abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70688657
Misschien niet helemaal het optimale forum, maar bij de pubers/tieners durf ik me niet te vertonen en het ouderforum heeft een nogal hoog babykamer gehalte.
En zoals de TT al zegt zit ik na te denken over de financien van mijn 12 jarige zoon die na de vakantie naar de brugklas gaat.

Trigger voor deze actie is het kopen van schoolspullen geweest. Uiteraard hoort daar bij dat je een hele mooie agenda uitzoekt, je gaat tenslotte maar 1x voor t eerst naar de brugklas. Trots werd dat ding aan mij getoond en uiteraard kreeg hij van mij de ouderlijke goedkeuring. Dat was voordat ik de prijs vernomen had want ik viel bijna flauw toen ik vernam dat er 15 euro voor neergeteld was. In mijn beleving is dat omgerekend naar "echt"geld altijd nog 33 gulden, pffff.......
Ik realiseer tegelijkertijd dat de financiele opvoeding tot op heden niet al te veel aandacht heeft gehad. We hebben andere prioriteiten gesteld over wat we de kinderen meegeven. In de praktijk komt dat er op neer dat we niet meedoen aan hypes, mode en het gameboy c.q. spelcomputer gebeuren. Dat spaart zowiezo veel geld uit en als je daarnaast een goed inkomen hebt lijkt het in de ogen van de kinderen alsof alles vanzelf gaat. Want bij de aanschaf van duurdere zaken als schoenen, schaatsen, fietsen e.d. hoeft er inderdaad niet zo nauw gekeken te worden.
Kortom mijn kinderen hebben geen benul van geld en vanaf een jaar of 12 is dat eigenlijk wel noodzakelijk. Tijd voor een inhaalslag, want we geven wel zakgeld (1 á 2 euro per week) maar omdat daar geen zelfstandige bestedingen mee gedaan moeten worden levert dat geen financiele ervaring op.

Ik zit nu te denken aan zakgeld en kleedgeld voor mijn aanstaande brugklasser. Naast de hoogte van het bedrag vind ik het nog veel moeilijker om te bepalen wat er dan mee gedaan moet worden. En je zult daar goede afspraken over moeten maken waar kind EN ouder zich aan moeten houden.
Voor het zakgeld denk ik aan 10 euro per week waar alles voor gedaan moet worden zoals snoepen, kadootjes en beltegoed.
Als kleedgeld denk ik aan 50 euro per maand waarbij er volgens mij nog wel wat meer voor gedaan kan worden dan alleen kleding, bijvoorbeeld fietsreparatie en schoolspullen.

Ik heb al uitvoerig op de site van NIBUD zitten lezen. Daar staat best veel informatie maar er zit nogal wat spreiding in de bedragen die men daar noemt.
Wie heeft er tips en ervaringen op dit gebied voor mij ?
-
  maandag 6 juli 2009 @ 01:15:52 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_70688737

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 06-07-2009 09:03:33 (weg) ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 6 juli 2009 @ 01:23:54 #3
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_70688865
Sorry hoor maar een agenda van ¤15 duur vinden maar vervolgens niet nauw kijken bij de aanschaf van een fiets ed? Je bespaart je zo een paar honderd euro op die dingen als je je niet laat leiden door verkoperspraatjes. Een nieuwe fiets heeft een kind al helemaal niet nodig, want die duwen ze zonder 'm op slot te doen in de bosjes wanneer ze even gaan voetballen.

Wil je je kind leren om laten gaan met geld? Laat 'm werken. Beste manier die er is. In het begin kun je klusjes in huis aanbieden in ruil voor geld, beloning hoger naarmate het hem meer tijd kost, en zodra ze 14/15 zijn kunnen ze wel een baantje zoeken. Of vakantiewerk voor <vul ding in wat hij al een tijdje wil>. Hoe goed een en ander werkt hangt af wat hij allemaal wil hebben, iemand die niks wil hoeft ook niet te werken en leert er dus ook niks van. Als je kind van alles wil zal hij gaan zeuren dat het niet te betalen is. Maar dat is ook precies wat het kind leren moet, lijkt me. Hoeveel kleedgeld ed hij dan krijgt is dus afhankelijk van hoeveel hij werkt, en wil hij alweer een nieuwe spijkerbroek van ¤120, dan moet hij sparen. Boeken/agenda/schriften etc, alle schoolspullen, zou ik apart een bedrag voor geven, aangezien die uitgave 1 keer per jaar in een periode van 2 weken plaatsvinden. Daar kan een kind ook voor sparen, alleen zullen ze dat in een vakantie toch niet doen, en schoolspullen zijn wel redelijk belangrijk.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_70688945
Waarom van kleedgeld ook andere dingen doen?
Kleedgeld is kleedgeld tenslotte, later kan zoonlief ook niet van het huurgeld allemaal peren kopen.
Ik vind het simpel kleedgeld is puur voor kleding en van het zakgeld moet de rest gedaan worden.

En ik zou het zakgeld niet per week geven maar per maand.
Puur omdat ze anders zo snel nadat het eventueel op is weer een nieuwe lading geld krijgen.
En als hij het per maand krijgt leert die beter omgaan met geld imho.
pi_70689294
50 euro kleedgeld per maand lijkt me aardig veel voor een knul van 12 ik zie je kind daar zelfs wel op besparen en het geld wat hij daarmee overhoudt uitgeeft aan snoep leuke dingen etc.
pi_70689373
Ik vind het heel verstandig van je om je kind te laten leren omgaan met geld. Ik kreeg ook al vanaf mijn 11e of 12e kleedgeld en ik weet niet hoe het nu is (10 jaar later) maar toen kreeg nog bijna niemand anders in mijn klas dat.
En ik heb er wel ontzettend veel van geleerd. Ik kreeg eerst altijd 100 gulden in de maand en toen de euro's kwamen werd dat 45 euro. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn ouders tig keer gevraagd heb om er 50 euro van te maken, maar weet niet meer of ik ooit mijn zin heb gekregen.

Volgens mij kreeg ik naast die 45 euro geen zakgeld meer, dus daar moest ik het mee doen. En dat ging op zich prima. Ik kon niet altijd elk kledingstuk kopen wat ik wou en ik kon me zeker geen dure merkkleding veroorloven, maar ik hoefde nou ook weer niet naar de Zeeman voor kleren.
Ik moet zeggen dat ik er wel altijd bij gewerkt heb. Op mijn 13e ben ik begonnen met folders bezorgen (op mijn moeders naam, omdat ik officieel nog te jong was) en daarna heb ik altijd een baantje gehad.
Leverde niet altijd veel op, maar alle kleine beetjes helpen

Dingen zijn nu vast wel iets anders en iets duurder, dus 50 euro kleedgeld plus nog zakgeld voor overige zaken is een hele goede deal voor je zoon.
Maar hoe wil je zijn uitgaven scheiden in uitgaven van kleedgeld en zakgeld? Als hij een broek ziet die 10 euro meer kost dan hij heeft dan vult ie dat natuurlijk aan met het tientje zakgeld van die week...
pi_70689427
Pure armoede . Niks geen zakgeld geven alles betalen wat nodig is en op hun 14e / 15e een bijbaantje . Leren ze mooi dat voor niets de zon op gaat!
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_70689434
Ik zou ze ook laten werken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70689599
tvp, heb (nog) even geen nuttige bijdrage. Mijn dochter is 10 dus ik krijg dit vraagstuk nog....
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_70689637
Oké , het NIBUD adviseert om kinderen zakgeld te geven zodat ze vertrouwt raken met geld en vooral de waarde van geld gaan leren inzien.
Maar de meeste mensen moeten hard werken voor hun geld. Dus zakgeld is in feite met oog op de toekomst een slecht idee?
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_70689688
tvp
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Moderator maandag 6 juli 2009 @ 07:42:51 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_70689700
Bijbaantje is een goed idee. Mijn nichtje brengt van die zondagskranten rond en moet daar dan ook reclamefolders instoppen, voor elke reclamefolder krijgt ze extra geld. Ze verdient daar best aardig mee en het kost helemaal niet veel tijd (paar uurtjes op zaterdag).

En wat betreft dat kleedgeld: ik geef niet eens 50 euro per maand uit aan kleding
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70689723
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)

Kleding wordt nog door mij betaald
pi_70689724
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:
Mevrouw krijgt hier trouwens 25 euro per maand waar ze haar bioscoopbezoekjes, zwemmen,kadootjes voor vriendinnetjes en vriendjes en dr beltegoed van moet betalen ( en al het andere wat ik "onzin" vind...)
Mocht ze meer geld willen kan ze klusjes doen. (Ze heeft ook nog de gewone dagelijkse klusjes waar ze dus geen stuiver voor krijgt)

25 euro is weinig man. Straks gaat ze nog stelen
pi_70689794
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Of werken voor dr geld!
pi_70689798
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:02 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Of werken voor dr geld!
Dat zou u graag zien?
pi_70689815
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:42 schreef Karina het volgende:
Bijbaantje is een goed idee. Mijn nichtje brengt van die zondagskranten rond en moet daar dan ook reclamefolders instoppen, voor elke reclamefolder krijgt ze extra geld. Ze verdient daar best aardig mee en het kost helemaal niet veel tijd (paar uurtjes op zaterdag).

En wat betreft dat kleedgeld: ik geef niet eens 50 euro per maand uit aan kleding
Mag pas als je 14 bent.

Daar is natuurlijk wel omheen te komen door hem/haar klusjes thuis te laten doen of eventueel bij de buren of zo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70689818
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:50 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.
pi_70689845
quote:
Op maandag 6 juli 2009 07:49 schreef vamperotica het volgende:

Hoe oud is 'mevrouw'?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_70689858
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:09 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Hoe oud is 'mevrouw'?
12...Wordt 13 in augustus
pi_70689862
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef kanya het volgende:

[..]

25 euro is echt wel genoeg om die dingen van te betalen die 'vamperotica' noemt. Ze hoeft ook niet elke week naar de bioscoop hè.
Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 ( ) euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
pi_70689865
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Mag pas als je 14 bent.

Daar is natuurlijk wel omheen te komen door hem/haar klusjes thuis te laten doen of eventueel bij de buren of zo
13.

Maar klusjes kan ze nu inderdaad al doen omwat extra's bij te verdienen
pi_70689871
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:03 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Dat zou u graag zien?
Ze hoeft natuurlijk geen fulltime baan nee
pi_70689881
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:10 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Eens per maand naar de bios is al 9 euro. Beltegoed gaat (vanaf) 10 euro..Zit je dus al op de 19 euro. Heeft ze 6 ( ) euro over om gedurende een hele maand haar ding te doen. Serieus.... Ik zou A gaan werken en anders B gaan stelen. 25 euro is in deze tijd belachelijk
Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.
Ze kan gewoon met klusjes in en om het huis best wat bij verdienen hoor
pi_70689893
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:13 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Nee,haar alles in dr schoot werpen is belachelijk.
Ze kan gewoon met klusjes in en om het huis best wat bij verdienen hoor
Krantenwijkje is een goed begin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')