abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70218740
whoeps, dubbelpost. Deze kan weg
  zondag 21 juni 2009 @ 13:32:17 #27
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70219011
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:22 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Heb ook een paar jaren een Caddy SDI gehad (uit '96) en vond het behoorlijk meevallen mbt traag. En hij was super zuinig. Reed gemiddeld 1:20. En hij stuurde ook best fijn. Voor normaal rijgedrag vermogen genoeg imho. En een Polo is lichter en is nog zuiniger. Vriend van me heeft een Polo SDI en die rijdt 1:22-1:24 d'r mee over het algemeen.
Haha, die 1:20 haalde ik echt niet, zal eerder in de buurt van 1:17 zijn geweest, als het niet minder was Maar dat ligt misschien meer aan mij Qua weggedrag is er op een Polo inderdaad niet veel aan te merken, heel voorspelbaar weggedrag wat goed is voor een alledaagse auto
Don't let my username fool you...
  zondag 21 juni 2009 @ 13:37:43 #28
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70219154
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:32 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Qua weggedrag is er op een Polo inderdaad niet veel aan te merken, heel voorspelbaar weggedrag wat goed is voor een alledaagse auto
Hoezo voorspelbaar? Niet meer dan logisch toch dat naar rechts sturen resulteert in een bocht naar rechts en met links vice versa?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70219642
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Hoezo voorspelbaar? Niet meer dan logisch toch dat naar rechts sturen resulteert in een bocht naar rechts en met links vice versa?
ga eens met vb een hyundai pony gaan rijden. Als je op de snelweg 130 rijdt mag je naar links sturen of naar rechts, zoveel maakt het niet uit de eerste 5cm stuuruitslag, je auto blijft toch rechtdoor gaan (of naar rechts als je een vrachtwagen passeert)...

Onvoorspelbaar door uitbreken enzo moet je inderdaad niet op een polo 1.2 sdi verwachten

Met 3000¤ haal je gewoon geen degelijke turbodiesel in huis. Als je goedkoop wil gaan moet je je tevredens tellen met een gewone diesel, anders moet je er maar wat bijleggen. Overigens zal je turbodiesel zuiniger zijn dan je gewone diesel; het rendement van je motor ligt hoger bij een turbodiesel dan bij een gewone diesel. Als ik héél kalm rij met mijn auto zit ik aan 1 op 14, als ik wat sportiever rijd zit ik aan 1 op 18... Té kalm rijdne is ook niet goed voor je verbruik.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_70221790
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:05 schreef Sjibble het volgende:
Een hoop rekenkundig gekluns...

Benzine Diesel
verbruik /100km 6,7 5
prijs brandstof/L ¤ 1,43 ¤ 0,98
belasting /maand 22 55,66666667
verzekering /maand ¤ 36,00 ¤ 38,00
onderhoud /10.000km ¤ 500,00 ¤ 700,00

km per jaar kosten/km (benzine - diesel)
5000 ¤ 0,285 ¤ 0,344
7500 ¤ 0,239 ¤ 0,269
10.000 ¤ 0,215 ¤ 0,231
12.500 ¤ 0,201 ¤ 0,209
15.000 ¤ 0,192 ¤ 0,194
17.500 ¤ 0,186 ¤ 0,183
20.000 ¤ 0,181 ¤ 0,175
omslagpunt:
15.965 ¤ 0,189 ¤ 0,189

Ik heb de afschrijving maar niet meegerekend, aangezien die voor een auto van dergelijke waarde nagenoeg nihil zal zijn. Veel minder dan bijna niks waard, kan ie niet waard worden natuurlijk En mocht je nu zeggen: mwah, die rekent in tienden centen, die vent is niet wijs!!!! Dan hieronder de totale kosten per jaar:

km per jaar benzine diesel
5000 ¤ 1.425,05 ¤ 1.719,00
7500 ¤ 1.789,58 ¤ 2.016,50
10.000 ¤ 2.154,10 ¤ 2.314,00
12.500 ¤ 2.518,63 ¤ 2.611,50
15.000 ¤ 2.883,15 ¤ 2.909,00
17.500 ¤ 3.247,68 ¤ 3.206,50
20.000 ¤ 3.612,20 ¤ 3.504,00

Kortom: stel nou dat je alles bij elkaar rond 15.000km per jaar uitkomt. Dan is het dus echt lood om oud ijzer of je nu diesel of benzine rijdt. Genoemde brandstofprijzen zijn wat ik van de week zelf op de paal gezien heb hier in de buurt, verzekeringsprijs komt van independer.nl (19 jaar oud, 0 schadevrije jaren), belasting is je eigen opgave, onderhoud is een aanname op basis van m'n eigen ervaringen en die van m'n broertje (audi A3 1.6 benzine tegen mijn golf 1.9TDI).

Conclusie: als de benzineversie goedkoper is in de aanschaf, gewoon op benzine gaan rijden, want de dieselauto moet bij 15.000km drie tientjes goedkoper zijn dan de benzineversie om economisch haalbaar te zijn. En zelfs dan blijft het mierenneukerij.

Edit: vergeef me de ranzige opmaak, blijkbaar komen tabs niet over. Links altijd benzine, rechts altijd diesel. Als iemand weet waar een plaatje te uploaden valt kan ik wel een screenshotje van het excel tabelletje maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 21-06-2009 15:02:52 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 21 juni 2009 @ 14:57:13 #31
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70221838
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Ooit wel eens slechte auto's gereden? Of de wat sportievere auto's? Bij een Polo zal de auto niet gauw uitbreken zonder uitgebreide waarschuwing vooraf bijvoorbeeld, dat is niet bij alle auto's zo, die kunnen je nog wel eens verrassen in bepaalde situaties....
Don't let my username fool you...
pi_70222196
Dus dan maakt het alleen in de aankoopsprijs uit wat ik uitkies?
Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70222292
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:07 schreef Sjibble het volgende:
Toch vind ik het wat prettiger rijden als ik weet dat ik zuiniger rijd als een benzinebak, en de literprijs ook nog met een halve euro lager ligt
Maar daar staan hogere verzekering, belasting en onderhoudskosten tegenover. Alles bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken is het, zoals je hierboven ziet, echt lood om oud ijzer. Nogmaals: kies met dergelijke kilometers per jaar, de auto die het goedkoopst in aanschaf is. Stel dat de benzine er voor 2000 euro staat, en de diesel er voor 2500, dan betaal je dus al de eerste 350 liter benzine uit de winst omdat je de diesel hebt laten staan. Bovendien bedenk ik me nu dat het verschil tussen diesel en benzine toen precies 40 cent was, dus ik zou eigenlijk voor benzine nog 1.39 per liter hebben moeten rekenen ook, hetgeen het verschil alleen maar groter maakt in het voordeel van de benzineauto.
pi_70222577
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:07 schreef Sjibble het volgende:

Voor die 1500 euro die je bespaard koop je dus 1500/1,50 = 1000 liter benzine......
Dan boeit die literprijs toch niet?

En hierboven is al berekend dat het per jaar tot 20.000 km nauwelijks verschil maakt.

Maar koop gerust een TDI hoor, als je nou gewoon zegt dat je dat veel gaver vindt ipv die malle redenen die je nu aandraagt.
pi_70222687
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:11 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Maar daar staan hogere verzekering, belasting en onderhoudskosten tegenover. Alles bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken is het, zoals je hierboven ziet, echt lood om oud ijzer. Nogmaals: kies met dergelijke kilometers per jaar, de auto die het goedkoopst in aanschaf is. Stel dat de benzine er voor 2000 euro staat, en de diesel er voor 2500, dan betaal je dus al de eerste 350 liter benzine uit de winst omdat je de diesel hebt laten staan. Bovendien bedenk ik me nu dat het verschil tussen diesel en benzine toen precies 40 cent was, dus ik zou eigenlijk voor benzine nog 1.39 per liter hebben moeten rekenen ook, hetgeen het verschil alleen maar groter maakt in het voordeel van de benzineauto.
Dus je bent er zeker van dat ik echt goedkoper uit ben met een benzinebak?
Vind het zelf maar vaag. Ik wil je best geloven Maar de ene roept dat ik benzine moet nemen en de ander diesel. Nou heb ik het misschien slecht berekend..
Zou je het misschien in excel kunnen maken? Dan geeft me een tabel/grafiek echt veel meer overzicht. Aangezien de prijzen in brandstof vaak verschillen, en kan ik voor verschillende auto's verschillende waarden invoeren. Wel krijg ik waarschijnlijk reiskostenvergoeding, wat de kilometers op eigen kosten drukt. Maar het is juist niet zeker of ik dat zal krijgen. De komende week zal ik er meer over weten hoop ik.

Ik upload vanavond mijn excel-sheet
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70222744
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:23 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Dus je bent er zeker van dat ik echt goedkoper uit ben met een benzinebak?
Vind het zelf maar vaag. Ik wil je best geloven Maar de ene roept dat ik benzine moet nemen en de ander diesel. Nou heb ik het misschien slecht berekend..
Zou je het misschien in excel kunnen maken? Dan geeft me een tabel/grafiek echt veel meer overzicht. Aangezien de prijzen in brandstof vaak verschillen, en kan ik voor verschillende auto's verschillende waarden invoeren. Wel krijg ik waarschijnlijk reiskostenvergoeding, wat de kilometers op eigen kosten drukt. Maar het is juist niet zeker of ik dat zal krijgen. De komende week zal ik er meer over weten hoop ik.

Ik upload vanavond mijn excel-sheet
Ik heb dus een excel sheetje voor je, ik kan hem zelfs wel ff zo in elkaar knutselen dat je van tig auto's naast elkaar de boel kunt vergelijken. Geef me je mailadres in de pm en ik stuur hem je op.
pi_70222753
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:20 schreef Elvander het volgende:

[..]

Voor die 1500 euro die je bespaard koop je dus 1500/1,50 = 1000 liter benzine......
Dan boeit die literprijs toch niet?

En hierboven is al berekend dat het per jaar tot 20.000 km nauwelijks verschil maakt.

Maar koop gerust een TDI hoor, als je nou gewoon zegt dat je dat veel gaver vindt ipv die malle redenen die je nu aandraagt.
In dat geval ligt mijn keuze bij de benzinebak. Ik laat een auto zo lang wachten tot ik volledig overtuigd ben welk soort brandstof ik nou op moet rijden . Voor mij is momenteel een auto een grote uitgave (welke ik wel bereid ben te doen aangezien deze me enorm zal helpen).
[/quote]
  zondag 21 juni 2009 @ 15:47:02 #38
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70223410
verbruik hangt van je rijstijl af, die uit het boekje zijn leuk maar je hebt er niks aan. onderhoud: de ene auto moet veel aan gebeuren, de andere niet. Olie en filter is altijd, maar bij de een gaat nu eenmaal meer kapot dan bij de ander.

Maargoed, als je mensen kent met en soortgelijke auto en die alles een beetje bijgehouden hebben kan je wel conlcusies trekken.

Zelf rijd ik een golf 3 1.9 D uit 1994, en verbruik ligt gemiddeld op 1 op 18,5 (over 40.000+ kilometers in veel verschillende onstandigeheden (winter, zomer, bergen rustig rijden, stevig doorrijden, met aanhanger rijden, diesel van de witte pomp en van de shell bv.) )
pi_70240734
Blablablabla bla bladiebla.

Mensen die praten over TDI's zonder er zelf verstand van hebben
Godnondenju zeg..
Koeling Turbo koeling dat.. IC dit en dat..

mens.
een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen..

Ga na de sloop en pluk dit allemaal van de Polo TDI:
Spruitstukken (Zowel inlaat als uitlaat)
Downpipe (waar de Turbo aan je uitlaat wordt bevestigd)
Intercooler + pijpen
Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker)
N75 klep, EGR klep (beter is zelfs deze meteen afdoppen).
Luchtmassa meter hoeft na mijn mening niet worden vervangen.
Je Pomp zou ik niet met zekerheid durven te zeggen.
TDI verstuivers (liefst van de 110PK TDI ivm vermogenwinst)

Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI

Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_70242261
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:30 schreef Turquaz52 het volgende:

Godnondenju zeg..

mens.
een TDI heeft geen Watergekoelde Turbo.. Hoeveel Ballbearing Turbo's heb jij gezien op een TDI.. (uitgezonderd nieuwe, want da weet ik zelf niet.). Laat staan Ballbearing Turbo's.. enige toe en afvoer uitgezonder lucht is Olie. Hiervoor heb je zowiezo een speciaal plug nodig in je carterpan of elders om olie af te tappen en retour te sturen..

Intercooler + pijpen
Complete kabelboom + alle extra sensoren + ECU (evt. met sleutel ivm startonderbreker)

Hele belangrijke tip, wat je laterna toch zal beleven is Koppelingsplaat en de brakke versnellingsbakken van de SDI

Dit is al ruim voldoende om een beetje TSDI te bouwen.. Er zijn mensen zat die dit hebben gedaan.. maar hoe dan ook vertrouw ik niet dat jij het zal doen, gezien het feit dat ik weet/denk dat je niet zo technisch bent
Gaat em moeilijk worden in dat geval.
Weet wel dat ze ooit een keer ergens een turbo op een vespa hadden gemonteerd
[/quote]
  maandag 22 juni 2009 @ 08:49:30 #41
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70243454
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:30 schreef Turquaz52 het volgende:

Godnondenju zeg..

mens.

Intercooler + pijpen

Blablabladieblablablabla

Allemaal leuk en aardig, maar een turboblok opbouwen uit delen die van de sloop komen lijkt me nou niet echt een aanrader. En al helemaal niet op een auto van 2000 euro en 10 jaar oud.

Iets met dubbeltje en eerste rang.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 22 juni 2009 @ 08:56:00 #42
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_70243526
let wel op; in die periode waren ze ff kwijt hoe ze versnellingsbakken moesten maken, die willen er wel eens onder weg vallen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_70245248
quote:
Op maandag 22 juni 2009 08:49 schreef fathank het volgende:

[..]

Blablabladieblablablabla

Allemaal leuk en aardig, maar een turboblok opbouwen uit delen die van de sloop komen lijkt me nou niet echt een aanrader. En al helemaal niet op een auto van 2000 euro en 10 jaar oud.

Iets met dubbeltje en eerste rang.
Je weet gewoon hoe gelijk ik heb en je ben er jaloers op

Of het nou 4000 euro is of 5 jaar, zolang je vermogen wilt, ga je er maar voor.. Dit is toch echt bijna alles wat je nodig hebt je mist alleen de kleinigheidjes..

Je bent klaar voor hooguit 500 euri Teminste, ik.
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
pi_70245309
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:18 schreef gohan16 het volgende:
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
Dit dus. Als je enkel een turbo zo erin zet zonder verdere modificaties dan is dat blok gaar voordat je het door hebt.

En dan ben je ver van huis.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  maandag 22 juni 2009 @ 10:26:39 #45
157922 fathank
pi_70245357
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:22 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je weet gewoon hoe gelijk ik heb en je ben er jaloers op

Of het nou 4000 euro is of 5 jaar, zolang je vermogen wilt, ga je er maar voor.. Dit is toch echt bijna alles wat je nodig hebt je mist alleen de kleinigheidjes..

Je bent klaar voor hooguit 500 euri Teminste, ik.
Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem".
pi_70245418
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik jaloers op jou? Hooguit op die betonnen plaat voor je hoofd. Denk eens na. Je koopt een auto van een jaar of 10 oud en zo'n 2 ton op de teller. Versnellingsbakken zijn een niet al te sterk punt en dan wil je er een turbo op gaan bouwen. Waarom moet ieder topic waar jij in verschijnt veranderen in "Ja moet je even dit en dat aanpassen en dan zus en zo blabla 50 pk extra blablablabla turbo dit dat smoke achterlichten zus zo JDM-style vroemvroem".
Ik qoute me laatste punt:
quote:
Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen
Quote van Tjabbo:
  maandag 22 juni 2009 @ 10:36:50 #47
157922 fathank
pi_70245572
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:29 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik qoute me laatste punt:
[..]

Dus nogsteeds een betonneplaat voor me hoofd..?? Eerder voor jou ogen
TS zoekt een niet al te dure auto, en vervolgens wil jij er een turbo + alle benodigdheden op gaan schroeven. En dan ook maar gelijk even een versnellingsbakje wisselen. Kun je net zo goed gelijk een TDI kopen. Niet iedereen heeft er de behoefte aan om alles aan z'n auto te verbouwen. Begrijp dat nou eens. Niet iedereen heeft zin om z'n tijd te verdoen aan kansloze projecten.

En schrijf eens fatsoenlijk Nederlands als je serieus genomen wilt worden.
  maandag 22 juni 2009 @ 10:46:59 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70245785
Kan je een SDI niet gewoon op slaolie laten rijden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70268100
TS ziet in mijn excel modelletje wat autorijden per jaar zoal kost, en heeft accuut besloten van de aanschaf af te zien
pi_70269107
TS, Heb je al berekend hoe veel je kwijt bent voor een auto op gas met joun kilometers?
Ik denk zelf dat je dan goedkoper uitbent als met diesel.. Wegenbelasting is namelijk maar een beetje duurder als een benzine auto en lpg is hier 0,46 euro.. Okay, het verbruik ligt iets hoger (mijn 206 1.4 met 50 liter lpg tank haalt zo'n 450-500 km op 1 tank.) en het onderhoud schijnt wat duurder te zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. (auto is uit 2006 en heeft inmiddels 105.000 km op de teller)

Voor 3000,- kan je volgens mij best wel een goede Volvo op gas vinden, die dingen zijn haast niet stuk te krijgen...
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')