abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70777121
quote:
DEN HAAG - Misbruik van de studiebeurs moet worden bestraft met een boete. Boosdoeners moeten dan natuurlijk ook nog eens het ten onrechte geïnde beursgeld terugbetalen. Beide maatregelen moeten zo snel mogelijk in de wet worden opgenomen.

Dat zegt het ministerie van Onderwijs woensdag. Het die dag door de PvdA aangekaarte misbruik van de uitwonendenregeling is al langer bij het departement bekend en ook aan de Kamer gemeld.

Volgens PvdA-Kamerlid Hans Spekman hebben studenten vorig jaar voor 80 miljoen euro ten onrechte opgestreken door op te geven dat ze op kamers wonen, terwijl ze in werkelijkheid gewoon bij hun ouders wonen.

Misbruik

Minister Ronald Plasterk van Onderwijs is vorig jaar een breed onderzoek begonnen naar alle mogelijke middelen om dit soort misbruik tegen te gaan, zodat hij passende maatregelen kan nemen. Later dit jaar zal hij daarover rapporteren aan de Tweede Kamer, aldus zijn woordvoerder.

De Informatie Beheer Groep controleert of de student op een ander adres dan dat van de ouders staat ingeschreven.

Goed controleren kan echter alleen door de zogenoemde 'tandenborstelcontrole' aan huis. Dat kan alleen de recherche doen en het Openbaar Ministerie moet daarvoor ook nog eens voor ieder individueel geval toestemming geven.
© ANP
Nou, goed dat dit maar eens wordt aangepakt.
  woensdag 8 juli 2009 @ 13:55:33 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70777489
Raar dat daar nu nog geen boete op staat, terwijl je als je iets te veel verdient wel zwaar moet bloeden...
censuur :O
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:52:11 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_70779949
Tsja. Wat moet ik daar nou van zeggen. Ik ben een beetje te oud voor een studiebeurs. Maar die inwonende studiebeurs is wel echt heel laag. Die zou best (flink) wat hoger mogen
pi_70780187
Klassejustitie, het is gewoon fraude. Vervolgen en een strafblad, net als uitkeringsfraudeurs. Maar nee, dan komen de ouders met dure advocaten en worden carrieres in de knop gebroken.

Het is net als met fietsendiefstal, dat is ook zo afgelopen als je iedereen die op een gestolen fiets rijdt twee dagen de bak ingooit en van een strafblad voorziet. Maar omdat dan 10.000 studenten een carriereprobleem hebben moet het met een boete worden afgedaan, zodat het een normale kwajongensstreek blijft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70781069
Ik doe het andersom, ik ben uitwonend, maar heb nog geen uitwonende studiebeurs aangevraagd.
Doe ik speciaal voor alle lieve belastingbetalers.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 8 juli 2009 @ 15:28:01 #6
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70781302
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:21 schreef waht het volgende:
Ik doe het andersom, ik ben uitwonend, maar heb nog geen uitwonende studiebeurs aangevraagd.
Graties geld?

Jij niet graties geld aannemen?
pi_70783883
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:21 schreef waht het volgende:

(je gaat'm nog aanvragen ? )
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 8 juli 2009 @ 16:50:17 #8
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70784324
Nee, volgens mij was hij zon moraalridder die geen gebruik wil maken van voorzieningen 'als ie ze toch niet nodig heeft'.

Sorry als ik dat fout heb
pi_70785566
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:37 schreef qonmann het volgende:

[..]

(je gaat'm nog aanvragen ? )
Ja ben het wel van plan, maar er zit geen haast achter. Volgend collegejaar begin ik er denk ik mee.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_70787637
Dit is fraude en moet keihard worden aangepakt. Deze studenten krijgen meer geld dan waar ze recht op hebben. Bovendien bedonderen ze de boel. Al het geld laten terugbetalen, plus een vette boete er overheen.
pi_70787711
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:23 schreef waht het volgende:

[..]

Ja ben het wel van plan, maar er zit geen haast achter. Volgend collegejaar begin ik er denk ik mee.
Succes met je studie !
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_72037164
Oplossing: geef iedereen even veel. Zo moeilijk is het niet.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_72038340
De vraag is of je hieraan geld wil besteden:
quote:
Goed controleren kan echter alleen door de zogenoemde 'tandenborstelcontrole' aan huis. Dat kan alleen de recherche doen en het Openbaar Ministerie moet daarvoor ook nog eens voor ieder individueel geval toestemming geven.
Verder is het natuurlijk wel zo dat de fraude moet worden tegengegaan.. Maar als ik dan hoor dat mensen in moeilijkheden komen door verkeerd ingevulde formulieren etc, dan kunnen ze wellicht beter het hele systeem eens goed nalopen..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  donderdag 20 augustus 2009 @ 13:53:28 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72038856
=

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 20-08-2009 18:24:18 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_72039009
Aanpakken die handel. Kan dat geld mooi gebruikt worden voor het ophogen van de docentsalarissen waarvoor 100 miljoen geopperd werd.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_72039219
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:59 schreef dddour het volgende:
Oplossing: geef iedereen even veel. Zo moeilijk is het niet.
Blijkbaar wel, want niet iedereen kán bij z'n ouders blijven wonen (laat staan wíllen!) als je gaat studeren.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:18:54 #17
3542 Gia
User under construction
pi_72039607
D'r is nog wel meer fraude met stufi. Bij mijn oudste zat vorig jaar een type in de klas die gewoon aangaf zich aangemeld te hebben voor de studiebeurs. Hij voerde geen klap uit en kwam nooit. Hij is nu dan ook van de opleiding verwijderd, maar heeft toch mooi een jaartje stufi gehad.
pi_72039738
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:18 schreef Gia het volgende:
D'r is nog wel meer fraude met stufi. Bij mijn oudste zat vorig jaar een type in de klas die gewoon aangaf zich aangemeld te hebben voor de studiebeurs. Hij voerde geen klap uit en kwam nooit. Hij is nu dan ook van de opleiding verwijderd, maar heeft toch mooi een jaartje stufi gehad.
Als hij dat blijft doen, mag hij dat (als het goed is ) wel allemaal zelf gaan terugbetalen
Geen studie binnen 10 jaar afronden betekent namelijk terugbetalen
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:28:26 #19
3542 Gia
User under construction
pi_72039919
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:23 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Als hij dat blijft doen, mag hij dat (als het goed is ) wel allemaal zelf gaan terugbetalen
Geen studie binnen 10 jaar afronden betekent namelijk terugbetalen
Was eerste leerjaar MBO. Volgens mij kom je daar nog wel mee weg.
pi_72040233
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Was eerste leerjaar MBO. Volgens mij kom je daar nog wel mee weg.
_!

En het is nog steeds geen fraude.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:41:26 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72040391
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Klassejustitie, het is gewoon fraude. Vervolgen en een strafblad, net als uitkeringsfraudeurs. Maar nee, dan komen de ouders met dure advocaten en worden carrieres in de knop gebroken.

Het is net als met fietsendiefstal, dat is ook zo afgelopen als je iedereen die op een gestolen fiets rijdt twee dagen de bak ingooit en van een strafblad voorziet. Maar omdat dan 10.000 studenten een carriereprobleem hebben moet het met een boete worden afgedaan, zodat het een normale kwajongensstreek blijft.
Ja, laten we mensen in de gevangenis gooien voor een gestolen fiets. De politie heeft echt wel wat beters te doen dan van iedereen controleren of zijn fiets gestolen is. of weet jij een foutloze methode om te zien of een fiets gestolen is?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72043253
Heel goed van die studenten.
Belastingdienst naait ons met stelen van onze welverdiende loon, wordt het op een andere manier teruggepakt.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_72043283
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:01 schreef Meki het volgende:
Belastingdienst naait ons met stelen van onze welverdiende loon, wordt het op een andere manier teruggepakt.
To troll or not to troll!
pi_72043382
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:02 schreef Bolter het volgende:

[..]

To troll or not to troll!
Nee is waar, rij je 5 km te hard moet je 32 euro betalen..
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_72043818
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:01 schreef Meki het volgende:
Ik kan je geen ongelijk geven..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')