Dit topic loopt "gewoon" door tot we de 200K bereikt hebben... Dat de NVM moeilijk doet, is alleen maar goed voor de levensduur van dit topicquote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:17 schreef raptorix het volgende:
Ik weet niet hoe lang dit topic loopt, maar jullie weten ook dat op Funda ook sinds enige tijd niet NVM aanbod staat? Dus het is niet vreemd dat het nu meer is he
op zaterdag komt er altijd 1000 bijquote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:23 schreef LXIV het volgende:
Waarom verwacht je zo'n grote sprong ineens opaanstaande maandag? Of was dat je oorspronkelijke voorspelling?
Zaterdag ongeveer 250 woningen erbij ( Zoek in 199.061 koopwoningen ) en maandag is altijd de dag dat er bijna niets bij komt. Deze maandag geen 200.000 ... - wellicht dat je een een andere maandag bedoeldequote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:03 schreef Fastmatti het volgende:
Zoek in 198.815 koopwoningen,
maandag 200.000
Het is echt een teller, en wordt echt niet handmatig ingevult, wel kan het soms zijn dat het aantal op homepage afwijkt van werkelijke aantal omdat het aantal op homepage niet realtime is, dat zou namelijk veel te zwaar zijn om voor iedere bezoeker van de homepage om het werkelijke aantal te berekenen.quote:Op zondag 19 juli 2009 12:40 schreef Doc het volgende:
Zoek in 197.439 koopwoningen - goede dag gehad gisteren met de verkopen ...
[raptorix, weet je zeker dat je een teller het geinstaleerd en geen random number generator?]
vandaar dus dat er vaak in het weekend gerekend wordtquote:Op zondag 19 juli 2009 14:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is echt een teller, en wordt echt niet handmatig ingevult, wel kan het soms zijn dat het aantal op homepage afwijkt van werkelijke aantal omdat het aantal op homepage niet realtime is, dat zou namelijk veel te zwaar zijn om voor iedere bezoeker van de homepage om het werkelijke aantal te berekenen.
Waarbij in mijn ogen SeLang dus volkomen gelijk heeft met z'n kwalificatie 'knettergek'. Zeker wanneer je spreekt over iemand die een redelijk tot aanzienlijk vermogen vrij beschikbaar heeft blijf ik het absurd vinden om het niet aanwezig zijn van een schuld-historie als 'verdacht' te zien.quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Waha, pauper! Geen kredietgeschiedenis is nog erger dan een slechte kredietgeschiedenis. Ik heb ooit expres aan een aandelenleaseplan meegedaan (was nog lucratief ook) en wat frutsels op krediet gekocht om zo'n geschiedenis te krijgen. Niet om krediet te kunnen krijgen, maar simpelweg om niet steeds bijvoorbaat verdacht te zijn. Werkt prima. Als ik jou was zou ik gewoon een paar sokken en onderbroeken bij Wehkamp bestellen, dan tel je voortaan ook mee in de wereld van het grote geld.
Tot een paar jaar terug zat ik hier bij een commerciele verhuurder met een huurlast van zo'n 35% van m'n netto inkomen. Niemand die er moeilijk over deed.quote:Op woensdag 15 juli 2009 20:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij welke commerciele verhuurder kan ik dat doen
[..]
En dat geldt zoverre ik weet voor de commerciele verhuurders waarmee ik contact ben geweest allemaal. Je kan misschien met wat onderhandelen nog wel op 25% van je maand inkomen uitkomen maar daarna houdt het echt op.
Ik vraag me dan ook af wat de indicatie is van een kredietverleden. Naar mijn idee is geen schulden een betere indicatie van het goed om kunnen gaan met geld dan wel een verleden... Maar goed, de banken zien het blijkbaar anders.quote:Op maandag 20 juli 2009 08:15 schreef Metatron het volgende:
[..]
Waarbij in mijn ogen SeLang dus volkomen gelijk heeft met z'n kwalificatie 'knettergek'. Zeker wanneer je spreekt over iemand die een redelijk tot aanzienlijk vermogen vrij beschikbaar heeft blijf ik het absurd vinden om het niet aanwezig zijn van een schuld-historie als 'verdacht' te zien.
Het is echt volslagen de omgekeerde wereld.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_crisis__.html?p=2,1quote:Op maandag 20 juli 2009 08:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik vraag me dan ook af wat de indicatie is van een kredietverleden. Naar mijn idee is geen schulden een betere indicatie van het goed om kunnen gaan met geld dan wel een verleden... Maar goed, de banken zien het blijkbaar anders.
Juistquote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:42 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat als je een huis wil kopen dat je dat het beste nu kunt doen.
Eigenlijk dalen huizenprijzen niet. Dat het nu gebeurd is komt door de afwachtende koper.
Maar ooit wil die afwachtende koper toch een groter huis of een ander huis. En daar gaat die koper geen 2 jaar op wachten.
De eerste afwachtende kopers gaan kopen. De rest ziet dat de huizenprijzen aan het stijgen zijn en willen ook allemaal snel nog meeprofiteren. Ondertussen groeit de vraag dusdanig dat alle kleine dalingen van de afgelopen maanden overgecompenseerd is.
Vastgoed = goud
Dus jij zegt dat de huizenprijzen per definitie niet kunnen dalen?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:42 schreef Ixnay het volgende:
Eigenlijk dalen huizenprijzen niet. Dat het nu gebeurd is komt door de afwachtende koper.
Maar ooit wil die afwachtende koper toch een groter huis of een ander huis. En daar gaat die koper geen 2 jaar op wachten.
De eerste afwachtende kopers gaan kopen. De rest ziet dat de huizenprijzen aan het stijgen zijn en willen ook allemaal snel nog meeprofiteren. Ondertussen groeit de vraag dusdanig dat alle kleine dalingen van de afgelopen maanden overgecompenseerd is.
Vastgoed = goud
Huizen wijken om meerdere redenen af van andere markten in Nederland.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 00:42 schreef Ixnay het volgende:
Vastgoed = goud
Dat klopt dan precies want van je bruto inkomen zal het een lager percentage geweest zijn en kom je bij de 4.5* inkomens norm uit.quote:Op maandag 20 juli 2009 08:17 schreef Metatron het volgende:
[..]
Tot een paar jaar terug zat ik hier bij een commerciele verhuurder met een huurlast van zo'n 35% van m'n netto inkomen. Niemand die er moeilijk over deed.
Wat waren de percentages vòòr de 30% daling?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Overigens is de situatie niet helemaal te vergelijk met jaren 80, de verhouding koop/huur was toen totaal anders, net als de rente, bovendien kochten toen met name "rijke" mensen een huis, middeninkomens huurden voornamelijk, dat is nu een hele andere situatie.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als er na de vakantie veel mensen hun baan kwijtraken. Ik las ook al dat de schuldsaneringsbureau's het werk niet aankonden. Mensen hebben natuurlijk wel even de tijd om het te rekken, maar als er structureel te weinig geld binnenkomt om de hypotheek te betalen zullen ze toch eieren voor hun geld -moeten- kiezen.quote:di 21 jul 2009, 11:12 Huizenprijzen afgelopen maand weer gedaald DEN HAAG (AFN) - De prijzen van verkochte bestaande woningen zijn in juni met gemiddeld 3,7 procent gedaald ten opzichte van de dezelfde maand een jaar eerder. Juni was de vijfde maand op rij dat de prijzen lager waren dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster.
Alle typen woningen werden goedkoper. Vrijstaande huizen daalden met 4,4 procent het meest. De prijsdaling van tussenwoningen (min 2,8 procent) was het kleinst. Het aantal verkochte woningen kelderde in juni met 36,7 procent tot bijna 10.000 vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Ten opzichte van de maand mei wisselden 3,5 procent minder huizen van eigenaar.
In alle provincies waren de prijzen lager dan een jaar eerder. De grootste daling deed zich voor in Noord-Holland, waar koopwoningen 5,1 procent goedkoper waren. In Zeeland was de prijsdaling met 1,6 procent het geringst.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) constateerde eerder deze maand al dat er steeds meer woningen op de markt komen. In het tweede kwartaal stonden 162.000 woningen te koop. Een woning staat nu gemiddeld 182 dagen, een halfjaar, te koop. Dat is een forse stijging ten opzichte van het eerste kwartaal, toen dat gemiddeld nog 105 dagen was.
12% rente voor hypotheken in de begin jaren 80 bedoel je dat?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:56 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wat waren de percentages vòòr de 30% daling?
nee, de rente's van voor de daling van de huizenprijzen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
12% rente voor hypotheken in de begin jaren 80 bedoel je dat?
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:30 schreef RvLaak het volgende:
[..]
nee, de rente's van voor de daling van de huizenprijzen.
Dank. De rente was dus helemaal niet zo hoog (relatief aan de jaren daarvoor). Die steeg enkel in de jaren na de daling van de huizenprijzen.quote:
In die tijd woonde ik in een nieuwbouwwijk en dat waren toch echt wel de middeninkomens. Toen was de inkomensspreiding ook veel lager en verdiende bijna iedereen gewoon modaal. In die tijd trouwens een hoop rotzooi bij gezinnen gezien en ik weet haast wel zeker dat we dat nu weer gaan meemaken. Triest want toen zeiden we toch dat we dit in nederland nooit meer zouden moeten meemaken.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Overigens is de situatie niet helemaal te vergelijk met jaren 80, de verhouding koop/huur was toen totaal anders, net als de rente, bovendien kochten toen met name "rijke" mensen een huis, middeninkomens huurden voornamelijk, dat is nu een hele andere situatie.
Je hebt gelijk heb de cijfers bekeken en het scheelt ongeveer 10 procent, ik had idee dat het veel meer was.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:42 schreef antonwachter het volgende:
[..]
In die tijd woonde ik in een nieuwbouwwijk en dat waren toch echt wel de middeninkomens. Toen was de inkomensspreiding ook veel lager en verdiende bijna iedereen gewoon modaal. In die tijd trouwens een hoop rotzooi bij gezinnen gezien en ik weet haast wel zeker dat we dat nu weer gaan meemaken. Triest want toen zeiden we toch dat we dit in nederland nooit meer zouden moeten meemaken.
Woningen worden óf verkocht, óf van de markt gehaald, óf uit de database gefilterd (vanwege dubbelingen etc.)quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:34 schreef Fastmatti het volgende:
In een week tijd 4000 huizen verkocht. Doen ze goed daar bij Funda.
NVM contracten zijn standaard zes maanden en mogen pas na die zes maanden kosteloos ontbonden worden. Ik hou het op steeds meer mensen die het huis uit de verkoop halen omdat ze niet zo nodig moeten en gewoon even betere tijden afwachten.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Woningen worden óf verkocht, óf van de markt gehaald, óf uit de database gefilterd (vanwege dubbelingen etc.)
Gezien het zomervakantie is kan ik me haast niet voorstellen dat er zoveel verkocht wordt. Ook kopers, verkopers en makelaars hebben vakantie. Blijft over opschonen database of het in de zomervakantie van de markt halen. Het heeft toch geen zin het huis te koop te laten staan als je 5 weken op vakantie bent. Afwachten wat er gebeurt als de vakantie voorbij is.
Maar kunnen die huizen dan niet tijdelijk van Funda af (bijvoorbeeld de vakantieperiode) om daarna binnen hetzelfde contract weer aangeboden te worden? Ik dacht dat dit sowieso wel vaker gebeurde.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
NVM contracten zijn standaard zes maanden en mogen pas na die zes maanden kosteloos ontbonden worden. Ik hou het op steeds meer mensen die het huis uit de verkoop halen omdat ze niet zo nodig moeten en gewoon even betere tijden afwachten.
Zo dacht ik er ook over maar denk er inmiddels aan om het maar te laten. De prijzen zakken niet, ik ga niet mijn prijs laten dalen. Ga mijn contract er maar eens op naslaan en blijf de komende 5 jaar denk ik zitten. Kan ik meteen een paar dingen laten doen die ik eigenlijk niet meer wilde doen ivm een evt. verhuizing.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar kunnen die huizen dan niet tijdelijk van Funda af (bijvoorbeeld de vakantieperiode) om daarna binnen hetzelfde contract weer aangeboden te worden? Ik dacht dat dit sowieso wel vaker gebeurde.
Het is nu wellicht moeilijker te verkopen dan voorheen, daarentegen ben je áls het lukt natuurlijk wel aan de andere kant van de markt belandt en heb je als koper alle keuze en onderhandelingsmogelijkheid. Waarom zou je dan je huis van de markt halen? Lukt het dan ben je het mannetje, lukt het niet dan is er niks aan de hand.
Maar als je gaat verhuizen is dat óf omdat je ergens anders wil wonen, óf omdat je een ander (groter) huis wil. In het eerste geval los je niks op door niet te verkopen. In het tweede geval is de markt juist in je voordeel, als het je lukt om te verkopen. Die 10% die je op jouw vraagprijs moet inleveren kun je zo krijgen bij je volgende woning.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zo dacht ik er ook over maar denk er inmiddels aan om het maar te laten. De prijzen zakken niet, ik ga niet mijn prijs laten dalen. Ga mijn contract er maar eens op naslaan en blijf de komende 5 jaar denk ik zitten. Kan ik meteen een paar dingen laten doen die ik eigenlijk niet meer wilde doen ivm een evt. verhuizing.
Ja, in een paar dagen tijd bijna de helft van de voorgaande afzonderlijke 5 maanden... en dat terwijl de helft van Nederland op vakantie is. Heel knap van de NVMquote:Op woensdag 22 juli 2009 20:08 schreef Fastmatti het volgende:
194.334, toch veel huizen verkocht in de vakantie.
campingmakelaarsquote:Op woensdag 22 juli 2009 20:08 schreef Fastmatti het volgende:
194.334, toch veel huizen verkocht in de vakantie.
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:07 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ah morgen koopcontract tekenen. We hebben een leuke deal kunnen maken. Morgen dus weer 1 minder op funda. Laat die prijzen nu maar gaan stijgen!
Ik ben inderdaad benieuwd:quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:20 schreef jkdjjsop het volgende:
Ben benieuwd of we het nog gaan redden...
Ik zou het nu inderdaad ook van de markt halen. Tenzij ik niet anders kon omdat ik al een ander huis had gekocht.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:23 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad benieuwd:
- Gedwongen verkoper gaan natuurlijk niet via Funda, dus als dat losbarst...
- Daarnaast heb je het verschijnsel dat mensen woningen van de markt halen als ze na lange tijd niet verkocht raken. Dit om te voorkomen dat kopers denken dat er iets mis mee is. Over een jaar gaan ze dan weer in de verkoop.
De kunst van een crisis is verkopen zonder tijdsdruk met beperkt verlies, en kopen van iemand die onder tijdsdruk staat. Veel mensen zijn bang te verliezen, daarom bewegen veel vraagprijzen niet naar een niveau dat kopers geïnteresseerd zijn. Maar als je een koele kikker bent met een vast arbeidscontract, dan kun je voorruit gaan.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:25 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
Ik zou het nu inderdaad ook van de markt halen. Tenzij ik niet anders kon omdat ik al een ander huis had gekocht.
Ik vraag me af hoeveel van die 190.000 woningen van mensen zijn die echt met een tijdsdruk zitten en hoeveel van mensen die nog met een beperkt verlies zullen verkopen. Ik neem aan dat als de huizenmarkt verder in elkaar dondert mensen die geen tijdsdruk voelen blijven zitten waar ze zitten, omdat ze geen groot verlies willen lijden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:31 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
De kunst van een crisis is verkopen zonder tijdsdruk met beperkt verlies, en kopen van iemand die onder tijdsdruk staat. Veel mensen zijn bang te verliezen, daarom bewegen veel vraagprijzen niet naar een niveau dat kopers geïnteresseerd zijn. Maar als je een koele kikker bent met een vast arbeidscontract, dan kun je voorruit gaan.
Ik ken wel wat ouderen die graag willen verkopen,met het doel om in Duitsland of het noorden wat terug te kopen, en een 500.000 euro in de zak te steken, maar dat kan ook volgend jaar en die vraagprijzen zijn duidelijk aan de te hoge kant.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:24 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Misschien zijn een hoop woningen op funda wel van koele kikkers die niet per se hoeven te verkopen, maar op zoek zijn naar een mooie deal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |