abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70316578
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:50 schreef Iblis het volgende:
Maar zijn punt is natuurlijk wel enigszins valide. Er bestaat een hiërarchie van nieuwsverzamelaars. Van regionaal niveau sijpelt het door naar nationaal niveau, het komt bij de persbureaus. Kranten nemen (tegen betaling) nieuws en stukjes van elkaar over. Internationaal heb je ook grote persbureaus.

Echter, op de nieuwsfeiten zelf ligt geen auteursrecht. Vroeger was dat niet zo'n probleem, want je kon moeilijk wachten totdat de krant bij je in de bus lag, alles driftig in andere woorden opschrijven en dan weer uitgeven, dan had je oud nieuws. Op internet kan het echter wel, en dat is ook de manier hoe Fok! bestaat. Ze herschrijven nieuws. Dat betekent dat je natuurlijk altijd achter de feiten aanloopt, maar een paar minuten of een uur is natuurlijk minder erg.

Als iedereen bedenkt: "Dat is veel slimmer, want dan hebben we geen verslaggevers nodig," dan stopt een belangrijk deel van de nieuwsvergaring. Anderzijds zie je ook steeds meer burgerjournalistiek natuurlijk (foto's, twitter), die ook worden opgenomen in de nieuwsberichten van media, maar zo'n burger gaat naar bed als-ie geen zin meer heeft en heeft natuurlijk niet de plicht een stukje af te schrijven.

Wat dat betreft is er dus een duidelijke groep die met veel minder moeite kan profiteren wat een grote groep betaalde verslaggevers doet. Daar heb ik ook niet direct een oplossing voor, maar dat probleem is denk ik wel reëel en ik denk dat het gevaar dat er steeds meer verslaggevers afgestoten worden, waardoor de nieuwsvergaring verschraalt ook reëel is.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_70316662
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat doen we al hier op FOK!

Kranten: sterf!
Hoe wou jij op FOK! de politiek volgen als er geen nieuws komt van kranten? Of neem jij de taak op je om in je vrije tijd de vergaderingen van de Tweede Kamer af te struinen en vervolgens alle onzin filtert en tot een gedegen nieuwsstukje te komen?
pi_70316841
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:43 schreef Gia het volgende:
Met de vooruitgang veranderen nu eenmaal een aantal zaken. Sommige dingen verdwijnen, omdat nieuwe uitvindingen verschijnen. Die daardoor getroffen worden kunnen zich om laten scholen.
Is ook niet slim om een vak te kiezen waar geen toekomst in zit. Dat is iets dat je 10 jaar geleden al aan kon zien komen. Daarbij is de journalistiek een tamelijk breed vakgebied. Het gaat niet alleen om nieuws. Je kunt ook schrijven voor allerlei bladen, zoals Revu, Margriet enz... Dat is niet iets wat mensen online gaan zitten lezen. Daar wil men toch liever een papieren exemplaar van ontvangen.
Tijdschriften naast kranten leggen is natuurlijk appels met peren vergelijken. Tuurlijk moet de krant vernieuwen, ik ben helemaal voor. Alleen is internetjournalistiek (nog) niet de manier om dat te doen. Een site als nu.nl levert uitstekend werk, maar zij werken met een beperkte club en doen eigenlijk enkel en alleen bureauredactiewerk. Maw: zij komen niet achter hun bureau vandaan en zijn sterk afhankelijk van ANP-nieuws of nieuws dat kranten onthullen. Wellicht dat ze er nog een belletje achteraan wagen, maar daar blijft het ook bij.

Kranten moeten veranderen, dat snap ik. Maar gedegen journalistiek kost nou eenmaal geld, en dat geld valt nog niet te verdienen op het internet.
pi_70317018
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoe wou jij op FOK! de politiek volgen als er geen nieuws komt van kranten? Of neem jij de taak op je om in je vrije tijd de vergaderingen van de Tweede Kamer af te struinen en vervolgens alle onzin filtert en tot een gedegen nieuwsstukje te komen?
Nieuws komt helemaal niet van kranten, de krant is een medium. Een vervangbaar medium.
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:16:18 #180
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_70317150
Koos ik ben het eigenlijk wel met je eens dat journalistiek geld kost. En dat er andere inkomstenbronnen bij moeten komen. Maar is het niet zo dat de kranten al meer dan 10 jaar de tijd hebben gehad om mee te gaan met de tijd? Met andere woorden, internet is niet nieuw en als ze de evolutie van internet en het gebruik ervan in de gaten hadden gehouden hadden ze, misschien, beter kunnen anticiperen. En de huidige situatie kunnen voorkomen.
:-)
pi_70317181
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:12 schreef McKillem het volgende:

[..]

Nieuws komt helemaal niet van kranten, de krant is een medium. Een vervangbaar medium.
Wellicht. Alleen vraag ik mij af wie dan alle kamerdebatten gaat volgens in zijn vrije tijd. De vrijwilligers van FOK!? Of een van de actieve fokkers hier op het forum? Nieuws volgen en vervolgens duiden kost nou eenmaal geld. Klaar uit.

En nogmaals, ik ben geen voorstander van de heffing waarover in dit topic wordt gesproken. Echter, je moet je wel realiseren dat nieuws niet altijd gratis is.

Goed stuk van Bert Wagendorp
quote:
Leve de krant

Het zijn fantastische tijden voor een krant. Hoe meer gratis nieuws hoe beter.
Deze column kost geld. In de eerste plaats omdat ik in ruil voor het schrijven ervan maandelijks een riant salaris ontvang van de Volkskrant. Verder wordt de prijs fors omhoog gedreven door de drukkosten en de papier- en bezorgkosten.

Een belangrijke constatering in het rapport van de commissie Brinkman die de problemen van de gedrukte media onderzocht, luidt dat nieuws niet gratis is. Dat klopt niet helemaal, want veel nieuws is wel gratis.

Een deel van het gratis nieuws is voor niks omdat het is gestolen van bronnen die er wel voor hebben betaald. Een ander deel omdat het wordt gesubsidieerd of gesponsord. Maar veel nieuws, en steeds méér nieuws, is gewoon echt gratis, afgezien van het internetabonnement of de kosten van de mobiele telefoon.

Het filmpje van de moord op de Iraanse Neda Salehi Agha Soltan, groot en aangrijpend nieuws, kostte bijvoorbeeld niets.

En omdat straks een miljard mensen met hun mobiel elk nieuwsfeit, hoe klein ook, filmen en online zetten, daarnaast een miljard anderen het nieuws uit hun directe omgeving rapporteren op hun blogs en nog weer een miljard anderen in een niet aflatende stroom berichten elk nieuwswaardig feit doortwitteren naar vrienden en bekenden, worden we bedolven onder het gratis nieuws van drie miljard kleine persbureaus.

Nog even en we smeken om genade en één nieuwsloos uur per dag, desnoods tegen betaling.
Het meest kenmerkende aan gratis nieuws is, dat je er meestal weinig aan hebt. Het filmpje over Neda Salehi is een goed voorbeeld.

Toen dat op internet verscheen, wist niemand wie het meisje was, waarom zij was vermoord en door wie. Hoe meer gratis nieuws, des te beter. Hoera, het zijn chaotische tijdenHet was nieuws, maar nieuws in een vacuüm. Je kon de sterfscène bekijken, je zat met je neus bovenop het nieuws, maar tegelijkertijd wist je niet wat het nieuws was, hoe je het moest interpreteren en of het eigenlijk wel echt nieuws wás.

Het filmpje had heel goed fake kunnen zijn of kunnen zijn gemanipuleerd uit propaganda-overwegingen.

Pas toen via een journalist van de BBC het verhaal van de vriend van het meisje naar buiten kwam, en daarmee de tragische achtergronden van haar dood, kreeg het nieuws een kader en werd duidelijk wat voor gruwelijks we eigenlijk zagen, op het amateurfilmpje.

Nieuws zal steeds vaker gratis zijn, maar het zoeken naar de waarheid achter het nieuws wordt steeds duurder – al was het maar omdat er zo allemachtig veel nieuws is en veel van dat nieuws gecompliceerder is dan ooit.

De journalistiek is een nederig vak. Kranten maken ook, hoe verheven er soms ook over wordt gedaan.

Wij selecteren het nieuws, zetten het op een rij en voorzien het van een kader. Wij doen waar u geen tijd voor heeft: we vatten dagelijks de wereld samen.

Volgens ‘Brinkman’ is de krant ‘niet meer wat hij geweest is’. Dat lijkt me een misverstand. De krant is juist meer dan ooit wat hij altijd al geweest is: een vorm van ordening in de totale en onoverzichtelijke chaos die ‘nieuws’ heet, met een columnpje erbij. En daar moet u voor betalen.

Eigenlijk zijn het fantastische tijden voor de krant. Hoe meer nieuws, hoe meer gratis nieuws, des te beter. Hoera, het zijn chaotische tijden. Kranten moeten ophouden met zeuren: ze hebben het tij enorm mee.

Als ze er niet in slagen daar gebruik van te maken, zijn ze geen knip voor de neus waard en kan geen rapport Brinkman ze redden.
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:17:52 #182
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_70317204
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:12 schreef McKillem het volgende:

[..]

pi_70317215
quote:

[..]

De krant geeft het nieuws van gisteren...niet van actuele dingen zoals (nochtans meestal) op FOK!
pi_70317271
Een veel belangrijker medium is NOS, die zijn tenminste wel bewust van het internet, net zoals Reuters...
pi_70317302
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:16 schreef Dartanion het volgende:
Koos ik ben het eigenlijk wel met je eens dat journalistiek geld kost. En dat er andere inkomstenbronnen bij moeten komen. Maar is het niet zo dat de kranten al meer dan 10 jaar de tijd hebben gehad om mee te gaan met de tijd? Met andere woorden, internet is niet nieuw en als ze de evolutie van internet en het gebruik ervan in de gaten hadden gehouden hadden ze, misschien, beter kunnen anticiperen. En de huidige situatie kunnen voorkomen.
Helemaal mee eens. Een goed voorbeeld is de banenmarkt. De contacten lagen al bij de kranten, die staan immers bol van personeelsadvertenties. Maar het is bij niemand opgekomen om deze op internet te plaatsen. Ja, en toe kwam er anderen die dat wel deden. Tsja, dan loop je hopeloos achter de feiten aan. Joop Munsterman kan er nog steeds niet van slapen.
pi_70317349
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wellicht. Alleen vraag ik mij af wie dan alle kamerdebatten gaat volgens in zijn vrije tijd. De vrijwilligers van FOK!? Of een van de actieve fokkers hier op het forum? Nieuws volgen en vervolgens duiden kost nou eenmaal geld. Klaar uit.

En nogmaals, ik ben geen voorstander van de heffing waarover in dit topic wordt gesproken. Echter, je moet je wel realiseren dat nieuws niet altijd gratis is.

Goed stuk van Bert Wagendorp
[..]
Ik beweer ook helemaal nergens dat het gratis is of zou moeten zijn.
Ik zeg alleen dat de krant hopeloos achterhaald is en dat ze beter rekening hadden moeten houden met de evolutie van internet. Dan hadden ze er wat op kunnen verzinnen en hadden ze nu geen problemen. Op internet kan je ook voor diensten betalen weet je wel, en dat kan zelfs op meerdere manieren.
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef Dartanion het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ah, een standpunt hebben en je daar aan vasthouden is trollen tegenwoordig.
pi_70317500
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:18 schreef eQuaL het volgende:

[..]

De krant geeft het nieuws van gisteren...niet van actuele dingen zoals (nochtans meestal) op FOK!
Ik weet niet hoe je hier bij komt
pi_70317543
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 07:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Goed argument, inderdaad.

De meeste mensen willen geen krant meer, omdat ze hun nieuws net zo makkelijk op internet kunnen lezen.
Hetzelfde geldt voor de verkoop van encyclopedieën. Zit helemaal op zijn gat. Niemand wil meer zo'n rijtje boeken. Internet en een printertje is voldoende. Die lui worden toch ook niet gecompenseerd!!
Ander voorbeeldje: Parker games! Mensen doen tegenwoordig liever spellen via de pc of online, dan dat ze met hun vieren rond een tafel een bordspel doen. Parker games ook maar compenseren?
toch staat zo`n encyclopedie toch wel stoer
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:28:39 #189
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_70317606
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Een goed voorbeeld is de banenmarkt. De contacten lagen al bij de kranten, die staan immers bol van personeelsadvertenties. Maar het is bij niemand opgekomen om deze op internet te plaatsen. Ja, en toe kwam er anderen die dat wel deden. Tsja, dan loop je hopeloos achter de feiten aan. Joop Munsterman kan er nog steeds niet van slapen.
Ik zou er ook slapeloze nachten van krijgen, ik heb ook een kans gemist omdat ik dacht dat de tijd er niet rijp voor was. Het is nu namelijk zo voor de hand liggend. Maar waarom trekken ze dan geen leering van deze fout? Als je zelf geen mensen in huis hebt, waarom huur je dan niet iemand in die zich kan concentreren op dit soort innovaties?
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld via een soort van copyright af te dwingen dat berichten niet zomaar van het ANP/ de websites van de bladen over genomen mogen worden? Zodat sites als FOK!, en wat ik begrijp van jou nu.nl, niet meer "zomaar" aan het nieuws komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Dartanion op 24-06-2009 11:39:09 ]
pi_70317616
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een kledingzaak heeft geen controlerende rol in de samenleving. Dus wat jij zegt is gewoon flauwekul. Vooral voor lokale gemeenschappen is het desastreus dat kranten verdwijnen. De politiek moet immers kritisch worden gevolgd. En dan heb ik het nog niet over de verdere rol die een krant speelt in een stad of dorp.
bij ons wordt die gevolgd door de (gratisch) lokale krant die ook al weer iets van 80 jaar bestaat.
En tegenwoordig lijkt die controlerende functie eerder overgenomen worden door de TV en internet dan de kranten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:29:55 #191
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70317659
quote:

[..]

TV en internet
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:30:50 #192
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70317693
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:19 schreef eQuaL het volgende:
Een veel belangrijker medium is NOS, die zijn tenminste wel bewust van het internet, net zoals Reuters...
De BBC is het ultieme voorbeeld. Daar gaat geen geld verloren aan 78 debiele omroepen die allemaal menen een eigen administratie, eigen kantoor, eigen dit, eigen dat te moeten hebben. Hef die omroepen op, maak één omroep die ook een divers aanbod van programma's kan aanbieden (en ongetwijfeld nog veel beter, want meer financiële slagkracht) en ook een geweldige (nieuws)site kan opzetten.
pi_70317751
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:50 schreef Iblis het volgende:
Maar zijn punt is natuurlijk wel enigszins valide. Er bestaat een hiërarchie van nieuwsverzamelaars. Van regionaal niveau sijpelt het door naar nationaal niveau, het komt bij de persbureaus. Kranten nemen (tegen betaling) nieuws en stukjes van elkaar over. Internationaal heb je ook grote persbureaus.

Echter, op de nieuwsfeiten zelf ligt geen auteursrecht. Vroeger was dat niet zo'n probleem, want je kon moeilijk wachten totdat de krant bij je in de bus lag, alles driftig in andere woorden opschrijven en dan weer uitgeven, dan had je oud nieuws. Op internet kan het echter wel, en dat is ook de manier hoe Fok! bestaat. Ze herschrijven nieuws. Dat betekent dat je natuurlijk altijd achter de feiten aanloopt, maar een paar minuten of een uur is natuurlijk minder erg.

Als iedereen bedenkt: "Dat is veel slimmer, want dan hebben we geen verslaggevers nodig," dan stopt een belangrijk deel van de nieuwsvergaring. Anderzijds zie je ook steeds meer burgerjournalistiek natuurlijk (foto's, twitter), die ook worden opgenomen in de nieuwsberichten van media, maar zo'n burger gaat naar bed als-ie geen zin meer heeft en heeft natuurlijk niet de plicht een stukje af te schrijven.

Wat dat betreft is er dus een duidelijke groep die met veel minder moeite kan profiteren wat een grote groep betaalde verslaggevers doet. Daar heb ik ook niet direct een oplossing voor, maar dat probleem is denk ik wel reëel en ik denk dat het gevaar dat er steeds meer verslaggevers afgestoten worden, waardoor de nieuwsvergaring verschraalt ook reëel is.
vaak lopen ze zelfs voor, ik ben het al verschillende keren tegengekomen dat ik iets al 2 dagen eerder op fok heb gelezen dan in de krant.
pi_70317803
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe je hier bij komt
Jij begrijpt niet dat als vandaag iets gebeurt dat pas in de krant van morgen verschijnt? Dan begrijp ik wel waarom deze discussie zo moeizaam verloopt
pi_70317908
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:33 schreef beeer het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet dat als vandaag iets gebeurt dat pas in de krant van morgen verschijnt? Dan begrijp ik wel waarom deze discussie zo moeizaam verloopt
Nieuws vind je (vrijwel altijd) het eerst op de site van dagbladen, vervolgens nemen de nieuwsdumpsites dit over. De volgende dag verschijnt vaak een groter stuk in de krant waarin het nieuws meer is uitgediept. Dat kranten een dag later verschijnen dat snapt mn reet ook wel.
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:37:48 #196
3542 Gia
User under construction
pi_70317986
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
Dan maken ze die kranten maar duurder. Wij betalen toch ook dik voor internet. Laat de krantenlezers dan maar dik betalen voor de krant. Ze doen daarmee toch al met drie huishoudens samen, dus mag best wat bovenop.
pi_70318073
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:28 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Ik zou er ook slapeloze nachten van krijgen, ik heb ook een kans gemist omdat ik dacht dat de tijd er niet rijp voor was. Het is nu namelijk zo voor de hand liggend. Maar waarom trekken ze dan geen leering van deze fout? Als je zelf geen mensen in huis hebt, waarom huur je dan niet iemand in die zich kan concentreren op dit soort innovaties?
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld via een soort van copyright af te dwingen dat berichten niet zomaar van het ANP over genomen mogen worden? Zodat sites als FOK!, en wat ik begrijp van jou nu.nl, niet meer "zomaar" aan het nieuws komen?
Dat wordt al mee geexperimenteerd. Trouw is bezig iedereen geld af te troggelen die zomaar nieuws van hun site haalt. Als FOK! nu bijvoorbeeld een eigen nieuwsverhaal van Trouw (dus niet een of ander ANP-geneuzel) ongevraagd overneemt, dan krijgt FOK! een factuur door de bus. Die moeten ze betalen want de artikelen zijn copyright van Trouw. Een goed initiatief, maar er moet nog meer gebeuren, bekent ook de hoofdredacteur van Trouw.
pi_70318087
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:28 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld via een soort van copyright af te dwingen dat berichten niet zomaar van het ANP/ de websites van de bladen over genomen mogen worden? Zodat sites als FOK!, en wat ik begrijp van jou nu.nl, niet meer "zomaar" aan het nieuws komen?
FOK en NU.nl betalen gewoon voor die berichten
pi_70318099
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan maken ze die kranten maar duurder. Wij betalen toch ook dik voor internet. Laat de krantenlezers dan maar dik betalen voor de krant. Ze doen daarmee toch al met drie huishoudens samen, dus mag best wat bovenop.
Dan moet jij beloven geen nieuws meer te lezen op internet.
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:40:53 #200
3542 Gia
User under construction
pi_70318115
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

toch staat zo`n encyclopedie toch wel stoer
Als je em toevallig hebt, wel, ja. Ik heb em weggegeven.

Maar vroeger werden die dingen aangeschaft voor de studerende kinderen. Tegenwoordig begint vrijwel niemand er meer aan, omdat de kinderen hun werkstukken mbv internet maken. (Of het er compleet vanaf copy/pasten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')