'Christendomvergelijkingen' behoren ook tot het vaste repertoire van zulke retoriek.quote:Op donderdag 25 juni 2009 08:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Was natuurlijk wachten tot Maartena met de 2e wereldoorlog link kwam

Zegt veel over die personenquote:Op donderdag 25 juni 2009 11:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Christendomvergelijkingen' behoren ook tot het vaste repertoire van zulke retoriek.

Dit omdat in beide religies veel parallellen te ontdekken vallen die vanuit geschiedkundig oogpunt een verhelderende kijk op de zaak kunnen leveren. De angsten die leefden over de toename van moslims hebben ook geleefd onder Protestanten over de toename van Katholieken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Christendomvergelijkingen' behoren ook tot het vaste repertoire van zulke retoriek.

Waar wil je dan nou precies een discussie over hebben:quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zegt veel over die personen
Alleen jammer dat een discussie op niveau dan niet mogelijk is

Ik vind het onzinnig. De vergelijkingen grijpen terug naar dagen van weleer, dat op dit moment, door evolutie ingegeven, geen punt van discussie is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit omdat in beide religies veel parallellen te ontdekken vallen die vanuit geschiedkundig oogpunt een verhelderende kijk op de zaak kunnen leveren. De angsten die leefden over de toename van moslims hebben ook geleefd onder Protestanten over de toename van Katholieken.
Dat voor het voetlicht brengen lijkt me juist heel zinnig.

Dat betekent dat je ook nooit in staat bent lering te trekken uit gebeurtenissen van het verleden. We hebben verzuiling gehad, we hebben godsdiensttwisten gehad, we weten welke ellende dat heeft opgeleverd, en we kunnen eens kijken hoe we een nieuwe verzuiling voorkoming: dat lijkt me heel zinnig.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:59 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind het onzinnig. De vergelijkingen grijpen terug naar dagen van weleer, dat op dit moment, door evolutie ingegeven, geen punt van discussie is.
Waar wil je precies een topic over openen?quote:Als dat wel het geval zou zijn zou daar beslist een topic over worden geopend.
Ik zie het als de focus afleiden van het discussie-onderwerp.

quote:Op maandag 22 juni 2009 20:20 schreef Bascule het volgende:
Is het nu wel handig of niet handig om het aantal moslims bij te houden? Misschien wel, want dan weten de moslims nooit wanneer ze in de meerderheid zijn (en dan komen de problemen zoals iedereen weet).

Ik heb echt niet de illusie dat iemand zich door mij laat beteugelen, vanwege mijn opvatting hierover.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat betekent dat je ook nooit in staat bent lering te trekken uit gebeurtenissen van het verleden. We hebben verzuiling gehad, we hebben godsdiensttwisten gehad, we weten welke ellende dat heeft opgeleverd, en we kunnen eens kijken hoe we een nieuwe verzuiling voorkoming: dat lijkt me heel zinnig.
quote:Waar wil je precies een topic over openen?

Het hangt van het doel af dat je met het argument hebt. De Christenen deden het ook, legitimeert het natuurlijk niet. De Christenen deden het ook maar doen het niet meer illustreert wel dat ook het Christendom niet immuun is voor gewelddadige interpretaties, en dat het niet wil zeggen dat een godsdienst die aangewend wordt als oorlogsrechtvaardiging altijd zo geïnterpreteerd moet worden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:25 schreef damian5700 het volgende:
Ik heb echt niet de illusie dat iemand zich door mij laat beteugelen, vanwege mijn opvatting hierover.
Ik heb het gewoon helemaal gehad met zulke pavlovreacties 'ja, maar er zijn ook slechte christenen' of retoriek van gelijke strekking.
Als er wantoestanden opduiken waarmee de Kerk in verband kan worden gebracht dan wordt er echt niet geschroomd daarover een topic te starten.
Dan heeft het weinig zin om in zo'n topic te gaan mijmeren over moslimextremisme, niet waar?

Als er gesteld wordt dat het Christendom verschoond is gebleven van gewelddadige interpretaties heb jij een punt, maar dat is niet het geval.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:38 schreef Iblis het volgende:
De Christenen deden het ook maar doen het niet meer illustreert wel dat ook het Christendom niet immuun is voor gewelddadige interpretaties, en dat het niet wil zeggen dat een godsdienst die aangewend wordt als oorlogsrechtvaardiging altijd zo geïnterpreteerd moet worden.

Maar bovenstaande is niet zonder aanleiding in mijn optiek, maar omdat er enige parallellen zijn. En die zijn er ook tussen Joden en Moslims. Waar 'we' vaak heel bang zijn voor orthodoxe moslims, zijn 'we' dat niet voor orthodoxe Joden. Waar 'we' veel problemen zien met de sharia, zien 'we' die niet met de halacha. Dat zijn zeer vergelijkbare aspecten.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:52 schreef damian5700 het volgende:
Zonder aanleiding wordt er gesteld, 'maar kijk ook eens naar het Christendom' of worden de Joden bij het onderwerp gesleept. Zoiets noem ik een pavlovreactie.
De focus wordt verlegd om wat verder te kunnen kijken dan de neus lang is.quote:Ik vind dit het afleiden van de focus en ik durf te stellen, dat bijvoorbeeld in een topic over seksueel misbruik door een pastoor niet gewaardeerd gaat worden dat er stil wordt gestaan bij moslimextremisme.

Ik vind van wel. Dit wordt met dezelfde intentie gedaan als Tweede Wereldoorlog vergelijkingen, namelijk de insteek van zo'n topic frustreren.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar bovenstaande is niet zonder aanleiding in mijn optiek, maar omdat er enige parallellen zijn. En die zijn er ook tussen Joden en Moslims. Waar 'we' vaak heel bang zijn voor orthodoxe moslims, zijn 'we' dat niet voor orthodoxe Joden. Waar 'we' veel problemen zien met de sharia, zien 'we' die niet met de halacha. Dat zijn zeer vergelijkbare aspecten.
Dat betekent dat misstanden over de Kerk denk aan seksueel misbruik door priesters altijd een volgende insteek moet hebben, namelijk seksueel misbruik door imams?quote:De focus wordt verlegd om wat verder te kunnen kijken dan de neus lang is.

Dat is nog nooit gedaan dacht je?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:05 schreef Bascule het volgende:
Het is wachten op de intellectuelen en politici in dit land om dit heikele onderwerp eens te gaan bespreken.

Natuurlijk mag je dat, dan zal misschien ook blijken dat beide geloven elementen bevatten die sexueel misbruik bevorderen. Of niet natuurlijk, maar dat is een discussie waard.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:07 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Dit wordt met dezelfde intentie gedaan als Tweede Wereldoorlog vergelijkingen, namelijk de insteek van zo'n topic frustreren.
[..]
Dat betekent dat misstanden over de Kerk denk aan seksueel misbruik door priesters altijd een volgende insteek moet hebben, namelijk seksueel misbruik door imams?
Immers dat zeg jij dus. Ik zal aan deze discussietechniek in vervolg gevolg geven.

Neen. Heb ik juist uitgelegd.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:07 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind van wel. Dit wordt met dezelfde intentie gedaan als Tweede Wereldoorlog vergelijkingen, namelijk de insteek van zo'n topic frustreren.
Neen. Tenzij je op een zinnige manier kunt betogen waarom een en ander vergelijkbaar is.quote:Dat betekent dat misstanden over de Kerk denk aan seksueel misbruik door priesters altijd een volgende insteek moet hebben, namelijk seksueel misbruik door imams?
Immers dat zeg jij dus. Ik zal aan deze discussietechniek in vervolg gevolg geven.

Ik vind het weinig overtuigend.quote:
Omdat ik vind dat mensen verder moeten kijken dan hun neus lang is.quote:Neen. Tenzij je op een zinnige manier kunt betogen waarom een en ander vergelijkbaar is.

QFTquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is nog nooit gedaan dacht je?
Zou het niet mischien iets te maken met hoe verwrongen jouw beeld van de werkelijkheid is.
Op een of andere manier wil je enkel bevestigd worden in je vooringenomen ideeën die gebaseerd zijn op drogredeneringen, paranoia, demagogie, halve waarheden en verdachtmakingen.

In een discussie op niveau is het best mogelijk 1 ideologie te vergelijken met een andere. We hebben aardig wat geleerd uit het verleden, en als er bijvoorbeeld een vergelijking wordt gemaakt tussen de wetten die in 1935 zijn ingevoerd bij de oosterburen, en de wetten die nodig zijn om Wilders z'n "denaturaliseren en uitzetten" plannen uit te voeren, dan grijpt men naar "Godwin" en wordt de discussie daarmee afgedaan alsof NIETS met bepaalde zaken uit de geschiedenis vergeleken worden.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen jammer dat een discussie op niveau dan niet mogelijk is

Dat komt wellicht omdat de vergelijking heel erg dichtbij de waarheid komt.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:07 schreef damian5700 het volgende:
Nu heb je het echt over een heel specifiek onderdeel. Je kunt ook Wilders niet vergelijken met Hitler als persoon bijvoorbeeld. De een eet vlees, de ander is vegetariër, de een haat Moslims, de ander haat Joden, de een heeft geen föhn, de ander gebruikt teveel vet in zijn haar.quote:Dat betekent dat misstanden over de Kerk denk aan seksueel misbruik door priesters altijd een volgende insteek moet hebben, namelijk seksueel misbruik door imams?

Dat is allang gedaan denk ik. Niet voor niets heeft de PVV voornamelijk aanhang onder de niet-intellectuelen, omdat de intellectuelen allang begrijpen dat wat Wilders aandraagt als de oplossing: "denaturaliseren en uitzetten" - echt niet gaat werken, en niets oplost.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:05 schreef Bascule het volgende:
Het is wachten op de intellectuelen en politici in dit land om dit heikele onderwerp eens te gaan bespreken.

Ik denk dat er andere motieven spelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:22 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat komt wellicht omdat de vergelijking heel erg dichtbij de waarheid komt.

... en indruist tegen alles waar de verlichte, rechtvaardige samenleving en Nederland in het bijzonder voor staat.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:24 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is allang gedaan denk ik. Niet voor niets heeft de PVV voornamelijk aanhang onder de niet-intellectuelen, omdat de intellectuelen allang begrijpen dat wat Wilders aandraagt als de oplossing: "denaturaliseren en uitzetten" - echt niet gaat werken, en niets oplost.

Wat een absolute nonsens! Oke, het verbieden van de Koran druist tegen de beginselen van de verlichting in. Maar uitzetten van immigranten en immigratie-stromen tegenhouden heeft absoluut met niets vandoen met 'het vrije westen'. Sterker nog, men kan het als een bescherming van het vrije goedje, de vrijheid van meningsuiting. Overigens kan er geen sprake zijn van een 'wel rechtvaardige samenleving' en een 'niet rechtvaardige samenleving' omdat rechtvaardigheid anzich ongelovelijk subjectief is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:30 schreef Frollo het volgende:
[..]
... en indruist tegen alles waar de verlichte, rechtvaardige samenleving en Nederland in het bijzonder voor staat.

Uit deze ook:quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
Hier vloeide ook een hoop geweld uit voort
[ afbeelding ]

Het hanteren van veel strengere immigratiewetgeving is ook geen enkel probleem. En het uitzetten van criminele immigranten ook niet. Daar hebben denk ik zelfs de grootste tegenstanders van Wilders geen problemen mee.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:08 schreef EipNiC het volgende:
Wat een absolute nonsens! Oke, het verbieden van de Koran druist tegen de beginselen van de verlichting in. Maar uitzetten van immigranten en immigratie-stromen tegenhouden heeft absoluut met niets vandoen met 'het vrije westen'.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |