Ik qoute me laatste punt:quote:Op maandag 22 juni 2009 10:26 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem".
Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogenquote:Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI
TS zoekt een niet al te dure auto, en vervolgens wil jij er een turbo + alle benodigdheden op gaan schroeven. En dan ook maar gelijk even een versnellingsbakje wisselen. Kun je net zo goed gelijk een TDI kopen. Niet iedereen heeft er de behoefte aan om alles aan z'n auto te verbouwen. Begrijp dat nou eens. Niet iedereen heeft zin om z'n tijd te verdoen aan kansloze projecten.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:29 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik qoute me laatste punt:
[..]
Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen
Ik ben nog even aan het kijken. Maar waar baseer jij je onderhoudskosten op? Ik geloof dat een diesel minder onderhoud heeft als een benzinebak. Een vriend heeft een diesel en die zegt dat et minder onderhoud heeft.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:04 schreef Bartholomeus het volgende:
TS ziet in mijn excel modelletje wat autorijden per jaar zoal kost, en heeft accuut besloten van de aanschaf af te zien
Ik zal eens kijken, maar denk niet dat ik er 3000 euro voor dok, want ik zal geen 1500 euro in 2 jaar besparenquote:Op maandag 22 juni 2009 21:30 schreef Marco001 het volgende:
TS, Heb je al berekend hoe veel je kwijt bent voor een auto op gas met joun kilometers?
Ik denk zelf dat je dan goedkoper uitbent als met diesel.. Wegenbelasting is namelijk maar een beetje duurder als een benzine auto en lpg is hier 0,46 euro.. Okay, het verbruik ligt iets hoger (mijn 206 1.4 met 50 liter lpg tank haalt zo'n 450-500 km op 1 tank.) en het onderhoud schijnt wat duurder te zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. (auto is uit 2006 en heeft inmiddels 105.000 km op de teller)
Voor 3000,- kan je volgens mij best wel een goede Volvo op gas vinden, die dingen zijn haast niet stuk te krijgen...
quote:
SDI heeft geen turboquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:21 schreef Athmozz het volgende:
nadeel van diesel;
turbo kan kapot gaan => extreem duur
Onderhoudskosten zijn ervaringsgewijs, 3 jaar mijn golf TDI tegen de audi A3 1.6 benzine van m'n broertje. Betrouwbaarheid ligt vooral aan staat van onderhoud en hoe het ding in z'n leven behandeld is, daar is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Diesel heeft minder feitelijk onderhoud nodig, maar de onderdelen zijn duurder, dus in totaal kost het gewoon meer. Zoals iemand anders ook al zei: is gas geen optie? Ik heb het niet voor niks ook maar alvast in het modelletje ingebouwdquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:07 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Maar idd, zoals bart zegt. Bij dit soort bakkies kan ik beter naar de aanschafprijs en de staat waarin de auto verkeerd kijken. Dat ik een tientje duurder uit ben ga ik niet wakker van liggen.
Maar als mijn nieuwe werkplek de reiskosten tussen werk en huis vergoedt is het 20 euro verschil.
95 benzine tegenover 115 diesel (dan reken ik de onderhoudskosten mee, zonder is het benzine 117, diesel 143).
De benzineprijs zal toch harder stijgen als de dieselprijs? Kan ik in dat geval niet beter een diesel halen?
Het enige lullige is dat ik er in de vakantie niet zo heel veel mee zal rijden, dus zal dat me wel echt extra kosten aan een diesel..
K ben radeloos, benzine of diesel?
Feiten afwegen.
Onderhoud? Stijging brandstofprijzen? Betrouwbaarheid? Voor en nadelen van Benzine en Diesel sowieso?
Maar spreken we dan niet over een redelijk dure golf?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:33 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Onderhoudskosten zijn ervaringsgewijs, 3 jaar mijn golf TDI tegen de audi A3 1.6 benzine van m'n broertje. Betrouwbaarheid ligt vooral aan staat van onderhoud en hoe het ding in z'n leven behandeld is, daar is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Diesel heeft minder feitelijk onderhoud nodig, maar de onderdelen zijn duurder, dus in totaal kost het gewoon meer. Zoals iemand anders ook al zei: is gas geen optie? Ik heb het niet voor niks ook maar alvast in het modelletje ingebouwd
hij heeft het nu toch over een TDI kopen?quote:
Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:04 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hij heeft het nu toch over een TDI kopen?
Als je moet kiezen tussen SDI of benzine dan is wel heel simpel; pak gewoon die benzine
Je weet dat die generatie SDI motortjes nogal wat herrie schoppen? En dat die polo's nou niet echt bekend staan om hun denderende geluidsisolatie? Zullen we het nu nog eens over rijplezier hebben?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:17 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?
Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d.
Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk.
Afschrijving is een belangrijke factor in dat omslagpunt, en de humor is nou net dat met dergelijke oude auto's de afschrijving nagenoeg 0 is, aangezien iets dat zowat niks waard is, moeilijk nog minder waard kan worden. En al zou ie 'm over 20.000km aan poeier rijden, dan is de afschrijving in beide gevallen 10 cent de kilometer. Let wel, in beide gevallen, dus dat verandert niks aan het omslagpunt.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:43 schreef fathank het volgende:
Ruim genomen rij je 10.000 kilometer per jaar. Dan is het absoluut onzin om een diesel te nemen. Vroeger lag het omslagpunt rond de 20.000 á 25.000 kilometer per jaar. Je kan mij niet wijs maken dat het nu ongeveer rond de 10.000 kilometer zal liggen.
met welke diesel vergelijk je dan? Ik rijd zelf ook liever met mijn dieselmotor (2.0 blokje met 136pk), maar als ik met de combo'tjes rijd (1.3cdti's) dan hààt ik het echt dat het diesels zijn. Kutmotors met een gigantisch turbogat, als je erin komt dan krijg je bijna een whiplash, je moet je gas naar de 2000 toeren duwen voor je kan vertrekken want gewoon op de koppelign vallen die dingen stil...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:17 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Om welke reden moet ik de benzine dan nemen?
Ik prefereer toch wel diesel, aangezien ik het fijner vindt rijden als een benzinebak. Het is wel een beetje duurder, maar het maakt het tanken leuker en de rijplezier gaat er niet van af. Want hoe meer ik rij, hoe goedkoper het tegenover een benzinebak wordt. Maar zal goed nadenken over de kosten, onderhoud e.d.
Ik koop niet zomaar een auto natuurlijk.
De bougies niet...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:21 schreef Athmozz het volgende:
alles wat verder kapot kan gaan aan een benzine kan ook kapot gaan aan een diesel.
Als de prijzen stijgen of dalen dan is dat (hoofdzakelijk) onder invloed van de olieprijs. Lees: als benzine goedkoper wordt, dan diesel ook. En als benzine duurder wordt, dan diesel ook. Alleen, door de verschillende percentages belasting, wordt benzine sneller duur dan diesel, maar ook sneller weer goedkoop. Kortom, het zal nooit zo zijn dat benzine ineens veel duurder wordt, en diesel minder. Sterker nog, gezien het huidige milieubeleid zie ik eerder gebeuren dat ze de belasting op diesel nog verder verhogen, waardoor het nog later rendabel wordt om diesel te rijden.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:52 schreef Sjibble het volgende:
Ik spaar door, koop een Polo voor tussen de 1500 en 1800 euro die er goed uitziet en weinig heeft gelopen. Tevens is dat het nieuwere model uit 1998 (die nog steeds van buiten op de 1995 model lijkt).
Gewoon een benzinebak.
Maar maak me gewoon zorgen of die benzineprijs niet snoeihard omhoog gaat en de dieselprijs lekker op zijn euro'tje blijft hangen. Zo ergerlijk als dat gebeurt
bij gelijke cilinderinhoud wel.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:32 schreef invine het volgende:
en een benzine rijd (in mijn ogen) altijd nog sportiever dan een diesel.
Niet alles is daar van waar imho. Langzamer is logisch, meer lawaai. Zit imho niet veel verschil in als ze gebaseerd zijn op de zelfde generatie motor. De Golf IV variant TDI (90) pk van m'n pa, was minder zuinig dan m'n Caddy 1.9 SDI. En dat lag niet aan z'n rijstijl want het is net zo'n rustige rijder als ik.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:57 schreef QrisS het volgende:
SDI is langzamer, maakt meer lawaai en is minder zuinig dan een TDI.
Je moet veel kilometers maken wil dit verhaaltje opgaan in Nederland. Een 316i tegenover een 320d (beide uit bijvoorbeeld 1999) levert een verschil van ¤ 650 in de motorrijtuigenbelasting op. De tarieven zijn ongeveer ¤ 550 voor de 316i tegenover ongeveer ¤ 1200 voor de 3320d. Qua verzekering zal je voor de diesel ook nog duurder uit zijn. Dat verschil moet je dan allemaal goedmaken met de lagere prijs voor dieselbrandstof.quote:Op woensdag 24 juni 2009 20:06 schreef Athmozz het volgende:
[..]
bij gelijke cilinderinhoud wel.
Als je kijkt naar gelijke kosten rijd je met een diesel natuurlijk véél sportiever. Sportief rijden met m'n 316i 112pk leverde een verbruik van 1 op 6 op, sportief rijden met mijn 320d 136pk (dus meer vermogen mee) levert een verbruik van 1 op 10...
Het verschil is bij sportief rijden nog groter dan bij kalm rijden, dus als je sportief gaat rijden raad ik je zeker een turbodiesel aan (maar goed, dan koop je je geen polo natuurlijk)
Ze willen evenwicht in brandstofsoorten.quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:11 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je moet veel kilometers maken wil dit verhaaltje opgaan in Nederland. Een 316i tegenover een 320d (beide uit bijvoorbeeld 1999) levert een verschil van ¤ 650 in de motorrijtuigenbelasting op. De tarieven zijn ongeveer ¤ 550 voor de 316i tegenover ongeveer ¤ 1200 voor de 3320d. Qua verzekering zal je voor de diesel ook nog duurder uit zijn. Dat verschil moet je dan allemaal goedmaken met de lagere prijs voor dieselbrandstof.
De Nederlandse overheid haat diesels, helaas.![]()
Een gewone diesel heeft geen pomp..??quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:44 schreef gateway het volgende:
neem een gewone diesel, zonder turbo en sjit. Geen pomp, geen turbo, scheelt allemaal alweer
Dat is de officiële verklaring. Net als dat slappe fijnstofexcuus.quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:28 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Ze willen evenwicht in brandstofsoorten.
In andere landen betaal je evenveel voor de auto's, net als voor de benzine en diesel.
In dat soort landen rijdt dan ook iedereen een diesel..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |