abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juni 2009 @ 11:02:58 #76
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_70442627
Volgens mij ben ik vrij raar, aangezien ik nooit echt een voetbalheld heb gehad. Maar als ik er dan een zou moeten kiezen, zou het Bergkamp zijn. Niet de Bergkamp van Arsenal, dat was een van de beste voetballers van de wereld. Maar de Bergkamp van mijn Ajax. De diepte die die jongen had, en de verfijnde manier van zijn kansen benutten. Natuurlijk, op een fabuleuze manier een actie maken tegen Newcastle is prachtig, maar tegen 't stiftje tegen RKC, z'n goals in De Kuip en de campagne om de UEFA Cup in 1991/1992, daar kan voor mij weinig tegen op.
pi_70442852
Mijn jeugdheld was Ronald de Boer. Fantastische techniek, doorzettingsvermogen, kon prachtige doelpunten maken. Ik wilde vroeger echt altijd Ronald de Boer zijn bij het voetballen, had een Ajax-shirt met zijn naam, posters, en ik ging zelfs naar de kapper met een foto van hem om mijn haar net zoals Ronald de Boer te hebben

Zijn goal tegen Willem II heb ik talloze keren geprobeerd na te doen:
pi_70442930
Jari Litmanen
  zondag 28 juni 2009 @ 11:38:52 #79
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_70443199
Hij is al vaak genoemd maar net als veel Ajacieden van mijn leeftijd (22) is Litmanen de enige speler waar ik echt fan van ben geweest.
#FreeHat
  zondag 28 juni 2009 @ 12:22:18 #80
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_70444011
Bergkamp. Wij keken vroeger (niet heel lang geleden, jaartje of 10 denk ik) zondag 's ochtends wel eens Match of the Day. Hij is toch wel degene die mij fan van Arsenal en Engels voetbal maakte.
  zondag 28 juni 2009 @ 12:51:59 #81
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_70444675
Eentje kiezen is wel erg lastig. Er zijn er minimaal drie die in mijn bewuste periode Litmanen, van Basten en Bergkamp (Cruijff heb ik niet in zijn topjaren meegemaakt die die laat ik buiten beschouwing).

Maar ik kies dan toch voor Bergkamp, die ik vanaf zijn debuut in Ajax 1 gevolgd heb. Omdat het zo'n vreselijk mooie en geniale stylist was die goals maakte die je zelfs in je dromen nog niet verzonnen zou hebben. Zelfs zijn afstandschoten waren doeltreffend door inzicht, techniek en gevoel ipv brute kracht

"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_70445417
Roberto Baggio, de goddelijke paardenstaart

Tijdens het WK 94 volgde ik het voetbal nog niet echt. Ik keek later, als ik ziek thuis was, de banden terug met samenvattingen die mn vader had opgenomen van de Belgische TV. Een klein mannetje bij Italië viel me op. Hij had een gekke staart en zou, afgaande op het commentaar, heel goed moeten zijn, maar Italië kwam maar net door de groep en die nummer 10 leek helemaal zo goed niet. Achtste finale tegen Nigeria, Italië lijkt eruit te vliegen. Baggio maakt vlak voor tijd gelijk en in de verlenging scoort hij weer. Tegen Spanje maakt hij de winnende en in de halve finale schiet hij twee keer raak tegen Bulgarije. Hij was toch wel goed zo leek het. Dan die finale, doodsaaie finale. Penalties. Eén Italiaan mist. En nóg één. Maar Baggio zal toch wel scoren? Moet toch niet zo moeilijk zijn van zo dichtbij, niet als je zo goed bent. Over...ongelofelijk.

Misschien werd ik juist wel fan omdat hij die penalty over schoot. Of kwam het door die geweldige balbehandeling en ongelofelijke traptechniek?

Hij bleek bij Juventus te spelen, zo zag ik in mijn Panini stickerboek. Het jaar erop naar Milan. EK96 en meer dan naar het Nederlands elftal keek ik ernaar uit om Baggio bij Italië te zien spelen. Maar hij zat niet bij de selectie. Ene Del Piero wel, die had ook zijn plaats al ingenomen bij Juventus. Gelukkig lagen ze er snel uit. Eigen schuld, moet je Baggio maar opstellen. Een jaar later, weg bij Milan. Hij gaat voor Bologna spelen. Bologna? Zou hij nou echt niet meer beter kunnen? Hij maakt er wel veel, 22 maar liefst. WK98 in Frankrijk en hij is erbij. Achter tegen Chili, hij versiert een penalty, neemt hem zelf. Niet weer missen nu....gelukkig, raak. Tegen Oostenrijk doet ie ook mee, en scoort weer. Kwartfinale tegen Frankrijk. Del Piero in de basis, waarom? Baggio is toch veel beter in vorm? Hij valt in, Italië gaat beter spelen en hij scoort nog bijna ook. Penalties. Italië vliegt eruit, Baggio maakt zijn penalty gelukkig wel.

Na het WK naar Inter. Niet altijd in de basis, ze hebben ook zoveel spitsen. Toch zie ik hem veel vaker spelen nu, dankzij buitenlands voetbal op TV. Als het niet live is dan toch in ieder geval de samenvatting later die avond. Hij doet het wel goed, als ie meedoet dan. Maar hij doet niet vaak genoeg mee. Hij is 33, maar hij wil nog naar het WK in 2002, op zn 35e. Oud, voor een aanvaller al helemaal. Naar Brescia gaat ie nu, een club die steeds terugkeert in de Serie A, om er meteen weer uit te degraderen. Degradatievoetbal is toch niks voor Baggio? Zevende worden ze in zijn eerste seizoen, hij speelt goed. Zou hij dan toch nog zijn 4e WK krijgen? Hij scoort 8 keer in zijn eerste 9 wedstrijden. Hij moet wel mee als hij zo doorgaat. Maar dan, nog een paar maanden te gaan in het seizoen en hij loopt een zware knieblessure op. Dik 15 jaar geleden kostte een blessure hem al bijna zijn carrière. Zou hij stoppen? 35 is ie en dat WK kan ie vergeten, voor zo'n blessure staat zelfs voor een jonge speler maanden revalidatie. 76 dagen verder, nog een paar wedstrijden te gaan, en hij doet al weer mee. Hoe is het mogelijk. Hij scoort ook nog, twee keer zelfs, bij zijn rentree. Het is niet genoeg voor Trappatoni. Misschien maar goed ook, het WK wordt mede dankzij de arbitrage niks voor Italië.

Nog twee seizoenen gaat hij door bij Brescia. Hij maakt in beide seizoenen 12 goals, brengt zijn totaal in de Serie A op 218 en in alle competities bij elkaar 318 goals. Dat laatste lukte al dik 50 jaar geen Italiaan meer. Brescia degradeert niet in die periode. Baggio stopt in 2004. Brescia degradeert het seizoen erop meteen.

Wereld- en Europees voetballer van het jaar 1993
16e in de World Soccer Player of the Century verkiezing
18e in de France Football Player of the Century verkiezing
Opgenomen in FIFA, Italië, Juventus en Brescia all time Dream Teams
693 wedstrijden, 318 goals
76 goals uit 91 penalties (hij kon het dus wel)
56 interlands, 27 goals (waaronder 9 verspreid over 3 WKs)
Kampioen in 1994 en 1995 met Juventus, 1996 met Milan
Bekerwinnaar met Juventus in 1995
Uefa Cup winnaar met Juventus in 1993

Zijn rugnummer 10 wordt niet meer gedragen bij Brescia.

Wat langer geworden dan de bedoeling was
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio
  zondag 28 juni 2009 @ 14:15:31 #83
247397 Spraakwater
Lest de dorst
pi_70446531
Is Evander Sno al genoemd?
"Van Sno heb ik het gevoel dat hij op een roltrap loopt, hij beweegt wel maar hij gaat niet vooruit."
'Ja maar Háááánsie''
  zondag 28 juni 2009 @ 14:19:49 #84
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_70446652
Joop Gall.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_70446782
Edwin van der Sar.
De rust die hij uitstraalt op het veld
  zondag 28 juni 2009 @ 14:37:04 #86
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_70447216
quote:
Op zondag 28 juni 2009 03:59 schreef Bananenman het volgende:
[ afbeelding ]

Litmanen natuurlijk. Behoeft eigenlijk geen verdere uitleg, maar ik doe het toch. Ik denk dat de meeste Ajacieden van mijn generatie hem als favoriet zullen bestempelen. We maakten vroeger op het schoolplein bij het voetballen altijd al ruzie wie Litmanen mocht zijn. Ik was het vrijwel altijd. De andere jochies mochten wel Kluivert of Bergkamp of wie dan ook zijn, als ik maar Jari was. Wat een held. Onbeschrijfelijk
Behoeft geen verdere toevoeging. Jari
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  zondag 28 juni 2009 @ 15:13:53 #88
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_70447896
Philip Cocu ! Wat een held .

Meer is niet nodig.
A little knowledge is a dangerous thing.
pi_70448147
quote:
Op zondag 28 juni 2009 15:13 schreef -SG- het volgende:
Philip Cocu ! Wat een held .

Meer is niet nodig.
Hier sluit ik mij bij aan .

Alhoewel Luc Nilis nog in de buurt komt...
  zondag 28 juni 2009 @ 16:19:28 #90
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_70449342
quote:
Op zondag 28 juni 2009 14:15 schreef Spraakwater het volgende:
Is Evander Sno al genoemd?
Ja, maar zo'n grootheid is natuurlijk voor meer mensen een held, dus het is logisch dat hij vaker genoemd wordt.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_70450503

Rond het EK 1988 werd ik echt gegrepen door het voetbal. Van Basten was erg goed natuurlijk, ik vond de schoten van Ronald Koeman machtig, de trucs van Vanenburg en de haren van Gullit, maar Frank Rijkaard vond ik eigenlijk de beste.

Ik vond het twee jaar later dan ook heel erg dat Frank rood kreeg na het spuugincident, maar dat kwam natuurlijk allemaal door Völler. Zijn rentree bij Ajax was natuurlijk schitterend en al helemaal de rol die hij speelde in de grote successen in die periode.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_70450682
Wijlen Epi Drost, in mijn ogen de beste laatste man die Nederland ooit heeft gekend. Was ook beter dan Ruud Krol of Rinus Israël. Als hij voor Ajax zou hebben gespeeld, had hij zeker 75 interlands gespeeld. Nooit meer ben ik een libero tegengekomen met een beter schot en met meer risico in zijn spel. Soms passeerde Epi in het Twentse strafschopgebied weleens drie man. Ook fameus waren zijn keiharde terugspeelballen op de keeper en zijn geweldige schoten van afstand.

[ Bericht 4% gewijzigd door Angstgegner op 28-06-2009 17:17:26 ]
pi_70450744
Beter dan Ruud Krol of Rinus Israël, dat is nogal een bewering.
pi_70450975
Ook al zou dat zo zijn, wat dan nog. Het is mijn mening en daar blijf ik bij. Sterker nog, ik durf Ronald Koeman in dat rijtje ook nog wel even te vermelden...
pi_70451009
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:16 schreef Angstgegner het volgende:
Ook al zou dat zo zijn, wat dan nog. Het is mijn mening en daar blijf ik bij. Sterker nog, ik durf Ronald Koeman in dat rijtje ook nog wel even te vermelden...
Tuurlijk is het jouw mening. En het is je goed recht om dat te vinden.
Ik vind het nogal een bewering en dat is mijn mening
  zondag 28 juni 2009 @ 17:19:15 #96
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_70451083
Hoe kan het ook anders...

Ruben Sosa

Club career
Sosa started his career in Danubio at the age of 15, being one of the youngest footballers to play in the Uruguayan First Division. He defended Danubio from 1982 to 1985, when he was transferred to Spain´s Real Zaragoza. In this club, Ruben Sosa won the Copa del Rey in 1986, scoring the goal in the final against F.C. Barcelona.

After playing for Zaragoza, Ruben Sosa was transferred to Italy´s S.S. Lazio, where he stayed for four years before being sold to Internazionale, where he reached his greatest form as a football player. He was Inter's leading goal scorer in the 92/93 and 93/94 seasons, winning the UEFA Cup in 1994. However, the arrival of Dennis Bergkamp in the Summer of 1993, led to splits within the Inter camp, and as a result Sosa left Serie A in the summer of 1995.

Een paar aardige goals bij minuut 3:10, 4:37, 5:15, 6:04
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:22:32 #97
131603 Afwazig
Serious business
pi_70451557
Zinedine Zidane.

Simpel:
Ik ga hem erop leggen, ja zeg, eerst mijn bordje leeg eten en dan als een nat washandje de coalitie op de kant zetten als de wind schuin van achteren komt.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:38:57 #99
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_70451647
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:16 schreef Angstgegner het volgende:
Het is idd nogal een bewering, maar ik denk dat er kenners genoeg zijn die het met je eens zijn.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  zondag 28 juni 2009 @ 17:40:33 #100
107445 Jajong
Hadouken!
pi_70451684
Jari.
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')