quote:ROTTERDAM - Voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland wil inhalen op alle tweebaans 80-kilometerwegen onmogelijk maken door een afscheiding in de middenberm.
Volgens de oudminister van Verkeer zou het aantal verkeersdoden (750 in 2008) hierdoor aanzienlijk kunnen dalen.
Peijs pleit ook voor verkeerslessen in de laagste klassen van het middelbaar onderwijs, het terugbrengen van de limiet van 70 naar 50 km/u op gevaarlijke wegen en een voorrangsverbod voor fietsers op rotondes. De voormalige minister is, evenals de huidige verkeersminister Eurlings, vandaag aanwezig bij het wereldcongres verkeersveiligheid in Rotterdam.
,,Zes van de tien doden in het verkeer vallen op 50-kilometer- en 80-kilometerwegen,’’ zegt zij. ,,Verkeerde inhaalmanoeuvres kunnen worden voorkomen door het passeren onmogelijk te maken. Als verkeersdeelnemers zich allemaal aan de voorschriften houden is er niets aan de hand, maar soms moet je de menselijke factor corrigeren of zelfs uitschakelen.’’
De Fietsersbond is verbaasd over het voorstel fietsers de voorrang op rotondes te ontnemen. ,,De huidige praktijk, voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom, geen voorrang daarbuiten, wordt breed gedragen,’’ zegt Wim Bot. ,,Meer uniformiteit is wel geboden.’’
Het stoort Peijs verder dat het in de 30-kilometerzones nog mogelijk is harder te rijden. ,,Dat is gericht aan te pakken door meer hindernissen aan te brengen.’’
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 stelt minister Eurlings vast dat een verlaging naar 250 doden in 2020 mogelijk is wanneer dure en onsymphatieke maatregelen worden genomen zoals het nog veiliger inrichten van wegen en een inperking van de mobiliteit voor risicogroepen. Een maatschappelijk debat daarover moet nog worden gevoerd.
Peijs, ook commissaris van de koningin in Zeeland, wil in haar eigen provincie het voorbeeld geven. ,,De rechte polderwegen nodigen uit tot hard rijden. We zetten vooral in op infrastructurele maatregelen.’’
De combinatie van alcohol en drugs vindt Peijs gevaarlijk. ,,Ik hoop dat er snel een blaastest voor drugsgebruik komt en het gebruik van drugs en alcohol in het verkeer moet hard worden aangepakt.’’
Het begeleid rijden voor jongeren tot 18 jaar, dat volgend jaar in Nederland wordt ingevoerd, ziet Peijs als een positieve ontwikkeling.
http://www.ad.nl/binnenla(...)_80kilometerweg.html
Eens! Je gaat wel meer agressie krijgen . Daarnaast vraag ik me af hoe ze het willen doen op wegen (ongeveer 3/4 van de N wegen ) waar ook landbouwverkeer rijdt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:00 schreef pisnicht het volgende:
Als ze tegelijkertijd strenger gaan controleren op sukkels die 60 rijden op een 80km weg en daar ook flink voor beboeten hebben ze mijn zegen.
Gaten op de A- wegen, komen ze met dit gepruts...!quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:02 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Eens! Je gaat wel meer agressie krijgen . Daarnaast vraag ik me af hoe ze het willen doen op wegen (ongeveer 3/4 van de N wegen ) waar ook landbouwverkeer rijdt.
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:04 schreef DrDarwin het volgende:
Leg gewoon het hele verkeer lam, dan gebeuren er helemaal geen ongelukken meer.
Een probleempje op zo'n twee baansweg en er kan geen hulptroep meer door.
Een tractor en je hebt een kilometerslange file.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Zelf ook een paar keer meegemaakt dat je vol in de remmen moet omdat er op de tegengestelde weg een paar paupers aan het racen waren en een van die debielen omdat hij niet genoeg pk's had gewoon op mijn helft bleven rijden
Ach, kom op! Omdat een stelletje prutsers niet kan rijden...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:16 schreef Klonk het volgende:
je kunt het natuurlijk ook allebei doen, houden we ook nog werkgelegenheid bij de flitspalenfabriek
Laten ze eerst maar eens snelwegen breder maken en al die putten en gaten in het wegdek op gaan vullen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Zelf ook een paar keer meegemaakt dat je vol in de remmen moet omdat er op de tegengestelde weg een paar paupers aan het racen waren en een van die debielen omdat hij niet genoeg pk's had gewoon op mijn helft bleven rijden
neequote:Op woensdag 24 juni 2009 08:22 schreef mstx het volgende:
Ik reed eergisteren over een 80km weg waar een ongeluk was gebeurd. Het verkeer moest dan omstebeurt over de andere weghelft, dat kan dus straks ook niet meer?
Als je de controle over het stuur verliest gaat een heuveltje in het midden niet helpen, of ze moeten een complete muur/vangrail bouwen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Als je schade hebt door steenslag kun je toch geld krijgen van de staat? En als je denkt dat we het hier slecht hebben moet je voor de gein eens de grens bij België overgaan. Niks geen ZOAB , gewoon betonplaten van drie meter lengte scheef tegen elkaar aangeplaktquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:21 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Laten ze eerst maar eens snelwegen breder maken en al die putten en gaten in het wegdek op gaan vullen.
Niet iedereen rijd met een terreinwagen.
Je was me voor...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:24 schreef Matty___ het volgende:
wat is met het plan gebeurt om de N wegen uti te bouwen tot een fatzoenlijk secundair wegenet zoals in duitsland ?
Dat gaat het zo niet worden natuurlijk
Heb nog niks gekregen...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:26 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Als je schade hebt door steenslag kun je toch geld krijgen van de staat? En als je denkt dat we het hier slecht hebben moet je voor de gein eens de grens bij België overgaan. Niks geen ZOAB , gewoon betonplaten van drie meter lengte scheef tegen elkaar aangeplakt
Daar ga ik wel vanuit . Heb je wel meteen een ander probleem namelijk dat de wegen dan verbreedt moeten wordenquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:25 schreef mstx het volgende:
[..]
Als je de controle over het stuur verliest gaat een heuveltje in het midden niet helpen, of ze moeten een complete muur/vangrail bouwen.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:19 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Ach, kom op! Omdat een stelletje prutsers niet kan rijden...
Wat wil jij precies gaan doen als je op een koude novembermiddag naar je opa oma weet ik veel wie gaat en er een Opel Vivaro schuift onverwachts zo jouw baantje op? Hard zwaaien en via Turbo-boost eroverheen springen of wat ga je doen?quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:30 schreef _Qmars_ het volgende:
Whaha, de overheid moet iedereen tegen zichzelf beschermen. Kunnen we dan ook niets zelf meer bepalen. Boehoe, we lopen risico. Overheid doe er iets aan. Een verbod ofzo!
Michael Schumacher spelen...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:34 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Wat wil jij precies gaan doen als je op een koude novembermiddag naar je opa oma weet ik veel wie gaat en er een Opel Vivaro schuift onverwachts zo jouw baantje op? Hard zwaaien en via Turbo-boost eroverheen springen of wat ga je doen?
Als het goed is scheelt het een hoop ongelukken (want nu is dat vaak door inhalen) zodat het minder nodig is . En tegenwoordig kan je zo'n afscheiding flexibel genoeg maken om dit op te lossen..quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:22 schreef mstx het volgende:
Ik reed eergisteren over een 80km weg waar een ongeluk was gebeurd. Het verkeer moest dan omstebeurt over de andere weghelft, dat kan dus straks ook niet meer?
Ja , maar omdat het me sterk lijkt dat al die wegen verbreedt gaan worden zal het wel weer een single vangrailtje op de middenstreep worden. In dat geval dus niet veiliger maar alleen maar irritantquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het goed is scheelt het een hoop ongelukken (want nu is dat vaak door inhalen) zodat het minder nodig is . En tegenwoordig kan je zo'n afscheiding flexibel genoeg maken om dit op te lossen..
Ach de kans op dodelijke ongelukken door dwaze inhaalmanoeuvres daalt dan wel natuurlijkquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:25 schreef Sm0keZ het volgende:
Leuk zeg, als er in de ochtend- of avondspits een bejaard echtpaar besluit om even de weg op te gaan. Daar rij je dan met z'n allen meteen 60km/h. Wat zal het daar veiliger op worden zeg
Toevallig bij Dorst?quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:22 schreef mstx het volgende:
Ik reed eergisteren over een 80km weg waar een ongeluk was gebeurd. Het verkeer moest dan omstebeurt over de andere weghelft, dat kan dus straks ook niet meer?
Als je het ontwerp maar goed genoeg maakt kan je daar wel een aantal openingen of verbindingen met parallelwegen inbouwen. Lijkt me niet zo'n probleem.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:37 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Ja , maar omdat het me sterk lijkt dat al die wegen verbreedt gaan worden zal het wel weer een single vangrailtje op de middenstreep worden. In dat geval dus niet veiliger maar alleen maar irritant
Shit happens. Dit soort risico's loop je in een land waar iedereen 2 auto's heeft en waar meer dan 16 miljoen mensen wonen waarvan 5 % een mafkees is. Hopen dat je nooit die persoon bent, risico's loop je, en dan moet je maar het beste hopen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:34 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Wat wil jij precies gaan doen als je op een koude novembermiddag naar je opa oma weet ik veel wie gaat en er een Opel Vivaro schuift onverwachts zo jouw baantje op? Hard zwaaien en via Turbo-boost eroverheen springen of wat ga je doen?
Sorry, was een grapje! je kan, als je al veel rijervaring heb, kan je al veel vooruitkijken! Als je al zo'n scheurbeest ziet, kan je al verwachten dat er iets kan gebeuren..quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:34 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Wat wil jij precies gaan doen als je op een koude novembermiddag naar je opa oma weet ik veel wie gaat en er een Opel Vivaro schuift onverwachts zo jouw baantje op? Hard zwaaien en via Turbo-boost eroverheen springen of wat ga je doen?
Aparte strook. Sowieso horen die dingen niet op de wegen waar intensief auto's rijden thuis. Komt een hele kleifabriek van de wielen af die dan lekker een paar weken voor gladheid zorgenquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:38 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Toevallig bij Dorst?
Maar echt stom deze maatregel.
Wat met landbouwverkeer en mensen die 60 gaan rijden ipv 80?
Of juist niet. Stel nou dat je verschrikkelijk haast hebt, je rijdt 60 km/h door een trage bestuurder voor je ipv de toegestane 80 km/h, en die weg is nog een kilometer of 20... Als je dan ergens de kans krijgt om in te halen grijp je die dan toch met beide handen aan?quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach de kans op dodelijke ongelukken door dwaze inhaalmanoeuvres daalt dan wel natuurlijk
Jij gaat dus bij elke tegenligger die flink doorrijdt snel een parkeerplaats zoeken?quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:40 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Sorry, was een grapje! je kan, als je al veel rijervaring heb, kan je al veel vooruitkijken! Als je al zo'n scheurbeest ziet, kan je al verwachten dat er iets kan gebeuren..
Nouja als ik dan toch de pleuris aan belastingen , heffingen en weet ik wat voor meer onzin moet aftikken , laten ze er dan maar iets zinnigs van doen ipv een of andere oorlog ergens te voeren en bonussen voor ambtenaren sponsorenquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:39 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Shit happens. Dit soort risico's loop je in een land waar iedereen 2 auto's heeft en waar meer dan 16 miljoen mensen wonen waarvan 5 % een mafkees is. Hopen dat je nooit die persoon bent, risico's loop je, en dan moet je maar het beste hopen.
Nee, deels op weg, twee banden op wegdek ! Niks aan de hand...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:43 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Jij gaat dus bij elke tegenligger die flink doorrijdt snel een parkeerplaats zoeken?
Juist ja die verantwoordelijk zijn voor 6 van de 10 doden. Met daarbij de nodige vertragingen (files) en blikschade wat niet in de cijfers is terug te zien.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:19 schreef JoeThePlumber het volgende:
Ach, kom op! Omdat een stelletje prutsers niet kan rijden...
Wel goed id, maar weinig streefbaar! Net zoals doen in Duitsland, 80 en niet meer! streng zijn!...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:46 schreef Tim_G het volgende:
Weer zo'n maatregel die theoretisch misschien goed klinkt maar in de praktijk wordt dit natuurlijk helemaal niks. Misschien eens zorgen dat je niet hoeft in te halen en die vrachtwagens en tractors zoveel mogelijk proberen weren op provinciale wegen. Als iedereen dan ook gewoon 80 rijdt en niet lekker 65\70 blijft rijden is het probleem ook opgelost.
Nergens voor nodig. Mensen moeten alleen voorzichtiger gaan rijden. De meeste dodelijke ongelukken gebeuren ook op plekken waar het niet zo druk is en dat zijn over het algemeen niet de wegen die 4 baans hoeven te worden.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:50 schreef pisnicht het volgende:
ze moeten er gewoon 4-baans wegen maken, kan je ook rustig inhalen
quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:50 schreef pisnicht het volgende:
ze moeten er gewoon 4-baans wegen maken, kan je ook rustig inhalen
quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:57 schreef Pacmaniac het volgende:
Worden ze eindelijk wakker bij VVN . Gaat heel veel doden per jaar schelen. Zeker tientallen maar misschien wel meer ook.
Gelukkig beschik je nog wel over enige zelfkennis , van je humor moet je het duidelijk niet hebbenquote:
Hoezo niet..?quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:12 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Gelukkig beschik je nog wel over enige zelfkennis , van je humor moet je het duidelijk niet hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |