Sterkte. Was hij roker?quote:Op maandag 6 juli 2009 21:09 schreef SadKingBilly het volgende:
Dank allen.. Mijn vader is 62, over vier maanden mocht hij met vervroegd pensioen..
Nu het nog kan de momenten vastleggen voor later. Kan je nog terugvertellen hoe leuk ze samen was met opa.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:13 schreef SadKingBilly het volgende:
Wat me nog het meest verdriet doet is dat ze nog zo jong is dat ze over een aantal jaar zich niks meer van haar opa zal herinnerenHij is - of was tot hij aan de sondevoeding moest - altijd met haar op stap, altijd samen spelen, samen voetballen.. Stapelgek op haar. Hem iedere keer in tranen zien uitbarsten als hij naar haar kijkt snijdt echt door je ziel
Nee, geen roker (als 30 jaar niet meer), altijd redelijk gezond geleefd, regelmatig sporten etc.
Dan komt zoiets natuurlijk totaal onverwachtsquote:Op maandag 6 juli 2009 21:13 schreef SadKingBilly het volgende:
Wat me nog het meest verdriet doet is dat ze nog zo jong is dat ze over een aantal jaar zich niks meer van haar opa zal herinnerenHij is - of was tot hij aan de sondevoeding moest - altijd met haar op stap, altijd samen spelen, samen voetballen.. Stapelgek op haar. Hem iedere keer in tranen zien uitbarsten als hij naar haar kijkt snijdt echt door je ziel
Nee, geen roker (als 30 jaar niet meer), altijd redelijk gezond geleefd, regelmatig sporten etc.
Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier. Er is ook moeilijk mee om te gaan maar het overkomt je.quote:
Ik ben ook niet gelovig maar ik vond het wel iets "liefs"hebben om tegen mijn zoontje te zeggen dat oma nu over hem waakt vanuit de hemel, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijkquote:Op maandag 6 juli 2009 21:55 schreef PanPan het volgende:
Mijn zoon was ruim twee jaar toen mijn vader overleed en dit is bijna een jaar geleden.
Ik heb hem gewoon, niet te kinderachtig, verteld dat opa J. overleden was en dat hij hem nooit meer zou zien. Niks verteld over engeltjes of over de hemel, want ik ben niet gelovig. Tijdens de plechtigheid heb ik hem gewoon zijn gang laten gaan, na een tijdje zat hij vlak voor de kist met een auto te spelen, hij was behoorlijk op zijn gemak ondanks alle huilende mensen.
Het belangrijkste vond ik dat hij niet bang zou worden, dus ik ben gewoon heel eerlijk geweest en verteld dat dit ook bij het leven hoort. Mijn vader was wel al lang ziek en dat heb ik mijn zoon ook steeds uitgelegd. Overigens heb ik ook een dochter van (toen) een jaar en die was bij die gesprekken wel steeds aanwezig, maar het betekende voor haar natuurlijk nog niet zoveel.
Die herinneringen aan je vader kun je haar natuurlijk gewoon meegeven d.m.v. foto's en verhalen. Mijn oma heeft een boek geschreven over haar leven met mijn opa en ik vind dat geweldig om te lezen, het maakt sommige dingen zoals karaktertrekjes ineens heel duidelijk. Misschien kun je zoiets doen? Is voor jezelf ook goede therapie.
Ik praat ook veel met mijn kinderen over mijn vader en we gaan geregeld nog naar opa J. om met de auto's te spelen (vriendin van opa woont nog in hun huis).
Na een jaar roept hij nog steeds tegen elke zwarte Volvo V70: 'Kijk! Een opa J.-auto!'. Ik zou me dus over het geheugen van zo'n peuter geen zorgen maken.
Tot slot heel veel sterkte met alles.
Dat geel worden heb ik ook gezien, ik dacht toen dat ik wel even heel stoer de mensen die hem op moesten halen, op kon vangen.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:05 schreef mafkees01 het volgende:
Het klinkt onrealistisch, en dat is het ook, maar wanneer je lever niet goed werkt wordt je vader helemaal geel. Dit wordt steeds erger. Wanneer de oogballen echt geel zijn is het bijna afgelopen...
Toen het toesloeg was het na 1.5 week gebeurd. Ik zou dus nog veel tijd door brengen nu dit nog allemaal kan.
Daar kan ik ook wel inkomen, maar ik heb het gewoon "droog" gehouden, slechts informatie. Grappig is wel dat hij er nu zelf regelmatig over begint dat opa J. op hem let... Kinderenquote:Op maandag 6 juli 2009 22:15 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik ben ook niet gelovig maar ik vond het wel iets "liefs"hebben om tegen mijn zoontje te zeggen dat oma nu over hem waakt vanuit de hemel, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.
Daar ben ik het mee eens.quote:(Even terzijde; zeg iig NOOIT dat opa "slaapt" en nooit meer wakker wordt, dat kan ernstige slaapproblemen veroorzaken bij zulke ukkies).
quote:Op maandag 6 juli 2009 22:30 schreef starla het volgende:
Veel sterkte en ik zou het je dochtertje gewoon nog niet vertellen, begrijpt ze niet.
Mag je iemand niet voorbereiden op wat er gaat gebeuren?quote:Op maandag 6 juli 2009 22:25 schreef Vivi het volgende:
De horrorverhalen mogen wel wat minder imo..lijkt me niet echt prettig voor TS.
Dat boekje heb ik ook idd, het heet "Lieve oma Pluis". Klikquote:Op maandag 6 juli 2009 22:52 schreef Marijkezwolle het volgende:
Wat een vreselijk bericht TS, heel veel sterkte voor jou, je gezin en de andere familieleden/naastenIk hoop dat jullie in ieder geval een mooi afscheid gegund wordt.
En ik weet niet hoe oud je dochter is, maar Nijntje heeft ook een boekje over dat (ik meen) de oma van Nijntje doodgaat. Dat vertelt op een hele rustige maar begrijpelijke manier wat er gebeurd als iemand overlijdt en wat dat met de mensen om de persoon heen doet. Ik weet dat een vriendin van mij dit gebruikt heeft voor haar dochter toen diens oma overleed, en dat was erg fijn van wat ik begreep.
Hoe dan ook, ontzettend veel sterkte.
quote:Op maandag 6 juli 2009 22:31 schreef motorbloempje het volgende:
mensen delen een hoop op Fok!.
Om lotgenoten te vinden, hun hart te luchten en ideeen op te doen..
zegt niet dat jij het moet doen, maar voor TS is 't blijkbaar een fijne manier om het kwijt te kunnen
Fijn dat je er wat aan hebtquote:Op maandag 6 juli 2009 23:30 schreef SadKingBilly het volgende:
Waarom ik mijn verhaal hier doe, ten eerste om (schaamteloos, eh) wat medeleven te krijgen bij de eerste verwerking van deze schok. Gelukkig zijn er ondertussen tientallen mensen die me dat geven en het helpt, zelfs van volslagen vreemden.
Ten tweede doe ik het voor dingen als de raad van Vivi waardoor ik zojuist een behoorlijk opluchtend gesprek met mijn pa / ouders heb gehad (na eerst een half uur als een klein kind bij hem te liggen janken). We weten nu allemaal waar we aan toe zijn en nu kan ik dingen gaan proberen als (nogmaals van Vivi) een soort film maken van en met hem, voor haar voor als ze opa mist.
Ten derde wist ik dat mijn verhaal "horrorverhalen" van anderen zou losmaken en geloof het of niet, ik lees ze zodat ik een klein beetje leer wat ik kan verwachten (zoals bijvoorbeeld geel oogwit). En alle suggesties hoe ermee om te gaan met mijn dochter (zoals de boekjes van Nijntje, dank je wel, alwéér Vivi) zijn van harte welkom.
Daarnaast nog is het makkelijker om mijn hart volledig bloot te leggen hier op het forum waar ik een groffe opmerking kan negeren als zijnde een onvolwassen user; ik ben er zelf nog niet helemaal klaar voor mijn verdriet te delen met mijn vrouw en dochter.
Ik was zelf ook al bezig, mijn laptop bleef hangenquote:Op maandag 6 juli 2009 23:39 schreef Mordreth het volgende:
Gaat lekker Vivi?(heb die dubbele verwijderd
).
En zullen we de discussie over of het wel of niet gepast is wat Lamon hier neerzet hier niet verder voeren? TS gaf zelf al aan dat hij zulke posts al verwachtte.
Anyway: heel veel sterkte SadKingBilly...
quote:Op maandag 6 juli 2009 22:38 schreef Lamon het volgende:
[..]
Mag je iemand niet voorbereiden op wat er gaat gebeuren?
Ik had het wel prettig gevonden als ik had geweten wat ik mee zou maken, nu was ik totaal onvoorbereid..
Het is niet iets wat je constant van te voren in je hoofd moet hebben als het nog niet zover is, maar als het moment daar is, kun je zelf kijken hoe je daarmee omgaat.
Moet je dan alleen maar zeggen, geniet van de tijd die je nog hebt samen?
Natuurlijk gaat iemand dat doen, maar daarna komt er iets anders, wat niets geen horror is, maar echt.
Moet je dat negeren, tot dat je er ineens mee overvallen wordt, en het erin knalt als een bom?
Ik vind zoiets moeilijk te beoordelen, ik kan dat niet zo makkelijk relativeren..
Het gebeurt wel.
Natuurlijk is er niets mis met "Geniet nog van elkaar..", "Zeg wat je wilt zeggen..", "Zoek mooie momenten op", en foto's en filmpjes maken zijn ook belangrijk, absoluut!
Maar het is geen film, en het is ook hard, koud, en al doe je nog zo je best, het wordt geen netjes afgesloten moment met fijne muziek eronder.
Ik zou zeggen, daar mag je best een beetje op voorbereid zijn, al hoeft het nog niet constant door je hoofd te spoken.
Ik weet het eigenlijk niet, er bestaat geen absolute wijsheid bij dit soort dingen...
Ik snap wat je bedoelt, maar ik schets de situatie zoals die gaat worden. Helaas realiteit....quote:Op maandag 6 juli 2009 23:35 schreef Vivi het volgende:
Ik kan natuurlijk niet voor TS spreken maar ik weet wel dat ik het zelf destijds niet had kunnen waarderen als iemand me ongevraagd had vergast op dit soort details. Het is al emotioneel genoeg allemaal. Los daarvan is het ook nog niet eens ontopic.
Maar het staat Lamon natuurlijk hardstikke vrij om zijn verhaal te doen in een eigen topic .
(MIJN mening he).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooi verhaal verder Lamon
En TS: ik zou het niet lezen als je niet wilt weten hoe het zal gaan
Nogmaals: sterkte!![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 00:20 schreef Vivi het volgende:Het kan nogal schokkend zijn. Erger dan je wellicht verwacht. Zeker wanneer het je vader isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Euh..ik ben wel de laatste die je dat hoeft uit te leggen hoor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 01:34 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Het kan nogal schokkend zijn. Erger dan je wellicht verwacht. Zeker wanneer het je vader is
quote:Op maandag 6 juli 2009 21:55 schreef PanPan het volgende:
Niks verteld over engeltjes of over de hemel, want ik ben niet gelovig. Tijdens de plechtigheid heb ik hem gewoon zijn gang laten gaan, na een tijdje zat hij vlak voor de kist met een auto te spelen, hij was behoorlijk op zijn gemak ondanks alle huilende mensen.
Het belangrijkste vond ik dat hij niet bang zou worden, dus ik ben gewoon heel eerlijk geweest en verteld dat dit ook bij het leven hoort.
Ik doelde inderdaad op religie.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
op zo'n jonge leeftijd is dat niet perse voorliegen... maar het wat begrijpelijker maken dat de persoon die ze gewend waren te zien niet meer terugkomt. Als ze ouder zijn zullen ze echt wel begrijpen, als je ze verder niet gelovig ofzo opvoedt, dat die persoon is overleden, dood is.
Op school en dergelijken zullen dat soort dingen ook met beeldspraak worden uitgelegd... het gaat om een kind van 3.. ik zou ook niet weten of een kind van 3 zou begrijpen wat 'dood' inhoudt.. dus dan leg je dat een beetje uitNiets mis mee..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |