Tasogare Seibei (Twilight Samurai)Mooi samuraidrama, dat zich focust op de sociale aspecten. Het viel me op hoeveel waarde gehecht wordt aan de vrouw in de Samurai-samenleving, terwijl ik dat vooraf niet verwacht had van deze film. Bij zo'n titel als Twilight Samurai verwacht je heldhaftigheid en volop actie, maar integendeel, niets van dat! Erg aangename verrassing dus met mooie plaatjes van Japan. Het tempo had wat mij betreft wel iets hoger mogen liggen. Cijfer: 7,5
Burn After ReadingAi, ik had toch wel wat jofelers verwacht van de Coen Brothers. De verhaallijnen rond Brad Pitt en Frances McDormand waren een genot om naar te kijken, maar de rest haalde het bij dat duo niet. Het einde vond ik ook een vieze tegenvaller

. Cijfer: 6,5
Viktor Vogel - Commercial ManViktor Vogel is een ambitieuze en excentrieke jonge reclamestudent. Via allerlei trucjes weet hij binnen te komen bij een groot succesvol reclamebureau en krijgt hij de baan van zijn leven aangeboden. Hij is een ontzettend onbeholpen hoofdpersoon die alles onbedoeld op zijn kop zet. Het levert een handvol grappige scenes op, maar daaromheen is het niet al te spannend en hoop je op weer wat nieuwe fratsen van onze hoofdpersoon. Leuk kijkje in de Duitse arbeidscultuur, dat wel, maar een topper is deze film zeer zeker niet. Cijfer: 6
Sherlock Jr.![]()
Erg cool filmpje van Buster Keaton. In deze film laat hij zien dat hij van alle markten thuis is. Of het nu een motor, auto of krakkemikkerige zeilboot is, hij weet er wel raad mee en voert er geweldig mooie stunts mee. Op bovenstaand screenshot zie je de held een nekwervelbreuk oplopen, dat pas een aantal jaren later werd opgemerkt. De held had wat over voor zijn films

.
Ook blijkt Keaton een begenadigd pooler te zijn in een geweldig leuke scene, waarbij hij telkens net niet een bal raakt die een bom blijkt te zijn 8). Sherlock Jr. biedt tevens film-in-een-film-elementen (altijd tof!) met daarbij erg mooi in elkaar verweven hippe effecten. Overigens keek ik een versie met een bijzonder aangename soundtrack, dat draagt natuurlijk ook wel mee bij het kijkplezier van zo'n stomme film. Cijfer: 8
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>