abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70514708
http://www.depers.nl/binn(...)-neemt-weer-toe.html
'Populariteit trein neemt weer toe'
Gepubliceerd: vandaag 06:46
Update: vandaag 06:54

Nederlanders oordelen steeds positiever over het openbaar vervoer. De waardering voor het OV bereikte in 2008 een dieptepunt, maar de vervoerders winnen inmiddels weer aan populariteit. Dat bleek dinsdag uit de Vervoersmonitor 2009 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.

Reizigers beoordelen met name zaken als comfort, dienstverlening en veiligheid hoger dan in voorgaande jaren. Het OV kreeg tussen 2006 en 2008 een gemiddeld rapportcijfer van 6,3. Inmiddels is dat gestegen naar een 6,7.

Reizigers zijn positiever over het vervoer per spoor dan over busvervoer. Met name op het gebied van informatie over vertragingen en online reisinformatie laten de busmaatschappijen steken vallen, oordelen de geënquêteerden. De trein scoort hier aanmerkelijk hoger.

Tram

De waardering voor de tram is sinds 2006 fors gedaald, meldden de onderzoekers. Op het gebied van klantvriendelijkheid en klantenservice scoort dit vervoersmiddel respectievelijk een 6,1 en een 5,6, lager dan in voorgaande jaren. De trein scoort voor beide criteria gemiddeld ongeveer een punt hoger.

De veiligheidseissituatie in het OV wordt met een 6,9 beoordeeld. Alleen de metro scoort met een 5,9 lager.

bron: DePers.nl

Dit merk ik zelf ook. Ik reis nu twee jaar dagelijks tussen Gouda en Rotterdam, en ik merk dat het drukker wordt Wat me wel zorgen baart is dat het er nog niet naar uitziet dat de snelheid omhoog gaat. En dan kan de frequentie ook niet omhoog. Maar het ziet er voorlopig goed uit!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 14:49:23 #2
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70514881
quote:
Reizigers zijn positiever over het vervoer per spoor dan over busvervoer. Met name op het gebied van informatie over vertragingen en online reisinformatie laten de busmaatschappijen steken vallen, oordelen de geënquêteerden. De trein scoort hier aanmerkelijk hoger.
Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.
pi_70515074
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.
Tja.. komt misschien doordat ze over korte afstanden rijden.
pi_70515105
Bericht is onzin, populariteit neemt niet toe.
De mensen hebben gewoon geen geld meer om te blijven auto rijden, dat word ze onmogelijk gemaakt.
Dus gaan ze maar met het OV, en omdat ze nog maar net met het ov gaan denken ze dat het allemaal prima geregeld is en geven ze een hoog cijfer.

NS
pi_70515234
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Bericht is onzin, populariteit neemt niet toe.
De mensen hebben gewoon geen geld meer om te blijven auto rijden, dat word ze onmogelijk gemaakt.
NS
Autorijden wordt helemaal niet onmogelijk gemaakt. Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme! De trein is zelfs kunstmatig goedkoper gemaakt! Maar dat is geen fundamenteel probleem. De verhouding tussen gebruik en capaciteit is nog niet goed. Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.
pi_70515342
Eerst maar eens meer blauw in de trein.
pi_70515372
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Dus gaan ze maar met het OV, en omdat ze nog maar net met het ov gaan denken ze dat het allemaal prima geregeld is en geven ze een hoog cijfer.
NS
Jou hele opvatting klopt totaal niet. Die enquête is voornamelijk ingevuld door mensen die al gebruik maakten van de trein, en niet door de gemiddelde automobilist. Als dat wel zo was, zou het rapportcijfer van de trein erg laag uitkomen. De gemiddelde automobilist is namelijk kortzichtig. Dat zou jij wel moeten weten!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 15:07:23 #8
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70515380
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:06 schreef F04 het volgende:
Eerst maar eens meer blauw in de trein.
De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
pi_70516485
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Ook in de spits wordt er minder gecontroleerd. 'Het wordt tijd voor de Chipkaart-poortjes'

Just kidding
pi_70518527
Ik vind de kop nogal misleidend. Het is de waardering die toeneemt, niet de populariteit. De term populariteit wekt de suggestie dat er meer mensen van het OV gebruik maken, maar daar wordt nergens melding van gemaakt.
pi_70520477
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:46 schreef isogram het volgende:
Ik vind de kop nogal misleidend. Het is de waardering die toeneemt, niet de populariteit. De term populariteit wekt de suggestie dat er meer mensen van het OV gebruik maken, maar daar wordt nergens melding van gemaakt.
Het is wel zo dat het gebruik ervan toeneemt, maar het staat er inderdaad niet in.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:14:49 #12
132605 kawotski
Il Dottore
pi_70522615
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme!
bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_70530758
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:14 schreef kawotski het volgende:

[..]

bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.
Met de kilometerheffing verdwijnt de belasting toch? Voor mensen die in de eerste plaats voor hun genot rijden(o.a kikoooooo of kolonel-knalpiemel), dromend van een filevrij Nederland, zal dit erg nadelig uitkomen. Maar niet voor de treinreizigers. De trein wordt dan goedkoper dan de auto. Tenzij de rechtse partijen hier een stokje voor gaan steken natuurlijk. Ik zie dat zó gebeuren
pi_70531826
Het heeft niet alleen te maken met wat goedkoper is imo. Met het OV kun je eigenlijk alleen efficient in stadscentra komen, met de auto overal, bovendien heb je in de auto toch een soort prive omgeving, waar je geen last hebt van mensen die luidruchtig telefoneren, herriemakende oordopjes, stinkende mensen etc. Dat is wat mij betreft ook heel wat waard.
pi_70533558
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 23:34 schreef Maverick_tfd het volgende:
Het heeft niet alleen te maken met wat goedkoper is imo. Met het OV kun je eigenlijk alleen efficient in stadscentra komen, met de auto overal, bovendien heb je in de auto toch een soort prive omgeving, waar je geen last hebt van mensen die luidruchtig telefoneren, herriemakende oordopjes, stinkende mensen etc. Dat is wat mij betreft ook heel wat waard.
Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.

Ik vind het erg zonde dat de sterke punten van het OV altijd worden vergeten. Niet alleen door de automobilist, maar ook door de overheid. Waarom zoveel investeren in fitness op het station, terwijl dat helemaal geen bijdrage levert aan de reistijd? En als het om snelwegen gaat, dan gaat het ministerie van V&W wel professioneler te werk. Belachelijk dit.

[ Bericht 19% gewijzigd door IntercityAPT op 01-07-2009 00:48:05 ]
pi_70536991
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]
Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.
Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:28:17 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70537640
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:06:37 #18
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_70538626
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Whahaa, goeie!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_70540413
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Ik zeg niet dat je daar meer belastinggeld voor moet betalen, maar dat de overheid het eerlijker moet verdelen. 2/3 van het geld voor verkeer gaat nu naar het asfalt terwijl 1/3 naar het spoor gaat. Als ze van plan zijn om reizigers te trekken moet hier dringend verandering in komen.
pi_70541510
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 00:27 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.

Ik vind het erg zonde dat de sterke punten van het OV altijd worden vergeten. Niet alleen door de automobilist, maar ook door de overheid. Waarom zoveel investeren in fitness op het station, terwijl dat helemaal geen bijdrage levert aan de reistijd? En als het om snelwegen gaat, dan gaat het ministerie van V&W wel professioneler te werk. Belachelijk dit.
Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.

Oh, en een luxeproduct? Veel bedrijven zijn absoluut niet binnen afzienbare tijd te bereiken met het OV. Als je alleen de trein moet hebben is dit vaak nog wel te doen, zodra je een bus moet hebben gaat het al helemaal fout. Mensen moeten bij het werk komen (binnen afzienbare tijd) en verhuizen is vaak geen optie. Auto is dus geen luxeproduct maar een levensbehoefte voor veel mensen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:21:07 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70542712
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie
Ik ben zeer te spreken over de website. Vooral de actuele vertrektijden zijn erg prettig. Als er veel vertraging is, ga ik nu gewoon later van huis/werk weg, dan hoef ik niet nog lang te wachten op het station. En negen van de tien keer klopt het ook exact.

En meldingen bij de reisplanner van storingen of werkzaamheden zijn natuurlijk ook prettig.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70542743
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Ik eis meer camera's+ onboard politie en SOS lijn.
pi_70542846
Neemt de waardering voor het OV niet gewoon toe omdat het comfort van het alternatief afneemt? Hoe langer je in de file moet staan, hoe meer je de trein gaat waarderen lijkt me.
pi_70543290
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:25 schreef ShadyLane het volgende:
Neemt de waardering voor het OV niet gewoon toe omdat het comfort van het alternatief afneemt? Hoe langer je in de file moet staan, hoe meer je de trein gaat waarderen lijkt me.
Totdat er iets mis gaat en je opeens een halve dag vertraging hebt op Utrecht centraal. Of er een of andere idioot voor gesprongen is en er urenlang geen treinen rijden.
pi_70543479
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:42 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.

Oh, en een luxeproduct? Veel bedrijven zijn absoluut niet binnen afzienbare tijd te bereiken met het OV. Als je alleen de trein moet hebben is dit vaak nog wel te doen, zodra je een bus moet hebben gaat het al helemaal fout. Mensen moeten bij het werk komen (binnen afzienbare tijd) en verhuizen is vaak geen optie. Auto is dus geen luxeproduct maar een levensbehoefte voor veel mensen.
Als jij naar een bedrijventerrein moet kan de auto vaak inderdaad beter voor jou uitkomen. Die bedrijven liggen vaak dicht bij de snelwegen, puur om economisch belang(bijv. goedkopere grond). Vaak is ook het geval dat je veel goederen moet meenemen. Op dat gebied ben ik het helemaal met je eens. Maar de kantoren liggen vaak dicht bij de grote stations. Ga maar eens kijken op Den Haag C. of R'dam C. Het ligt er maar net aan wat voor werk je hebt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het OV 'ongelofelijk primitief' is. Misschien in zijn huidige staat, maar het heeft wel potentieel. Denk maar aan Japan. Daar kan je bijna overal komen met het OV, en nog eens snel ook. Wij hier in Nederland willen wat betreft verkeer en waterstaat nog niet van die oude Thatcher-mentaliteit afstappen.

En het OV is zeker socialer. Ik erger me kapot aan al die bumperklevers, dikke SUV's, files, fietsers die voordringen omdat de automobilist aansprakelijk is, noem maar op. Ik reis dagelijks met de trein tussen Gouda en Rotterdam. Ik lach me elke dag kapot als ik zie hoe die auto's bumper aan bumper stilstaan terwijl ik voorbij raas. Ik heb dan ook nog nooit een conflict gehad met een andere reiziger. Dit wordt altijd verkeerd benaderd. Desondanks vind ik wel dat er meer blauw mag komen in de trein.

En tja... als je de bus moet hebben wordt het inderdaad kloterig. Soms heb je geluk en gebruiken ze slechts een doorgaande weg, maar meestal, zoals hier in Gouda, stoppen ze elke 100 meter en rijden ze totaal niet door. Tenzij de stad een metro of tram heeft natuurlijk. Dan gaat jouw argument over de bussen niet meer op.

Levensbehoefte? Pah. Ga maar eens in de spits vlakbij een snelweg staan en kijk maar wat die levensbehoefte heeft opgeleverd. Wat je dan ziet is pas buiten afzienbare tijd. En kom net zoals Pieter Hofstra dan niet met het verhaal over dubbeldekswegen, want dat zijn slechts prestige-projecten die oplossingen bieden voor korte termijn, en niet voor lange termijn.
pi_70543618
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Noord Korea is vast heel goed land voor je, geen zelfstandige bedrijven, maar gewoon een overheid die alles goed regelt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70543751
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:09 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je daar meer belastinggeld voor moet betalen, maar dat de overheid het eerlijker moet verdelen. 2/3 van het geld voor verkeer gaat nu naar het asfalt terwijl 1/3 naar het spoor gaat. Als ze van plan zijn om reizigers te trekken moet hier dringend verandering in komen.
En waarom zou de overheid geld moeten "verdelen" terwijl het toch heel makkelijk is om een product als treinreizen direct aan de gebruiker door te berekenen? Of zou je het ook goed vinden als je meer belasting zou betalen, en in ruil daarvoor goedkoper boodschappen kunt doen?

Ik snap jullie heilige geloof in de overheid niet, lees je wel eens een krant/internet? Ik krijg nou niet bepaald de indruk dat de overheid zo goed met geld om kan gaan. Laat staan dat ik graag zou zien dat mijn geld herverdeeld wordt door incompetente raam ambtenaren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70543896
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarom zou de overheid geld moeten "verdelen" terwijl het toch heel makkelijk is om een product als treinreizen direct aan de gebruiker door te berekenen? Of zou je het ook goed vinden als je meer belasting zou betalen, en in ruil daarvoor goedkoper boodschappen kunt doen?

Ik snap jullie heilige geloof in de overheid niet, lees je wel eens een krant/internet? Ik krijg nou niet bepaald de indruk dat de overheid zo goed met geld om kan gaan. Laat staan dat ik graag zou zien dat mijn geld herverdeeld wordt door incompetente raam ambtenaren.
De opbrengst afkomstig van de treinkaartjes wordt al direct in het spoor geïnvesteerd. Maar het is simpelweg niet genoeg om er een heel spoorwegsysteem van in stand te houden, laat staan om vooruitgang te boeken. Daarvoor is onder andere je belastinggeld nodig. Hetzelfde geldt voor de auto.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat jouw belastinggeld meer wordt geïnvesteerd in wegen dan in spoorwegen.
pi_70545117
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:58 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

De opbrengst afkomstig van de treinkaartjes wordt al direct in het spoor geïnvesteerd. Maar het is simpelweg niet genoeg om er een heel spoorwegsysteem van in stand te houden, laat staan om vooruitgang te boeken. Daarvoor is onder andere je belastinggeld nodig. Hetzelfde geldt voor de auto.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat jouw belastinggeld meer wordt geïnvesteerd in wegen dan in spoorwegen.
Aan auto's wordt ook een stuk meer verdiend, namelijk zo een 15 miljard uit me hoofd. Terwijl er zo een 4 miljard terug verdiend wordt. Ik kan ook wel roepen dat er een extra belasting op kranten moet komen omdat internet veel efficienter werkt, tuurlijk zal ik daar als internetter voordeel van hebben, maar hoe zou jij het vinden als je alleen kranten leest, en geen gebruik van internet maakt?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70549045
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Aan auto's wordt ook een stuk meer verdiend, namelijk zo een 15 miljard uit me hoofd. Terwijl er zo een 4 miljard terug verdiend wordt.
Dat komt doordat de auto kunstmatig duurder wordt gemaakt. Desondanks hebben de meeste mensen het er toch voor over om massaal auto te gaan rijden, ongeacht de afstand, bestemming of tijdstip. De trein daarintegen, wordt kunstmatig goedkoper gemaakt(de auto komt soms nog goedkoper uit). Waarom neemt iedereen dan toch de auto? Dat komt door het imago van de trein. En terecht, ik vind het onacceptabel dat ProRail het nog steeds moet doen met bielzen en rails uit de jaren '60. Maar aan wie is dat te verwijten? De overheid. De overheid heeft jou in het verleden door middel van gigantische snelwegen gestimuleerd om de auto te nemen, omdat dat het nou eenmaal beter was voor de economie. Dachten zij. En dit is het resultaat. Een virtueuze cirkel waar je niet uit kan, tenzij wij meer denkramen open zetten, omdat de overheid daartoe niet in staat is. Het is een stelletje softie's die alleen maar bezig zijn met wat ze al decennia doen. Zij maken de auto duur, omdat zij weten dat het jou toch geen barst kan schelen.
pi_70549369
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:31 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat komt doordat de auto kunstmatig duurder wordt gemaakt. Desondanks hebben de meeste mensen het er toch voor over om massaal auto te gaan rijden, ongeacht de afstand, bestemming of tijdstip. De trein daarintegen, wordt kunstmatig goedkoper gemaakt(de auto komt soms nog goedkoper uit). Waarom neemt iedereen dan toch de auto? Dat komt door het imago van de trein. En terecht, ik vind het onacceptabel dat ProRail het nog steeds moet doen met bielzen en rails uit de jaren '60. Maar aan wie is dat te verwijten? De overheid. De overheid heeft jou in het verleden door middel van gigantische snelwegen gestimuleerd om de auto te nemen, omdat dat het nou eenmaal beter was voor de economie. Dachten zij. En dit is het resultaat. Een virtueuze cirkel waar je niet uit kan, tenzij wij meer denkramen open zetten, omdat de overheid daartoe niet in staat is. Het is een stelletje softie's die alleen maar bezig zijn met wat ze al decennia doen. Zij maken de auto duur, omdat zij weten dat het jou toch geen barst kan schelen.
Voor goede orde, ik heb geen rijbewijs/auto
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70549441
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:39 schreef raptorix het volgende:

[..]

Voor goede orde, ik heb geen rijbewijs/auto
Oh... tja... excuses

Je bent zeker een meerijder? Ben ik ook. Maar niet zo vaak
pi_70549603
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:40 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Oh... tja... excuses

Je bent zeker een meerijder? Ben ik ook. Maar niet zo vaak
Ja maar niet zo vaak, ik woon Amsterdam, dus maak erg vaak gebruik van Tram, daarnaast vind ik de trein prima, zolang het maar niet in de spits is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70549723
Geen wonder, er rijden namelijk allemaal Sprinters in jouw buurt. Die zijn na hun revisie voornaamlijk gericht op staanplaatsen. Rare streek van NS...
pi_70549849
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:46 schreef IntercityAPT het volgende:
Geen wonder, er rijden namelijk allemaal Sprinters in jouw buurt. Die zijn na hun revisie voornaamlijk gericht op staanplaatsen. Rare streek van NS...
Tjah, waar ik me meest aan stoor zijn de stations met hun belachelijk dure en slechte voorzieningen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70551902
Oh, en even voor de goede orde, als ook maar een paar procent van de mensen die nu met de auto gaan de trein pakken dan heb je gelijk een OV-infarct volgens mij. Het is nu al proppen tijdens de spits.
pi_70551944
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:37 schreef Maverick_tfd het volgende:
Totdat er iets mis gaat en je opeens een halve dag vertraging hebt op Utrecht centraal. Of er een of andere idioot voor gesprongen is en er urenlang geen treinen rijden.
Dat zijn uitzonderingen, terwijl de file voor de Waalbrug er gegarandeerd dagelijks staat

Ik denk niet dat mensen de trein ineens zoveel geweldiger zijn gaan vinden, wel dat het fileleed is toegenomen.
pi_70552151
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 16:50 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat zijn uitzonderingen, terwijl de file voor de Waalbrug er gegarandeerd dagelijks staat

Ik denk niet dat mensen de trein ineens zoveel geweldiger zijn gaan vinden, wel dat het fileleed is toegenomen.
Ik ben het met je eens dat we een fileprobleem hebben hoor, ik denk alleen niet dat OV een oplossing is. De capaciteit is te laag, de frequentie is te laag (als je 1 trein mist moet je vaak een half uur zoniet uur wachten).
pi_70552232
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 16:49 schreef Maverick_tfd het volgende:
Oh, en even voor de goede orde, als ook maar een paar procent van de mensen die nu met de auto gaan de trein pakken dan heb je gelijk een OV-infarct volgens mij. Het is nu al proppen tijdens de spits.
Dat heeft niks met de trein/auto te maken, maar met de mentaliteit dat iedereen in Nederland keihard om 9 uur op ze werk MOET zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 juli 2009 @ 17:04:52 #40
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70552444
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 16:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat heeft niks met de trein/auto te maken, maar met de mentaliteit dat iedereen in Nederland keihard om 9 uur op ze werk MOET zijn.
Bovendien worden verkeersministers door allerlei lobby's gegijzeld. De autolobby, die vindt dat autorijden goedkoop moet blijven. De milieulobby, die altijd dwarsliggen bij infrastructurele projecten.

Ik vind dat NIMBY's en andere azijnpissers wat monddoder gemaakt moeten worden, het poldermodel is achterhaald.
pi_70552761
Denk je echt dat autorijden duurder maken ervoor zorgt dat mensen minder auto gaan rijden? Dat moet dan wel een heel flinke kostenstijging zijn hoor. Bovendien, daarmee maak je mensen alleen maar minder mobiel.
  woensdag 1 juli 2009 @ 17:16:30 #42
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70552848
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 17:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
Denk je echt dat autorijden duurder maken ervoor zorgt dat mensen minder auto gaan rijden? Dat moet dan wel een heel flinke kostenstijging zijn hoor. Bovendien, daarmee maak je mensen alleen maar minder mobiel.
Ik denk dat het tolheffingssysteem ervoor zal zorgen dat het autoverkeer afvloeit van de snelwegen naar de provinciale wegen.
pi_70554861
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 17:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
Denk je echt dat autorijden duurder maken ervoor zorgt dat mensen minder auto gaan rijden? Dat moet dan wel een heel flinke kostenstijging zijn hoor. Bovendien, daarmee maak je mensen alleen maar minder mobiel.
Als ze er nou voor zorgen dat het woon-werkverkeer korter wordt is mobiel zijn niet eens noodzakelijk. En als dat niet lukt ligt de oplossing bij het OV. Hoe je het ook probeert te verdraaien, wegverbreding en dubbeldeks-wegen zijn slechts korte-termijn oplossingen. Het zal het verkeersaanbod alleen maar bevorderen waardoor er nog meer file's ontstaan.
pi_70554999
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:26 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Als ze er nou voor zorgen dat het woon-werkverkeer korter wordt is mobiel zijn niet eens noodzakelijk. En als dat niet lukt ligt de oplossing bij het OV. Hoe je het ook probeert te verdraaien, wegverbreding en dubbeldeks-wegen zijn slechts korte-termijn oplossingen. Het zal het verkeersaanbod alleen maar bevorderen waardoor er nog meer file's ontstaan.
Het treinverkeer is ook propvol, zo zit Amsterdam CS al aan ze limiet, er kunnen simpelweg niet meer treinen stoppen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70555087
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 16:56 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat we een fileprobleem hebben hoor, ik denk alleen niet dat OV een oplossing is. De capaciteit is te laag, de frequentie is te laag (als je 1 trein mist moet je vaak een half uur zoniet uur wachten).
Waarin bevind je jij? In de jaren '70? Als je een trein mist gaat er meestal binnen een kwartier weer een Intercity en zoniet dan gaat er binnen een kwartier nog wel een stoptrein. In de huidige staat kan het inderdaad niet zoveel reizigers opvangen. Maar als ze nou eens dat poespasgekut zoals fitness op het station afschaffen kan het bespaarde geld DIRECT naar de infrastructuur. Het feit dat de trein juist MEER capaciteit biedt wordt vaak uit het oog verloren. Vele onder jullie zijn zo vreslijk kortzichtig. Jullie gaan alleen maar uit van de situatie nu en jullie kijken niet naar het potentieel dat het OV heeft.
pi_70555140
Er mag ook wel eens een zero tolerance beleid worden gevoerd in de trein, gasten die overlast veroorzaken er gewoon knalhard uitgooien en beboeten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70555261
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het treinverkeer is ook propvol, zo zit Amsterdam CS al aan ze limiet, er kunnen simpelweg niet meer treinen stoppen.
Dat komt omdat ze daar ook veel te lang stilstaan. Dat geldt trouwens voor alle stations.
pi_70555292
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:36 schreef raptorix het volgende:
Er mag ook wel eens een zero tolerance beleid worden gevoerd in de trein, gasten die overlast veroorzaken er gewoon knalhard uitgooien en beboeten.
Oftewel een Geert Wilders-beleid
pi_70555324
ik dacht door de crisis
pi_70555612
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:26 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Als ze er nou voor zorgen dat het woon-werkverkeer korter wordt is mobiel zijn niet eens noodzakelijk. En als dat niet lukt ligt de oplossing bij het OV. Hoe je het ook probeert te verdraaien, wegverbreding en dubbeldeks-wegen zijn slechts korte-termijn oplossingen. Het zal het verkeersaanbod alleen maar bevorderen waardoor er nog meer file's ontstaan.
En dat laatste is dus niet waar.

Ik heb eens naar steden in de VS gekeken. Alle steden daar met veel autosnelwegen hebben tegelijk een korte woon-werk-reistijd. En alle steden met een lange woon-werk-reistijd zijn tegelijk ook steden met heel autosnelwegen.

En dan heb je nog een groepje steden dat, ondanks weinig autosnelwegen, tóch een korte woon-werk-reistijd heeft. Een goed voorbeeld daarvan is Portland. Sowieso is dat niet zo'n grote stad, maar door het promoten van het OV en van de fiets zijn daar minder files dan je zou verwachten.

Kortom:
1. Veel autosnelwegen aanleggen lost de files wel op, maar
2. Andere oplossingen kunnen ook werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2009 18:54:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')