Nou, goed dat dit maar eens wordt aangepakt.quote:DEN HAAG - Misbruik van de studiebeurs moet worden bestraft met een boete. Boosdoeners moeten dan natuurlijk ook nog eens het ten onrechte geïnde beursgeld terugbetalen. Beide maatregelen moeten zo snel mogelijk in de wet worden opgenomen.
Dat zegt het ministerie van Onderwijs woensdag. Het die dag door de PvdA aangekaarte misbruik van de uitwonendenregeling is al langer bij het departement bekend en ook aan de Kamer gemeld.
Volgens PvdA-Kamerlid Hans Spekman hebben studenten vorig jaar voor 80 miljoen euro ten onrechte opgestreken door op te geven dat ze op kamers wonen, terwijl ze in werkelijkheid gewoon bij hun ouders wonen.
Misbruik
Minister Ronald Plasterk van Onderwijs is vorig jaar een breed onderzoek begonnen naar alle mogelijke middelen om dit soort misbruik tegen te gaan, zodat hij passende maatregelen kan nemen. Later dit jaar zal hij daarover rapporteren aan de Tweede Kamer, aldus zijn woordvoerder.
De Informatie Beheer Groep controleert of de student op een ander adres dan dat van de ouders staat ingeschreven.
Goed controleren kan echter alleen door de zogenoemde 'tandenborstelcontrole' aan huis. Dat kan alleen de recherche doen en het Openbaar Ministerie moet daarvoor ook nog eens voor ieder individueel geval toestemming geven.
© ANP
Graties geld?quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:21 schreef waht het volgende:
Ik doe het andersom, ik ben uitwonend, maar heb nog geen uitwonende studiebeurs aangevraagd.
Doe ik speciaal voor alle lieve belastingbetalers.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:21 schreef waht het volgende:
Ik doe het andersom, ik ben uitwonend, maar heb nog geen uitwonende studiebeurs aangevraagd.
Doe ik speciaal voor alle lieve belastingbetalers.
Ja ben het wel van plan, maar er zit geen haast achter. Volgend collegejaar begin ik er denk ik mee.quote:
Succes met je studie !quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:23 schreef waht het volgende:
[..]
Ja ben het wel van plan, maar er zit geen haast achter. Volgend collegejaar begin ik er denk ik mee.
Verder is het natuurlijk wel zo dat de fraude moet worden tegengegaan.. Maar als ik dan hoor dat mensen in moeilijkheden komen door verkeerd ingevulde formulieren etc, dan kunnen ze wellicht beter het hele systeem eens goed nalopen..quote:Goed controleren kan echter alleen door de zogenoemde 'tandenborstelcontrole' aan huis. Dat kan alleen de recherche doen en het Openbaar Ministerie moet daarvoor ook nog eens voor ieder individueel geval toestemming geven.
Blijkbaar wel, want niet iedereen kán bij z'n ouders blijven wonen (laat staan wíllen!) als je gaat studeren.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 12:59 schreef dddour het volgende:
Oplossing: geef iedereen even veel. Zo moeilijk is het niet.
Als hij dat blijft doen, mag hij dat (als het goed isquote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:18 schreef Gia het volgende:
D'r is nog wel meer fraude met stufi. Bij mijn oudste zat vorig jaar een type in de klas die gewoon aangaf zich aangemeld te hebben voor de studiebeurs. Hij voerde geen klap uit en kwam nooit. Hij is nu dan ook van de opleiding verwijderd, maar heeft toch mooi een jaartje stufi gehad.
Was eerste leerjaar MBO. Volgens mij kom je daar nog wel mee weg.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:23 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Als hij dat blijft doen, mag hij dat (als het goed is) wel allemaal zelf gaan terugbetalen
Geen studie binnen 10 jaar afronden betekent namelijk terugbetalen
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Was eerste leerjaar MBO. Volgens mij kom je daar nog wel mee weg.
Ja, laten we mensen in de gevangenis gooien voor een gestolen fiets.quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Klassejustitie, het is gewoon fraude. Vervolgen en een strafblad, net als uitkeringsfraudeurs. Maar nee, dan komen de ouders met dure advocaten en worden carrieres in de knop gebroken.
Het is net als met fietsendiefstal, dat is ook zo afgelopen als je iedereen die op een gestolen fiets rijdt twee dagen de bak ingooit en van een strafblad voorziet. Maar omdat dan 10.000 studenten een carriereprobleem hebben moet het met een boete worden afgedaan, zodat het een normale kwajongensstreek blijft.
To troll or not to troll!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:01 schreef Meki het volgende:
Heel goed van die studenten.
Belastingdienst naait ons met stelen van onze welverdiende loon, wordt het op een andere manier teruggepakt.
Nee is waar, rij je 5 km te hard moet je 32 euro betalen..quote:
Ik kan je geen ongelijk geven..quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:01 schreef Meki het volgende:
Heel goed van die studenten.
Belastingdienst naait ons met stelen van onze welverdiende loon, wordt het op een andere manier teruggepakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |