abonnement Unibet Coolblue
pi_70417913
Welkom in het topic over Aotearoa!



Dit topic is het vervolg op het succesvolle eerste deel: Nieuw Zeeland In dit topic kan je terecht voor al je vragen, opmerkingen, tips, trucs, handigheidjes en andere zaken waarmee je andere users kan helpen!

Deel 4: Nieuw Zeeland deeltje vier



Aotearoa is Maori voor Ao = cloud, tea = white and roa = long oftwel Land of the long white clouds. Maori is de taal van de inheemse vroegere bevolking en wordt nog steeds overal volop gesproken. De hoofdstad van Nieuw Zeeland is Wellington.



Grote steden in NZ
Auckland
Wellington
Hamilton
Christchurch
Queenstown
Dunedin
Napier

Feiten
Naam: Nieuw Zeeland
Hoofdstad: Wellington
Koningin: Queen Elizabeth II
Premier: Helen Clark
Bevolking: 4,1 miljoen.
Grootste stad: Auckland met 1,3 miljoen.
Tijdverschil: Half maart - Half oktober 10 uur. Half oktober - Half maart 12 uur.
Voltage: 230 volt en je bent een verloopstekkertje nodig.
Visum: Voor Nieuw Zeeland is geen visumplicht als je niet langer dan 90 dagen blijft. Wel dient je paspoort nog 6 maanden geldig te zijn na de datum van je terugreis.
Geld: Nieuw Zeelandse dollar. 1 NZD = 0,50 euro op het moment van schrijven.

Klimaat
NZ heeft een gematigd zeeklimaat in het zuiden en een subtropisch klimaat in het noorden. Hou er rekening mee dat de jaargetijden in NZ omgekeerd zijn. Tijdens de Nederlandse zomer kun je in NZ dus ski�n. En tijdens de Nederlandse winter (jan/feb) is het in NZ overdag gemiddeld zo'n 25 graden. Het weer kan nogal eens omslaan. Four seasons in a day. Een regenjas in je tas kan handig zijn.

  • Gemiddelde temperatuur jul/aug/sep 14 �C
  • Gemiddelde temperatuur jan/feb/mrt 24 �C

    Eten en drinken
    De kiwi en appel uit Nieuw Zeeland kennen we natuurlijk allemaal. Daarnaast heeft de keuken veel overkomsten met de Britse keuken. Maar ook Aziatische gerechten zijn in opkomst. Of neem een visje uit de Grote Oceaan. Je kan het water uit de kraan drinken maar lekker is het niet.

    Gebieden
    Bay Of Islands
    Coromandel
    Wairarapa
    Taranaki
    Hawke's Bay
    Southland
    Marborough
    Hamner Springs, Wairapa, Kaikoura
    Westcoast South Island
    Fjordland / Queenstown
    Stewart Island

    Vliegen naar NZ
    Onderstaande maatschappijen vliegen op NZ. De goedkoopste bestemming is Auckland. Vanuit Christchurch en Wellington gaan er minder vluchten en is het duurder. Voor alle internationale vertrekken vanuit NZ betaal je 25 NZ$ vertrekbelasting op het vliegveld. Alle vluchten heb tenminste 1 overstap.

    KLM (tot Kuala Lumpur, dan overstap op Malaysia Airlines.
    Malaysia Airlines
    Singapore Airlines
    Korean Airlines
    Lufthansa
    British Airways
    Qantas
    Cathay Pacific
    Thai Air
    Air New Zealand
    United Airlines

    Vergeet ook niet te kijken bij Vluchtzoeker, Cheaptickets, Vliegwinkel, Skybreakers en Vliegtarieven.

    Rondreizen in NZ
    Een reis door Nieuw Zeeland gaat prima met een auto (jeep of camper). Deze kun je kopen of huren. De wegen zijn goed, maar soms pittig door de bergen. Wel moet je links rijden.

    Of reis met de populaire hop-on hop-off bus. Je stapt weer in wanneer jij dat wil. Via deze busmaatschappijen (Kiwi Experience, Magic of Intercity) leer je als backpacker snel mensen kennen, maak je stops in alle bezienswaardige gebieden en vertelt de buschauffeur veel informatie over het land. Bij sommige maatschappijen kan je uren inkopen.

    Ook rijden er beperkt treinen. De prachtige TranzAlpine is de bekendste route. Sommige delen fietsen of wandelen is natuurlijk het mooiste. Nergens zijn zoveel tracks en hikingtochten dan hier. Binnenlandse vliegreizen zijn er eveneeens, maar zo zie je natuurlijk te weinig van Nieuw Zeeland. De veerboot biedt soms ook uitkomst (tussen het Noorder- en Zuider Eiland). Vrij camperen is toegestaan. Liften is populair maar wees op je hoede. Tip: boek je vliegreis vanuit Nederland naar Auckland (Noordereiland) en reis terug via Christchurch (Zuidereiland). Zo bespaar je eenmaal de ferry vanaf Wellington en hoef je niet helemaal terug naar Auckland. Je kan ook vliegen op Wellington maar dit is aanzienelijk duurder. Tevens kan je er ook voor kiezen om vanaf Christchurch terug te vliegen naar Auckland. Tickets kosten ongeveer 80 dollar - 40 euro per enkeltje incl taxes.

  • Oppervlakte Nieuw Zeeland: Rond de 6.5 keer Nederland.
  • Afstand vanaf Nederland: Ongeveer 18800 km.
  • Maximale snelheid: 100 km per uur.

    Intercity Coachlines
    Newmans Coachlines
    Kiwi Experience
    Stray Travel
    Magic Bus
    Interislander Ferry
    Tranz Scenic Train

    Sightseeing Auckland
    SkyTower: Voor mooie uitzichten.
    Mount Eden: Voor een perfect zicht over de hele stad.
    Sailing cruise: Met Sail NZ zeilen door de baai.
    Auckland Domain: Groot park om te relaxen.
    Auckland Harbour Bridge: Maak een wandeling van 1,5 uur over de brug.
    Rangitoto Island: Ongerepte natuur, vulkaaneiland.
    Fietsen door Auckland: Huur een fiets en wees sportief!
    North Head (Devonport): Idyllisch dorpje op 12 minuten varen.
    Waitakere Ranges: Natuurgebied, populair bij wandelaars en hikers
    Stranden van Whatipu, Karekare, Anawhata, Piha en Bethells: Om te relaxen.
    Woodhill en Riverhead: Bossen om te fietsen
    Auckland Regional Botanic Gardens: Mooie tuinen.

    Extreme Sports
    QT: Skydiven Tandemsprong
    TA: Huka Jet
    QT: Twin Rivers Jet
    CH: Kayaking Christchurch
    QT: Extreme sports in Queenstown
    WA: Waitomo Caves + glowworms
    TA: Bungyjump Taupo
    MC: Air Safaris Mount Cook
    WC: Fox Glacier
    WC: Franz Josef Glacier

    QT = Queenstown
    TA = Taupo
    CH = Christchurch
    WA = Waitomo
    MC = Mount Cook
    WC = West Coast

    Nuttige linkjes
    New Zealand Travel
    Startpagina Nieuw Zeeland
    New Zealand Home Of Middle Earth
    Startpagina Lord Of The Rings
    Hobbiton Matamata
    Algemeen Nieuw Zeeland

    Welkom in het mooiste land in de pacific!

















    Klik hier voor de OP voor het nieuwe topic.

    <pre>

    De laatste posts:
    quote:
    Op vrijdag 26 juni 2009 13:53 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Nou, de tickets en de camper is geboekt! Ik heb een eerste opzet van het reisschema gemaakt .. graag commentaar :)

    20-nov: Christchurch, 1030 hrs: aankomst Christchurch, ophalen camper, bezichtiging Christchurch
    21-nov: Christchurch - Oamaru, 247 km,3:15 uur rijden, Bezoeken Oamaru / Yellow-eyed pinguins
    22-nov: Oamaru - Fiordland NP, 115 km, 1:30 uur rijden, Bezoeken Fiordland NP
    23-nov: Fiordland NP - Te Anau, 290 km, 3:40 uur rijden, Glowworm caves???
    24-nov: Te Anau - Milford Sound, 121 km, 2:15 uur rijden, dagtocht Milford Sound
    25-nov: Milford Sound - ??? (ergens halvewege naar de gletsjer?)
    26-nov: ??? - Franz Josef Franz Josef
    27-nov: Dagtocht Franz Josef
    28-nov: Frans Josef - Punakaiki, Bezoeken Pancake Rocks
    29-nov: Punakaiki - Abel Tasman NP (Nelson)
    30-nov: Dagtocht Abel Tasman NP
    1-dec: Nelson - Kaikoura, 245 km, 3:00 uur rijden
    2-dec: Kaikoura, Zwemmen met dolfijnen (8.30am) -> three to three and a half hours
    3-dec: Kaikoura, Whale watching (7:15 am) (op 1 dag met dolfijnen?)
    4-dec: Kaikoura - Picton (incl oversteek), 157 km, 2:00 uur, bezoek Wellington
    5-dec: LotR-tour, Halve dag excursie LotR
    6-dec: Wellington - Tongariro, 314 km, 4:30 rijden
    7-dec: Tongariro, Looptocht Tongariro Alpine Crossing
    8-dec: Tongariro - Coromandel, 214 km, 3:15 uur rijden
    9-dec: Zeekayaken Coromandel
    10-dec: Coromandel - waitomo caves, 232 km, 3:30 uur rijden
    11-dec: Waitomo, Black Water Rafting
    12-dec: waitomo caves - Auckland, 201 km, 3:00 uur rijden
    13-dec: Auckland, 1325 hrs: terug naar huis via Singapore

    Dank jullie wel!
    quote:
    Op vrijdag 26 juni 2009 14:18 schreef djmarshal het volgende:
    Bay of Islands ?!

    naja, je kunt niet alles zien. Ik zou zwemmen met dolfijnen in Akaroa en zou wat langer op sommige plaatsen blijven.. alleen maar reizen is ook niet leuk. Kaikoura daarentegen wil je echt geen twee/drie dagen zitten. Sufste stad van NZ...

    en ohja, geen Queenstown ? daar moet je toch ook zeker even naar toe.. goeie plek om te stappen. beter als dat vind je het niet.. ook waterrafting en allerlei andere extreme sports daarzo zoals bungy jumpen
  • pi_70420368
    Ah, je hebt dus weer een mooie reis in het vooruitzicht Tinkerbel

    Ik wil ook graag nog eens die kant op!
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_70429460
    quote:
    Op zaterdag 27 juni 2009 12:17 schreef OA het volgende:
    Ah, je hebt dus weer een mooie reis in het vooruitzicht Tinkerbel

    Ik wil ook graag nog eens die kant op!
    Jazeker! Moeten een beetje bezig blijven toch? Ik heb er wel zin in! Het duurt alleen nog zo lang
      zondag 28 juni 2009 @ 12:26:09 #4
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_70444096
    Ik zou persoonlijk een extra dag als buffer inplannen voor de Tongariro Crossing, want hij is soms ook wel eens dicht.
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
      zondag 28 juni 2009 @ 17:08:39 #5
    11577 lizardtattoo
    consecotaleofoob
    pi_70450759
    Plus dat je, ongeacht hoe goed je conditie is, niet gewend bent om al steeds berg op en berg af te lopen. Minimaal een dag gruwelijke spierpijn gegarandeerd!
    Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
    Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
    pi_70455104
    Spierpijn ben ik op voorbereid wij hebben in Chili in Torres del Paines de W gelopen (in Patagonie) dus weet wat ons te wachten staat

    Wat is de kans dat die crossing dan dicht is als wij er zijn?

    Ik vroeg me af wat we tussen Milford Sound en de Gletsjer kunnen doen? Iemand een idee?
      zondag 28 juni 2009 @ 20:38:42 #7
    248844 Bowlingbal
    Leuk je weer te zien :)
    pi_70456132
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 20:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Spierpijn ben ik op voorbereid wij hebben in Chili in Torres del Paines de W gelopen (in Patagonie) dus weet wat ons te wachten staat

    Wat is de kans dat die crossing dan dicht is als wij er zijn?

    Ik vroeg me af wat we tussen Milford Sound en de Gletsjer kunnen doen? Iemand een idee?
    Als je met de auto gaat kom je ergens aan de kust van die vage pancake rocks tegen?

    Edit: wacht, die pancake rocks liggen ten noorden van de gletsjer.

    [ Bericht 3% gewijzigd door Bowlingbal op 28-06-2009 20:46:27 ]
    In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
    - Donald Love
    pi_70456334
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 20:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Spierpijn ben ik op voorbereid wij hebben in Chili in Torres del Paines de W gelopen (in Patagonie) dus weet wat ons te wachten staat

    Wat is de kans dat die crossing dan dicht is als wij er zijn?

    Ik vroeg me af wat we tussen Milford Sound en de Gletsjer kunnen doen? Iemand een idee?
    Duiken in Milford Sound (leuker dan die stomme toeristenboot daar duiken ze met eigen gids die je dan meteen de tour door milford geeft, zo kom je op meer plekken dan via die boot), of je kunt o.a. skydiven in Te Anau
    Ik heb beide gedaan en zou het zo weer doen. Daarna zou je door kunnen rijden naar de Gletsjes, want volgens mij is daartussen vrij weinig te doen.
    Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
    PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
    pi_70457897
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 20:44 schreef Pheno het volgende:

    [..]

    Duiken in Milford Sound (leuker dan die stomme toeristenboot daar duiken ze met eigen gids die je dan meteen de tour door milford geeft, zo kom je op meer plekken dan via die boot), of je kunt o.a. skydiven in Te Anau
    Ik heb beide gedaan en zou het zo weer doen. Daarna zou je door kunnen rijden naar de Gletsjes, want volgens mij is daartussen vrij weinig te doen.
    Wij kunnen niet duiken wel snorkelen, kandat daar oko of beter ergens anders? Skydiven is wel iets
    pi_70467703
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 21:26 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

    [..]

    Wij kunnen niet duiken wel snorkelen, kandat daar oko of beter ergens anders? Skydiven is wel iets
    de milford sound duikend doen is erg bijzonder. snorkelen zit er niet echt in in NZ zover ik weet. misschien bij de Bays of Islands...

    skydiven en diverse andere extreme sporten vindt je in Queenstown. Skydiven bij Taupo is trouwens ook een aanrader (van horen zeggen).
    *plop*
    pi_70468583
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 03:19 schreef djmarshal het volgende:

    [..]

    de milford sound duikend doen is erg bijzonder. snorkelen zit er niet echt in in NZ zover ik weet. misschien bij de Bays of Islands...

    skydiven en diverse andere extreme sporten vindt je in Queenstown. Skydiven bij Taupo is trouwens ook een aanrader (van horen zeggen).
    Ik vond het in Queenstown juist allemaal zo massaal, daarom ben ik naar een club in Te Anau gegaan, een stuk persoonlijker dan dat in Queenstown In Queenstown heb ik een dagje gevuld met LotR tours, er is een A en B route, maar ik kon niet kiezen
    Wel een prachtige natuur weer waar je terecht komt. Zeker in de omliggende bergen
    Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
    PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
    pi_70468593
    TVP voor 2011
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
      maandag 29 juni 2009 @ 09:12:38 #13
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_70469127
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 20:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Wat is de kans dat die crossing dan dicht is als wij er zijn?

    Ik vroeg me af wat we tussen Milford Sound en de Gletsjer kunnen doen? Iemand een idee?
    Het ligt echt aan het weer, ik heb hem gedaan met perfect weer, terwijl hij de volgende dag gesloten was. Je moet namelijk over een kam heen wat erg gevaarlijk kan zijn als er wind staat. (lees je kunt aan beide kanten naar beneden donderen) Ik zou gewoon een dag als buffer inplannen, just to be sure. Kun je hem wel op de eerste dag doen, dan ga je de volgende dag verder... Taupo is wel aardig, er is niet heel veel te doen qua activiteiten, maar er zijn genoeg restaurants en barretjes. (en spa's )
    Veel plezier met de Devil's staircase trouwens

    En tussen Milford en Franz Josef kun je een stop-over doen in Wanaka en naar Lake Matheson gaan (mirror lake met Mt Cook en Mt Tasman in de reflectie). Je zou ook vanuit Te Anau wat trails kunnen gaan lopen, schijnt erg mooi te zijn. Er zijn echt plenty of options
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
    pi_70469771
    Dat meer ga ik opnemen!

    Ik zal idd zorgen dat we een buffer hebben voor die crossing, lijkt me dus idd wel verstandig !
      maandag 29 juni 2009 @ 10:04:36 #15
    11577 lizardtattoo
    consecotaleofoob
    pi_70470028
    De premier is al een tijdje John Key, aangepast in de OP-Wiki
    Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
    Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
    pi_70473714
    tvp!
      Redactie Frontpage maandag 29 juni 2009 @ 12:07:40 #17
    21273 JeMoeder
    MijnMoeder
    pi_70473811
    Vragen over het Noordereiland kan je zeer goed bij mij terecht, heb ruim 6 maanden gewerkt en gewoond in Gisborne.

    Veel toeristische dingen weet ik ook van het Zuidereiland. Als je van architectuur houd kan ik je ook wat tips geven.
    Ta mère
    El Coño
    ウイスキー
    pi_70482606
    quote:
    Op zondag 28 juni 2009 20:02 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Spierpijn ben ik op voorbereid wij hebben in Chili in Torres del Paines de W gelopen (in Patagonie) dus weet wat ons te wachten staat

    Wat is de kans dat die crossing dan dicht is als wij er zijn?
    Is volkomen afhankelijk van het weer. Valt geen zinnig woord over te zeggen.
    quote:
    Ik vroeg me af wat we tussen Milford Sound en de Gletsjer kunnen doen? Iemand een idee?
    Wanaka met Stuart Landsborough puzzling world!
    Ik neem teminste aan dat je nog steeds vanaf Milford via Te Anau naar de gletsjers moet rijden?
      maandag 29 juni 2009 @ 16:39:44 #19
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_70483301
    Oja, vergeet op het Zuid-eiland niet even een possum pie te eten in het Bushman Centre (http://www.pukekura.co.nz , ligt op de route). Tevens zou ik een stopover maken bij Nelson Lakes National Park (lunchen o.i.d., kun je onwijs mooie plaatsjes schieten!)
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
    pi_70493125
    Alle dingen gaan op het ijstje meer tips zijn altijd welkom
      Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 08:16:18 #21
    21273 JeMoeder
    MijnMoeder
    pi_70504222
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 16:20 schreef Liejannuh het volgende:
    Wanaka met Stuart Landsborough puzzling world!
    Ik neem teminste aan dat je nog steeds vanaf Milford via Te Anau naar de gletsjers moet rijden?
    Jep, dat is nog steeds de route, via Haast (Haast pass). Op dat stukje zitten trouwens ook gigantisch leuke hikes en een aantal bijzondere watervallen: Gates of Haast, Fantail falls etc.

    Snorkelen kan je trouwens goed in het Abel Tasman National park (zuidereiland) of in het Coromandel Penninsula / Bay of Islands / Northland (noordereiland).

    Voor architectuur zou ik langs Napier gaan (art deco stad), naar Wellington (oa. de Beehive, Te Papa etc) en naar Christchurch en Dunedin. Auckland is vooral saai en een echte werkstad, niet veel te doen qua toerisme. Ook de meeste criminaliteit speelt zich af in de (buiten)wijken van Auckland.
    Ta mère
    El Coño
    ウイスキー
      Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 08:23:05 #22
    21273 JeMoeder
    MijnMoeder
    pi_70504286
    Oh ja Tinkerbell, hier een tip: zorg dat je bij het Whalewatching op tijd boekt, en dan ongeveer een uur van te voren aanwezig bent. Je kan dan vaak een boot eerder pakken, en dat is erg aan te raden aangezien het weer daar snel omslaat (vanwege de koude stroming en de bergen direct aan zee) - toen ik in NZ woonde was dat 'the way to go'

    Als je trouwens in Wanaka overnacht is een hike op Mt. Iron zeker aan te raden! Duurt ongeveer 1-1,5u. zorg dat je wel genoeg water respectievelijk warme kleding bij je hebt - maar dat is in NZ natuurlijk vanzelfsprekend. Ook vanzelfsprekend is dat je DoC / Te Papa Atawhai ten aller tijde meldt waar je huppeld (grote hikes).

    Check de website van DoC trouwens om de mooiste hikes te selecteren en overnachtingen te boeken in de cabins/logs/huts.

    Damnit, ik krijg echt über heimwee
    Ta mère
    El Coño
    ウイスキー
    pi_70505089
    Kan ik whale watching en dat met dolfijnen zwemmen eigenlijk op 1 dag doen? Vroeg me af of dat niet te veel is ... heb gehoord dat het dorpje daarbij weinig aan is ...
      Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 10:09:55 #24
    21273 JeMoeder
    MijnMoeder
    pi_70506374
    quote:
    Op dinsdag 30 juni 2009 09:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Kan ik whale watching en dat met dolfijnen zwemmen eigenlijk op 1 dag doen? Vroeg me af of dat niet te veel is ... heb gehoord dat het dorpje daarbij weinig aan is ...
    Kaikoura is echt heel erg toeristisch. Je kan beide zeker op dezelfde dag doen, zorg echter wel dat je alles reserveert (erg ruim van te voren). Whalewatch duurt ongeveer 2~3 u afhankelijk van de spottings en het weer.

    Kijk trouwens op hun website www.whalewatch.co.nz naar de spottings van vorig jaar rond de tijd dat jij het wilt doen. Je kan dan zien wat je zoal kan verwachten
    Ta mère
    El Coño
    ウイスキー
    pi_70506967
    Wat is de beste tijd om whale watching te doen? Heb het even opgezocht: we zouden om 8:30 kunnen gaan zwemmen met dolfijnen en dan de 3:30 pm tour met whale watchen ... Er zijn 's middags geen zwemtour meer Dat leek me eigenlik het relaxt

    En enig idee wat de beste bedrijven zijn?

    De sightings voor onze tijd zien er wel goed uit

    [ Bericht 22% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 30-06-2009 10:39:46 ]
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')