abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70733936
quote:
FINA keurt 'snelle' zwempakken goed

LAUSANNE - De wereldzwembond FINA heeft de omstreden badpakken van polyurethaan alsnog goedgekeurd. Het staat de deelnemers derhalve vrij volgende maand tijdens de wereldkampioenschappen in Rome te starten in de Jaked01 of de Powerskin X-Glide van Arena. In deze ’bodysuits’ zijn de afgelopen maanden tal van records verbeterd, onder anderen ook door Marleen Veldhuis op de 50 meter vlinderslag.

De FINA droeg na eerdere tests de fabrikanten op een aantal van de ’snelle’ pakken aan te passen, omdat deze door het vasthouden van een luchtlaagje teveel drijfvermogen zouden genereren. Volgens een verklaring van de zwembond had de FINA problemen met de bewijsvoering. De testprocedures boden in het licht van juridische procedures onvoldoende zekerheid. Gezien de korte tijd die de fabrikanten tot de WK hebben gehad, heeft de FINA daarom besloten de pakken goed te keuren. De bond wil voor 2010 nieuwe regels opstellen. De verwachting is dat er dan echt duidelijke regels komen.

De pakkenkwestie in het zwemmen speelt al een aantal jaar. Sinds de introductie van de LZR van Speedo verdween het ene na het andere wereldrecord uit de boeken. Er werd echter steeds meer gesproken over het materiaal dan over de prestatie van een zwemmer. Bij de Europese kampioenschappen in december in Debrecen liep de situatie volledig uit de hand. Zwemmers startten met diverse pakken over elkaar. Voor Jacco Verhaeren, technisch directeur van de KNZB, was de maat toen vol. Onder zijn aanvoering stuurden de Europese coaches een petitie naar de FINA met de roep om in te grijpen.

De FINA gaf gehoor aan de oproep en kwam in januari met diverse regels. De zwemmers mochten bijvoorbeeld niet meerdere pakken over elkaar dragen. Duidelijke voorwaarden voor de pakken kwamen er echter niet, want de zwemmers startten met andere outfits waarmee mede dankzij het drijfvermogen weer sneller werd gezwommen. Ook dit leidde weer tot protesten.

De bond leek met het opstellen van een lijst met goedgekeurde pakken eindelijk maatregelen te hebben genomen. De ’snelle’ pakken kwamen niet door de test. Maar ook toen hield de FINA weer een slag om de arm en gaf de fabrikanten de tijd om aanpassingen te doen. De druk op de federatie werd in de aanloop naar de WK toch te groot. In Rome zijn daarom toch alle pakken nog toegestaan.

Alle outfits worden in de Italiaanse hoofdstad nog wel gecontroleerd. Ook in de voorstart worden ze nog een keer nagekeken.
quote:
Nederlandse zwemmers kunnen starten in pakken
De Nederlandse zwemmers kunnen bij de wereldkampioenschappen in Rome starten in de ’snelle’ pakken. De zwembond KNZB wordt weliswaar gesponsord door Speedo, maar in het contract is een clausule opgenomen dat een andere outfit gebruikt mag worden als die aantoonbaar sneller is.

,,Het eindoordeel daarvoor ligt bij technisch directeur Jacco Verhaeren na overleg met de sporters,’’ lichtte KNZB-directeur Jan Kossen toe. ,,Op het pak mag het logo van het andere merk niet zichtbaar zijn.’’

Kossen is teleurgesteld over het besluit van de FINA de pakken toch goed te keuren. ,,Dit is echt waardeloos. Bij de WK worden straks records gezwommen in de wetenschap dat in januari alles weer anders zal zijn. Dat zal altijd om dit WK blijven hangen, dat is jammer voor de sport en de sporters.’’

De directeur is er wel van overtuigd dat het in 2010 anders wordt. ,,De FINA moet wel. Dit kan echt niet zo doorgaan. Dit is zo slecht, daar is iedereen in de zwemwereld het wel over eens.’’
quote:
Truijens: Droevig besluit voor zwemsport
Martin Truijens heeft geen goed woord over voor de wereldzwembond FINA. De coach van NZA vindt dat de federatie met de goedkeuring van de ’snelle pakken’ voorbij gaat aan het belang van de sport en de zwemmers. ,,Dit is slap van de FINA. Ik had van de bond wel iets meer ruggengraat verwacht. Ze maken zich hiermee tamelijk belachelijk. Dit is een droevig besluit voor de sport.’’

Volgens Truijens doet dit de wereldtitelstrijd in Rome ook zeker geen goed. ,,Dat wordt een pakkencircus. Dat is echt heel jammer. De FINA heeft de afgelopen tijd veel geld uitgegeven voor de pakkenkwestie, maar dat hadden ze beter in de sport kunnen stoppen.’’

Truijens moet nu In korte tijd beslissen in welk pak zijn sporters gaan starten. ,,Als je bijvoorbeeld op de schoolslag niet in zo’n pak zwemt, kun je beter niet komen. Maar het is nog wel de vraag op dit OP korte termijn nog te organiseren is. Ik denk dat Jaked en Arena nu worden overladen door telefoontjes. We moeten afwachten of zij de vraag aankunnen.’’
quote:
Verhaeren: Geen staaltje van sterk bestuur FINA
Jacco Verhaeren vindt het jammer dat de wereldzwembond FINA geen daadkracht heeft getoond in de situatie rond de ’snelle’ zwempakken. ,,Het is niet bepaald een staaltje van sterk bestuur,’’ concludeerde de technisch directeur van de zwembond KNZB. ,,Vanwege een mix van commercie, politiek en juridische risico’s is de FINA toch gezwicht. Ze hadden wel de intentie er een einde aan te maken, maar hebben het toch niet aangedurfd. Dat is jammer.’’

Het besluit van de FINA verrast Verhaeren dan ook niet. Hij verbaasde hem wel dat de federatie de pakken in mei aanvankelijk afkeurde. ,,Dat had ik niet verwacht. Maar wetenschappelijk was het niet aan te tonen dat de pakken lucht vasthouden. Ik begrijp wat dat betreft de firma’s ook goed dat zijn commotie zijn gaan maken.’’

Verhaeren hoopt dat de FINA in januari wel durft de juiste beslissingen te nemen. ,,Dat moeten er echt regels komen die hout snijden, want dat is de enige manier om dit te voorkomen.’’ Hij verwacht in juli een recordregen bij de WK in Rome. ,,In de toekomst zal blijken wat die tijden waard zijn.’’

Zijn zwemsters hebben de snelle pakken de afgelopen periode al getest. ,,In de aanloop naar de WK zal er toch nog wel wat energie in gaan zitten. Maar we zullen toch mee moeten. We zouden graag ons contract met Speedo respecteren, maar dit is de wereld waarin we leven.’’ (ANP)
quote:
VDH: Oplossing in handen Phelps
Door HANS KLIPPUS

EINDHOVEN - Pieter van den Hoogenband, zwemicoon van weleer, ziet met lede ogen het gesjoemel met de kleding in zijn sport aan. Modale zwemmers kunnen ineens toppers verslaan, omdat ze een bijzonder pak dragen.

,,Er is veel ruimte om de boel op te lichten,’’ zegt ‘VDH’. ,,Zo wordt zwemmen niet serieus genomen. Dat is zeer pijnlijk.Er is één iemand die een oplossing kan forceren en dat is Michael Phelps,’’ denkt hij te weten.

Volgens Van den Hoogenband luistert de FINA, de internationale zwemfederatie, naar de achtvoudig olympische kampioen van Peking. Als Phelps zou weigeren mee te doen aan de WK in Rome of alleen maar onder protest zou zwemmen, zou dat de hoge heren doen opschrikken. En misschien dat ze zich dan wél geroepen voelen om voor duidelijkheid te zorgen.

Wat valt er daadwerkelijk van Phelps te verwachten? ,,Niets,’’ zegt Van den Hoogenband resoluut. ,,Zo’n type is hij nu eenmaal niet. Ik denk niet eens dat hij zich realiseert wat hij met zijn status voor het zwemmen kan betekenen.’’

Phelps komt deze week in actie bij de Amerikaanse trials waarbij de zwemmers zich voor de WK van later deze maand kunnen plaatsen. Dé sportman van 2008 zal waarschijnlijk in zijn eigen Speedo-tenue zwemmen en niet in een Jaked01 of een van die andere pakken met drijfvermogen.

Dus zou de grote Phelps wel eens verslagen kunnen worden door zwemmers die wél zo’n ‘wonderpak’ dragen. ,,Ik denk niet dat dat gebeurt,’’ zegt Van den Hoogenband. ,,Ook met Speedo is hij de beste.

,,Of het zou op de 100 meter vrije slag moeten gebeuren. Op dat onderdeel, dat hij nieuw op het programma heeft staan, zou hij wereldkampioen kunnen worden, maar dat is niet zeker. Er zouden, geholpen door het materiaal, best twee man voor hem kunnen aantikken. Dat zou de Amerikanen misschien wakker kunnen schudden. En dan hebben we het wel over de grootste zwemnatie.’’

Het is ook weer niet zo dat Van den Hoogenband daar op hoopt. ,,Nee, want ik vind dat de beste zwemmer moet winnen. En dat is Phelps. Hij is een grootheid en daar moet hij alle eer voor krijgen.’’

Van den Hoogenband heeft het te doen met de huidige generatie zwemmers, wier prestaties door de pakkenkwestie vaak niet op waarde wordt ingeschat. ,,Ik zie met eigen ogen hoe veel progressie Marleen Veldhuis op de training in Eindhoven boekt in haar ouderwetse badpak. Maar wie heeft het daar over?’’

Zo kan het niet langer, vindt hij. ,,Met die nieuwe pakken in het zwemmen ontstaat er een ongelijke strijd. Vergelijk zo’n pak met een fiets met een motortje erop. De bodybuilders onder de zwemmers die het alleen van kracht moeten hebben en vroeger tegen het einde van de wedstrijd naar beneden zakten, blijven nu ineens drijven.

,,Door de huidige ontwikkelingen vertrouwt niemand elkaar meer. Dat is een heel vervelende situatie.’’

Van den Hoogenband, die na de Spelen van Peking zijn carrière beëindigde, zou meteen plaatsnemen in een commissie van coaches en zwemmers om duidelijke regels vast te stellen. Maar zo ver is het nog lang niet. De sporters hebben momenteel geen enkele inspraak, naar hen wordt niet geluisterd. ,,We moeten af van die hele FINA,’’ vindt Van den Hoogenband.
Het WK komt nu steeds dichterbij en de discussie laait ook weer wat meer op. Hoe zit het nu met die zwempakken? Kan elke debiel die een beetje conditie heeft nu sneller zwemmen? Maakt het de sport eerlijker of beter? Moet de wereldunie het toch gaan verbieden?

Wat zal dit betekenen voor de Nederlandse zwemsport als zij die pakken niet gaan gebruiken?
pi_70734030
Ik vind het een trieste gang van zaken, het gaat niet meer om de snelste zwemmer maar om het snelste pak....
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:15:43 #3
67205 Colplay
How you doin??
pi_70734437
Is dit niet gewoon dezelfde discussie als in het verleden met de klapschaats? Er is een nieuwe techniek, iedereen doet er moelijk over en over een jaar weten we niet beter en heeft iedereen hetzelfde pak en dus hetzelfde voordeel. En volgens Pieter wint Phelps van iedereen ook in zijn Speedo-pak, dus zoveel verschil zal het dan toch niet maken. Lijkt me een beetje een verhaal van een mug en een olifant.
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:30:20 #4
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_70734901
Waar maakt men zich druk om? Heeft niet iedereen toegang tot dit snellere pak? Dit is gewoon de nieuwere generatie zwempakken en zolang iedereen er gebruik van maakt is er toch geen sprake van oneerlijke concurrentie? Dat oude records sneuvelen maakt de sport alleen maar populair, jammer voor die recordhouders maar vroeg of laat zou dat record er toch aan gaan. Ik ben voor de invoering ervan!
  zondag 26 juli 2009 @ 20:14:40 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_71347205
quote:
Op zondag 26 juli 2009 19:54 schreef Falco het volgende:
Ik heb de discussie half gevolgd, maar als ik het goed begrijp zijn er op de markt nu keisnelle zwempakken, waardoor het drijfvermogen verhoogd wordt. Dit leidt uiteraard tot snellere tijden en worden vrijwel alle WR's aan flarden gezwommen. Nu in Rome op het WK mogen ze nog één keer gebruikt worden.

Maar... daarna worden ze verbannen? Waarom in hemelsnaam Bij schaatsen is dat toch ook niet gebeurd toen men doorhad dat het handiger is om in zo'n gestroomlijnd pak over de baan te schaatsen in plaats van een muts en wollen trui? Zolang er ook geen motor in die pakken verwerkt zijn is het nog steeds 100% menselijke arbeid die ervoor zorgt dat zwemmers en zwemsters zo snel zwemmen. Dus ik zie het probleem niet zo.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 26 juli 2009 @ 20:23:08 #6
30220 Barca
~:) EVIL - E; Bad As I Wanna B
pi_71347436
Klapschaats, ossekopstuur ... er zijn in de diverse sporten zo veel technologische ontwikkelingen geweest. Zwemmen is nog steeds zwemmen. Je hebt geen motor, je moet nog steeds een crawl, school- of vlinderslag doen.

Stompzinnig gejank van die bestuurders!
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 26 juli 2009 @ 20:26:54 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71347534
Gelukkig rot die oude bejaarde op als hoofd van de FINA.
Ik snap alleen niet helemaal waarom er een nieuwe komt uit een land waar geen zwemmer ooit vandaan gaat komen.
Weet ff niet meer uit welk land die knakker komt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zondag 26 juli 2009 @ 20:34:31 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_71347763
Uruguay.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 27 juli 2009 @ 17:10:38 #9
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71370117
Indien iedereen ook daadwerkelijk gebruik van dit zwempak kan maken is er toch niets aan de hand? Als het ook echt sneller is dan een "gewoon" zwempak zullen de meeste het wel gaan aanschaffen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  maandag 27 juli 2009 @ 17:31:36 #10
30220 Barca
pi_71370711
Sommigen kiezen, druk van de bond (i.v.m. sponsoring), voor een ander pak dat minder goed werkt.

Hoe dan ook: de FINA hangt graag de communist uit door de technologische ontwikkelingen een halt toe te roepen.
  maandag 27 juli 2009 @ 18:09:22 #11
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71371604
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:31 schreef Barca het volgende:
Sommigen kiezen, druk van de bond (i.v.m. sponsoring), voor een ander pak dat minder goed werkt.

Hoe dan ook: de FINA hangt graag de communist uit door de technologische ontwikkelingen een halt toe te roepen.
Dan moeten er andere regels komen voor de bond, of het pak niet toelaten. Je kunt niet het pak toelaten en dat uiteindelijk de helft er geen gebruik van kan maken.
  maandag 27 juli 2009 @ 18:14:38 #12
30220 Barca
pi_71371720
quote:
Op maandag 27 juli 2009 18:09 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Dan moeten er andere regels komen voor de bond, of het pak niet toelaten. Je kunt niet het pak toelaten en dat uiteindelijk de helft er geen gebruik van kan maken.
Nee dat bedoel ik niet. De Britse zwemmers/zwemsters gebruiken pakken van een ander merk, die zijn niet zo goed als de Jaked.

Op dit moment mag iedere zwemmer/zwemster een snel pak aan doen. De nationale bond heeft contracten met kledingfabrikanten. Die contracten kunnen nadelig zijn voor zwemmers/zwemsters ten opzichte van hun concurrenten/-s.

Zo is het met schaatsen ook. De ene ploeg kiest voor merk X, de andere voor merk Y. Nou, de kwaliteit daarvan is niet gelijk.
pi_71371837
quote:
Op maandag 27 juli 2009 18:14 schreef Barca het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet. De Britse zwemmers/zwemsters gebruiken pakken van een ander merk, die zijn niet zo goed als de Jaked.

Op dit moment mag iedere zwemmer/zwemster een snel pak aan doen. De nationale bond heeft contracten met kledingfabrikanten. Die contracten kunnen nadelig zijn voor zwemmers/zwemsters ten opzichte van hun concurrenten/-s.

Zo is het met schaatsen ook. De ene ploeg kiest voor merk X, de andere voor merk Y. Nou, de kwaliteit daarvan is niet gelijk.
De Hydrofoil is net zo goed als de Jaked, ook allebei 100% polyutheraan, waar de fameuze Speedo, waar het allemaal mee begon slechts 50% polyutheraan is. De Hydrofoil is echter maar zeer beperkt beschikbaar, onder andere Steffen zwemt erin.
  maandag 27 juli 2009 @ 18:30:36 #14
30220 Barca
pi_71372109
quote:
Op maandag 27 juli 2009 18:19 schreef wimderon het volgende:

[..]

De Hydrofoil is net zo goed als de Jaked, ook allebei 100% polyutheraan, waar de fameuze Speedo, waar het allemaal mee begon slechts 50% polyutheraan is. De Hydrofoil is echter maar zeer beperkt beschikbaar, onder andere Steffen zwemt erin.
Okay, maar die Speedo-badpakken zijn dus niet zo goed. Terwijl de Jaked wel beschikbaar is. Maar ja ... als je nationale bond beslist dat je daar niet in mag zwemmen ...
  maandag 27 juli 2009 @ 19:39:56 #15
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71374053
quote:
Op maandag 27 juli 2009 18:14 schreef Barca het volgende:

[..]

Ah zo, dan begreep ik je verkeerd . Excusé.
  maandag 27 juli 2009 @ 21:03:14 #16
30220 Barca
pi_71376818
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:39 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Ah zo, dan begreep ik je verkeerd . Excusé.
No prob. Maar daarom baal ik dus van die klootzakken van de FINA. Iedereen kan een goed pak kopen ... wat is dan het bezwaar? Je moet nog altijd zwemmen. 't Is geen bootje of surfplank.
  Redactie Sport dinsdag 28 juli 2009 @ 00:10:18 #17
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_71382587
Ik ben wel eens benieuwd naar die pakken. Ik zwem zelf ook, ik hoop dat ik nog eens eeen testpak kan krijgen ergens, en het gewoon eens moet proberen
Om zelf zo'n pak te kopen voor een half jaar gaat me net iets te ver.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 28 juli 2009 @ 00:31:59 #18
30220 Barca
pi_71383118
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 00:10 schreef DeLuna het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd naar die pakken. Ik zwem zelf ook, ik hoop dat ik nog eens eeen testpak kan krijgen ergens, en het gewoon eens moet proberen
Om zelf zo'n pak te kopen voor een half jaar gaat me net iets te ver.
Je kan het daarna wel dragen. Je mag er alleen geen wedstrijden in zwemmen.

Ding zal wel vrij duur zijn.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 07:04:46 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_71385256
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:03 schreef Barca het volgende:
Iedereen kan een goed pak kopen ... wat is dan het bezwaar? Je moet nog altijd zwemmen. 't Is geen bootje of surfplank.
Het is feitelijk wel een surfplank, die de krachtzwemmers niet langer vereist om een goede techniek te hebben. Het drijfvermogen houdt ze netjes in het water, waar dat vroeger door de zwemmer zelf gedaan moest worden.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_71386244
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 07:04 schreef Mark het volgende:

[..]

Het is feitelijk wel een surfplank, die de krachtzwemmers niet langer vereist om een goede techniek te hebben. Het drijfvermogen houdt ze netjes in het water, waar dat vroeger door de zwemmer zelf gedaan moest worden.
Dat drijfvermogen vind ik inderdaad hét argument om die pakken te verbieden. Een zwemmer behoort er zelf voor te zorgen dat hij niet zinkt, anders is het gewoon geen zwemmen meer.

Dat de pakken van tegenwoordig veel tijdswinst opleveren is weliswaar niet ideaal, omdat oude records sneuvelen met mindere prestaties, maar vind ik ook niet bezwaarlijk, omdat er na een aantal jaren wel weer wat representatieve records zullen staan. De oude records zouden uiteindelijk toch wel een keer gebroken zijn

Wel bezwaarlijk vind ik dat de ontwikkelingen momenteel maar door en door blijven gaan. Dát maakt dat records momenteel geen drol meer waard zijn. Je weet nu al dat ze over twee jaar weer uit de boeken gaan als het nieuwe zwempak verschijnt. Ook daarom moest er wel iets gebeuren. Ofwel paal en perk stellen aan de zwemkledij, ofwel gewoon stoppen records bij te houden, omdat dat toch zinloos was geworden. Uiteraard was het eerste de vanzelfsprekende keuze.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 09:42:21 #21
30220 Barca
pi_71386797
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 07:04 schreef Mark het volgende:

[..]

Het is geen surfplank. Er zit drijfvermogen in maar nog altijd is het geen surfplank. Verder moet je nog altijd je crawl, school- of vlinderslag maken. Het blijft nog steeds zwemmen.

Vergelijk het met de klapschaats. Dat is ook geen zeilboot.
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 09:04 schreef Petera het volgende:

[..]

Dat drijfvermogen vind ik inderdaad hét argument om die pakken te verbieden. Een zwemmer behoort er zelf voor te zorgen dat hij niet zinkt, anders is het gewoon geen zwemmen meer.

Dat de pakken van tegenwoordig veel tijdswinst opleveren is weliswaar niet ideaal, omdat oude records sneuvelen met mindere prestaties, maar vind ik ook niet bezwaarlijk, omdat er na een aantal jaren wel weer wat representatieve records zullen staan. De oude records zouden uiteindelijk toch wel een keer gebroken zijn

Wel bezwaarlijk vind ik dat de ontwikkelingen momenteel maar door en door blijven gaan. Dát maakt dat records momenteel geen drol meer waard zijn. Je weet nu al dat ze over twee jaar weer uit de boeken gaan als het nieuwe zwempak verschijnt. Ook daarom moest er wel iets gebeuren. Ofwel paal en perk stellen aan de zwemkledij, ofwel gewoon stoppen records bij te houden, omdat dat toch zinloos was geworden. Uiteraard was het eerste de vanzelfsprekende keuze.
We gaan weer op botten schaatsen en terug naar de houten loopfiets!
  dinsdag 28 juli 2009 @ 09:49:51 #22
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_71386930
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 09:42 schreef Barca het volgende:
Het is geen surfplank. Er zit drijfvermogen in maar nog altijd is het geen surfplank. Verder moet je nog altijd je crawl, school- of vlinderslag maken. Het blijft nog steeds zwemmen.

Vergelijk het met de klapschaats. Dat is ook geen zeilboot.
Jij blijft vergelijken met de klapschaats, maar dat is echt iets anders zoals in een ander topic al volop uitgelegd is. Het is geen zwemmen meer, het is alleen nog maar de beweging maken en dat is wel een groot verschil.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 28 juli 2009 @ 09:56:07 #23
30220 Barca
pi_71387060
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 09:49 schreef Mark het volgende:

[..]

Jij blijft vergelijken met de klapschaats, maar dat is echt iets anders zoals in een ander topic al volop uitgelegd is. Het is geen zwemmen meer, het is alleen nog maar de beweging maken en dat is wel een groot verschil.
Ik ben het er niet mee eens.

Je moet nog altijd techniek gebruiken om snel te gaan. Op lang niet alle onderdelen worden dikke records gezwommen. 1 onderdeel slechts op 1 tiende. Paar onderdelen helemaal niet.

Geven zwemmers/zwemsters zelf ook aan dat de invloed van zo'n pak overschat wordt. Nu zal dat ook een poging zijn om alsnog de pakken te mogen behouden, maar het is geen straalmotor die je op je rug bindt.

Trouwens ... als je nog wel moet zwemmen, waarom is het dan geen zwemmen meer?
  Redactie Sport dinsdag 28 juli 2009 @ 10:49:17 #24
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_71388302
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 00:31 schreef Barca het volgende:

[..]

Je kan het daarna wel dragen. Je mag er alleen geen wedstrijden in zwemmen.

Ding zal wel vrij duur zijn.
Ja, dat zijn ze zeker. De KNZB heeft voor de hele WK ploeg 30 pakken besteld, 372 euro per stuk.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 28 juli 2009 @ 10:50:23 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_71388329
Wat vinden de zwemmers en zwemsters nou van die snelle pakken? Zijn ze massaal voor die pakken op een paar enkelingen na?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')