quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:26 schreef viezerdt het volgende:Ik vraag me wel eens af wat voorn soort mensen dat zijn, en wat hun beweegredenen zijn...
Het zijn vaak mensen met een klein ego, gasten die teren op het verleden van anderen zonder daarvoor zelf de ellende te hebben meegemaakt.
Zielige gasten dus, gasten die veel leed veroorzaken.
Nog zo ene mooie neppert:
Sainte-Mère-Eglise is geschokt
De verzinsels van een oorlogsveteraan — BRUSSEL - De oorlogsheld Howard Manoian is ontmaskerd door een Amerikaanse krant.
De streek rond de stranden van Normandië, waar op 6 juni 1944 de geallieerden landden, heeft een attractie minder: de 85-jarige oorlogsveteraan Howard Manoian. De Amerikaan vertelde in geuren en kleuren aan iedereen die het horen wilde, hoe hij als lid van de 82nd Airborne Division sprong boven Normandië en per ongeluk in Sainte-Mère-Eglise landde -het dorp waar hij sinds 1985 woont en dat bekend raakte dankzij de para John Steele, die met zijn parachute aan de kerktoren bleef hangen.
Manoian sloot zich na de landing naar eigen zeggen bij een andere compagnie aan en vocht tegen de Duitsers, tot hij werd neergeschoten. Hij werd naar een ziekenhuis gebracht op Utah Beach: 'Na vier dagen werd het strand gebombardeerd door een Duits vliegtuig. Ik werd geraakt. Ik kreeg scherven in mijn rechterhand, in mijn rechterarm en in mijn hoofd', zei hij op 6 juni nog in een interview met De Standaard.
Een sterk verhaal, maar verzonnen, zo blijkt nu. Uit militaire documenten die de Amerikaanse krant Boston Herald in militaire archieven kon inkijken, blijkt dat Manoian feitelijk deel uitmaakte van de 33rd Chemical Decontamination Company, die achter de frontlijn actief was. De enige verwonding die hij opliep, was een gebroken middenvinger terwijl hij zich in Engeland klaar hield voor de actie.
De burgemeester van Sainte-Mère-Eglise, Marc Lefèvre, is er nog altijd niet over. 'Het is ongelofelijk te horen dat we jarenlang werden misleid', zei hij aan de Britse pers. 'Hij stond altijd bij de bar, een biertje voor hem, terwijl hij zijn onvoorstelbare verhalen uit de oorlog vertelde. We zijn geschokt door de onthullingen. Maar men kan van ons niet verwachten dat we de staat van dienst van elke oorlogsheld controleren.'