abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112304287
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 02:12 schreef dvr het volgende:
De eer voor het eerste gebruik van de termen Neuro en Zeuro op Fok komt toe aan Poekieman, die ze al op 4 oktober 2008 gebruikte: Banken met hoge rente #14 - Waar we Fortis geen geld geven..

(ongetwijfeld tevergeefs, want ofwel we gaan allemaal naar ons eigen oude muntje terug, of er stappen alleen een paar armoedzaailanden uit).
Dank dvr, voor het opzoeken!

Ik had al zo'n idee dat ik wel eens de eerste geweest zou kunnen zijn, maar het terug zoeken lukte niet zo. Daarom heb ik maar enige terughoudendheid betracht, want voor je het weet roept er iemand 'Bron ?' of, erger, is er toch iemand nog eerder geweest...
Goud kan je niet bijdrukken
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:34:39 #52
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112309965
de euro splitsen lijkt mij wel een van de slechtste oplossingen :')
pi_112310360
quote:
13s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:34 schreef Shispeed het volgende:
de euro splitsen lijkt mij wel een van de slechtste oplossingen :')
Want ?
Goud kan je niet bijdrukken
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:47:03 #54
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_112310421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Want ?
ruzie onderling tussen eurolanden wie bij de neuro mag en wie bij de zeuro moet. kapitaalvlucht vanuit het zuiden naar het noorden waardoor de zeuro totaal instort, export onmogelijk maakt en er armoede ontstaat in de zeuro landen. etc etc etc
pi_112343753
Waarom is de euro trouwens zo sterk begonnen met dalen rond eind augustus 2011?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 14:20:24 #56
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_112344393
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:47 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ruzie onderling tussen eurolanden wie bij de neuro mag en wie bij de zeuro moet. kapitaalvlucht vanuit het zuiden naar het noorden waardoor de zeuro totaal instort, export onmogelijk maakt en er armoede ontstaat in de zeuro landen. etc etc etc
o en dat komt er nu niet denk jij ???
http://www.telegraaf.nl/b(...)uro_s_drukken__.html
quote:
vr 01 jun 2012, 17:32
Berlusconi wil eigen euro's gaan drukken

MILAAN - Als de Europese Centrale Bank er niet voor zorgt dat Italië genoeg geld heeft, dan moet de regering in Rome zelf en op eigen gezag de drukpersen aanzwengelen en eigen euro's drukken. Dit zei ex-premier Silvio Berlusconi vrijdag in een toespraak voor de parlementariërs van zijn partij PDL
ij gaf meteen toe dat het om een, gek idee gaat. Berlusconi riep zijn opvolger Mario Monti op in 'Europa' erop aan te dringen dat er genoeg geld beschikbaar komt. Berlusconi zei, Anders is het beter uit de euro te stappen terwijl we in de Europese Unie blijven, iets wat volgens juristen helemaal niet kan.

.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112344912
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 14:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

o en dat komt er nu niet denk jij ???
http://www.telegraaf.nl/b(...)uro_s_drukken__.html

[..]

Wat een boefje is Dirktator toch O+
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_112365215
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Poekieman het volgende:

Want ?
Splitsing in neuro en zeuro is m.i. uitgesloten.

Een zeuro is bij voorbaat onlevensvatbaar omdat landen als Frankrijk en Italië nooit door Spanje, Portugal e.d. omlaag getrokken zullen willen worden en dus nooit met hun in een nieuwe muntunie zullen stappen. Het is simpelweg te duur en te riskant voor de relatief gezondere landen, die ook zonder de ballast van de echte schuldenlanden al moeite genoeg hebben om hun eigen schulden op orde te krijgen.

Een neuro tussen overschotlanden als Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk heeft dat nadeel veel minder (al kan dat zo omslaan, als bv de NL-woningmarkt 30% inzakt), maar een eenheidsmunt tussen die landen heeft nauwelijks zin. Op wereldschaal zou het een te kleine munt zijn (niet meer dan een veredelde Deutschmark) maar de deelnemende landen zouden er wel weer hun fiscale/monetaire autonomie voor moeten inleveren, wat vooral in deze onzekere crisistijden onverstandig is. Dus dat gaat ook niet door.

Bovendien: de euro zal sowieso blijven bestaan als budgeteenheid van de EU, de euro blijft het voordeel behouden van een practische eenheidsmunt voor de Europese Economische Ruimte, en de hele euro-infrastructuur van ECB en SEPA (Single Euro Payments Area) is een heel groot goed.

En verder: als de euro uiteenvalt doordat landen afvallen, zal dat in een crisissfeer gebeuren waarin niet even 1-2-3 nieuwe euro-samenwerkingsverbanden gesmeed kunnen worden, inclusief de bijbehorende instituten en infrastructuur (want dat vergt maanden zoniet jaren). Landen zullen zich juist met grote haast loskoppelen van het eurogeweld en meteen de eigen munt, al dan niet in de gedaante van tijdelijk noodgeld, herinvoeren.

Samenvattend verwacht ik daarom, dat als de nood te hoog wordt door faillissement van Griekenland en/of Spanje, de eurozonelanden binnen enkele dagen allemaal voor intern gebruik op hun oude munt zullen terugvallen, maar dat ze tegelijkertijd de euro zullen handhaven als A) munt van de EU, B) verplichte handelsmunt voor grensoverschrijdende transacties binnen het eurogebied, en C) voorkeursmunt voor handel met landen buiten de eurozone (dwz: het is niet toegestaan de nationale munten in internationaal handelsverkeer te gebruiken; dus ofwel je gebruikt de punt van de handelspartner zoals de RMB of USD, of je gebruikt de euro).

Deze punten zullen er voor zorgen dat de euro ook in mondiaal verband toch enig gewicht zal behouden. Op termijn kunnen daar nog twee punten aan toegevoegd worden: D) de euro kan als wettig giraal betaalmiddel in alle eurolanden gehandhaafd blijven (als blijkt dat dit in zwakkere landen de eigen nationale munt niet teveel onder druk zet) en E) eurolanden kunnen verplicht worden een deel van hun staatsschuld in euro te blijven aangaan. Deze twee punten zouden de euro verder versterken en zouden er aan bijdragen, dat de euro over een jaar of 15-20 opnieuw EU-breed ingevoerd kan worden nadat de landen fiscaal en economisch dichter naar elkaar toegegroeid zijn.
Al zal men er dat keer voor waken, om weer een uniform ECB-rentetarief voor de banken in de eurozone te hanteren, want dat zou meteen weer tot onevenwichtigheden (bubbels) leiden die nu juist tot het uiteenvallen geleid hebben. Gediversifieerde rentes zijn heel eenvoudig af te dwingen door te eisen dat banken een bepaald percentage obligaties uit hun eigen land als ECB-onderpand moeten gebruiken, en dat de ECB zijn rente aanpast op de kwaliteit van dat onderpand. Met andere woorden: als een Spaanse bank Spaanse obligaties van 6% aanlevert, krijgt hij een duurdere leenrente dan een Duitse bank die Duitse obligaties van 3% in onderpand geeft. Op deze wijze zorg je dat particulieren en bedrijven in zwakke landen niet weer net zo goedkoop kunnen lenen als hun broeders in een sterkere economie, en dat bevordert weer de verdere economische en fiscale harmonisering van de EU.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 23:00:12 #59
323876 michaelmoore
pi_112365408
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 22:56 schreef dvr het volgende:

[..]

Splitsing in neuro en zeuro is m.i. uitgesloten.

Een zeuro is bij voorbaat onlevensvatbaar omdat landen als Frankrijk en Italië nooit door Spanje, Portugal e.d. omlaag getrokken zullen willen worden en dus nooit met hun in een nieuwe muntunie zullen stappen. Het is simpelweg te duur en te riskant voor de relatief gezondere landen, die ook zonder de ballast van de echte schuldenlanden al moeite genoeg hebben om hun eigen schulden op orde te krijgen.

Een neuro tussen overschotlanden als Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk heeft dat nadeel veel minder (al kan dat zo omslaan, als bv de NL-woningmarkt 30% inzakt), maar een eenheidsmunt tussen die landen heeft nauwelijks zin. Op wereldschaal zou het een te kleine munt zijn (niet meer dan een veredelde Deutschmark) maar de deelnemende landen zouden er wel weer hun fiscale/monetaire autonomie voor moeten inleveren, wat vooral in deze onzekere crisistijden onverstandig is. Dus dat gaat ook niet door.

Bovendien: de euro zal sowieso blijven bestaan als budgeteenheid van de EU, de euro blijft het voordeel behouden van een practische eenheidsmunt voor de Europese Economische Ruimte, en de hele euro-infrastructuur van ECB en SEPA (Single Euro Payments Area) is een heel groot goed.

En verder: als de euro uiteenvalt doordat landen afvallen, zal dat in een crisissfeer gebeuren waarin niet even 1-2-3 nieuwe euro-samenwerkingsverbanden gesmeed kunnen worden, inclusief de bijbehorende instituten en infrastructuur (want dat vergt maanden zoniet jaren). Landen zullen zich juist met grote haast loskoppelen van het eurogeweld en meteen de eigen munt, al dan niet in de gedaante van tijdelijk noodgeld, herinvoeren.

Samenvattend verwacht ik daarom, dat als de nood te hoog wordt door faillissement van Griekenland en/of Spanje, de eurozonelanden binnen enkele dagen allemaal voor intern gebruik op hun oude munt zullen terugvallen, maar dat ze tegelijkertijd de euro zullen handhaven als A) munt van de EU, B) verplichte handelsmunt voor grensoverschrijdende transacties binnen het eurogebied, en C) voorkeursmunt voor handel met landen buiten de eurozone (dwz: het is niet toegestaan de nationale munten in internationaal handelsverkeer te gebruiken; dus ofwel je gebruikt de punt van de handelspartner zoals de RMB of USD, of je gebruikt de euro).

Deze punten zullen er voor zorgen dat de euro ook in mondiaal verband toch enig gewicht zal behouden. Op termijn kunnen daar nog twee punten aan toegevoegd worden: D) de euro kan als wettig giraal betaalmiddel in alle eurolanden gehandhaafd blijven (als blijkt dat dit in zwakkere landen de eigen nationale munt niet teveel onder druk zet) en E) eurolanden kunnen verplicht worden een deel van hun staatsschuld in euro te blijven aangaan. Deze twee punten zouden de euro verder versterken en zouden er aan bijdragen, dat de euro over een jaar of 15-20 opnieuw EU-breed ingevoerd kan worden nadat de landen fiscaal en economisch dichter naar elkaar toegegroeid zijn.
Al zal men er dat keer voor waken, om weer een uniform ECB-rentetarief voor de banken in de eurozone te hanteren, want dat zou meteen weer tot onevenwichtigheden (bubbels) leiden die nu juist tot het uiteenvallen geleid hebben. Gediversifieerde rentes zijn heel eenvoudig af te dwingen door te eisen dat banken een bepaald percentage obligaties uit hun eigen land als ECB-onderpand moeten gebruiken, en dat de ECB zijn rente aanpast op de kwaliteit van dat onderpand. Met andere woorden: als een Spaanse bank Spaanse obligaties van 6% aanlevert, krijgt hij een duurdere leenrente dan een Duitse bank die Duitse obligaties van 3% in onderpand geeft. Op deze wijze zorg je dat particulieren en bedrijven in zwakke landen niet weer net zo goedkoop kunnen lenen als hun broeders in een sterkere economie, en dat bevordert weer de verdere economische en fiscale harmonisering van de EU.
Ze worden allemaal Euro-gebruikers??

Ja dat zou goed kunnen
Dan is de druk van de ketel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112388204
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

Ze worden allemaal Euro-gebruikers??
Geen idee waar je op reageert of wat je wilt zeggen.
pi_112388273
Mooi, dan stond ik daar niet alleen in. ;)
pi_112658075
quote:
Mede om deze reden heb ik in mijn cash positie enkel biljetten van P (nederland) en X (duitsland). You never know....
pi_112662479
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2009 16:38 schreef TubewayDigital het volgende:
Ik las in FEM Business er iets over. Zudielijke landen wilde dat de ECB obligaties ging opkopen en de rente verlagade. Noordelijke landen waren daar fel op tegen.

Ben zelf ook tegen. Als je denkt aan alle knoppen van de economie te kunnen draaien wordt het een chaos. Als we nou iig 1 knop vast houden kunnen we zinnigere dingen doen met die andere knoppen.
Dit doen ze al. Een subsidiary van de ECB koopt sinds medio 2011 grootschalig staatspapier op, op de SECUNDAIRE markt nog wel.
pi_112663046
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:00 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Dit doen ze al. Een subsidiary van de ECB koopt sinds medio 2011 grootschalig staatspapier op, op de SECUNDAIRE markt nog wel.
bron? En welke subsidiary exact (naw)?
pi_112665010
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

bron? En welke subsidiary exact (naw)?
Securities and Markets Programme SMP

De originele bron is 404, maar melde een Trichet die weggelopen was uit onderhandelingen met het IMF aan de hand van het besluit. Ze doen dit al jaren: zie de FT en de beleidsnotities:
1.4. The ECBs unorthodox policies.

Dit is ook nieuwe informatie voor mij. Ik had het vernomen uit tweede hand. In ieder geval is het precies wat ik al geschreven had eerder dat jaar. Rapportages van dit soort takken van de ECB worden later teruggekoppeld en verwerkt in een beleidsnota. Dit bevestigd wel mijn vermoedens toen dat er iets helemaal fout zat.

http://ftalphaville.ft.co(...)ity-and-dirty-hands/
https://www.diw.de/docume(...)359026.de/dp1040.pdf

[ Bericht 39% gewijzigd door Nonversatie op 09-06-2012 18:44:32 ]
pi_112678276
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:00 schreef Nonversatie het volgende:

Dat is geen geheimzinnige subsidiary maar gewoon de ECB zelf, die zijn bezigheden keurig in alle openheid documenteert. Zie o.a. http://www.ecb.eu/mopo/implement/omo/html/index.en.html

En vanzelfsprekend gaat dat op de secundaire markt want als de ECB rechtstreeks van overheden gaat kopen kun je hem net zo goed opheffen en die overheden een eigen geldpers geven.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:34:15 #69
323876 michaelmoore
pi_112687367
Nee , Mark, niet als jij tegen een politiek Unie bent , dan NIET

Maar de kiezer is toch dom, die kun je van alles op de mouw spelden, ook al geloof je er zelf geen barst van, ze zijn je dan wel vergeten

http://www.telegraaf.nl/b(...)ar_nog_steeds__.html

quote:
zo 10 jun 2012, 10:55
|
Rutte: Euro is er over 50 jaar nog steeds
HILVERSUM - Demissionair premier Mark Rutte gaat ervan uit dat de euro er over een halve eeuw ook nog steeds is
Ik denk 't wel, zei hij zondag in het tv-programma Eva Jinek op zondag.

We komen er wèl uit, zei hij over de eurocrisis. Door de maatregelen van de laatste tijd 'staat de hele eurozone er beter voor'. Hij verwacht ook nog steeds dat bijvoorbeeld Griekenland de leningen terugbetaalt, ook bij een faillissement. „Maar dan duurt het langer.” Een land kan zich gewoonweg niet permitteren niet terug te betalen, want dan krijgt het nooit meer wat.
pi_112783652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2009 17:31 schreef csar het volgende:

[..]

Lidstaten zullen nooit de Euro verlaten, omdat er geen serieus alternatief is. Het is voor die landen economisch zelfmoord om weer terug te gaan naar hun vroegere geldeenheid. Denk bijv. aan gierende hyper inflatie, hoge exportprijzen, kleine thuismarkt, etc.
Euro-propaganda.

De thuismarkt voor Nederland is nu nog steeds Nederland - niet Europa. Het vrij verkeer van goederen en diensten wordt nogal beperkt door protectionistische maatregelen van verschillende lidstaten. Daarnaast hadden we voor de Euro ook weinig problemen met het opzoeken van de markt buiten onze thuismarkt.

Hyperinflatie is de kant die de EURO uitgaat - ik zie niet hoe je hyperinflatie krijgt bij een Zilveren Drachme. Zilver kun je niet bijdrukken immers.

Lage exportprijzen, dat is waar de economen ons nu "blij" mee proberen te houden. Ja, de Euro wordt waardeloos, maar dat is "goed" voor de export. Ben eens benieuwd hoeveel export we hebben als we op Zimbabwe gaan lijken.
pi_112783741
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:53 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Mede om deze reden heb ik in mijn cash positie enkel biljetten van P (nederland) en X (duitsland). You never know....
..aw, om te janken. Het symbool dat op je fiat-munt staat is niet relevant voor de waardering. Griekse Euro's blijven net zoveel waard als Duitse Euro's.

Zilveren Nederlandse Guldens, dat is een heel ander verhaal :)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:33:53 #72
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112789600
quote:
Ierland heeft het vorig jaar ook gedaan, de respons van de ECB was dat iedere lidstaat dit mocht doen zolang het maar niet om 'significante hoeveelheden' gaat.

Pardon? stel dat ik naar de winkel toe ga en ga betalen met deze 'niet significante euro's'.... wat zeggen ze dan bij de kassa?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:36:14 #73
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112789682
quote:

[..]

Serieus?... mmm... goed om eens op te letten.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112792003
En wie betaalt de rekening?
Eveneens zeker is dat de druk op Duitsland en Nederland om akkoord te gaan met een financiële Unie nu nog groter zal worden, want uiteindelijk zal iemand de rekening van al deze megakostbare bailouts moeten betalen. U weet inmiddels dat de Nederlanders en Duitsers wat dat betreft op de eerste rij zitten. De Finnen, eveneens nog met een AAA status, zien de bui al weer hangen en eisen Spaanse onderpanden voor de Finse bijdrage. Dat was destijds eveneens een eis voor de Finse bijdrage aan de reddingspakketten voor Griekenland - naar nu blijkt om een goede reden, want al dat geld is in een bodemloze put verdwenen en komt nooit meer terug.
pi_112795270
quote:

[..]

Zouden de Grieken niet ook gewoon biljetten met een P drukken? Ik zie ze er wel voor aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')