abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75793186
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 19:16 schreef Loei_koei het volgende:

[..]

Radical Honesty gaat echt enkel en alleen over het bevrijden van jezelf. Ontsnappen uit de gevangenis van je verstand. De schrijver zelf zegt dat de mensheid gered is "when we lose our minds, and come to our senses". Oftewel wanneer we de illusies van het verstand achter ons laten en weer één worden met onze ervaring. Het boek is echt een aaneenschakeling van wijsheden, maar Tolle gaat wel nog een stapje verder.
Ja heerlijk die wijsheden

Ik heb echt geklapt toen ik het boek uithad! Echt wat een dingen staan erin, zo diep en zo helder. In de Kracht vh Nu gaat het meer om 1 centrale wijsheid die meteen gepresenteerd wordt en waar constant naar verwezen wordt. In Radical Honesty is er meer sprake van een geleidelijke verdieping.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_75793314
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 16:28 schreef Handschoen het volgende:

*** Ik kan wel overal over de waarheid vertellen, ook m.b.t. oude koeien uit de sloot halen, maar de kans is groot dat hierbij ook veel negatieve zaken mijn richting op komen als ik op die manier eerlijk ben. Wat win ik daarmee?
Ik kan zeggen dat het je meer helderheid geeft en het leert je hoe andere mensen omgaan met eerlijkheid. Vervolgens moet je jezelf ook vragen, wil je wel omgaan met mensen die niet met eerlijkheid om kunnen gaan?

Beleefdheid is in veel gevallen beledigender. Wanneer je bij voorbaat al beleefd en voorzichtig bent, zeg je gelijk al dat die ander te zwak is voor de waarheid. Je neemt die ander tegen zichzelf in bescherming omdat ze zo zwak zijn in jouw ogen. Wanneer je dit zegt tegen iemand, dan waarderen ze je eerlijkheid waarschijnlijk veel meer. Natuurlijk omdat het ego niet zwak genoemd wil worden

Daarbij is het zo dat wanneer je het boek leest, je niet kan wachten om eerlijk te zijn tegen de wereld! En dat komt door de manier van schrijven van Brad Blanton en uiteraard de waarheid die wordt onthuld in het boek in heldere bewoordingen. Helderder dan ik het je hier kan uitleggen.
pi_75793558
topic niet doorgelezen - mijn theorie hierover is:

mensen denken te veel na om niet te hoeven handelen of voelen
mensen verliezen zich in actie om niet te hoeven voelen of nadenken
mensen verliezen zich in drama's om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen

ik ben van mening dat je in voelen, denken en handelen plm relatief evenredig veel energie en tijd moet stoppen, heb je bijvoorbeeld veel mentale stress door werk, dan moet je daar eigenlijk tegengewicht aan geven door veel lichamelijke en creatieve energie te gebruiken zoals sporten, schilderen, sex, koken, liefdesbrieven schrijven etc

[ Bericht 7% gewijzigd door Manono op 19-12-2009 01:53:27 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_75793632
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 01:03 schreef Manono het volgende:
topic niet doorgelezen - mijn theorie hierover is:

mensen denken te veel na om niet te hoeven handelen of voelen
mensen verliezen zich in actie om niet te hoeven voelen of nadenken
mensen verliezen zich in drama's om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen

Hier ben ik het wel mee eens. Je benadert veel belangrijjke dingen omtrent dit onderwerp met dit lijstje van drie punten.

Toch gaan we in dit topic erg de diepte in dus om een breder perspectief te krijgen toch maar even tenminste de OP doorlezen
  zaterdag 19 december 2009 @ 09:59:08 #255
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_75797903
Zo er is weer veel gebeurd in dit topic.
Het sluit wel aan op waar ik op t moment mee worstel..
Is dat boek ook in het NL verkrijgbaar (Radical Honesty) ben niet zo goed in begrijpend lezen in t Engels...
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_75803447
quote:
Van Brad Blantons boeken bestaat helaas geen vertaling in het Nederlands
mmz zo te zien nog niet

ik zie ook dat Bol dit boek niet kan leveren.. en bij bruna is ie 9 euro duurder en moet je 62!! werkdagen wachten.. nog andere tips wellicht? Heb geen ervaring met amazon oid..

LOL @ bruna btw:
quote:
Ondertitel How to Transform Your Life by Telling the Truth
Auteur Blanton, Brad
Categorie Klussen & Verbouwen (Engelstalig)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_75803695
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 14:18 schreef Boswachtertje het volgende:

LOL @ bruna btw:
[..]

pi_75804828
Tis trouwens een 2ehandsje geworden
pi_76014991
ff lezen
pi_76240829
tvp
  donderdag 31 december 2009 @ 10:13:25 #261
104367 Thrackan
new and improved
pi_76254237
Na the Power of Now ben ik Stillness Speaks gaan lezen, maar dat sprak me totaal niet aan... Gisteravond met A New Earth begonnen en dat gaf me toch een beter gevoel.

Als ik terugblik op de afgelopen tijd merk ik dat ik zo langzamerhand wat meer ruimte krijg in mijn hoofd. Ik kan, nog lang niet altijd maar wel regelmatig, op tijd herkennen dat ik een nutteloze gedachte in mijn hoofd heb, en die afdoen als iets waar ik helemaal geen energie aan hoef te besteden.

Toen ik begon The Power of Now te lezen, was dat ook mijn doel. Om in ieder geval af en toe de mogelijkheid te hebben om een knop om te zetten en mijn hoofd wat leger te krijgen. Hoe verder ik me in het boek verdiepte, hoe meer ik het idee kreeg dat er veel méér rust te bereiken was.

Nu heb ik daar wel een paar glimpjes van opgevangen, een paar momenten dat er even helemaal niets in mijn hoofd speelde, maar dat ik wel aanwezig was en alert, de (buiten)lucht op kon snuiven en niet per sé een up- of downgevoel erbij hoefde te hebben.

De volgende stap is een manier vinden om dit te kunnen op elk gewenst moment. Om mijn aanwezigheid te versterken op een zodanige manier dat ik met regelmaat aanwezig en bewust ben. Ik vroeg mij af of er hier iemand wellicht een oefening, tip, truc of ezelsbruggetje of whatever voor heeft kunnen gebruiken, iets waaraan ik me op kan trekken?
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  † In Memoriam † vrijdag 1 januari 2010 @ 22:41:43 #262
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_76307740
Ik heb het boek 'ontwaken in de droom' van leo hartong gekregen voor mijn verjaardag. Ben erg benieuwd
:')
pi_76308007
later topic maar eens doorlezen, tvp.
pi_76311602
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 22:41 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik heb het boek 'ontwaken in de droom' van leo hartong gekregen voor mijn verjaardag. Ben erg benieuwd
Ben benieuwd wat je er van vindt.... en nog gefeliciteerd natuurlijk!
  † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 01:07:42 #265
pi_76313900
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 00:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ben benieuwd wat je er van vindt.... en nog gefeliciteerd natuurlijk!
dank je

En nu ik 20 ben, ben ik uit mijn tienerjaren en kan ik voor het echte werk gaan
  zaterdag 2 januari 2010 @ 09:59:13 #266
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_76317233
Gefeliciteerd sinterklaas!
Veel wijsheid!!!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:16:14 #267
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_76321690
Moet dat boek toch maar eens gaan aanschaffen zo te lezen. Ik ben heel blij dat ik mijn paniekstoornis klachten steeds minder worden. Wat ik af en toe nog wel heb is derealisatie en dat komt altijd doordat op zo'n moment altijd gedachten doordringen van "ben ik hier nou wel?". Die gedachten kan ik maar moeilijk stoppen.

Raar moment was ook het intreden van het nieuwe jaar. Ik voelde me verlost van 2009. Ik keek ineens vooruit ipv achteruit en dat voelde echt als een verlossing. Nu, sluipen onbewust weer piekergedachten over de klachten die ik ervaarde in 2008 en 2009 binnen, namelijk over agorafobie en paniekaanvallen / derealisatie. Over het niet gelukkig zijn. Of gelukkig zijn op momenten (bij vrienden bijv.) en wanneer je op weg naar huis bent, de sfeer in je hoofd omslaat en je gedachten je weer down maken.

Kortom: ik moet mijn denkpatroon zien te veranderen. Gedachten waar ik niets mee wil doen, kunnen uitschakelen.
  † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 13:26:27 #268
pi_76321992
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:16 schreef tomtomkortom het volgende:
Moet dat boek toch maar eens gaan aanschaffen zo te lezen. Ik ben heel blij dat ik mijn paniekstoornis klachten steeds minder worden. Wat ik af en toe nog wel heb is derealisatie en dat komt altijd doordat op zo'n moment altijd gedachten doordringen van "ben ik hier nou wel?". Die gedachten kan ik maar moeilijk stoppen.

Raar moment was ook het intreden van het nieuwe jaar. Ik voelde me verlost van 2009. Ik keek ineens vooruit ipv achteruit en dat voelde echt als een verlossing. Nu, sluipen onbewust weer piekergedachten over de klachten die ik ervaarde in 2008 en 2009 binnen, namelijk over agorafobie en paniekaanvallen / derealisatie. Over het niet gelukkig zijn. Of gelukkig zijn op momenten (bij vrienden bijv.) en wanneer je op weg naar huis bent, de sfeer in je hoofd omslaat en je gedachten je weer down maken.

Kortom: ik moet mijn denkpatroon zien te veranderen. Gedachten waar ik niets mee wil doen, kunnen uitschakelen.
Dan raad ik je zeker eckhart tolle aan.

Je moet ook opletten bij de drang om iets te bereiken. WIL je van je gedachtes af en maak je daar een toekomst beeld van (bv. hoe het beter zou zijn zonder je klachten)? Dit kan een doodsteek zijn, deze verlangens zijn namelijk gedachten die zich tegen het nu verzetten. Binnen het boeddhisme wordt niets voor niets gewerkt om het 'verlangen' uit je hoofd te krijgen.

Ik had gister met een vriend een discussie over deze kwestie. Hij heeft de kracht van het nu gelezen maar heeft nog steeds veel last van dwanggedachtes. Het valt me op dat hij en veel anderen vaak dingen zeggen als: "Ik ga in 2010/morgen/volgende week/vanaf nu echt werken aan mijn bewustzijn etc. Waarna de volgende week al een nieuw 'goed voornemen' ingeprent is die alleen in de mengelmoes van gedachten wordt gepropt.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 19:10:45 #269
104367 Thrackan
new and improved
pi_76333211
I second Eckhart Tolle tomtom. Pas als je de nutteloosheid van die gedachten erkent en herkent kun je er echt iets mee doen.
  † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 19:20:09 #270
pi_76333545
Ben een stukje in 'ontwaken in de droom', maar het gaat er alleen nog maar over dat je 'zijn boodschap' niet met je ego moet opnemen. Niks van Tolle's 'zachte' manier van schrijven iig
pi_76365503
tvp

Ik ben deze week ook begonnen in de kracht van het nu, zowel uit interesse als uit het feit dat ik altijd onwijs veel pieker en naar mijn mening te veel aan mijn hoofd heb. Ik wordt geleefd door mijn gedachten en verstand zoals dat zo mooi verwoord wordt. Ik merk wel dat ik na het begin van het boek wat beter mijn gedachten onder controle heb. Ik vind het wel moeilijk om een aan/uit knop op mijn verstand te zetten. Ik heb ook nog geen 'geestelijke orgasmes' gehad waar hier over word gesproken, misschien dat dat meer iets is dat uit meditatie voort komt.

Vanavond ben ik van plan weer verder te lezen, kijken wat de volgende hoofdstukken me brengen...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. (Albert Einstein)
  zondag 3 januari 2010 @ 21:12:32 #272
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_76374866
Nu ook weer. Zo voel je eerst gewoon prima, maar met vlagen ben je je ineens zo sterk van jezelf bewust. Dat je constant een observator van jezelf bent. Wat je doet, wie je bent, of alles wel goed gaat, wat we allemaal doen hier op de wereld, waarom we doen (waarom we met van alles bezig zijn), waar we het voor doen. Alsof ik teveel nadenk over datgene wat ik aan het doen ben. Het is zo vermoeiend en geeft me altijd een down gevoel.
pi_76380587
quote:
Op zondag 3 januari 2010 21:12 schreef tomtomkortom het volgende:
Nu ook weer. Zo voel je eerst gewoon prima, maar met vlagen ben je je ineens zo sterk van jezelf bewust. Dat je constant een observator van jezelf bent. Wat je doet, wie je bent, of alles wel goed gaat, wat we allemaal doen hier op de wereld, waarom we doen (waarom we met van alles bezig zijn), waar we het voor doen. Alsof ik teveel nadenk over datgene wat ik aan het doen ben. Het is zo vermoeiend en geeft me altijd een down gevoel.
Juist als dat soort vragen door je hoofd heen spoken is dat een kans om een solide basis op te bouwen waar je op voort kan borduren voor de rest van je leven. Volgens mij zei Einstein ooit dat de kwaliteit van je leven wordt bepaald door jouw antwoorden op de grote vragen des levens.

Dit is voor mezelf absoluut uitgekomen. Jouw antwoorden op die vragen vormen samen de top van jouw overtuigingspiramide. Overtuigingen werken als filters en laten jou daardoor de wereld als positief of negatief ervaren. Door de belangrijkste vragen voor jezelf op een bevredigende manier te beantwoorden zal er een positieve invloed vanuit gaan op al je andere overtuigingen die je met je meedraagt in je leven.

Blijf dus lezen en je nieuwsgierigheid voeden. Ga documentaires kijken over interessante onderwerpen, lees boeken die je normaal niet zo snel zou lezen, doe zoveel mogelijk mee in discussies over de onderwerpen op het internet. Heeft voor mij wonderen gedaan in samenwerking met de positieve invloed van de materie van de Kracht vh Nu
pi_76387293
Hier een leuk artikel dat ik tegenkwam:

http://www.stevepavlina.com/blog/2006/05/the-power-of-now/

The Power of Now
May 30th, 2006 by Steve Pavlina

This is a post about a major shift in my thinking that occurred several years ago, a shift that caused a dramatic improvement in my enjoyment of life. If you’d like to experience more joy in your life right now instead of merely hoping things will get better in your future, you might find this story helpful.

Many years ago when I was developing computer games, one of my goals was to become very wealthy. I figured that would be a very positive goal to achieve, one that would give me a lot more freedom. However, I noticed that even though I was running my own business, I wasn’t enjoying much freedom in the present. I had to answer to publishers, customers, and other stakeholders. I had to meet deadlines set by others. And I had to do many tasks I didn’t particularly like. When I gazed into the future, I saw the potential for wealth and freedom, but in order to reach that point, I would have to endure a definite absence of those qualities in the present.

Initially this plan of delayed gratification seemed sensible and intelligent to me. Shouldn’t I make sacrifices while I’m young in order to create a better future for myself? Wouldn’t it be great to become a millionaire in my 20s?

But something about that mindset didn’t sit right with me. My intellect liked it, but my intuition kept fighting it. I experienced a major head-vs-heart battle as I pondered the issue of sacrificing freedom in the present in order to achieve supposedly greater freedom in the future. I figured it was just a matter of discipline and self-sacrifice and that in the long run, all my efforts would pay off. But after years of hard work and encountering some major roadblocks along the way, I felt like I just wasn’t getting any closer to my goal. It always seemed to be just a few more years away.

While browsing through a bookstore one day, a certain book practically jumped off the shelf at me: Eckhart Tolle’s The Power of Now. I had such a strong intuitive sense about the book that I just bought it right away.

The Power of Now is the sort of book that continues to swirl about in your consciousness weeks after you’ve read it. It left me permanently changed.

The basic principle of the book is quite simple — nothing exists outside this present moment. But that’s a very different way of thinking than I was used to. I used to think of my lifetime as a line segment from birth to death. The present moment was a single point on that line moving slowly forward. The past was the part of the line behind that point, and the future was the part ahead of it. After reading The Power of Now, I stopped thinking of my life in this way. I finally understood that this model was extremely disempowering.

The Power of Now taught me that there is no line segment. The point is all there is. The past and the future are illusions. They only exist to the degree we focus our attention on them right now. We create the past and the future by imagining them in the present. But we don’t even exist outside the Now.

This might seem like just a semantic difference, perhaps even an erroneous one, but it was a radical new way of thinking for me, and I was eager to test it. As I grasped the idea that nothing exists outside this present moment, I turned my overall life strategy upside down. I understood that if I am to experience anything in life, I must create it in this moment. It must exist in some form right now, or it doesn’t exist at all. So the idea of creating freedom and wealth in the future by constraining myself in the present was nothing but a fool’s errand. That future would never arrive as long as I was creating confinement and scarcity in the here and now.

The future is certainly a convenient mental construct, but I found that projecting too much of what I wanted into my future was hurting the enjoyment of my present. What’s the point of working to create a future of joy and freedom if my present reality is just the opposite? If I wanted freedom and wealth in the future, I had to seed its creation right here, right now. The only power I have to create anything is here in the present. I adopted the mindset, “If it doesn’t exist in some form right now, it never will exist.”

This shift in thinking produced a significant shift in my priorities. I began focusing more of my energy on improving the quality of my present reality instead of projecting all those improvements into the realm of someday. I started asking questions like, “How can I experience more joy in this very moment?”

My present reality didn’t transform instantly, but it did change massively over a period of years. As part of this process, I eventually stopped developing computer games and shifted my focus to personal development full-time. Why? Largely because I enjoyed personal development more than game development. I got rid of my office and began working from home. I stopped doing deadline-oriented project work and started blogging and writing articles I could complete in a single sitting. I started taking more time off. I began doing more things I enjoyed, such as exercising, reading, meditating, and spending time with my wife. I became less stingy with my cash and began spending it more liberally when the situation warranted.

I was initially concerned that focusing too much on the present moment would make me shortsighted. But my experience has been just the opposite. I’m still able to make plans for the future and work on long-term goals. In the past I would set goals because I believed that achieving those goals would increase my happiness. But now the flow goes in reverse. Today I set goals to increase my expression of the happiness I’m already enjoying.

Consider the goal of building web traffic. With my games business, I wanted to build web traffic because of what I thought it would bring me: more leads, more sales, more money, more success, etc. With this personal development business, I also want to keep building web traffic. But now it’s mainly because I’m so passionate about the work I’m doing that I want to share it with as many people as possible. Again, the flow has been reversed. I don’t look to this business to make me happy. I look to this business to express my happiness outward and to share it with others.

The big irony is that my future is in much better shape even though I focus most of my attention on the present. By making my present reality as enjoyable as possible, my motivation has just been soaring. I’m working from a state of joy instead of a feeling of obligation. I write because I enjoy writing, not because I feel I must keep writing in order to make money. If I don’t feel like writing, I don’t write. Whenever I feel like taking several days off, I do that.

I’ve actually created the very situation I was hoping money would someday grant me. I imagined what I would do if I was already rich beyond my wildest dreams. I saw myself spending lots of time working on personal growth, doing all sorts of interesting experiments, and then sharing what I learned with others. I thought to myself, “That would be a truly incredible life for me.” But instead of waiting to become rich first, I decided to find a way to make it happen right now, even if I’d only be doing it for free in my spare time. I realized that telling myself I would do certain things after I was rich was just an excuse. Do you ever catch yourself saying, “Someday when I’m rich, I’ll do X”? Deep down you know that it isn’t a lack of money that’s holding you back though — it’s just fear. Why not find a way to do those things right now, if only on a small scale?

This line of thinking produced some amazing results for me. Even though I don’t have millions of dollars in the bank, I feel like I’m already living the way I would live if I were financially set for life. If I won $100 million in the lottery, I’d keep doing what I’m doing right now. The money would simply expand my capacity but not the essence of what I’m doing. What would you do if you were already set for life? Figure out what that is, and find a way to begin doing it on some level right now.

Today I’m so happy it’s almost ridiculous. I couldn’t even have imagined being this happy on a daily basis five years ago. And I certainly wasn’t depressed back then — I was at least content. But now my default emotional state is highly positive, not just neutral. I stopped seeking happiness in the future and instead looked for ways to create it right now.

I’ve noticed that the happier I feel, the less attached I am to outcomes. Instead of trying to acquire money, possessions, or other externalities, my focus has shifted to self-expression. I have a burning desire to create. Instead of having a craving to eat, it’s like I have a craving to cook. But of course by focusing on expressing instead of acquiring, I end up doing the very things that enable me to easily acquire whatever I want. Really I’m just doing what I love most.

How do you feel about your life right this moment? Are you gushingly positive and overflowing with passion?

Or do you find yourself stuck in the same situation I was in several years ago, sacrificing your present happiness for the hope of a better tomorrow? How is that strategy working for you? Are you becoming significantly happier and more fulfilled with each passing year? Or are you just running on a treadmill while trying to convince yourself that someday things will be better?

There is no someday, you know. There is only right now. If your current life path isn’t a joyful one, turn around and take a different path. Other people will probably whine about your decision — no one on the treadmill of unhappiness likes being reminded that it’s possible to get off at any time. But I’ll tell you that a few years later, those same people will be asking you for help to make the same choice, especially when they see how disgustingly happy you are
  maandag 4 januari 2010 @ 10:08:27 #275
104367 Thrackan
new and improved
pi_76390198
quote:
Op zondag 3 januari 2010 17:44 schreef Halvor het volgende:
tvp

Ik ben deze week ook begonnen in de kracht van het nu, zowel uit interesse als uit het feit dat ik altijd onwijs veel pieker en naar mijn mening te veel aan mijn hoofd heb. Ik wordt geleefd door mijn gedachten en verstand zoals dat zo mooi verwoord wordt. Ik merk wel dat ik na het begin van het boek wat beter mijn gedachten onder controle heb. Ik vind het wel moeilijk om een aan/uit knop op mijn verstand te zetten. Ik heb ook nog geen 'geestelijke orgasmes' gehad waar hier over word gesproken, misschien dat dat meer iets is dat uit meditatie voort komt.

Vanavond ben ik van plan weer verder te lezen, kijken wat de volgende hoofdstukken me brengen...
Het gaat niet om de aan/uit knop, maar om te observeren wat je gedachten doen. Op het moment dat je dat doet merk je dat je gedachten helemaal niet zoveel kracht hebben en zullen ze vanzelf weer verdwijnen.

Geestelijke orgasmes, tsja, die gebeuren bij mij ook niet echt. Wel momentjes waarop ik merk dat ik ineens bewust ben.
pi_76392000
Dit vond ik een mooie uitspraak uit het stukje van PoPCP die wel bij mij past tegenwoordig:
quote:
Today I’m so happy it’s almost ridiculous.
And I love it...
Have fun...
  donderdag 7 januari 2010 @ 17:56:59 #277
164713 Jos_
Allemaal zever.
pi_76530296
Ik heb het boek net uit en weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben zeker nog niet verlicht, maar er stonden wel veel dingen in het boek waar ik wat mee kan. Waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik heel erg moet nadenken over wat ik ga zeggen in gesprekken met andere mensen. In het verleden was het mijn gewoonte om te zeggen wat andere mensen wilden horen, dit ging eigenlijk als automatisme. Ik merk dat het erg moeilijk is om deze gewoonte af te leren, meer mensen die dit herkennen?
pi_76530533
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef Jos_ het volgende:
Ik heb het boek net uit en weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben zeker nog niet verlicht, maar er stonden wel veel dingen in het boek waar ik wat mee kan.
Nu ja, dat hangt er vanaf wat je onder verlichting verstaat, maar dat ben je wel.
quote:
Waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik heel erg moet nadenken over wat ik ga zeggen in gesprekken met andere mensen. In het verleden was het mijn gewoonte om te zeggen wat andere mensen wilden horen, dit ging eigenlijk als automatisme. Ik merk dat het erg moeilijk is om deze gewoonte af te leren, meer mensen die dit herkennen?
Je kunt het ook omdraaien: je zegt dingen waarvan je denkt dat mensen ze willen horen.
  donderdag 7 januari 2010 @ 18:10:24 #279
164713 Jos_
Allemaal zever.
pi_76530754
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 18:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nu ja, dat hangt er vanaf wat je onder verlichting verstaat, maar dat ben je wel.
[..]

Je kunt het ook omdraaien: je zegt dingen waarvan je denkt dat mensen ze willen horen.

Klopt, feit is echter wel dat ik in i.p.v. mijn eigen mening over iets te geven eerder zal besluiten om degene met wie ik in gesprek ben 'gewoon' gelijk te geven.
  donderdag 7 januari 2010 @ 19:08:11 #280
104367 Thrackan
new and improved
pi_76532797
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 18:10 schreef Jos_ het volgende:

[..]

Klopt, feit is echter wel dat ik in i.p.v. mijn eigen mening over iets te geven eerder zal besluiten om degene met wie ik in gesprek ben 'gewoon' gelijk te geven.
En is dat een probleem?
  donderdag 7 januari 2010 @ 19:58:56 #281
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_76535063
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:08 schreef Thrackan het volgende:

[..]

En is dat een probleem?
haha das een hele goeie! hoe simpel kan t zijn zeg...
ik zou willen dat ik vaker zo'n reactie als dit kon verzinnen.. lekker makkelijk doen en je niet druk maken!!
pi_76535325
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:58 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

haha das een hele goeie! hoe simpel kan t zijn zeg...
ik zou willen dat ik vaker zo'n reactie als dit kon verzinnen.. lekker makkelijk doen en je niet druk maken!!
Inderdaad. En ergens werkt dat natuurlijk ook gewoon zo met álle 'problemen'.
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:07:15 #283
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_76535485
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Inderdaad. En ergens werkt dat natuurlijk ook gewoon zo met álle 'problemen'.
Eigenlijk wel ja, daarom ben ik weer begonnen in het boek, het is toch een goed handvat..
Ik maak me altijd zoo ontzettend druk, das heel vermoeiend en niet nodig (alleen kom ik daar achteraf pas achter haha).
pi_76536137
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:07 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja, daarom ben ik weer begonnen in het boek, het is toch een goed handvat..
Ik maak me altijd zoo ontzettend druk, das heel vermoeiend en niet nodig (alleen kom ik daar achteraf pas achter haha).
Herkenbaar. Ik kan ook heel erg druk zijn met het analyseren enzo van werkelijk alles wat ik waarneem.

Overigens lees ik nu A Lazy Man's Guide To Enlightenment van Thaddeus Golas. Voor degenen die het digitaal willen lezen: hier vind je de online versie. Enjoy!
pi_76537437
Zorgen bestaan niet, tot je ze zelf creëert.

Eigenlijk is het allemaal heel simpel. Je moet je aandacht trainen (mindful worden) om je geconditioneerde patronen te herkennen en bewust te kunnen doorbreken. En daarnaast al het verzet opgeven. Iedere emotie die op komt gewoon laten zijn. Er alleen maar naar kijken en er verder niet over oordelen. Gewoon open staan voor alles wat het huidige moment met zich meebrengt.

Hoe meer het verzet verdwijnt, hoe minder je volgens de regels gaat leven. Hoe minder je volgens regels leeft, hoe creatiever je wordt. Creatief omgaan met de situaties die je voorgeschoteld krijgt in het leven is echt zelfvertrouwen.

Positief naar de wereld kijken is gelul. Puur naar de wereld kijken resulteert in echt geluk.
pi_76537611
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:56 schreef Jos_ het volgende:
Ik heb het boek net uit en weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben zeker nog niet verlicht, maar er stonden wel veel dingen in het boek waar ik wat mee kan. Waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik heel erg moet nadenken over wat ik ga zeggen in gesprekken met andere mensen. In het verleden was het mijn gewoonte om te zeggen wat andere mensen wilden horen, dit ging eigenlijk als automatisme. Ik merk dat het erg moeilijk is om deze gewoonte af te leren, meer mensen die dit herkennen?
Ik herken dat wel van vroeger. Daarom was Radical Honesty ook zo'n openbaring voor mij. Het boek gaf mij hele goede redenen om gewoon eerlijk te zijn. Achter eerlijkheid zit namelijk meer dan de meeste mensen denken
  † In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 21:15:04 #287
pi_76538735
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik herken dat wel van vroeger. Daarom was Radical Honesty ook zo'n openbaring voor mij. Het boek gaf mij hele goede redenen om gewoon eerlijk te zijn. Achter eerlijkheid zit namelijk meer dan de meeste mensen denken
Ik vind dat hele radical honesty nog steeds een beetje vaag. Ik ben eigenlijk bijna altijd eerlijk als ik erover nadenk. Bijv. als ik een werkstuk niet af heb twijfel ik er niet over om te zeggen dat ik het niet gemaakt heb. Ik vind eerlijkheid eigenlijk al iets heel belangrijks, maar wat voor verlichting kun je eruit halen?
pi_76539322
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ik vind dat hele radical honesty nog steeds een beetje vaag. Ik ben eigenlijk bijna altijd eerlijk als ik erover nadenk. Bijv. als ik een werkstuk niet af heb twijfel ik er niet over om te zeggen dat ik het niet gemaakt heb. Ik vind eerlijkheid eigenlijk al iets heel belangrijks, maar wat voor verlichting kun je eruit halen?
Veel van je energie gaat zitten in het hooghouden van een zelfbeeld, je ego! Veel mensen spiegelen zich aan anderen, aan wat de maatschappij zogenaamd van hen verwacht. Wanneer je dus probeert te voldoen aan een bepaald beeld, wat bijna altijd een beeld van perfectie is en dus niet haalbaar, zul je hier en daar moeten liegen of in ieder geval informatie moeten achterhouden.

Ook zul je serieuzer met niet belangrijke dingen omgaan. Je denkt dan nl. dat het bereiken van dat ideaalbeeld je geluk zal opbrengen. Er zal dus veel energie gaan zitten in het opbouwen en in stand houden van dat zelfbeeld. Eerlijkheid is dan juist eerder gevaarlijk. Niemand zal voldoen aan het ideaalbeeld als ze eerlijk zijn over zichzelf, gewoon puur omdat niemand perfect is. Dat ideaalbeeld bestaat alleen in Hollywood en glamourbladen en is compleet subjectief uiteraard.

Door eerlijk te zijn saboteer je je eigen ego in zijn doel om het perfecte ideaalbeeld te bereiken. Vandaar dat eerlijkheid een grote rol kan spelen in verlichting. Het is nl. een manier om veel macht van je ego te ontnemen.
pi_76540374
Bedankt voor de tip Probably on PCP

Radical Honesty is een erg goed boek. Doet me sterk denken aan Don Miguel Ruiz - The Voice Of Knowledge
Eigenlijk stellen ze beide hetzelfde: je hebt je leven lang een leugen geleefd die enorm veel energie en leugens kost om in stand te houden. En waarom leef je die leugen? Omdat de andere kant inhoudt dat je moet erkennen dat je eigenlijk niet goed weet wie je dan wel bent.
In het boek van Miguel Ruiz (raad ik je trouwens aan, als je Radical Honesty een goed boek vind.. net iets andere invalshoek, wellicht dat je er weer meer door oppikt ) gaat het over de verhalenverteller die in ons zit en welke een verhaal vertelt. Je bent dat verhaal niet, maar langzamerhand ben je van het verhaal gaan houden en ben je er in gaan geloven - de waarheid vergetende

Het is denk ik heel moeilijk uit te leggen waarom het belangrijk is om de waarheid te spreken en eerlijk te zijn. Het beste is om het gewoon eens te proberen. Bijvoorbeeld een geheim dat je koestert tov je familie.. deel het in plaats van het voor je te houden. Het kost enorm veel energie om het niet te vertellen, omdat je bang bent dat je niet begrepen wordt of dat ze het heel erg vinden.
Heb het zelf jarenlang gehad met blowen. Totdat je het op een gegeven moment wel kwijt moet.. En dan blijkt dat het allemaal enorm meevalt en dat ze je juist willen steunen..

Achteraf.. hield ik alleen mezelf voor de gek.. and that made me think..
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:06:20 #290
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_76544790
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:08 schreef Thrackan het volgende:

[..]

En is dat een probleem?
Ja! Ik herken het namelijk heel erg. Ik deed dat namelijk ook altijd, maar daardoor was je altijd een saaie lul eigenlijk. Tegenwoordig doe ik het niet meer, als ik het niet eens ben met iemand die ik niet ken op een verjaardag bijvoorbeeld, dan zeg ik dat gewoon. Gek genoeg ben je dan ook ineens veel interessanter voor andere mensen, of ja, gek genoeg... Eigenlijk is dat helemaal niet gek, zelf vind je ook mensen met een uitgesproken mening interessanter dan mensen die met alle winden meewaaien om maar geen andere mening te hebben. Dus ja, dat is zeker een probleem. Achteraf geeft dat ook een heel onbevredigd gevoel als je maar gewoon meepraat met iedereen, dan denk je vaak zat achteraf: ow, had ik dat of dat maar gezegd...
Don't let my username fool you...
pi_76548337
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:47 schreef Boswachtertje het volgende:
Bedankt voor de tip Probably on PCP

Radical Honesty is een erg goed boek. Doet me sterk denken aan Don Miguel Ruiz - The Voice Of Knowledge

Hmm.. hij krijgt goede recensies op amazon.com

http://www.amazon.com/Voice-Knowledge-Practical-Guide-Inner/product-reviews/1878424548/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Misschien maar eens bestellen... of toch eerst maar eens 1 van de andere tien ongelezen boeken lezen die hier nog liggen
  vrijdag 8 januari 2010 @ 09:16:41 #292
104367 Thrackan
new and improved
pi_76552496
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:06 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja! Ik herken het namelijk heel erg. Ik deed dat namelijk ook altijd, maar daardoor was je altijd een saaie lul eigenlijk. Tegenwoordig doe ik het niet meer, als ik het niet eens ben met iemand die ik niet ken op een verjaardag bijvoorbeeld, dan zeg ik dat gewoon. Gek genoeg ben je dan ook ineens veel interessanter voor andere mensen, of ja, gek genoeg... Eigenlijk is dat helemaal niet gek, zelf vind je ook mensen met een uitgesproken mening interessanter dan mensen die met alle winden meewaaien om maar geen andere mening te hebben. Dus ja, dat is zeker een probleem. Achteraf geeft dat ook een heel onbevredigd gevoel als je maar gewoon meepraat met iedereen, dan denk je vaak zat achteraf: ow, had ik dat of dat maar gezegd...
Ok, dus blijkbaar heb je de behoefte om geen saaie lul gevonden te worden. Waarom?
Je hoeft je niet neer te leggen bij iets waar je het niet mee eens bent, maar als je repliek geeft om je ego op te vijzelen zou ik me toch afvragen of dat is wat je wilt.

"Had ik maar.." en het saaie-lul-gevoel zijn allebei uitingen van het ego dat het in gevaar is, dat je het moet voeren. En hoe vaker je je ego voert, hoe vaker het zal vragen om gevoerd te worden.
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 15:11:29 #293
pi_76565209
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 00:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hmm.. hij krijgt goede recensies op amazon.com

http://www.amazon.com/Voice-Knowledge-Practical-Guide-Inner/product-reviews/1878424548/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Misschien maar eens bestellen... of toch eerst maar eens 1 van de andere tien ongelezen boeken lezen die hier nog liggen
Wat voor boeken lees je nog/heb je nog liggen op je boekenstapel ?
pi_76567419
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:11 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Wat voor boeken lees je nog/heb je nog liggen op je boekenstapel ?
Hhe wellicht een idee om een "Kracht van het Nu en andere openbarende boeken" topic te maken?

ps. ben ook wel benieuwd naar je boekenstapel
pi_76570332
Hier nog één die wel benieuwd is naar je boekenstapel.

Voor degenen die het leuk vinden, hier een online vertaling van de Tao te Ching.

Nederlandse versie
Engelse versie
pi_76574993
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:16 schreef Loei_koei het volgende:
Hier nog één die wel benieuwd is naar je boekenstapel.

Voor degenen die het leuk vinden, hier een online vertaling van de Tao te Ching.

Nederlandse versie
Engelse versie
Mooi boek ja! Ook nog te vinden op http://www.tekensvanleven.nl

Het onuitspreekbare.. de Tao.. wel even iets anders dan 'in het nu leven'
En toch proberen beide de essentie bloot te leggen
pi_76605942
Ik heb alle teveel nadenk topics gevolgd! Interessant om te lezen.
Zelf ik heb 'de Kracht van het nu' en 'een Nieuwe Aarde' gelezen.

Ik ben een echte maler. Sinds 2 jaar heb het nooit rustig in me kop, ik heb wel periodes gehad dat ik rust in me hoofd had en dat voelde zo bevrijdend. Opeens was alles simpel en ik voelde me vreugdig blij en erg levendig. Nu ben ik echter steeds gevangen in gedachten.
De kracht van het nu is dan wel interessant om te lezen, maar heeft bij mij weinig effect. Omdat als ik het wil toepassen ik er weer teveel over ga nadenken en ga malen. En dan soort schijnervaringen van 'ik voel me vrij' denk, terwijl ik eigenlijk erg onbewust ben. De theorie is dan een reden om alsnog onbewust te zijn omdat je er lekker overna kan denken. Wat leuk is voor je verstand.

Ik denk bijvoorbeeld aan wat ik wil eten en dan kom ik opeens uit op een etentje van vorige week wat zo erg was, oja en die persoon was niet leuk. Het is een warmoes in me hoofd:-P

Nou weet ik dat ik me gedachten niet ben, dat is opzich rustiggevend, maar dat STOPT de gedachten nog niet. Dus voor mij brengt het boek 'de Kracht van het nu' wel inzicht, maar het brengt mij niet verder.
Wat voor mij helpt is om te merken als ik weer afdwaal in me gedachten, wat heel vaak NIET nuttig is, ik STOP zeg tegen mezelf en verder ga met wat ik aan het doen ben. Soms zeg ik dan 10x stop in een minuut, maar ik heb ervaren dat ik na 2 dagen me malen helemaal kwijt was.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:17:07 #298
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_76606343
Ik herken dat wel.
Bij mij is t voornamelijk de emotie die ik voedt en die dan helemaal uit de hand loopt.
Ik kan het niet onder controle houden. Zit constant te huilen.
Eventjes ben ik dan weer rustig, en dan denk ik opeens weer ergens aan en hup daar ga ik weer.
Ik heb ook steeds iemand anders nodig om te bevestigen dat het niet waar is wat ik allemaal denk...
Das niet goed..
pi_76607722
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:26 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Mooi boek ja! Ook nog te vinden op http://www.tekensvanleven.nl

Het onuitspreekbare.. de Tao.. wel even iets anders dan 'in het nu leven'
En toch proberen beide de essentie bloot te leggen
Als je in het nu leeft ben je één met de essentie.

Overigens is het niet vreemd dat het zo moeilijk is om te stoppen met denken. Je emoties en gedachten zijn een verslaving. Al je patronen zijn een verslaving. Daar kick je niet zomaar vanaf. Ga je niet lopen opwinden als je weer aan het denken slaat, dit is namelijk prima. Constateer het gewoon, laat de gedachte gaan, en verleg je focus.
quote:
Ik heb ook steeds iemand anders nodig om te bevestigen dat het niet waar is wat ik allemaal denk...
Das niet goed..
Je hebt helemaal niet iemand anders nodig. Dat denk je alleen maar.
pi_76607912
Ik zal vanavond eens reageren op alle posts hiervoor. Ben nu een beetje druik. Heb vast deel 4 aangemaakt:

Teveel nadenken - Kracht vh Nu topic #4

Zal vanavond nog even kijken of ik de OP wat kan updaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')