ruimte en zeker als de economie aantrekt heb je veel extra politiek gewin
Lijkt me vrij logisch dat als de cijfers tot q2 2009 bekend zijn dat je dat als uitgangspunt neemt. Eigenlijk moet je 2009 afwachten omdat de echte recessie pas begon in q4 2008 maar daar zijn we nog nietquote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:29 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je rekent bijna goed, je zou in jouw redenatie uit moeten komen op een werkloosheid van 5.6% in Q2 2010. Het hangt allemaal maar af van je startpunt. Momenteel loopt de werkloosheid harder op dan de 0.8% per jaar die jij door jouw startpunt neemt. Ik geef door mijn voorbeeld aan dat in de 1e 6 maanden van dit jaar de werkloosheid al 1.1% opliep.
Maar goed, er zijn oneindig veel wegen en geen van allen zijn juist - het zijn maar illustraties.
Afgelopen jaar zo'n 600 miljoen euro export naar meer dan 80 verschillende landen wereldwijd - En da's 1 van onze investeringen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En ik durf te wedden qua export niet, maar ik wens je veel succes met je wereldbeeld
Da's waar. Ik deed geen jaar-op-jaar, maar kwartaal-op-kwartaal. Eigenlijk een beetje gemeen, want werkloosheid is ook seizoensgebonden...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Lijkt me vrij logisch dat als de cijfers tot q2 2009 bekend zijn dat je dat als uitgangspunt neemt. Eigenlijk moet je 2009 afwachten omdat de echte recessie pas begon in q4 2008 maar daar zijn we nog niet
Ook dan kom je niet aan 9,0% of 9,8% zelfs en verder moet je maar kijken in hoeverre vaste krachten eruit gegooid gaan worden. De tijdelijke contracten, de ZZZP'ers en dergelijke zullen er na q2 wel al een heel eind uitgewerkt zijn. Nu zal er nog best wel een doorloop zijn naar Q3 en Q4 maar zonder dat er op vrij grote schaal vaste krachten uitgegooid zullen gaan worden ga je niet aan die 9% komenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's waar. Ik deed geen jaar-op-jaar, maar kwartaal-op-kwartaal. Eigenlijk een beetje gemeen, want werkloosheid is ook seizoensgebonden...
Ik zei al in mijn post (lees maar na) dat je niet aan die 9% komt - ik begrijp niet waarom je daarop terug wil komen, maar goed.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook dan kom je niet aan 9,0% of 9,8% zelfs en verder moet je maar kijken in hoeverre vaste krachten eruit gegooid gaan worden. De tijdelijke contracten, de ZZZP'ers en dergelijke zullen er na q2 wel al een heel eind uitgewerkt zijn. Nu zal er nog best wel een doorloop zijn naar Q3 en Q4 maar zonder dat er op vrij grote schaal vaste krachten uitgegooid zullen gaan worden ga je niet aan die 9% komen
Mee eens dat de Nederlandse economie zich stabiliseerd?
Oktober 2008?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
October 2008 omdat toen de recessie echt losbarstequote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Oktober 2008?
Nederland bevindt zich officieel sinds mei 2008 in een recessie...dus al meer dan een jaar!
Da's discutabel. Maar goed, kijk naar het BBP. Dat is in volume pas in Q4 2008 voor het eerst jaar-op-jaar gaan dalen (0.7% daling). Dan is Q1 2009 toch een stuk ernstiger, toen daalde het namelijk met 4.5%.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Oktober 2008?
Nederland bevindt zich officieel sinds mei 2008 in een recessie...dus al meer dan een jaar!
De werkeloosheid is pas echt gaan dalen sinds de recessie echt losbarste in oktober 2008. q1, q2,q3 in 2008 waren al niet echt geweldig maar lang niet zo slecht als q4 en q1quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:01 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's discutabel. Maar goed, kijk naar het BBP. Dat is in volume pas in Q4 2008 voor het eerst jaar-op-jaar gaan dalen (0.7% daling). Dan is Q1 2009 toch een stuk ernstiger, toen daalde het namelijk met 4.5%.
Ben benieuwd naar q2, verwacht vergelijkbare cijfers. Voor q3 verwacht ik wel een verbeteringquote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:01 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's discutabel. Maar goed, kijk naar het BBP. Dat is in volume pas in Q4 2008 voor het eerst jaar-op-jaar gaan dalen (0.7% daling). Dan is Q1 2009 toch een stuk ernstiger, toen daalde het namelijk met 4.5%.
Exact. Sterker nog, de werkloosheid liep nog sterk terug van Q1 naar Q4 2008. Pas na Q4 2008 begon de werkloosheid echt te stijgen (tussen Q3 en Q4 liep het maar 0.1% op).quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De werkeloosheid is pas echt gaan dalen sinds de recessie echt losbarste in oktober 2008. q1, q2,q3 in 2008 waren al niet echt geweldig maar lang niet zo slecht als q4 en q1
Ik denk het ook, zeker als je jaar-op-jaar kijkt natuurlijk. Zoals ik echter al aangaf, is er iets meer dan een verbetering nodig om banen te redden. Maar goed, daarin verschillen we sterk van mening, dat hebben we al gezien.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar q2, verwacht vergelijkbare cijfers. Voor q3 verwacht ik wel een verbetering
In mijn vorige posting moest overigens stijgen staan maar dat begreep je al denk ik.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:04 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Exact. Sterker nog, de werkloosheid liep nog sterk terug van Q1 naar Q4 2008. Pas na Q4 2008 begon de werkloosheid echt te stijgen (tussen Q3 en Q4 liep het maar 0.1% op).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |