Dat wil nog niet zeggen dat je met die ervaringen ineens een stuk actiever wordt.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
Drugs openen anders aardig wat ogen, echte drugs dan he, niet van die rotzooi als nicotine of alcohol.
Het is maar wat je liberaal noemtquote:Op maandag 20 juli 2009 13:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
De mening van de meerderheid is geen garantie voor een 'juiste' uitkomst, dat ben ik met je eens. Maar dat is het punt ook helemaal niet. De mening van de meerderheid (en als het om legalisatie gaat is dat zelfs 99% van de landen) is wel een factor die van grote invloed is op ons beleid. De prijs die je betaalt voor legalisatie is een internationaal isolement, met alle rampzalige gevolgen van dien. Dat kan je niet eerlijk of niet correct vinden, maar het is nu eenmaal zo.
En dat zou op te lossen zijn met voorlichting? Het lukt je al niet om in het liberale Nederland een voet aan de grond te krijgen qua legalisatie. Waarom zou het je dan in hemelsnaam wel lukken om met voorlichting een land als Italie of Amerika om te krijgen?
Zwitserland doet nauwelijks aan verdragen, die realiseren zich namelijk wel dat een verdrag is er ten bate van de Zwitsers, en niet ten bate van de Zwitserse overheid. En dus kunnen ze een succesvol drugsbeleid voeren, in tegenstelling tot de rest van de wereld. Toch ligt er geen muur om Zwitserland heen.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Nederland is piepklein, haar invloed op een dergelijk onderwerp is natuurlijk belachelijk klein. Dat betekent niet dat je niet eenzijdig de afspraken opzij kunt schuiven natuurlijk, maar de prijs die je daarvoor betaalt is een internationaal isolement.
Je moet verdragen ook niet schenden, je moet ze opzeggen. Betrouwbaarheid van soevereine staten jegens elkaar is heel belangrijk. Dus daar moet soms tijd tussen zitten, maar er is natuurlijk geen reden dat de Nederlandse regering en parlement uit 1910 of zo langs de weg van een verdrag in 2010 nog bepaalt wat wij hier wel en niet mogen. Het als absoluut benaderen van verdragen is fundamenteel antidemocratisch.quote:Om een voorbeeld te geven, als wij drugs legaliseren en daarmee Europese verdragen schenden, zullen andere lidstaten echt de grenzen niet open houden. Schending van verdragen kan dan wel, maar zorgt voor gigantische economische schade.
Het Nederlandse drugsbeleid was een van de grootste redenen dat Frankrijk zich zo laat heeft neergelegd bij de invoering van het Schengen-akkoord. En dat ging alleen nog maar om wiet.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:28 schreef fs180 het volgende:
[..]
Onzin, frankrijk is het ook niet eens met ons huidge drugsbeleid, hebben we daar nu een probleem mee?
De passie die jij en Weltschmerz hier iedere dag laat zien voor het instandhouden van jouw hobby, kun je die misschien ook loslaten op het opheffen van het verbod op wapenbezit? Met zo'n verbod los je toch niks op, het maakt het alleen maar erger. Mensen vinden het spannend, kopen illegaal een wapen. Zijn niet getraind, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hier zouden we van af zijn als mensen legaal een wapen konden kopen.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De mening van de meerderheid staat zwaar onder invloed van propaganda. De hele drugsproblematiek is er van doortrokken. Mensen demoniseren iets dat hen in de weg staat en wijzen vervolgens naar democratie om hun zin door te drijven.
De politiek zelf is verantwoordelijk voor de "mening" van "de meerderheid"
Ja, want met drugs gebruiken schiet je andere mensen neerquote:Op maandag 20 juli 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De passie die jij en Weltschmerz hier iedere dag laat zien voor het instandhouden van jouw hobby, kun je die misschien ook loslaten op het opheffen van het verbod op wapenbezit? Met zo'n verbod los je toch niks op, het maakt het alleen maar erger. Mensen vinden het spannend, kopen illegaal een wapen. Zijn niet getraind, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hier zouden we van af zijn als mensen legaal een wapen konden kopen.
Je tekend daarmee wel direct je eigen doodsvonnis, je geeft dan namelijk de politiek en ander tuig een reden het te verbieden; "want die rebelse drugsgebruikers komen alleen maar in actiequote:Op maandag 20 juli 2009 13:32 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat je met die ervaringen ineens een stuk actiever wordt.
En volgens mij is dat juist het probleem. Er zou eens een flinke opstand moeten komen.
Je zou een punt hebben als het ging om Hari Kiri-setjes waarmee je ook alleen je zelf zou kunnen verwonden. Wapens zijn echter voornamelijk een gevaar voor anderen.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
De passie die jij en Weltschmerz hier iedere dag laat zien voor het instandhouden van jouw hobby, kun je die misschien ook loslaten op het opheffen van het verbod op wapenbezit? Met zo'n verbod los je toch niks op, het maakt het alleen maar erger. Mensen vinden het spannend, kopen illegaal een wapen. Zijn niet getraind, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hier zouden we van af zijn als mensen legaal een wapen konden kopen.
Ik heb toevallig ook geen probleem met het legaliseren van wapens hoor. Als je er een wilt hebben kun je ze zo kopen, noem maar welk typequote:Op maandag 20 juli 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Alsof (hard)drugs andere mensen dan de gebruiker zelf niets aandoen. Dat punt heb ik nu al een aantal keren geprobeerd te maken, maar blijkbaar zijn jullie daar Oost-Indisch doof voor. Verslaafden die zichzelf niet meer onder controle hebben, benadelen niet alleen zichzelf, maar ook de mensen rondom hen. Dat los je niet met legalisatie, voorlichting of behandeling op.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je zou een punt hebben als het ging om Hari Kiri-setjes waarmee je ook alleen je zelf zou kunnen verwonden. Wapens zijn echter voornamelijk een gevaar voor anderen.
Ik heb daar verder geen complete inzicht in, dus ik kan niet oordelen welke belangen het handelen van de opeenvolgende Nederlandse regeringen dient. Ik kan me echter wel voorstellen dat de Nederlandse regering eieren voor zijn geld kiest als er zekere sancties tegenover legalisering staan, ongeacht of die sancties al dan niet terecht zijn.quote:Op maandag 20 juli 2009 12:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Degenen die dat als argument gebruiken, wat hebben ze dan de laatste pak m beet 20 jaar gedaan om die bindende afspraken gewijzigd te krijgen? Laten we de hoofdlijn niet uit het oog verliezen, die afspraken die de Nederlandse staat maakt met andere staten zijn er in het belang van het Nederlandse volk.
Het is dan ook vooral iets waar mensen die uit christelijke overtuiging tegen drugs zijn zich achter verschuilen. We kunnen het niet, en daarom willen we het niet, omdat we het niet willen kunnen. Je vaststelling is op zich correct, het is alleen geen argument.
Dat we er nu nog geen probleem mee hebben, betekent natuurlijk niet dat dat zo blijft wanneer we nog een stap verder gaan.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:28 schreef fs180 het volgende:
[..]
Onzin, frankrijk is het ook niet eens met ons huidge drugsbeleid, hebben we daar nu een probleem mee?
Dat is ook niet zo.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:54 schreef Lyrebird het volgende:
Alsof (hard)drugs andere mensen dan de gebruiker zelf niets aandoen.
Dat doen niet-verslaafden die zichzelf niet onder controle hebben ook.quote:Dat punt heb ik nu al een aantal keren geprobeerd te maken, maar blijkbaar zijn jullie daar Oost-Indisch doof voor. Verslaafden die zichzelf niet meer onder controle hebben, benadelen niet alleen zichzelf, maar ook de mensen rondom hen.
Jij vindt het aan de overheid om te zorgen dat iemand in een paddoroes niet vergeet zijn moeder te bellen?quote:Dat los je niet met legalisatie, voorlichting of behandeling op.
Ik zou daar zelf - onder voorwaarden - niet per definitie tegen zijn.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Voorlichting en behandeling lossen dat wel degelijk deels op. De vraag is in welke mate en daarnaast wat mogelijke alternatieven zijn. Volgens mij zijn er niet bijster veel effectieve alternatieven.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Alsof (hard)drugs andere mensen dan de gebruiker zelf niets aandoen. Dat punt heb ik nu al een aantal keren geprobeerd te maken, maar blijkbaar zijn jullie daar Oost-Indisch doof voor. Verslaafden die zichzelf niet meer onder controle hebben, benadelen niet alleen zichzelf, maar ook de mensen rondom hen. Dat los je niet met legalisatie, voorlichting of behandeling op.
Neem nog een pilletje dan zou ik zeggen en ik hoop dat je dan de oplossing ziet aangaande dit debat.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
Drugs openen anders aardig wat ogen, echte drugs dan he, niet van die rotzooi als nicotine of alcohol.
ok, maar eerst drugs.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan wel oordelen welk belang de Nederlandse regering bij uitsluiting heeft te dienen.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:08 schreef Reya het volgende:
Ik heb daar verder geen complete inzicht in, dus ik kan niet oordelen welke belangen het handelen van de opeenvolgende Nederlandse regeringen dient.
Je moet natuurlijk rekening houden met de concrete en gerechtvaardigde belangen van andere landen. Maar dat is heel wat anders dan je verschuilen achter een oude afspraak en dat zelfs als argument gebruiken.quote:Ik kan me echter wel voorstellen dat de Nederlandse regering eieren voor zijn geld kiest als er zekere sancties tegenover legalisering staan, ongeacht of die sancties al dan niet terecht zijn.
Dat gedrag, stelen, aanranding, is al strafbaar. Om dat aan te pakken heb je geen wet tegen drugs nodig. Mensen die zich wel "normaal" kunnen gedragen met drugs hoeven niet het slachtoffer te worden van die paar die er niet mee om kunnen gaan. Net als met auto's, alcohol, en vooruit: wapens.quote:Op maandag 20 juli 2009 13:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Alsof (hard)drugs andere mensen dan de gebruiker zelf niets aandoen. Dat punt heb ik nu al een aantal keren geprobeerd te maken, maar blijkbaar zijn jullie daar Oost-Indisch doof voor. Verslaafden die zichzelf niet meer onder controle hebben, benadelen niet alleen zichzelf, maar ook de mensen rondom hen. Dat los je niet met legalisatie, voorlichting of behandeling op.
Het lijkt me evident dat Nederland - zeker op zulk soort punten - geen complete autonomie kent. Dat is ook nooit zo geweest; stel bijvoorbeeld dat Nederland zou besluiten op eigen houtje een uraniumverrijkingsprogramma zou beginnen: dat zou al snel leiden tot sancties en ander vijandig gedrag van buurlanden. Drugs vormen wat minder een directe dreiging, maar mocht Nederland unilateraal drugs legaliseren, dan is het niet ondenkbaar dat dat al snel leidt tot verkapte handelsblokkades door buurlanden. Alleen al een verre dreiging van een dergelijke blokkade zou vermoedelijk elke regering doen kiezen voor het handhaven van de status quo.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Het belang van andere landen dat Nederland geen succesvoller drugsbeleid mag hebben omdat die andere landen dan voor lul staan is natuurlijk geen gerechtvaardigd belang. Als daarom sancties volgen dan kom je aan de principiele vraag of de Nederlandse volksvertegenwoordiging hier de dienst uitmaakt of dat het vreemde mogendheden zijn die beslissen wat goed voor ons (hen, hun politici) is.
Handelsblokkades, Economisch isolement aub zegquote:Op maandag 20 juli 2009 14:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Het lijkt me evident dat Nederland - zeker op zulk soort punten - geen complete autonomie kent. Dat is ook nooit zo geweest; stel bijvoorbeeld dat Nederland zou besluiten op eigen houtje een uraniumverrijkingsprogramma zou beginnen: dat zou al snel leiden tot sancties en ander vijandig gedrag van buurlanden. Drugs vormen wat minder een directe dreiging, maar mocht Nederland unilateraal drugs legaliseren, dan is het niet ondenkbaar dat dat al snel leidt tot verkapte handelsblokkades door buurlanden. Alleen al een verre dreiging van een dergelijke blokkade zou vermoedelijk elke regering doen kiezen voor het handhaven van de status quo.
Of dat nou een rechtvaardige gang van zaken is of niet, dat scenario is niet te negeren, en leidt wellicht tot keuzes die vanuit een puur nationaal perspectief twijfelachtig zijn.
Die dreiging is wel heel ver, en wordt zelfs als argument gebruikt. Het is de stok om de hond te slaan, om het er niet over te hoeven hebben. Terwijl je als Nederland echt wel met een vuist op tafel kunt slaan. Je moet de gerechtvaardigde belangen van de buitenlanden respecteren, je moet niet hun drugsbeleid frustreren zoals je zo ook niet je eigen drugsbeleid moet laten frustreren. Maar dat zijn praktische zaken.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Het lijkt me evident dat Nederland - zeker op zulk soort punten - geen complete autonomie kent. Dat is ook nooit zo geweest; stel bijvoorbeeld dat Nederland zou besluiten op eigen houtje een uraniumverrijkingsprogramma zou beginnen: dat zou al snel leiden tot sancties en ander vijandig gedrag van buurlanden. Drugs vormen wat minder een directe dreiging, maar mocht Nederland unilateraal drugs legaliseren, dan is het niet ondenkbaar dat dat al snel leidt tot verkapte handelsblokkades door buurlanden. Alleen al een verre dreiging van een dergelijke blokkade zou vermoedelijk elke regering doen kiezen voor het handhaven van de status quo.
Je moet wel ergens een grens trekken natuurlijk. Het buitenland maakt hier de dienst niet uit, punt. Dat trek je dus de grens bij hun gerechtvaardigd belang.quote:Of dat nou een rechtvaardige gang van zaken is of niet, dat scenario is niet te negeren, en leidt wellicht tot keuzes die vanuit een puur nationaal perspectief twijfelachtig zijn.
Vooral lafjes achter internationale relaties huppelenquote:Op maandag 20 juli 2009 14:12 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat we er nu nog geen probleem mee hebben, betekent natuurlijk niet dat dat zo blijft wanneer we nog een stap verder gaan.
Ik neem geen pilletjesquote:Op maandag 20 juli 2009 14:19 schreef kitao het volgende:
[..]
Neem nog een pilletje dan zou ik zeggen en ik hoop dat je dan de oplossing ziet aangaande dit debat.
Beter zelfs als je de oplossing ziet en de volgende dag nog weet op te schrijven.
Ik pleit voor vrijwillige afwijzing zodat koest houdende middelen geen grond van bestaan meer hebben.
Misschien heb ik daar overheen gelezen, ik heb niet alle 294 posts bekeken, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 20 juli 2009 15:50 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik neem geen pilletjesIk weet ook een mogelijke oplossing, alleen die is niet gewenst volgens onze democratische (lees politieke) meerderheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |