FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Turbo op een VW Polo (SDI?)'98
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:05
Ik koop in de zomervakantie een auto, en ben er uitgekomen met mijn oom dat ik dus een VW Polo neem. Wel raad ie aan om een TDI versie te nemen.
Er is geen TDI te vinden voor onder de 3000, en dan spreken we nog over dezelfde polo die te halen is voor 1500
Kan ik niet naar de sloop gaan om daar een goede turbo af te halen en in mijn bak te zetten?

Ik ben zeker geen sjonnie racer, maar ik wil ook wel vlot doorrijden, en het is hetzelfde als dat 2 vrachtwagens elkaar inhalen met de Ford Fiesta 1.1 Dat is voor mezelf irritant, en voor anderen omdat het niet opschiet.

Maar wat zal zo'n turbo ook gaan kosten? Moet ik de turbo halen van dezelfde polo die ik heb, of kan ik die ook van nieuwere polo's af halen?
rene90zondag 21 juni 2009 @ 12:12
Ga gewoon proef rijden in een normale polo, kijk of dat bevalt
Netsplitterzondag 21 juni 2009 @ 12:14
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.

Maar waarom perse een VW Polo?
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:15
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:12 schreef rene90 het volgende:
Ga gewoon proef rijden in een normale polo, kijk of dat bevalt
Dat gebeurt sowieso, maar stel dat et niet bevalt?
Metalfreakzondag 21 juni 2009 @ 12:16
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.
Ja precies, heb ooit een Caddy gereden met zo'n zelfde SDI, je moet heel veel geduld hebben zullen we maar zeggen

(maar degene die die Caddy nu rijdt beweert dat hij nog nooit zo'n fijne auto heeft gereden )
gohan16zondag 21 juni 2009 @ 12:18
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:19
O
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.

Maar waarom perse een VW Polo?
Omdat ze licht en zuinig zijn. En VW goede kwaliteit heeft. Ken verschillende mensen met een VW en die zijn niet stuk te rijden.Onderdelen kosten niks. Vrijwel iedereen raadt me een VW aan. En samen met mn oom kwamen we op een Polo uit. Ik kan dan wel een Golf nemen of iets in die richting, maar 9 van de 10 keer zal ik alleen rijden (desnoods iemand naast me). En veel kofferbakruimte hoeft ook weer niet. Golf was dus een beetje onnodig + extra gewicht. Scheelt dus in wegenbelasting en verbruik . Ik ben ook maar net 18 + rijbewijs.

Alleen idd, dat ze niet vooruit te branden zijn. Nou weet ik nog niet hoe die TDI verbruikt, maar als ik het goed begrijp begint deze pas ergens bij 2,5 toeren te werken, dus als ik constant 2000rpm draai verbruikt ie net zo veel als zonder. Het vermogen om in te kunnen halen van 110 naar 130 bijvoorbeeld is dan gewoon beter. En dan is ie sowieso nog vooruit te branden .
Benzine zit er echt niet in... Ik moet zo veel rijden..
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:20
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:18 schreef gohan16 het volgende:
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
Dat dus, ik ga er alleen maar op vooruit in beide aspecten.
Maar hoezo het hele motorblok vervangen?
Een vriend die bouwt binnenkort gewoon een turbo in zn auto. Welliswaar een VR6 Maar om de hoek rijden er zelfs Cinqcento's en andere gare kleine bakken met een turbo die fluit als een ketel.

VW Polo 1.9 SDi (64PK) +12PK +35Nm 399,00

heeft dit zin? Ik win er toch wel meer mee als 12pk of niet?
Netsplitterzondag 21 juni 2009 @ 12:21
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:19 schreef Sjibble het volgende:
O
[..]

Omdat ze licht en zuinig zijn. En VW goede kwaliteit heeft. Ken verschillende mensen met een VW en die zijn niet stuk te rijden.Onderdelen kosten niks. Vrijwel iedereen raadt me een VW aan. En samen met mn oom kwamen we op een Polo uit. Ik kan dan wel een Golf nemen of iets in die richting, maar 9 van de 10 keer zal ik alleen rijden (desnoods iemand naast me). En veel kofferbakruimte hoeft ook weer niet. Golf was dus een beetje onnodig + extra gewicht. Scheelt dus in wegenbelasting en verbruik . Ik ben ook maar net 18 + rijbewijs.

Alleen idd, dat ze niet vooruit te branden zijn. Nou weet ik nog niet hoe die TDI verbruikt, maar als ik het goed begrijp begint deze pas ergens bij 2,5 toeren te werken, dus als ik constant 2000rpm draai verbruikt ie net zo veel als zonder. Het vermogen om in te kunnen halen van 110 naar 130 bijvoorbeeld is dan gewoon beter. En dan is ie sowieso nog vooruit te branden .
Benzine zit er echt niet in... Ik moet zo veel rijden..
Wat is veel rijden??

Daarbij, een japanner is kwalitatief ook goed.
Meer waar voor je geld dan een duitser.
Maar goed, je moet het zelf weten.
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:20 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Dat dus, ik ga er alleen maar op vooruit in beide aspecten.
Maar hoezo het hele motorblok vervangen?
Een vriend die bouwt binnenkort gewoon een turbo in zn auto. Welliswaar een VR6 Maar om de hoek rijden er zelfs Cinqcento's en andere gare kleine bakken met een turbo die fluit als een ketel.
Euh, google eens op wastegate.
mvdejongzondag 21 juni 2009 @ 12:24
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 12:33
TURBO op de TURBO!!! BLIJVEN ZITTEN TIJDENS DIE RIT WE GAAN ACHTERUITuituit!!!! GOGOGOgogogooohhh!!!!
Dartanionzondag 21 juni 2009 @ 12:35
We gaan er nu even vanuit dat je internals van je motorblok, drijfstangen, koppen, krukas etc de krachten aankunnen. Men heeft dan alsnog nodig:

Nieuwe ECU
Turbo
Uitlaatspruitstuk
waarschijnlijk ook een nieuwe uitlaat
intercooler (en montage mogelijkheid)
slangen om intercooler aan te sluiten
en een BOV (gesloten of open maakt niet uit)

Iemand die alles kan installeren en een persoon die de ECU kan afstellen.

Meestal zijn de remmen van een auto "afgesteld" op het vermogen van de motor, dus zul je ook aan een krachtiger remsysteem moeten denken. Maar dat is slechts veiligheid

Al met al, kom je even duur zo niet vele malen duurder uit dan een auto waar af fabriek een turbo op zit.
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:35
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:24 schreef mvdejong het volgende:
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
kortom, niet praktisch en ik moet maar een Polo TDI halen?
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:35 schreef Dartanion het volgende:
We gaan er nu even vanuit dat je internals van je motorblok, drijfstangen, koppen, krukas etc de krachten aankunnen. Men heeft dan alsnog nodig:

Nieuwe ECU
Turbo
Uitlaatspruitstuk
waarschijnlijk ook een nieuwe uitlaat
intercooler (en montage mogelijkheid)
slangen om intercooler aan te sluiten
en een BOV (gesloten of open maakt niet uit)

Iemand die alles kan installeren en een persoon die de ECU kan afstellen.

Meestal zijn de remmen van een auto "afgesteld" op het vermogen van de motor, dus zul je ook aan een krachtiger remsysteem moeten denken. Maar dat is slechts veiligheid

Al met al, kom je even duur zo niet vele malen duurder uit dan een auto waar af fabriek een turbo op zit.
Oke, dat gaat em dus niet worden
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:37
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
Dartanionzondag 21 juni 2009 @ 12:38
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:24 schreef mvdejong het volgende:
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
Koeling aka radiator, kan inderdaad vergroot worden omdat er hogere ontbrandings temp is.

Voor de turbo heb je een IC (InterCooler) nodig, die staat GEHEEL los van de radiator. Ook is er GEEN koeling voor een turbo als de motor stilstaat. Je kan een turbo het beste af laten koelen door de laatste 5 a 10 minuten van je rit zonder turbo druk te rijden. Sommige mensen installeren ook nog een zogenaamde turbo-times in hun auto, als de het contact uit word gezet blijft de motor nog even nadraaien zodat ze zeker zijn dat de turbo gekoeld kan worden.
gohan16zondag 21 juni 2009 @ 12:39
Waarom geen benzine?
blupzondag 21 juni 2009 @ 12:39
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:37 schreef Sjibble het volgende:
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
0
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 12:41
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:39 schreef gohan16 het volgende:
Waarom geen benzine?
Omdat ik sowieso al 200km per week ga afleggen, dus 800km per maand.
Daar ben ik toch stukken goedkoper mee uit. EN als ik een keer 20 euro duurder uit ben doe ik niet moeilijk.
Het is sowieso al prettiger om 1 euro per liter te tanken als 1,5 euro per liter + ik sta minder bij het pompstation.
Maar ik heb uitgerekend dat ik bij 600km beter een diesel bak kan nemen. En onder die 600km zal ik zeker niet komen tenzij ik op vakantie ben, of ziek ben. Ik zal zelfs meer als 800 per maand op de teller doen draaien.
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:39 schreef blup het volgende:

[..]

0
Wat blijft er dan over behalve het halen van een andere bak?
gohan16zondag 21 juni 2009 @ 12:46
vanderaalstzondag 21 juni 2009 @ 12:47
Houd er ook rekening mee dat de wegenbelasting voor een diesel een stuk duurder is dan voor een benzine wagen.
fathankzondag 21 juni 2009 @ 12:53
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:37 schreef Sjibble het volgende:
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
Op non-turbo auto's bijna niks
Bartholomeuszondag 21 juni 2009 @ 12:54
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:41 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Omdat ik sowieso al 200km per week ga afleggen, dus 800km per maand.
Daar ben ik toch stukken goedkoper mee uit. EN als ik een keer 20 euro duurder uit ben doe ik niet moeilijk.
Het is sowieso al prettiger om 1 euro per liter te tanken als 1,5 euro per liter + ik sta minder bij het pompstation.
Maar ik heb uitgerekend dat ik bij 600km beter een diesel bak kan nemen. En onder die 600km zal ik zeker niet komen tenzij ik op vakantie ben, of ziek ben. Ik zal zelfs meer als 800 per maand op de teller doen draaien.
[..]

Wat blijft er dan over behalve het halen van een andere bak?
Ben benieuwd naar die berekening dan, want 200km per week is (uitgaande van 50 weken per jaar, je bent ook wel eens op vakantie of een dagje vrij) nogsteeds maar 10.000km. En zeker bij kleine autootjes ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 per jaar. Ikzelf rijd een golf tdi, en ongeveer 28.000km per jaar, en volgens mijn berekeningen is het lood om oud ijzer of ik nou benzine of diesel rijd. Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen polo op gas te krijgen is. De kofferbak gebruik je toch niet zei je
Metalfreakzondag 21 juni 2009 @ 13:05
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:54 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar die berekening dan, want 200km per week is (uitgaande van 50 weken per jaar, je bent ook wel eens op vakantie of een dagje vrij) nogsteeds maar 10.000km. En zeker bij kleine autootjes ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 per jaar. Ikzelf rijd een golf tdi, en ongeveer 28.000km per jaar, en volgens mijn berekeningen is het lood om oud ijzer of ik nou benzine of diesel rijd. Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen polo op gas te krijgen is. De kofferbak gebruik je toch niet zei je
Ik vond die berekening ook al beetje vreemd ja. 800km per maand is gewoon echt niet veel (ik rij bijna het 4-voudige met benzineauto (wel van de zaak, maar goed)) Dacht inderdaad dat die omslagpunten pas boven de 25.000 km lagen of is er tegenwoordig zoveel veranderd?
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 13:05
Een polo rijdt zeg maar 1 op 20.
800\20=40 x 1,1 is 44 euro aan brandstof. In het ergste geval voor de 800km 60 euro.
Wegenbelasting=167 per kwartaat = 50 rest 17 = 55 euro.

115 euro, verzekering vanuitgaand standaard de 50 euro = 165 euro voor 800km

Benzine
Rijdt 6,7 op 100km = 6,7x8 = 48 + 5,6 = 53,6 liter, ga uit van 65 liter x 1,5 = 65 + 32,5 = 97,5 euro
Wegenbelasting = 66 euro /3 = 22 euro pm

97,5 + 22 + 50 = 72 + 7,5 = 79,5 + 90 = 169,5


Er van uitgaand dat de Polo's hetzelfde vermogen hebben
Maar als iemand het er niet mee eens is mag die het ook wel voor mij berekenen. Haal me over om benzine te halen zou ik zeggen BTW, het kan binnenkort best 100 a 200 km meer worden, ivm andere baan. En hou er rekening mee dat ik de auto alleen voor school werk en stage rij, dus ik heb vrije ritten niet meegerekend.
Dualdudezondag 21 juni 2009 @ 13:22
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:16 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja precies, heb ooit een Caddy gereden met zo'n zelfde SDI, je moet heel veel geduld hebben zullen we maar zeggen

(maar degene die die Caddy nu rijdt beweert dat hij nog nooit zo'n fijne auto heeft gereden )
Heb ook een paar jaren een Caddy SDI gehad (uit '96) en vond het behoorlijk meevallen mbt traag. En hij was super zuinig. Reed gemiddeld 1:20. En hij stuurde ook best fijn. Voor normaal rijgedrag vermogen genoeg imho. En een Polo is lichter en is nog zuiniger. Vriend van me heeft een Polo SDI en die rijdt 1:22-1:24 d'r mee over het algemeen.
Dualdudezondag 21 juni 2009 @ 13:22
whoeps, dubbelpost. Deze kan weg
Metalfreakzondag 21 juni 2009 @ 13:32
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:22 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Heb ook een paar jaren een Caddy SDI gehad (uit '96) en vond het behoorlijk meevallen mbt traag. En hij was super zuinig. Reed gemiddeld 1:20. En hij stuurde ook best fijn. Voor normaal rijgedrag vermogen genoeg imho. En een Polo is lichter en is nog zuiniger. Vriend van me heeft een Polo SDI en die rijdt 1:22-1:24 d'r mee over het algemeen.
Haha, die 1:20 haalde ik echt niet, zal eerder in de buurt van 1:17 zijn geweest, als het niet minder was Maar dat ligt misschien meer aan mij Qua weggedrag is er op een Polo inderdaad niet veel aan te merken, heel voorspelbaar weggedrag wat goed is voor een alledaagse auto
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 13:37
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:32 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Qua weggedrag is er op een Polo inderdaad niet veel aan te merken, heel voorspelbaar weggedrag wat goed is voor een alledaagse auto
Hoezo voorspelbaar? Niet meer dan logisch toch dat naar rechts sturen resulteert in een bocht naar rechts en met links vice versa?
Athmozzzondag 21 juni 2009 @ 13:53
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Hoezo voorspelbaar? Niet meer dan logisch toch dat naar rechts sturen resulteert in een bocht naar rechts en met links vice versa?
ga eens met vb een hyundai pony gaan rijden. Als je op de snelweg 130 rijdt mag je naar links sturen of naar rechts, zoveel maakt het niet uit de eerste 5cm stuuruitslag, je auto blijft toch rechtdoor gaan (of naar rechts als je een vrachtwagen passeert)...

Onvoorspelbaar door uitbreken enzo moet je inderdaad niet op een polo 1.2 sdi verwachten

Met 3000¤ haal je gewoon geen degelijke turbodiesel in huis. Als je goedkoop wil gaan moet je je tevredens tellen met een gewone diesel, anders moet je er maar wat bijleggen. Overigens zal je turbodiesel zuiniger zijn dan je gewone diesel; het rendement van je motor ligt hoger bij een turbodiesel dan bij een gewone diesel. Als ik héél kalm rij met mijn auto zit ik aan 1 op 14, als ik wat sportiever rijd zit ik aan 1 op 18... Té kalm rijdne is ook niet goed voor je verbruik.
Bartholomeuszondag 21 juni 2009 @ 14:55
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:05 schreef Sjibble het volgende:
Een hoop rekenkundig gekluns...


Benzine Diesel
verbruik /100km 6,7 5
prijs brandstof/L ¤ 1,43 ¤ 0,98
belasting /maand 22 55,66666667
verzekering /maand ¤ 36,00 ¤ 38,00
onderhoud /10.000km ¤ 500,00 ¤ 700,00

km per jaar kosten/km (benzine - diesel)
5000 ¤ 0,285 ¤ 0,344
7500 ¤ 0,239 ¤ 0,269
10.000 ¤ 0,215 ¤ 0,231
12.500 ¤ 0,201 ¤ 0,209
15.000 ¤ 0,192 ¤ 0,194
17.500 ¤ 0,186 ¤ 0,183
20.000 ¤ 0,181 ¤ 0,175
omslagpunt:
15.965 ¤ 0,189 ¤ 0,189

Ik heb de afschrijving maar niet meegerekend, aangezien die voor een auto van dergelijke waarde nagenoeg nihil zal zijn. Veel minder dan bijna niks waard, kan ie niet waard worden natuurlijk En mocht je nu zeggen: mwah, die rekent in tienden centen, die vent is niet wijs!!!! Dan hieronder de totale kosten per jaar:

km per jaar benzine diesel
5000 ¤ 1.425,05 ¤ 1.719,00
7500 ¤ 1.789,58 ¤ 2.016,50
10.000 ¤ 2.154,10 ¤ 2.314,00
12.500 ¤ 2.518,63 ¤ 2.611,50
15.000 ¤ 2.883,15 ¤ 2.909,00
17.500 ¤ 3.247,68 ¤ 3.206,50
20.000 ¤ 3.612,20 ¤ 3.504,00

Kortom: stel nou dat je alles bij elkaar rond 15.000km per jaar uitkomt. Dan is het dus echt lood om oud ijzer of je nu diesel of benzine rijdt. Genoemde brandstofprijzen zijn wat ik van de week zelf op de paal gezien heb hier in de buurt, verzekeringsprijs komt van independer.nl (19 jaar oud, 0 schadevrije jaren), belasting is je eigen opgave, onderhoud is een aanname op basis van m'n eigen ervaringen en die van m'n broertje (audi A3 1.6 benzine tegen mijn golf 1.9TDI).

Conclusie: als de benzineversie goedkoper is in de aanschaf, gewoon op benzine gaan rijden, want de dieselauto moet bij 15.000km drie tientjes goedkoper zijn dan de benzineversie om economisch haalbaar te zijn. En zelfs dan blijft het mierenneukerij.

Edit: vergeef me de ranzige opmaak, blijkbaar komen tabs niet over. Links altijd benzine, rechts altijd diesel. Als iemand weet waar een plaatje te uploaden valt kan ik wel een screenshotje van het excel tabelletje maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 21-06-2009 15:02:52 ]
Metalfreakzondag 21 juni 2009 @ 14:57
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Hoezo voorspelbaar? Niet meer dan logisch toch dat naar rechts sturen resulteert in een bocht naar rechts en met links vice versa?
Ooit wel eens slechte auto's gereden? Of de wat sportievere auto's? Bij een Polo zal de auto niet gauw uitbreken zonder uitgebreide waarschuwing vooraf bijvoorbeeld, dat is niet bij alle auto's zo, die kunnen je nog wel eens verrassen in bepaalde situaties....
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 15:07
Dus dan maakt het alleen in de aankoopsprijs uit wat ik uitkies?
Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt
Bartholomeuszondag 21 juni 2009 @ 15:11
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:07 schreef Sjibble het volgende:
Dus dan maakt het alleen in de aankoopsprijs uit wat ik uitkies?
Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt
Maar daar staan hogere verzekering, belasting en onderhoudskosten tegenover. Alles bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken is het, zoals je hierboven ziet, echt lood om oud ijzer. Nogmaals: kies met dergelijke kilometers per jaar, de auto die het goedkoopst in aanschaf is. Stel dat de benzine er voor 2000 euro staat, en de diesel er voor 2500, dan betaal je dus al de eerste 350 liter benzine uit de winst omdat je de diesel hebt laten staan. Bovendien bedenk ik me nu dat het verschil tussen diesel en benzine toen precies 40 cent was, dus ik zou eigenlijk voor benzine nog 1.39 per liter hebben moeten rekenen ook, hetgeen het verschil alleen maar groter maakt in het voordeel van de benzineauto.
#ANONIEMzondag 21 juni 2009 @ 15:20
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:07 schreef Sjibble het volgende:
Dus dan maakt het alleen in de aankoopsprijs uit wat ik uitkies?
Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt


Voor die 1500 euro die je bespaard koop je dus 1500/1,50 = 1000 liter benzine......
Dan boeit die literprijs toch niet?

En hierboven is al berekend dat het per jaar tot 20.000 km nauwelijks verschil maakt.

Maar koop gerust een TDI hoor, als je nou gewoon zegt dat je dat veel gaver vindt ipv die malle redenen die je nu aandraagt.
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 15:23
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:11 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Maar daar staan hogere verzekering, belasting en onderhoudskosten tegenover. Alles bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken is het, zoals je hierboven ziet, echt lood om oud ijzer. Nogmaals: kies met dergelijke kilometers per jaar, de auto die het goedkoopst in aanschaf is. Stel dat de benzine er voor 2000 euro staat, en de diesel er voor 2500, dan betaal je dus al de eerste 350 liter benzine uit de winst omdat je de diesel hebt laten staan. Bovendien bedenk ik me nu dat het verschil tussen diesel en benzine toen precies 40 cent was, dus ik zou eigenlijk voor benzine nog 1.39 per liter hebben moeten rekenen ook, hetgeen het verschil alleen maar groter maakt in het voordeel van de benzineauto.
Dus je bent er zeker van dat ik echt goedkoper uit ben met een benzinebak?
Vind het zelf maar vaag. Ik wil je best geloven Maar de ene roept dat ik benzine moet nemen en de ander diesel. Nou heb ik het misschien slecht berekend..
Zou je het misschien in excel kunnen maken? Dan geeft me een tabel/grafiek echt veel meer overzicht. Aangezien de prijzen in brandstof vaak verschillen, en kan ik voor verschillende auto's verschillende waarden invoeren. Wel krijg ik waarschijnlijk reiskostenvergoeding, wat de kilometers op eigen kosten drukt. Maar het is juist niet zeker of ik dat zal krijgen. De komende week zal ik er meer over weten hoop ik.


Ik upload vanavond mijn excel-sheet
Bartholomeuszondag 21 juni 2009 @ 15:25
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:23 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Dus je bent er zeker van dat ik echt goedkoper uit ben met een benzinebak?
Vind het zelf maar vaag. Ik wil je best geloven Maar de ene roept dat ik benzine moet nemen en de ander diesel. Nou heb ik het misschien slecht berekend..
Zou je het misschien in excel kunnen maken? Dan geeft me een tabel/grafiek echt veel meer overzicht. Aangezien de prijzen in brandstof vaak verschillen, en kan ik voor verschillende auto's verschillende waarden invoeren. Wel krijg ik waarschijnlijk reiskostenvergoeding, wat de kilometers op eigen kosten drukt. Maar het is juist niet zeker of ik dat zal krijgen. De komende week zal ik er meer over weten hoop ik.


Ik upload vanavond mijn excel-sheet
Ik heb dus een excel sheetje voor je, ik kan hem zelfs wel ff zo in elkaar knutselen dat je van tig auto's naast elkaar de boel kunt vergelijken. Geef me je mailadres in de pm en ik stuur hem je op.
Sjibblezondag 21 juni 2009 @ 15:25
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:20 schreef Elvander het volgende:

[..]



Voor die 1500 euro die je bespaard koop je dus 1500/1,50 = 1000 liter benzine......
Dan boeit die literprijs toch niet?

En hierboven is al berekend dat het per jaar tot 20.000 km nauwelijks verschil maakt.

Maar koop gerust een TDI hoor, als je nou gewoon zegt dat je dat veel gaver vindt ipv die malle redenen die je nu aandraagt.
In dat geval ligt mijn keuze bij de benzinebak. Ik laat een auto zo lang wachten tot ik volledig overtuigd ben welk soort brandstof ik nou op moet rijden . Voor mij is momenteel een auto een grote uitgave (welke ik wel bereid ben te doen aangezien deze me enorm zal helpen).
gatewayzondag 21 juni 2009 @ 15:47
verbruik hangt van je rijstijl af, die uit het boekje zijn leuk maar je hebt er niks aan. onderhoud: de ene auto moet veel aan gebeuren, de andere niet. Olie en filter is altijd, maar bij de een gaat nu eenmaal meer kapot dan bij de ander.

Maargoed, als je mensen kent met en soortgelijke auto en die alles een beetje bijgehouden hebben kan je wel conlcusies trekken.

Zelf rijd ik een golf 3 1.9 D uit 1994, en verbruik ligt gemiddeld op 1 op 18,5 (over 40.000+ kilometers in veel verschillende onstandigeheden (winter, zomer, bergen rustig rijden, stevig doorrijden, met aanhanger rijden, diesel van de witte pomp en van de shell bv.) )
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 00:30
Blablablabla bla bladiebla.

Mensen die praten over TDI's zonder er zelf verstand van hebben
Godnondenju zeg..
Koeling Turbo koeling dat.. IC dit en dat..

mens.
een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen..

Ga na de sloop en pluk dit allemaal van de Polo TDI:
Spruitstukken (Zowel inlaat als uitlaat)
Downpipe (waar de Turbo aan je uitlaat wordt bevestigd)
Intercooler + pijpen
Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker)
N75 klep, EGR klep (beter is zelfs deze meteen afdoppen).
Luchtmassa meter hoeft na mijn mening niet worden vervangen.
Je Pomp zou ik niet met zekerheid durven te zeggen.
TDI verstuivers (liefst van de 110PK TDI ivm vermogenwinst)

Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI

Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent
Sjibblemaandag 22 juni 2009 @ 02:27
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:30 schreef Turquaz52 het volgende:
Blablablabla bla bladiebla.

Mensen die praten over TDI's zonder er zelf verstand van hebben
Godnondenju zeg..
Koeling Turbo koeling dat.. IC dit en dat..

mens.
een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen..

Ga na de sloop en pluk dit allemaal van de Polo TDI:
Spruitstukken (Zowel inlaat als uitlaat)
Downpipe (waar de Turbo aan je uitlaat wordt bevestigd)
Intercooler + pijpen
Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker)
N75 klep, EGR klep (beter is zelfs deze meteen afdoppen).
Luchtmassa meter hoeft na mijn mening niet worden vervangen.
Je Pomp zou ik niet met zekerheid durven te zeggen.
TDI verstuivers (liefst van de 110PK TDI ivm vermogenwinst)

Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI

Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent
Gaat em moeilijk worden in dat geval.
Weet wel dat ze ooit een keer ergens een turbo op een vespa hadden gemonteerd
fathankmaandag 22 juni 2009 @ 08:49
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:30 schreef Turquaz52 het volgende:
Blablablabla bla bladiebla.

Mensen die praten over TDI's zonder er zelf verstand van hebben
Godnondenju zeg..
Koeling Turbo koeling dat.. IC dit en dat..

mens.
een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen..

Ga na de sloop en pluk dit allemaal van de Polo TDI:
Spruitstukken (Zowel inlaat als uitlaat)
Downpipe (waar de Turbo aan je uitlaat wordt bevestigd)
Intercooler + pijpen
Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker)
N75 klep, EGR klep (beter is zelfs deze meteen afdoppen).
Luchtmassa meter hoeft na mijn mening niet worden vervangen.
Je Pomp zou ik niet met zekerheid durven te zeggen.
TDI verstuivers (liefst van de 110PK TDI ivm vermogenwinst)

Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI

Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent
Blablabladieblablablabla

Allemaal leuk en aardig, maar een turboblok opbouwen uit delen die van de sloop komen lijkt me nou niet echt een aanrader. En al helemaal niet op een auto van 2000 euro en 10 jaar oud.

Iets met dubbeltje en eerste rang.
Catch22-maandag 22 juni 2009 @ 08:56
let wel op; in die periode waren ze ff kwijt hoe ze versnellingsbakken moesten maken, die willen er wel eens onder weg vallen
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 10:22
quote:
Op maandag 22 juni 2009 08:49 schreef fathank het volgende:

[..]

Blablabladieblablablabla

Allemaal leuk en aardig, maar een turboblok opbouwen uit delen die van de sloop komen lijkt me nou niet echt een aanrader. En al helemaal niet op een auto van 2000 euro en 10 jaar oud.

Iets met dubbeltje en eerste rang.
Je weet gewoon hoe gelijk ik heb en je ben er jaloers op

Of het nou 4000 euro is of 5 jaar, zolang je vermogen wilt, ga je er maar voor.. Dit is toch echt bijna alles wat je nodig hebt je mist alleen de kleinigheidjes..

Je bent klaar voor hooguit 500 euri Teminste, ik.
Feitosamaandag 22 juni 2009 @ 10:25
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:18 schreef gohan16 het volgende:
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
Dit dus. Als je enkel een turbo zo erin zet zonder verdere modificaties dan is dat blok gaar voordat je het door hebt.

En dan ben je ver van huis.
fathankmaandag 22 juni 2009 @ 10:26
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:22 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je weet gewoon hoe gelijk ik heb en je ben er jaloers op

Of het nou 4000 euro is of 5 jaar, zolang je vermogen wilt, ga je er maar voor.. Dit is toch echt bijna alles wat je nodig hebt je mist alleen de kleinigheidjes..

Je bent klaar voor hooguit 500 euri Teminste, ik.
Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem".
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 10:29
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem".
Ik qoute me laatste punt:
quote:
Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI
Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen
fathankmaandag 22 juni 2009 @ 10:36
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:29 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik qoute me laatste punt:
[..]

Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen
TS zoekt een niet al te dure auto, en vervolgens wil jij er een turbo + alle benodigdheden op gaan schroeven. En dan ook maar gelijk even een versnellingsbakje wisselen. Kun je net zo goed gelijk een TDI kopen. Niet iedereen heeft er de behoefte aan om alles aan z'n auto te verbouwen. Begrijp dat nou eens. Niet iedereen heeft zin om z'n tijd te verdoen aan kansloze projecten.

En schrijf eens fatsoenlijk Nederlands als je serieus genomen wilt worden.
Pietverdrietmaandag 22 juni 2009 @ 10:46
Kan je een SDI niet gewoon op slaolie laten rijden?
Bartholomeusmaandag 22 juni 2009 @ 21:04
TS ziet in mijn excel modelletje wat autorijden per jaar zoal kost, en heeft accuut besloten van de aanschaf af te zien
Marco001maandag 22 juni 2009 @ 21:30
TS, Heb je al berekend hoe veel je kwijt bent voor een auto op gas met joun kilometers?
Ik denk zelf dat je dan goedkoper uitbent als met diesel.. Wegenbelasting is namelijk maar een beetje duurder als een benzine auto en lpg is hier 0,46 euro.. Okay, het verbruik ligt iets hoger (mijn 206 1.4 met 50 liter lpg tank haalt zo'n 450-500 km op 1 tank.) en het onderhoud schijnt wat duurder te zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. (auto is uit 2006 en heeft inmiddels 105.000 km op de teller)

Voor 3000,- kan je volgens mij best wel een goede Volvo op gas vinden, die dingen zijn haast niet stuk te krijgen...
Sjibbledinsdag 23 juni 2009 @ 17:23
Ben even weggeweest
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:04 schreef Bartholomeus het volgende:
TS ziet in mijn excel modelletje wat autorijden per jaar zoal kost, en heeft accuut besloten van de aanschaf af te zien
Ik ben nog even aan het kijken. Maar waar baseer jij je onderhoudskosten op? Ik geloof dat een diesel minder onderhoud heeft als een benzinebak. Een vriend heeft een diesel en die zegt dat et minder onderhoud heeft.
Dus als ik die gelijk zet (alles kost hetzelfde, behalve motoronderdelen, want > diesel en benzine verschillen) dan kom ik aardig op weg om goedkoper uit te wezen. Het is maar net afwegen..


Berekening met Google Earth, routeberekening. Dit is wat ik echt zal afleggen .

School, 3x in de week
6x12,5 = 75km
Stage, 2x in de week
9,5x4=38km
Werk, 2x in de week
8x4=32

Dat is 145km in de week, dus 580km in de maand.
Zat ik er even 220km naast .. Maar dat is zonder zomaar rondtouren, of even naar Zandvoort dat even 40km heen en weer is. Maar dat zal niet zo vaak gebeuren.
Als het goed is, en ik krijg mijn nieuwe stage, krijg ik mijn reiskosten ook nog een vergoed . Dan bespaar ik 156km in de maand en zakt het naar 424km per maand (tenzij ze alle brandstof vergoeden, maar daar gaan we niet van uit, toch ).

580 it is, en ik denk dat ik toch beter voor benzine ga . Alleen die benzineprijs zit me zo tegen. En ja, ik kijk tegen het totaalplaatje aan Incl belasting, verzekering. etc. Het tanken maakt het minder leuk
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:30 schreef Marco001 het volgende:
TS, Heb je al berekend hoe veel je kwijt bent voor een auto op gas met joun kilometers?
Ik denk zelf dat je dan goedkoper uitbent als met diesel.. Wegenbelasting is namelijk maar een beetje duurder als een benzine auto en lpg is hier 0,46 euro.. Okay, het verbruik ligt iets hoger (mijn 206 1.4 met 50 liter lpg tank haalt zo'n 450-500 km op 1 tank.) en het onderhoud schijnt wat duurder te zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. (auto is uit 2006 en heeft inmiddels 105.000 km op de teller)

Voor 3000,- kan je volgens mij best wel een goede Volvo op gas vinden, die dingen zijn haast niet stuk te krijgen...
Ik zal eens kijken, maar denk niet dat ik er 3000 euro voor dok, want ik zal geen 1500 euro in 2 jaar besparen Tegen die tijd wil ik toch wel een redelijk nieuwe bak hebben, misschien rij ik daarmee wel op LPG .


* Sjibble berekent wat ie nou echt kwijt is via bart zn excel-sheet
Let op: Bij 580 kilometer per maand, zonder onderhoudskosten.


Benzine:112¤
Diesel: 122¤
Omslagpunt: 800km/m

En met onderhoudskosten (Benzine 500¤, Diesel 700¤ )

Benzine:141¤
Diesel: 163¤
Omslagpunt: 1500km/m

Als je tabel klopt met echte kosten, lig ik er niet echt wakker van eerlijk gezegd..
Waar baseerde je de onderhoudskosten op? Want ik hoor sommigen zeggen dat een diesel zelfs minder onderhoud nodig heeft..

[ Bericht 3% gewijzigd door Sjibble op 23-06-2009 17:54:16 ]
gohan16dinsdag 23 juni 2009 @ 17:54
alstu voor de goede tip
Sjibbledinsdag 23 juni 2009 @ 18:07
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:54 schreef gohan16 het volgende:
alstu voor de goede tip


Maar idd, zoals bart zegt. Bij dit soort bakkies kan ik beter naar de aanschafprijs en de staat waarin de auto verkeerd kijken. Dat ik een tientje duurder uit ben ga ik niet wakker van liggen.
Maar als mijn nieuwe werkplek de reiskosten tussen werk en huis vergoedt is het 20 euro verschil.
95 benzine tegenover 115 diesel (dan reken ik de onderhoudskosten mee, zonder is het benzine 117, diesel 143).
De benzineprijs zal toch harder stijgen als de dieselprijs? Kan ik in dat geval niet beter een diesel halen?
Het enige lullige is dat ik er in de vakantie niet zo heel veel mee zal rijden, dus zal dat me wel echt extra kosten aan een diesel..

K ben radeloos, benzine of diesel?
Feiten afwegen.
Onderhoud? Stijging brandstofprijzen? Betrouwbaarheid? Voor en nadelen van Benzine en Diesel sowieso?
Athmozzdinsdag 23 juni 2009 @ 18:21
nadeel van diesel;

turbo kan kapot gaan => extreem duur
lijnpomp kan eraan gaan => vrij duur

alles wat verder kapot kan gaan aan een benzine kan ook kapot gaan aan een diesel. Zéker als je zo'n oude wagen koopt zou ik daar ook op letten, je moet maar 1x een kapotte turbo hebben en je betaalt nogmaals 1000 tot 1500¤ voor de herstelling. Lijnpomp kapot zit je al snel aan 500à1000¤...
Bij benzine heb je beiden niet, dus de kans dat die defect gaan is iets kleiner Op zo'n oude benzine zit er waarschijnlijk nog een carburator (zou je moeten bekijken); die gaan normaalgezien gewoon niet kapot.
1UPdinsdag 23 juni 2009 @ 18:22
Ik heb zelf door Van Vught Tuning hetzelfde laten doen, een turbo op de SDI laten monteren.
En dan uit mijn hoofd ( het is alweer een aantal jaar geleden dat ik het heb laten doen) wat ik heb laten doen was:
turbo
uitlaatspruitstuk
verstuivers van een 110 pk'er (optioneel)
andere ECU (optioneel) / dan anders wel de chip aanpassen
EGR afgesloten
en je zult ook zeker je koppeling moeten vervangen, die vreet je binnen 3 maanden op. Zelf heb ik ook gelijk een versnellingsbak vervangen door ook 1 van een 110 pk TDI (bakcode onglipt me nu even) Het rijdt wel fijner met meer vermogen en dan een wat langere versnellingen.
en dan zullen ook wel wat slangetjes etc aangepast/ verandert worden, maar dat is maar kleinigheidjes
Intercooler kun je laten monteren maar is niet direct nodig, heb het zelf ook (nog) niet.
Uitlaat heb ik destijds ook niks geks aan verandert, inmiddels wel.
Voor de rest weet ik niet meer wat verder aangepast is destijds.

Het is relatief niet zo heel moeilijk om er een turbo erop te laten zetten, maar er zit nog wel wat werk in..
En voor alle critici , al dat spul wat erop gemonteert is, is 2dehands en ik rijdt er al meerdere jaren prima mee rond, 2dehands hoeft dus niet direct slecht te wezen.
Pietverdrietdinsdag 23 juni 2009 @ 18:23
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:21 schreef Athmozz het volgende:
nadeel van diesel;

turbo kan kapot gaan => extreem duur
SDI heeft geen turbo
Bartholomeusdinsdag 23 juni 2009 @ 18:33
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:07 schreef Sjibble het volgende:

[..]



Maar idd, zoals bart zegt. Bij dit soort bakkies kan ik beter naar de aanschafprijs en de staat waarin de auto verkeerd kijken. Dat ik een tientje duurder uit ben ga ik niet wakker van liggen.
Maar als mijn nieuwe werkplek de reiskosten tussen werk en huis vergoedt is het 20 euro verschil.
95 benzine tegenover 115 diesel (dan reken ik de onderhoudskosten mee, zonder is het benzine 117, diesel 143).
De benzineprijs zal toch harder stijgen als de dieselprijs? Kan ik in dat geval niet beter een diesel halen?
Het enige lullige is dat ik er in de vakantie niet zo heel veel mee zal rijden, dus zal dat me wel echt extra kosten aan een diesel..

K ben radeloos, benzine of diesel?
Feiten afwegen.
Onderhoud? Stijging brandstofprijzen? Betrouwbaarheid? Voor en nadelen van Benzine en Diesel sowieso?

Onderhoudskosten zijn ervaringsgewijs, 3 jaar mijn golf TDI tegen de audi A3 1.6 benzine van m'n broertje. Betrouwbaarheid ligt vooral aan staat van onderhoud en hoe het ding in z'n leven behandeld is, daar is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Diesel heeft minder feitelijk onderhoud nodig, maar de onderdelen zijn duurder, dus in totaal kost het gewoon meer. Zoals iemand anders ook al zei: is gas geen optie? Ik heb het niet voor niks ook maar alvast in het modelletje ingebouwd
Sjibbledinsdag 23 juni 2009 @ 18:48
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:33 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Onderhoudskosten zijn ervaringsgewijs, 3 jaar mijn golf TDI tegen de audi A3 1.6 benzine van m'n broertje. Betrouwbaarheid ligt vooral aan staat van onderhoud en hoe het ding in z'n leven behandeld is, daar is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Diesel heeft minder feitelijk onderhoud nodig, maar de onderdelen zijn duurder, dus in totaal kost het gewoon meer. Zoals iemand anders ook al zei: is gas geen optie? Ik heb het niet voor niks ook maar alvast in het modelletje ingebouwd
Maar spreken we dan niet over een redelijk dure golf? Mijn ma heeft een Fiesta uit 1991 en in 3 jaar is er niks aan gebeurt behalve dat de ruitenwisservloeistoftank ( ) lek was en de remschoenen vervangen moesten worden. Eigenlijk is er veeeeel langer als 3 jaar niks geks mee gebeurt.
Wat ging er bij jou stuk of werd er vervangen?
Athmozzdinsdag 23 juni 2009 @ 19:04
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

SDI heeft geen turbo
hij heeft het nu toch over een TDI kopen?

Als je moet kiezen tussen SDI of benzine dan is wel heel simpel; pak gewoon die benzine
Sjibbledinsdag 23 juni 2009 @ 19:17
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:04 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hij heeft het nu toch over een TDI kopen?

Als je moet kiezen tussen SDI of benzine dan is wel heel simpel; pak gewoon die benzine
Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?
Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d.
Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk .
Bartholomeusdinsdag 23 juni 2009 @ 19:36
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:17 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?
Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d.
Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk .
Je weet dat die generatie SDI motortjes nogal wat herrie schoppen? En dat die polo's nou niet echt bekend staan om hun denderende geluidsisolatie? Zullen we het nu nog eens over rijplezier hebben?
fathankdinsdag 23 juni 2009 @ 19:43
Ruim genomen rij je 10.000 kilometer per jaar. Dan is het absoluut onzin om een diesel te nemen. Vroeger lag het omslagpunt rond de 20.000 á 25.000 kilometer per jaar. Je kan mij niet wijs maken dat het nu ongeveer rond de 10.000 kilometer zal liggen.
Bartholomeusdinsdag 23 juni 2009 @ 19:46
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:43 schreef fathank het volgende:
Ruim genomen rij je 10.000 kilometer per jaar. Dan is het absoluut onzin om een diesel te nemen. Vroeger lag het omslagpunt rond de 20.000 á 25.000 kilometer per jaar. Je kan mij niet wijs maken dat het nu ongeveer rond de 10.000 kilometer zal liggen.
Afschrijving is een belangrijke factor in dat omslagpunt, en de humor is nou net dat met dergelijke oude auto's de afschrijving nagenoeg 0 is, aangezien iets dat zowat niks waard is, moeilijk nog minder waard kan worden. En al zou ie 'm over 20.000km aan poeier rijden, dan is de afschrijving in beide gevallen 10 cent de kilometer. Let wel, in beide gevallen, dus dat verandert niks aan het omslagpunt.

Overigens ben ik geheel met je eens dat de TS voor dat geld beter voor een benzineautootje kan gaan kijken, maar blijkbaar wil hij dat zelf nog niet horen ofzo
Athmozzdinsdag 23 juni 2009 @ 20:57
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:17 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?
Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d.
Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk .
met welke diesel vergelijk je dan? Ik rijd zelf ook liever met mijn dieselmotor (2.0 blokje met 136pk), maar als ik met de combo'tjes rijd (1.3cdti's) dan hààt ik het echt dat het diesels zijn. Kutmotors met een gigantisch turbogat, als je erin komt dan krijg je bijna een whiplash, je moet je gas naar de 2000 toeren duwen voor je kan vertrekken want gewoon op de koppelign vallen die dingen stil...

Diesels zijn goed, maar dan moet je toch minimaal naar een recente 1600 of een oudere 2000 gaan, anders heb je ook niet de "luxe" van veel koppel laag in de toeren te hebben hoor.
lyolyrcdinsdag 23 juni 2009 @ 22:19
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:21 schreef Athmozz het volgende:
alles wat verder kapot kan gaan aan een benzine kan ook kapot gaan aan een diesel.
De bougies niet...

Verder snap ik niet waarom mensen überhaupt SDI's kopen. Toch niet vanwege mogelijk hoge kosten bij een kapotte turbo bij een TDI?

[ Bericht 1% gewijzigd door lyolyrc op 23-06-2009 22:22:09 (foutje) ]
Athmozzdinsdag 23 juni 2009 @ 22:22
lagere aanschafprijs
Sjibbledinsdag 23 juni 2009 @ 22:52
Ik spaar door, koop een Polo voor tussen de 1500 en 1800 euro die er goed uitziet en weinig heeft gelopen. Tevens is dat het nieuwere model uit 1998 (die nog steeds van buiten op de 1995 model lijkt).
Gewoon een benzinebak .

Maar maak me gewoon zorgen of die benzineprijs niet snoeihard omhoog gaat en de dieselprijs lekker op zijn euro'tje blijft hangen. Zo ergerlijk als dat gebeurt
Bartholomeusdinsdag 23 juni 2009 @ 23:52
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 22:52 schreef Sjibble het volgende:
Ik spaar door, koop een Polo voor tussen de 1500 en 1800 euro die er goed uitziet en weinig heeft gelopen. Tevens is dat het nieuwere model uit 1998 (die nog steeds van buiten op de 1995 model lijkt).
Gewoon een benzinebak .

Maar maak me gewoon zorgen of die benzineprijs niet snoeihard omhoog gaat en de dieselprijs lekker op zijn euro'tje blijft hangen. Zo ergerlijk als dat gebeurt
Als de prijzen stijgen of dalen dan is dat (hoofdzakelijk) onder invloed van de olieprijs. Lees: als benzine goedkoper wordt, dan diesel ook. En als benzine duurder wordt, dan diesel ook. Alleen, door de verschillende percentages belasting, wordt benzine sneller duur dan diesel, maar ook sneller weer goedkoop. Kortom, het zal nooit zo zijn dat benzine ineens veel duurder wordt, en diesel minder. Sterker nog, gezien het huidige milieubeleid zie ik eerder gebeuren dat ze de belasting op diesel nog verder verhogen, waardoor het nog later rendabel wordt om diesel te rijden.
invinewoensdag 24 juni 2009 @ 08:32
Ik geloof dat bij 10.000km pas omslag punt van gas ligt..

Maar het heeft 3 pagina's geduurd en je ziet eindelijk in dat een benzine beter is en een benzine rijd (in mijn ogen) altijd nog sportiever dan een diesel.
QrisSwoensdag 24 juni 2009 @ 13:57
SDI is langzamer, maakt meer lawaai en is minder zuinig dan een TDI.
Bij het inbouwen van een turbo zal je zeer veel moeten aanpassen, een turbo moet namelijk leidingen hebben voor de aan / afvoer van de olie, die aansluitingen zitten niet op je normale motorblok dus die zal je erop moeten lassen ofzo. Je zal je uitlaat moeten veranderen, want er moet namelijk een turbo tussen. En als je wat aan je turbo wilt hebben zou ik ook een intercooler inbouwen waarbij je weer de nodige slangen en natuurlijk de intercooler zelf moet inbouwen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de sensors en instellingen die veranderd moeten worden om ervoor te zorgen dat je auto uberhaubt weet dat hij een turbo heeft ipv het ding te negeren of zelfs in noodloop over te gaan...

Kortom: doorsparen voor een TDI want het geld dat je anders in een turbo inbouw duwt ben je er toch aan kwijt
Athmozzwoensdag 24 juni 2009 @ 20:06
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:32 schreef invine het volgende:
en een benzine rijd (in mijn ogen) altijd nog sportiever dan een diesel.
bij gelijke cilinderinhoud wel.

Als je kijkt naar gelijke kosten rijd je met een diesel natuurlijk véél sportiever. Sportief rijden met m'n 316i 112pk leverde een verbruik van 1 op 6 op, sportief rijden met mijn 320d 136pk (dus meer vermogen mee) levert een verbruik van 1 op 10...

Het verschil is bij sportief rijden nog groter dan bij kalm rijden, dus als je sportief gaat rijden raad ik je zeker een turbodiesel aan (maar goed, dan koop je je geen polo natuurlijk)
Dualdudewoensdag 24 juni 2009 @ 21:48
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:57 schreef QrisS het volgende:
SDI is langzamer, maakt meer lawaai en is minder zuinig dan een TDI.
Niet alles is daar van waar imho. Langzamer is logisch, meer lawaai. Zit imho niet veel verschil in als ze gebaseerd zijn op de zelfde generatie motor. De Golf IV variant TDI (90) pk van m'n pa, was minder zuinig dan m'n Caddy 1.9 SDI. En dat lag niet aan z'n rijstijl want het is net zo'n rustige rijder als ik. Vermogen kost nou eenmaal brandstof.
gatewaywoensdag 24 juni 2009 @ 22:44
neem een gewone diesel, zonder turbo en sjit. Geen pomp, geen turbo, scheelt allemaal alweer
Sjibblewoensdag 24 juni 2009 @ 22:58
Ik ga nog wel op vakantie naar duitsland. Nou is de terugreis geen probleem, die ticket kost toch geen hol.
Een auto kopen is wel makkelijk, MAAR.

Hoe zit het met de douane?
lyolyrcwoensdag 24 juni 2009 @ 23:11
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 20:06 schreef Athmozz het volgende:

[..]

bij gelijke cilinderinhoud wel.

Als je kijkt naar gelijke kosten rijd je met een diesel natuurlijk véél sportiever. Sportief rijden met m'n 316i 112pk leverde een verbruik van 1 op 6 op, sportief rijden met mijn 320d 136pk (dus meer vermogen mee) levert een verbruik van 1 op 10...

Het verschil is bij sportief rijden nog groter dan bij kalm rijden, dus als je sportief gaat rijden raad ik je zeker een turbodiesel aan (maar goed, dan koop je je geen polo natuurlijk)
Je moet veel kilometers maken wil dit verhaaltje opgaan in Nederland. Een 316i tegenover een 320d (beide uit bijvoorbeeld 1999) levert een verschil van ¤ 650 in de motorrijtuigenbelasting op. De tarieven zijn ongeveer ¤ 550 voor de 316i tegenover ongeveer ¤ 1200 voor de 3320d. Qua verzekering zal je voor de diesel ook nog duurder uit zijn. Dat verschil moet je dan allemaal goedmaken met de lagere prijs voor dieselbrandstof.

De Nederlandse overheid haat diesels, helaas.
Sjibblewoensdag 24 juni 2009 @ 23:28
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:11 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je moet veel kilometers maken wil dit verhaaltje opgaan in Nederland. Een 316i tegenover een 320d (beide uit bijvoorbeeld 1999) levert een verschil van ¤ 650 in de motorrijtuigenbelasting op. De tarieven zijn ongeveer ¤ 550 voor de 316i tegenover ongeveer ¤ 1200 voor de 3320d. Qua verzekering zal je voor de diesel ook nog duurder uit zijn. Dat verschil moet je dan allemaal goedmaken met de lagere prijs voor dieselbrandstof.

De Nederlandse overheid haat diesels, helaas.
Ze willen evenwicht in brandstofsoorten.
In andere landen betaal je evenveel voor de auto's, net als voor de benzine en diesel.
In dat soort landen rijdt dan ook iedereen een diesel..
Turquaz52woensdag 24 juni 2009 @ 23:38
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:44 schreef gateway het volgende:
neem een gewone diesel, zonder turbo en sjit. Geen pomp, geen turbo, scheelt allemaal alweer
Een gewone diesel heeft geen pomp..??
lyolyrcwoensdag 24 juni 2009 @ 23:53
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:28 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Ze willen evenwicht in brandstofsoorten.
In andere landen betaal je evenveel voor de auto's, net als voor de benzine en diesel.
In dat soort landen rijdt dan ook iedereen een diesel..
Dat is de officiële verklaring. Net als dat slappe fijnstofexcuus.

Mij lijkt het aannemelijker dat de overheid geld wil verdienen aan de automobilist. Door vast te stellen hoeveel de gemiddelde auto rijdt, is er gemakkelijk vast te stellen hoe hoog accijnzen en motorrijtuigenbelasting moeten zijn om gemiddeld het streefbedrag te halen.