Oh man briljant, als het om de functies gaan in de rekenmachine ben ik echt een noob.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:20 schreef automatic_ het volgende:
Je moet dan 10C1 x 90C7 delen door 100C8
De C zit gewoon op je rekenmachine (nCr)
Dit is het enige wat ik goed kanquote:Op maandag 29 juni 2009 22:25 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Oh man briljant, als het om de functies gaan in de rekenmachine ben ik echt een noob.
Ja en ik leg wat uit! Ben je nu trots op mij?quote:
Ik had een rekenmachine die als de ! het niet deed, de nCr het ook niet deed.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:19 schreef GlowMouse het volgende:
Als je goed kijkt dan zie je na de tweede gelijkheid dat je 90! niet uit hoeft te rekenen. Veel rekenmachines hebben bovendien een nCr-toets.
Ja, je overtreft mijn verwachtingen.quote:Op maandag 29 juni 2009 22:27 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ja en ik leg wat uit! Ben je nu trots op mij?
Batterijen op?quote:Op maandag 29 juni 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik had een rekenmachine die als de ! het niet deed, de nCr het ook niet deed.
Kijk nog eens goed naar de uitwerking die je er zelf bij geeft. Het gaat om quotiënten met binomiaalcoëfficiënten in de teller en in de noemer, dus wat kun je met die breuken doen?quote:Op maandag 29 juni 2009 22:16 schreef GoodGawd het volgende:
MENSEN! Ik ben met wiskunde kansberekening bezig en ik heb een brandende vraag want ik kom er niet uit!
Dit is de vraag:
Ik heb een bak met 100 speciale Hi-Rel bouten. Helaas voldoet 10% hiervan niet aan de gestelde kwaliteitseisen. Ik pak geheel willekeurig 8 bouten uit de bak.
Bereken de kans dat er tussen deze acht hooguit 1 afgekeurde bout zit.
[ afbeelding ]
Dat is het antwoord. Maar ik snap niet hoe ze die dingen tussen de haakjes berekenen?
Op wikipedia zag ik dit:
[ afbeelding ]
Maar dat kan niet, want 90 faculteit bijvoorbeeld is zo'n groot getal dat je GRM een error geeft!
Dus wie weet dit?
F5'en?quote:Op maandag 29 juni 2009 22:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kijk nog eens goed naar de uitwerking die je er zelf bij geeft. Het gaat om quotiënten met binomiaalcoëfficiënten in de teller en in de noemer, dus wat kun je met die breuken doen?
Inderdaad, hét grote nadeel van Firefox en dan tegelijk veel tabbladen open hebben staan en met (heel) andere dingen bezig zijn. Mea culpa.quote:
Denk daar nog over na, dan kom je uiteindelijk op twee waarden van a. We onderzoeken a=1.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:44 schreef GlowMouse het volgende:
Ik snap alleen niet waarom je t naar +/- oneindig wilt laten gaan.
Is denk ik macht der gewoonte; vanwege mijn ervaringen met scheve asymptoten voor y=f(x) functies wordt die oplossingsstrategie getriggerd in mn kop.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:44 schreef GlowMouse het volgende:
je hebt dy/dx = -0.5(t³-3t).
Ik snap alleen niet waarom je t naar +/- oneindig wilt laten gaan.
Dus als ik het goed begrijp stel je dusquote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Denk daar nog over na, dan kom je uiteindelijk op twee waarden van a. We onderzoeken a=1.
Dan geldt voor die asymptoot dat lim(t-> ...) t³/(t²-1) - t²/(t²-1) - b = 0
dus lim(t-> ...) t²(t-1)/(t²-1) = b
dus lim(t->...) t²/(t+1) = b
dus b=1/2.
gevonden!!quote:
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:17 schreef thabit het volgende:
Je kunt ook een vergelijking geven voor de kromme: x3 - xy2 + y2 = 0. Daaruit kun je e.e.a. ook makkelijk afleiden.
???quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:17 schreef thabit het volgende:
Je kunt ook een vergelijking geven voor de kromme: x3 - xy2 + y2 = 0. Daaruit kun je e.e.a. ook makkelijk afleiden.
De vergelijking is waar voor iedere tquote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:28 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
???
ik zie het verband met mijn parametervoorstelling niet [ afbeelding ]
maar hoe in godsnaam schud je zoiets zo snel uit je mouw.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De vergelijking is waar voor iedere t
Wat ik zelf handig vind hier is om met projectieve coordinaten te werken. Je krijgt dan een parametervoorstellingquote:
1 2 3 4 | sage: I = (z*(t^2-1) - 1, x - z*t^2, y - z*t^3) * R sage: I.groebner_basis() [t^2 + x^2 + x - y^2, t*x - y, t*y + x^2 - y^2, z - x + 1, x^3 - x*y^2 + y^2] |
Je moet even iets meer uitleggen over jouw probleem wil je hier antwoord krijgen lijkt me.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:43 schreef James.Bond het volgende:
Je hebt factoranalyse en discriminantanalyse. Maar nu is de vraag of de factoranalyse discriminantfuncties heeft. Ik kom er echt niet uit, ik kan bij factoranalyse geen discriminantfuncties ontdekken...
Ik heb mijn post aangepast, hopelijk kun je er wat mee.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:22 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Je moet even iets meer uitleggen over jouw probleem wil je hier antwoord krijgen lijkt me.
En kan dit ook allemaal met het handje, of ben je op de brute kracht van een CPU aangewezen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:41 schreef thabit het volgende:
Voor de geinteresseerden:
In het algemeen kun je zulke vergelijkingen met Groebnerbases vinden. We hebben de ring Q[t, 1/(t2-1)] = Q[t, z] / (z(t2 - 1)). Tussen de elementen t2z en t3z willen we alle relaties vinden. Als je nu op de ring Q[x,y,z,t] een monoomordening definieert waarin elk monoom in enkel x en y kleiner is dan de rest, dan kun je de relaties uit een Groebnerbasis voor het ideaal (tz - 1, x - t2z, y - t3z) afleiden.
Nu een codevoorbeeld met het wiskundepakket SAGE:
[ code verwijderd ]
En we zien de vergelijking als laatste element van de rij.
Wat Thabit doet is echte wiskunde, maar in dit geval kun je ook met elementaire algebra de vergelijking van de curve uit de parametervoorstellingen afleiden, heb je alleen die CPU tussen je oren voor nodig.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:25 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
En kan dit ook allemaal met het handje, of ben je op de brute kracht van een CPU aangewezen?
ik had het eigenlijk over die groebner basis, of dat ook met het handje te doen was, want het wikipedia artikel had het erover dat die basis vooral in computational algebra gebruikt wordt. Maar OK, 2 polynoomstaartdelingen uitvoeren en gelijk stellen werkt hier ook.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
Wat Thabit doet is echte wiskunde, maar in dit geval kun je ook met elementaire algebra de vergelijking van de curve uit de parametervoorstellingen afleiden, heb je alleen die CPU tussen je oren voor nodig.
Je hebt:
(1) x = t2/(t2 -1)
(2) y = t3/(t2 - 1)
Je ziet nu meteen dat geldt y = tx, oftewel:
(3) t = y/x
Substitutie van (3) in (1) levert dan na uitwerking x3 - xy2 + y2 = 0.
\sigma typen. Of \varsigma als je de andere sigma wilt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:28 schreef Washington het volgende:
Hoe krijg ik een sigma-teken in die site van GlowMouse?
1 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |