Bronquote:Een driehonderdtal leerlingen van het Koninklijk Atheneum van Antwerpen wil zich vandaag laten uitschrijven. Zij protesteren tegen de invoering van het hoofddoekverbod vanaf 1 september, meldt het Gazet van Antwerpen.
Door de uitschrijving van 300 jongeren zou het Atheneum van Antwerpen de helft van zijn leerlingen verliezen. Directrice Karin Heremans laat zich niet onder druk zetten. “De leerlingen moeten beseffen dat ze gezakt zijn als ze zich voor het einde van het schooljaar uitschrijven”, zegt de directrice.
De leerlingen organiseren vanavond ook een betoging tegen het hoofddoekverbod. Nordine Taouil, de Antwerpse imam en voorzitter van de moslimraad, roept de moslimouders op om hun kinderen vanaf 1 september thuis te houden.
Nou ja; goeie vraag.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:24 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Waarom ben jij zo uitgebreid bezig om geloven die in deze discussie worden VERZONNEN te verdedigen?
Volgens mij heb jij toch echt een probleem met lezen of begrijpen wat er staat. Want ik spreek mezelf nergens tegen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:56 schreef Cairon het volgende:
[..]
Met andere woorden, je durft geen antwoord te geven omdat deze tweede reeks vragen je dwingt tot antwoorden die tegen de antwoorden van de eerste drie vragen ingaan?
Je weet net zo goed als iedereen hier dat je vind dat Sikh's hun mes niet mogen dragen als uiting van hun geloof, maar moslima's mogen wel hun hoofddoek dragen als uiting van hun geloof. De ene groep moet zich van jou aan de regels houden, de andere groep mag ze omzeilen. Jij kiest uiteindelijk voor een arbitrair verschil.
De regel is je mag geen hoofddeksel dragen
Jouw eerste antwoord is dat iedereen, ook moslims, zich moeten houden aan de regels.
Je tweede antwoord staat er haaks op, want ineens is de regel niet meer voldoende en moet er een uitzondering worden gemaakt voor moslims.
Mag iemand zijn geloof uitdragen met alle attributen?
Je eerste antwoord is nee. Want Sikh's vallen buiten het systeem volgens jou als ze een ritueel mes onder hun kleding dragen.
Je tweede antwoord stelt dat Moslima's dat wel zouden moeten mogen. Je stelt even voor het gemak dat voor de ene groep de regels wel zouden moeten worden gebogen, terwijl voor de andere groep de regels in stand moeten worden gehouden.
Is het ene geloof meer of minder dan het andere?
Jij zegt eerst nee.
Als tweede antwoord geef je een ja, en laat je blijken dat de ene overtuiging niet echt is, terwijl de ander dat wel is. Jij bent blijkbaar de enige die mag bepalen wat een geloof valide maakt. Want blijkbaar weet jij wanneer iemands overtuigingen gemeend zijn of niet.
Heb je het topic wel gelezen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 17:28 schreef ExTec het volgende:
Ah, deel 2![]()
[..]
Nou ja; goeie vraag.
Kun jij mij uitleggen hoe ik het verschil kan zien tussen een verzonnen religie en een echte.
Ik wilde eigenlijk antwoorden: bestaan er dan ook andere dan VERZONNEN geloven?
Maar zie maar waar je op reageert
quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:12 schreef Cairon het volgende:
[..]
Mensen zoals jij zijn voorspelbaar.
Als ik zou stellen dat ik een persoonlijk geloof heb, met eigen regels en voorschriften. Van mijn geloof, dat overigens bij niemand bekend is, moet ik een petje dragen, of beter nog, moet ik de vlag van het land waarin ik woon dragen op mijn kleding. Daarbij stelt mijn geloof dat niet iedereen gelijk is, dat bepaalde religieuze overtuigingen een slechte invloed zijn, en dat de mensen die deze religies aanhangen zwakbegaafd en onrein zijn.
Mag ik handelen naar mijn geloof?
Jij zult stellen dat ik dat niet mag, want ineens is mijn geloof niet "echt" genoeg.
Heel hypocriet verhef je 1 geloof boven anderen. Stel je een hele groep boven alle andere,
Neem bijvoorbeeld een Sikh... die moeten een ritueel mes bij zich dragen, ten alle tijden... vind jij dat dit zou mogen op school?
Lijkt mij duidelijk verzonnen. Of kun jij enige documentatie vinden waaruit blijkt dat dit veel gebezigde geloven zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik geloof in kaboutertjes, en wil dus graag overal een kaboutermuts dragen. Waarom mag dat dan ineens niet?
Maar dan ben je je tactisch aan het fixeren op de kaboutertjes. Dan ben je bewust de materie eng aan het bekijken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 17:33 schreef YouNaiveHuman het volgende:
[..]
Heb je het topic wel gelezen?
[..]
[..]
Lijkt mij duidelijk verzonnen. Of kun jij enige documentatie vinden waaruit blijkt dat dit veel gebezigde geloven zijn.
Er zal best een deel zijn dat onder druk van ouders de hoofddoek draagt, maar een heel groot deel kiest er zelf voor, al kun jij je daar blijkbaar niet zoveel bij voorstellen. Er zijn legio vrouwen die een hoofddoek dragen omdat het hun eigen keuze is. Die doek niet mogen dragen als je het wel wilt is pure onderdrukking.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:58 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Jajajaja. Met hun semi-zelfgekozen hoofddoek dus. Die ze is geïndoctrineerd door hun ouders en/of religie, in plaats van dat ze daar zelf een bewuste keuze over hebben gemaakt. Lekker in vrijheid leven en laten leven zoals het bedoeld is. Door die indoctrinatie is hun keuzegebied zo ingeperkt dat er maar éen logische keuze is.
Ik snap niet dat je zulk soort subtiele onderdrukkingen probeert goed te praten en het tekent precies waarom de integratie niet lukt: "oooh die arme mensen, die moeten beschermd worden, want ze zijn zo zielig". Ze zijn helemaal niet zielig want ze hebben waarschijnlijk een land verlaten waar ze het 20 keer zo slecht hadden en waar ze geen keuzevrijheid in hun geloof en dagelijkse kleding hadden.
En nogmaals, ik hou van herhaling: geloven doe je in je vrije tijd. Of ben jij er ook voor dat die mensen elke 2 uur een uur moeten bidden omdat dit moet van hun geloof.
Weet je, wanneer mensen in alle geloofsvormen worden onderwezen, en dan geheel zelfstandig een keuze hebben gemaakt om een hoofddoekje te dragen, dan praten we wel weer verder. Dan is er namelijk zoiets als vrije wil ontstaan. En niet die belachelijke selectieve keuzevrijheid die jij nu verdedigt.
Dus dat.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zeggen de ayatollahs ook van het dragen van een hoofddoek. Ik heb andere fatsoensnormen dan jij, dan moet jij die van jou niet aan mij proberen op te leggen.
Nee ik ben me niet aan het fixeren op die kaboutertjes. Het gaat niet over kaboutertjes of over indianen. Het gaat in dit geval om moslims.quote:Op donderdag 25 juni 2009 17:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dan ben je je tactisch aan het fixeren op de kaboutertjes. Dan ben je bewust de materie eng aan het bekijken.
Dus, ondertussen voor de 3de keer, hoe zit het met die natuurgeloven van de indianen? En er zijn er natuurlijk nog meer hey.
De kaboutertjes zijn natuurlijk een duidelijk overdrijving, en eigenlijk helemaal geen verkeerde, omdat wat een geloof is, nu eenmaal zeer arbitrair is.
En er is natuurlijk documentatievoorhande van het jedi-geloof in het VK, dus dat is opdisbaar.
Ja want alleen mensen met een hoofdoek plegen een overvalquote:Op donderdag 25 juni 2009 17:39 schreef Poepsjaars het volgende:
Als ze dit verbod nou gelijk in heel NL invoeren, is het ineens een stuk rustiger.
Is die overvalgolf ook gelijk pleitte.
Doei.
quote:Ondanks het protest van dinsdag blijft de directrice achter het besluit van de school staan. 'Vanuit het actief pluralisme dat we nastreven, konden we niet anders dan deze maatregel nemen. De laatste drie jaar is het aantal moslims in onze school toegenomen van 50 naar bijna 80 procent. Daaronder bevindt zich ook een conservatieve groep die anderen verplichtte tot het dragen van een hoofddoek. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Iedereen heeft recht op de uiting van zijn geloof, maar als daar druk van buitenaf op komt, is het onze taak om in te grijpen', besluit de directrice.
Als je kopvodje blijkbaar zo belangrijk voor je is, dat je geen onderwijs wil volgen, prima.quote:Op donderdag 25 juni 2009 17:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
Bron
Ik zag dat deel I vol was en dat er geen nieuwe is geopend, maar ik ben er nog niet helemaal klaar mee, ik tik nog even een reactie.
Als een school zegt dat je geen petje op mag in de klas, dan ook geen hoofddoekje. Simpel as that.quote:Op dinsdag 1 september 2009 18:55 schreef simmu het volgende:
pfff, weer die discussie. ik moet dan altijd denken aan mijn nageldame indertijd. dan zat ik daar, was ze aan het emmeren over die hoofddoekjes en dat dat echt niet kan, aanpassen yaddayaddayadda. en toen kwmen haar kleindochtertjes binnen. met allebei zo'n schattig prada-hoofdoekje om die toen net in waren. en de nageldame maar echt niet snappen waarom ik zo moest lachen.
goeie genade zeg. wat boeit het nou of iemand graag een kaboutermuts draagt.
Maar wel op het succes van Islamitische leerlingen? En Sikh-agenten die een tulband dragen tijdens het werk, zouden zij minder goed hun werk doen als ze dat attribuut niet droegen?quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:58 schreef maartena het volgende:
we schieten er gewoon weinig mee op, en de hoofddoek heeft weinig invloed op het succes van de andere leerlingen.
Nee, het maakt niets uit. Tulband of geen Tulband, Hoofddoek of geen hoofddoek....quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:24 schreef TitusPullo het volgende:
Maar wel op het succes van Islamitische leerlingen? En Sikh-agenten die een tulband dragen tijdens het werk, zouden zij minder goed hun werk doen als ze dat attribuut niet droegen?
Alsof het aantal wat uit zou moeten maken...quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:58 schreef maartena het volgende:
Tja, leuk verzonnen allemaal die kaboutertjes, maar dan spreek je natuurlijk over 3 enkelingen, niet over 1 miljoen moslims.
Inderdaad. Hard aanpakken die idioten, anders leren ze het nooit en blijven ze tot in lengte van dagen doorzeiken en ons lastigvallen met hun relinonsens. Wat dat betreft zijn moslims net kleine kinderen: hoe eerder en hoe harder je hun gejengel de kop in drukt, hoe beter.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:21 schreef Elfletterig het volgende:
Ik deel volledig het standpunt van de school. Geloofsuitingen horen niet in schoollokalen. Hopelijk worden de gezakte leerlingen ook geconfronteerd met financiële consequenties.
Dat dus.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:52 schreef bwgrainer het volgende: Wat dat betreft zijn moslims net kleine kinderen: hoe eerder en hoe harder je hun gejengel de kop in drukt, hoe beter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |