abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70575161
De smaak "verbeteren"..
Er zijn duizenden eetbare soorten groenten en fruit dus er is voor elk wat wils bij.
De variëteit aan voedsel is al jaren onderhevig aan teloorgang omwille van het optimaliseren van logistiek en productie.

-We krijgen flauwe en waterige tomatensoorten die toevallig erg lang meegaan in de koelcel en snel op gewicht zijn.

-Er zijn in Europa honderden soorten appels en wij proeven er maar een paar omdat die soorten toevallig niet snel beurs worden bij transport.

-Hele soorten groenten en fruit gaan in de ban die onzettend lekker zijn maar waarvan de vorm ongunstig is voor transport of minder mooi oogt.

-Kaassoorten gaan in de hele EU in de ban omdat de ambachtelijke bereiding niet geheel aan strenge richtlijnen voldoet.

En ga zo maar door.

Ik wil een ruime keuze aan eerlijk eten waar niet mee geklooid is op mijn bord.
Ik wil die lelijke groentjes die met 1000 verschillende vormen en maten in de krat liggen en misschien morgen al opgegeten moeten worden want die zijn toevallig wel ontzettend lekker.
Bedrijven als Monsanto en Dole druisen daar volledig tegenin.
Waar Monsanto op uit is is totale controle over de zadenmarkt mbv gepatenteerde en gestandaardiseerde eenheidsworst zonder alternatieven.
Dit alles zonder een greintje ethiek.
Voorbeelden zijn de agressieve juridische stappen op absurde gronden tegen kleine ondernemers die niet in het Monsanto gareel blijven en het in de markt forceren van genetisch gemanipuleerd voedsel.

Ik klink als een BNW fanaat maar ik trek het me nu eenmaal aan.
  donderdag 2 juli 2009 @ 11:52:55 #42
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_70575463
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 11:42 schreef Zwartbaard het volgende:
De smaak "verbeteren"..
Er zijn duizenden eetbare soorten groenten en fruit dus er is voor elk wat wils bij.
De variëteit aan voedsel is al jaren onderhevig aan teloorgang omwille van het optimaliseren van logistiek en productie.
Natuurlijk! Er moeten immer (in Nederland) 16.000.000 mensen van eten voorzien worden! Dat is logistiek en productie geen misselijke opgave. Dat ga je simpelweg niet redden met bioboeren die met de hand graan dorsen, spruiten plukken en aardappels rooien!
quote:
-We krijgen flauwe en waterige tomatensoorten die toevallig erg lang meegaan in de koelcel en snel op gewicht zijn.

-Er zijn in Europa honderden soorten appels en wij proeven er maar een paar omdat die soorten toevallig niet snel beurs worden bij transport.

-Hele soorten groenten en fruit gaan in de ban die onzettend lekker zijn maar waarvan de vorm ongunstig is voor transport of minder mooi oogt.
Logisch, productie op zo'n schaal heeft ook z'n nadelen.

Je kan ook gewoon the extra mile lopen en het wél bij de boerderij halen. Zolang niet heel Nedrland dat doet heb je keus zat! Heerlijk vers, zo van't land.
quote:
-Kaassoorten gaan in de hele EU in de ban omdat de ambachtelijke bereiding niet geheel aan strenge richtlijnen voldoet.

En ga zo maar door.

Ik wil die lelijke groentjes die met 1000 verschillende vormen en maten in de krat liggen en misschien morgen al opgegeten moeten worden want die zijn toevallig wel ontzettend lekker.
Volgens mij (pin me er niet op vast) mag ambachtelijke productie nog steeds als, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, maar het was wel weer een 'storm in een glas water'. wbt de kaas.

Verder is het inderdaad allemaal erg jammer, maar wel logisch te verklaren.
quote:
Waar Monsanto op uit is is totale controle over de zadenmarkt mbv gepatenteerde en gestandaardiseerde eenheidsworst zonder alternatieven.
Voorbeelden zijn de agressieve juridische stappen op absurde gronden tegen kleine ondernemers die niet in het Monsanto gareel blijven en het in de markt forceren van genetisch gemanipuleerd voedsel.

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_70575950
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 11:52 schreef SicSicSics het volgende:

Verder is het inderdaad allemaal erg jammer, maar wel logisch te verklaren.

Helemaal mee eens hoor.
Ook mbt die kaas.
Het valt allemaal te rationaliseren en helaas is het grotendeels noodzaak bij een industrie op zo'n schaal als iedereen ook nog betaalbaar wil eten.
Je kan inderdaad ook nog naar de kleine boer of desnoods zelf kweken.
De lekkerste tomaten die ook ooit heb gegeten kwamen uit eigen tuin.
Wat wel een feit is is het verschil tussen west Europa en bijv mediterane landen. Daar zie je in de winkels nog een scala aan lokaal gekweekte soorten en is het aanbod in iedere plaats weer anders.
Het kan dus nog wel ook al zal dat langzaam verdwijnen.
pi_70576127
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 12:09 schreef Zwartbaard het volgende:

[..]

Helemaal mee eens hoor.
Ook mbt die kaas.
Het valt allemaal te rationaliseren en helaas is het grotendeels noodzaak bij een industrie op zo'n schaal als iedereen ook nog betaalbaar wil eten.
Je kan inderdaad ook nog naar de kleine boer of desnoods zelf kweken.
De lekkerste tomaten die ook ooit heb gegeten kwamen uit eigen tuin.
Wat wel een feit is is het verschil tussen west Europa en bijv mediterane landen. Daar zie je in de winkels nog een scala aan lokaal gekweekte soorten en is het aanbod in iedere plaats weer anders.
Het kan dus nog wel ook al zal dat langzaam verdwijnen.
De verklaring is m.i. te vinden in het gebrek aan smaak onder de gemiddelde Nederlandse consument.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 2 juli 2009 @ 19:47:55 #45
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_70588748
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 11:42 schreef Zwartbaard het volgende:
De smaak "verbeteren"..
waarom moet de witloof en de spruitjes dan mierzoet worden.
quote:

Moet je na gaan als er dus beweert wordt dat 99% van de appelsoorten uitgeroeit zijn door onze agri-gedrag
in de afgelopen 100 jaar.
quote:
Het heeft dus niets met verscheidenheid te maken maar gewoon logistiek.
nou de peer en komkommer mogen nu weer vervormd zijn.
quote:
De blauwe kasen wordt straks verboden.
http://www.codexalimentarious.com/cheese.html hoe en wat is me nog niet geheel duidelijk.
quote:
En ga zo maar door.

Dat wordt / is al een hele speurtocht.
quote:
Duitse staat heet Monsanto achter zich aan.
quote:
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 2 juli 2009 @ 20:19:44 #46
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_70589889
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 07:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geef nou eens een voorbeeld van waaruit blijkt dat gen-gemodificeerde gewassen tot kanker hebben geleid.
Geef jij jezelf eens een hele harde klap in je gezicht. vraag het je vrouw of je kinderen. En gooi jezelf daarna van een flat.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  † In Memoriam † donderdag 2 juli 2009 @ 20:22:57 #47
230491 Zith
pls tip
pi_70589992
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 20:19 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Geef jij jezelf eens een hele harde klap in je gezicht. vraag het je vrouw of je kinderen. En gooi jezelf daarna van een flat.
niiiiice, zulke argumenten moet ik onthouden
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 2 juli 2009 @ 23:11:38 #48
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_70596160
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 07:53 schreef Lyrebird het volgende:
Geef nou eens een voorbeeld van waaruit blijkt dat gen-gemodificeerde gewassen tot kanker hebben geleid. Het experiment dat je aanhaalde toonde namelijk helemaal niets aan, behalve een heleboel gespeculeer.
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 08:08 schreef Monolith het volgende:
Dat vind ik ook niet terug in je stukje. Wel resistente bacteriën en potentiële nieuwe ziektes d.m.v. HGT.
Dat kan ik niet, omdat dat simpelweg niet bewezen is

Wel is bewezen dat roundup veel giftiger is dan Monsanto doet geloven, en wel is bewezen (zie de stukjes docu die hier gepost zijn) dat er drie wetenschappers hebben gevonden dat gen-gemodificeerde gewassen in hun onderzoeken celdeling bij testdieren accelereren ze hebben kanker juist niet bij naam genoemd omdat ze dat niet hard kunnen maken, en in eerdere posts in t vorige topic heb ik ook steeds heel duidelijk aangegeven dat mijn stelling dat het kankerverwekkend zou zijn heel kort door de bocht is, maar ik wil niet een proefkonijn zijn als uiteindelijk blijkt dat het wel zo is en Monsanto, net als bij PCB's de bij hun al bekende testresultaten in een diepe lade heeft laten verdwijnen omwille van meer omzet en meer winst.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_70598019
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 23:11 schreef YuckFou het volgende:

[..]

[..]

Dat kan ik niet, omdat dat simpelweg niet bewezen is

Wel is bewezen dat roundup veel giftiger is dan Monsanto doet geloven, en wel is bewezen (zie de stukjes docu die hier gepost zijn) dat er drie wetenschappers hebben gevonden dat gen-gemodificeerde gewassen in hun onderzoeken celdeling bij testdieren accelereren ze hebben kanker juist niet bij naam genoemd omdat ze dat niet hard kunnen maken, en in eerdere posts in t vorige topic heb ik ook steeds heel duidelijk aangegeven dat mijn stelling dat het kankerverwekkend zou zijn heel kort door de bocht is, maar ik wil niet een proefkonijn zijn als uiteindelijk blijkt dat het wel zo is en Monsanto, net als bij PCB's de bij hun al bekende testresultaten in een diepe lade heeft laten verdwijnen omwille van meer omzet en meer winst.
Daarbij moet je echter wel de nuance maken dat 'gen gemodificeerd' voedsel zeer divers is. Het is geen uniform iets dat per definitie wel of per definitie niet leidt tot bijvoorbeeld kanker. Het is absoluut niet ondenkbaar dat in bepaalde gevallen genetische modificatie het risico op bepaalde soorten kanker verhoogt. Dat betekent natuurlijk niet dat genetische modificatie per definitie slecht zou zijn.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:17:34 #50
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_70598298
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:08 schreef Monolith het volgende:
Dat betekent natuurlijk niet dat genetische modificatie per definitie slecht zou zijn.
Dat zeg ik ook niet, maar ik ben zeer huiverig voor de manier waarop bedrijven als Monsanto ermee omspringen en hoe snel ze het op de markt willen doordrukken terwijl het zo'n enorme impact kan hebben op de producerende kant en ook de consumerende kant.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_70598954
Waarom zou je van broccoli, bloemkool, sla en spinazie de smaak en de voedingswaarde verbeteren?
Als iemand geen broccoli lust, dan eet hij toch boontjes? En als iedereen boontjes gaat eten, dan teel je toch geen broccoli meer, maar ga je over op boontjes? Waarom zou je zo nodig broccoli moeten gaan telen die naar iets anders dan broccoli smaakt?
Ik snap werkelijk de ratio niet achter een groot deel van dat onderzoek.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70600714
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:46 schreef Kees22 het volgende:
Waarom zou je van broccoli, bloemkool, sla en spinazie de smaak en de voedingswaarde verbeteren?
Als iemand geen broccoli lust, dan eet hij toch boontjes? En als iedereen boontjes gaat eten, dan teel je toch geen broccoli meer, maar ga je over op boontjes? Waarom zou je zo nodig broccoli moeten gaan telen die naar iets anders dan broccoli smaakt?
Ik snap werkelijk de ratio niet achter een groot deel van dat onderzoek.
Als je wel eens in de VS bent geweest, dan zal het je zijn opgevallen dat die Amerikanen maar heel weinig groente eten. Dat heeft iets met Amerika te maken: als het te veel inspanning kost, of niet lekker is, dan vreten ze het niet. Met het gevolg dat ze allerlei ongezonde dingen eten en het gros van de Amerikanen aan overgewicht lijdt. Een oplossing voor dit probleem zouden mierzoete groentem kunnen zijn, die ook nog eens een hogere voedinswaarde hebben. Amerikanen stoppen immers zelfs suiker in het brood, dus misschien worden groenten daardoor ook aantrekkelijker. Op die manier kan Monsanto op de thuismarkt ook meer geld verdienen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 3 juli 2009 @ 04:34:24 #53
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_70600845
Het blijft maar een spelletje voor je zeker? "Och kan mij het schelen ik verzin wel wat waardoor ach whatever, complottertjes zijn stom 'hahahahahah' kan mij het schelen wat ik zeg ik voel me creatief "

Het kan mij niet schelen of Amerikanen het goed hebben of niet. Die hele maatschappij is geindoctrineerd met voedsel uit fles of luchtdichte verpakking. voor hun is vers een warme pizza met artisjok, tomaat en kaas.
Monsanto pakt straks het laatste beetje echte gezonde van ons af op deze planeet. Waar wij mensen op gebouwd zijn om te eten. Het laatst beetje dat nog neutraal, gezond en onbewerkt is. En zij patenteren het.

Spruiten, groenten en fruit zijn de enige voedingsmiddelen die kunnen helpen bij het vitaliseren van het menselijk lichaam. Waarshcijnljk een goed middel tegen kanker preventie en mishcien zelf genezing. Waaarom moeten zij dat nu perse gaan gen-modificeren?. En Monasnato heeft het niet over enkelt kruisbestuiving.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_70600883
Discussieren is blijkbaar niet zo gemakkelijk...
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  † In Memoriam † vrijdag 3 juli 2009 @ 09:28:28 #55
230491 Zith
pls tip
pi_70602812
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 04:34 schreef Schenkstroop het volgende:
Het blijft maar een spelletje voor je zeker? "Och kan mij het schelen ik verzin wel wat waardoor ach whatever, complottertjes zijn stom 'hahahahahah' kan mij het schelen wat ik zeg ik voel me creatief "

Het kan mij niet schelen of Amerikanen het goed hebben of niet. Die hele maatschappij is geindoctrineerd met voedsel uit fles of luchtdichte verpakking. voor hun is vers een warme pizza met artisjok, tomaat en kaas.
Monsanto pakt straks het laatste beetje echte gezonde van ons af op deze planeet. Waar wij mensen op gebouwd zijn om te eten. Het laatst beetje dat nog neutraal, gezond en onbewerkt is. En zij patenteren het.

Spruiten, groenten en fruit zijn de enige voedingsmiddelen die kunnen helpen bij het vitaliseren van het menselijk lichaam. Waarshcijnljk een goed middel tegen kanker preventie en mishcien zelf genezing. Waaarom moeten zij dat nu perse gaan gen-modificeren?. En Monasnato heeft het niet over enkelt kruisbestuiving.
Je maakt het nou gewoon erg makkelijk voor andere users om je dom te vinden als je zulke posts maakt op een gewone vraag:
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 20:19 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

DAt ze het patenteren is toch goed? Dat betekent dat andere bedrijven gewoon de normale zaden van de groentes moet verkopen. (gentech bedrijven verkopen zelf geen groente maar verkopen de (licenties van) zaden).

Monasnato heeft het inderdaat niet over kruisbestuiving, maar over veredeling, iets dat de mensen al 10.000 jaar doet. Zonder de mens zou de banaan die jij waarschijnlijk soms eet nooit in die vorm bestaan, zou graan er niet zo zijn, appels zouden bijna niet eetbaar zijn, mais zou er niet zijn in de huidige vorm, etc.

Er wordt in dit geval _niet_ genetisch gemodificeert.

Behalve als jij in het bos je kruiden en groentes plukt zul je gewoon bijna altijd veredelde groentes eten (ook bij de biologische winkel!!) want zonder het veredelen was de mensen 10.000 jaar geleden nooit verder gekomen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 3 juli 2009 @ 12:52:16 #56
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_70609019
Hoe ver kan de naieviteit gaan. geen wonder dat de geldcrisis uitbrak en zelfs de beste geleerde economen naar 1 of 2 personen moeten wenden om de toekomst enigszins te voorspellen. omg. bizar dit.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 13:12:10 #57
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_70609624
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 12:52 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe ver kan de naieviteit gaan. geen wonder dat de geldcrisis uitbrak en zelfs de beste geleerde economen naar 1 of 2 personen moeten wenden om de toekomst enigszins te voorspellen. omg. bizar dit.
Wacht maar tot je straks wel door de Bilderberggroep backwards geclusterfucked wordt!

Dan zien we wel weer wie er naief was!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_70609853
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:12 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wacht maar tot je straks wel door de Bilderberggroep backwards geclusterfucked wordt!

Dan zien we wel weer wie er naief was!
Ik heb het even op de agenda gezet voor onze volgende vergadering.
pi_70611195
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 12:52 schreef Schenkstroop het volgende:
Zith weerlegt al jouw angstverhalen en dit is dan je antwoord? Of je kunt niet lezen, of je bent gewoon dom. Bizar.
pi_70611293
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 09:28 schreef Zith het volgende:
DAt ze het patenteren is toch goed? Dat betekent dat andere bedrijven gewoon de normale zaden van de groentes moet verkopen. (gentech bedrijven verkopen zelf geen groente maar verkopen de (licenties van) zaden).
Het leidt echter wel tot de absurde situatie dat er agrariërs worden aangeklaagd voor patentbreuk, omdat hun velden 'geïnfecteerd' zijn met door Monsanto ontwikkelde varianten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')