tevens is dit, voor de scherperen onder jullie een verkapte TVP.quote:Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:
Wiskunde
Natuurkunde
Informatica
Scheikunde
Biologie
Algemene Natuurwetenschappen
... en alles wat verder in de richting komt.
Oh ja! Schande!quote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef Iblis het volgende:
Oh ja! De wiki moet even aangepast worden dus! Want daar had ik het vandaan gehaald!
Er zouden nog wel wat meer aanpassingen gemaakt mogen worden aan de OP. Waarom alleen die verwijzingen naar Wolfram, terwijl er naar mijn idee toch betere sites zijn voor bijv. integratie?quote:Op maandag 22 juni 2009 20:59 schreef Iblis het volgende:
Oh ja! De wiki moet even aangepast worden dus! Want daar had ik het vandaan gehaald!
Iblis heeft het uitgelegd, maar om het ook maar een beetje nauwkeurig uit te rekenen heb je een rekenmachine nodig. Dus met welk apparaat/programma probeer je het op te lossen en wat heb je met dit apparaat geprobeerd om tot het antwoord te komen.quote:Op zondag 21 juni 2009 20:11 schreef italiaan1987 het volgende:
snap het nog steeds niet.
Kan iemand misschien 1tje voordoen ofzo ?
Als je geen behoefte hebt aan een sociaal leven, of als je het niet erg vindt langer over je studie te doen wel.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:43 schreef Washington het volgende:
Ik heb een algemene vraag:
Is het verstandig om Wiskunde te studeren en daarnaast 20 tot 30 uur per week werken?
Als ik daardoor langer over m'n studie doe, is het dus niet verstandig.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:50 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Als je geen behoefte hebt aan een sociaal leven, of als je het niet erg vindt langer over je studie te doen wel.
Universitair en binnen de gestelde tijd.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:55 schreef Dzy het volgende:
Wat zijn je plannen, welk niveau en welke richting wil je doen?
Ik. En als je er voor wil werken is het goed te combineren. Goed plannen en je aan je eigen afspraken houden, dan lukt het best wel.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:54 schreef Washington het volgende:
[..]
Als ik daardoor langer over m'n studie doe, is het dus niet verstandig.![]()
Maar zijn er hier mensen die werken en Wiskunde studeren, en alle vakken halen?
Doorgaans niet nauwkeurig, alhoewel sommige GR's het wel kunnen. Overigens is het voor de rest van je wiskundige leven, al was het maar op de middelbare school, wel beter om het wel te kunnen. Hier kunnen mensen je wel uitleg geven, als je docent er niet veel van bakt.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:49 schreef ikvalopdikkewijven het volgende:
Ik vind het lastig om de afgeleide te bepalen. Dit kan zeker niet met behulp van de GR of wel?
Volgens mij kan de GR het in elk geval niet algebraïsch. Afgeleides bepalen is iets wat je toch echt ooit zelf moet kunnen. Maar wat voor afgeleides precies, misschien kunnen we je hier wel helpen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:49 schreef ikvalopdikkewijven het volgende:
Ik vind het lastig om de afgeleide te bepalen. Dit kan zeker niet met behulp van de GR of wel?
GR? Grrr... Er zijn sites waar je een afgeleide kunt laten bepalen, deze bijvoorbeeld (hint voor Glowmouse: staat niet in de OP). Maar wat vind je precies lastig? Om wat voor functies gaat het? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de afgeleiden van een aantal standaardfuncties gewoon uit het blote hoofd kent, evenals de gangbare regels voor het bepalen van de afgeleide van een som, verschil, product of quotiënt van twee functies, en de samenstelling van twee functies (kettingregel).quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:49 schreef ikvalopdikkewijven het volgende:
Heel erg bedankt ik begin het te snappenquote:Op zondag 21 juni 2009 20:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Eerst moet je een tabel opsnorren, b.v. zo een, maar die staat ook ergens in je boek, als het goed is. Je moet verder even de klok-curve in gedachten houden, zoals deze:
[ afbeelding ]
In jouw geval geldt dat μ = 0, en σ = 1, dus je kunt de waarden op de x-as als -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 zien. Met behulp van die grafiek kun je nu kansen uitrekenen voor de waarde van z door de oppervlakte onder die grafiek te berekenen. B.v. de kans dat z >= 0 is 50%, immers, vanaf 0 naar rechts is 50% van de oppervlakte van de grafiek (de totale oppervlakte onder de grafiek is overigens 1). Dat z >= -1 is 50% + 34.1% zoals je in het plaatje ziet, dus 84.1%, dat z >= 1 is echter 50% - 34.1% = 15.9%.
Nou, omdat het wat lastig is om die waarden uit te rekenen gebruik je een tabel om de oppervlakte af te lezen. Nemen we je eerste som:
a. P (0 < z < 1,93)
We moeten dus de oppervlakte weten in feite van het donkerblauwe gedeelte rechts van het midden, en bijna het gehele stukje ernaast (voor P(0 < z < 2.0) was het antwoord natuurlijk 34.1% + 13.6 = 47.7% geweest). We kijken nu even goed naar de tabel die ik gaf, die zegt dat het de oppervlakte van -oo tot z geeft. En inderdaad zien we voor 0.000 dat Z = 50%. Voor z = 1.93 zoek je eerst de juiste rij op, die vind je bij 1.9, dan kijk je in de 4e kolom (voor 1.93) en vind je: 0.9732. Nu, 0.9732 - 0.5 = 0.4732, dus je antwoord op 'a' is 47.3%.
Voor 'b' moet je even bedenken dat de grafiek symmetrisch is, dus 'links' van -1.55 zit evenveel als er rechts van +1.55 zit (en dat is 1 - wat er links van +1.55 zit).
Gewoon ontbinden in factoren en op grond daarvan bepalen wat het grootste kwadraat is dat het getal deelt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:44 schreef BellieB het volgende:
Klein vraagje:
Zijn er truukjes of stappen om grote wortels in de standaardvorm te zetten?
Dat 'wortel 54', '3 wortel 6' is, daar heb ik niet zo'n moeite mee natuurlijk, maar zijn er misschien wat handigheden om bijvoorbeeld 'wortel 288' snel uit te rekenen. Ik weet dat je gewoon wat kunt proberen en schrijven totdat je het gevonden hebt maar omdat ik het snel moet kunnen toepassen vraag ik het me af.
Dank u
Ontbinden in priemfactoren wil nog weleens helpen. Vervolgens moet je alle paren buiten haakjes halen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:44 schreef BellieB het volgende:
Klein vraagje:
Zijn er truukjes of stappen om grote wortels in de standaardvorm te zetten?
Dat 'wortel 54', '3 wortel 6' is, daar heb ik niet zo'n moeite mee natuurlijk, maar zijn er misschien wat handigheden om bijvoorbeeld 'wortel 288' snel uit te rekenen. Ik weet dat je gewoon wat kunt proberen en schrijven totdat je het gevonden hebt maar omdat ik het snel moet kunnen toepassen vraag ik het me af.
Dank u
Ok. Cool.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:34 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Ik. En als je er voor wil werken is het goed te combineren. Goed plannen en je aan je eigen afspraken houden, dan lukt het best wel.
Door een goede planning hou ik ook tijd over voor andere leuke dingen!
Probeer dit zelf eens te beredeneren. Als je (van links naar rechts beschouwd) overgaat van bol naar hol, dan heeft de steilheid van de curve (dus de eerste afgeleide) een minimum in het buigpunt. De afgeleide van de afgeleide oftewel de tweede afgeleide is dan nul in het buigpunt, maar wat kun je zeggen over de hogere afgeleiden?quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:57 schreef codemss het volgende:
Ik weet prima hoe je de buigpunten moet berekenen, maar ik weet niet hoe je dan moet zien of ze van hol naar bol gaan of andersom... Iemand?
quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:32 schreef codemss het volgende:
ik zou het niet weten
maar bedankt voor je antwoord
Waarom dan perse een cirkel? je krijgt dan toch ax2 +ay2=k.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:08 schreef thabit het volgende:
Dan heb je een cirkel (en dus een ellips).
Heb je ook nog een domein?quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:55 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
laat de formule f(x) om de y-as wentelen en bereken inhoud. f(x)=ln(x)^2
Ik krijg hem niet eens naar de x= vorm. Weet iemand hoe je deze som oplost?
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:55 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
laat de formule f(x) om de y-as wentelen en bereken inhoud. f(x)=ln(x)^2
Geef eens de oorspronkelijke en complete tekst van de opgave.quote:Ik krijg hem niet eens naar de x= vorm. Weet iemand hoe je deze som oplost?
Hij zal het lijnstuk {(x,y) | y=f(x), 0<x<=2} wel om de y-as willen wentelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.
Is het dan wel goed als je zegt dat je "de integraal van de functie f(x) = ... " wilt wentelen om de y-as op het domein a,b ?quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.
[..]
Geef eens de oorspronkelijke en complete tekst van de opgave.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |