abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70688657
Misschien niet helemaal het optimale forum, maar bij de pubers/tieners durf ik me niet te vertonen en het ouderforum heeft een nogal hoog babykamer gehalte.
En zoals de TT al zegt zit ik na te denken over de financien van mijn 12 jarige zoon die na de vakantie naar de brugklas gaat.

Trigger voor deze actie is het kopen van schoolspullen geweest. Uiteraard hoort daar bij dat je een hele mooie agenda uitzoekt, je gaat tenslotte maar 1x voor t eerst naar de brugklas. Trots werd dat ding aan mij getoond en uiteraard kreeg hij van mij de ouderlijke goedkeuring. Dat was voordat ik de prijs vernomen had want ik viel bijna flauw toen ik vernam dat er 15 euro voor neergeteld was. In mijn beleving is dat omgerekend naar "echt"geld altijd nog 33 gulden, pffff.......
Ik realiseer tegelijkertijd dat de financiele opvoeding tot op heden niet al te veel aandacht heeft gehad. We hebben andere prioriteiten gesteld over wat we de kinderen meegeven. In de praktijk komt dat er op neer dat we niet meedoen aan hypes, mode en het gameboy c.q. spelcomputer gebeuren. Dat spaart zowiezo veel geld uit en als je daarnaast een goed inkomen hebt lijkt het in de ogen van de kinderen alsof alles vanzelf gaat. Want bij de aanschaf van duurdere zaken als schoenen, schaatsen, fietsen e.d. hoeft er inderdaad niet zo nauw gekeken te worden.
Kortom mijn kinderen hebben geen benul van geld en vanaf een jaar of 12 is dat eigenlijk wel noodzakelijk. Tijd voor een inhaalslag, want we geven wel zakgeld (1 á 2 euro per week) maar omdat daar geen zelfstandige bestedingen mee gedaan moeten worden levert dat geen financiele ervaring op.

Ik zit nu te denken aan zakgeld en kleedgeld voor mijn aanstaande brugklasser. Naast de hoogte van het bedrag vind ik het nog veel moeilijker om te bepalen wat er dan mee gedaan moet worden. En je zult daar goede afspraken over moeten maken waar kind EN ouder zich aan moeten houden.
Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.

Ik heb al uitvoerig op de site van NIBUD zitten lezen. Daar staat best veel informatie maar er zit nogal wat spreiding in de bedragen die men daar noemt.
Wie heeft er tips en ervaringen op dit gebied voor mij ?
-
  maandag 6 juli 2009 @ 01:15:52 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_70688737

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 06-07-2009 09:03:33 (weg) ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 6 juli 2009 @ 01:23:54 #3
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_70688865
Sorry hoor maar een agenda van ¤15 duur vinden maar vervolgens niet nauw kijken bij de aanschaf van een fiets ed? Je bespaart je zo een paar honderd euro op die dingen als je je niet laat leiden door verkoperspraatjes. Een nieuwe fiets heeft een kind al helemaal niet nodig, want die duwen ze zonder 'm op slot te doen in de bosjes wanneer ze even gaan voetballen.

Wil je je kind leren om laten gaan met geld? Laat 'm werken. Beste manier die er is. In het begin kun je klusjes in huis aanbieden in ruil voor geld, beloning hoger naarmate het hem meer tijd kost, en zodra ze 14/15 zijn kunnen ze wel een baantje zoeken. Of vakantiewerk voor <vul ding in wat hij al een tijdje wil>. Hoe goed een en ander werkt hangt af wat hij allemaal wil hebben, iemand die niks wil hoeft ook niet te werken en leert er dus ook niks van. Als je kind van alles wil zal hij gaan zeuren dat het niet te betalen is. Maar dat is ook precies wat het kind leren moet, lijkt me. Hoeveel kleedgeld ed hij dan krijgt is dus afhankelijk van hoeveel hij werkt, en wil hij alweer een nieuwe spijkerbroek van ¤120, dan moet hij sparen. Boeken/agenda/schriften etc, alle schoolspullen, zou ik apart een bedrag voor geven, aangezien die uitgave 1 keer per jaar in een periode van 2 weken plaatsvinden. Daar kan een kind ook voor sparen, alleen zullen ze dat in een vakantie toch niet doen, en schoolspullen zijn wel redelijk belangrijk.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_70688945
Waarom van kleedgeld ook andere dingen doen?
Kleedgeld is kleedgeld tenslotte, later kan zoonlief ook niet van het huurgeld allemaal peren kopen.
Ik vind het simpel kleedgeld is puur voor kleding en van het zakgeld moet de rest gedaan worden.

En ik zou het zakgeld niet per week geven maar per maand.
Puur omdat ze anders zo snel nadat het eventueel op is weer een nieuwe lading geld krijgen.
En als hij het per maand krijgt leert die beter omgaan met geld imho.
pi_70689294
50 euro kleedgeld per maand lijkt me aardig veel voor een knul van 12 ik zie je kind daar zelfs wel op besparen en het geld wat hij daarmee overhoudt uitgeeft aan snoep leuke dingen etc.
pi_70689373
Ik vind het heel verstandig van je om je kind te laten leren omgaan met geld. Ik kreeg ook al vanaf mijn 11e of 12e kleedgeld en ik weet niet hoe het nu is (10 jaar later) maar toen kreeg nog bijna niemand anders in mijn klas dat.
En ik heb er wel ontzettend veel van geleerd. Ik kreeg eerst altijd 100 gulden in de maand en toen de euro's kwamen werd dat 45 euro. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn ouders tig keer gevraagd heb om er 50 euro van te maken, maar weet niet meer of ik ooit mijn zin heb gekregen.

Volgens mij kreeg ik naast die 45 euro geen zakgeld meer, dus daar moest ik het mee doen. En dat ging op zich prima. Ik kon niet altijd elk kledingstuk kopen wat ik wou en ik kon me zeker geen dure merkkleding veroorloven, maar ik hoefde nou ook weer niet naar de Zeeman voor kleren.
Ik moet zeggen dat ik er wel altijd bij gewerkt heb. Op mijn 13e ben ik begonnen met folders bezorgen (op mijn moeders naam, omdat ik officieel nog te jong was) en daarna heb ik altijd een baantje gehad.
Leverde niet altijd veel op, maar alle kleine beetjes helpen

Dingen zijn nu vast wel iets anders en iets duurder, dus 50 euro kleedgeld plus nog zakgeld voor overige zaken is een hele goede deal voor je zoon.
Maar hoe wil je zijn uitgaven scheiden in uitgaven van kleedgeld en zakgeld? Als hij een broek ziet die 10 euro meer kost dan hij heeft dan vult ie dat natuurlijk aan met het tientje zakgeld van die week...
pi_70689427
Pure armoede . Niks geen zakgeld geven alles betalen wat nodig is en op hun 14e / 15e een bijbaantje . Leren ze mooi dat voor niets de zon op gaat!
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_70689434
Ik zou ze ook laten werken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70689599
tvp, heb (nog) even geen nuttige bijdrage. Mijn dochter is 10 dus ik krijg dit vraagstuk nog....
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_70689637
Oké , het NIBUD adviseert om kinderen zakgeld te geven zodat ze vertrouwt raken met geld en vooral de waarde van geld gaan leren inzien.
Maar de meeste mensen moeten hard werken voor hun geld. Dus zakgeld is in feite met oog op de toekomst een slecht idee?
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_70689688
tvp
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 07:42:51 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_70689700
Bijbaantje is een goed idee. Mijn nichtje brengt van die zondagskranten rond en moet daar dan ook reclamefolders instoppen, voor elke reclamefolder krijgt ze extra geld. Ze verdient daar best aardig mee en het kost helemaal niet veel tijd (paar uurtjes op zaterdag).

En wat betreft dat kleedgeld: ik geef niet eens 50 euro per maand uit aan kleding
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70689723
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)

Kleding wordt nog door mij betaald
pi_70689724
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)

25 euro is weinig man. Straks gaat ze nog stelen
pi_70689794
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Of werken voor dr geld!
pi_70689798
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:02 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Of werken voor dr geld!
Dat zou u graag zien?
pi_70689815
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:42 schreef Karina het volgende:
Bijbaantje is een goed idee. Mijn nichtje brengt van die zondagskranten rond en moet daar dan ook reclamefolders instoppen, voor elke reclamefolder krijgt ze extra geld. Ze verdient daar best aardig mee en het kost helemaal niet veel tijd (paar uurtjes op zaterdag).

En wat betreft dat kleedgeld: ik geef niet eens 50 euro per maand uit aan kleding
Mag pas als je 14 bent.

Daar is natuurlijk wel omheen te komen door hem/haar klusjes thuis te laten doen of eventueel bij de buren of zo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70689818
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.
pi_70689845
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:

Hoe oud is 'mevrouw'?
pi_70689858
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:09 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Hoe oud is 'mevrouw'?
12...Wordt 13 in augustus
pi_70689862
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef kanya het volgende:

[..]

25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.
Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 ( ) euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
pi_70689865
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Mag pas als je 14 bent.

Daar is natuurlijk wel omheen te komen door hem/haar klusjes thuis te laten doen of eventueel bij de buren of zo
13.

Maar klusjes kan ze nu inderdaad al doen omwat extra's bij te verdienen
pi_70689871
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:03 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Dat zou u graag zien?
Ze hoeft natuurlijk geen fulltime baan nee
pi_70689881
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:10 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 ( ) euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.
Ze kan gewoon met klusjes in en om het huis best wat bij verdienen hoor
pi_70689893
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:13 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.
Ze kan gewoon met klusjes in en om het huis best wat bij verdienen hoor
Krantenwijkje is een goed begin
pi_70689910
Iets wat naar mijn mening helpt is om je zoon ook inzicht te geven in je eigen financien, over verloop van tijd (terugwerkend). Zo kan hij zien wat je met je geld doet, waar je rekening mee moet houden en welke problemen jij hebt gehad. Daar kweek je begrip mee, niet met limieten stellen waarbij hij toch niet snapt dat hij dat NU moet leren in plaats van als hij echt op eigen benen moet staan.
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 08:27:48 #27
9859 crew  Karina
Woman
pi_70690002
quote:

[..]

Wat een gelul, verwen die kinderen maar, worden ze lekker zelfstandig van. Wat zou jij dan geven? 100 euro?

Alsof een twaalfjarige elke maand naar de bioscoop zou "moeten". En beltegoed, ook zoiets, laat dat kind zo'n zo'n Simpel abonnement nemen, kost volgens mij 2,50 per maand.
niet zo tof doen
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 08:44:29 #28
18653 crew  D.
pi_70690135
quote:

[..]

Eens per maand naar de bios 10 euro bellen per maand

Ze krijgt bijna 14 ouderwetse gulden per week. Toen ik die leeftijd had kende ik niemand die zoveel kreeg
pi_70690153
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:44 schreef D. het volgende:

[..]

Eens per maand naar de bios 10 euro bellen per maand

Ze krijgt bijna 14 ouderwetse gulden per week. Toen ik die leeftijd had kende ik niemand die zoveel kreeg
Maar toen belde je ook nog niet mobiel
pi_70690222
Ik kreeg vanaf mijn 12de/13de (begin jaren 90), 200 gulden per maand (ik denk vergelijkbaar met 150-200 euro nu), en daar most ik dan alles van doen, b.v. kleiding, sportvereniging, etc.

Ik zou het bij mijn kinderen ook zo doen: gewoon vroeg een bepaald bedrag per maand geven en zoek het daar maar mee uit. Wil hij/zij nieuwe kleding maar het geld is op? Helaas.... Is het abonnement van de sportvereniging meer dan het bedrag dat hij/zij per maand krijgt? Tsja, dan had je moeten plannen of sparen he?
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 08:52:27 #31
18653 crew  D.
pi_70690231
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:46 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Maar toen belde je ook nog niet mobiel
Klopt.

Maar ik kende wel iemand met een autotelefoon

Een 12-jarige heeft zo'n telefoon ook niet nodig, dus die kan de kosten echt wel beperkt houden.
(lees: geen 10 euro per maand)
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 08:53:34 #32
18653 crew  D.
pi_70690241
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:51 schreef josvr het volgende:
Ik kreeg vanaf mijn 12de/13de (begin jaren 90), 200 gulden per maand (ik denk vergelijkbaar met 150-200 euro nu), en daar most ik dan alles van doen, b.v. kleiding, sportvereniging, etc.
Damn

Ik kreeg de helft
pi_70690579
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:51 schreef josvr het volgende:

Ik zou het bij mijn kinderen ook zo doen: gewoon vroeg een bepaald bedrag per maand geven en zoek het daar maar mee uit. Wil hij/zij nieuwe kleding maar het geld is op? Helaas.... Is het abonnement van de sportvereniging meer dan het bedrag dat hij/zij per maand krijgt? Tsja, dan had je moeten plannen of sparen he?
is op zich een goed idee.. Maar om ze zo in het diepe te gooien? Meteen maar hier heb je een zooi knaken en zoek het daar maar mee uit?
Voor de 1 werkt het wel , die gaat 1 keer op zn bek en zorgt dat er daarna goed gepland en gespaard gaat, bij de ander duurt dat een tijdje en wie begtaald dan de sportvereniging enzo?
  maandag 6 juli 2009 @ 09:55:01 #34
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70691367
150-200 euro per maand? Dat zouden wij niet eens kunnen betalen, we hebben 6 kinderen! Belachelijke bedragen, zoveel geld geef ik nu nog niet eens per maand aan mezelf uit.
Hier zijn we begonnen met klusjes. Met die klusjes kunnen ze muntjes verdienen, en die muntjes kunnen ze weer omwisselen voor computertijd. Op die manier leren ze toch dat ze ergens voor moeten werken, en vervolgens dat ze kunnen sparen als ze iets langer achter elkaar willen computeren.

Verder maak ik de kinderen al prijsbewust. Met 6 kinderen de supermarkt in, boodschappenlijstje mee. Om beurten komen ze vragen wat ze mogen gaan zoeken in de winkel, en als ze dan ergens mee terugkomen gaan we kijken of ze inderdaad het goedkoopste uit het schap hebben gepakt.
Zo spelenderwijs leren ze met geld omgaan.
De 2 euro zakgeld is leergeld. In het begin wordt dat uitgegeven aan spul uit de kauwgomballenautomaat, ik heb me voorgenomen me er niet mee te bemoeien. Later komen ze op het idee om eens 2 weken bij elkaar te leggen zodat ze iets groters kunnen kopen.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_70691431
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:52 schreef D. het volgende:
Een 12-jarige heeft zo'n telefoon ook niet nodig....
Je hebt duidelijk geen kinderen
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 10:01:32 #36
18653 crew  D.
pi_70691526
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:57 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk geen kinderen
Ik ben 12 geweest, en dat ging prima zonder telefoon
pi_70691920
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:01 schreef D. het volgende:

[..]

Ik ben 12 geweest, en dat ging prima zonder telefoon
Dat waren andere tijden...
pi_70691927
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:55 schreef Kaar68 het volgende:
150-200 euro per maand? Dat zouden wij niet eens kunnen betalen, we hebben 6 kinderen! Belachelijke bedragen, zoveel geld geef ik nu nog niet eens per maand aan mezelf uit.
Hier zijn we begonnen met klusjes. Met die klusjes kunnen ze muntjes verdienen, en die muntjes kunnen ze weer omwisselen voor computertijd. Op die manier leren ze toch dat ze ergens voor moeten werken, en vervolgens dat ze kunnen sparen als ze iets langer achter elkaar willen computeren.

Verder maak ik de kinderen al prijsbewust. Met 6 kinderen de supermarkt in, boodschappenlijstje mee. Om beurten komen ze vragen wat ze mogen gaan zoeken in de winkel, en als ze dan ergens mee terugkomen gaan we kijken of ze inderdaad het goedkoopste uit het schap hebben gepakt.
Zo spelenderwijs leren ze met geld omgaan.
De 2 euro zakgeld is leergeld. In het begin wordt dat uitgegeven aan spul uit de kauwgomballenautomaat, ik heb me voorgenomen me er niet mee te bemoeien. Later komen ze op het idee om eens 2 weken bij elkaar te leggen zodat ze iets groters kunnen kopen.
Hier dus 5.. de twee oudste ( 12 en 11) krijgen nu dus 25 per maand waarvan ze best veel zelf "moeten" betalen. en dus ook leren sparen voor kadootjes ( heb als regel dat er 20 euro in de spaarpotjes ( dat dan weer wel) moet zitten voor kadootjes e.d.)
Nr 3 ( 5 jaar) krijgt een euro per maand en kijkt er eigenlijk nog niet naar om. Vindt het leuk om het geld in zn spaarpot te doen en verder zal 't 'm worst wezen!
Roept ie in de speelgoedwinkel bijvoorbeeld ik wil dit of dat mag ie kijken of ie het uit zn spaarpot kan betalen, maar meestal vindt ie het zo jammer dat al zn centjes dan weg zijn dat ie het niet meer hoeft!

Met boodschappen doen inderdaad ook zelf die wilnkel door laten struinen en prijzen ( en hoeveelheden in bijvoorbeeld potten en pakken) vergelijken.
Jongste twee ( 3 en anderhalf) krijgen nog niets
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 10:22:52 #39
18653 crew  D.
pi_70692051
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:17 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dat waren andere tijden...
Dat weet ik, maar om nu te stellen dat ze 'm 'nodig' hebben

Dat ze 'm willen, dat hun vriendjes er ook eentje hebben en dat het handig is zal allemaal best
  maandag 6 juli 2009 @ 10:25:47 #40
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_70692118
quote:
Op maandag 6 juli 2009 01:10 schreef quo_ het volgende:
..... We hebben andere prioriteiten gesteld over wat we de kinderen meegeven. In de praktijk komt dat er op neer dat we niet meedoen aan hypes, mode en het gameboy c.q. spelcomputer gebeuren......

.....Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.......
Ik denk dat de combinatie van de aangehaalde stukjes uit je OP problemen gaat opleveren bij iemand
van 12 jaar die ineens ¤60 p/m te besteden heeft. Je kunt als ouders wel menen dat je kind niet mee
hoeft te doen aan mode en spelcomputers, maar je kind kan daar nog weleens anders over denken.
Misschien nog niet nu, maar dat kan ineens omslaan. Dan kun je simpelweg verwachten dat je zoon
gaat denken: "Ik spaar mijn kleedgeld lekker een maandje op en ga volgende keer als ik geld krijg mooi
een DS kopen!" (de gewone gameboy is alweer uit de tijd quo)

Je kunt dit natuurlijk streng in de gaten houden, koopt hij wel echt kleding voor het geld dat daarvoor
is bestemd. Maar als je gecontroleerd wordt, waarin zit dan het leerproces?? Wat gebeurt er dan als
je niet gecontroleerd wordt? Ik geloof daarom niet in zakgeld, kleedgeld, kostgeld enzovoorts.

Wij geven onze zoon alles wat hij nodig heeft en wanneer dat nodig is. Ik vind het zo'n onzin om elke
maand een bepaald bedrag aan kleding uit te geven, waarom zou je? Soms heb je niets nodig, soms
moeten ineens alle broeken en schoenen vervangen worden, omdat je kind ineens een halve meter
is gegroeid. En dan is ¤50 kleedgeld natuurlijk helemaal niets. Hoe wil je dat oplossen? Toch maar
wel bijspringen met extra kleedgeld haalt toch het hele idee van kleedgeld weer onderuit, vind ik.

Iedere ouder heeft natuurlijk zijn eigen manier en wellicht speelt ook mee of je vroeger zelf kleedgeld
en/of zakgeld hebt gekregen. Zelf zijn we hier heel open over hoe je het beste met geld kunt omgaan.
We proberen om duidelijk te maken dat je "later" als je alles zelf moet betalen eerst je rekeningen gaat
betalen en wat spaart, dan gaan je boodschappen eraf en dan pas de leuke/luxe/onnodige dingen.

Om hem wel zelf daadwerkelijk met geld in handen om te kunnen laten gaan heeft hij een bijbaantje.
Elke maand maken we een plan hoeveel er naar de spaarrekening gaat en hoeveel hij wil houden om
te besteden. Hij mag dit geheel naar eigen idee uitgeven aan wat hij maar wil, het is per slot van rekening
geld dat hij zelf met werken heeft verdiend. Naar mijn idee de beste en enige oplossing om te leren
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_70692547
quote:

Ik zit nu te denken aan zakgeld en kleedgeld voor mijn aanstaande brugklasser. Naast de hoogte van het bedrag vind ik het nog veel moeilijker om te bepalen wat er dan mee gedaan moet worden. En je zult daar goede afspraken over moeten maken waar kind EN ouder zich aan moeten houden.
Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.

Ik heb al uitvoerig op de site van NIBUD zitten lezen. Daar staat best veel informatie maar er zit nogal wat spreiding in de bedragen die men daar noemt.
Wie heeft er tips en ervaringen op dit gebied voor mij ?
Niet dat ik lullig wil doen, maar ik vind die bedragen niet van deze tijd... Ik kreeg 75 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week. M'n zakgeld was voor eigen bestedingen; snoep, kadootjes en beltegoed idd. Die 75 euro kleedgeld was gewoon kleedgeld, en dat was het. Schoolspullen betaalden m'n ouders apart, als m'n fiets kapot ging liet m'n vader die op zijn kosten maken. Ik vind niet dat je dat mag verwachten van een 12-jarige, om van de een op andere dag in staat te zijn om een potje te hebben voor onvoorziene omstandigheden; je zegt zelf al dat je ze geen kennis over de waarde van geld hebt meegegeven. Dat moet je ook niet in 1 keer willen doen, maar doe het stapsgewijs. Begin met het verhogen van het zakgeld, en het stoppen van kopen van extra dingentjes voor ze. Als dat goed gaat kun je beginnen met het geven van kleedgeld, maar 50 euro voor kleren + schoolspullen is _echt_ te weinig. Wat denk je dat een rugzak kost? Daar moet 'ie dan al 3 maanden!! voor sparen. Hoe moet ie dan de eerste 2 maanden naar school?
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 10:45:48 #42
9859 crew  Karina
Woman
pi_70692689
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Wat denk je dat een rugzak kost? Daar moet 'ie dan al 3 maanden!! voor sparen. Hoe moet ie dan de eerste 2 maanden naar school?
Eerder beginnen met sparen bijvoorbeeld? En goh, drie maanden sparen in plaats van onzindingen te kopen, dat is erg...

Ik zal wel ouderwets zijn, maar 75 euro kledinggeld per maand? Dat vind ik echt hardstikke veel. Dat is dus 900 euro per jaar! Plus dan nog 15 euro per week, dat is totaal per jaar 1680 euro voor een kind van 12. Sorry hoor, dat vind ik echt belachelijk.
niet zo tof doen
pi_70693007
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:22 schreef D. het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar om nu te stellen dat ze 'm 'nodig' hebben

Dat ze 'm willen, dat hun vriendjes er ook eentje hebben en dat het handig is zal allemaal best
Nodig is een groot woord...
Hier is he tvooral ook omdat moeders het wel een fijn idee vindt dat ze zo;n ding op zak hebben ( regel is hier wel dat ze er pas 1 "krijgen" als ze naar de middelbare school gaan én dat er een bepaald bedrag op moet blijven staan om in noodsituaties altijd naar huis te kunnen bellen enzo)
  maandag 6 juli 2009 @ 11:03:37 #44
3542 Gia
User under construction
pi_70693223
Zal ook effe een 'duit' in het zakje doen.

Heb zelf twee tienerzonen, bijna 15 en bijna 17.
Uiteraard hebben we ook met die vraag rondgelopen. Bij ons kwam het antwoord door de vakanties.
Elke vakantie was het de hele dag: Mag ik een gulden voor dit, mag ik een gulden voor dat, enz.... Dat kostte gedurende de hele vakantie een dikke 200 gulden extra. Totdat we besloten ze voor de vakantie 50 gulden te geven. Ieder! Lijkt veel, maar anders waren we altijd nog meer kwijt.
Tot onze verbazing waren ze toen niet zo geïnteresseerd in al die spelletjes. Tja, nu was het hun eigen geld. Ze hebben in Andorra ieder een souveniertje gekocht en na de vakantie het restant bij elkaar gelegd voor een computerspel wat ze graag wilden.

Onze oudste ging het jaar erop ook naar de brugklas. We hebben toen besloten om met 12,5 jaar (hoogste niveau kinderbijslag), dit bedrag maandelijks naar hun rekening te transporteren. Voor onze kinderen was het dan zo dat ze halverwege de brugklas waren, dus eerst een half jaartje wennen aan de school, daarna wennen aan het concept zak/kleedgeld.
Voor onze kinderen gaat het dan om 100 euro per maand. Daarvan moeten ze hun kleren, schoenen, beltegoed, verjaardagscadeautjes, eventueel lunch of drinken op school, uitgaan enz.... betalen. Uiteraard mogen ze eten en drinken van thuis meenemen, gratis, maar dat is hun keuze.

Wij betalen verenigingen en eenmaal benodigdheden, abonnementen e.d.

Het resultaat na 4,5 jaar:
Onze oudste heeft al 1700 euro gespaard. Hij heeft een tv'tje gekocht voor op zijn kamer en koopt regelmatig nieuwe kleren. Hij let wel op waar hij wat koopt. Liever 2 spijkerbroeken voor 50 euro dan 1 voor 40. Soms koopt hij een spelletje voor de computer. Hij gaat nog zelden op stap, maar ook dan geeft hij niet veel uit. Gaat em meer om het contact met andere jongeren dan om het zuipen.
Ook voor zijn verenigingen, zwemmen en handboogschieten, let hij op wat alles kost. Hij hoeft niet de duurste snorkelset, bijvoorbeeld. Hij is dus heel prijsbewust en een goede spaarder.

De jongste moeten we in toom houden. Hij zit in Eindhoven op school en gaat met de bus. Het is dus aanlokkelijk om na school met wat vrienden naar de 'Burgerking' te gaan. Verder is hij begonnen met roken, zijn we niet blij mee, maar mag hij ook zelf betalen. Oftewel: Hij heeft zijn pasje niet in eigen beheer, voordat wij het idee hebben dat hij wat prijsbewuster is. Met kleren kopen is hij de zuinigheid zelve. Hij loopt nog liever met kapotte broekspijpen dan dat hij daar geld aan uitgeeft. Automatisch sparen zit er bij hem nog niet aan. Daarvoor gaat er nog teveel op per maand.

Oftewel: Het verschilt van kind tot kind. Maar ik vind het wel goed dat ze leren met geld om te gaan. En één voordeel is dat ze van hun eigen geld liever geen dure nikes of bjorn borg onderbroeken kopen, want "dat is zonde".
pi_70693251
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:45 schreef Karina het volgende:

[..]

Eerder beginnen met sparen bijvoorbeeld? En goh, drie maanden sparen in plaats van onzindingen te kopen, dat is erg...

Ik zal wel ouderwets zijn, maar 75 euro kledinggeld per maand? Dat vind ik echt hardstikke veel. Dat is dus 900 euro per jaar! Plus dan nog 15 euro per week, dat is totaal per jaar 1680 euro voor een kind van 12. Sorry hoor, dat vind ik echt belachelijk.
Nou sorry hoor, maar waarom heb je dan kinderen? je wilt ze toch het beste geven??
Ik kreeg 50 euro zakgeld, de kleren werden voor me betaald. En wat die tas betreft, nou ik heb nog nooit zo iets vreemds gehoord als drie maanden sparen voor een schooltas! moet hij zijn boeken dan in een plastictas van de AH dragen?

Ik werk al sinds mijn eind 16e, en dat is een prima leeftijd voor een bijbaantje. Als 14 jarige werken? boehoe, je verdient amper iets op die leeftijd, en waarom zou je? Je zorgt toch zeker voor je kind tot het geen kind meer is? (16)..
  maandag 6 juli 2009 @ 11:09:22 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_70693400
quote:
ik viel bijna flauw toen ik vernam dat er 15 euro voor neergeteld was. In mijn beleving is dat omgerekend naar "echt"geld altijd nog 33 gulden
.

Persoonlijk vind ik twaalf nogal jong voor kleedgeld. 10 Euro per week zakgeld waar alle plezierdingen van gekocht moeten worden lijkt me wel een goed idee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_70693419
Waarom ga je niet met je zoon rond de tafel zitten?
Jij maakt dan een lijstje met 'verplichtingen' (zijn kleding moet in orde zijn, hij moet op verjaardagen met een cadeautje kunnen komen, etc)
Hij maakt dan een lijstje van dingen die hij nodig denkt te hebben en hoeveel geld hij hiervoor nodig heeft.
Jij kunt daar altijd nog in gaan schrappen met de boodschap dat hij voor sommige dingen maar zelf moet gaan werken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_70693498
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:45 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik was ouder toen m'n ouders begonnen met kleedgeld, een jaar of 16 meen ik me te herinneren. Ik kreeg in totaal 140 euro per maand. Toen ik 18 werd kreeg ik tegemoetkoming scholieren van de IB-groep, dat was iets van 95 euro per maand. Mijn ouders vulden dat zelf aan tot de 140 die ik gewend was. Overigens kreeg ik naast die 140 niks extra's aan kleren of snoep oid, voor wat ik meer wilde moest ik maar gaan werken.

Overigens; ik ben nu 22 , ik studeer nog. Ik krijg studiefinanciering en heb 2 bijbaantjes. Mijn ouders betalen (nog steeds) de spullen die ik voor mijn studie nog heb en ze betalen m'n collegegeld en boeken. Verder betalen ze ook m'n zorgverzekering. Dat komt op jaar basis op een vele malen hoger bedrag dan wat ik kreeg toen ik 16 was hoor. En het is niet dat ik niet besef hoeveel geld ze aan me besteden; ik heb al verschillende keren voorgesteld om van m'n spaargeld zelf m'n collegegeld te betalen, maar dat willen ze niet.
  maandag 6 juli 2009 @ 11:15:23 #49
3542 Gia
User under construction
pi_70693605
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:04 schreef Endymion9 het volgende:

[..]

Nou sorry hoor, maar waarom heb je dan kinderen? je wilt ze toch het beste geven??
Ik kreeg 50 euro zakgeld, de kleren werden voor me betaald. En wat die tas betreft, nou ik heb nog nooit zo iets vreemds gehoord als drie maanden sparen voor een schooltas! moet hij zijn boeken dan in een plastictas van de AH dragen?

Ik werk al sinds mijn eind 16e, en dat is een prima leeftijd voor een bijbaantje. Als 14 jarige werken? boehoe, je verdient amper iets op die leeftijd, en waarom zou je? Je zorgt toch zeker voor je kind tot het geen kind meer is? (16)..
Vind ik ook. Onze oudste gaat babysitten als bijbaan. Op één adres wit, gemiddeld 3 keer per week op een ander adresje zwart, gemiddeld 2 keer per maand. Hiermee verdient hij zo'n 15 euro per keer. (netto)
Ook gaat hij deze zomer krantenwijken lopen voor mensen die met vakantie zijn. Meer bijbaan heeft hij nog niet, maar hij verdient hier heel aardig mee.
De jongste wordt over 2 weken 15. Hij heeft nog geen bijbaantje, maar ik vind dat ook nog niet direct nodig.
Hij valt soms in voor zijn broer met babysitten. (Hij krijgt dit wel zwart) Dit geld mag hij dus wel zelf beheren en naar de 'burgerking' brengen, als hij wil. Zelf verdient, toch?
  maandag 6 juli 2009 @ 11:17:33 #50
3542 Gia
User under construction
pi_70693664
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:12 schreef silliegirl het volgende:

Overigens; ik ben nu 22 , ik studeer nog. Ik krijg studiefinanciering en heb 2 bijbaantjes. Mijn ouders betalen (nog steeds) de spullen die ik voor mijn studie nog heb en ze betalen m'n collegegeld en boeken.
Jij mag die stufi zelf houden? Dat is er hier straks niet bij. De stufi is voor de studie. Wat ze daaraan tekort komen passen wij bij. Voor zakgeld mogen ze dan zelf werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')