Mooiquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:27 schreef mathijsalbrecht het volgende:
Ik heb zo een 4 weken geleden voor 29 augustus schriftelijk vrij gevraagd. Nou kreeg ik geen reactie van mijn baas
Ze mogen het weigeren inderdaad. Echter alleen met onderbouwing van echt goede argumenten. Bv. als de winkel failliet gaat omdat TS er niet is. Niet omdat er geen andere kassahulp is die dag.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:33 schreef Juicyhil het volgende:
Ze mogen het weigeren ja, qua termijn weet ik het niet. Maar ja, je kan het aankaarten ivm boeken e.d..
Als TS naar werkgever gaat en dit vertelt heeft hij gelijk, en zal de werkgever instemmen. Alleen daarna begint het gelazer ben ik bang voor. Mompelt iets van verstoorde arbeidsrelatie....quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:17 schreef thloreg het volgende:
@ TS: bovenstaand antwoord is het beste wat er momenteel voorhanden is. Doe er je voordeel mee.
En daarom maar buigen voor de onrechtmatige nukken van werkgevers?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:45 schreef RubenSosa het volgende:
Als TS naar werkgever gaat en dit vertelt heeft hij gelijk, en zal de werkgever instemmen. Alleen daarna begint het gelazer ben ik bang voor. Mompelt iets van verstoorde arbeidsrelatie....
Ja zo zijn werkgevers...
Maar als er van de 10 kassahulpen al 6 zijn die vakantie hebben, dan kan het wel een goede reden zijn om de aanvraag van nummer zeven te weigeren.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Ze mogen het weigeren inderdaad. Echter alleen met onderbouwing van echt goede argumenten. Bv. als de winkel failliet gaat omdat TS er niet is. Niet omdat er geen andere kassahulp is die dag.
Art 7:638BW, lid 2, laatste volzin. "Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer." TS heeft schriftelijk vrij gevraagd en zich dus aan de regeltjes gehouden. Werkgever is te laat.quote:Ook moet een reactie binnen twee weken na aanvraag beantwoordt zijn. Zo niet wordt de aanvraag automatisch gehonoreerd. Dit is wettelijk bepaald.
Bespaar jezelf de moeite. Alleen bij de bovenwettelijke vakantiedagen (dus alles wat je meer hebt dan vier weken) mag, bij schriftelijke overeenkomst, worden afgeweken van die twee-weken-regel. (Zie Art 7:638BW en Art 7:645BW)quote:Ik zal morgen de CAO nog eens nazien of er een uitzondering op deze regeling is, maar eerlijk gezegd heb ik in de praktijk nog geen CAO meegemaakt waar dit het geval is (en ik gebruik er op het werk meer dan 40 verschillende).
Dat is vrijwel altijd als je iets op de spits wil drijvenquote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:45 schreef RubenSosa het volgende:
[..]
Als TS naar werkgever gaat en dit vertelt heeft hij gelijk, en zal de werkgever instemmen. Alleen daarna begint het gelazer ben ik bang voor. Mompelt iets van verstoorde arbeidsrelatie....
Ja zo zijn werkgevers...
Dat is arbeidsrechtelijk nog lang niet altijd genoeg reden om het te kunnen weigeren. Nogmaals, het bedrijfsbelang moet dusdanig groot zijn om het te kunnen weigeren. Ook als vrijwel alle kassahulpen op vakantie zijn geef ik de werkgever weinig kans. Er is immers niets wat hem tegenhoudt een uitzendbureau te bellen om een tijdelijke kracht in te huren (wat in het geval van een kassahulp helemaal niet moeilijk is)quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:08 schreef Light het volgende:
[..]
Maar als er van de 10 kassahulpen al 6 zijn die vakantie hebben, dan kan het wel een goede reden zijn om de aanvraag van nummer zeven te weigeren.
Indd is het toevoegen van het wetsartikel wel handig jaquote:Art 7:638BW, lid 2, laatste volzin. "Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer." TS heeft schriftelijk vrij gevraagd en zich dus aan de regeltjes gehouden. Werkgever is te laat.
Het is misschien handiger in vakantiedagen te spreken ipv vakantiewekenquote:Bespaar jezelf de moeite. Alleen bij de bovenwettelijke vakantiedagen (dus alles wat je meer hebt dan vier weken) mag, bij schriftelijke overeenkomst, worden afgeweken van die twee-weken-regel. (Zie Art 7:638BW en Art 7:645BW)
Ja, maar niet iedereen heeft evenveel vakantiedagen. Je hebt wettelijk recht op zoveel dagen als nodig om vier weken aaneengesloten vrij te kunnen nemen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 07:21 schreef sanger het volgende:
Het is misschien handiger in vakantiedagen te spreken ipv vakantieweken![]()
Een vakantiereglement mag niet ingaan tegen dwingend recht.quote:Ik doelde niet zozeer op die twee weken termijn al was ik niet zeker of het dwingend was of niet. Ik doelde meer of werkgever een "vakantiereglement" mag opstellen en of werknemer zich daar dan aan dient te houden of nietDat is namelijk het enige dat de vakantie van TS nog kan verpesten
![]()
Iedereen heeft wettelijk 20 dagen. De rest is altijd bovenwettelijk. Komt op hetzelfde neer, maar het stukje aaneengesloten kan verwarrend werken.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:24 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, maar niet iedereen heeft evenveel vakantiedagen. Je hebt wettelijk recht op zoveel dagen als nodig om vier weken aaneengesloten vrij te kunnen nemen.
Daarom wilde ik dat voor de zekerheid nakijken, of het dwingend recht isquote:Een vakantiereglement mag niet ingaan tegen dwingend recht.
Nopequote:Op woensdag 24 juni 2009 08:20 schreef aroha-nui het volgende:
is er onderscheid dan, tussen 1 dag vrij of 2 weken vrij? Wettelijk gezien? Beetje lastig te bepalen. Sommige vakanties zijn 3-daags en zo.
quote mezelfquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:20 schreef aroha-nui het volgende:
is er onderscheid dan, tussen 1 dag vrij of 2 weken vrij? Wettelijk gezien? Beetje lastig te bepalen. Sommige vakanties zijn 3-daags en zo.
Nee tuurlijk niet. Maar sommige van jullie zitten hem zo op te jutten met de regels, dat hij vind dat hij sterk staat straks (staat hij ook wel), maar vergeet wel dat het hem zijn baan kan kosten. (al denk ik dat het een bijbaan is).quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:50 schreef r_one het volgende:
[..]
En daarom maar buigen voor de onrechtmatige nukken van werkgevers?
Hoe ver ga je dan in het met je laten sollen en uitbuiten, puur voor behoud van je baan?
Mij lijkt het niet redelijk. Het gaat namelijk in tegen datgene dat wettelijk is bepaald.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:59 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
quote mezelf![]()
volgens partner (die leidinggevende is) is het verschil tussen "vakantie" en "vrije dagen" dat je op het aanvraagformulier specifiek "vakantie" zet. Als die dagen toegekend worden, mogen ze niet meer tegen jouw zin ingetrokken worden. Bedrijfsbeleid is dat je niet vaker dan 2 keer per jaar dat woord gebruikt, anders krijg je standaard een afwijzing, terwijl ze met de aantekening "vrije dagen" wel zouden worden toegekend.
Lijkt me heel redelijk.
Onzin, niemand jut op en niemand zit hier om zijn of haar eigen ego op te krikken. Het enige wat "sommigen van ons" doen is TS een concreet antwoord geven op zijn concrete vraag:quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:07 schreef RubenSosa het volgende:
Nee tuurlijk niet. Maar sommige van jullie zitten hem zo op te jutten met de regels, dat hij vind dat hij sterk staat straks (staat hij ook wel), maar vergeet wel dat het hem zijn baan kan kosten. (al denk ik dat het een bijbaan is).
En de mensen boeit het niet hoor of hij ze baan kwijt is, als je maar gezegd kan hebben dat TS in zijn recht staat.
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:27 schreef mathijsalbrecht het volgende:
Iemand die verstand heeft van de elektronica CAO en hier een zinning onderbouwend antwoord op kan geven waar ik mee naar mijn baas kan stappen??
hoe bedoel je? De regel dat het binnen 2 weken toegekend of geweigerd wordt? Die wordt dan toch geeerbiedigd?quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Mij lijkt het niet redelijk. Het gaat namelijk in tegen datgene dat wettelijk is bepaald.
Dat is wel erg raar, of ik begrijp je niet goedquote:[b]Op woensdag 24 juni 2009 10:59 schreef volgens partner (die leidinggevende is) is het verschil tussen "vakantie" en "vrije dagen" dat je op het aanvraagformulier specifiek "vakantie" zet. Als die dagen toegekend worden, mogen ze niet meer tegen jouw zin ingetrokken worden. Bedrijfsbeleid is dat je niet vaker dan 2 keer per jaar dat woord gebruikt, anders krijg je standaard een afwijzing, terwijl ze met de aantekening "vrije dagen" wel zouden worden toegekend.
Lijkt me heel redelijk.
Nee, iemand die 3 dagen per week werkt heeft wettelijk maar 12 dagen vakantie. Iemand die de ene week 3 dagen werkt en de andere week 4 dagen, heeft wettelijk 14 dagen vakantie. Met 12 dagen kan zo iemand wel vier weken vrij nemen, maar geen vier aaneengesloten weken.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:39 schreef sanger het volgende:
Iedereen heeft wettelijk 20 dagen. De rest is altijd bovenwettelijk. Komt op hetzelfde neer, maar het stukje aaneengesloten kan verwarrend werken.
Dat zei ik ook niet.quote:Het is overigens niet zo dat je genoeg moet hebben om AANEENGESLOTEN vrij te kunnen nemen. Over het al dan niet aaneengesloten vrij mogen nemen is eea soms in de CAO geregeld.
Een afwijzing moet schriftelijk en met vermelding van het zwaarwegend bedrijfsbelang waarom de aanvraag wordt geweigerd. Vakantie ipv Vrije dag selecteren valt daar niet onder.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:01 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
hoe bedoel je? De regel dat het binnen 2 weken toegekend of geweigerd wordt? Die wordt dan toch geeerbiedigd?
Je hebt gelijk. Ik ben uitgegaan van een fulltime dienstverbandquote:Op woensdag 24 juni 2009 13:22 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, iemand die 3 dagen per week werkt heeft wettelijk maar 12 dagen vakantie. Iemand die de ene week 3 dagen werkt en de andere week 4 dagen, heeft wettelijk 14 dagen vakantie. Met 12 dagen kan zo iemand wel vier weken vrij nemen, maar geen vier aaneengesloten weken.
[..]
Dat zei ik ook niet.
Zorg om de bezettingsgraad lijkt me evident bedrijfsbelang.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:27 schreef Light het volgende:
[..]
Een afwijzing moet schriftelijk en met vermelding van het zwaarwegend bedrijfsbelang waarom de aanvraag wordt geweigerd. Vakantie ipv Vrije dag selecteren valt daar niet onder.
Da's een kwestie van niet iedereen tegelijk weg laten gaan.quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:41 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
Zorg om de bezettingsgraad lijkt me evident bedrijfsbelang.
Je kunt iedereen terug laten komen als het nodig is.quote:Je doet het voorkomen alsof er, als er een griepgolf is, bijvoorbeeld, je niemand kunt oproepen om zijn vrije dag op te schorten en weer te komen werken? Dan wordt je als werkgever wel gedwongen om vrije dagen te ontmoedigen. In dat geval is het logisch dat TS niet 3 maanden van tevoren een vrije dag kan vastleggen.
En wat vaak vergeten wordt, vergoeding voor gemist vakantiegenot.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:25 schreef Light het volgende:
[..]
Da's een kwestie van niet iedereen tegelijk weg laten gaan.
[..]
Je kunt iedereen terug laten komen als het nodig is.
Als mijn idee van vakantie is dat ik twee weken in een tentje op de camping in het volgende dorp zit, ben ik nog redelijk makkelijk weer inzetbaar als dat nodig mocht zijn.
Als ik ook vijf keer een lang weekend (vrijdagmorgen weg, maandagmiddag terug) naar New York ga, wil ik graag op tijd weten of dat doorgaat. Vlucht boeken, hotel boeken, dat soort dingen. En 'k mag van jou maar twee keer "vakantie" gebruiken, dus valt het gewoon onder "vrije dag". Wil je dan dat ik een dag eerder terugkom, dan moet er wel het een en ander vergoed worden. Alle extra kosten die ik moet maken om terug te komen, bijvoorbeeld.
Die is lastiger in geld uit te drukken, lijkt me.quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:26 schreef sanger het volgende:
[..]
En wat vaak vergeten wordt, vergoeding voor gemist vakantiegenot.
Dat is dan een interne regeling.quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:19 schreef InfiniteLoop het volgende:
4 weken van te voren? Bij ons op de sociale werkplaats moet je het minstens 4 maanden van te voren aangeven.
Dat is waar. Ik heb een beetje de discussie gehad vorig jaar, toen ik een weekje eerder naar huis ben gekomen. Kleine vergoeding in de vorm van al mijn vakantiedagen teruggekregen (onder voorwaarde dat ik die niet op korte termijn zou gebruiken om een extra lange vakantie te plannen).quote:Op woensdag 24 juni 2009 18:40 schreef Light het volgende:
[..]
Die is lastiger in geld uit te drukken, lijkt me.
x2quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:10 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij moet zoiets binnen twee weken na aanvraag besloten zijn, als ik het me goed herinner. En hier geldt: zwijgen = toestemmen.
TVP!quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:08 schreef Light het volgende:
Art 7:638BW, lid 2, laatste volzin. "Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer." TS heeft schriftelijk vrij gevraagd en zich dus aan de regeltjes gehouden. Werkgever is te laat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |