Bron: Een derde moslims in Nederland wil emigrerenquote:Een derde moslims in Nederland wil emigreren
De groeiende populariteit van Geert Wilders zorgt ervoor dat ruim een derde (36 procent) van de Turkse en Marokkaanse moslims in ons land wil emigreren. Onderzoeksbureau Motivaction kwam met de conclusies na een onderzoek in opdracht van NCRV Netwerk.
Het onderzoek wees ook uit dat ruim de helft (51 procent) van de moslims weleens eraan denkt om ons land te verlaten. Een grote meerderheid van de moslims in Nederland (76 procent) zegt zich wel thuis te voelen in Nederland. Desondanks geeft 57 procent van de ondervraagden aan dat de toenemende populariteit van Wilders hen toch minder thuis doet voelen dan voorheen.
Vaker gediscrimineerd
Sinds de PVV in populariteit is gestegen, zeggen twee op de vijf moslims vaker gediscrimineerd te worden en bijna een kwart van de moslims geeft aan regelmatig gediscrimineerd te worden in Nederland. Ook geeft de opkomst van Wilders bijna driekwart van de moslims het gevoel dat autochtonen hen minder positief beoordelen.
Slechts een kleine groep moslims, achttien procent, is het eens met een aantal punten van Wilders. Eén op de drie moslims vindt het ook wel logisch dat een deel van de Nederlanders op de PVV stemt.
Het onderzoek in opdracht van Netwerk is uitgevoerd naar aanleiding van de grote winst die de PVV haalde bij de Europese verkiezingen. In de uitzending van vanavond zal uitgebreid stilgestaan worden bij het onderwerp.
Waarop baseer je die aanname? Je zou ook kunnen beredeneren dat hoger opgeleiden juist eerder aan een baan komen en daardoor hun draai in de Nederlandse maatschappij beter vinden.quote:Op maandag 29 juni 2009 09:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Zorgelijke ontwikkeling, helemaal omdat het vooral de hoger opgeleiden zullen zijn die daadwerkelijk die stap maken.
Want?quote:Op maandag 29 juni 2009 09:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Zorgelijke ontwikkeling, helemaal omdat het vooral de hoger opgeleiden zullen zijn die daadwerkelijk die stap maken.
in '36 waren er de Olympische Spelen in Duitsland geopend door Adolfquote:
Tja, de waard gedraagt zich zoals zijn gasten.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:01 schreef Bowlingbal het volgende:
Sommige randdebielen zeggen altijd dat immigranten slechts te gast zijn. Als dat zo zou zijn, geeft dit aan wat voor een geweldige gastheer wij zijn.
Wát?quote:Op maandag 29 juni 2009 10:01 schreef isogram het volgende:
[..]
Waarop baseer je die aanname? Je zou ook kunnen beredeneren dat hoger opgeleiden juist eerder aan een baan komen en daardoor hun draai in de Nederlandse maatschappij beter vinden.
Ik denk dat de moslims die willen (r)e-migreren in het land van herkomst meer kunnen betekenen dan hier en dat ze daar ook gelukkiger worden dan ze hier worden. Verder is Nederland nogal dichtbevolkt en kennen we regio's met bereikbaarheidsproblemen. Ook is er nog altijd een woningtekort. Ik zie de nodige voordelen wanneer enkele honderdduizenden mensen het land verlaten en ik vind daarom dat de overheid dat zou mogen stimuleren.
Omdat dat nu ook al zo is, de mensen die "terug" gaan, zijn de hoogopgeleide die in land van herkomst veel meer kansen zien om hun potentieel te benutten dan hier in Nederland met zijn regels en vooroordelen.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:01 schreef isogram het volgende:
Waarop baseer je die aanname? Je zou ook kunnen beredeneren dat hoger opgeleiden juist eerder aan een baan komen en daardoor hun draai in de Nederlandse maatschappij beter vinden.
Nee.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:03 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Tja, de waard gedraagt zich zoals zijn gasten.
Nee joh, moslims kunnen gewoon bij familie terecht.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:03 schreef Iblis het volgende:
Ik moet zeggen dat ik, als autochtone Nederlander, er ook weleens over denk om te emigreren, naar aanleiding van de toenemende populariteit van Wilders, en dat ik me ook soms minder thuis voel.
Maar ja, tussen droom en daad staan wetten en de weg, en praktische bezwaren… dus uiteindelijk zal het er niet zo van komen. Zeker is wel, wat Hephaistos ook op merkt, dat degenen die remigreren waarschijnlijk degenen zijn die het kunnen lijden, en genoeg opleiding en financiële armslag hebben om zich ergens anders te vestigen. Terwijl degenen die dat niet hebben natuurlijk min of meer gedwongen hier blijven.
Achzo...quote:
Het spreekwoord is namelijk: zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Wat betekent: als de waard zijn gasten niet vertrouwd, zijn gasten de waard ook niet zullen vertrouwen.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:05 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Achzo...
Inhoudelijk kun je niet zo goed reageren. Dan zal ik je eerste uitspraak ook maar met een korrel zout nemen.
Vreemd... ik heb juist de emigratiedrang dankzij de CDA en PvDA.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:03 schreef Iblis het volgende:
Ik moet zeggen dat ik, als autochtone Nederlander, er ook weleens over denk om te emigreren, naar aanleiding van de toenemende populariteit van Wilders, en dat ik me ook soms minder thuis voel.
Zal best. Wie ben jij om mijn zelfgemaakte spreuk af te kraken? Laat staan dat je meent wat ik precies bedoelde.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:06 schreef Bowlingbal het volgende:
Dat halfbakken niet-Nederlandse zinnetje wat je er eerder uit perste heeft er niets mee te maken..
Het dan ook nog verkeerd uitleggen ookquote:Op maandag 29 juni 2009 10:06 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Het spreekwoord is namelijk: zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Wat betekent: als de waard zijn gasten niet vertrouwd, zijn gasten de waard ook niet zullen vertrouwen.
Dat halfbakken niet-Nederlandse zinnetje wat je er eerder uit perste heeft er niets mee te maken..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
inderdaad, is al een keer een docu over geweest.quote:Op maandag 29 juni 2009 09:57 schreef Hephaistos. het volgende:
In sommige richtingen wel degelijk.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:08 schreef Ruud het volgende:
Alsof we trouwens een tekort hebben aan autochtone hoger opgeleiden. Bijna iedereen studeert tegenwoordig door, voorheen ging men gauw aan de arbeid.
Ik ben Bowlingbal en ik kraak je halfbakken spreuk af omdat je een spreekwoord pakt (gezien het woordje waard) en de betekenis volledig omdraait. Het is daarnaast belachelijk om je gedrag in negatieve zin aan te passen naar je gasten.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:07 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Zal best. Wie ben jij om mijn zelfgemaakte spreuk af te kraken? Laat staan dat je meent wat ik precies bedoelde.
Voorheen gingen we ook met een zeis het land op om tarwe te oogsten. Ofzo.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:08 schreef Ruud het volgende:
Alsof we trouwens een tekort hebben aan autochtone hoger opgeleiden. Bijna iedereen studeert tegenwoordig door, voorheen ging men gauw aan de arbeid.
Ik schrijf toch geen Chinees ofzo?quote:
Ik voel me nog steeds thuis in Nederland en zou voor geen goud weg willen. Er zijn best zorgwekkende ontwikkelingen in dit land, waar de vervlakking/popularisering van de politiek er eentje van is (voor nuance is geen ruimte meer), maar realistisch gezien staat een partij als de PVV mijlenver buiten het echte politieke speelveld. Net als 18 procent van de moslims deel ik sommige PVV-opvattingen, maar op veel punten slaan ze me te ver door.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:03 schreef Iblis het volgende:
Maar ja, tussen droom en daad staan wetten en de weg, en praktische bezwaren… dus uiteindelijk zal het er niet zo van komen. Zeker is wel, wat Hephaistos ook op merkt, dat degenen die remigreren waarschijnlijk degenen zijn die het kunnen lijden, en genoeg opleiding en financiële armslag hebben om zich ergens anders te vestigen. Terwijl degenen die dat niet hebben natuurlijk min of meer gedwongen hier blijven.
Zelfgemaakte spreuk, JOOOOOOOOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW en die zelfgemaakte spreuk moet anders wat voorstellen? Dat Nederlanders zich zo gaan gedragen als de "nieuwe nederlanders"?quote:Op maandag 29 juni 2009 10:07 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Zal best. Wie ben jij om mijn zelfgemaakte spreuk af te kraken? Laat staan dat je meent wat ik precies bedoelde.
Gelukkig hebben wij daar Stoetts Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden voor.quote:
Is dat erg dan? Als dat restandje straattuig allochtonen flink in de minderheid is krijgen ze het wel benauwd. Met name die moslim/allochtone groepje grootbekkers durft het enkel als ze met een paar man zijn en zich gesterkt voelen door een grote achterban.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:08 schreef Meh7 het volgende:
Niet om de feeststemming te drukken, maar denken jullie mongolen (die nu blij zijn zeg maar) dat dit het straattuig is wat weg wil? Die gaan nergens naar toe. Als er mensen weg willen zijn dat de hoger opgeleiden en de hard werkenden die geen zin meer hebben in dat gekanker van de PVV.
quote:Op maandag 29 juni 2009 10:09 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik ben Bowlingbal en ik kraak je halfbakken spreuk af omdat je een spreekwoord pakt (gezien het woordje waard) en de betekenis volledig omdraait. Het is daarnaast belachelijk om je gedrag in negatieve zin aan te passen naar je gasten.
quote:Op maandag 29 juni 2009 10:08 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Het dan ook nog verkeerd uitleggen ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 29-06-2009 10:44:31 ]
Mij ontgaat waarom je per definitie hoog opgeleid moet zijn om in het land van herkomst meer potentieel voor jezelf te zien dan in Nederland.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Omdat dat nu ook al zo is, de mensen die "terug" gaan, zijn de hoogopgeleide die in land van herkomst veel meer kansen zien om hun potentieel te benutten dan hier in Nederland met zijn regels en vooroordelen.
Vorig jaar bleven mensen blij me slapen. Heel lang. Ze stalen van me en schopten me. Toch bleef ik ze behandelen alsof ze van goud waren. Maar op een gegeven moment gingen ze te ver en blondeerde ik m'n haar.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:01 schreef Bowlingbal het volgende:
Sommige randdebielen zeggen altijd dat immigranten slechts te gast zijn. Als dat zo zou zijn, geeft dit aan wat voor een geweldige gastheer wij zijn.
Zou je je niet voor kunnen stellen dat er zoveel mensen zijn die er een naar gevoel van krijgen dat er weer zoveel mensen zijn die op een politicus als Wilders stemmen?quote:Op maandag 29 juni 2009 10:10 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik schrijf toch geen Chinees ofzo?![]()
[..]
Ik voel me nog steeds thuis in Nederland en zou voor geen goud weg willen. Er zijn best zorgwekkende ontwikkelingen in dit land, waar de vervlakking/popularisering van de politiek er eentje van is (voor nuance is geen ruimte meer), maar realistisch gezien staat een partij als de PVV mijlenver buiten het echte politieke speelveld. Net als 18 procent van de moslims deel ik sommige PVV-opvattingen, maar op veel punten slaan ze me te ver door.
Wat ik niet snap is de link tussen PVV en de wens om te emigreren. De PVV is niet aan de macht en heeft feitelijk niks meer in handen dan 4-5 zetels in het Europarlement en 9 zetels in de Tweede Kamer. Ik denk dat moslims toch vooral ook naar hun eigen, persoonlijke situatie kijken als ze overwegen om te emigreren.
Klopt, maar anderzijds is er geen politieke moslimpartij in de kamer, en is hooguit 5% van de bevolking überhaupt moslim, toch zijn veel mensen bezorgd over ‘de moslims’ en dat ‘ze’ aan de macht komen. Bezorgd genoeg om op Wilders te stemmen. Terwijl realistisch gezien, dat in geen 100 jaar zal lukken.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:10 schreef isogram het volgende:
Ik voel me nog steeds thuis in Nederland en zou voor geen goud weg willen. Er zijn best zorgwekkende ontwikkelingen in dit land, waar de vervlakking/popularisering van de politiek er eentje van is (voor nuance is geen ruimte meer), maar realistisch gezien staat een partij als de PVV mijlenver buiten het echte politieke speelveld. Net als 18 procent van de moslims deel ik sommige PVV-opvattingen, maar op veel punten slaan ze me te ver door.
Ik denk dat het klimaat wel wat veranderd is. Commentaren op internetsites zijn vaak lomp, er is meer argwaan, en er wordt heel generaliserend gesproken. Daar zou ik denk ik wel enige last van ervaren als hoogopgeleide allochtoon, je wordt toch elke keer op een hoop geveegd met tuig.quote:Wat ik niet snap is de link tussen PVV en de wens om te emigreren. De PVV is niet aan de macht en heeft feitelijk niks meer in handen dan 4-5 zetels in het Europarlement en 9 zetels in de Tweede Kamer. Ik denk dat moslims toch vooral ook naar hun eigen, persoonlijke situatie kijken als ze overwegen om te emigreren.
Is er ook niet. Ze proberen gewoon direct met een non-argument de feiten terug te gooien.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:12 schreef isogram het volgende:
[..]
Mij ontgaat waarom je per definitie hoog opgeleid moet zijn om in het land van herkomst meer potentieel voor jezelf te zien dan in Nederland.
Het lijkt me dat het toch wel zwaar mee kan spelen wanneer je je niet thuis voelt in een land. Ik ben zelf geen moslim, maar zelfs ik word soms horendol van dat con-stan-te gezeik op moslims. In kranten, op TV, in de kroeg... En op internet is het nog een paar tandjes erger.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:10 schreef isogram het volgende:
Wat ik niet snap is de link tussen PVV en de wens om te emigreren. De PVV is niet aan de macht en heeft feitelijk niks meer in handen dan 4-5 zetels in het Europarlement en 9 zetels in de Tweede Kamer. Ik denk dat moslims toch vooral ook naar hun eigen, persoonlijke situatie kijken als ze overwegen om te emigreren.
Oh, wees gerust, het CDA draagt ook zéker zijn steentje bij.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:06 schreef Matteüs het volgende:
Vreemd... ik heb juist de emigratiedrang dankzij de CDA en PvDA.
Maar niet in de richtingen die door moslims ingevuld worden, of wel? Van de vele moslims die ik ken (is een groot woord in dit geval), heeft er maar 1 gestudeerd.quote:
Ik praat niet over 80 jaar geleden.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:10 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Voorheen gingen we ook met een zeis het land op om tarwe te oogsten. Ofzo.
Als je de zaken echt inhoudelijk bestudeert, snap ik dat NIET, nee. Ik kan me evenmin goed voorstellen waarom de PVV mensen net het laatste zetje geeft om te willen emigreren. Ik denk dat ze dat zonder de PVV ook wel gedaan zouden hebben.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:14 schreef Bowlingbal het volgende:
Zou je je niet voor kunnen stellen dat er zoveel mensen zijn die er een naar gevoel van krijgen dat er weer zoveel mensen zijn die op een politicus als Wilders stemmen?
Heel goede vraag hoe dat in Nederland precies zit, dat weet ik niet. Ik weet wel dat er gerust AIO's uit Islamitische landen komen om in technische richtingen aan Nederlandse universiteiten te werken, dat zijn vaak genoeg ook vrouwen. Chinezen natuurlijk nóg vaker, maar er zijn ook zeker moslims.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:17 schreef Ruud het volgende:
Maar niet in de richtingen die door moslims ingevuld worden, of wel? Van de vele moslims die ik ken (is een groot woord in dit geval), heeft er maar 1 gestudeerd.
Je hebt de hoger opgeleiden ook gewoon nodig om de groep als geheel uit het slop te trekken. Hoger opgeleiden brengen vaak kinderen voort die ook hoger opgeleid zijn, zijn beter op de hoogte van opvoedingstechnieken, staan hun mannetje in de samenleving, hebben goede banen, etcetera.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:08 schreef Ruud het volgende:
Hoe heb jij dat inhoudelijk bestudeerd?quote:Op maandag 29 juni 2009 10:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Als je de zaken echt inhoudelijk bestudeert, snap ik dat NIET, nee. Ik kan me evenmin goed voorstellen waarom de PVV mensen net het laatste zetje geeft om te willen emigreren. Ik denk dat ze dat zonder de PVV ook wel gedaan zouden hebben.
Ik snap ook de opmerkingen over straattuig niet. Dat is een ander onderwerp, temeer omdat dergelijk tuig alles doet wat de islam uitdrukkelijk verbiedt. Straattuig is een ander probleem, waartegen je hard moet optreden.
Waar het hier om gaat zijn mensen die zich niet thuisvoelen in de Nederlandse samenleving en daarom willen emigreren. Ik zie het probleem echt niet. Misschien wel wanneer Nederland te dunbevolkt zou zijn, maar het tegendeel is het geval.
Het rare is: met chinezen, Indiërs etc. heb je veelal nooit last. Hoe zou dat komen denk je?quote:Op maandag 29 juni 2009 10:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar anderzijds is er geen politieke moslimpartij in de kamer, en is hooguit 5% van de bevolking überhaupt moslim, toch zijn veel mensen bezorgd over ‘de moslims’ en dat ‘ze’ aan de macht komen. Bezorgd genoeg om op Wilders te stemmen. Terwijl realistisch gezien, dat in geen 100 jaar zal lukken.
[..]
Ik denk dat het klimaat wel wat veranderd is. Commentaren op internetsites zijn vaak lomp, er is meer argwaan, en er wordt heel generaliserend gesproken. Daar zou ik denk ik wel enige last van ervaren als hoogopgeleide allochtoon, je wordt toch elke keer op een hoop geveegd met tuig.
Hier heb je wel een punt, maar er gaan tientallen jaren overheen voordat er verbetering komt.quote:Op maandag 29 juni 2009 10:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je hebt de hoger opgeleiden ook gewoon nodig om de groep als geheel uit het slop te trekken. Hoger opgeleiden brengen vaak kinderen voort die ook hoger opgeleid zijn, zijn beter op de hoogte van opvoedingstechnieken, staan hun mannetje in de samenleving, hebben goede banen, etcetera.
Dat is gewoon belangrijk, zodat ook de minder succesvollen zien dat het anders kan en dat gebrek aan succes niet hoeft te liggen aan hun etniciteit. Zo'n voortrekkersrol moet je niet onderschatten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |