Zo werkte het bij de 1ste etappe in ieder geval:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:50 schreef Szura het volgende:
[..]
Volgens mij is de volgorde als volgt
Geel
Bollen
Groen
Wit
Dus als iemand bovenaan staat in het berg en puntenklassement zal ie de bollentrui aandoen.
Iemand die dit kan bevestigen?
Wikipedia heeft een net iets andere volgorde.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:50 schreef Szura het volgende:
[..]
Volgens mij is de volgorde als volgt
Geel
Bollen
Groen
Wit
Dus als iemand bovenaan staat in het berg en puntenklassement zal ie de bollentrui aandoen.
Iemand die dit kan bevestigen?
quote:* Gele trui: belangrijkste klassement
* Groene trui: op een na belangrijkste klassement
* bolletjestrui: op twee na belangrijkste klassement
* witte trui: op drie na belangrijkste klassement
Dit gaat niet helemaal over de vraagquote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo werkte het bij de 1ste etappe in ieder geval:
Cancellara: geel
Contador: Bollen
Wiggins: Groen
(volgens mij)
Contador had snelste tussentijd op de top van het bergje, daarom had hij de bollen. Had niets te maken met de winst van Cancellara!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo werkte het bij de 1ste etappe in ieder geval:
Cancellara: geel
Contador: Bollen
Wiggins: Groen
(volgens mij)
De groene trui werd na de eerste tijdrit gedragen door de derde als geëindigde Bradley Wiggins. Cancellara had het geel om zijn schouders en Contador, de nummer 2 van de tijdrit, had al de bolletjestrui.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:50 schreef Szura het volgende:
[..]
Volgens mij is de volgorde als volgt
Geel
Bollen
Groen
Wit
Dus als iemand bovenaan staat in het berg en puntenklassement zal ie de bollentrui aandoen.
Iemand die dit kan bevestigen?
ok dan zal dat het wel zijnquote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:56 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Wikipedia heeft een net iets andere volgorde.
[..]
zoals gezegd had die bollentrui NIKS met de eindklassering te maken maar met dat bergje waar Contador het snelst tegenop reed. Zonder dat bergje was er namelijk geen bollentrui uitgereikt en had Contador het groen gedragen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:00 schreef Falco het volgende:
[..]
De groene trui werd na de eerste tijdrit gedragen door de derde als geëindigde Bradley Wiggins. Cancellara had het geel om zijn schouders en Contador, de nummer 2 van de tijdrit, had al de bolletjestrui.
Omdat de Tour in de zomer gehouden wordt, wanneer veel mensen vakantie hebben.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:11 schreef Larry-Laffer het volgende:
Waarom is de Tour zoveel populairder dan bijvoorbeeld de Giro of de Vuelta?
Media-aandacht oaquote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:11 schreef Larry-Laffer het volgende:
Waarom is de Tour zoveel populairder dan bijvoorbeeld de Giro of de Vuelta?
Het is de oudste grote ronde, de eerste wedstrijd waarin wielrenners op een dusdanige manier op de proef werden gesteld... En ja daarom is van oudsher nou eenmaal de meeste (media-)aandacht naar de Tour gegaan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:11 schreef Larry-Laffer het volgende:
Waarom is de Tour zoveel populairder dan bijvoorbeeld de Giro of de Vuelta?
Hoe komt het dat er nu zo weinig bergetappes zijn (en aankomsten bergop)? Hoe komt het dat er geen klimtijdrit is? Waarom geen aankomst op l' Alpe d' Huez? Men betekent om de zo veel tijd weer een ander parkoers. Hangt er maar weer vanaf welke kolder ze in de kop hebben. Verder telt mee welke steden een startplaats kopen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:46 schreef Arn0 het volgende:
Hoe komt het dat er geen ploegentijdrit was de afgelopen jaren?
Kopen steden serieus startplaatsen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:48 schreef Barca het volgende:
Hoe komt het dat er nu zo weinig bergetappes zijn (en aankomsten bergop)? Hoe komt het dat er geen klimtijdrit is? Waarom geen aankomst op l' Alpe d' Huez? Men betekent om de zo veel tijd weer een ander parkoers. Hangt er maar weer vanaf welke kolder ze in de kop hebben. Verder telt mee welke steden een startplaats kopen.
Dat laatste punt slaat nergens op, aangezien het aantal plaatsen dat een Tourstart of -finish wil organiseren altijd enorm is. De tientallen steden, verdeeld door Frankrijk, die afvallen, schuiven dan weer door naar volgend jaar enz. Er is dus animo genoeg voor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:48 schreef Barca het volgende:
L' Auto kocht de Tour om er over te kunnen berichten. Goed voor de oplage van hun krant. Nou ... de commercie rond de Tour is alleen maar gegroeid. Ook nadat L' Auto stopte.
[..]
Hoe komt het dat er nu zo weinig bergetappes zijn (en aankomsten bergop)? Hoe komt het dat er geen klimtijdrit is? Waarom geen aankomst op l' Alpe d' Huez? Men betekent om de zo veel tijd weer een ander parkoers. Hangt er maar weer vanaf welke kolder ze in de kop hebben. Verder telt mee welke steden een startplaats kopen.
Denk dat de tourorganisatie best commerciele en politieke belangen meeneemt in het kiezen van start- en finishplaatsen. Alleen zal dat niet meteen ten koste gaan van het aantal bergetappes of een ploegentijdrit.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:00 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat laatste punt slaat nergens op, aangezien het aantal plaatsen dat een Tourstart of -finish wil organiseren altijd enorm is. De tientallen steden, verdeeld door Frankrijk, die afvallen, schuiven dan weer door naar volgend jaar enz. Er is dus animo genoeg voor.
1. Nee, afgeschaft na 1989quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:02 schreef Liejannuh het volgende:
Bestaat de lapjestrui nog?
En tot welke leeftijd gaat het jongerenklassement?
Nee, de lapjestrui bestaat niet meer, al een hele tijd niet.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:02 schreef Liejannuh het volgende:
Bestaat de lapjestrui nog?
En tot welke leeftijd gaat het jongerenklassement?
Had grootendeels te maken met het gedoe tussen de ASO en UCI. UCI had een ploegentijdrit voor de protour in Eindhoven gepland en omdat de ASO zich niet kon vinden in de Pro-Tour hebben ze zelf ervoor gekozen om geen ploegentijdrit te houden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:46 schreef Arn0 het volgende:
Hoe komt het dat er geen ploegentijdrit was de afgelopen jaren?
En ik kan nog herinneren dat Steven Rooks dat ding won!quote:
Ok! Tnx!quote:2. Je mag meedoen als je op 1 januari van het desbetreffende Tour-jaar jonger dan 25 jaar bent
Hahahahaha ... jij bent echt heel naïef hè? Steden handelen met de tourdirectie over het mogen organiseren van een etappestart. Ze sponsoren de tour en verwerven zich zo het recht om een etappe te mogen laten starten in hun stadje.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:00 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat laatste punt slaat nergens op, aangezien het aantal plaatsen dat een Tourstart of -finish wil organiseren altijd enorm is. De tientallen steden, verdeeld door Frankrijk, die afvallen, schuiven dan weer door naar volgend jaar enz. Er is dus animo genoeg voor.
Ja, maar er zijn bergen in Frankrijk genoeg. En je kunt overal in Frankrijk een ploegentijdrit houden, dat is niet afhankelijk van de startplaats.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:14 schreef Barca het volgende:
[..]
Hahahahaha ... jij bent echt heel naïef hè? Steden handelen met de tourdirectie over het mogen organiseren van een etappestart. Ze sponsoren de tour en verwerven zich zo het recht om een etappe te mogen laten starten in hun stadje.
Klopt ... maar die plekken moeten in een route worden ingepast. Verder heeft de tourdirectie bedacht dat het parkoers niet te zwaar mag zijn omdat het anders niet geloofwaardig is dat renners clean zijn. (Ja, TheArt, nu wel iets over doping!)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn bergen in Frankrijk genoeg. En je kunt overal in Frankrijk een ploegentijdrit houden, dat is niet afhankelijk van de startplaats.
Je moet niet starten. Maar als je niet start mag je de etappes daarna niet rijden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:20 schreef sbientje het volgende:
vraagje over de ploegentijdrit... Ik heb gehoord dat de eerste 5 renners meetellen voor de eindtijd. De meeste teams zijn met 9.
- moeten ze allemaal starten? en
- is het gebruikelijk dat er een aantal gedurende de tijdrit afvliegen, of komen ze meestal compleet aan de finish?
1. Ja natuurlijkquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:20 schreef sbientje het volgende:
vraagje over de ploegentijdrit... Ik heb gehoord dat de eerste 5 renners meetellen voor de eindtijd. De meeste teams zijn met 9.
- moeten ze allemaal starten? en
- is het gebruikelijk dat er een aantal gedurende de tijdrit afvliegen, of komen ze meestal compleet aan de finish?
en nog een vraag: telt de tijd van de beste vijf voor alle renners, of krijgen eventuele achterblijvers hun eigen tijd?
okee, thnx!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:22 schreef Szura het volgende:
[..]
1. Ja natuurlijk
2. Ja meestal vallen er wel 1 of 2 af voor wie het te snel gaat. Een team kan natuurlijk niet uit alleen maar goede tijdrijders bestaan![]()
3. De tijd van de 5e renner telt voor de eerste 5, de rest krijgt hun eigen tijd
jaja, dat begreep ik nu wel.. Je moet natuurlijk niets, maar om mee te blijven doen in de tour moet je wel startenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:31 schreef Barca het volgende:
Nee, je MOET niet. Er staat niemand klaar met een zweep van "Jij MOET nu starten." Als je liever naar de Bahama's gaat, prima. Maar je mag dan de rest van de Tour niet meer meedoen.
Ja klapjosti, dat kan iedereen zelf wel concluderenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:31 schreef Barca het volgende:
Nee, je MOET niet. Er staat niemand klaar met een zweep van "Jij MOET nu starten." Als je liever naar de Bahama's gaat, prima. Maar je mag dan de rest van de Tour niet meer meedoen.
ja de groep (wat samen binnenkomt, als soort van aaneengesloten minipelotonquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:32 schreef Szura het volgende:
Overigens nog even daarbij aangetekend.
Als je groep bij de finish bijvoorbeeld nog uit 6 bestaat krijgt die nummer 6 natuurlijk ook de tijd van de nummer 5. Het gaat er alleen om dat de "gelosten" hun eigen tijd krijgen
Je moet toch minimaal 6 renners in je ploeg hebben? Daardoor mocht Astana in 2006 toch niet meedoen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:44 schreef Barca het volgende:
Een ploeg met slechts 4 renners mag volgens mij trouwens wel starten, zij krijgen dan VOLGENS MIJ de tijd van de renner die als laatste de streep passeert. Correct me if I'm wrong.
dat lijkt me idd voor de start geldenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:49 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Je moet toch minimaal 6 renners in je ploeg hebben? Daardoor mocht Astana in 2006 toch niet meedoen?
Edit: Of geldt dat enkel voor de start van de tour?
Qatar heeft wel serieuze plannen om de Tour daar ooit te laten starten.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:18 schreef Falco het volgende:
[..]
Nee, er zijn wel vage plannen geweest om het Grand Depart in Guadeloupe (ergens in het Caribisch gebied) te organiseren, maar het tijdsverschil en de logistieke operatie om het hele circus over te vliegen naar Frankrijk bleek onoverbrugbaar te zijn. Het verst waar de Tour is geweest, is denk ik Ierland.
In Afrika worden er overigens wel wielerkoersen georganiseerd. De ronde van Burkina Faso is relatief bekend en onder meer gewonnen door Maarten Tjalingii
Maar komt dat niet omdat de ronde van de Qatar en de TdF beide door de ASO worden georganiseerd?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:02 schreef wimderon het volgende:
[..]
Qatar heeft wel serieuze plannen om de Tour daar ooit te laten starten.
Dat is toch vreemd? Dan komt het er dus op neer dat er niet één lijn getrokken wordt, maar dat je gewoon zoveel mogelijk gematst wordt.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:11 schreef Barca het volgende:
[..]
Niet helemaal.
Als jij in het peloton zit, en binnen de laatste 3 km ten val komt,dan krijg je de tijd van het peloton.
Een renner die in de laatste 3 km weet te ontsnappen krijgt dan gewoon de tijdwinst die hij heeft gerealiseerd.
Zo zal een renner die in de laatste 3 km een achterstand goedmaakt ook daadwerkelijk de tijd krijgen die hij op de eindstreep heeft.
http://www.dewielersite.b(...)he.php?nieuwsid=2482
Ik vind het niet vreemd.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:11 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat is toch vreemd? Dan komt het er dus op neer dat er niet één lijn getrokken wordt, maar dat je gewoon zoveel mogelijk gematst wordt.
Geldt alleen voor de start, In 2006 mochten Bazayev, Kasheckin, Vinokourov en Sanchez niet starten omdat ze met z'n zessen moesten zijn. Agritubel reed vorig jaar met maar vijf renners uit en Barloworld met maar vier.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:49 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Je moet toch minimaal 6 renners in je ploeg hebben? Daardoor mocht Astana in 2006 toch niet meedoen?
Edit: Of geldt dat enkel voor de start van de tour?
Ah oké. Bedankt voor de infoquote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:46 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Geldt alleen voor de start, In 2006 mochten Bazayev, Kasheckin, Vinokourov en Sanchez niet starten omdat ze met z'n zessen moesten zijn. Agritubel reed vorig jaar met maar vijf renners uit en Barloworld met maar vier.
Klopt inderdaad dat je als team minimaal zes renners moet hebben om te starten. Als een ploeg tijdens de Tour door uitvallers onder de vijf (geloof ik) renners komt, mogen de nog in koers zijnde renners doorrijden, maar de ploeg doet nier meer mee in het ploegenklassement.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:49 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Je moet toch minimaal 6 renners in je ploeg hebben? Daardoor mocht Astana in 2006 toch niet meedoen?
Edit: Of geldt dat enkel voor de start van de tour?
Mja, ik denk dan 'moet je maar zorgen dat je vooraan in het peloton zit', maar goed, ik denk misschien wel erg makkelijkquote:Op dinsdag 7 juli 2009 14:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik vind het niet vreemd.
De eerste van het peloton komt in principe toch ook niet in dezelfde tijd over de streep als de laatste?
Die geven ze dezelfde tijd. Anders zou het al helemaal dringen worden vooraan.
Bovendien creeër je met die 3km-regel een veiligere situatie. Renners die zich niet met de sprint bemoeien zitten achteraan en rijden niemand in de weg. Als die renners wel voorin zouden zitten zou dat alleen maar tot brokken leiden aangezien die renners natuurlijk op die snelheid lang niet de stuurmanskunst hebben als een sprinter.
In vergelijking met voetballers (:') ) stelt het niets voor. Volgens mij verdient een Contador een paar miljoen per jaar? Het prijzengeld voor de winnaar van de Tour is 450.000 euro (dat is dus voor de gele trui in Parijs). Waarschijnlijk komt daar dus nog wat bij voor groene trui/berg klassement. Een ritwinst levert maar 8000 euro op, die meestal in een potje wordt gestopt en verdeeld wordt over alle 9 de renners + technische staf.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:07 schreef TLC het volgende:
Hoeveel verdient een wielrenner ?
Ik kan me voorstellen dat een wielrenner van bv Astana meer verdiend dan iemand van SKILL, maar hoe staat dat in verhouding tot bv voetbal ?
Volgens mij verdienen de toppers van Rabo als Menchov en Freire ergens tussen de 1 en 1,5 miljoen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:07 schreef TLC het volgende:
Hoeveel verdient een wielrenner ?
Ik kan me voorstellen dat een wielrenner van bv Astana meer verdiend dan iemand van SKILL, maar hoe staat dat in verhouding tot bv voetbal ?
Dat zeg ik toch ook?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 19:50 schreef UltraR het volgende:
[..]
@ Sautor.
Volgens mij hebben renners gewoon vaste salarissen en worden er per ploeg premies voor behaalde resultaten vastgesteld, en gaat het prijzengeld van overwinningen gewoon in een teampot.
Sorry, dacht dat je het daar alleen over de ritwinsten had.quote:
Had het over basissalaris en gaf ff aan wat er hier tijdens de Tour, de belangrijkste wedstrijd, te verdienen valt.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:05 schreef UltraR het volgende:
[..]
Sorry, dacht dat je het daar alleen over de ritwinsten had.![]()
Overigens denk ik niet dat 100% uit dat potje naar de renners gaat.
Als naast de sprinters ook nog alle klassementsrijders in de laatste 3km vooraan willen rijden wordt het erg druk en verhoog je de kans op valpartijen, een paar jaar geleden ging het nog over 1km en volgens mij is het niet zo heel lang geleden dat die regel is ingevoerd (ik schat 2003 of zo)quote:Op dinsdag 7 juli 2009 19:43 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Mja, ik denk dan 'moet je maar zorgen dat je vooraan in het peloton zit', maar goed, ik denk misschien wel erg makkelijk.
Toch blijf ik het op de één of andere manier vreemd vinden. Je wordt allemaal 3km eerder geklasseerd, behalve als je nog iets goeds doet in die laatste meters. Maar voordeel voor de één, betekent dus ook nadeel voor de ander (een sprinter die 10 sec eerder finisht, loopt dus toch 10 sec in op z'n concurrenten). Dus uiteindelijk hebben die er dan alsnog nadeel van, en worden ze alsnog geklasseerd op de eindstreep.
Snap ik het zo goed
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |