abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:40:34 #1
167923 appelsjap
All the above
pi_70772766
Ik photshop nu al een paar jaartjes, ben er best wel goed in enzulks, maar dat terzijde. Ik wil nu voor het eerst een website gaan ontwerpen met 0,0% html/php of ander codeertaal kennis. Het 'design' zal geen probleem worden, het publiceren van de site wel, heb geen codeer kennis.

Duss, een paar vraagjes:
1. Kan ik gewoon een layout maken in photoshop en dan naderhand slices maken? Of moet ik ook aan andere dingen denken?
2. Moet ik dat coderen zelf doen? Of zijn er progjes waar je PSD files invoert en die het voor je coderen?

Het codeer werk is behoorlijk simpel (denk ik zelf)
Het wordt een simpele site met een soort blog, en muziek erop. Gewoon een homepage met wat subpages waar naartoe gelinkt moet worden, that's it.

Iemand die me kan helpen hoe ik moet beginnen? Kan ik alvast met het design beginnen?
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:46:20 #2
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_70772961
als je plaatjes voor het web wilt maken, kun je misschien beter overwegen om imageready te gebruiken voor gifs en jpg's (zit bij photoshop) ipv psd

Als je het originele pakket hebt van photoshop het je hoogstwaarschijnlijk ook dreamweaver, voor je "codes"
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_70773010
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:40 schreef appelsjap het volgende:
Duss, een paar vraagjes:
1. Kan ik gewoon een layout maken in photoshop en dan naderhand slices maken? Of moet ik ook aan andere dingen denken?
Dat kan op zich, al kan het ook wel handig zijn als je ervaring hebt met wat er onderwater mogelijk is qua tabellen enz dus dat je al kan bedenken of iets wel of niet kan. Vroegâh op m'n stage kregen we de PSD van de ontwerper aangeleverd en moesten we zelf de onderdelen knippen.
quote:
2. Moet ik dat coderen zelf doen? Of zijn er progjes waar je PSD files invoert en die het voor je coderen?
Ja, ten eerste leer je daar het meest van en PSD naar HTML is niet ech mogelijk
Wat je wel kan doen is met een programma als dreamwaver aan de gang om je template in HTML te maken. Als ik je zo hoor kun je het beste een template maken voor een pakket als joomla. Joomla bied de functionaliteit en het uiterlijk maak je dan zelf
pi_70773013
quote:
1. Kan ik gewoon een layout maken in photoshop en dan naderhand slices maken? Of moet ik ook aan andere dingen denken? Ja,gewoon slicen en Outputten...

Geen programma's,zelf doen...

Het codeer werk is behoorlijk simpel (denk ik zelf): denk ik niet
Het wordt een simpele site met een soort blog, en muziek erop. Gewoon een homepage met wat subpages waar naartoe gelinkt moet worden, that's it. Dat kan je Static of Dynamic doen... als je het ook maar enigzinds dynamisch wilt doen,dan ga maar eerst ff leren programmeren succes!
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_70773067
Je kan gewoon beginnen met ontwerpen.

Wil je de blog functie helemaal zelf maken?
Hoe moet ik dat muziek erop voor mij zien? Een afspeel lijst? Een aantal nummers die continue blijven afspelen?

Wil je de content middels een cms systeem beheren? Of wil je gewoon html pagina's maken die je zelf aan gaat passen wanneer je wijzigingen wil doorvoeren?

Is het echt nodig dat je de gehele site in php codeert? Is alleen html met een bestaand blog script niet afdoende?
pi_70773098
succes met het leren van css, php!

dreamweaver is een goeie tip!
Maar zoek ff een leuke tutorial op.. het is echt niet heel moeilijk
sorry.. ik kan er ook niets aan doen
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:51:08 #7
167923 appelsjap
All the above
pi_70773119
Site gaat hierop lijken:

Kan zoiets ook met dreamweaver? De template wil ik sowieso met PS maken omdat ik daar vertrouwd mee ben en daar veel mooie dingen mee kan maken
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_70773122
Oja, kijk op www.sitepoint.com

Ik vind dat een verdomd handige site
pi_70773141
Alles kan met Dreamweaver. De vraag is meer of jij het kunt.
pi_70773170
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:51 schreef appelsjap het volgende:
Site gaat hierop lijken:
[ afbeelding ]
Kan zoiets ook met dreamweaver? De template wil ik sowieso met PS maken omdat ik daar vertrouwd mee ben en daar veel mooie dingen mee kan maken
Photoshop, html en css. Dan kom je een heel eind. Dreamweaver is niet meer dan een tool om je codes in te tikken. Je kan het ook in notepad doen als je zou willen. Zend of Aptana vind ik ook fijne programma's om mee te werken.
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:53:17 #11
167923 appelsjap
All the above
pi_70773173
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:49 schreef JonKeL het volgende:
Je kan gewoon beginnen met ontwerpen.

Wil je de blog functie helemaal zelf maken?
Hoe moet ik dat muziek erop voor mij zien? Een afspeel lijst? Een aantal nummers die continue blijven afspelen?

Wil je de content middels een cms systeem beheren? Of wil je gewoon html pagina's maken die je zelf aan gaat passen wanneer je wijzigingen wil doorvoeren?

Is het echt nodig dat je de gehele site in php codeert? Is alleen html met een bestaand blog script niet afdoende?
Geen idee waar je het over hebt, php zei ik alleen omdat het enigszins bekend klonk
Blog functie kan idd met script. Muziek, het moet idd een afspeellijst worden die automatisch wordt afgespeeld.
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:55:12 #12
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_70773248
quote:
Het codeer werk is behoorlijk simpel (denk ik zelf)
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:56:06 #13
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70773280
Het hangt er ook een beetje van af wat je er mee wilt doen. Of het iets wordt wat kan groeien, waar misschien andere mensen aan gaan werken.

In dat geval vind ik Dreamweaver niet echt een aanrader.

Een template manager lijkt me daarentegen weer te ingewikkeld en overbodig als het voor de hobby is.

En verder is google je vriend:

http://www.google.nl/search?q=cut+image+to+html
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:56:09 #14
167923 appelsjap
All the above
pi_70773283
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:55 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Niet al het codeerwerk, maar specifiek codeerwerk voor mijn site
pi_70773301
kijk voor de gein ook eens naar broncodes van andere sites... kun je vaak veel van leren...

voor de mensen die hier boven meteen over een CMS praten... het lijkt me eerste verstandig dat je gewoon zelf nette code kunt schrijven en lezen... daarna zou ik pas een keer een gooi doen naar een Open Source CMS (joomla, drupal)

waarschijnlijk is het de eerste keer al een opgave om schone W3 code te kunnen schrijven. Probeer jezelf ook niet aan te leren op tabellen te gebruiken omdat je niet weer hoe het in div's moet.

als er vragen zijn hoor ik het wel!
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:58:58 #16
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_70773376
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:56 schreef ErwinEHVNL het volgende:
(...) het lijkt me eerste verstandig dat je gewoon zelf nette code kunt schrijven en lezen...
Mij ook, maar het kost wel ff tijd om dat te leren, denk niet dat TS dat er voor over heeft. Zeker met PHP is het heel makkelijk jezelf in de vingers te snijden.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:59:13 #17
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70773386
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:56 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Niet al het codeerwerk, maar specifiek codeerwerk voor mijn site
Hangt er van af. Als je wilt gaan scripten wens ik je succes. Als je alleen HTML doet: dat hoort iedere designer te beheersen en is ook niet echt moeilijk. Je moet alleen goed begrijpen dat je van tevoren moet nadenken over je indeling i.v.m. latere aanpassingen en eventueel verschillen in interpretatie tussen de browsers
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:59:43 #18
167923 appelsjap
All the above
pi_70773402
Oke een 2e vraag, als ik het designen doe en alleen iemand nodig heb voor het codeerwerk, voor zeg maar 5-6 subpages, iemand intresse? En tegen welke prijs?
pi_70773406
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:56 schreef ErwinEHVNL het volgende:
kijk voor de gein ook eens naar broncodes van andere sites... kun je vaak veel van leren...

voor de mensen die hier boven meteen over een CMS praten... het lijkt me eerste verstandig dat je gewoon zelf nette code kunt schrijven en lezen... daarna zou ik pas een keer een gooi doen naar een Open Source CMS (joomla, drupal)

waarschijnlijk is het de eerste keer al een opgave om schone W3 code te kunnen schrijven. Probeer jezelf ook niet aan te leren op tabellen te gebruiken omdat je niet weer hoe het in div's moet.

als er vragen zijn hoor ik het wel!
Hij kan toch zijn eigen cms ontwikkelen. Heel erg basic beginnen en dat verder uitwerken. Maar of dat handig is voor deze site dat weet hij alleen zelf. Als hij 1x gemaakt word en verder weinig nieuwe content toegevoegd hoeft te worden dan is het behoorlijk overbodig, maar wel een goed leerproces.
pi_70773435
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:51 schreef HuHu het volgende:
Alles kan met Dreamweaver. De vraag is meer of jij het kunt.
+1
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:01:11 #21
167923 appelsjap
All the above
pi_70773448
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:59 schreef JonKeL het volgende:

[..]

Hij kan toch zijn eigen cms ontwikkelen. Heel erg basic beginnen en dat verder uitwerken. Maar of dat handig is voor deze site dat weet hij alleen zelf. Als hij 1x gemaakt word en verder weinig nieuwe content toegevoegd hoeft te worden dan is het behoorlijk overbodig, maar wel een goed leerproces.
Er moet wel steeds content toegevoegd worden, denk aan muziek, fotos, nieuws, etc
pi_70773450
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:58 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Mij ook, maar het kost wel ff tijd om dat te leren, denk niet dat TS dat er voor over heeft. Zeker met PHP is het heel makkelijk jezelf in de vingers te snijden.
je kunt geen php code schrijven als je stap 1 en 2 ((x)HTML en CSS) niet onder de knie hebt... daarnaast las ik ook al dat je gebruik wil maken van scripts.....

dan zou je dus al 4 dingen from scratch moeten leren, xHTML CSS PHP en javascript. Ik zeg heel veel succes en ik hoop dat je website binnen een half jaar af is!
pi_70773461
Je kan inderdaad gewoon met Photoshop je site designen, maar zoals al eerder gezegd, moet je rekening houden met een aantal factoren. Hoe je items gaat plaatsen etc. Hou ook rekening met de variabele hoogte van teksten etc en hou rekening met de schermresolutie van anderen (maak hem dus niet net passend voor je eigen beeldscherm als je een 1920x1200 scherm hebt, bijvoorbeeld).Hou altijd een resolutie van minimaal 1024x768 aan.

Gebruik geen exotische lettertypes voor lappen tekst, voor kopjes etc kan het wel, maar dan zul je je ook moeten verdiepen in diverse plugins die custom fonts weergeven op een site. Voor menu items zou je het gewoon met plaatjes op kunnen lossen.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_70773500
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:59 schreef JonKeL het volgende:

[..]

heb je OP wel gelezen????

hij heeft 0,0 verstand van HTML en CSS.... en dan stel jij voor om een eigen CMS te ontwikkelen?
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:03:08 #25
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70773521
Een half jaar?

Hmmm, dat brengt me op een idee.

Voor 3000 euro netto doe ik het
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')