abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70446158
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:57 schreef Napalm het volgende:
Dom.

Neem dan Duits; onze belangrijkste handelspartner!
Het gaat hier om toerisme, niet om handel. De meeste toeristen die in Amsterdam komen spreken wel Engels en geen Duits.
quote:
Of Japans; veel rijke toeristen!
Klein clubje en die geven hun geld sowieso wel uit.
quote:
Of Chinees, de taal van de toekomst.

China gaat keihard imploderen. Economisch, politiek en militair gezien is dat land tot niets in staat.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 28 juni 2009 @ 14:05:17 #152
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_70446283
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 22:53 schreef karottetrekker het volgende:

[ afbeelding ]
Sodeju, da's vrij krom Engels.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_70448830
Er is in Nederland altijd een clubje mensen aanwezig die de wereldtaal van het moment willen invoeren als officiële taal. Meestal loopt dat nergens op uit, maar de discussies erover zijn natuurlijk altijd wel grappig.
pi_70448866
quote:
Op zondag 28 juni 2009 15:57 schreef HiZ het volgende:
Er is in Nederland altijd een clubje mensen aanwezig die de wereldtaal van het moment willen invoeren als officiële taal. Meestal loopt dat nergens op uit, maar de discussies erover zijn natuurlijk altijd wel grappig.
Als tweede taal, dat is wat anders natuurlijk
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70449859
quote:
Op zondag 28 juni 2009 15:59 schreef qonmann het volgende:

[..]

Als tweede taal, dat is wat anders natuurlijk
Als het uitsluitend gericht is op toeristen wel ja.

Maar wat Amsterdam hier doet lijkt verder te gaan. Het gaat bijvoorbeeld ook om gemeentelijke diensten die tweetalig moeten worden. Daar hebben toeristen bar weinig aan, maar expats (of Nigerianen in de Bijlmer) des te meer.

Wat dat betreft lijkt het plan verdacht veel op de Belgische faciliteitengemeenten. Die zijn nou niet bepaald een succes en het lijkt me dus een slecht idee om dat als voorbeeld te nemen.
pi_70449908
Had ooit voor een korte periode in een kledingzaak in het centrum gewerkt, had ik gewoon Koreaans, Zuid Afrikaanse en Australische collega's die geen woord Nederlands konden, echt.

Zo schokkend is het dus ook niet als ze het invoeren.
pi_70450592
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 14:00 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Zonder deze maatregel werd er ook al een hoop Engels gesproken in Amsterdam, je kan dat ontkennen of je kan daarop inspelen. Hierdoor zal Amsterdam zich nog beter op de kaart zetten als internationale stad.
Inspelen op popie jopie gedrag?
Wow... het blijkt toch maar weer dat Nederland erg weinig eigenwaarde heeft. Een gemis aan eigen identiteit.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:08:33 #158
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70450758
De toerist houdt ervan dat Nederlanders zich gedragen als minderwaardige wormen, volgens sommigen. Erg eigenaardig. Met of zonder die regel blijft het karakter sowieso toch behouden, maar nutteloos is ze wel.
pi_70450901
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:08 schreef karottetrekker het volgende:
De toerist houdt ervan dat Nederlanders zich gedragen als minderwaardige wormen, volgens sommigen.
Tja, tijdens de 2de wereldoorlog lieten we ook al zien dat we een volk van mooie verkooppraatjes zijn zonder ballen. Zelfs de koning liet haar volk in de steek.
Het verbaasd me niks.

Daarnaast vind de jeugd en ondernemers de engelse taal "stoerder"... het is triest. Helaas zien ze dat niet in. Verblind door hun eigen popie-jopie gedrag. Voelen zich heel wat, stellen niks voor.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:26:53 #160
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70451320
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:14 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Tja, tijdens de 2de wereldoorlog lieten we ook al zien dat we een volk van mooie verkooppraatjes zijn zonder ballen. Zelfs de koning liet haar volk in de steek.
Het verbaasd me niks.
Vlamingen staan ook bekend om onderdanigheid hoor. Zo kan je in half-Vlaams Brabant nog op Franstalige partijen stemmen en kan het blijkbaar enkel de mensen schelen die er wonen.
Sterker, de enige officiële taal is het Nederlands, maar toch blijft de Vlaamse overheid Franstalig onderwijs financiëren.

[ Bericht 7% gewijzigd door karottetrekker op 28-06-2009 17:33:48 ]
pi_70451361
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:26 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

Vlamingen zijn dan weer overdreven onderdanig tot in het absurde af. ^^
Klopt. Maar Vlaamse vrouwen zijn weer mooier als Nederlandse. Niet dat het er wat toe doet, wilde het gewoon ff kwijt.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:30:14 #162
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70451411
Het gras is altijd groener aan de overkant. Zo denken veel Vlamingen dat Nederland op alle vlakken superieur aan hun. Vice versa heb je dat ook in een zekere mate I guess. Hoewel ik mag zeggen dat dát stevig verminderd is, dat gevoel, het zal nog lang blijven nazinderen.

Er zullen altijd wel zekere klassen zijn die een samenleving verzieken.

[ Bericht 27% gewijzigd door karottetrekker op 28-06-2009 17:40:42 ]
pi_70451559
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:30 schreef karottetrekker het volgende:
Het gras is altijd groener aan de overkant. Zo denken veel Vlamingen dat Nederland op alle vlakken superieur aan hun. Vice versa heb je dat ook in een zekere mate I guess. :p
Niks mis mee, maar waarom Nederlanders zich altijd fixeren op die walgelijke Amerikanen...
Praat dan Duits ofzo. Doen er weinig dus val je op. Dan heb je pas ballen.

Maarja, dan wordt je door je omgeving raar aangekeken. En imago is alles tegenwoordig. Die conclusie kun je doortrekken naar die arme stumperds van meisjes die om aandacht vechten, al dansend voor de webcam.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:40:48 #164
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70451693
Mooi voorbeeld van het type cultuurverloochening dat ik verafschuw:
quote:
Spanje heeft de troostfinale gewonnen
in de strijd om de Confederations Cup.
In Rustenburg werd Z-Afrika na een 2-2
'draw' in de extra tijd verslagen: 3-2.
De NOS kent kennelijk het woord gelijkspel niet meer.

Dat we het normaal gaan vinden is schandelijk. Ik bedoel: als je 'match nul', unentscheiden' of 'remiso' neer zet kijken ze je ook gewoon gek aan. Zo hoort het.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 28 juni 2009 @ 17:47:02 #165
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70451852
In Duitsland kennen ze zelfs prijzen toe aan personen die het Duits verkrachten met Engelse woorden.

Misschien moeten er in Nederland ook zulke prijzen komen.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:49:42 #166
202348 Susi
Temple of Love
pi_70451915
In Europa is Duits volgens mij vooralsnog de grootste taal.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:50:44 #167
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70451935
Wanneer Nederland en Vlaanderen later onder de zeespiegel gaan belanden, dan gaan we onszelf wel de Lagere Duitslanden noemen. ^^
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:47 schreef Ofyles2 het volgende:
In Duitsland kennen ze zelfs prijzen toe aan personen die het Duits verkrachten met Engelse woorden.

Misschien moeten er in Nederland ook zulke prijzen komen.
Hen belachelijk maken is volgens mij het krachtigste wapen ertegen, maar dat vergt veel culturele moed en durf.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:51:50 #168
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70451969
Bijna 100 miljoen sprekers.

In Frankrijk hebben ze zelfs smetvrees voor de Engelse ziekte, dat Engelse woorden een Frans alternatief krijgen.
pi_70452106
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:49 schreef Susi het volgende:
Als 1e taal ja. Maar als 2e taal is Engels groter. 60 miljoen Britten, 10 miljoen Ieren = 70 miljoen native. Scandinaven, Belgen en Nederlanders spreken redelijk tot goed Engels. Hoppa, weer 30 miljoen. En dan de rest van Europa nog.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zondag 28 juni 2009 @ 17:59:01 #170
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70452122
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:51 schreef Ofyles2 het volgende:
Bijna 100 miljoen sprekers.

In Frankrijk hebben ze zelfs smetvrees voor de Engelse ziekte, dat Engelse woorden een Frans alternatief krijgen.
e-mail = courier electronique
font = police des caractères

Nu ja, zolang er een beetje trots op eigen taal getoond wordt is het me allemaal goed hoor. We moeten heus niet als deze kerels worden: http://www.geocities.com/SoHo/Den/7522/

Hoewel alternatieven als 'draad' en 'schakel' onbewust ingang hebben gevonden, zulke iniciatieven hebben wel degelijk hun invloed.

Ik geloof zelf ook dat taal leeft en dat de natuurlijke evolutie losjes gestuurd dient te worden door factoren van buitenaf. Men onderschat het effect hiervan door een te vergedreven liberale ideologische waan.

[ Bericht 20% gewijzigd door karottetrekker op 28-06-2009 18:04:50 ]
  zondag 28 juni 2009 @ 18:01:08 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70452162
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:49 schreef Susi het volgende:
Wat El_Matador zegt klopt inderdaad zo ongeveer. Zie b.v. het Wikipedia-artikel: Languages of the European Union. Met 18% moedertaalsprekers is het Duits het grootst, met 51% totaal aantal sprekers is Engels het grootst (32% van de bevolking spreekt Duits).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70452185
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:59 schreef karottetrekker het volgende:

Nu ja, zolang er een beetje trots op eigen taal getoond wordt is het me allemaal goed hoor. We moeten niet als deze kerels worden: http://www.geocities.com/SoHo/Den/7522/
Geweldig juist!!

Er zijn zoveel mooie OERNederlandse woorden die verloren gaan door het gebruik van Engelse woorden.

Het opnemen van het Engels als tweede taal is dan ook iets heel anders dan het mengen van Engelse en Nederlandse woorden.

Schitterende woorden als:
regenscherm
wentelwiek
geestesgesteldheid
etc.

zondag 28 juni 2009 @ 18:08:14 #173
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70452299
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:59 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

e-mail = courier electronique
font = police des caractères

Nu ja, zolang er een beetje trots op eigen taal getoond wordt is het me allemaal goed hoor. We moeten niet als deze kerels worden: http://www.geocities.com/SoHo/Den/7522/
Courrier électronique wordt doorgaans afgekort tot ‘courriel’, spam is zo ‘pourriel’, van poubelle courriel. Een police des caractères is meer een typeface of lettertype, dus een hele verzameling fonts (fontes in het Frans).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:09:27 #174
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_70452333
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Geweldig juist!!

Er zijn zoveel mooie OERNederlandse woorden die verloren gaan door het gebruik van Engelse woorden.
Je hebt gelijk, en indien bepaalde persoontjes zich eraan ergeren, dan zou het extra reden moeten zijn om het te blijven promoten. Vroeger had je ook zo'n levendige taalcultuur waarin twee voorname groepen elkaar rauw lusten.

Je had mensen die de officiële spelling van het groene boekje hanteerden enerzijds en zij die de progressieve spelling hanteerden anderzijds.
Zo was er een 'progressieve' beweging die opperde het Nederlands te schrijven zoals het uitgesproken werd, met woorden als logies, frekwent, akkliirnatiseren, doeane, sjagrijn. Het is gewoon prachtig om de haren van een volgzame masse te zien rijzen.

Taalpurisme zou eigenlijk hip gemaakt moeten worden, want het heeft best wel iets punksachtig, indien we uit de huidige 'slachtofferrol' stappen uiteraard.
Maar ja, de progressieve spelling is verloren gegaan met de 'echte progressieven' uit de jaren '60/'70 die nu verworden zijn tot zielloze misantropen die vastzitten in hun eigen kleinburgerlijke gelijk (zoals in Amsterdam).
Met een andere kleinburgerlijke instelling bestrijd je zoiets niet.

[ Bericht 11% gewijzigd door karottetrekker op 28-06-2009 18:17:01 ]
  zondag 28 juni 2009 @ 18:11:18 #175
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70452383
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Geweldig juist!!

Het opnemen van het Engels als tweede taal is dan ook iets heel anders dan het mengen van Engelse en Nederlandse woorden.

Schitterende woorden als:
regenscherm
wentelwiek
geestesgesteldheid
etc.
Regenscherm en wentelwiek zijn niet echt oernederlandse woorden, het zijn, net als b.v. het Franse courriel, nieuwe woorden om een Engels of Frans begrip te vervangen. Dat soort woorden hebben het vaak en stukje moeilijker. Natuurlijk worden er ook woorden verdrongen zoals ‘zuigeling’, de meeste mensen hebben het over ‘baby’.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')