quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:33 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Uhm zonder de grote namen gaat er echt geen hond meer naar F1 kijken. Waarom zou je naar 3e rangs teams en 3e rangs auto's gaan kijken als je ook het echte werk kan zien in de nieuwe F1?
Ben het niet heel vaak eens met Allard maar in dit geval wel.quote:Ik wordt ineens veel gebeld, gemailed en op andere manieren gecontact door Jan en alleman die mijn menig willen over het geschil. Sterker de meeste mensen willen een bevestiging van hun eigen mening. Die bestaat vaak uit het zwart maken van de FIA, Mosley en Ecclestone. Mag ik al die mensen even wijzen op de volgende feiten: Formule 1 teams zijn rijk dankzij de vooruitziende blik van Bernie Ecclestone, dus die nu zwart maken is niet terecht. Natuurlijk is mr. E er zelf ook niet slechter van geworden maar zonder Mr. E was er al jaren geleden geen F1 meer geweest. FIA. De FIA heeft gelijk als ze in tijden van crisis proberen om budgetten van 250-300 of 350 miljoen euro te korten. Mag ik iedereen erop wijzen dat 100 miljoen exclusief rijders, motoren en marketing kosten nog steeds een enorm bedrag is. Bovendien kan Ferrari helemaal niet klagen. Onder de huidige constructie krijgen zij 100 miljoen per jaar van de FIA. Rijden dus voor weing zullen we maar zeggen. Het belangrijkste is dat autofabrikanten de sport niet in hun macht moeten krijgen. Je hebt een onafhankelijke instantie nodig. Want wat gebeurd er als Mercedes, Toyota en Renault volgend jaar ineens helemaal met F1 stoppen. Juist. Dan hebben ze echt een probleem. Dus. Kom tot een oplossing maar leg de zwarte piet niet zomaar bij Max en Bernie.
Ik stopte met lezen bij 'Ik wordt'. Ik heb die gast dan ook nooit serieus genomenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:41 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Ben het niet heel vaak eens met Allard maar in dit geval wel.
Maar die gingen niet met alle grote teams tegelijk weg. Ook was het allemaal compleet anders toen, 60 jaar terug had nog bijna niemand een tv.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:35 schreef Gijsje het volgende:
[..]
![]()
F1 bestaat bijna 60 jaar, denk je echt dat men nu ineens niet meer gaat kijken als er wat grote teams wegvallen ? Zoals altijd wordt dat wel weer opgevuld. Vroeger had je Lotus, Brabham en andere topteams. Die zijn verdwenen en daarvoor zijn nieuwe topteams gekomen. Naast Ferrari en McLaren. Gezien je avatar en username ben je niet bekend met de recente geschiedenis van F1 waar de priveteams nog de overhand hadden.
Ik heb het idee dat Allard Kalff toch wel meer kaas van de autosport gegeten heeft dan de meeste mensen die niet actief in de autosport betrokken zijn. De huidige crisis lijkt me meer het gevolg van excessief spenderen van de fabrieksteams in combinatie met het verliezen van kleine priveteams die de geldwedloop niet aan kunnen. Het is volstrekt logisch dat de FIA/Ecclestone meer redelijkheid in de budgetten willen krijgen: een kampioenschap met het merendeel fabrikanten is het de meest instabiele kampioenschap wat je kan hebben. Je kan stellen dat het de eigen keuze van een team is hoeveel geld ze in de F1 pompen en het is keer op keer gebleken dat je succes niet kan kopen, maar ik vind wel dat er enige balans moet zijn tussen de tientallen miljoenen van de kleinere race teams en de honderden miljoenen van de fabrieksteams.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:47 schreef Fir3fly het volgende:
Ja Allard Kalff is echt een helder licht op dit gebied. Hij zal we verstand van racen hebben maar van het grote plaatje heeft hij geen kaas gegeten. De huidige crisis is vooral de schuld van de FIA/Ecclestone, maar niet exclusief. Op dat ene punt heeft hij gelijk.
Wat ze allebei hebben gedaan. Maar blijbaar was zelfs dat niet genoeg voor een oplossing.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:27 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Zowel de FOTA-teams als de FIA en Ecclestone zullen water bij de wijn moeten doen.
Je kan het wel willen analyseren per team, maar dan ga je toch voorbij aan het totaalplaatje. En dat is dat er op dit moment iets fundamenteel verkeerd is aan de Formule 1. Een Ecclestone die als een dictator te werk gaat, een Mosley waaraan ik geeneens woorden vuil ga maken, een FIA die met zijn arrogantie zo te werk gaat dat het bij ieder team tegen de haren instrijkt. Als dan 8 van de 10 teams aangeven op te willen stappen kan je wel per team gaan analyseren, maar imo heeft dat erg weinig zin. Want je kan een team willen zien vertrekken, of niet willen zien vertrekken, het punt is dat de F1 op zijn kop staat. En dat is gewoon erg te noemen. En dat alles om geldquote:
Honda is echt niet gestopt om het geld. Dat is het excus van Honda maar iedereen die voor zichzelf kan nadenken weet dat de echte reden dat ze gestopt zijn is dat ze al jaren geen reet presteren maar nooit de kans hebben gehad om te stoppen met een excus anders dan ''we kunnen er gewoon niks van'' maar nu met de ''crisis'' hadden ze dat wel en die kans hebben ze dus gepakt.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:31 schreef Gijsje het volgende:
[..]
![]()
Daarom is Honda ook gestopt en Renault al een aantal keren gestopt. En Toyota heeft geluk dat ze dit jaar wel enigzins presteren want hoeveel geld ze er wel niet in gestoken hebben de laatste jaren zonder ook maar enig resultaat te behalen. Je vergeet dat er nog steeds zoiets is al een crisis, dit jaar zitten sponsoren vast aan de contracten. Volgend jaar is dat wel anders...
Yep, er zijn wel vaker grote teams weg gevallen. Maar dan heb je het over 1 of 2 teams terwijl er nog andere grote teams waren. Totaal onvergelijkbaar met nu dus want nu valt opeens het complete deelnemers veld weg (FI en Williams stellen geen reet voor, door kijkt niemand naar). Waarom zou je nog naar F1 kijken als de beste teams die er straks nog zijn de teams zijn die in de oude F1 niks konden presteren en er met prutsauto's word gereden en rijders die niemand kent terwijl er in de nieuwe serie alle oude grote teams en alle bekende rijders met wss snellere auto's rijden? Waarom zou je dan nog F1 kijken? F1 is dan geen F1 meer dus dat gaat niemand kijken. De nieuwe serie is dan wat iedereen wil zien want dat is eigenlijk F1.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:35 schreef Gijsje het volgende:
[..]
![]()
F1 bestaat bijna 60 jaar, denk je echt dat men nu ineens niet meer gaat kijken als er wat grote teams wegvallen ? Zoals altijd wordt dat wel weer opgevuld. Vroeger had je Lotus, Brabham en andere topteams. Die zijn verdwenen en daarvoor zijn nieuwe topteams gekomen. Naast Ferrari en McLaren. Gezien je avatar en username ben je niet bekend met de recente geschiedenis van F1 waar de priveteams nog de overhand hadden.
Omdat ik graag een kampioenschap kijk met een grote geschiedenis en een kampioenschap wat er over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds zal zijn. Dat zie ik met een eventueel FOTA-kampioenschap niet gebeuren. Overigens mag Williams nu wel kwakkelen, maar ze hebben niettemin in het verleden zeer veel gepresteerd. Het helpt niet mee dat ze als privateer fiancieel niet mee kunnen komen met de fabrieksteams. Ik verwacht niet dat de huidige topteams het heel veel beter zouden doen met heel veel geld. Vergeet ook even niet dat de wagen van Brawn GP gedurende de Honda-periode en met Honda-geld is ontwikkeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:52 schreef Kill_em_all het volgende:
Waarom zou je nog naar F1 kijken als de beste teams die er straks nog zijn de teams zijn die in de oude F1 niks konden presteren en er met prutsauto's word gereden en rijders die niemand kent terwijl er in de nieuwe serie alle oude grote teams en alle bekende rijders met wss snellere auto's rijden? Waarom zou je dan nog F1 kijken? F1 is dan geen F1 meer dus dat gaat niemand kijken. De nieuwe serie is dan wat iedereen wil zien want dat is eigenlijk F1.
Dan ga ik over 10 jaar misschien wel weer F1 kijken maar ik wil de beste auto's en de beste rijders zien en niet een soort van A1-F1quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:38 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Omdat ik graag een kampioenschap kijk met een grote geschiedenis en een kampioenschap wat er over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds zal zijn. Dat zie ik met een eventueel FOTA-kampioenschap niet gebeuren. Overigens mag Williams nu wel kwakkelen, maar ze hebben niettemin in het verleden zeer veel gepresteerd. Het helpt niet mee dat ze als privateer fiancieel niet mee kunnen komen met de fabrieksteams. Ik verwacht niet dat de huidige topteams het heel veel beter zouden doen met heel veel geld. Vergeet ook even niet dat de wagen van Brawn GP gedurende de Honda-periode en met Honda-geld is ontwikkeld.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:38 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Omdat ik graag een kampioenschap kijk met een grote geschiedenis en een kampioenschap wat er over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds zal zijn. Dat zie ik met een eventueel FOTA-kampioenschap niet gebeuren. Overigens mag Williams nu wel kwakkelen, maar ze hebben niettemin in het verleden zeer veel gepresteerd. Het helpt niet mee dat ze als privateer fiancieel niet mee kunnen komen met de fabrieksteams. Ik verwacht niet dat de huidige topteams het heel veel beter zouden doen met heel veel geld. Vergeet ook even niet dat de wagen van Brawn GP gedurende de Honda-periode en met Honda-geld is ontwikkeld.
Dit verhaal slaat de spijker op de recht op de kop. De teams als Ferrari en McLaren zijn een gemis voor de F1 als ze vertrekken. De rest zijn vrij jonge teams die toch wel blijven komen en gaan. FIA wil de toekomst veilig stellen, dat doen ze niet door teams maar onnodig geld over de balk te laten gooien. Met een duidelijk budget limiet is het voor iedereen duidelijk en heb je meer kans op raceteams met een duidelijke race history uit de lagere klasses die doorstromen. Zo zijn de meeste top teams overigens begonnen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:27 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat Allard Kalff toch wel meer kaas van de autosport gegeten heeft dan de meeste mensen die niet actief in de autosport betrokken zijn. De huidige crisis lijkt me meer het gevolg van excessief spenderen van de fabrieksteams in combinatie met het verliezen van kleine priveteams die de geldwedloop niet aan kunnen. Het is volstrekt logisch dat de FIA/Ecclestone meer redelijkheid in de budgetten willen krijgen: een kampioenschap met het merendeel fabrikanten is het de meest instabiele kampioenschap wat je kan hebben. Je kan stellen dat het de eigen keuze van een team is hoeveel geld ze in de F1 pompen en het is keer op keer gebleken dat je succes niet kan kopen, maar ik vind wel dat er enige balans moet zijn tussen de tientallen miljoenen van de kleinere race teams en de honderden miljoenen van de fabrieksteams.
Het is wel heftig als 8 teams ineens besluiten de F1 de rug toe te keren, maar als ik de teams op een rijtje zet kan je er niet echt wakker van liggen als ze één voor één het veld zouden ruimen. Het is de massale terugtrekking wat het heftig maakt:
Ferrari: Het enige team dat sinds de eerste race mee doet en daarmee een belangrijk onderdeel uit maakt van de historie. Er zijn echter veel teams en circuits geweest die een lange en belangrijke geschiedenis in de F1 hadden (Lotus, Silverstone, etc.) en toch allemaal verdwenen zijn of gaan verdwijnen. Zowel de sport als de show zijn er niet minder om geworden. Daarnaast zijn er genoeg perioden geweest waarin Ferrari nog geen deuk in een pakje boter reed en in die jaren ging de F1 ook gewoon door. Het succes van begin deze eeuw is ze duidelijk naar het hoofd gestegen. Ferrari is een van de twee teams die je liever niet ziet vertrekken.
McLaren: Ook een grote naam met een belangrijke historie, met name vanaf halverwege de jaren '80. Het vertrek van McLaren heeft ook een grote invloed en zou je liever niet zien, maar minder groot dan het vertrek van Ferrari.
Renault: Zeer succesvol geweest als motoren leverancier en daarnaast een paar leuke dingen als constructeur laten zien. Vooral de rol van motoren leverancier in de jaren '90 is zeer positief, maar niet essentieel voor het voortbestaan van de F1.
BWM: Als constructeur en motoren leverancier weinig bijzonder geweest, m.u.v. hun turbo-motoren uit de jaren '80. Vorig jaar kon Kubica zeer goed meekomen, maar ze hebben verder weinig spectaculairs laten zien. Zeker geen essentiële race-naam.
Brawn GP: Heeft een zeer verre link met Tyrrell, een team met een rijke geschiedenis. Door de overname van BAR en later Honda en de veranderingen in het team kan je eigenlijk niet meer spreken van een historische link. In de afgelopen 10 jaar heeft het team continu gefaald. Ze laten dit jaar wel waanzinnige goede dingen zien, iets waar ze zeker krediet mee opbouwen. Het is echter de vraag of het een one-off seizoen is of een structurele verbetering. Gezien de recente geschiedenis (tot dit jaar) niet bepaald een hoogvlieger en in de afgelopen 10 jaar hebben ze nooit echt wat bijzonders aan de sport bijgedragen.
RBR/STR: Twee teams van een drankjesfabrikant. Beide teams laten mooie dingen zien, waarvan akte. Jordan liet echter ook regelmatig leuke dingen zien eind jaren '90 en dat team wordt ook niet meer gemist. Een team wat er over 10 jaar waarschijnlijk toch niet meer is, maar waarvan nog wel leuke verhalen de rondte doen.
Toyota: Incidenteel redelijk succesvol, maar gezien de ongelooflijke bakken geld die in dat zwarte gat gestort worden eigenlijk een blamage. Het voorbeeld dat een grote autofabrikant met veel geld nog steeds geen succes kan kopen.
Kortom: van alle 8 de teams die dreigen te vertrekken zouden alleen Ferrari en in iets mindere mate McLaren echt een noemenswaardige verandering achter laten. De rest van de teams zijn gewone teams die door de hele geschiedenis al zijn gekomen en gegaan. Ik hoop van harte dat de F1 niet opgeblazen wordt, maar op een team voor team basis is het weinig schokkend. Zowel de FOTA-teams als de FIA en Ecclestone zullen water bij de wijn moeten doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat alle partijen echt hun poot stijf houden, want dan loopt het voor iedereen slecht af.
Dit is werkelijk bullshit. Zat andere teams die niets presteerde die eerder weggegaan zijn (Carlos Ghosn van Renault heefthet serieus overogen, terwijl Renault net WK was geworden), of juist zijn gebleven (Arrows, Minardi o.a.) en uiteindelijk gestopt zijn om financiële redenen. Honda was gewoon snel in de tests en wist dat ze konden meevechten voorin. Dat is ook wel de zien aan de huidige Brawn GP-auto, die toch echt gedurende het vorig jaar onder de vlag van Honda ontwikkeld is en ondersteund wordt door dezelfde groep mensen. Dus dat ze er niets van kunnen, bewijst BrawnGP het tegendeel van. Het was voor een relatief kleine autofabrikant als Honda gewoon niet te verkopen om in een geldverslindende klasse mee te doen om ondertussen de hoofdtak met moeite boven water te houden, en allerlei activiteiten (=mensen) weg te saneren.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:52 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Honda is echt niet gestopt om het geld. Dat is het excus van Honda maar iedereen die voor zichzelf kan nadenken weet dat de echte reden dat ze gestopt zijn is dat ze al jaren geen reet presteren maar nooit de kans hebben gehad om te stoppen met een excus anders dan ''we kunnen er gewoon niks van'' maar nu met de ''crisis'' hadden ze dat wel en die kans hebben ze dus gepakt.
Het laatste deel kan misschien wel waar zijn, maar dat neemt niet weg dat het eerste deel ook klopt. Inderdaad in de huidige splitsing een aderlating voor de F1 kwa namen. Maar men moet toch ergens beginnen, en ik denk toch dat mensen zullen blijven kijken, al is het alleen maar om te zien hoe goed die andere overgebleven en nieuwe teams het tov elkaar doen. Als de 'FOTA-competitie' aan alle wensen van de fabrieksteams wil voldoen, komt er een competitie die heel goed niet eens attractief voor het publiek zou kunnen zijn. Het is onzeker of dit ook gaat gebeuren, maar het zou kunnen. Nog een reden om naar de F1 te blijven kijken. En privé-teams tegen elkaar zien strijden, heeft ook zijn charme.quote:Yep, er zijn wel vaker grote teams weg gevallen. Maar dan heb je het over 1 of 2 teams terwijl er nog andere grote teams waren. Totaal onvergelijkbaar met nu dus want nu valt opeens het complete deelnemers veld weg (FI en Williams stellen geen reet voor, door kijkt niemand naar). Waarom zou je nog naar F1 kijken als de beste teams die er straks nog zijn de teams zijn die in de oude F1 niks konden presteren en er met prutsauto's word gereden en rijders die niemand kent terwijl er in de nieuwe serie alle oude grote teams en alle bekende rijders met wss snellere auto's rijden? Waarom zou je dan nog F1 kijken? F1 is dan geen F1 meer dus dat gaat niemand kijken. De nieuwe serie is dan wat iedereen wil zien want dat is eigenlijk F1.
Kijk en dat bedoel ik dus, je kent dus het verleden van Williams niet. Aangezien Williams een jaar of 8 geleden het top team was in de F1. De periode waarin Ferrari met Jean Alesi en Gerard Berger geen deuk in een pakje boter reden.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:52 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Honda is echt niet gestopt om het geld. Dat is het excus van Honda maar iedereen die voor zichzelf kan nadenken weet dat de echte reden dat ze gestopt zijn is dat ze al jaren geen reet presteren maar nooit de kans hebben gehad om te stoppen met een excus anders dan ''we kunnen er gewoon niks van'' maar nu met de ''crisis'' hadden ze dat wel en die kans hebben ze dus gepakt.
[..]
Yep, er zijn wel vaker grote teams weg gevallen. Maar dan heb je het over 1 of 2 teams terwijl er nog andere grote teams waren. Totaal onvergelijkbaar met nu dus want nu valt opeens het complete deelnemers veld weg (FI en Williams stellen geen reet voor, door kijkt niemand naar). Waarom zou je nog naar F1 kijken als de beste teams die er straks nog zijn de teams zijn die in de oude F1 niks konden presteren en er met prutsauto's word gereden en rijders die niemand kent terwijl er in de nieuwe serie alle oude grote teams en alle bekende rijders met wss snellere auto's rijden? Waarom zou je dan nog F1 kijken? F1 is dan geen F1 meer dus dat gaat niemand kijken. De nieuwe serie is dan wat iedereen wil zien want dat is eigenlijk F1.
Ik ookquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef sanger het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat Williams en FI de FOTA teams na 2010 gaan volgen.
Idd. Ik denk dan ook dat het gewoon een pressiemiddel is om hun drang naar een vrijere besteding, en wellicht een groter deel van de TV-gelden, door te zetten.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:33 schreef sanger het volgende:
Wat mij het meeste opvalt in deze kwestie is dat alle teams EN coureurs het zo met elkaar eens zijn...
Dat hoort natuurlijk bij de PR training welke elke coureur krijgt. Geen coureur zal zijn team afvallen, ja behalve als het kut gaat en je bijvoorbeeld Eddie Irvine heetquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:33 schreef sanger het volgende:
Wat mij het meeste opvalt in deze kwestie is dat alle teams EN coureurs het zo met elkaar eens zijn...
Ik neem aan dat je een jaar of 15 geleden bedoelde.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Kijk en dat bedoel ik dus, je kent dus het verleden van Williams niet. Aangezien Williams een jaar of 8 geleden het top team was in de F1. De periode waarin Ferrari met Jean Alesi en Gerard Berger geen deuk in een pakje boter reden.
Relatief gezien is Williams nog steeds het meest succesvolle team uit de F1.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Kijk en dat bedoel ik dus, je kent dus het verleden van Williams niet. Aangezien Williams een jaar of 8 geleden het top team was in de F1. De periode waarin Ferrari met Jean Alesi en Gerard Berger geen deuk in een pakje boter reden.
De periode 1991 tot en met 1998 met Prost, Patrese, Mansell, Hill en Villeneuve inderdaad.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:37 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een jaar of 15 geleden bedoelde.
Inderdaad en net als Campos en Manor ooit begonnen in de feeder series zoals F2 en F3.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Relatief gezien is Williams nog steeds het meest succesvolle team uit de F1.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |