Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:05 |
Ik koop in de zomervakantie een auto, en ben er uitgekomen met mijn oom dat ik dus een VW Polo neem. Wel raad ie aan om een TDI versie te nemen. Er is geen TDI te vinden voor onder de 3000, en dan spreken we nog over dezelfde polo die te halen is voor 1500 ![]() Kan ik niet naar de sloop gaan om daar een goede turbo af te halen en in mijn bak te zetten? Ik ben zeker geen sjonnie racer, maar ik wil ook wel vlot doorrijden, en het is hetzelfde als dat 2 vrachtwagens elkaar inhalen met de Ford Fiesta 1.1 Dat is voor mezelf irritant, en voor anderen omdat het niet opschiet. Maar wat zal zo'n turbo ook gaan kosten? Moet ik de turbo halen van dezelfde polo die ik heb, of kan ik die ook van nieuwere polo's af halen? | |
rene90 | zondag 21 juni 2009 @ 12:12 |
Ga gewoon proef rijden in een normale polo, kijk of dat bevalt ![]() | |
Netsplitter | zondag 21 juni 2009 @ 12:14 |
SDI's zijn echt verschrikkelijk. ![]() Niet vooruit te branden. Maar waarom perse een VW Polo? | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:15 |
quote:Dat gebeurt sowieso, maar stel dat et niet bevalt? | |
Metalfreak | zondag 21 juni 2009 @ 12:16 |
quote:Ja precies, heb ooit een Caddy gereden met zo'n zelfde SDI, je moet heel veel geduld hebben zullen we maar zeggen ![]() (maar degene die die Caddy nu rijdt beweert dat hij nog nooit zo'n fijne auto heeft gereden ![]() | |
gohan16 | zondag 21 juni 2009 @ 12:18 |
Daarnaast is een TDI zuiniger. Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen. | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:19 |
Oquote:Omdat ze licht en zuinig zijn. En VW goede kwaliteit heeft. Ken verschillende mensen met een VW en die zijn niet stuk te rijden.Onderdelen kosten niks. Vrijwel iedereen raadt me een VW aan. En samen met mn oom kwamen we op een Polo uit. Ik kan dan wel een Golf nemen of iets in die richting, maar 9 van de 10 keer zal ik alleen rijden (desnoods iemand naast me). En veel kofferbakruimte hoeft ook weer niet. Golf was dus een beetje onnodig + extra gewicht. Scheelt dus in wegenbelasting en verbruik ![]() Alleen idd, dat ze niet vooruit te branden zijn. Nou weet ik nog niet hoe die TDI verbruikt, maar als ik het goed begrijp begint deze pas ergens bij 2,5 toeren te werken, dus als ik constant 2000rpm draai verbruikt ie net zo veel als zonder. Het vermogen om in te kunnen halen van 110 naar 130 bijvoorbeeld is dan gewoon beter. En dan is ie sowieso nog vooruit te branden ![]() Benzine zit er echt niet in... Ik moet zo veel rijden.. ![]() | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:20 |
quote:Dat dus, ik ga er alleen maar op vooruit in beide aspecten. Maar hoezo het hele motorblok vervangen? Een vriend die bouwt binnenkort gewoon een turbo in zn auto. Welliswaar een VR6 ![]() VW Polo 1.9 SDi (64PK) +12PK +35Nm 399,00 heeft dit zin? ![]() | |
Netsplitter | zondag 21 juni 2009 @ 12:21 |
quote:Wat is veel rijden?? Daarbij, een japanner is kwalitatief ook goed. Meer waar voor je geld dan een duitser. Maar goed, je moet het zelf weten. ![]() quote:Euh, google eens op wastegate. ![]() | |
mvdejong | zondag 21 juni 2009 @ 12:24 |
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat. | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 12:33 |
TURBO op de TURBO!!! BLIJVEN ZITTEN TIJDENS DIE RIT WE GAAN ACHTERUITuituit!!!! GOGOGOgogogooohhh!!!! | |
Dartanion | zondag 21 juni 2009 @ 12:35 |
We gaan er nu even vanuit dat je internals van je motorblok, drijfstangen, koppen, krukas etc de krachten aankunnen. Men heeft dan alsnog nodig: Nieuwe ECU Turbo Uitlaatspruitstuk waarschijnlijk ook een nieuwe uitlaat intercooler (en montage mogelijkheid) slangen om intercooler aan te sluiten en een BOV (gesloten of open maakt niet uit) Iemand die alles kan installeren en een persoon die de ECU kan afstellen. Meestal zijn de remmen van een auto "afgesteld" op het vermogen van de motor, dus zul je ook aan een krachtiger remsysteem moeten denken. Maar dat is slechts veiligheid ![]() Al met al, kom je even duur zo niet vele malen duurder uit dan een auto waar af fabriek een turbo op zit. | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:35 |
quote:kortom, niet praktisch en ik moet maar een Polo TDI halen? quote:Oke, dat gaat em dus niet worden ![]() | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:37 |
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee? | |
Dartanion | zondag 21 juni 2009 @ 12:38 |
quote:Koeling aka radiator, kan inderdaad vergroot worden omdat er hogere ontbrandings temp is. Voor de turbo heb je een IC (InterCooler) nodig, die staat GEHEEL los van de radiator. Ook is er GEEN koeling voor een turbo als de motor stilstaat. Je kan een turbo het beste af laten koelen door de laatste 5 a 10 minuten van je rit zonder turbo druk te rijden. Sommige mensen installeren ook nog een zogenaamde turbo-times in hun auto, als de het contact uit word gezet blijft de motor nog even nadraaien zodat ze zeker zijn dat de turbo gekoeld kan worden. | |
gohan16 | zondag 21 juni 2009 @ 12:39 |
Waarom geen benzine? | |
blup | zondag 21 juni 2009 @ 12:39 |
quote:0 | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 12:41 |
quote:Omdat ik sowieso al 200km per week ga afleggen, dus 800km per maand. Daar ben ik toch stukken goedkoper mee uit. EN als ik een keer 20 euro duurder uit ben doe ik niet moeilijk. Het is sowieso al prettiger om 1 euro per liter te tanken als 1,5 euro per liter + ik sta minder bij het pompstation. Maar ik heb uitgerekend dat ik bij 600km beter een diesel bak kan nemen. En onder die 600km zal ik zeker niet komen tenzij ik op vakantie ben, of ziek ben. Ik zal zelfs meer als 800 per maand op de teller doen draaien. quote:Wat blijft er dan over behalve het halen van een andere bak? ![]() | |
gohan16 | zondag 21 juni 2009 @ 12:46 |
![]() | |
vanderaalst | zondag 21 juni 2009 @ 12:47 |
Houd er ook rekening mee dat de wegenbelasting voor een diesel een stuk duurder is dan voor een benzine wagen. | |
fathank | zondag 21 juni 2009 @ 12:53 |
quote:Op non-turbo auto's bijna niks | |
Bartholomeus | zondag 21 juni 2009 @ 12:54 |
quote:Ben benieuwd naar die berekening dan, want 200km per week is (uitgaande van 50 weken per jaar, je bent ook wel eens op vakantie of een dagje vrij) nogsteeds maar 10.000km. En zeker bij kleine autootjes ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 per jaar. Ikzelf rijd een golf tdi, en ongeveer 28.000km per jaar, en volgens mijn berekeningen is het lood om oud ijzer of ik nou benzine of diesel rijd. Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen polo op gas te krijgen is. De kofferbak gebruik je toch niet zei je ![]() | |
Metalfreak | zondag 21 juni 2009 @ 13:05 |
quote:Ik vond die berekening ook al beetje vreemd ja. 800km per maand is gewoon echt niet veel (ik rij bijna het 4-voudige met benzineauto (wel van de zaak, maar goed)) Dacht inderdaad dat die omslagpunten pas boven de 25.000 km lagen of is er tegenwoordig zoveel veranderd? | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 13:05 |
Een polo rijdt zeg maar 1 op 20. 800\20=40 x 1,1 is 44 euro aan brandstof. In het ergste geval voor de 800km 60 euro. Wegenbelasting=167 per kwartaat = 50 rest 17 = 55 euro. 115 euro, verzekering vanuitgaand standaard de 50 euro = 165 euro voor 800km Benzine Rijdt 6,7 op 100km = 6,7x8 = 48 + 5,6 = 53,6 liter, ga uit van 65 liter x 1,5 = 65 + 32,5 = 97,5 euro Wegenbelasting = 66 euro /3 = 22 euro pm 97,5 + 22 + 50 = 72 + 7,5 = 79,5 + 90 = 169,5 Er van uitgaand dat de Polo's hetzelfde vermogen hebben ![]() Maar als iemand het er niet mee eens is mag die het ook wel voor mij berekenen. Haal me over om benzine te halen zou ik zeggen ![]() | |
Dualdude | zondag 21 juni 2009 @ 13:22 |
quote:Heb ook een paar jaren een Caddy SDI gehad (uit '96) en vond het behoorlijk meevallen mbt traag. En hij was super zuinig. Reed gemiddeld 1:20. En hij stuurde ook best fijn. ![]() ![]() | |
Dualdude | zondag 21 juni 2009 @ 13:22 |
whoeps, dubbelpost. Deze kan weg ![]() | |
Metalfreak | zondag 21 juni 2009 @ 13:32 |
quote:Haha, die 1:20 haalde ik echt niet, zal eerder in de buurt van 1:17 zijn geweest, als het niet minder was ![]() ![]() ![]() | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 13:37 |
quote:Hoezo voorspelbaar? ![]() | |
Athmozz | zondag 21 juni 2009 @ 13:53 |
quote:ga eens met vb een hyundai pony gaan rijden. Als je op de snelweg 130 rijdt mag je naar links sturen of naar rechts, zoveel maakt het niet uit de eerste 5cm stuuruitslag, je auto blijft toch rechtdoor gaan (of naar rechts als je een vrachtwagen passeert)... Onvoorspelbaar door uitbreken enzo moet je inderdaad niet op een polo 1.2 sdi verwachten ![]() Met 3000¤ haal je gewoon geen degelijke turbodiesel in huis. Als je goedkoop wil gaan moet je je tevredens tellen met een gewone diesel, anders moet je er maar wat bijleggen. Overigens zal je turbodiesel zuiniger zijn dan je gewone diesel; het rendement van je motor ligt hoger bij een turbodiesel dan bij een gewone diesel. Als ik héél kalm rij met mijn auto zit ik aan 1 op 14, als ik wat sportiever rijd zit ik aan 1 op 18... Té kalm rijdne is ook niet goed voor je verbruik. | |
Bartholomeus | zondag 21 juni 2009 @ 14:55 |
quote: ![]() Benzine Diesel verbruik /100km 6,7 5 prijs brandstof/L ¤ 1,43 ¤ 0,98 belasting /maand 22 55,66666667 verzekering /maand ¤ 36,00 ¤ 38,00 onderhoud /10.000km ¤ 500,00 ¤ 700,00 km per jaar kosten/km (benzine - diesel) 5000 ¤ 0,285 ¤ 0,344 7500 ¤ 0,239 ¤ 0,269 10.000 ¤ 0,215 ¤ 0,231 12.500 ¤ 0,201 ¤ 0,209 15.000 ¤ 0,192 ¤ 0,194 17.500 ¤ 0,186 ¤ 0,183 20.000 ¤ 0,181 ¤ 0,175 omslagpunt: 15.965 ¤ 0,189 ¤ 0,189 Ik heb de afschrijving maar niet meegerekend, aangezien die voor een auto van dergelijke waarde nagenoeg nihil zal zijn. Veel minder dan bijna niks waard, kan ie niet waard worden natuurlijk ![]() km per jaar benzine diesel 5000 ¤ 1.425,05 ¤ 1.719,00 7500 ¤ 1.789,58 ¤ 2.016,50 10.000 ¤ 2.154,10 ¤ 2.314,00 12.500 ¤ 2.518,63 ¤ 2.611,50 15.000 ¤ 2.883,15 ¤ 2.909,00 17.500 ¤ 3.247,68 ¤ 3.206,50 20.000 ¤ 3.612,20 ¤ 3.504,00 Kortom: stel nou dat je alles bij elkaar rond 15.000km per jaar uitkomt. Dan is het dus echt lood om oud ijzer of je nu diesel of benzine rijdt. Genoemde brandstofprijzen zijn wat ik van de week zelf op de paal gezien heb hier in de buurt, verzekeringsprijs komt van independer.nl (19 jaar oud, 0 schadevrije jaren), belasting is je eigen opgave, onderhoud is een aanname op basis van m'n eigen ervaringen en die van m'n broertje (audi A3 1.6 benzine tegen mijn golf 1.9TDI). Conclusie: als de benzineversie goedkoper is in de aanschaf, gewoon op benzine gaan rijden, want de dieselauto moet bij 15.000km drie tientjes goedkoper zijn dan de benzineversie om economisch haalbaar te zijn. En zelfs dan blijft het mierenneukerij. Edit: vergeef me de ranzige opmaak, blijkbaar komen tabs niet over. Links altijd benzine, rechts altijd diesel. Als iemand weet waar een plaatje te uploaden valt kan ik wel een screenshotje van het excel tabelletje maken. [ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 21-06-2009 15:02:52 ] | |
Metalfreak | zondag 21 juni 2009 @ 14:57 |
quote:Ooit wel eens slechte auto's gereden? Of de wat sportievere auto's? Bij een Polo zal de auto niet gauw uitbreken zonder uitgebreide waarschuwing vooraf bijvoorbeeld, dat is niet bij alle auto's zo, die kunnen je nog wel eens verrassen in bepaalde situaties.... | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 15:07 |
Dus dan maakt het alleen in de aankoopsprijs uit wat ik uitkies? Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt ![]() | |
Bartholomeus | zondag 21 juni 2009 @ 15:11 |
quote:Maar daar staan hogere verzekering, belasting en onderhoudskosten tegenover. Alles bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken is het, zoals je hierboven ziet, echt lood om oud ijzer. Nogmaals: kies met dergelijke kilometers per jaar, de auto die het goedkoopst in aanschaf is. Stel dat de benzine er voor 2000 euro staat, en de diesel er voor 2500, dan betaal je dus al de eerste 350 liter benzine uit de winst omdat je de diesel hebt laten staan. Bovendien bedenk ik me nu dat het verschil tussen diesel en benzine toen precies 40 cent was, dus ik zou eigenlijk voor benzine nog 1.39 per liter hebben moeten rekenen ook, hetgeen het verschil alleen maar groter maakt in het voordeel van de benzineauto. | |
#ANONIEM | zondag 21 juni 2009 @ 15:20 |
quote: ![]() Voor die 1500 euro die je bespaard koop je dus 1500/1,50 = 1000 liter benzine...... Dan boeit die literprijs toch niet? En hierboven is al berekend dat het per jaar tot 20.000 km nauwelijks verschil maakt. Maar koop gerust een TDI hoor, als je nou gewoon zegt dat je dat veel gaver vindt ipv die malle redenen die je nu aandraagt. | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 15:23 |
quote:Dus je bent er zeker van dat ik echt goedkoper uit ben met een benzinebak? Vind het zelf maar vaag. Ik wil je best geloven ![]() Zou je het misschien in excel kunnen maken? Dan geeft me een tabel/grafiek echt veel meer overzicht. Aangezien de prijzen in brandstof vaak verschillen, en kan ik voor verschillende auto's verschillende waarden invoeren. Wel krijg ik waarschijnlijk reiskostenvergoeding, wat de kilometers op eigen kosten drukt. Maar het is juist niet zeker of ik dat zal krijgen. De komende week zal ik er meer over weten hoop ik. Ik upload vanavond mijn excel-sheet ![]() | |
Bartholomeus | zondag 21 juni 2009 @ 15:25 |
quote:Ik heb dus een excel sheetje voor je, ik kan hem zelfs wel ff zo in elkaar knutselen dat je van tig auto's naast elkaar de boel kunt vergelijken. Geef me je mailadres in de pm en ik stuur hem je op. | |
Sjibble | zondag 21 juni 2009 @ 15:25 |
quote:In dat geval ligt mijn keuze bij de benzinebak. Ik laat een auto zo lang wachten tot ik volledig overtuigd ben welk soort brandstof ik nou op moet rijden ![]() | |
gateway | zondag 21 juni 2009 @ 15:47 |
verbruik hangt van je rijstijl af, die uit het boekje zijn leuk maar je hebt er niks aan. onderhoud: de ene auto moet veel aan gebeuren, de andere niet. Olie en filter is altijd, maar bij de een gaat nu eenmaal meer kapot dan bij de ander. Maargoed, als je mensen kent met en soortgelijke auto en die alles een beetje bijgehouden hebben kan je wel conlcusies trekken. Zelf rijd ik een golf 3 1.9 D uit 1994, en verbruik ligt gemiddeld op 1 op 18,5 (over 40.000+ kilometers in veel verschillende onstandigeheden (winter, zomer, bergen rustig rijden, stevig doorrijden, met aanhanger rijden, diesel van de witte pomp en van de shell bv.) ) | |
Turquaz52 | maandag 22 juni 2009 @ 00:30 |
Blablablabla bla bladiebla. Mensen die praten over TDI's zonder er zelf verstand van hebben ![]() Godnondenju zeg.. Koeling Turbo koeling dat.. IC dit en dat.. mens. een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen.. Ga na de sloop en pluk dit allemaal van de Polo TDI: Spruitstukken (Zowel inlaat als uitlaat) Downpipe (waar de Turbo aan je uitlaat wordt bevestigd) Intercooler + pijpen Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker) N75 klep, EGR klep (beter is zelfs deze meteen afdoppen). Luchtmassa meter hoeft na mijn mening niet worden vervangen. Je Pomp zou ik niet met zekerheid durven te zeggen. TDI verstuivers (liefst van de 110PK TDI ivm vermogenwinst) Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent ![]() | |
Sjibble | maandag 22 juni 2009 @ 02:27 |
quote:Gaat em moeilijk worden in dat geval. Weet wel dat ze ooit een keer ergens een turbo op een vespa hadden gemonteerd ![]() | |
fathank | maandag 22 juni 2009 @ 08:49 |
quote:Blablabladieblablablabla Allemaal leuk en aardig, maar een turboblok opbouwen uit delen die van de sloop komen lijkt me nou niet echt een aanrader. En al helemaal niet op een auto van 2000 euro en 10 jaar oud. Iets met dubbeltje en eerste rang. | |
Catch22- | maandag 22 juni 2009 @ 08:56 |
let wel op; in die periode waren ze ff kwijt hoe ze versnellingsbakken moesten maken, die willen er wel eens onder weg vallen | |
Turquaz52 | maandag 22 juni 2009 @ 10:22 |
quote:Je weet gewoon hoe gelijk ik heb en je ben er jaloers op ![]() Of het nou 4000 euro is of 5 jaar, zolang je vermogen wilt, ga je er maar voor.. Dit is toch echt bijna alles wat je nodig hebt je mist alleen de kleinigheidjes.. ![]() Je bent klaar voor hooguit 500 euri ![]() | |
Feitosa | maandag 22 juni 2009 @ 10:25 |
quote:Dit dus. Als je enkel een turbo zo erin zet zonder verdere modificaties dan is dat blok gaar voordat je het door hebt. En dan ben je ver van huis. | |
fathank | maandag 22 juni 2009 @ 10:26 |
quote:Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem". | |
Turquaz52 | maandag 22 juni 2009 @ 10:29 |
quote:Ik qoute me laatste punt: quote:Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen ![]() | |
fathank | maandag 22 juni 2009 @ 10:36 |
quote:TS zoekt een niet al te dure auto, en vervolgens wil jij er een turbo + alle benodigdheden op gaan schroeven. En dan ook maar gelijk even een versnellingsbakje wisselen. Kun je net zo goed gelijk een TDI kopen. Niet iedereen heeft er de behoefte aan om alles aan z'n auto te verbouwen. Begrijp dat nou eens. Niet iedereen heeft zin om z'n tijd te verdoen aan kansloze projecten. En schrijf eens fatsoenlijk Nederlands als je serieus genomen wilt worden. | |
Pietverdriet | maandag 22 juni 2009 @ 10:46 |
Kan je een SDI niet gewoon op slaolie laten rijden? | |
Bartholomeus | maandag 22 juni 2009 @ 21:04 |
TS ziet in mijn excel modelletje wat autorijden per jaar zoal kost, en heeft accuut besloten van de aanschaf af te zien ![]() | |
Marco001 | maandag 22 juni 2009 @ 21:30 |
TS, Heb je al berekend hoe veel je kwijt bent voor een auto op gas met joun kilometers? Ik denk zelf dat je dan goedkoper uitbent als met diesel.. Wegenbelasting is namelijk maar een beetje duurder als een benzine auto en lpg is hier 0,46 euro.. Okay, het verbruik ligt iets hoger (mijn 206 1.4 met 50 liter lpg tank haalt zo'n 450-500 km op 1 tank.) en het onderhoud schijnt wat duurder te zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. (auto is uit 2006 en heeft inmiddels 105.000 km op de teller) Voor 3000,- kan je volgens mij best wel een goede Volvo op gas vinden, die dingen zijn haast niet stuk te krijgen... | |
Sjibble | dinsdag 23 juni 2009 @ 17:23 |
Ben even weggeweest ![]() quote:Ik ben nog even aan het kijken. Maar waar baseer jij je onderhoudskosten op? Ik geloof dat een diesel minder onderhoud heeft als een benzinebak. Een vriend heeft een diesel en die zegt dat et minder onderhoud heeft. Dus als ik die gelijk zet (alles kost hetzelfde, behalve motoronderdelen, want > diesel en benzine verschillen) dan kom ik aardig op weg om goedkoper uit te wezen. Het is maar net afwegen.. Berekening met Google Earth, routeberekening. Dit is wat ik echt zal afleggen ![]() School, 3x in de week 6x12,5 = 75km Stage, 2x in de week 9,5x4=38km Werk, 2x in de week 8x4=32 Dat is 145km in de week, dus 580km in de maand. Zat ik er even 220km naast ![]() ![]() Als het goed is, en ik krijg mijn nieuwe stage, krijg ik mijn reiskosten ook nog een vergoed ![]() ![]() 580 it is, en ik denk dat ik toch beter voor benzine ga ![]() ![]() ![]() quote:Ik zal eens kijken, maar denk niet dat ik er 3000 euro voor dok, want ik zal geen 1500 euro in 2 jaar besparen ![]() ![]() * Sjibble berekent wat ie nou echt kwijt is via bart zn excel-sheet Let op: Bij 580 kilometer per maand, zonder onderhoudskosten. Benzine:112¤ Diesel: 122¤ Omslagpunt: 800km/m En met onderhoudskosten (Benzine 500¤, Diesel 700¤ ) Benzine:141¤ Diesel: 163¤ Omslagpunt: 1500km/m Als je tabel klopt met echte kosten, lig ik er niet echt wakker van eerlijk gezegd.. Waar baseerde je de onderhoudskosten op? ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Sjibble op 23-06-2009 17:54:16 ] | |
gohan16 | dinsdag 23 juni 2009 @ 17:54 |
alstu voor de goede tip ![]() | |
Sjibble | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:07 |
quote: ![]() Maar idd, zoals bart zegt. Bij dit soort bakkies kan ik beter naar de aanschafprijs en de staat waarin de auto verkeerd kijken. Dat ik een tientje duurder uit ben ga ik niet wakker van liggen. Maar als mijn nieuwe werkplek de reiskosten tussen werk en huis vergoedt is het 20 euro verschil. 95 benzine tegenover 115 diesel (dan reken ik de onderhoudskosten mee, zonder is het benzine 117, diesel 143). De benzineprijs zal toch harder stijgen als de dieselprijs? Kan ik in dat geval niet beter een diesel halen? Het enige lullige is dat ik er in de vakantie niet zo heel veel mee zal rijden, dus zal dat me wel echt extra kosten aan een diesel.. K ben radeloos, benzine of diesel? ![]() Feiten afwegen. Onderhoud? Stijging brandstofprijzen? Betrouwbaarheid? Voor en nadelen van Benzine en Diesel sowieso? ![]() | |
Athmozz | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:21 |
nadeel van diesel; turbo kan kapot gaan => extreem duur lijnpomp kan eraan gaan => vrij duur alles wat verder kapot kan gaan aan een benzine kan ook kapot gaan aan een diesel. Zéker als je zo'n oude wagen koopt zou ik daar ook op letten, je moet maar 1x een kapotte turbo hebben en je betaalt nogmaals 1000 tot 1500¤ voor de herstelling. Lijnpomp kapot zit je al snel aan 500à1000¤... Bij benzine heb je beiden niet, dus de kans dat die defect gaan is iets kleiner ![]() | |
1UP | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:22 |
Ik heb zelf door Van Vught Tuning hetzelfde laten doen, een turbo op de SDI laten monteren. En dan uit mijn hoofd ( het is alweer een aantal jaar geleden dat ik het heb laten doen) wat ik heb laten doen was: turbo uitlaatspruitstuk verstuivers van een 110 pk'er (optioneel) andere ECU (optioneel) / dan anders wel de chip aanpassen EGR afgesloten en je zult ook zeker je koppeling moeten vervangen, die vreet je binnen 3 maanden op. Zelf heb ik ook gelijk een versnellingsbak vervangen door ook 1 van een 110 pk TDI (bakcode onglipt me nu even) Het rijdt wel fijner met meer vermogen en dan een wat langere versnellingen. en dan zullen ook wel wat slangetjes etc aangepast/ verandert worden, maar dat is maar kleinigheidjes Intercooler kun je laten monteren maar is niet direct nodig, heb het zelf ook (nog) niet. Uitlaat heb ik destijds ook niks geks aan verandert, inmiddels wel. Voor de rest weet ik niet meer wat verder aangepast is destijds. Het is relatief niet zo heel moeilijk om er een turbo erop te laten zetten, maar er zit nog wel wat werk in.. En voor alle critici , al dat spul wat erop gemonteert is, is 2dehands en ik rijdt er al meerdere jaren prima mee rond, 2dehands hoeft dus niet direct slecht te wezen. | |
Pietverdriet | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:23 |
quote:SDI heeft geen turbo | |
Bartholomeus | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:33 |
quote:Onderhoudskosten zijn ervaringsgewijs, 3 jaar mijn golf TDI tegen de audi A3 1.6 benzine van m'n broertje. Betrouwbaarheid ligt vooral aan staat van onderhoud en hoe het ding in z'n leven behandeld is, daar is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Diesel heeft minder feitelijk onderhoud nodig, maar de onderdelen zijn duurder, dus in totaal kost het gewoon meer. Zoals iemand anders ook al zei: is gas geen optie? Ik heb het niet voor niks ook maar alvast in het modelletje ingebouwd ![]() | |
Sjibble | dinsdag 23 juni 2009 @ 18:48 |
quote:Maar spreken we dan niet over een redelijk dure golf? ![]() ![]() Wat ging er bij jou stuk of werd er vervangen? | |
Athmozz | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:04 |
quote:hij heeft het nu toch over een TDI kopen? Als je moet kiezen tussen SDI of benzine dan is wel heel simpel; pak gewoon die benzine ![]() | |
Sjibble | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:17 |
quote:Om welke reden moet ik de benzine dan nemen? ![]() Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d. Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk ![]() | |
Bartholomeus | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:36 |
quote:Je weet dat die generatie SDI motortjes nogal wat herrie schoppen? En dat die polo's nou niet echt bekend staan om hun denderende geluidsisolatie? Zullen we het nu nog eens over rijplezier hebben? | |
fathank | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:43 |
Ruim genomen rij je 10.000 kilometer per jaar. Dan is het absoluut onzin om een diesel te nemen. Vroeger lag het omslagpunt rond de 20.000 á 25.000 kilometer per jaar. Je kan mij niet wijs maken dat het nu ongeveer rond de 10.000 kilometer zal liggen. | |
Bartholomeus | dinsdag 23 juni 2009 @ 19:46 |
quote:Afschrijving is een belangrijke factor in dat omslagpunt, en de humor is nou net dat met dergelijke oude auto's de afschrijving nagenoeg 0 is, aangezien iets dat zowat niks waard is, moeilijk nog minder waard kan worden. En al zou ie 'm over 20.000km aan poeier rijden, dan is de afschrijving in beide gevallen 10 cent de kilometer. Let wel, in beide gevallen, dus dat verandert niks aan het omslagpunt. Overigens ben ik geheel met je eens dat de TS voor dat geld beter voor een benzineautootje kan gaan kijken, maar blijkbaar wil hij dat zelf nog niet horen ofzo ![]() | |
Athmozz | dinsdag 23 juni 2009 @ 20:57 |
quote:met welke diesel vergelijk je dan? Ik rijd zelf ook liever met mijn dieselmotor (2.0 blokje met 136pk), maar als ik met de combo'tjes rijd (1.3cdti's) dan hààt ik het echt dat het diesels zijn. Kutmotors met een gigantisch turbogat, als je erin komt dan krijg je bijna een whiplash, je moet je gas naar de 2000 toeren duwen voor je kan vertrekken want gewoon op de koppelign vallen die dingen stil... Diesels zijn goed, maar dan moet je toch minimaal naar een recente 1600 of een oudere 2000 gaan, anders heb je ook niet de "luxe" van veel koppel laag in de toeren te hebben hoor. | |
lyolyrc | dinsdag 23 juni 2009 @ 22:19 |
quote:De bougies niet... ![]() Verder snap ik niet waarom mensen überhaupt SDI's kopen. Toch niet vanwege mogelijk hoge kosten bij een kapotte turbo bij een TDI? [ Bericht 1% gewijzigd door lyolyrc op 23-06-2009 22:22:09 (foutje) ] | |
Athmozz | dinsdag 23 juni 2009 @ 22:22 |
lagere aanschafprijs | |
Sjibble | dinsdag 23 juni 2009 @ 22:52 |
Ik spaar door, koop een Polo voor tussen de 1500 en 1800 euro die er goed uitziet en weinig heeft gelopen. Tevens is dat het nieuwere model uit 1998 (die nog steeds van buiten op de 1995 model lijkt). Gewoon een benzinebak ![]() Maar maak me gewoon zorgen of die benzineprijs niet snoeihard omhoog gaat en de dieselprijs lekker op zijn euro'tje blijft hangen. Zo ergerlijk als dat gebeurt ![]() | |
Bartholomeus | dinsdag 23 juni 2009 @ 23:52 |
quote:Als de prijzen stijgen of dalen dan is dat (hoofdzakelijk) onder invloed van de olieprijs. Lees: als benzine goedkoper wordt, dan diesel ook. En als benzine duurder wordt, dan diesel ook. Alleen, door de verschillende percentages belasting, wordt benzine sneller duur dan diesel, maar ook sneller weer goedkoop. Kortom, het zal nooit zo zijn dat benzine ineens veel duurder wordt, en diesel minder. Sterker nog, gezien het huidige milieubeleid zie ik eerder gebeuren dat ze de belasting op diesel nog verder verhogen, waardoor het nog later rendabel wordt om diesel te rijden. | |
invine | woensdag 24 juni 2009 @ 08:32 |
Ik geloof dat bij 10.000km pas omslag punt van gas ligt.. Maar het heeft 3 pagina's geduurd en je ziet eindelijk in dat een benzine beter is ![]() | |
QrisS | woensdag 24 juni 2009 @ 13:57 |
SDI is langzamer, maakt meer lawaai en is minder zuinig dan een TDI. Bij het inbouwen van een turbo zal je zeer veel moeten aanpassen, een turbo moet namelijk leidingen hebben voor de aan / afvoer van de olie, die aansluitingen zitten niet op je normale motorblok dus die zal je erop moeten lassen ofzo. Je zal je uitlaat moeten veranderen, want er moet namelijk een turbo tussen. En als je wat aan je turbo wilt hebben zou ik ook een intercooler inbouwen waarbij je weer de nodige slangen en natuurlijk de intercooler zelf moet inbouwen. En dan heb ik het nog niet gehad over de sensors en instellingen die veranderd moeten worden om ervoor te zorgen dat je auto uberhaubt weet dat hij een turbo heeft ipv het ding te negeren of zelfs in noodloop over te gaan... Kortom: doorsparen voor een TDI want het geld dat je anders in een turbo inbouw duwt ben je er toch aan kwijt ![]() | |
Athmozz | woensdag 24 juni 2009 @ 20:06 |
quote:bij gelijke cilinderinhoud wel. Als je kijkt naar gelijke kosten rijd je met een diesel natuurlijk véél sportiever. Sportief rijden met m'n 316i 112pk leverde een verbruik van 1 op 6 op, sportief rijden met mijn 320d 136pk (dus meer vermogen mee) levert een verbruik van 1 op 10... Het verschil is bij sportief rijden nog groter dan bij kalm rijden, dus als je sportief gaat rijden raad ik je zeker een turbodiesel aan (maar goed, dan koop je je geen polo natuurlijk) | |
Dualdude | woensdag 24 juni 2009 @ 21:48 |
quote:Niet alles is daar van waar imho. Langzamer is logisch, meer lawaai. Zit imho niet veel verschil in als ze gebaseerd zijn op de zelfde generatie motor. De Golf IV variant TDI (90) pk van m'n pa, was minder zuinig dan m'n Caddy 1.9 SDI. En dat lag niet aan z'n rijstijl want het is net zo'n rustige rijder als ik. ![]() | |
gateway | woensdag 24 juni 2009 @ 22:44 |
neem een gewone diesel, zonder turbo en sjit. Geen pomp, geen turbo, scheelt allemaal alweer ![]() | |
Sjibble | woensdag 24 juni 2009 @ 22:58 |
Ik ga nog wel op vakantie naar duitsland. Nou is de terugreis geen probleem, die ticket kost toch geen hol. Een auto kopen is wel makkelijk, MAAR. Hoe zit het met de douane? ![]() | |
lyolyrc | woensdag 24 juni 2009 @ 23:11 |
quote:Je moet veel kilometers maken wil dit verhaaltje opgaan in Nederland. Een 316i tegenover een 320d (beide uit bijvoorbeeld 1999) levert een verschil van ¤ 650 in de motorrijtuigenbelasting op. De tarieven zijn ongeveer ¤ 550 voor de 316i tegenover ongeveer ¤ 1200 voor de 3320d. Qua verzekering zal je voor de diesel ook nog duurder uit zijn. Dat verschil moet je dan allemaal goedmaken met de lagere prijs voor dieselbrandstof. De Nederlandse overheid haat diesels, helaas. ![]() ![]() | |
Sjibble | woensdag 24 juni 2009 @ 23:28 |
quote:Ze willen evenwicht in brandstofsoorten. In andere landen betaal je evenveel voor de auto's, net als voor de benzine en diesel. In dat soort landen rijdt dan ook iedereen een diesel.. | |
Turquaz52 | woensdag 24 juni 2009 @ 23:38 |
quote:Een gewone diesel heeft geen pomp..?? ![]() | |
lyolyrc | woensdag 24 juni 2009 @ 23:53 |
quote:Dat is de officiële verklaring. Net als dat slappe fijnstofexcuus. Mij lijkt het aannemelijker dat de overheid geld wil verdienen aan de automobilist. Door vast te stellen hoeveel de gemiddelde auto rijdt, is er gemakkelijk vast te stellen hoe hoog accijnzen en motorrijtuigenbelasting moeten zijn om gemiddeld het streefbedrag te halen. |