Roberto Baggio, de goddelijke paardenstaart
Tijdens het WK 94 volgde ik het voetbal nog niet echt. Ik keek later, als ik ziek thuis was, de banden terug met samenvattingen die mn vader had opgenomen van de Belgische TV. Een klein mannetje bij Italië viel me op. Hij had een gekke staart en zou, afgaande op het commentaar, heel goed moeten zijn, maar Italië kwam maar net door de groep en die nummer 10 leek helemaal zo goed niet. Achtste finale tegen Nigeria, Italië lijkt eruit te vliegen. Baggio maakt vlak voor tijd gelijk en in de verlenging scoort hij weer. Tegen Spanje maakt hij de winnende en in de halve finale schiet hij twee keer raak tegen Bulgarije. Hij was toch wel goed zo leek het. Dan die finale, doodsaaie finale. Penalties. Eén Italiaan mist. En nóg één. Maar Baggio zal toch wel scoren? Moet toch niet zo moeilijk zijn van zo dichtbij, niet als je zo goed bent. Over...ongelofelijk.
Misschien werd ik juist wel fan omdat hij die penalty over schoot. Of kwam het door die geweldige balbehandeling en ongelofelijke traptechniek?
Hij bleek bij Juventus te spelen, zo zag ik in mijn Panini stickerboek. Het jaar erop naar Milan. EK96 en meer dan naar het Nederlands elftal keek ik ernaar uit om Baggio bij Italië te zien spelen. Maar hij zat niet bij de selectie. Ene Del Piero wel, die had ook zijn plaats al ingenomen bij Juventus. Gelukkig lagen ze er snel uit. Eigen schuld, moet je Baggio maar opstellen. Een jaar later, weg bij Milan. Hij gaat voor Bologna spelen. Bologna? Zou hij nou echt niet meer beter kunnen? Hij maakt er wel veel, 22 maar liefst. WK98 in Frankrijk en hij is erbij. Achter tegen Chili, hij versiert een penalty, neemt hem zelf. Niet weer missen nu....gelukkig, raak. Tegen Oostenrijk doet ie ook mee, en scoort weer. Kwartfinale tegen Frankrijk. Del Piero in de basis, waarom? Baggio is toch veel beter in vorm? Hij valt in, Italië gaat beter spelen en hij scoort nog bijna ook. Penalties. Italië vliegt eruit, Baggio maakt zijn penalty gelukkig wel.
Na het WK naar Inter. Niet altijd in de basis, ze hebben ook zoveel spitsen. Toch zie ik hem veel vaker spelen nu, dankzij buitenlands voetbal op TV. Als het niet live is dan toch in ieder geval de samenvatting later die avond. Hij doet het wel goed, als ie meedoet dan. Maar hij doet niet vaak genoeg mee. Hij is 33, maar hij wil nog naar het WK in 2002, op zn 35e. Oud, voor een aanvaller al helemaal. Naar Brescia gaat ie nu, een club die steeds terugkeert in de Serie A, om er meteen weer uit te degraderen. Degradatievoetbal is toch niks voor Baggio? Zevende worden ze in zijn eerste seizoen, hij speelt goed. Zou hij dan toch nog zijn 4e WK krijgen? Hij scoort 8 keer in zijn eerste 9 wedstrijden. Hij moet wel mee als hij zo doorgaat. Maar dan, nog een paar maanden te gaan in het seizoen en hij loopt een zware knieblessure op. Dik 15 jaar geleden kostte een blessure hem al bijna zijn carrière. Zou hij stoppen? 35 is ie en dat WK kan ie vergeten, voor zo'n blessure staat zelfs voor een jonge speler maanden revalidatie. 76 dagen verder, nog een paar wedstrijden te gaan, en hij doet al weer mee. Hoe is het mogelijk. Hij scoort ook nog, twee keer zelfs, bij zijn rentree. Het is niet genoeg voor Trappatoni. Misschien maar goed ook, het WK wordt mede dankzij de arbitrage niks voor Italië.
Nog twee seizoenen gaat hij door bij Brescia. Hij maakt in beide seizoenen 12 goals, brengt zijn totaal in de Serie A op 218 en in alle competities bij elkaar 318 goals. Dat laatste lukte al dik 50 jaar geen Italiaan meer. Brescia degradeert niet in die periode. Baggio stopt in 2004. Brescia degradeert het seizoen erop meteen.
Wereld- en Europees voetballer van het jaar 1993
16e in de World Soccer Player of the Century verkiezing
18e in de France Football Player of the Century verkiezing
Opgenomen in FIFA, Italië, Juventus en Brescia all time Dream Teams
693 wedstrijden, 318 goals
76 goals uit 91 penalties (hij kon het dus wel)
56 interlands, 27 goals (waaronder 9 verspreid over 3 WKs)
Kampioen in 1994 en 1995 met Juventus, 1996 met Milan
Bekerwinnaar met Juventus in 1995
Uefa Cup winnaar met Juventus in 1993
Zijn rugnummer 10 wordt niet meer gedragen bij Brescia.
Wat langer geworden dan de bedoeling was
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio