Ga op jezelf wonen manquote:Op maandag 30 maart 2009 14:37 schreef Ypmaha het volgende:
Omdat ik "teveel was" heb, mag TS na zijn examens zijn eigen was gaan doen.Kan ik het helpen dat er gewoon niet vaak genoeg gewassen wordt zodat het veel lijkt
Dat jij mee moet doen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:00 schreef Ypmaha het volgende:
Klacht3: Wat zal de volgende stap zijn?
Betrek ff lekker niet posts uit andere topics hierbij binnen twee minuten?quote:
Relevante achtergrondinformatie jeweetz.quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:03 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Betrek ff lekker niet posts uit andere topics hierbij binnen twee minuten?Ik twee keer die OP lezen want ik kon die qoute echt niet plaatsen.
het zijn echte katholieken, die ouders van jequote:Op woensdag 24 juni 2009 22:09 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
4 zussen en een broer zijn me al voorgegaan
Zodra ik de kans krijg vertek ik
Dacht het nietquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:08 schreef 9611Niels het volgende:
TVP voor de stiekeme video die TS gaat maken!
nog 1 broerquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:11 schreef Aestivate het volgende:
4 zussen en een broer.Typisch weer gelovigen. Nog meer broertjes en zusjes waarschijnlijk?
Goed lezen kan blijkbaar ook niet iedereenquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:22 schreef muay-toy het volgende:
Jezus TS, wat een ouderwetse ouders! Ze zijn zeker al in de 70?Dat betekend dat jij in de 40 bent, en nog op fok zit
en thuis woont
quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:28 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Goed lezen kan blijkbaar ook niet iedereen![]()
Ik heb 4 zussen en 2 broers. De oudste is 30. Vanaf daar gaat het naar beneden met ongeveer twee jaar per familielid. Ik ben dus 18![]()
Maar dat ze 70 zijn heb je goed(mijn vader trouwens alleen)
ben je zelf nog te redden, van je hippie refo opvoeding?quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:00 schreef Ypmaha het volgende:
Mijn ouders en hun vriendenkring dus![]()
Ze hebben elke woensdagavond "bijbelkring". Wat voor eeuwenoude rituelen ze daar uitvoeren weet ik niet, hoef ik ook niet te weten, maar zorg dan niet dat ik gestoord wordt terwijl ik op mijn kamer zit door keihard liedjes te gaan zingen over Jezus, begeleidend met blokfluit en gitaar!![]()
Klacht1: Ik heb ouders
Klacht2: Ze spelen en zingen veel te hard
Waar haal je die onzin nou weer vandaan?quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:36 schreef koningdavid het volgende:
Doe mee met de bijbelstudie. De bijbel is leerzaam.
Uit de Bijbel natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juni 2009 08:12 schreef Cybey het volgende:
[..]
Waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Klachten onterecht.quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:00 schreef Ypmaha het volgende:
Ze hebben elke woensdagavond "bijbelkring". Wat voor eeuwenoude rituelen ze daar uitvoeren weet ik niet, hoef ik ook niet te weten, maar zorg dan niet dat ik gestoord wordt terwijl ik op mijn kamer zit door keihard liedjes te gaan zingen over Jezus, begeleidend met blokfluit en gitaar!![]()
Nee dank je, ik lees geen sciencefiction.quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:36 schreef koningdavid het volgende:
Hij heeft Elly en Rikkert ouders man! Zelfs los van het geloof is dat gewoon ronduit zielig.quote:Op donderdag 25 juni 2009 08:53 schreef Barachem het volgende:
[..]
Klachten onterecht.
Hun huis, hun regels.
Staat het je niet aan kun je ze erop aanspreken.
Goeie kans dat ze zeggen om je niet aan te stellen.
Anders verhuis je maar, lutser.
Sommige mensen die het eens zijn, zijn het vast alleen eens omdat het gelovigen betreft.
Als zijn ouders luidruchtige klaverjasavonden zouden organiseren, geheid dat TS en en genoeg anderen hier weinig zouden makken.
TS, je hebt je kamer om in te schuilen als een bange autist, maak er gebruik van.
quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:19 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Nee dank je, ik lees geen sciencefiction.
Dus JIJ bent hun voorganger!quote:Op donderdag 25 juni 2009 08:53 schreef Barachem het volgende:
[..]
Klachten onterecht.
Hun huis, hun regels.
Sommige mensen die het eens zijn, zijn het vast alleen eens omdat het gelovigen betreft.
Als zijn ouders luidruchtige klaverjasavonden zouden organiseren, geheid dat TS en en genoeg anderen hier weinig zouden makken.
TS, je hebt je kamer om in te schuilen als een bange autist, maak er gebruik van.
Je vader heeft op zijn tweeënvijftigste nog een kind verwekt? De oude snoeperdquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:28 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Ik heb 4 zussen en 2 broers. De oudste is 30. Vanaf daar gaat het naar beneden met ongeveer twee jaar per familielid. Ik ben dus 18![]()
quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:36 schreef koningdavid het volgende:
Mensen die niet eens doorhebben hoeveel zij persoonlijk, en de gehele westerse beschaving, van de bijbel geleerd hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:02 schreef Heathen. het volgende:
[..]. Wat kan je dan leren van de bijbel?
Of gewoon common sense die bijna elk geloof in hun boekjes hebben opgenomen toepassen... We hebben idd veel geleerd van de Bijbel. Onder andere dat ze vroeger ook van fantasy hielden en over de corruptie van mensen dat ze elk middel aangrijpen om macht te kunnen hebben of behouden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mensen die niet eens doorhebben hoeveel zij persoonlijk, en de gehele westerse beschaving, van de bijbel geleerd hebben.
Eenschquote:Op donderdag 25 juni 2009 08:53 schreef Barachem het volgende:
[..]
Klachten onterecht.
Hun huis, hun regels.
Wil je zeggen dat de Romeinen en Grieken ons onze ethiek hebben gegeven? Daar was het redelijk normaal om ogewenste kinderen te doden, daar was het redelijk normaal zieke kinderen alleen achter te laten in de bossen om ze te laten sterven, daar was het normaal om slaven te hebben en ze uit te buiten, daar was het normaal dat je vrijwel niet omkeek naar de zwakkeren in de samenleving, daar werd nederigheid vaak gezien als iets 'softs' en was het normaal om arrogant te zijn, daar was het immers normaal dat mensen niet gelijkwaardig geacht werden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:07 schreef Cybey het volgende:
[..]
Of gewoon common sense die bijna elk geloof in hun boekjes hebben opgenomen toepassen... We hebben idd veel geleerd van de Bijbel. Onder andere dat ze vroeger ook van fantasy hielden en over de corruptie van mensen dat ze elk middel aangrijpen om macht te kunnen hebben of behouden.
Er wordt idd vaak geroepen dat ook onze huidige wetgeving gebasseerd is op de Bijbel. Ik vraag mij af in hoeverre dit waar is omdat, zoals ik net al zei, veel van die common sense dingen ook opgenomen waren in culturen voor het Christendom... Tja...
Damn dan snaait die man lang doorquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:28 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Wel, maar onder bepaalde omstandigheden. Slaven hadden in de bijbel nadrukkelijk bepaalde rechten (ze mochten niet mishandeld en uitgebuit worden). In het Romeinse Rijk was slavernij veel gruwelijker.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Want slaven houden deden ze in de bijbel natuurlijk ook helemaal niet.
Romeinen noemde het christendom gekscherend een 'vrouwelreligie'. Waarom? Omdat man en vrouw gelijke rechten hadden binnen het huwelijk en vrouwen een belangrijke taak kregen in de geloofsbeleving.quote:
Tuurlijk zijn er dingen veranderd, mede door geloof, maar ook in bij de oude Grieken en Romeinen hadden ze regels waar je bepaalde dingen wel en niet mocht doen die wij nog steeds gebruiken. Maar wil jij zeggen dat de Middeleeuwen niet barbaars waren? De Middeleeuwen die door het Christendom ingeluid zijn en 1000 jaar stand heeft gehouden waar de meeste soorten wetenschap verboden werden door de kerk (en dus ook staat). Dit zijn 1000 jaar van bijna totale stilstand geweest en waar martelpraktijken ook gewoon elke dag voorkwamen. Kom niet met verhalen aan dat het Christendom altijd omgekeken heeft naar de zwakkeren.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:15 schreef koningdavid het volgende:
Wil je zeggen dat de Romeinen en Grieken ons onze ethiek hebben gegeven? Daar was het redelijk normaal om ogewenste kinderen te doden, daar was het redelijk normaal zieke kinderen alleen achter te laten in de bossen om ze te laten sterven, daar was het normaal om slaven te hebben en ze uit te buiten, daar was het normaal dat je vrijwel niet omkeek naar de zwakkeren in de samenleving, daar werd nederigheid vaak gezien als iets 'softs' en was het normaal om arrogant te zijn, daar was het immers normaal dat mensen niet gelijkwaardig geacht werden.
Wanneer denk je dat dit allemaal begon te veranderen? Toen het Westen steeds 'christelijker' werd.
Zoals hierboven genoemd heeft het Christendom juist wetenschap tegengehouden. De Kerk heeft pas een paar jaar geleden toegegeven dat Galileo misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben gehad en die leefde in de 15de eeuw! Daar zijn 500 jaar overheen gegaan terwijl tussen het bewijs geen speld te krijgen was.quote:Ook is onze visie op de eindige, 'stoffelijke' wereld grotendeels afkomstuit het christendom, wat het christendom de ideale wereldvisie maakte om wetenschap op te baseren destijds.
Wat mij betreft dus juist wel weer terecht, maar dat is natuurlijk een meningsverschilquote:Het Westen is gebouwd op twee fundamenten: Athene (democratie, filosofen, etc.) en Jeruzalem (moraal en ethiek). Mensen erkennen die eerste vaak wel, maar de laatste niet. Onterecht.
Homo-exorcisme schokt VSquote:
Jah, duh. Ze zullen stelen vast ook iets verwerpelijks gevonden hebben. Maar infanticide hadden ze niet zoveel moeite mee, gruwelijke slavernij ook niet, het seksueel misbruiken van jongetjes door oude mannen ook niet. Ik maak geen grappen, dat gebeurde vaak toen!quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn er dingen veranderd, mede door geloof, maar ook in bij de oude Grieken en Romeinen hadden ze regels waar je bepaalde dingen wel en niet mocht doen die wij nog steeds gebruiken.
De meeste soorten wetenschap verboden werden? Onzin, waar haal je dat vandaan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
Maar wil jij zeggen dat de Middeleeuwen niet barbaars waren? De Middeleeuwen die door het Christendom ingeluid zijn en 1000 jaar stand heeft gehouden waar de meeste soorten wetenschap verboden werden door de kerk (en dus ook staat).
De grootst mogelijke onzin, echt waar.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende: Dit zijn 1000 jaar van bijna totale stilstand geweest
Je doelt hier op de inquisitie neem ik aan? Er waren ongeveer 5000 veroordeelden in ruim 300 jaar. Dat zijn er nog geen 20 per jaar. Hoeweel de inquisitie echt vreselijk was (ik wil daar niets aan afdoen) is het niet zo dat martelpraktijken aan de orde van de dag waren. Je overdrijft schromelijk.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
en waar martelpraktijken ook gewoon elke dag voorkwamen.
Niet altijd. Maar er is geen enkele religie/beschaving om de wereld geweest die het zo op de kaart heeft gezet als het christendom. In het pre-christelijke westen kende men het omzien naar de zwakkeren vrijwel niet. Ook in het hindoeïstisce Azië is dat een vreemd concept. Het vroege christendom verspreidde zich in het Romeinse Rijk vooral omdat men zo onder de indruk was van de naastenliefde. Als christen werd er door je broeders en zusters voor je gezorgd. Romeinen wilden erbij horen en zo verspreidde het christendom zich geweldloos binnen het Romeinse Rijk.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
Kom niet met verhalen aan dat het Christendom altijd omgekeken heeft naar de zwakkeren.
In de tijd van Galileo nog wel hoor. Galileo had gelijk in zijn beweringen maar zijn onderbouwing klopte niet. Dat zal, naast de theologische redenen, zeker hebben meegespeeld in het afwijzen van zijn ideëen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
Zoals hierboven genoemd heeft het Christendom juist wetenschap tegengehouden. De Kerk heeft pas een paar jaar geleden toegegeven dat Galileo misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben gehad en die leefde in de 15de eeuw! Daar zijn 500 jaar overheen gegaan terwijl tussen het bewijs geen speld te krijgen was.
Dit klopt, maar ik zeg ook niet dat de kerk per se goed was geweest voor westerse wetenschap. Al is dat m.i. ook wel zo omdat ze er gigantisch veel geld en kennis ingepompt hebben. De eerste universiteiten in Europa zijn min of meer allemaal door kerken gebouwd.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
Fair enough, dat het op dat moment (mede omdat het overheerste) de enige en beste manier was voor wetenschap, maar die werd wel sterk gecontroleerd door de kerk en de uitkomsten moesten te kunnen vereenigen zijn met de bijbel.
Het is zeer onterecht. Je hoort het vaak toch al zeggen dat Nederland (of Europa) gebaseerd is op joods-christelijk gedachtegoed? Ben jij het daar dan niet mee eens?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:28 schreef Cybey het volgende:
Wat mij betreft dus juist wel weer terecht, maar dat is natuurlijk een meningsverschil![]()
quote:
Omdat het christendom vrouwen minder onderdrukt dan andere religies in die regio. De minste van twee kwaden is nog steeds niet goed hoor.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:26 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wel, maar onder bepaalde omstandigheden. Slaven hadden in de bijbel nadrukkelijk bepaalde rechten (ze mochten niet mishandeld en uitgebuit worden). In het Romeinse Rijk was slavernij veel gruwelijker.
[..]
Romeinen noemde het christendom gekscherend een 'vrouwelreligie'. Waarom? Omdat man en vrouw gelijke rechten hadden binnen het huwelijk en vrouwen een belangrijke taak kregen in de geloofsbeleving.
Ze noemde het vast niet een vrouwenreligie omdat het christendom vrouwen onderdrukte he?
Hoe onderdrukt het christendom vrouwen dan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:18 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Omdat het christendom vrouwen minder onderdrukt dan andere religies in die regio. De minste van twee kwaden is nog steeds niet goed hoor.
Zonder de bijbel waren we inderdaad verloren en nog steeds barbarenquote:Op donderdag 25 juni 2009 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mensen die niet eens doorhebben hoeveel zij persoonlijk, en de gehele westerse beschaving, van de bijbel geleerd hebben.
Fraaie dooddoeners.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:48 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Zonder de bijbel waren we inderdaad verloren en nog steeds barbaren. Dat is niet dankzij een bijbel, dat is dankzij de mens die denkt.
Of zou de bijbel gewoon gebaseerd zijn op al bestaande normen ende waerden?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je maakt een grapje zeker?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe onderdrukt het christendom vrouwen dan?
Elke norm en elke waarde zal vast wel ergens al bestaan hebben. De bijbel bundelt het alleen enorm erg effectief en heeft veel normen en waarden min of meer 'op de kaart gezet'.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:51 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Of zou de bijbel gewoon gebaseerd zijn op al bestaande normen ende waerden?
In die tijd had het christendom om dat te gaan claimen, dat is alles. Tegenwoordig lukt dat niet meer omdat nu alle ethiek en ontdekkingen uitgebreid worden besproken en genoteerd zodat het veel moeilijker is om er mee weg te lopen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Fraaie dooddoeners.
Zo kan je elke invloed van iets of iemand altijd compleet wegrelativeren natuurlijk.
Er zijn zeker christenen die vrouwen onderdrukken, maar mijn vraag was hoe het christelijke geloof vrouwen onderdrukt?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:51 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Je maakt een grapje zeker?
Als ik je dat nog uit moet leggen heeft deze discussie echt totaal geen zin.
Troll.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:21 schreef Catch22- het volgende:
Je woont in Omen, of daar in de buurt?
quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:00 schreef Ypmaha het volgende:
Ik weet wel zeker dat het ergens bestaan zal hebben. En op de kaart zetten... dat lijkt me vrijwel een illusie.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Elke norm en elke waarde zal vast wel ergens al bestaan hebben. De bijbel bundelt het alleen enorm erg effectief en heeft veel normen en waarden min of meer 'op de kaart gezet'.
Nee, in welke andere culturen is barmhartigheid, naastenliefde, nederigheid, menselijke gelijkwaardigheid, waarde van leven, zo belangrijk geworden als in het christelijke westen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:59 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat het ergens bestaan zal hebben. En op de kaart zetten... dat lijkt me vrijwel een illusie.
Een politie met een anti hippie stok en een anti hippie helm en een anti hippie schildquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:54 schreef Xandrar het volgende:
[..]
Nee, dat is een politieman, geen hippie.
En dat van iemand die anderen verwijt de bijbel niet te lezen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er zijn zeker christenen die vrouwen onderdrukken, maar mijn vraag was hoe het christelijke geloof vrouwen onderdrukt?
Ik ben wel benieuwd naar je antwoord daarop.
Wat een algemeen geblaat, wordt eens concreet.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En dat van iemand die anderen verwijt de bijbel niet te lezen.
Kijk hem nog eens door zou ik zeggen. Als jij dat een normale manier vindt om met vrouwen om te gaan valt er weinig te discussiëren natuurlijk. Dan houd jij er gewoon een totaal andere moraal op na dan ik.
dtquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een algemeen geblaat, wordt eens concreet.
Foutje.quote:
Neuh, ik heb vaak genoeg met jouw gediscussieerd over dit soort onderwerpen om te weten dat jij dan toch met flauwe uitvluchten komt over interpretatie, context en tijdsgeest.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een algemeen geblaat, wordt eens concreet.
Is de bijbel hufterig over vrouwen, gehandicapten en minderheden? Epic fail.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:19 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Neuh, ik heb vaak genoeg met jouw gediscussieerd over dit soort onderwerpen om te weten dat jij dan toch met flauwe uitvluchten komt over interpretatie, context en tijdsgeest.
Het is mooi weer vandaag dus die stap sla ik vandaag maar eens over. De bijbel is naast de koran een van de meest hufterige boeken als het gaat om vrouwen, gehandicapten of welke minderheid dan ook.
Mensen die daar hun moraal uithalen zijn wat mij betreft hartstikke ziek. Gelukkig doet bijna niemand dat want er zijn altijd nog de uitvluchten van interpretatie, context en tijdsgeest om hun eigen hoogwaardige moraal in overeenstemming te brengen met dat barbaarse boek.
Ze willen alleen niet inzien dat zij degene zijn met die goede moraal en niet dat primitieve waardeloze boek.
Deze zin is niet geheel correct...quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:02 schreef koningdavid het volgende:
Ik snap niet waarom het voor zoveel mensen zo moeilijk is om toe te geven dat het christendom nu eenmaal veel positieve invloed heeft gehad. Laat jullie bekrompen antitheïstische wereldbeeld dat niet toe.
Het probleem is echter dat ik ten volste beaam dat het christendom negatieve invloed heeft gehad. Ik heb het zelfs al benoemd in voorgaande posts. Wat de kerkelijke macht (het Vaticaan) heeft gedaan is zeer verwerpelijk, daarom ben ik ook protestant.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:30 schreef Cybey het volgende:
[..]
Deze zin is niet geheel correct...
Tuurlijk heeft alles zowel z'n positieve en negatieve invloeden. Er is zelden zo veel achter elkaar ontdekt en vooruitgang geboekt als tijdens de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld. De Autobahn hebben de Duitsers nog steeds aan Hitler te danken. "Dankzij" Mengele hebben we bizar veel geleerd over het menselijk lichaam en psychologisch functioneren van mensen. Ook is bijvoorbeeld de balpen in die tijd ontwikkeld voor defensie doeleinden.
Ik zeg dus niet dat het Christendom geen positieve invloed heeft gehad, maar het heeft ook zeker een hele negatieve invloed gehad op een aantal punten. Waarom dus die zin van jou fout is, is omdat deze ook zeer makkelijk om te draaien is en geldt voor (naar mijn mening) een vrij hoog aantal Christenen, namelijk:
Ik snap niet waarom het voor zoveel mensen zo moeilijk is om toe te geven dat het christendom nu eenmaal veel negatieve invloed heeft gehad. Laat jullie bekrompen christelijke wereldbeeld dat niet toe.
Zelfs als er positieve invloeden zijn geweest betekend het nog lang niet dat alles wat er in de Bijbel staat waar is. Net als Sinterklaas. Maar ja, dat is weet een andere discussie.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:35 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat ik ten volste beaam dat het christendom negatieve invloed heeft gehad. Ik heb het zelfs al benoemd in voorgaande posts. Wat de kerkelijke macht (het Vaticaan) heeft gedaan is zeer verwerpelijk, daarom ben ik ook protestant.![]()
Je moet genuanceerd zijn. Ik zeg dat het christendom negatieve invloeden heeft gehad, maar dat het zeker ook veel positieve invloeden heeft gehad.
Velen hier echter ontkennen dat laatste. Dat maakt hen ongenuanceerd en bekrompen.
Er is een verschil tussen correlatie en causatie, probeer het laatste maar eens te bewijzen. Het vrije westen die wij nu kennen is vrij jong terwijl het Christendom veel ouder is. Nu is de vraag of de positieve ontwikkeling door het Christendom komt of is het gewoon de algemene menselijke ontwikkeling bijvoorbeeld de verlichting.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, in welke andere culturen is barmhartigheid, naastenliefde, nederigheid, menselijke gelijkwaardigheid, waarde van leven, zo belangrijk geworden als in het christelijke westen?
En waar komt het vandaan? Van de Grieken of Romeinen? De atheïstische filosofen? Nee toch zeker.
Ik snap niet waarom het voor zoveel mensen zo moeilijk is om toe te geven dat het christendom nu eenmaal veel positieve invloed heeft gehad. Laat jullie bekrompen antitheïstische wereldbeeld dat niet toe.
Net als Sinterklaas?quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:56 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Zelfs als er positieve invloeden zijn geweest betekend het nog lang niet dat alles wat er in de Bijbel staat waar is. Net als Sinterklaas. Maar ja, dat is weet een andere discussie.
Kijk maar naar andere delen van de wereld en concludeer voor jezelf of dat een gewoon menselijke ontwikkeling is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:10 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen correlatie en causatie, probeer het laatste maar eens te bewijzen. Het vrije westen die wij nu kennen is vrij jong terwijl het Christendom veel ouder is. Nu is de vraag of de positieve ontwikkeling door het Christendom komt of is het gewoon de algemene menselijke ontwikkeling bijvoorbeeld de verlichting.
Dat zeg ik: blijkbaar heb jij een totaal andere moraal.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Is de bijbel hufterig over vrouwen, gehandicapten en minderheden? Epic fail.![]()
Voor een ex-christen weet je verdacht weinig van de bijbel.
Zeg je nu dat ik immoreel ben dan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:14 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat zeg ik: blijkbaar heb jij een totaal andere moraal.
Ik ben blij dat de meeste mensen anders denken.
Natuurlijk niet. Een andere moraal is nog steeds een moraal. Ik ben alleen blij dat het niet de heersende moraal is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zeg je nu dat ik immoreel ben dan?
Hmmm... wat is dan wel de heersende moraal en wat is daar zoveel beter aan? Maar goed, eindeloze discussie. Helemaal als je zo weinig begrijpt van de bijbel.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:21 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Een andere moraal is nog steeds een moraal. Ik ben alleen blij dat het niet de heersende moraal is.
quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:23 schreef koningdavid het volgende:
Maar goed, eindeloze discussie. Helemaal als je zo weinig begrijpt van de bijbel.
Dat is niet te vergelijken, omdat andere werelddelen een andere geschiedenis hebben dan europa. Ook zaken zoals rijkdommen door middel van kolonialisatie en industrialisatie kan invloed hebben op de ontwikkeling van westerlijke normen en waarden. Er zijn veel factoren, dus probeer eens de causale verband met het Christendom te bewijzen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kijk maar naar andere delen van de wereld en concludeer voor jezelf of dat een gewoon menselijke ontwikkeling is.
Dat heb ik al genoeg gedaan lijkt me. Dergelijke normen en waarden waren vrijwel niet te vinden in het pre-christelijke Westen en andere gebieden van de wereld. Teven zijn deze normen en waarden vrijwel direct te herleiden uit het christelijke geloof en de bijbel.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:31 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Dat is niet te vergelijken, omdat andere werelddelen een andere geschiedenis hebben dan europa. Ook zaken zoals rijkdommen door middel van kolonialisatie en industrialisatie kan invloed hebben op de ontwikkeling van westerlijke normen en waarden. Er zijn veel factoren, dus probeer eens de casuele verband met het Christendom te bewijzen.
quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat heb ik al genoeg gedaan lijkt me. Dergelijke normen en waarden waren vrijwel niet te vinden in het pre-christelijke Westen en andere gebieden van de wereld. Teven zijn deze normen en waarden vrijwel direct te herleiden uit het christelijke geloof en de bijbel.
Lijkt me een duidelijk causaal verband.
Nee? Je maakt een grapje... Dat moest haast wel.. Bij de volgende quote verwacht ik dan ook nuance of een knipoog.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, in welke andere culturen is barmhartigheid, naastenliefde, nederigheid, menselijke gelijkwaardigheid, waarde van leven, zo belangrijk geworden als in het christelijke westen?
En waar komt het vandaan? Van de Grieken of Romeinen? De atheïstische filosofen? Nee toch zeker.
Oh kut... niet dus... Je meende het... Is het echt zo slecht met je gesteld dat je echt denkt dat moraal uit een boekje komt?quote:Ik snap niet waarom het voor zoveel mensen zo moeilijk is om toe te geven dat het christendom nu eenmaal veel positieve invloed heeft gehad. Laat jullie bekrompen antitheïstische wereldbeeld dat niet toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |