![]()
Niet topsprinter Kenny van Hummel, niet de Franse hoop voor de toekomst Jonathan Hivert, nee het was Simon Geschke die bovenaan de lijst van mogelijke Tourgangers van Skil-Shimano stond. En dat is uiteraard volkomen vanzelfsprekend.
Geschke kreeg het wielervirus met de paplepel ingegoten. Vader 
Hans-Jürgen Geschke was een gerenommeerde baanrenner uit Berlijn. Hij haalde zelfs eremetaal op de Olympische Spelen. Zo kon hij heel hard op de tandem rijden met partner Werner Otto en mocht hij op dat onderdeel met de zilveren medaille naar huis.
Op 13 maart 1986 werd Hans-Jürgen vader van zoon Simon, ook geboren in de hoofdstad van Oost-Duitsland. Op 9 november 1989 viel de Berlijnse Muur en was de weg vrij voor de start van een glorieuze carrière van Simon. In 2006 verbaasde hij al vriend en vijand door in etappe 2b van de Thüringen Rundfahrt toptalenten als Marcel Wyss en Thomas De Gendt achter zich te laten. Helaas was er nog net één iemand sneller, maar een tweede plaats is ook heel mooi. In 2007 mocht hij zelfs een overwinning noteren in de Ronde de L'Isard en eindigde hij als zevende in het eindklassement. De Duitse keuzeheer kon niet meer om hem heen en Geschke mocht van start op het wereldkampioenschap.
Geschkes voortreffelijke prestaties in 2008, hopen toptienplaatsen in gerenommeerde koersen,vielen ook op bij de Duitse Pro-Tourploeg Milram. Hij mocht in augustus aan de slag als stagiaire. Ook daar presteerde hij zeer naar behoren. Zo reed hij vier keer toptien in de Tour de L'Avenir en eindigde hij op de dertigste plaats bij het wereldkampioenschap. Toch wilde Milram hem niet hebben. Ze haalden liever een zooi renners van 'bronwater'ploeg Gerolsteiner.
Geschke was heel blij toen hij een contract mocht tekenen bij het befaamde Skil-Shimano-team, waar andere Duitsers als Paul Martens en Stefan Schumacher grote successen vierden. Helaas dronk de laatste iets teveel uit de flessen van het huismerk van de ploeg waar hij het laatst reed. Iets meer dan een half jaar later staat het Duitse supertalent dan in de Tour de France, en dat was echt niet een grote verrassing zoals sommige vermeende wielerkenners meenden te moeten opmerken.
Gesche draait een fantastisch seizoen. Zo reed hij bij zijn debuut meteen maar even de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik uit. Daar mocht een Bauke Mollema bijvoorbeeld alleen maar van dromen. Dat hij in een topvorm steekt bewijst de klimmer/klassiekerrenner meteen maar even in de Frankfurt City Loop. De tiende plaats was zijn deel en hij reed toppers als Xavier Florencio, Sergey Lagutin, Gerald Ciolek, Jakob Fuglsang, Jan Bakelants, Simon Gerrans compleet uit het wiel.. De goede vorm zette door naar de sterk bezette Bayern Rundfahrt. Een 9de plaats in het klassement was het verdict.
In de Route du Sud komt Geschke bij de eerste 20 over de Tourmalet in de tweede etappe, maar inmiddels was allang duidelijk dat Geschke de nummer één is van Skil-Shimano. Bij de ploeg zijn ze lyrisch over hem. ,,Hij was misschien wel de eerste naam die we op papier hadden", vertelt ploegleider Merijn Zeeman. Ook Rudie Kemna is vol lof over de eerstejaars ,,We kunnen aan hem niet verkopen ‘je bent nog jong, dus je mag niet mee’. Hij is als het bergop gaat één van de beteren bij ons en pikt ook naast de koers de zaken heel snel op. Je hoeft hem niet te motiveren, want hij is altijd gemotiveerd."
Dan naar de dag van vandaag. 170ste werd Geschke, hij moest 2 minuut 43 toegeven op Cancellara. Toch lichtelijk tegenvallend dacht ik, maar Simon denkt daar zelf heel anders over. "Ja, ik ben blij. Ik verwachtte niet hier wel even de overwinning binnen te halen en ik vecht toch niet mee voor het algemeen klassement. Ik verwachtte geen grootse dingen, dus is het oké." Geschke heeft wel genoten van de stad en de toeschouwers, zo meldde hij, al vond hij het wel een moeilijke dag. "Het was een hele zware met dat hete weer, maar het was een leuke ervaring."