abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70556984
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:35 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Waarin bevind je jij? In de jaren '70? Als je een trein mist gaat er meestal binnen een kwartier weer een Intercity en zoniet dan gaat er binnen een kwartier nog wel een stoptrein. In de huidige staat kan het inderdaad niet zoveel reizigers opvangen. Maar als ze nou eens dat poespasgekut zoals fitness op het station afschaffen kan het bespaarde geld DIRECT naar de infrastructuur. Het feit dat de trein juist MEER capaciteit biedt wordt vaak uit het oog verloren. Vele onder jullie zijn zo vreslijk kortzichtig. Jullie gaan alleen maar uit van de situatie nu en jullie kijken niet naar het potentieel dat het OV heeft.
Binnen een kwartier een stoptrein ja, die vervolgens slechts een paar minuten eerder aan komt dan de volgende intercity, gevolg -> half uur vertraging.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:51:30 #52
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70557387
Gisteren naar de Efteling geweest. Met het OV 3,15 uur, met de auto 1,15 uur. Bovendien is de auto is een stuk goedkoper.

Ben ook een aantal keer met het OV naar mn werk geweest; met zijn allen als varkens in een hok, dat is geen pretje. Dan maar liever carpoolen met collega's.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_70557441
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:54 schreef Igen het volgende:

[..]

En dat laatste is dus niet waar.

Ik heb eens naar steden in de VS gekeken. Alle steden daar met veel autosnelwegen hebben tegelijk een korte woon-werk-reistijd. En alle steden met een lange woon-werk-reistijd zijn tegelijk ook steden met heel autosnelwegen.

En dan heb je nog een groepje steden dat, ondanks weinig autosnelwegen, tóch een korte woon-werk-reistijd heeft. Een goed voorbeeld daarvan is Portland. Sowieso is dat niet zo'n grote stad, maar door het promoten van het OV en van de fiets zijn daar minder files dan je zou verwachten.

Kortom:
1. Veel autosnelwegen aanleggen lost de files wel op, maar
2. Andere oplossingen kunnen ook werken.
In Amerika heersen er zeer zeker wel file's. Ook naar Los Angeles gekeken?


Bovendien mis ik nog een bron van jouw opvattingen.
Ik verwacht eerder dat mensen verder van hun werk gaan wonen en het 'ongemak' van het OV vermijden en de spits niet meer vermijden zodra ze merken dat de snelwegen opeens zoveel capaciteit bieden. Na verloop van tijd is het effect van de capaciteitsverhoging tenietgedaan door de toename van het verkeersaanbod.
pi_70557531
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:39 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Binnen een kwartier een stoptrein ja, die vervolgens slechts een paar minuten eerder aan komt dan de volgende intercity, gevolg -> half uur vertraging.
Het misschien inderdaad een zwak argument dat ik gaf. Het ligt namelijk veel simpeler: als jij de trein mist is dat ook aan jouw te verwijten. Ik heb er zelf ook wel ervaring mee. Maar ik ben niet iemand die zich daar meteen kapot aan ergert.
pi_70557786
Het eerste waar ik aan moest denken bij het lezen van de TT was zelfmoord - niet op mezelf uiteraard maar dat begrijpen jullie wel
pi_70557833
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:52 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

In Amerika heersen er zeer zeker wel file's. Ook naar Los Angeles gekeken?
[ afbeelding ]
In Los Angeles zijn voor Amerikaanse begrippen maar weinig snelwegen. Geen wonder dus dat er veel files staan.
quote:
Bovendien mis ik nog een bron van jouw opvattingen.
Bron is eigen berekening, gebaseerd op
- http://i43.tinypic.com/212981u.jpg (kilometer snelweg-rijstrook per inwoner)
- http://www.census.gov/acs/www/Products/Ranking/2003/R04T160.htm (woon-werk-reistijd)
pi_70558801
Ik geloof dat de mensen in de grote steden daar meer gebruik maken van het OV. Volgensmij hebben veel mensen daar überhaupt geen baan.

En mocht het nou echt de files verhelpen, het gebruik zal toch aanzienlijk stijgen. Wat zou er met al die auto's gebeuren aan het einde van de snelweg? Daar licht geen afgrond. Nee, die auto's moeten allemaal op zoek naar een parkeerplaats waar de bewoners van de stad totaal niet blij mee zullen zijn.
  woensdag 1 juli 2009 @ 21:03:55 #58
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70560041
Ach, als al die mensen dan opeens massaal besluiten om met het OV gaan, dan komt niemand op tijd op zn werk. En dan zitten die mensen snel weer in de auto.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_70576415
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:03 schreef Hukkie het volgende:
Ach, als al die mensen dan opeens massaal besluiten om met het OV gaan, dan komt niemand op tijd op zn werk. En dan zitten die mensen snel weer in de auto.
Ik wens even een verheldering. Aan wie denken jullie(de automobilisten) dat de zwakheid op het spoor te verwijten is?

-De NS?
-ProRail?
-De overheid?
-Of gewoon het feit dat de auto van nature korte metten maakt met het OV?

Mocht dat het laatste zijn dan wens ik niet zo'n slappe en bekrompen redenering zoals die hierboven.

[ Bericht 0% gewijzigd door IntercityAPT op 02-07-2009 14:31:33 ]
pi_70578910
De NS zit tijdens de spits al helemaal vol, en ons spoornetwerk is 1 van de drukste in heel de wereld, hoezo heeft dat dan een grotere capaciteit dan de auto? Dan moeten er eerst een stuk minder vrachttreinen gaan rijden. Flexibele werktijden is inderdaad ook een optie, maar dat geldt net zo goed voor de auto. Jij beschuldigd anderen van bekrompen zijn terwijl jij alleen maar in termen van OV kunt denken. Voor heel veel mensen is OV geen optie en verhuizen al helemaal niet (veel mensen zitten er niet op te wachten iedere 2-3 jaar te verhuizen, met alle zorgen en nadelen van dien).
pi_70579669
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 13:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
De NS zit tijdens de spits al helemaal vol, en ons spoornetwerk is 1 van de drukste in heel de wereld, hoezo heeft dat dan een grotere capaciteit dan de auto? Dan moeten er eerst een stuk minder vrachttreinen gaan rijden. Flexibele werktijden is inderdaad ook een optie, maar dat geldt net zo goed voor de auto. Jij beschuldigd anderen van bekrompen zijn terwijl jij alleen maar in termen van OV kunt denken. Voor heel veel mensen is OV geen optie en verhuizen al helemaal niet (veel mensen zitten er niet op te wachten iedere 2-3 jaar te verhuizen, met alle zorgen en nadelen van dien).
Ten eerste: Bedankt voor de verheldering. Die bewijst dat je door en door fout zit. De zwakheid van ons OV is niet aan NS te verwijten, ProRail, of welk bedrijf dan ook. Het zijn slechts doorschakelingsbedrijven die voor het grootste gedeelte gesubsideerd worden door de overheid. Bovendien bepaald de overheid ook wat ze met dat geld doen. Omdat het geld bij OV-bedrijven al jarenlang schaars is, kunnen zij dat alleen besteden aan onderhoud, materieelrevisering, etc. Het geld dat al circa 50 jaar in het weggennet gestoken wordt had ons van een snel, goedkoop en efficient OV-systeem kunnen voorzien.
Ten tweede: Ik beweer dat het OV een grotere capaciteit kan bieden dan de auto. Maar dit wordt door de overheid niet geaccepteerd, omdat we in een virtueuze circel zijn geraakt waarin auto's nou eenmaal beter zijn voor de economie.
Ten derde: Dat geldt ook inderdaad voor de auto. Maar dat is geen excuus voor verwaarlozing van het OV.
Ten vierde: Helaas blijf ik bij mijn standpunt dat veel mensen hier bekrompen zijn ja. Jullie kijken alleen naar de situatie nu. Jullie kijken er verbaasd van op dat het OV niet aan jullie eisen voldoet, zonder de reden daarachter te zoeken.
Ten vijfde: Hetzelfde gaat op voor de andere mensen hier, die alleen maar in termen van individueel vervoer kunnen denken. Feit blijft dat als je door en door meer geld blijft pompen in het asfalt, dat de auto alleen maar nog populairder wordt dan dat het al is, totdat je op een gegeven moment een infarct krijgt waardoor echt letterlijk heel nederland bumper aan bumper stilstaat. En dan zullen(het gebeurt nu al) de mensen er verbaasd van opkijken dat het OV niet aan hun eisen voldoet. Daarom moet je meer denkramen open zetten als je je überhaupt in dit soort discussies wilt mengen.
Ten zesde: Noem eens voor welke mensen het OV geen optie is als het OV er nu zo zou uitzien als de auteurs van dit artikel beschrijven
pi_70579892
Een kinderhand is snel gevuld.

Ik lees in het bericht niets over populariteit enkel over de waardering. Wat overigens niet raar is aangezien je niet dieper dan een dieptepunt kunt gaan .
pi_70579925
Ook fijn dat de prijzen van de NS weer met 10 cent gestegen zijn.
pi_70579954
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:31 schreef Draiden het volgende:
Ook fijn dat de prijzen van de NS weer met 10 cent gestegen zijn.
De prijzen van het OV kunnen niet hoog genoeg zijn.
pi_70580037
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

De prijzen van het OV kunnen niet hoog genoeg zijn.
Dat weet ik. Dat komt omdat NS het voornamelijk moet doen met de paar eurocentjes die ze van de overheid krijgen
pi_70580044
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

De prijzen van het OV kunnen niet hoog genoeg zijn.
Ik zit nu op 9,10 euro voor een retourtje Oss, Nijmegen. Waarschijnlijk zit ik aan het eind van het jaar naar 10 euro te kijken met de OV Chipkaart.
pi_70580490
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:35 schreef Draiden het volgende:

[..]

Ik zit nu op 9,10 euro voor een retourtje Oss, Nijmegen. Waarschijnlijk zit ik aan het eind van het jaar naar 10 euro te kijken met de OV Chipkaart.
Nee hoor, met de chipkaart wordt een retourtje Oss-Nijmegen ¤ 8,40. (plus de reguliere jaarlijkse prijsstijging uiteraard.)
pi_70580876
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee hoor, met de chipkaart wordt een retourtje Oss-Nijmegen ¤ 8,40. (plus de reguliere jaarlijkse prijsstijging uiteraard.)
Eerst maar eens zien . en met die jaarlijkse prijsstijging zit hij in iedergeval zo weer op 9,00.
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:22:31 #69
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_70581410
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:06 schreef F04 het volgende:
Eerst maar eens meer blauw in de trein.
Waarom dan? Voor de veiligheid hoeft het imo niet, en controle ook niet, elke dag minimaal een uur in de trein en afgelopen jaar 2x een zwartrijder gezien. En controles waren regelmatig (drukke lijn).
pi_70581413
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:04 schreef Draiden het volgende:

[..]

Eerst maar eens zien .
Staat gewoon op internet hoor.

In de treinplanner kun je zien dat Oss-Nijmegen 24 tariefkilometer is.

En in de NS tarieven per 1 juli 2009 kun je zien dat dat met vol tarief OV-chipkaart ¤ 4,20 per enkele reis kost.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2009 15:23:04 ]
pi_70582517
Totdat je een keer 's nachts wil rijden, of 's ochtends heel vroeg, of naar een dorpje waar maar 1 regiobus naartoe gaat 1 keer per uur en op zondags niet. Ik wil gewoon zelf kunnen bepalen wanneer ik waar naartoe ga en wanneer en of ik terug ga. Hoewel treinen steeds vaker 's nachts rijden houden veel buslijnen het al rond 23 uur gezien, en beginnen dan pas weer rond 6 uur 's ochtends.

Nee, ik blijf erbij, ik vind OV primitief en denk dat er een gigantische hoeveelheid geld in moet om het enigszins doenbaar te maken.
pi_70619275
trein is kut man alleen leuk om te rellen
pi_70619702
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:35 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat weet ik. Dat komt omdat NS het voornamelijk moet doen met de paar eurocentjes die ze van de overheid krijgen
En met het goederenvervoer verdienen ze niks? Nog maar niet te spreken van de enorme opbrengsten van de verhuur van snackbars op de stations, maar daar hoor je ze nooit over. Bovendien, hoe halen ze het in hun hoofd om treinen te laten rijden die door de belgen al jaren terug zijn afgeschreven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70620657
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 14:35 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat weet ik. Dat komt omdat NS het voornamelijk moet doen met de paar eurocentjes die ze van de overheid krijgen
Het is trouwens ook gewoon een bedrijf he, zo mogen blij zijn met elke staatssteun die ze krijgen.
pi_70620703
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 17:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Bovendien, hoe halen ze het in hun hoofd om treinen te laten rijden die door de belgen al jaren terug zijn afgeschreven.
Dat ook ja, ouwe rotzooi waar ze vaak nog mee rijden, werkelijk waar beschamend.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 19:37:18 #76
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70622750
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 12:27 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ik wens even een verheldering. Aan wie denken jullie(de automobilisten) dat de zwakheid op het spoor te verwijten is?

-Of gewoon het feit dat de auto van nature korte metten maakt met het OV?

Mocht dat het laatste zijn dan wens ik niet zo'n slappe en bekrompen redenering zoals die hierboven.
Dat dus, in Nederland. We kennen hier geen echte grote bevolkingsdichtheden, en veel plaatsen waar mensen werken liggen afzijdig van OV verbindingen. Men woont in een uitgestrekte Vinex locatie waar een buslijn nauwelijks werkt (laat staan hoogwaardiger ov) en werkt op een industrie terrein dat aan de rand van dorpen en steden ligt, vaak aan de snelweg.

OV werkt in Nederland alleen als je binnen de 3 grote steden woont en werkt, of woont én werkt in de buurt van een station (stadcentra dus). Voor het overgrote deel van Nederland geldt dit niet, en zal dit ook nooit gelden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 4 juli 2009 @ 11:42:39 #77
132605 kawotski
Il Dottore
pi_70637541
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 18:30 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dat ook ja, ouwe rotzooi waar ze vaak nog mee rijden, werkelijk waar beschamend.
ik zat in mn autootje als een god in Frankrijk met de airco aan de laatste dagen, pollenfilter tegen de hooikoorts.. kom daar in de trein maar eens om, de ramen staan wagenwijd open en je hebt je maar te schikken.. lekker zweten, koffers sjouwen.. heb ik een kofferbak voor.. ik weet nog van vroeger, met zn allen op het balkon met 30 graden,, joehee..lang leve het ov
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_70638522
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:42 schreef kawotski het volgende:

[..]

ik zat in mn autootje als een god in Frankrijk met de airco aan de laatste dagen, pollenfilter tegen de hooikoorts.. kom daar in de trein maar eens om, de ramen staan wagenwijd open en je hebt je maar te schikken.. lekker zweten, koffers sjouwen.. heb ik een kofferbak voor.. ik weet nog van vroeger, met zn allen op het balkon met 30 graden,, joehee..lang leve het ov
Inderdaad, en het is niet alleen oude rotzooi, het is vrijwel altijd nog smerig ook.
pi_70639611
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 17:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

En met het goederenvervoer verdienen ze niks? Nog maar niet te spreken van de enorme opbrengsten van de verhuur van snackbars op de stations, maar daar hoor je ze nooit over. Bovendien, hoe halen ze het in hun hoofd om treinen te laten rijden die door de belgen al jaren terug zijn afgeschreven.
Goederenvervoer wordt verzorgd door Railion. En dat van die snackbars... je kan een spoorwegbedrijf gewoon echt niet op zichzelf laten draaien! Dan krijg je een situatie zoals in Engeland: Belachelijk dure kaartjes en zo'n lage kwaliteit dat de mensen nog net niet de trein uitgejaagd worden. Laat staan dat ze om de haverklap nieuwe treinen kunnen aanschaffen.

Bovendien vind ik de oudste treinen die hier rondrijden(mat'64 a.k.a hondekoppen) het nog heel goed doen. Het zal me niets verbazen als die nieuwe troep al defect raakt voordat je maar bent ingestapt.
pi_70639879
IntercityAPT, het is een particulier bedrijf! Als het zelf niet rond kan komen heeft het wat mij betreft geen bestaansrecht,

Wat jij nu eigenlijk zegt is dat de NS alleen werkt als er gigantische bakken geld in gaan.

[ Bericht 29% gewijzigd door Maverick_tfd op 04-07-2009 13:39:44 ]
pi_70640137
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:27 schreef Maverick_tfd het volgende:
IntercityAPT, het is een particulier bedrijf! Als het zelf niet rond kan komen heeft het wat mij betreft geen bestaansrecht,
Dat weet ik, maar het krijgt nog wel staatssubsidie. Het komt dus op hetzelfde neer. In Engeland moeten de spoorwegen geheel op zichzelf draaien, en als jij wenst ook zoiets hier te krijgen bewijst het dat je ernaar streeft het OV te verwaarlozen en van de auto een doel op zich te maken.

P.S. Als een bedrijf van jouw mag sluiten als het niet rond kan komen, dan mag op dit moment ongeveer de hele wereld wel sluiten. Onder andere jouw heilige General Motors.

[ Bericht 12% gewijzigd door IntercityAPT op 04-07-2009 14:08:41 ]
pi_70640179
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:27 schreef Maverick_tfd het volgende:
Wat jij nu eigenlijk zegt is dat de NS alleen werkt als er gigantische bakken geld in gaan.
Datzelfde geldt voor de snelwegen, en het geld dat daar tot nu toe ingepompt is had ons allang van een goed OV kunnen voorzien.
pi_70640224
Volgens mij wordt er aan automibilisten echter meer verdient dan er uitgegeven wordt, de NS kost daarentegen alleen maar geld voor de overheid (en dus voor ons).
pi_70640394
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 19:37 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat dus, in Nederland. We kennen hier geen echte grote bevolkingsdichtheden, en veel plaatsen waar mensen werken liggen afzijdig van OV verbindingen. Men woont in een uitgestrekte Vinex locatie waar een buslijn nauwelijks werkt (laat staan hoogwaardiger ov) en werkt op een industrie terrein dat aan de rand van dorpen en steden ligt, vaak aan de snelweg.

OV werkt in Nederland alleen als je binnen de 3 grote steden woont en werkt, of woont én werkt in de buurt van een station (stadcentra dus). Voor het overgrote deel van Nederland geldt dit niet, en zal dit ook nooit gelden.
We kennen hier inderdaad geen grote bevolkingsdichtheden, maar wel in verhouding tot ons vervoerssysteem. Ook kies je er zelf voor om ergens te gaan wonen waar geen OV is. Bovendien gaat jouw argument over die VINEX-wijken lang niet altijd op. Ypenburg bijvoorbeeld. Die wijk heeft een uitstekende verbinding met Den Haag en Zoetermeer.

De industriebedrijven gaan dichtbij de snelwegen liggen omdat de grond daar goedkoop is. Ze streven er automatisch naar om mensen met de auto te laten komen, en volgensmij weten ze dat zelf heel goed. Vooral die autodealers of -garages.

En jouw laatste argument is al helemaal fout. Je zegt dat OV alleen werkt als je binnen de 3 grote steden woont en werkt. Jij neemt dus aan dat het alleen effectief is over korte afstanden. Maar van nature is het andersom. Doe maar een wedstrijdje Parijs-Marseille. Één gaat in de auto over de route du soleil, de andere in de TGV. De TGV zal ongetwijfeld winnen. Misschien is dit een wat onrealistisch voorbeeld, maar het principe blijft hetzelfde. Als ze hier de snelheid nou eens fors gaan opvoeren, dan zou het OV heel goed profiteren van zijn natuurlijke voordelen. En dat gebeurt op dit moment nou niet. (de treinen rijden nu 140 kmu, dat was in de jaren '50 ook al zo)

[ Bericht 0% gewijzigd door IntercityAPT op 04-07-2009 14:14:50 ]
pi_70640540
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
Volgens mij wordt er aan automibilisten echter meer verdient dan er uitgegeven wordt, de NS kost daarentegen alleen maar geld voor de overheid (en dus voor ons).
En dat zal blijven doorgaan als we daar niet snel verandering in brengen. Er zal dan helaas misschien een oneerlijke geldverhouding ontstaan tussen trein en auto(zoals dat andersom nu al 50 jaar gebeurt), maar die snelwegen liggen er ook niet zomaar. Dit hele asfaltparadijs begon in de jaren '50, na de oorlog(was feitelijk een uitvinding van Hitler(!). Dacht jij soms dat er toendertijd ook aan auto's meer verdiend werd dan er uitgegeven werd? Dan kan je er niet verder naast zitten. Toen werd ook een heel groot deel van ons belastinggeld gebruikt om meer wegen aan te leggen. En dit is wat het ons heeft opgeleverd. Hetzelfde kan toch opgaan voor het OV?

Bovendien is het weer de overheid die er voor zorgt dat er zoveel aan auto's verdiend wordt. De auto is namelijk kunstmatig duurder gemaakt. Maar dat doen ze niet om je de auto uit te jagen, maar omdat ze weten dat het jouw toch geen barst kan schelen!

[ Bericht 0% gewijzigd door IntercityAPT op 04-07-2009 14:13:01 ]
  zondag 5 juli 2009 @ 00:00:28 #86
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70655190
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:54 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

We kennen hier inderdaad geen grote bevolkingsdichtheden, maar wel in verhouding tot ons vervoerssysteem. Ook kies je er zelf voor om ergens te gaan wonen waar geen OV is. Bovendien gaat jouw argument over die VINEX-wijken lang niet altijd op. Ypenburg bijvoorbeeld. Die wijk heeft een uitstekende verbinding met Den Haag en Zoetermeer.
De term "vinex" gebruikte ik als synoniem voor suburbia/buitenwijken/hoe je het verder wil noemen. Typische Hollandse woonwijken dus.
quote:
De industriebedrijven gaan dichtbij de snelwegen liggen omdat de grond daar goedkoop is. Ze streven er automatisch naar om mensen met de auto te laten komen, en volgensmij weten ze dat zelf heel goed. Vooral die autodealers of -garages.
Dat het de schuld is van garage bedrijven mag je gaan verkondigen in TRU, . Ja, men gaat er zitten omdat de grond er goedkoop is, of omdat industrie nu eenmaal niet goed werkt midden in een stad. Wellicht is er iets verbetering te halen uit een beter beleid tav het aanwijzen van nieuwe industrieterreinen door de overheid, maar de heilige graal zal het zeker niet zijn.
quote:
En jouw laatste argument is al helemaal fout. Je zegt dat OV alleen werkt als je binnen de 3 grote steden woont en werkt. Jij neemt dus aan dat het alleen effectief is over korte afstanden. Maar van nature is het andersom. Doe maar een wedstrijdje Parijs-Marseille. Één gaat in de auto over de route du soleil, de andere in de TGV. De TGV zal ongetwijfeld winnen. Misschien is dit een wat onrealistisch voorbeeld, maar het principe blijft hetzelfde. Als ze hier de snelheid nou eens fors gaan opvoeren, dan zou het OV heel goed profiteren van zijn natuurlijke voordelen. En dat gebeurt op dit moment nou niet. (de treinen rijden nu 140 kmu, dat was in de jaren '50 ook al zo)
Grote steden óf als je in de buurt van stations woont en werkt. Oh, en vooruit, grote onderwijsinstellingen zijn ook goed bereikbaar, zelfs als deze niet bij een station liggen. .

Snelheid opvoeren heeft niet veel zin als je elk stationnetje of bushalte moet stoppen. Dat is pas nuttig als je grote afstanden ineens aflegt.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_70667037
quote:
Op zondag 5 juli 2009 00:00 schreef Frezer het volgende:


Dat het de schuld is van garage bedrijven mag je gaan verkondigen in TRU, . Ja, men gaat er zitten omdat de grond er goedkoop is, of omdat industrie nu eenmaal niet goed werkt midden in een stad. Wellicht is er iets verbetering te halen uit een beter beleid tav het aanwijzen van nieuwe industrieterreinen door de overheid, maar de heilige graal zal het zeker niet zijn.
Dat industrieterreinen midden in de stad gaan liggen lijkt me inderdaad niet praktisch. Het lijkt me verstandiger om het OV daar te brengen. Maar die bedrijven zorgen er dus continu voor dat dat niet gebeurt. Waarom? Dat weet ik niet. Dat het komt door de auto dealers, garages, etc.(autolobbyisten) was slechts een vermoeden.
quote:
Grote steden óf als je in de buurt van stations woont en werkt. Oh, en vooruit, grote onderwijsinstellingen zijn ook goed bereikbaar, zelfs als deze niet bij een station liggen. .

Snelheid opvoeren heeft niet veel zin als je elk stationnetje of bushalte moet stoppen. Dat is pas nuttig als je grote afstanden ineens aflegt.
Als men ergens heen moet dat niet bij een station ligt associeert men het meteen met de woorden 'bus' en 'lopen'. Bussen zijn lang niet altijd kloterig(hier in Gouda wel...), maar gelukkig streven sommige gemeentes ernaar om een (voormalige) tram terug te krijgen.

Bij snelheidsverhoging had ik het voornamelijk over Intercity's, vandaar mijn voorbeeld over die TGV. Hedendaagse treinen kunnen veel sneller optrekken dan vroeger(een Koploper die vanaf Alexander vertrekt zit bij Capelle a/d Ijssel al op 140). Verder vind ik het een grote fout van NS dat de sneltrein is verdwenen. Dat zorgt er alleen maar voor dat Intercity's meer moeten stoppen en dat middelgrote steden(bijv. Zoetermeer) alleen te bereiken zijn met stoptreinen. Maar dat is nog geen excuus tegen snelheidsverhoging. Het had echt allang moeten gebeuren!

P.S. Was laatst naar het spoorwegmuseum. Op de terugweg in de bus naar CS, dan met de trein naar Gouda, dan naar huis fietsen. Had nergens maar 1 minuutje speling, en desondanks is alles heel vlot gegaan zonder gemiste schakels. Duurde bij elkaar 35 minuten.

[ Bericht 2% gewijzigd door IntercityAPT op 05-07-2009 14:59:12 ]
  zondag 5 juli 2009 @ 18:06:23 #88
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70674089
quote:
Op zondag 5 juli 2009 14:35 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat industrieterreinen midden in de stad gaan liggen lijkt me inderdaad niet praktisch. Het lijkt me verstandiger om het OV daar te brengen. Maar die bedrijven zorgen er dus continu voor dat dat niet gebeurt. Waarom? Dat weet ik niet. Dat het komt door de auto dealers, garages, etc.(autolobbyisten) was slechts een vermoeden.
Het intresseert die bedrijven geen fuck hoe hun werknemers er komen, als ze er maar komen. Voor industrie terreinen geld echter het zelfde als voor de gemiddelde woonwijk; uitgestrekt en lage dichtheden van werknemers. Op zo'n gebied is dus simpelweg geen OV systeem efficient in te zetten.
quote:
[..]

Als men ergens heen moet dat niet bij een station ligt associeert men het meteen met de woorden 'bus' en 'lopen'. Bussen zijn lang niet altijd kloterig(hier in Gouda wel...), maar gelukkig streven sommige gemeentes ernaar om een (voormalige) tram terug te krijgen.
Dat wordt dus van huis uit: bus-trein-bus, om op je werk te komen. En dat is dus typisch een veel te omslachtig traject dat je moet afleggen (er vanuitgaande dat je al bij een bushalte in de buurt woont en werkt, wat ook lang niet altijd opgaat), waarop de auto veel efficienter is.
quote:
Bij snelheidsverhoging had ik het voornamelijk over Intercity's, vandaar mijn voorbeeld over die TGV. Hedendaagse treinen kunnen veel sneller optrekken dan vroeger(een Koploper die vanaf Alexander vertrekt zit bij Capelle a/d Ijssel al op 140). Verder vind ik het een grote fout van NS dat de sneltrein is verdwenen. Dat zorgt er alleen maar voor dat Intercity's meer moeten stoppen en dat middelgrote steden(bijv. Zoetermeer) alleen te bereiken zijn met stoptreinen. Maar dat is nog geen excuus tegen snelheidsverhoging. Het had echt allang moeten gebeuren!

P.S. Was laatst naar het spoorwegmuseum. Op de terugweg in de bus naar CS, dan met de trein naar Gouda, dan naar huis fietsen. Had nergens maar 1 minuutje speling, en desondanks is alles heel vlot gegaan zonder gemiste schakels. Duurde bij elkaar 35 minuten.
Ook bij intercitys heeft zo'n snelheids verhoging geen noemenswaardig effect, idd door de geringe tijd tussen de stops hier in Nederland. Of ik de rit Eindhoven-Den Bosch in 20 minuten of 18 kan doen maakt me niks uit, die 2 minuten is nihiel op je hele reistijd van deur tot deur.

Ja, je voorstel heeft nut voor iemand die elke dag van maastricht naar a-dam moet, maar das maar een zeer beperkte groep.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_70676397
quote:
Op zondag 5 juli 2009 18:06 schreef Frezer het volgende:


Het intresseert die bedrijven geen fuck hoe hun werknemers er komen, als ze er maar komen. Voor industrie terreinen geld echter het zelfde als voor de gemiddelde woonwijk; uitgestrekt en lage dichtheden van werknemers. Op zo'n gebied is dus simpelweg geen OV systeem efficient in te zetten.
Volgensmij intresseert het ze wel degelijk hoe ze er komen. Waarom hebben die bedrijven anders vaak ook een eigen tankstation? En waarom zou een OV systeem daar niet efficient kunnen werken? Het gaat erom hoe het werkt en niet wie erin gaat. Ik zie jouw punt niet.
quote:
Dat wordt dus van huis uit: bus-trein-bus, om op je werk te komen. En dat is dus typisch een veel te omslachtig traject dat je moet afleggen (er vanuitgaande dat je al bij een bushalte in de buurt woont en werkt, wat ook lang niet altijd opgaat), waarop de auto veel efficienter is.
Je kan ook met de fiets gaan natuurlijk. Ik woon circa 2km van het station vandaan en dat leg ik met de fiets in 10 min af. Veel mensen wijzen dit alternatief af vanwege hun gemakszucht. Het is nota bene nog gezond ook.
Je kan ook met de auto naar het station natuurlijk.
quote:
Ook bij intercitys heeft zo'n snelheids verhoging geen noemenswaardig effect, idd door de geringe tijd tussen de stops hier in Nederland. Of ik de rit Eindhoven-Den Bosch in 20 minuten of 18 kan doen maakt me niks uit, die 2 minuten is nihiel op je hele reistijd van deur tot deur.

Ja, je voorstel heeft nut voor iemand die elke dag van maastricht naar a-dam moet, maar das maar een zeer beperkte groep.
Jij baseert je argument nu op een snelheidsverhoging van 140 naar 160 op een kort traject. Natuurlijk heeft dat geen zin. Ik had het eerder over snelheden zoals 200. Daarvoor moeten we wel op een andere spanning overgaan natuurlijk, en het lijkt me ook verstandig om de sneltrein weer in te voeren.
  zondag 5 juli 2009 @ 22:06:38 #90
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70682592
quote:
Op zondag 5 juli 2009 19:18 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Volgensmij intresseert het ze wel degelijk hoe ze er komen. Waarom hebben die bedrijven anders vaak ook een eigen tankstation? En waarom zou een OV systeem daar niet efficient kunnen werken? Het gaat erom hoe het werkt en niet wie erin gaat. Ik zie jouw punt niet.
Bedrijven met een eigen tankstation? Ik begin nu echt een TRU gevoel te krijgen, . Bovendien ga je voorbij aan het argument dat dichtheden relatief laag zijn.
quote:
[..]

Je kan ook met de fiets gaan natuurlijk. Ik woon circa 2km van het station vandaan en dat leg ik met de fiets in 10 min af. Veel mensen wijzen dit alternatief af vanwege hun gemakszucht. Het is nota bene nog gezond ook.
Je kan ook met de auto naar het station natuurlijk.
"ik" is uitermate zinloos in een discussie die de hele Nederlandse bevolking aangaat. Of wil je dat we met zijn allen op 2km van een station gaan wonen? Fijn, we wonen we allemaal vlak bij een station, of we gaan er met de auto heen (afgezien van de onmogelijkheid); hoe komen we dan van het andere station naar ons werk?
quote:
[..]

Jij baseert je argument nu op een snelheidsverhoging van 140 naar 160 op een kort traject. Natuurlijk heeft dat geen zin. Ik had het eerder over snelheden zoals 200. Daarvoor moeten we wel op een andere spanning overgaan natuurlijk, en het lijkt me ook verstandig om de sneltrein weer in te voeren.
"160" had jij verzonnen, maar ook 200 brengt maar een paar minuten winst op een relatief kort traject. Maximum sneheid is totaal wat anders dan gemiddelde snelheid. Met frequentie en dichtheid van het ov net kun je wel wat bereiken. Al is dat erg moeilijk in de praktijk te brengen gezien de relatief lage dichtheden in ons land zoals ik al eerder zei.

Een snelle trein concurreert met een vliegtuig, niet met een forensen auto. Ook jouw sneltrein concurreert niet met de auto van een forens, aangezien met over het algemeen op een compleet andere route moet zijn dan van grote stad naar grote stad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frezer op 05-07-2009 22:17:02 ]
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_70685107
quote:
Op zondag 5 juli 2009 22:06 schreef Frezer het volgende:


"ik" is uitermate zinloos in een discussie die de hele Nederlandse bevolking aangaat. Of wil je dat we met zijn allen op 2km van een station gaan wonen? Fijn, we wonen we allemaal vlak bij een station, of we gaan er met de auto heen (afgezien van de onmogelijkheid); hoe komen we dan van het andere station naar ons werk?
Hohoho, rustig meneer! "Ik" was slechts een voorbeeld. Verder kan ik me niet voorstellen dat elke baan die je maar verzint niet bij een station ligt. Denk maar aan Rotterdam. Daar stap je uit en ben je direct bij de Nationale Nederlanden en talloze andere kantoren.
quote:
"160" had jij verzonnen, maar ook 200 brengt maar een paar minuten winst op een relatief kort traject. Maximum sneheid is totaal wat anders dan gemiddelde snelheid. Met frequentie en dichtheid van het ov net kun je wel wat bereiken. Al is dat erg moeilijk in de praktijk te brengen gezien de relatief lage dichtheden in ons land zoals ik al eerder zei.
160 had ik helemaal niet verzonnen, aangezien het korte traject dat jij noemt binnenkort wordt aangepast voor 160. En dat levert inderdaad maar een paar minuten tijdswinst op. Maar leg mij eens uit waarom 200 op nationaal niveau niet zou werken? Ook niet als de Intercity's minder stops krijgen?

En een goed OV is volgens jouw alleen effectief met een grote bevolkingsdichtheid? Leg mij dat eens uit. Goed OV is van ieders belang en als we met z'n allen opeens met de auto gaan, want die indruk krijg ik van jouw, dan zal men snel inzien dat dat gewoon niet meer haalbaar is. Punt uit. Uit Japan kunnen wij wat betreft OV wel een mooi voorbeeld trekken. En nee, niet meteen denken aan miljoenensteden zoals Tokio, want Japan is door het hele land goed te bereiken, zelfs als dat ietsje langzamer is dan de auto.
quote:
Een snelle trein concurreert met een vliegtuig, niet met een forensen auto. Ook jouw sneltrein concurreert niet met de auto van een forens, aangezien met over het algemeen op een compleet andere route moet zijn dan van grote stad naar grote stad.
Een compleet andere route ja, als je van de snelweg afkomt moet je eerst nog helemaal door het stadscentrum heen waar je telkens weer moet wachten op ander verkeer. Om nog maar te zwijgen van parkeerplaatsen zoeken.
pi_70686551
Er staan zoveel files en de bedrijven willen hun personeel op tijd dus geven ze OV abonnementen maar het is niet populair
pi_70687014
IntercityAPT, het is al zo vaak gezegt in dit topic, OV is prima voor grote steden, bestemmingen dicht bij stadscentra, maar voor buiten gebieden is het niet rendabel en zal het nooit rendabel worden, hoe veel geld je er ook in pompt.
  maandag 6 juli 2009 @ 08:18:34 #94
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70689919
quote:
Op zondag 5 juli 2009 23:09 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Hohoho, rustig meneer! "Ik" was slechts een voorbeeld. Verder kan ik me niet voorstellen dat elke baan die je maar verzint niet bij een station ligt. Denk maar aan Rotterdam. Daar stap je uit en ben je direct bij de Nationale Nederlanden en talloze andere kantoren.
Je leest er fiks langs he? Dat het wél werkt in de grote stad had ik ook al gemeld. Helaas hebben andere sectoren dan overheid en de dienstensector geen geld voor een mooie centrum locatie.
quote:
[..]

160 had ik helemaal niet verzonnen, aangezien het korte traject dat jij noemt binnenkort wordt aangepast voor 160. En dat levert inderdaad maar een paar minuten tijdswinst op. Maar leg mij eens uit waarom 200 op nationaal niveau niet zou werken? Ook niet als de Intercity's minder stops krijgen?
Wederom, tijdswinst op een traject als maastricht - adam is niet iets waar de gemiddelde forens wat mee opschiet.
quote:
En een goed OV is volgens jouw alleen effectief met een grote bevolkingsdichtheid? Leg mij dat eens uit. Goed OV is van ieders belang en als we met z'n allen opeens met de auto gaan, want die indruk krijg ik van jouw, dan zal men snel inzien dat dat gewoon niet meer haalbaar is. Punt uit. Uit Japan kunnen wij wat betreft OV wel een mooi voorbeeld trekken. En nee, niet meteen denken aan miljoenensteden zoals Tokio, want Japan is door het hele land goed te bereiken, zelfs als dat ietsje langzamer is dan de auto.
Okay, OV bij een lage bevolkingsdichtheid kan, alleen moeten die bussen en treinen daarvoor logischerwijs bijna leeg rond rijden en dus fiks gesubsidieerd gaan worden. Je hebt wat geld over?
quote:
[..]

Een compleet andere route ja, als je van de snelweg afkomt moet je eerst nog helemaal door het stadscentrum heen waar je telkens weer moet wachten op ander verkeer. Om nog maar te zwijgen van parkeerplaatsen zoeken.
het grootste deel van de werkende bevolking hoeft helemaal niet in het centrum te zijn, en de meeste bedrijven hebben een parkeerterrein/garage.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_70691778
In Amsterdam hebben ze wel een aantal buslijnen die bedrijventerreinen ontsluiten (lijnen 2xx). Om dat rendabel te krijgen rijden die alleen in de spits een paar keer. Maar voor woon-werkverkeer is dat natuurlijk genoeg. Zou zoiets in andere steden niet ook kunnen?

De gelegenheidsbezoeker moet dan nog wel met de auto komen, maar om die ook met de bus te gaan brengen lijkt me wel onbegonnen werk.
pi_70691887
Als het te warm is, zijn er problemen op het spoort, als het te koud is zijn die problemen er ook en in de herfst als er blaadjes op de rails liggen zijn er ook weer problemen. En laten we het er maar niet over hebben als er een boompje op de rails is gewaaid.
De treint brengt je nooit precies op de bestemming waar je moet wezen, het is vies in de trein, hoop mafkezen in de trein, etc etc.

Ik kan dus heel moeilijk geloven dat de trein populairder is geworden.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_70692848
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:16 schreef JohnDope het volgende:
Als het te warm is, zijn er problemen op het spoort, als het te koud is zijn die problemen er ook en in de herfst als er blaadjes op de rails liggen zijn er ook weer problemen. En laten we het er maar niet over hebben als er een boompje op de rails is gewaaid.
De treint brengt je nooit precies op de bestemming waar je moet wezen, het is vies in de trein, hoop mafkezen in de trein, etc etc.

Ik kan dus heel moeilijk geloven dat de trein populairder is geworden.


De tevredenheid van de treinreizigers stijgt juist omdat de problemen die jij noemt de laatste jaren hard zijn aangepakt en voor een aanzienlijk deel zijn opgelost.

Maar ja, het is natuurlijk lekker makkelijk om te trollen op grond van slecht nieuws van jaren geleden hè.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2009 10:52:40 ]
pi_70693285
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:51 schreef Igen het volgende:

[..]



De tevredenheid van de treinreizigers stijgt juist omdat de problemen die jij noemt de laatste jaren hard zijn aangepakt en voor een aanzienlijk deel zijn opgelost.

Maar ja, het is natuurlijk lekker makkelijk om te trollen op grond van slecht nieuws van jaren geleden hè.
Slecht nieuws van jaren geleden?
Mogen eigen negatieve ervaringen van niet zo lang geleden ook, of wimpel jij dat hier ook maar even weg als het negatief is?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_70693857
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:10 schreef henkway het volgende:
als je die mensen hun fiets afpakt en dan zeggen dat wandelen wel populair is geworden
Heb je het nieuwsbericht in de OP überhaupt gelezen?

Dat gaat namelijk niet eens over populariteit, maar om de tevredenheid van de treinreiziger. Die neemt al jaren gestaag toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')