quote:
Op maandag 22 juni 2009 17:51 schreef Appelknaller het volgende:[..]
Bedoel je niet dat de overheden juist wel rijk zijn, maar het overgrote deel van het volk straatarm en bijna slavenarbeid verichtend?? Verlicht me
Doe ik, ik pak mijn aantekeningen er even bij. Dan doe ik zowaar ook nog wat voor school. De edit komt eraan.

Komtie:
Vraag en aanbod, liberalisme op de staat.De industriële revolutie is een product van het rationalisme: het vertrouwen op je hersenen i.p.v. je hart (romantiek).
De econoom Adam Smith schreef in zijn artikel
An inquery in the wealth of nations hoe de economie het beste zou werken in zijn visie. Hij zag de economie als een natuurwet:
# Economische verschijnselen zijn net zoals in de natuur onderworpen aan wetten. Je behaalt de optimale welvaart als je de wet van Vraag en Aanbod (V&A) zijn gang laat gaan. Want de wet van V&A is optimaal want het is vergelijkbaar met een natuurwet. Maar het mercantilisme want toen nagestreefd werd (het streven van
overheden om zoveel mogelijk goud in de kas te krijgen door export te stimuleren en import tegen te werken. Hierdoor krijg je goud/geld binnen terwijl er niets het land uit ging. Veel goud = gezonde economie volgens deze denkwijze) intervenieert in de economie, door zoveel mogelijk import te vermijden en export te stimuleren. Dus verstoor je de wet van V&A, dus is het niet meer optimaal. Zo kan de consument altijd een product van de beste kwaliteit voor de laagste prijs kopen.
# Smith zegt: de mens is een ‘homo economicus’. Ieder mens streeft zijn eigenbelang na. Zelfs vrijwilligers, want die willen graag horen dat ze goed werk doen. Ze vinden vrijwilligerswerk misschien wel leuk.
# Smith vindt dit helemaal niet erg. Want met het najagen van je eigen belangen creëer je diensten of producten voor anderen. Het helpt anderen, en zorgt voor producten als appels, kaarsen, collegebanken etc. etc.. Dit moet je niet gaan belemmeren door allerlei regeltjes. Door de wet van V&A gaat iedereen doen waar deze goed in is. Word je weg geconcurreerd dan zij het zo, dan moet je blijkbaar maar iets anders doen. Ook ieder gebied gaat zo doen waar het gebied goed in is. In Friesland maken ze geen wijn maar melk, en in Bordeaux stoppen ze met melk maken en gaan ze verder met wijn maken. Zo krijg je op de gehele wereld een natuurlijke arbeidsverdeling! Dit vormt een verwevenheid in de wereld. Dit gaat dus tegen een autarkie (zelfvoorzienendheid van in dit geval een land), waardoor landen geen belang meer hebben in het veroveren van andere gebieden voor bronnen. Dus wereldvrede.
Laten gaan dus die economie en niets aan doen. Geen subsidies, geen heffingen enz. enz. Ook in crisis niets doen, survival of the fittest feitelijk. (Het socialisme is opgekomen nadat mensen het niet meer konden aanzien dat hele bevolkingsgroepen in slechte tijden het loodje legden door dit kille uitgangspunt.)
Liberalen hebben deze Smith-denkbeelden overgenomen. Op politiek gebied vonden zij dat de staat het belang van het volk moest dienen. Hiervoor hebben zij een waarborg in het leven geroepen, de grondwet. Hierdoor kon iedereen lezen wat de rechten en plichten waren en zou iedereen (op papier) hetzelfde behandeld worden. In dit wetboek stonden verschillende vrijheden die geëist waren door liberalen: vrijheid op drukpers, vergadering, onderwijs (religie moest gescheiden zijn van de staat volgens liberalen) en godsdienst.
De overheid kon het belang van het individu op economisch gebied het beste behartigen door zo min mogelijk te doen, want V&A creëert banen en diensten zoals Smith aangeeft.
Maar als rijke liberaal was je er natuurlijk wel tegen dat iemand jouw spullen meenam, en daar zonder problemen mee weg kwam. Ook wilde liberalen niet dat het land zou overstromen en dat ze beschermt werden tegen een potentiële vijand. De overheid moest dus wel iets doen, maar slechts het hoognoodzakelijke.
De overheid moest dus een nachtwakersfunctie krijgen. De staat moest zorg bieden in vorm van leger en politie, maar wel zo goedkoop mogelijk zodat de belastingbetalers zoveel mogelijk geld konden behouden.
Dus de staat had weinig geld, maar ook weinig kosten.
Pas toen de tendens veranderde naar een staat als verzorgingsstaat, gingen de belastingen omhoog en werd de staat rijker.
Liberalisme op het volk.Het volk was inderdaad straatarm. Ze verdienden weinig geld. Want de werkgever onderhandelde altijd over het loon en de secundaire omstandigheden en wilde zo min mogelijk betalen. Maar het aanbod van werkkrachten was veel groter dan de vraag naar werkkrachten, zo kon de werkgever als een veilingmeester een baan veilen voor de laagst mogelijke lonen. Een persoon zonder gezin kon makkelijker voor een laag loon werken, want deze had minder kosten. Dus kon de persoon met zeven kinderen niet achterblijven en deze moest werken voor hetzelfde hongerloontje. En als hij weigerde voor dit hongerloontje te werken, werd hij ontslagen en was er altijd wel een ander die zijn werk wilde overnemen.
Zoiets, heb een hoop moeten knippen uit mijn tekst, maar ik hoop dat dit enigszins duidelijk is.
Vragen? Stel maar, en zolang ze binnen mijn tentamenstof liggen probeer ik ze te beantwoorden.
[ Bericht 39% gewijzigd door Unauthorised op 22-06-2009 19:01:01 ]
"Wat is er voor kwaad in, een man te zien die bezit neemt van een vrouw! Is het de bedoeling, dat de dieren meer vrijheid zullen genieten dan wij mensen?" - Pietro Aretino (⨂1492, Arezzo - † 1556, Venetië)