Het stond eerst wel op BBC.co.uk. "But it appears a resolution has not been found, with Mosley agreeing not to stand for re-election as part of the deal "now there is peace," he said.".quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:13 schreef CybPraetorian het volgende:
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9142.html
[..]
dat lees ik (nog) nergens op andere sites... das wel redelijk opmerkelijk!
Mwa... over Mosley z'n positie is afgelopen week al flink gespeculeerd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:13 schreef CybPraetorian het volgende:
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9142.html
[..]
dat lees ik (nog) nergens op andere sites... das wel redelijk opmerkelijk!
waar is het lijstje met eisen dat de FOTA teams hadden om hun voorwaardelijke inschrijvingen definitief te maken?quote:The FIA has confirmed the 13 teams that will race in Formula 1 next season, after a peace deal was agreed between the governing body and the Formula One Teams' Association (FOTA) on Wednesday.
After breakthrough talks prior to the World Motor Sport Council meeting in Paris, the FIA agreed to accept FOTA's demands in a move that ends threats of a breakaway series.
The move means that all 10 current teams are now entered for next year's championship as well as Campos Meta, Manor Grand Prix and Team US F1.
The full entry list is:
TEAM CONSTRUCTOR
SCUDERIA FERRARI MARLBORO FERRARI
VODAFONE McLAREN MERCEDES McLAREN MERCEDES
BMW SAUBER F1 TEAM BMW SAUBER
RENAULT F1 TEAM RENAULT
PANASONIC TOYOTA RACING TOYOTA
SCUDERIA TORO ROSSO STR TBA
RED BULL RACING RBR TBA
AT&T WILLIAMS WILLIAMS TOYOTA
FORCE INDIA F1 TEAM FORCE INDIA MERCEDES
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM BRAWN TBA
CAMPOS META TEAM CAMPOS COSWORTH
MANOR GRAND PRIX MANOR COSWORTH
TEAM US F1 TEAM US F1 COSWORTH
benieuwd of alles gelukt is, voor een nieuw Concorde Akkoord hebben ze toch echt ook Ecclestone nodig.quote:The Formula One Teams' Association said, however, that their entries were conditional on a new Concorde Agreement being signed by all parties before 12th June.
"The renewal of the Concorde Agreement will provide security for the future of the sport by binding all parties in a formal relationship that will ensure stability via sound governance," said FOTA in a statement.
The teams' body also said that the entries were conditional on the regulations being based on 2009 rules, "identical for all competitors and amended in accordance with proposals that FOTA has submitted to the FIA."
"All FOTA teams' entries for the 2010 FIA Formula One World Championship have been submitted today on the understanding that (a) all FOTA teams will be permitted to compete during the 2010 Formula One season on an identical regulatory basis and (b) that they may only be accepted as a whole," added the statement.
Juich niet te vroeg, wie weet wat voor maffe regels er alsnog door komen. En het zou ook zo maar kunnen zijn dat er helemaal niets veranderd op de lange termijn.quote:
Als je geen hol om de F1 geeft, waarom kijk je het dan? En als je het niet bevalt probeer je toch zelf wat op te zetten?quote:
Gefeliciteerd, alweer iemand die ik niet meer serieus kan nemen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:51 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Als je geen hol om de F1 geeft, waarom kijk je het dan? En als je het niet bevalt probeer je toch zelf wat op te zetten?
Di Montezemelo heeft gereageerd, dus het zal nu wel echt zo zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:51 schreef Googolplexian het volgende:Niks Mosley
Die blijft gewoon zitten, net als vorig jaar.
En ik geloof pas dat er vrede is als een Brawn of Briatore ofzo zeggen dat het vrede is. Max heeft (vooral) de afgelopen week wel meerdere tegenstrijdige verhalen de wereld in geholpen.
Denk je niet dat het vooral om Mosley te doen was? Want dat denk ik echt al een tijdje hoor. Niet alleen die regels zaten dwars, maar ook hij. En natuurlijk is hij dictatoriaal genoeg om niet nu al het bijltje er bij neer te leggen. Dat kan natuurlijk niet, je laat je niet wegsturen door een stel lutsers. Nee, je stelt je gewoon niet kandidaatquote:Op woensdag 24 juni 2009 17:22 schreef Ared het volgende:
als ik het goed lees is het 1998 Concorde Akkoord verlengd tot 2012. Volgens mij wil dat zeggen dat de FIA geen regelwijzigingen meer mag doorvoeren zonder de steun van de teams (tenzij de veiligheid in het geding is).
Dus in de loop van 2011, 2012 zal het hele gelazer wel weer van voren af aan beginnen. Waar de teams mee gefucked zijn, is dat zonder akkoord de FIA de macht heeft en de FOM het geld, en de teams helemaal niks. Dus iedere keer weer moeten ze dreigen met de enige hefboom die ze hebben om wat voor elkaar te krijgen: namelijk opstappen. Ik ben nu al benieuwd of het ze bij de onderhandelingen van straks weer gaat lukken om een verenigd front te vormen, of dat ze de lessen van 2005/2009 dan alweer vergeten zijn...
quote:FOTA annuleert plannen voor eigen serie
24 juni 2009
De acht teams die deel uitmaken van de Formula One Teams Association (FOTA), stoppen met de voorbereidingen op een eigen kampioenschap en blijven zeker nog tot en met 2012 meedoen aan de Formule 1. In ruil daarvoor ziet de internationale autosportbond FIA af van de invoering van een budgetplafond van 45 miljoen euro en legt Max Mosley in oktober zijn functie als FIA-president neer.
Hier komt het akkoord dat de FIA en FOTA woensdag hebben gesloten in Parijs, in het kort op neer. De teams hebben verder beloofd dat zij de kosten die bij Formule 1-deelname komen kijken, binnen twee jaar zullen terugbrengen naar het niveau van begin jaren negentig. Ook hebben de fabrieksteams de toezegging gedaan dat zij de drie nieuwe teams die volgend jaar in de Formule 1 komen, Campos, Manor en US F1, technisch zullen ondersteunen. Verder zullen alle teams een nieuwe, bijgewerkte versie van het Concorde Verdrag van 1998 gaan ondertekenen.
Hiermee is een einde gekomen aan een maandenlange ruzie tussen de teams en de FIA. De FIA heeft inmiddels al een nieuwe deelnemerslijst voor 2010 gepubliceerd, waarop de acht teams uit de FOTA, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW-Sauber, Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso en Brawn GP, ook zijn opgenomen.
quote:FIA komt met nieuwe deelnemerslijst voor 2010
24 juni 2009
De internationale autosportfederatie FIA heeft vandaag (woensdag) de definitieve deelnemerslijst voor het seizoen 2010 gepubliceerd. Dankzij het akkoord dat de FOTA en de FIA hebben bereikt, staan hierop alle huidige renstallen, plus de drie nieuwe teams die eerder al waren bevestigd door de autosportbond.
De nieuwe deelnemerslijst:
Scuderia Ferrari Marlboro (Ferrari-motoren)
Vodafone McLaren Mercedes (Mercedes-motoren)
BMW Sauber F1 Team (BMW-motoren)
Renault F1 Team (Renault-motoren)
Panasonic Toyota Racing (Toyota-motoren)
Scuderia Toro Rosso (motoren nog onbekend)
Red Bull Racing (motoren nog onbekend)
AT&T Williams (Toyota-motoren)
Force India F1 Team (Mercedes-motoren)
Brawn GP Formula One Team (motoren nog onbekend)
Campos Meta Team (Cosworth-motoren)
Manor Grand Prix (Cosworth-motoren)
Team US F1 (Cosworth-motoren)
Ik denk dat ze willen naar 100M$ per seizoen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 18:38 schreef DutchChef het volgende:
Gelukkig maar dat ze het eens zijn geworden![]()
Weet iemand hoe hoog die budgetten begin jaren 90 waren?
Bron: fia.comquote:In view of this new agreement and with the prospect of a stable future for Formula One, FIA President Max Mosley has confirmed his decision not to stand for re-election in October this year.
fia.comquote:Press Release
World Motor Sport Council
24/06/2009
The World Motor Sport Council met in Paris on 24 June 2009. The following decisions were taken:
FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP
All currently competing teams have committed to the FIA Formula One World Championship.
There will be no alternative series or championship and the rules for 2010 onwards will be the 2009 regulations as well as further regulations agreed prior to 29 April 2009.
As part of this agreement, the teams will, within two years, reduce the costs of competing in the championship to the level of the early 1990s. The manufacturer teams have agreed to assist the new entries for 2010 by providing technical assistance.
The manufacturer teams have further agreed to the permanent and continuing role of the FIA as the sport’s governing body. They have also committed to the commercial arrangements for the FIA Formula One World Championship until 2012 and have agreed to renegotiate and extend this contract before the end of that period.
All teams will adhere to an upgraded version of the governance provisions of the 1998 Concorde Agreement.
The following teams have been accepted for the 2010 FIA Formula One World Championship.
TEAM
SCUDERIA FERRARI MARLBORO
VODAFONE McLAREN MERCEDES
BMW SAUBER F1 TEAM
RENAULT F1 TEAM
PANASONIC TOYOTA RACING
SCUDERIA TORO ROSSO
RED BULL RACING
AT&T WILLIAMS
FORCE INDIA F1 TEAM
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM
CAMPOS META TEAM
MANOR GRAND PRIX
TEAM US F1
CONSTRUCTOR
FERRARI
McLAREN MERCEDES
BMW SAUBER
RENAULT
TOYOTA
STR TBA
RBR TBA
WILLIAMS TOYOTA
FORCE INDIA MERCEDES
BRAWN TBA
CAMPOS COSWORTH
MANOR COSWORTH
TEAM US F1 COSWORTH
In view of this new agreement and with the prospect of a stable future for Formula One, FIA President Max Mosley has confirmed his decision not to stand for re-election in October this year.
het was op zich ook wel te verwachten!quote:Op woensdag 24 juni 2009 20:11 schreef JohnLocke het volgende:
Nou, dat is ook een anti-climax, maar misschien het beste.
Bij mijn weten niet. Ik heb het vlak voor 29 april nog gelezen en toen begon dus zo een beetje dit hele ge-eikel zegmaar.quote:Op woensdag 24 juni 2009 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
Bij mijn weten gaat het gewoon om de meeste punten, zoals de FOTA wil. Dat was immers afgelopen winter al van tafel gegaan.
Dat kan kloppen. De FIA had toen per ongeluk de verkeerde versie van het reglement van 2010 gepubliceerd. Daarin stond dus de regel dat je met de meeste overwinningen kampioen zou worden. Dat is later gerectificeerd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 21:07 schreef vosss het volgende:
Ik heb het toch op meerdere sites gelezen destijds.
"In view of" betekent niet "As part of".quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:33 schreef Tarado het volgende:
Dit laat toch aan duidelijkheid niets te wensen over?
[..]
Bron: fia.com
We zullen zien of je gelijk krijgt, maar ik hoop het zo niet hé. Niet om jou, maar om die vent. Daarnaast ben ik er haast van overtuigd dat hij één van de grote redenen is dat de FOTA zich zo gedraagt. Dus ben 'bang' dat je ongelijk krijgt en het echt exit is voor Max. Zijn integriteit is hij al tijden kwijt, het zou het beste zijn voor alle partijen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:15 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
"In view of" betekent niet "As part of".
Mosley heeft eerder gezegd z'n huidige term uit te zitten en dan op te stappen.
Als puntje bij paaltje komt stelt hij zich gewoon weer verkiesbaar en omdat hij zat mensen in z'n zak heeft zitten kan hij volgend jaar dus gewoon weer "democratisch" aan de top blijven. Gewoon onder de noemer "In deze moeilijke tijden voor de FIA kan ik hun de rug niet toekeren", ofzo... werkte eerder ook.
Die stabiele tijden heeft hij zelf in de hand ... ndusssss
Ik heb dit jaar al eerder een kratje verloren maar hier wil ik wel weer een kratje op zettenquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:15 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
"In view of" betekent niet "As part of".
Mosley heeft eerder gezegd z'n huidige term uit te zitten en dan op te stappen.
Als puntje bij paaltje komt stelt hij zich gewoon weer verkiesbaar en omdat hij zat mensen in z'n zak heeft zitten kan hij volgend jaar dus gewoon weer "democratisch" aan de top blijven. Gewoon onder de noemer "In deze moeilijke tijden voor de FIA kan ik hun de rug niet toekeren", ofzo... werkte eerder ook.
Die stabiele tijden heeft hij zelf in de hand ... ndusssss
Staat het bier al koud trouwens?quote:Op woensdag 24 juni 2009 21:07 schreef vosss het volgende:
Ik heb het toch op meerdere sites gelezen destijds.
Nou weet ik niet wanneer die tank regel is bedacht, maar die is er toch al een tijdje? Toch nog van voor het hele gezeik en lagen die plannen er uberhaubt al niet wat langer? hoop eigenlijk dat die regel nog wel doorgaat want het is in princiepe ook niet zo'n enorm ingrijpende verandering (nouja wat betreft het motorische en aero deel, wat toch het meeste geld kost, kwa chassis etc zal er natuurlijk wel aardig wat veranderen met gewichtsverdelingen enzo).quote:Op woensdag 24 juni 2009 20:27 schreef vosss het volgende:
Wat wordt er nog gewijzigd aan dat concorde verdrag?
En alle wijzigingen voor 29 april akkoord gaan door. Dus dag met het tanken
Plus dat degene met de meeste overwinningen kampioen is. Ookal zoiets debiels dat je daar niemand meer over hoort.
Eerst Bernie met zn medaillesysteem en die met het meeste goud wint; niemand vind het wat en dan roept ie okay, de medailles gaan neit door!
En dan tussen neus en lippen door even erdoor duwen dat degene met de meeste overwinningen kampioen is vanaf 2010.
Waarom was iedereen zo fel tegen de medailles en niet hiertegen? Dit is toch EXACT hetzelfde?
Of heb ik weer eens iets gemist en gaat het volgend jaar toch gewoon om die met de meeste punten?
Zou enorm jammer zijn als dit gewoon doorgaat. Het hele tactische aspect valt hiermee zo'n beetje wegquote:
bij mijn weten heeft de FIA alleen de introductie van het 'winner takes all' systeem (of hoe je het dan ook wilt noemen) in 2009 geschrapt, omdat dit een regelwijziging was die voor 31 december 2008 gecommuniceerd had moeten worden, wat niet gebeurd was. Maar zowel Mosley als Ecclestone hebben nog voor de GP van Australië (dus zeker voor 29 april) gezegd dat het 'winner takes all' systeem in 2010 zeker is.quote:Op woensdag 24 juni 2009 21:09 schreef Peterselieman het volgende:
Dat kan kloppen. De FIA had toen per ongeluk de verkeerde versie van het reglement van 2010 gepubliceerd. Daarin stond dus de regel dat je met de meeste overwinningen kampioen zou worden. Dat is later gerectificeerd.
Soort MotoGP dus, alleen dan zonder het inhalenquote:29) REFUELLING
29.1 a) Refuelling is only permitted in the team’s designated garage area.
b) Refuelling during a race is forbidden.
29.2 The driver may remain in his car throughout refuelling but the engine must be stopped.
29.3 Each competitor must ensure that an assistant equipped with a suitable fire extinguisher of adequate capacity is beside the car throughout all refuelling operations.
Volgens kenners zouden ze op sommige punten juist in het voordeel kunnen zijn. Bij kwalificatie bijvoorbeeld, meer toeren, meer power, snelle rondetijd. Bij het begin van de race zijn ze wel in het nadeel omdat ze zwaarder zijn (hogere toeren is meer benzine verbruik), maar in de loop van de race zou dat dan weer bijtrekken. Een situatie waarvoor wordt gevreesd is snelle kwali's van de nieuwe teams, waarna ze in de race het halve veld ophoudenquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:18 schreef Peterselieman het volgende:
De vraag is wat er gaat gebeuren met de Cosworth-motoren. Die zijn namelijk veel minder zuinig en krachtig dan de motoren van de andere teams, dus als de nieuwe teams daar geen compensatie voor krijgen in het eerste jaar, dan zijn zij zwaar in het nadeel.
Dat van die meer toeren is ingetrokkenquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:37 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Volgens kenners zouden ze op sommige punten juist in het voordeel kunnen zijn. Bij kwalificatie bijvoorbeeld, meer toeren, meer power, snelle rondetijd. Bij het begin van de race zijn ze wel in het nadeel omdat ze zwaarder zijn (hogere toeren is meer benzine verbruik), maar in de loop van de race zou dat dan weer bijtrekken. Een situatie waarvoor wordt gevreesd is snelle kwali's van de nieuwe teams, waarna ze in de race het halve veld ophouden
18.000 maar en meestal blijkt dat aan de krappe kant te zijn, want zelfs in de zevende versnelling kunnen ze onder bepaalde omstandigheden die limiet bereiken. De motoren zijn eigenlijk gebouwd om 20.000 toeren te draaien of nog meer zelfs.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:56 schreef Waffle het volgende:
Een formule 1 motor mag toch niet boven de 19 000 toeren komen?
quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:56 schreef Waffle het volgende:
Een formule 1 motor mag toch niet boven de 19 000 toeren komen?
Aangezien de cost-regulation er uit gaat, wordt neem ik aan ook de uitzondering geschrapt of in ieder geval aangepast. Zelfs dan nog denk ik dat een ongelimiteerde Cosworth met geen mogelijkheid op kan tegen de motoren van de fabrikanten, of de FIA moet Cosworth de specificaties van de gehomologeerde fabrikanten motoren cadeau hebben gedaan.quote:5.1.3 Crankshaft rotational speed must not exceed 18,000rpm.
This Article will not apply to Cost-Regulated Teams.
quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:12 schreef Ared het volgende:
[..]
[..]
Aangezien de cost-regulation er uit gaat, wordt neem ik aan ook de uitzondering geschrapt of in ieder geval aangepast. Zelfs dan nog denk ik dat een ongelimiteerde Cosworth met geen mogelijkheid op kan tegen de motoren van de fabrikanten, of de FIA moet Cosworth de specificaties van de gehomologeerde fabrikanten motoren cadeau hebben gedaan.
bron:ADquote:Het vredesakkoord kent de volgende afspraken:
de Formule 1 keert terug naar het kostenniveau van het begin van de jaren 90. In 1994 won de renstal van Benetton met Michael Schumacher en met een budget van minder dan 50 miljoen euro de wereldtitel. De verwachting is dat het budgetplafond rond de 100 miljoen euro zal liggen;
de bestaande teams zullen de debutanten in 2010 (Campos Meta Racing uit Spanje, het Amerikaanse USF1 en het Britse Manor Motorsport) technische assistentie gaan verlenen. Zo moet worden voorkomen dat zij volgend seizoen een te grote technische achterstand zullen hebben en dus achteraan zullen rijden;
de regels voor dit seizoen zijn ook in 2010 van kracht, voor alle teams. Dat betekent dat er geen technische voordelen zullen zijn voor de debuterende teams, zoals Max Mosley wilde door hen iets meer motorvermogen te gunnen..
Goeie jongen, zo te zien is hij betrokken geweest bij een paar best goeie auto's: BAR 2004, BMW 2007, Brawn 2009quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:48 schreef Tarado het volgende:
Chief designer leaves Brawn GP
25 June 2009
Brawn GP has confirmed that chief designer Jörg Zander left the team last Friday with immediate effect. Having been with the ex-Honda team since the summer of 2007, Zander has played a major part in the development of this year's championship-leading BGP 001 car of Jenson Button and Rubens Barrichello.
A graduate of Cologne university, German Zander first worked in Formula One as Toyota prepared to make the move to the sport in 2002, before moving to B.A.R (British American Racing) the following year. A move to Williams in September 2005 saw him work in the team's aerodynamics department before joining BMW as Chief Designer for the manufacturer's first season in 2006.
Thursday's statement from the team came from its Northamptonshire base
In July of the following year, he was suspended from BMW when it was announced that he had joined Honda, which he subsequently did. Zander stayed with the team through its transitional phase to Brawn GP for this season, but departed the Brackley-based outfit six days ago.
Waarop baseer je dat? Op de motor van 2006?quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:18 schreef Peterselieman het volgende:
De vraag is wat er gaat gebeuren met de Cosworth-motoren. Die zijn namelijk veel minder zuinig en krachtig dan de motoren van de andere teams, dus als de nieuwe teams daar geen compensatie voor krijgen in het eerste jaar, dan zijn zij zwaar in het nadeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |