abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70744811
De euro is uiteraard geen lang leven meer beschoren met lidstaten op de rand van een faillissement en enkelen die alleen fors geld opstrijken en nooit iets zullen terug betalen en de grootste lidstaat die praktisch leeft van de 80 miljard euro EU landbouwsubsidies

wanneer zal de Euro scheuro
In een Noord- en een Zuideuro??
De Zeuro en de Neuro

De lidstaten op de rand van het faillissement willen veel meer Euro's gaan printen dan die 3% inflatiecorrectie per jaar, wel 7% of 10% net als de USA
quote:
di 07 jul 2009, 13:35 | 0 reacties
Minister Bos: Stabiliteitspact EU in gevaar
BRUSSEL (AFN) - Wouter Bos (Financiën) ziet grote gevaren voor het Stabiliteitspact, de EU-afspraak over overheidstekorten om de koers van de euro te waarborgen.
Bos noemt het een zorgelijke ontwikkeling dat Frankrijk en Duitsland een totaal verschillende aanpak van hun begrotingstekorten hebben gekozen. “Duitsland heeft net een zeer rigide regel vastgelegd dat het land verplicht om het tekort zeer snel te beperken, desnoods zelfs met uitgavenstops zoals in Californië. Daarentegen zegt Frankrijk dat zoiets niet werkt en dat sommige schulden juist erg goed zijn.”

Bos vindt de verschillende aanpak “verwarrend en potentieel economisch destabiliserend”, zei hij dinsdag na EU-beraad in Brussel.
pi_70744893
Ik las in FEM Business er iets over. Zudielijke landen wilde dat de ECB obligaties ging opkopen en de rente verlagade. Noordelijke landen waren daar fel op tegen.

Ben zelf ook tegen. Als je denkt aan alle knoppen van de economie te kunnen draaien wordt het een chaos. Als we nou iig 1 knop vast houden kunnen we zinnigere dingen doen met die andere knoppen.
pi_70744996
De Zeuro vind ik wel passend voor die lakse zuiderlingen. Voor het noorden zou iets als stabielo beter klinken. Of Noro. Of Guldenmark.
pi_70745096
Als de Dollar nog overeind staat zal de Euro er ook nog zeker zijn. Ik ben zelf er blij met de euro

Tegenstanders van de euro gebruiken bijna altijd argumenten die niet kloppen maar, net zoals bij Wilders, wel lekker scoren.

De Gulden was leuk de euro is beter
pi_70745210
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:43 schreef SimonBalk het volgende:
Als de Dollar nog overeind staat zal de Euro er ook nog zeker zijn. Ik ben zelf er blij met de euro

Tegenstanders van de euro gebruiken bijna altijd argumenten die niet kloppen maar, net zoals bij Wilders, wel lekker scoren.

Beter wat argumenten die misschien niet helemaal kloppen dan jou gezwam in de ruimte zonder ook maar EEN argument te geven
pi_70745234
Ik was geen euro-fan, ben geen euro-fan en zal het ook nooit worden. Toch lijkt het me nu geen geschikt moment om te gaan morrelen aan die munt. Laat het ding z'n nut maar bewijzen.
pi_70745476
Meteen schreeuwen over uit elkaar vallen is ook erg overdreven, maar de enige reden dat de dollar nog leeft is de ook zwakke euro. En die zwakte is toch hoofdzakelijk een gevolg van de zuidelijke staten.
pi_70745534
Snap dit niet: het zou toch los moeten staan van wat Duitsland en Frankrijk vinden. Als de pers in Frankfurt maar niet te hard draait.
pi_70746166
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:54 schreef TubewayDigital het volgende:
Snap dit niet: het zou toch los moeten staan van wat Duitsland en Frankrijk vinden. Als de pers in Frankfurt maar niet te hard draait.
Unieleden gaan nog steeds over hun eigen begroting
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:11:28 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70746309
Dat Stabiliteitspact is nooit wat geweest: jaren terug negeerden de grote landen het, en kwamen er geen sancties.

Maar ja, wat wil je, voor een munt (en EU-overheid) die nooit de goedkeuring (of ook maar mening) van de bevolking heeft gekregen en vertegenwoordigd...
censuur :O
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:11:59 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70746329
Allemaal om zieltjes te winnen, laten we vooral net als de VS het ene gat met het andere vullen. Ik hoop dat hier gewoon naar een harde lijn wordt gestreeft en dat we gewoon de pijn voelen waar hij gevoeld moet worden.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:15:22 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70746472
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:11 schreef elcastel het volgende:
Allemaal om zieltjes te winnen, laten we vooral net als de VS het ene gat met het andere vullen. Ik hoop dat hier gewoon naar een harde lijn wordt gestreeft en dat we gewoon de pijn voelen waar hij gevoeld moet worden.
Daar is het al te laat voor... Banken hebben 90 miljard gekregen om vrolijk door te gaan, incl. bonussen voor de top. Overbodige banen worden met "deeltijdWW" in stand gehouden op kosten van de belastingbetaler, NHG gaat omhoog, HRA blijft, mensen die hun schulden niet kunnen betalen krijgen van alle kanten hulp...
M.a.w. degenen die zich netjes gedragen hebben, kunnen (zoals altijd) de kosten betalen.
pi_70746532
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:08 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Unieleden gaan nog steeds over hun eigen begroting
Niet over de hoeveelheid geld die bijgeprint wordt, dat blijft maximaal 3% gelijk aan de norm voor iedere lidstaat

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 07-07-2009 17:29:07 ]
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:17:54 #14
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70746593
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Daar is het al te laat voor... Banken hebben 90 miljard gekregen om vrolijk door te gaan, incl. bonussen voor de top. Overbodige banen worden met "deeltijdWW" in stand gehouden op kosten van de belastingbetaler, NHG gaat omhoog, HRA blijft, mensen die hun schulden niet kunnen betalen krijgen van alle kanten hulp...
M.a.w. degenen die zich netjes gedragen hebben, kunnen (zoals altijd) de kosten betalen.
Ik heb het meer over de EU, maar ook daar wordt al flink gestrooid (al snap ik best dat er geld moest worden losgeweekt). Ik ben voorstander van rentebeslissingen op basis van inflatiecijfers en ben tevens voorstander van het stabiliteitspact. Aan dat laatste mag best gemorreld worden, maar het nadeel is dat dat vaak de opmaat naar meer en erger is, altijd eigenlijk ...
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:20:31 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70746694
Het hele idee van een stabiliteitspact is juist dat je je er aan moet houden zodra het nodig is... Anders heeft het geen zin.
Een beetje als: "in een onderzeeer sluiten we het luik bij een lek, ongetwijfeld of daar nog iemand in zit". Als je daar op het moment dat het nodig is op terugkomt, verdrinkt iedereen."
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:26:32 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70746977
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Het hele idee van een stabiliteitspact is juist dat je je er aan moet houden zodra het nodig is... Anders heeft het geen zin.
Een beetje als: "in een onderzeeer sluiten we het luik bij een lek, ongetwijfeld of daar nog iemand in zit". Als je daar op het moment dat het nodig is op terugkomt, verdrinkt iedereen."
Ja maar soms is er een tussenweg mogelijk, ik vind dit best een economische uitzondering, echter je moet niet proberen alle pijn weg te halen, integendeel. Maar goed, vertel dat de politicus maar eens ...
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:31:54 #17
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_70747243
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:36 schreef henkway het volgende:
De euro is uiteraard geen lang leven meer beschoren met lidstaten op de rand van een faillissement en enkelen die alleen fors geld opstrijken en nooit iets zullen terug betalen [..]
Lidstaten zullen nooit de Euro verlaten, omdat er geen serieus alternatief is. Het is voor die landen economisch zelfmoord om weer terug te gaan naar hun vroegere geldeenheid. Denk bijv. aan gierende hyper inflatie, hoge exportprijzen, kleine thuismarkt, etc.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  dinsdag 7 juli 2009 @ 18:13:41 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70748740
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:36 schreef henkway het volgende:
De euro is uiteraard geen lang leven meer beschoren met lidstaten op de rand van een faillissement en enkelen die alleen fors geld opstrijken en nooit iets zullen terug betalen en de grootste lidstaat die praktisch leeft van de 80 miljard euro EU landbouwsubsidies

wanneer zal de Euro scheuro
In een Noord- en een Zuideuro??
De Zeuro en de Neuro

De lidstaten op de rand van het faillissement willen veel meer Euro's gaan printen dan die 3% inflatiecorrectie per jaar, wel 7% of 10% net als de USA
[..]
Gelukkig hebben de lidstaten er niets over te zeggen hoeveel geld er wordt bijgeprint. Ze kunnen hun begrotingstekort wel laten oplopen maar daarmee naaien ze zichzelf want dan moeten ze steeds meer rente betalen op hun leningen. Je ziet nu al dat dat enorm uit elkaar aan het lopen is binnen de EU

Ik begin eigenlijk steeds positiever te worden over de euro, juist omdat geen enkele lidstaat er zeggenschap over heeft. Trichet kan simpelweg z'n middelvinger opsteken naar Sarkozy. Toch een heel andere situatie dan in de VS, waar Bernanke ter verantwoording wordt geroepen door de politiek.

Het zal me niets verbazen als de ECB na deze crisis (over 10-20 jaar) het model gaat worden dat meer landen (incl de USA) gaan volgen: een onafhankelijk instituut dat uitsluitend stuurt op prijsstabiliteit. Dat is m.i. ook de enige weg als je een fiat currency wilt houden.

Niet dat de ECB alles perfect doet, maar van de grote centrale banken (ECB, FED, BOE, BOJ) heb ik het meeste vertrouwen in de ECB. JUIST de chaos en de onenigheid binnen de EU zijn een soort van garantie voor de onafhankelijkheid van de ECB.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 juli 2009 @ 18:24:54 #19
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70749095
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:13 schreef SeLang het volgende:
Ik begin eigenlijk steeds positiever te worden over de euro, juist omdat geen enkele lidstaat er zeggenschap over heeft. Trichet kan simpelweg z'n middelvinger opsteken naar Sarkozy. Toch een heel andere situatie dan in de VS, waar Bernanke ter verantwoording wordt geroepen door de politiek.

Het zal me niets verbazen als de ECB na deze crisis (over 10-20 jaar) het model gaat worden dat meer landen (incl de USA) gaan volgen: een onafhankelijk instituut dat uitsluitend stuurt op prijsstabiliteit. Dat is m.i. ook de enige weg als je een fiat currency wilt houden.

Niet dat de ECB alles perfect doet, maar van de grote centrale banken (ECB, FED, BOE, BOJ) heb ik het meeste vertrouwen in de ECB. JUIST de chaos en de onenigheid binnen de EU zijn een soort van garantie voor de onafhankelijkheid van de ECB.
Helemaal mee eens, maar ik vraag me af (/huiver) hoe houdbaar dit systeem is. Je kunt er donder op zeggen dat men zal proberen om de ECB onder druk te zetten. Dat is mijn enige en grootste angst, voor de rest ben ik eens met bovenstaande.
pi_70753816
Dollar zal gaan stijgen ten opzichte van de Euro, teveel bullisch sentiment voor de Euro. Vooral als de beurzen weer gaan dalen zal de dollar in waarde toe gaan nemen door het afwikkelen van schulden in USD.
pi_70773619
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:24 schreef elcastel het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar ik vraag me af (/huiver) hoe houdbaar dit systeem is. Je kunt er donder op zeggen dat men zal proberen om de ECB onder druk te zetten. Dat is mijn enige en grootste angst, voor de rest ben ik eens met bovenstaande.
Dat denk ik ook, knappe jongen die tegen al te grote druk van heel veel landen weerstand durft te bieden
pi_70775195
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:24 schreef elcastel het volgende:

[..]

Zolang er een Fransman baas is bij de ECB hoeven wij nergens zorgen om te hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 8 juli 2009 @ 13:02:36 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70775444
@SE,
Als je binnenkort weer eens aan een BB terminal zit dan kun je misschien nog eens een plaatje uitdraaien met creditspreads van EMU landen. Het plaatje dat ik eerder postte is alweer een paar maanden oud.
Mijn reisverslagen
pi_70775869
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:02 schreef SeLang het volgende:
@SE,
Als je binnenkort weer eens aan een BB terminal zit dan kun je misschien nog eens een plaatje uitdraaien met creditspreads van EMU landen. Het plaatje dat ik eerder postte is alweer een paar maanden oud.
Goed kans dat er landen zijn die nergens meer geld kunnen lenen, dan bij de ultieme moneycreator de ECB
  woensdag 8 juli 2009 @ 13:39:04 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70776807
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:14 schreef henkway het volgende:

[..]

Goed kans dat er landen zijn die nergens meer geld kunnen lenen, dan bij de ultieme moneycreator de ECB
Voor zover ik weet kan de staat niet lenen bij de ECB.
Mijn reisverslagen
pi_70782984
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:40 schreef TubewayDigital het volgende:
De Zeuro vind ik wel passend voor die lakse zuiderlingen. Voor het noorden zou iets als stabielo beter klinken. Of Noro. Of Guldenmark.
Duitsers noemen het de Teuro.

Geuro is ook goed, aan de munt zit een vies luchtje.
  woensdag 8 juli 2009 @ 16:17:20 #27
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70783109
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:14 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Duitsers noemen het de Teuro.

Geuro is ook goed, aan de munt zit een vies luchtje.
Geuro komt vanzelf als we hyperinflatie hebben... De Teuro komt dan een paar maanden later.
pi_70793089
We gaan allemaal kapot en terug naar ruilhandel

lekker faxen heel de dag echt genot
pi_70795910
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 21:16 schreef wolfrolf het volgende:
We gaan allemaal kapot en terug naar ruilhandel

Dat geloof ik niet, maar dat de huidige wereldvaluta niet meer waarde hebben dan de belofte van regeringen om de valuta zoveel mogelijk constant te houden ten opzichte van het goud, maar er is geen enkele garantie
  woensdag 8 juli 2009 @ 22:35:22 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70796036
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:32 schreef henkway het volgende:
maar dat de huidige wereldvaluta niet meer waarde hebben dan de belofte van regeringen om de valuta zoveel mogelijk constant te houden ten opzichte van het goud,
Ehm?
Wat heeft goud er nou weer mee te maken
Mijn reisverslagen
pi_70796167
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ehm?
Wat heeft goud er nou weer mee te maken
Na het verlaten van de goudstandaard was er de belofte dat die waarde wel gevolgd zou worden, dus dat het verder geen gevolg zou hebben voor de waarde van de valuta
  woensdag 8 juli 2009 @ 22:51:08 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70796806
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:38 schreef henkway het volgende:

[..]

Na het verlaten van de goudstandaard was er de belofte dat die waarde wel gevolgd zou worden, dus dat het verder geen gevolg zou hebben voor de waarde van de valuta
Daar is mij niets van bekend, al kan ik me wel voorstellen dat indertijd een onnozele politicus een dergelijk verkooppraatje kan hebben gehouden. Want in dat geval, waarom verlaat je dan de goudstandaard?

In elk geval geeft geen enkele centrale bank ene shit om wat de goudprijs doet. De dekking van geld bestaat uit een belofte van een overheid met het recht om belasting te heffen en een geweldsmonopolie om dat af te dwingen.
Mijn reisverslagen
pi_70803087
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 16:43 schreef SimonBalk het volgende:

Een noordelijke Euro, een Neuro dus , zou veel meer haar waarde behouden en in korte tijd twee of vier keer zo veel waard zijn als een Zeuro

Voorwaarde is wel dat die meer gelijke landen dan veel meer gaan vervlechten in hun financiele en bestuurlijke structuur

De huidige Euro zal een keer gaan klappen, het steeds sterker uitelkaar lopen van de Eurowaardering door de rente op staatsobligaties van de zelfde euro per land is daar een klein begin van

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 10-07-2009 10:05:37 ]
pi_70834689
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:02 schreef SeLang het volgende:
@SE,
Oké, maar zit op dit moment erg ver van de BB terminal vandaan ivm vakantie thuis. Maar zal spoedig eens weer wat updaten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 11 juli 2009 @ 04:02:00 #36
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_70870049
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 04:02 schreef THEFXR het volgende:
Dit gaat de euro vervangen.
Dan zouden Rusland, China, India etc, effectief tot de Europese Muntunie toetreden. Zonder harde dekking van zo'n munt is dat godsonmogelijk want het zijn onvergelijkbare economieën. Dan zullen eerst de euro en dollar moeten ontploffen, wat me trouwens wel een mogelijkheid lijkt die steeds reëler wordt.

Je ziet nu zowel in de VS als in Europa de weerstand tegen verdere bailouts toenemen, niet alleen onder het publiek en in de media, vanwege de gigantische schulden en risico's die de overheden zich op de hals halen en het misbruik dat banken ervan gemaakt hebben, maar nu ook onder overheden zelf omdat die de belastinginkomsten zien instorten. Als ze de staatsschulden niet nog verder willen laten oplopen (als uberhaupt nog iemand ze wil financieren) zullen ze zwaar moeten bezuinigen en zelfs in eigen vlees moeten snijden, wat volledig indruist tegen de natuur van iedere zittende politicus. Om die reden hoeven banken niet meer op clementie te rekenen. Maar hun verliezen op de woning- en commerciële kredieten blijven zich opstapelen en die kunnen ze niet eeuwig voor zich uitschuiven, en de FED en ECB kunnen niet eeuwig hun waardeloze assetts blijven absorberen.

De keuze is dan tussen behoedzaam liquideren, of nationaliseren van de banken.

Verder zou het voor overheden wel eens erg aantrekkelijk kunnen zijn om de hele kapitaal- en geldmarkt zelf ter hand te nemen; door banken te nationaliseren kunnen ze zelf de kredietstroom aan het publiek regelen, en misschien zelfs de hele windhandel in treasuries tussen zichzelf en de centrale banken op zich nemen, waarbij de eigen behoefte aan een lage rente natuurlijk centraal zou staan.

Ik denk dus dat overheden nu twee onweerstaanbare motieven hebben om met bailouts te stoppen, de bankwereld te nationaliseren en zelf volledige controle over de kredietvoorziening en renteniveau's te nemen. Als dat eenmaal zover is, kun je er donder op zeggen dat ze de verleiding niet zullen kunnen weerstaan om via de banken een vloedgolf van goedkoop geld over de markten te storten en alle bubbels weer op te blazen. Dat levert een paar maanden van hoera-stemming op, alles lijkt ineens op te veren, het geld komt uit alle hoeken en gaten weer tevoorschijn en we gaan weer als gekken consumeren en beleggen, bang om de boot te missen. De beurzen en de woningmarkt bereiken nieuwe hoogten, de lonen stijgen, de prijzen stijgen - en even later betaal je 1000 euro voor een broodje kaas en eindigen alle schulden en tegoeden in het zwarte gat dat hyperinflatie heet. Als er een grootscheepse nationalisatie van banken komt, is dat het scenario waar ik bang voor ben.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 10:22:50 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70871108
Goed verhoede dat de politiek (nog meer) controle krigt over monetair beleid

Het meeste zie ik in een onafhankelijke centrale bank, liefst gedeeld door verschillende landen, die puur op inflatie en geldhoeveelheid stuurt en niet op politieke motieven. Zo is de FED ook oorspronkelijk bedoeld geweest: iets elastischer dan fysiek goud en zilver, maar niet om politieke doelen na te streven.

Helaas is dat (voorspelbaar) vanaf dag één fout gegaan en heeft men monetair beleid vanaf het begin gebruikt voor politieke doeleinden. Dat is precies de reden waarom ik het concept van de euro en de ECB steeds beter begin te vinden. Naast dat de ECB formeel onafhankelijk is wordt zij gedeeld door een groot aantal landen dat continue met elkaar overhoop ligt. Dat verkleint de mogelijkheden om politieke druk uit oefenen. Wel vind ik dat de ECB nog steeds wat teveel de economie probeert te sturen, bijvoorbeeld door de rente in de eerste helft van de 2000's relatief laag te houden terwijl de inflatie al boven target zat. Hierdoor hebben ze ook meegewerkt om de bubble op te blazen. Maar conceptueel vind ik het het beste wat we op dit moment hebben.
Mijn reisverslagen
pi_70871693
quote:
Eh... hoe blijven die 'losse' delen eigenlijk vast zitten? Zit er een doorschijnend plastik schijfje achter ofzo?
Lijkt qua kleur wat op goud, maar zal wel weer goedkope zooi a la 'Nordic Gold' http://nl.wikipedia.org/wiki/Nordic_gold zijn...
Goud kan je niet bijdrukken
pi_70903186
quote:
Of we gaan gewoon terug naar onze eigen munt:

Of we laten ons wederom een oor aannaaien met de volgende munt die alle volkeren met elkaar verbindt en alles beter en gemakkelijker maakt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sturmvogel op 12-07-2009 15:55:46 ]
pi_70908311
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:49 schreef Sturmvogel het volgende:

[..]

Of we gaan gewoon terug naar onze eigen munt:
Nee dat zal niet meer gaan

maar dat een munt, ook een regering betekent, en een volk, en een armoe, dat moet echt duidelijk worden
pi_70912325
Ik ben "De wereld volgens Jim Rogers" aan het lezen, waarin hij schrijft over zijn reis door 116 landen. Op een gegeven moment komt ook de invoering van de euro ter sprake. Hij onderschrijft het idee van een gezamenlijke munt die zo hard is als de Duitse mark. De snelle manier waarop de euro is ingevoerd in veel landen tegelijkertijd, is hem een doorn in het oog.

Een gelijdelijke invoer in twee of drie landen met een vergelijkbare economische situatie was veel beter geweest volgens Rogers. Hij voorspelt in het boek al scheuring in de eurozone bij aantreden van een populistische politicus die de euro de schuld geeft van de problemen in zijn land...
pi_70913392
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:34 schreef lyolyrc het volgende:
Ik ben "De wereld volgens Jim Rogers" aan het lezen, waarin hij schrijft over zijn reis door 116 landen. Op een gegeven moment komt ook de invoering van de euro ter sprake. Hij onderschrijft het idee van een gezamenlijke munt die zo hard is als de Duitse mark. De snelle manier waarop de euro is ingevoerd in veel landen tegelijkertijd, is hem een doorn in het oog.

Een geleidelijke invoer in twee of drie landen met een vergelijkbare economische situatie was veel beter geweest volgens Rogers. Hij voorspelt in het boek al scheuring in de eurozone bij aantreden van een populistisch politicus die de euro de schuld geeft van de problemen in zijn land...
Ja er moet een aanleiding zijn, ik hou het op hedgefondsen, die de Euro zal doen scheuren
Het is niet likely dat de ECB staatsobligaties van lidstaten gaat opkopen itt tot de USA waar de FED dat wel doet

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 12-07-2009 21:30:41 ]
  zondag 12 juli 2009 @ 21:50:03 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70914705
De euro gaat niet scheuren want de landen die daar aanleiding toe geven zullen de grootste verliezers zijn.
Mijn reisverslagen
pi_70923442
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:50 schreef SeLang het volgende:
De euro gaat niet scheuren want de landen die daar aanleiding toe geven zullen de grootste verliezers zijn.
je kunt je enigsinds daarvoor indekken natuurlijk. Ben wel blij dat we nu eenmaal die euro hebben ipv. al die valuta in alle europeze landen.

De dollar zal nog niet in de afgrond zakken omdat dan niet alleen Amerika maar ook China en Japan enigsinds de afgrond ingetrokken zal worden. Maar als de 2 laatstgenoemden constructies gaan bedenken om met zo weinig mogelijk problemen de dollar te gaan laten crashen zie ik ze het nog wel doen ook. De dollar heeft alleen maar laten zien niet bepaald crash proof te zijn.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:45:19 #46
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_70939663
A Grim Outlook for the Eurozone?
Ambrose Evans-Pritchard, who has been consistently alarmed about Europe (and often charged in comments of going overboard in general, and on this topic in particular) sounds a particularly loud alarm on Europe, based on the view that the ECB has not eased enough.

I have limited insight here. I have been told that German banks are clamping down hard even on very sound Mittelstand borrowers, and the Mittelstand companies are the German growth engine. I was also just in Europe in June, well before the peak of tourist season, in cities along the Rhine and Danube. I saw far fewer signs of visible distress than in New York, meaning no homeless (that may not be a valid indicator, between social services and policy possibly shooing them away) and no shuttered retail stores (while vacancies are pretty high throughout Manhattan). And the streets and stores all looked pretty busy, although I have no benchmark for what normal activity would be.

The one thing we may discount in our assessment of the responses of most European countries to the crisis is that they have far greater automatic stabilizers than we do, Germany, for instance, has generous unemployment programs. So with their high level of automatic stimulus, fewer discretionary measures are needed.

That does not speak to the adequacy of the overall effort, particularly on the monetary front, which Evans-Pritchard addresses.

From the Telegraph:

Without a radical change of strategy, the ECB risks pushing the weakest states into a debt-compound spiral that can only end in bond crises and/or the disintegration of Europe's monetary union – whichever comes first.

The International Monetary Fund says the eurozone will contract by 4.8pc this year, worse than the UK (-4.2pc) or the US (-2.6pc). The deepest damage will occur next year as Europe remains mired in slump, even as the rest of the world recovers. It is the length of recession that matters most for jobs, social stability, and public finances. I am not easily shocked any longer but I did sit up when Spain's budget chief Luis Espadas said the economic collapse could "easily" push Spanish public debt to 90pc of GDP by 2011. This is up from 36pc in 2007.

Nobody knows where the tipping point lies on public debt, though anything above 100pc of GDP in a currency union is courting fate. Some are already there. The European Commission says Italian debt will jump to 116pc in 2010. Greece is vaulting back to 109pc, Belgium to 101pc, France to 86pc.

Ignore M3 at your peril. It flashed awarning signal in the US months before the collapse of Lehman Brothers last September; it is flashing the similar warning signals in Europe now.

Professor Tim Congdon from International Monetary Research said the eurozone money figures are "horrifying" and portend a serious crunch ahead. "My verdict is that the senior people in the ECB [and the Fed] have little organised understanding of the debt-deflationary processes initiated in late 2008," he said.

Ireland's M3 contracted at a 30pc annual rate last month, a death sentence for a hyper-indebted economy...

In Germany, the Mittlestand lobby (BVMW) says half its members are facing a liquidity squeeze, while the strutting finance minister, Peer Steinbrück, has assumed a ghostly pallor. "We must take seriously the threat of a credit crunch in the second half of this year," he said.

Mr Steinbrück has called for a suspension of the Basel II accounting rules in order to rescue banks, and even suggested that the German government undertake direct lending to boost credit. The regulator BaFin has already told us that bad debts are set to "blow like a grenade" this year. A leaked BaFin memo said "problematic" assets have reached ¤816bn (£700bn), led by Hypo Real with ¤268bn.

ECB experts think eurozone banks will have to write down a further ¤203bn by the end of next year. Yet ECB policy-makers seem unwilling to face the implications. Yes, they have injected ¤442bn in a one-year tender, but the money is not reaching the economy. Simon Ward from Henderson New Star said the ECB is repeating errors made in Japan when it first trifled with QE, relying on banks to pass on credit rather going for massive bond purchases.

Inevitably, Europe's politicians are taking matters into their own hands. They will not sit idly by as millions lose their jobs. If the ECB deflates, budgets must bear the strain, and that is exactly what Europe cannot afford with a birthrate of 1.53 per woman and the onset of demographic decline. The commission says the number of workers per pensioner over 65 will halve from four to two by 2040. Age-related costs will explode by 15pc of GDP in Greece, 9pc in Ireland, Spain and Holland. The populations of Germany and Italy will soon be shrinking.

Viewed strategically, Europe's mix of monetary deflation and rampant deficit spending by the states is nothing short of lunatic.
Needless to say, Britain faces it own colossal mess, but of a different kind. It is the Prime Minister who is taking the country over a cliff, not the Bank of the England. Voters will soon have the joy of sacking him. How do Europe's voters sack the ECB?
-------------------------------------------------------------------------------
Een van de betere artikelen over dit onderwerp die de snaar goed raakt.
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:27:40 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_112290684
Ja het gaat een probleem worden met de Euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:30:41 #48
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112290844
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ja het gaat een probleem worden met de Euro
Je was inderdaad ruim eerder dan het artikel in het NRC van 30 maart 2010 met de termen neuro en zeuro.
Maar blijkbaar was er bij de introductie van de euro ook al sprake van deze termen (die ik niet gehoord heb en jij ook niet, denk ik)
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:32:31 #49
323876 michaelmoore
pi_112290938
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:30 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Je was inderdaad ruim eerder dan het artikel in het NRC van 30 maart 2010 met de termen neuro en zeuro.
Maar blijkbaar was er bij de introductie van de euro ook al sprake van deze termen (die ik niet gehoord heb en jij ook niet, denk ik)
ik kwam op het idee omdat er zich al een splitsing zich begon af te tekenen tussen Noord en Zuid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112295161
De eer voor het eerste gebruik van de termen Neuro en Zeuro op Fok komt toe aan Poekieman, die ze al op 4 oktober 2008 gebruikte: Banken met hoge rente #14 - Waar we Fortis geen geld geven..

(ongetwijfeld tevergeefs, want ofwel we gaan allemaal naar ons eigen oude muntje terug, of er stappen alleen een paar armoedzaailanden uit).
pi_112304287
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 02:12 schreef dvr het volgende:
De eer voor het eerste gebruik van de termen Neuro en Zeuro op Fok komt toe aan Poekieman, die ze al op 4 oktober 2008 gebruikte: Banken met hoge rente #14 - Waar we Fortis geen geld geven..

(ongetwijfeld tevergeefs, want ofwel we gaan allemaal naar ons eigen oude muntje terug, of er stappen alleen een paar armoedzaailanden uit).
Dank dvr, voor het opzoeken!

Ik had al zo'n idee dat ik wel eens de eerste geweest zou kunnen zijn, maar het terug zoeken lukte niet zo. Daarom heb ik maar enige terughoudendheid betracht, want voor je het weet roept er iemand 'Bron ?' of, erger, is er toch iemand nog eerder geweest...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:34:39 #52
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112309965
de euro splitsen lijkt mij wel een van de slechtste oplossingen :')
pi_112310360
quote:
13s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:34 schreef Shispeed het volgende:
de euro splitsen lijkt mij wel een van de slechtste oplossingen :')
Want ?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:47:03 #54
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112310421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Want ?
ruzie onderling tussen eurolanden wie bij de neuro mag en wie bij de zeuro moet. kapitaalvlucht vanuit het zuiden naar het noorden waardoor de zeuro totaal instort, export onmogelijk maakt en er armoede ontstaat in de zeuro landen. etc etc etc
pi_112343753
Waarom is de euro trouwens zo sterk begonnen met dalen rond eind augustus 2011?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 14:20:24 #56
323876 michaelmoore
pi_112344393
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:47 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ruzie onderling tussen eurolanden wie bij de neuro mag en wie bij de zeuro moet. kapitaalvlucht vanuit het zuiden naar het noorden waardoor de zeuro totaal instort, export onmogelijk maakt en er armoede ontstaat in de zeuro landen. etc etc etc
o en dat komt er nu niet denk jij ???
http://www.telegraaf.nl/b(...)uro_s_drukken__.html
quote:
vr 01 jun 2012, 17:32
Berlusconi wil eigen euro's gaan drukken

MILAAN - Als de Europese Centrale Bank er niet voor zorgt dat Italië genoeg geld heeft, dan moet de regering in Rome zelf en op eigen gezag de drukpersen aanzwengelen en eigen euro's drukken. Dit zei ex-premier Silvio Berlusconi vrijdag in een toespraak voor de parlementariërs van zijn partij PDL
ij gaf meteen toe dat het om een, gek idee gaat. Berlusconi riep zijn opvolger Mario Monti op in 'Europa' erop aan te dringen dat er genoeg geld beschikbaar komt. Berlusconi zei, Anders is het beter uit de euro te stappen terwijl we in de Europese Unie blijven, iets wat volgens juristen helemaal niet kan.

.
pi_112344912
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 14:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

o en dat komt er nu niet denk jij ???
http://www.telegraaf.nl/b(...)uro_s_drukken__.html

[..]

Wat een boefje is Dirktator toch O+
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_112365215
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Poekieman het volgende:

Want ?
Splitsing in neuro en zeuro is m.i. uitgesloten.

Een zeuro is bij voorbaat onlevensvatbaar omdat landen als Frankrijk en Italië nooit door Spanje, Portugal e.d. omlaag getrokken zullen willen worden en dus nooit met hun in een nieuwe muntunie zullen stappen. Het is simpelweg te duur en te riskant voor de relatief gezondere landen, die ook zonder de ballast van de echte schuldenlanden al moeite genoeg hebben om hun eigen schulden op orde te krijgen.

Een neuro tussen overschotlanden als Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk heeft dat nadeel veel minder (al kan dat zo omslaan, als bv de NL-woningmarkt 30% inzakt), maar een eenheidsmunt tussen die landen heeft nauwelijks zin. Op wereldschaal zou het een te kleine munt zijn (niet meer dan een veredelde Deutschmark) maar de deelnemende landen zouden er wel weer hun fiscale/monetaire autonomie voor moeten inleveren, wat vooral in deze onzekere crisistijden onverstandig is. Dus dat gaat ook niet door.

Bovendien: de euro zal sowieso blijven bestaan als budgeteenheid van de EU, de euro blijft het voordeel behouden van een practische eenheidsmunt voor de Europese Economische Ruimte, en de hele euro-infrastructuur van ECB en SEPA (Single Euro Payments Area) is een heel groot goed.

En verder: als de euro uiteenvalt doordat landen afvallen, zal dat in een crisissfeer gebeuren waarin niet even 1-2-3 nieuwe euro-samenwerkingsverbanden gesmeed kunnen worden, inclusief de bijbehorende instituten en infrastructuur (want dat vergt maanden zoniet jaren). Landen zullen zich juist met grote haast loskoppelen van het eurogeweld en meteen de eigen munt, al dan niet in de gedaante van tijdelijk noodgeld, herinvoeren.

Samenvattend verwacht ik daarom, dat als de nood te hoog wordt door faillissement van Griekenland en/of Spanje, de eurozonelanden binnen enkele dagen allemaal voor intern gebruik op hun oude munt zullen terugvallen, maar dat ze tegelijkertijd de euro zullen handhaven als A) munt van de EU, B) verplichte handelsmunt voor grensoverschrijdende transacties binnen het eurogebied, en C) voorkeursmunt voor handel met landen buiten de eurozone (dwz: het is niet toegestaan de nationale munten in internationaal handelsverkeer te gebruiken; dus ofwel je gebruikt de punt van de handelspartner zoals de RMB of USD, of je gebruikt de euro).

Deze punten zullen er voor zorgen dat de euro ook in mondiaal verband toch enig gewicht zal behouden. Op termijn kunnen daar nog twee punten aan toegevoegd worden: D) de euro kan als wettig giraal betaalmiddel in alle eurolanden gehandhaafd blijven (als blijkt dat dit in zwakkere landen de eigen nationale munt niet teveel onder druk zet) en E) eurolanden kunnen verplicht worden een deel van hun staatsschuld in euro te blijven aangaan. Deze twee punten zouden de euro verder versterken en zouden er aan bijdragen, dat de euro over een jaar of 15-20 opnieuw EU-breed ingevoerd kan worden nadat de landen fiscaal en economisch dichter naar elkaar toegegroeid zijn.
Al zal men er dat keer voor waken, om weer een uniform ECB-rentetarief voor de banken in de eurozone te hanteren, want dat zou meteen weer tot onevenwichtigheden (bubbels) leiden die nu juist tot het uiteenvallen geleid hebben. Gediversifieerde rentes zijn heel eenvoudig af te dwingen door te eisen dat banken een bepaald percentage obligaties uit hun eigen land als ECB-onderpand moeten gebruiken, en dat de ECB zijn rente aanpast op de kwaliteit van dat onderpand. Met andere woorden: als een Spaanse bank Spaanse obligaties van 6% aanlevert, krijgt hij een duurdere leenrente dan een Duitse bank die Duitse obligaties van 3% in onderpand geeft. Op deze wijze zorg je dat particulieren en bedrijven in zwakke landen niet weer net zo goedkoop kunnen lenen als hun broeders in een sterkere economie, en dat bevordert weer de verdere economische en fiscale harmonisering van de EU.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 23:00:12 #59
323876 michaelmoore
pi_112365408
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 22:56 schreef dvr het volgende:

[..]

Splitsing in neuro en zeuro is m.i. uitgesloten.

Een zeuro is bij voorbaat onlevensvatbaar omdat landen als Frankrijk en Italië nooit door Spanje, Portugal e.d. omlaag getrokken zullen willen worden en dus nooit met hun in een nieuwe muntunie zullen stappen. Het is simpelweg te duur en te riskant voor de relatief gezondere landen, die ook zonder de ballast van de echte schuldenlanden al moeite genoeg hebben om hun eigen schulden op orde te krijgen.

Een neuro tussen overschotlanden als Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk heeft dat nadeel veel minder (al kan dat zo omslaan, als bv de NL-woningmarkt 30% inzakt), maar een eenheidsmunt tussen die landen heeft nauwelijks zin. Op wereldschaal zou het een te kleine munt zijn (niet meer dan een veredelde Deutschmark) maar de deelnemende landen zouden er wel weer hun fiscale/monetaire autonomie voor moeten inleveren, wat vooral in deze onzekere crisistijden onverstandig is. Dus dat gaat ook niet door.

Bovendien: de euro zal sowieso blijven bestaan als budgeteenheid van de EU, de euro blijft het voordeel behouden van een practische eenheidsmunt voor de Europese Economische Ruimte, en de hele euro-infrastructuur van ECB en SEPA (Single Euro Payments Area) is een heel groot goed.

En verder: als de euro uiteenvalt doordat landen afvallen, zal dat in een crisissfeer gebeuren waarin niet even 1-2-3 nieuwe euro-samenwerkingsverbanden gesmeed kunnen worden, inclusief de bijbehorende instituten en infrastructuur (want dat vergt maanden zoniet jaren). Landen zullen zich juist met grote haast loskoppelen van het eurogeweld en meteen de eigen munt, al dan niet in de gedaante van tijdelijk noodgeld, herinvoeren.

Samenvattend verwacht ik daarom, dat als de nood te hoog wordt door faillissement van Griekenland en/of Spanje, de eurozonelanden binnen enkele dagen allemaal voor intern gebruik op hun oude munt zullen terugvallen, maar dat ze tegelijkertijd de euro zullen handhaven als A) munt van de EU, B) verplichte handelsmunt voor grensoverschrijdende transacties binnen het eurogebied, en C) voorkeursmunt voor handel met landen buiten de eurozone (dwz: het is niet toegestaan de nationale munten in internationaal handelsverkeer te gebruiken; dus ofwel je gebruikt de punt van de handelspartner zoals de RMB of USD, of je gebruikt de euro).

Deze punten zullen er voor zorgen dat de euro ook in mondiaal verband toch enig gewicht zal behouden. Op termijn kunnen daar nog twee punten aan toegevoegd worden: D) de euro kan als wettig giraal betaalmiddel in alle eurolanden gehandhaafd blijven (als blijkt dat dit in zwakkere landen de eigen nationale munt niet teveel onder druk zet) en E) eurolanden kunnen verplicht worden een deel van hun staatsschuld in euro te blijven aangaan. Deze twee punten zouden de euro verder versterken en zouden er aan bijdragen, dat de euro over een jaar of 15-20 opnieuw EU-breed ingevoerd kan worden nadat de landen fiscaal en economisch dichter naar elkaar toegegroeid zijn.
Al zal men er dat keer voor waken, om weer een uniform ECB-rentetarief voor de banken in de eurozone te hanteren, want dat zou meteen weer tot onevenwichtigheden (bubbels) leiden die nu juist tot het uiteenvallen geleid hebben. Gediversifieerde rentes zijn heel eenvoudig af te dwingen door te eisen dat banken een bepaald percentage obligaties uit hun eigen land als ECB-onderpand moeten gebruiken, en dat de ECB zijn rente aanpast op de kwaliteit van dat onderpand. Met andere woorden: als een Spaanse bank Spaanse obligaties van 6% aanlevert, krijgt hij een duurdere leenrente dan een Duitse bank die Duitse obligaties van 3% in onderpand geeft. Op deze wijze zorg je dat particulieren en bedrijven in zwakke landen niet weer net zo goedkoop kunnen lenen als hun broeders in een sterkere economie, en dat bevordert weer de verdere economische en fiscale harmonisering van de EU.
Ze worden allemaal Euro-gebruikers??

Ja dat zou goed kunnen
Dan is de druk van de ketel
pi_112388204
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

Ze worden allemaal Euro-gebruikers??
Geen idee waar je op reageert of wat je wilt zeggen.
pi_112388273
Mooi, dan stond ik daar niet alleen in. ;)
pi_112658075
quote:
Mede om deze reden heb ik in mijn cash positie enkel biljetten van P (nederland) en X (duitsland). You never know....
pi_112662479
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2009 16:38 schreef TubewayDigital het volgende:
Ik las in FEM Business er iets over. Zudielijke landen wilde dat de ECB obligaties ging opkopen en de rente verlagade. Noordelijke landen waren daar fel op tegen.

Ben zelf ook tegen. Als je denkt aan alle knoppen van de economie te kunnen draaien wordt het een chaos. Als we nou iig 1 knop vast houden kunnen we zinnigere dingen doen met die andere knoppen.
Dit doen ze al. Een subsidiary van de ECB koopt sinds medio 2011 grootschalig staatspapier op, op de SECUNDAIRE markt nog wel.
pi_112663046
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:00 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Dit doen ze al. Een subsidiary van de ECB koopt sinds medio 2011 grootschalig staatspapier op, op de SECUNDAIRE markt nog wel.
bron? En welke subsidiary exact (naw)?
pi_112665010
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

bron? En welke subsidiary exact (naw)?
Securities and Markets Programme SMP

De originele bron is 404, maar melde een Trichet die weggelopen was uit onderhandelingen met het IMF aan de hand van het besluit. Ze doen dit al jaren: zie de FT en de beleidsnotities:
1.4. The ECBs unorthodox policies.

Dit is ook nieuwe informatie voor mij. Ik had het vernomen uit tweede hand. In ieder geval is het precies wat ik al geschreven had eerder dat jaar. Rapportages van dit soort takken van de ECB worden later teruggekoppeld en verwerkt in een beleidsnota. Dit bevestigd wel mijn vermoedens toen dat er iets helemaal fout zat.

http://ftalphaville.ft.co(...)ity-and-dirty-hands/
https://www.diw.de/docume(...)359026.de/dp1040.pdf

[ Bericht 39% gewijzigd door Nonversatie op 09-06-2012 18:44:32 ]
pi_112678276
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:00 schreef Nonversatie het volgende:

Dat is geen geheimzinnige subsidiary maar gewoon de ECB zelf, die zijn bezigheden keurig in alle openheid documenteert. Zie o.a. http://www.ecb.eu/mopo/implement/omo/html/index.en.html

En vanzelfsprekend gaat dat op de secundaire markt want als de ECB rechtstreeks van overheden gaat kopen kun je hem net zo goed opheffen en die overheden een eigen geldpers geven.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:34:15 #69
323876 michaelmoore
pi_112687367
Nee , Mark, niet als jij tegen een politiek Unie bent , dan NIET

Maar de kiezer is toch dom, die kun je van alles op de mouw spelden, ook al geloof je er zelf geen barst van, ze zijn je dan wel vergeten

http://www.telegraaf.nl/b(...)ar_nog_steeds__.html

quote:
zo 10 jun 2012, 10:55
|
Rutte: Euro is er over 50 jaar nog steeds
HILVERSUM - Demissionair premier Mark Rutte gaat ervan uit dat de euro er over een halve eeuw ook nog steeds is
Ik denk 't wel, zei hij zondag in het tv-programma Eva Jinek op zondag.

We komen er wèl uit, zei hij over de eurocrisis. Door de maatregelen van de laatste tijd 'staat de hele eurozone er beter voor'. Hij verwacht ook nog steeds dat bijvoorbeeld Griekenland de leningen terugbetaalt, ook bij een faillissement. „Maar dan duurt het langer.” Een land kan zich gewoonweg niet permitteren niet terug te betalen, want dan krijgt het nooit meer wat.
pi_112783652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2009 17:31 schreef csar het volgende:

[..]

Lidstaten zullen nooit de Euro verlaten, omdat er geen serieus alternatief is. Het is voor die landen economisch zelfmoord om weer terug te gaan naar hun vroegere geldeenheid. Denk bijv. aan gierende hyper inflatie, hoge exportprijzen, kleine thuismarkt, etc.
Euro-propaganda.

De thuismarkt voor Nederland is nu nog steeds Nederland - niet Europa. Het vrij verkeer van goederen en diensten wordt nogal beperkt door protectionistische maatregelen van verschillende lidstaten. Daarnaast hadden we voor de Euro ook weinig problemen met het opzoeken van de markt buiten onze thuismarkt.

Hyperinflatie is de kant die de EURO uitgaat - ik zie niet hoe je hyperinflatie krijgt bij een Zilveren Drachme. Zilver kun je niet bijdrukken immers.

Lage exportprijzen, dat is waar de economen ons nu "blij" mee proberen te houden. Ja, de Euro wordt waardeloos, maar dat is "goed" voor de export. Ben eens benieuwd hoeveel export we hebben als we op Zimbabwe gaan lijken.
pi_112783741
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:53 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Mede om deze reden heb ik in mijn cash positie enkel biljetten van P (nederland) en X (duitsland). You never know....
..aw, om te janken. Het symbool dat op je fiat-munt staat is niet relevant voor de waardering. Griekse Euro's blijven net zoveel waard als Duitse Euro's.

Zilveren Nederlandse Guldens, dat is een heel ander verhaal :)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:33:53 #72
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112789600
quote:
Ierland heeft het vorig jaar ook gedaan, de respons van de ECB was dat iedere lidstaat dit mocht doen zolang het maar niet om 'significante hoeveelheden' gaat.

Pardon? stel dat ik naar de winkel toe ga en ga betalen met deze 'niet significante euro's'.... wat zeggen ze dan bij de kassa?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:36:14 #73
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112789682
quote:

[..]

Serieus?... mmm... goed om eens op te letten.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112792003
En wie betaalt de rekening?
Eveneens zeker is dat de druk op Duitsland en Nederland om akkoord te gaan met een financiële Unie nu nog groter zal worden, want uiteindelijk zal iemand de rekening van al deze megakostbare bailouts moeten betalen. U weet inmiddels dat de Nederlanders en Duitsers wat dat betreft op de eerste rij zitten. De Finnen, eveneens nog met een AAA status, zien de bui al weer hangen en eisen Spaanse onderpanden voor de Finse bijdrage. Dat was destijds eveneens een eis voor de Finse bijdrage aan de reddingspakketten voor Griekenland - naar nu blijkt om een goede reden, want al dat geld is in een bodemloze put verdwenen en komt nooit meer terug.
pi_112795270
quote:

[..]

Zouden de Grieken niet ook gewoon biljetten met een P drukken? Ik zie ze er wel voor aan.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:52:50 #76
323876 michaelmoore
pi_112795576
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:43 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Zouden de Grieken niet ook gewoon biljetten met een P drukken? Ik zie ze er wel voor aan.
Berlusconi vond het wel een leuke grap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')