25 euro is weinig man. Straks gaat ze nog stelenquote:Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)
Kleding wordt nog door mij betaald
Of werken voor dr geld!quote:Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
25 euro is weinig man. Straks gaat ze nog stelen
Dat zou u graag zien?quote:
Mag pas als je 14 bent.quote:Op maandag 6 juli 2009 07:42 schreef Karina het volgende:
Bijbaantje is een goed idee. Mijn nichtje brengt van die zondagskranten rond en moet daar dan ook reclamefolders instoppen, voor elke reclamefolder krijgt ze extra geld. Ze verdient daar best aardig mee en het kost helemaal niet veel tijd (paar uurtjes op zaterdag).
En wat betreft dat kleedgeld: ik geef niet eens 50 euro per maand uit aan kleding
25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.quote:Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
25 euro is weinig man. Straks gaat ze nog stelen
Hoe oud is 'mevrouw'?quote:Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)
Kleding wordt nog door mij betaald
Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 (quote:Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef kanya het volgende:
[..]
25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.
13.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mag pas als je 14 bent.
Daar is natuurlijk wel omheen te komen door hem/haar klusjes thuis te laten doen of eventueel bij de buren of zo
Ze hoeft natuurlijk geen fulltime baan neequote:
Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:10 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 () euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
Krantenwijkje is een goed beginquote:Op maandag 6 juli 2009 08:13 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.
Ze kan gewoon met klusjes in en om het huis best wat bij verdienen hoor
Wat een gelul, verwen die kinderen maar, worden ze lekker zelfstandig van. Wat zou jij dan geven? 100 euro?quote:Op maandag 6 juli 2009 08:10 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 () euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
Eens per maand naar de biosquote:Op maandag 6 juli 2009 08:10 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Maar toen belde je ook nog niet mobielquote:Op maandag 6 juli 2009 08:44 schreef D. het volgende:
[..]
Eens per maand naar de bios10 euro bellen per maand
Ze krijgt bijna 14 ouderwetse gulden per week. Toen ik die leeftijd had kende ik niemand die zoveel kreeg
Klopt.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:46 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar toen belde je ook nog niet mobiel
Damnquote:Op maandag 6 juli 2009 08:51 schreef josvr het volgende:
Ik kreeg vanaf mijn 12de/13de (begin jaren 90), 200 gulden per maand (ik denk vergelijkbaar met 150-200 euro nu), en daar most ik dan alles van doen, b.v. kleiding, sportvereniging, etc.
is op zich een goed idee.. Maar om ze zo in het diepe te gooien? Meteen maar hier heb je een zooi knaken en zoek het daar maar mee uit?quote:Op maandag 6 juli 2009 08:51 schreef josvr het volgende:
Ik kreeg vanaf mijn 12de/13de (begin jaren 90), 200 gulden per maand (ik denk vergelijkbaar met 150-200 euro nu), en daar most ik dan alles van doen, b.v. kleiding, sportvereniging, etc.
Ik zou het bij mijn kinderen ook zo doen: gewoon vroeg een bepaald bedrag per maand geven en zoek het daar maar mee uit. Wil hij/zij nieuwe kleding maar het geld is op? Helaas.... Is het abonnement van de sportvereniging meer dan het bedrag dat hij/zij per maand krijgt? Tsja, dan had je moeten plannen of sparen he?
Je hebt duidelijk geen kinderenquote:Op maandag 6 juli 2009 08:52 schreef D. het volgende:
Een 12-jarige heeft zo'n telefoon ook niet nodig....
Dat waren andere tijden...quote:Op maandag 6 juli 2009 10:01 schreef D. het volgende:
[..]
Ik ben 12 geweest, en dat ging prima zonder telefoon
Hier dus 5.. de twee oudste ( 12 en 11) krijgen nu dus 25 per maand waarvan ze best veel zelf "moeten" betalen. en dus ook leren sparen voor kadootjes ( heb als regel dat er 20 euro in de spaarpotjes ( dat dan weer wel) moet zitten voor kadootjes e.d.)quote:Op maandag 6 juli 2009 09:55 schreef Kaar68 het volgende:
150-200 euro per maand? Dat zouden wij niet eens kunnen betalen, we hebben 6 kinderen! Belachelijke bedragen, zoveel geld geef ik nu nog niet eens per maand aan mezelf uit.
Hier zijn we begonnen met klusjes. Met die klusjes kunnen ze muntjes verdienen, en die muntjes kunnen ze weer omwisselen voor computertijd. Op die manier leren ze toch dat ze ergens voor moeten werken, en vervolgens dat ze kunnen sparen als ze iets langer achter elkaar willen computeren.
Verder maak ik de kinderen al prijsbewust. Met 6 kinderen de supermarkt in, boodschappenlijstje mee. Om beurten komen ze vragen wat ze mogen gaan zoeken in de winkel, en als ze dan ergens mee terugkomen gaan we kijken of ze inderdaad het goedkoopste uit het schap hebben gepakt.
Zo spelenderwijs leren ze met geld omgaan.
De 2 euro zakgeld is leergeld. In het begin wordt dat uitgegeven aan spul uit de kauwgomballenautomaat, ik heb me voorgenomen me er niet mee te bemoeien. Later komen ze op het idee om eens 2 weken bij elkaar te leggen zodat ze iets groters kunnen kopen.
Dat weet ik, maar om nu te stellen dat ze 'm 'nodig' hebbenquote:
Ik denk dat de combinatie van de aangehaalde stukjes uit je OP problemen gaat opleveren bij iemandquote:Op maandag 6 juli 2009 01:10 schreef quo_ het volgende:
..... We hebben andere prioriteiten gesteld over wat we de kinderen meegeven. In de praktijk komt dat er op neer dat we niet meedoen aan hypes, mode en het gameboy c.q. spelcomputer gebeuren......
.....Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.......
Niet dat ik lullig wil doen, maar ik vind die bedragen niet van deze tijd... Ik kreeg 75 euro kleedgeld per maand en 15 euro zakgeld per week. M'n zakgeld was voor eigen bestedingen; snoep, kadootjes en beltegoed idd. Die 75 euro kleedgeld was gewoon kleedgeld, en dat was het. Schoolspullen betaalden m'n ouders apart, als m'n fiets kapot ging liet m'n vader die op zijn kosten maken. Ik vind niet dat je dat mag verwachten van een 12-jarige, om van de een op andere dag in staat te zijn om een potje te hebben voor onvoorziene omstandigheden; je zegt zelf al dat je ze geen kennis over de waarde van geld hebt meegegeven. Dat moet je ook niet in 1 keer willen doen, maar doe het stapsgewijs. Begin met het verhogen van het zakgeld, en het stoppen van kopen van extra dingentjes voor ze. Als dat goed gaat kun je beginnen met het geven van kleedgeld, maar 50 euro voor kleren + schoolspullen is _echt_ te weinig. Wat denk je dat een rugzak kost? Daar moet 'ie dan al 3 maanden!! voor sparen. Hoe moet ie dan de eerste 2 maanden naar school?quote:Op maandag 6 juli 2009 01:10 schreef quo_ het volgende:
Ik zit nu te denken aan zakgeld en kleedgeld voor mijn aanstaande brugklasser. Naast de hoogte van het bedrag vind ik het nog veel moeilijker om te bepalen wat er dan mee gedaan moet worden. En je zult daar goede afspraken over moeten maken waar kind EN ouder zich aan moeten houden.
Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.
Ik heb al uitvoerig op de site van NIBUD zitten lezen. Daar staat best veel informatie maar er zit nogal wat spreiding in de bedragen die men daar noemt.
Wie heeft er tips en ervaringen op dit gebied voor mij ?
Eerder beginnen met sparen bijvoorbeeld? En goh, drie maanden sparen in plaats van onzindingen te kopen, dat is erg...quote:Op maandag 6 juli 2009 10:40 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Wat denk je dat een rugzak kost? Daar moet 'ie dan al 3 maanden!! voor sparen. Hoe moet ie dan de eerste 2 maanden naar school?
Nodig is een groot woord...quote:Op maandag 6 juli 2009 10:22 schreef D. het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar om nu te stellen dat ze 'm 'nodig' hebben
Dat ze 'm willen, dat hun vriendjes er ook eentje hebben en dat het handig is zal allemaal best
Nou sorry hoor, maar waarom heb je dan kinderen? je wilt ze toch het beste geven??quote:Op maandag 6 juli 2009 10:45 schreef Karina het volgende:
[..]
Eerder beginnen met sparen bijvoorbeeld? En goh, drie maanden sparen in plaats van onzindingen te kopen, dat is erg...
Ik zal wel ouderwets zijn, maar 75 euro kledinggeld per maand? Dat vind ik echt hardstikke veel. Dat is dus 900 euro per jaar! Plus dan nog 15 euro per week, dat is totaal per jaar 1680 euro voor een kind van 12. Sorry hoor, dat vind ik echt belachelijk.
quote:Op maandag 6 juli 2009 01:10 schreef quo_ het volgende:
ik viel bijna flauw toen ik vernam dat er 15 euro voor neergeteld was. In mijn beleving is dat omgerekend naar "echt"geld altijd nog 33 gulden
Ik was ouder toen m'n ouders begonnen met kleedgeld, een jaar of 16 meen ik me te herinneren. Ik kreeg in totaal 140 euro per maand. Toen ik 18 werd kreeg ik tegemoetkoming scholieren van de IB-groep, dat was iets van 95 euro per maand. Mijn ouders vulden dat zelf aan tot de 140 die ik gewend was. Overigens kreeg ik naast die 140 niks extra's aan kleren of snoep oid, voor wat ik meer wilde moest ik maar gaan werken.quote:Op maandag 6 juli 2009 10:45 schreef Karina het volgende:
[..]
Eerder beginnen met sparen bijvoorbeeld? En goh, drie maanden sparen in plaats van onzindingen te kopen, dat is erg...
Ik zal wel ouderwets zijn, maar 75 euro kledinggeld per maand? Dat vind ik echt hardstikke veel. Dat is dus 900 euro per jaar! Plus dan nog 15 euro per week, dat is totaal per jaar 1680 euro voor een kind van 12. Sorry hoor, dat vind ik echt belachelijk.
Vind ik ook. Onze oudste gaat babysitten als bijbaan. Op één adres wit, gemiddeld 3 keer per week op een ander adresje zwart, gemiddeld 2 keer per maand. Hiermee verdient hij zo'n 15 euro per keer. (netto)quote:Op maandag 6 juli 2009 11:04 schreef Endymion9 het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, maar waarom heb je dan kinderen? je wilt ze toch het beste geven??
Ik kreeg 50 euro zakgeld, de kleren werden voor me betaald. En wat die tas betreft, nou ik heb nog nooit zo iets vreemds gehoord als drie maanden sparen voor een schooltas! moet hij zijn boeken dan in een plastictas van de AH dragen?
Ik werk al sinds mijn eind 16e, en dat is een prima leeftijd voor een bijbaantje. Als 14 jarige werken? boehoe, je verdient amper iets op die leeftijd, en waarom zou je? Je zorgt toch zeker voor je kind tot het geen kind meer is? (16)..
Jij mag die stufi zelf houden? Dat is er hier straks niet bij. De stufi is voor de studie. Wat ze daaraan tekort komen passen wij bij. Voor zakgeld mogen ze dan zelf werken.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:12 schreef silliegirl het volgende:
Overigens; ik ben nu 22 , ik studeer nog. Ik krijg studiefinanciering en heb 2 bijbaantjes. Mijn ouders betalen (nog steeds) de spullen die ik voor mijn studie nog heb en ze betalen m'n collegegeld en boeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |